🔴🔻مأموریت دوباره در آذربایجان
سرانجام وی در سوم شعبان ۱۳۲۷ه. ق. به تبریز برگشت.
به این ترتیب مخبرالسلطنه برای دومین بار مامور انتظام امور آذربایجان شد. در شش صفر ۱۳۲۹ه. ق. صنیعالدوله (برادر مخبرالسلطنه که رئیس مجلس هم بود) کشته شد.
در پی آزرده خاطر شدن مخبرالسلطنه، وی در شعبان ۱۳۲۹ استعفا کرد
و راه فرنگ را پیش گرفت و به وینه رفت.
🔷🔹فرمان فرمایی آذربایجان
در ربیع الاول ۱۳۲۶ فرمانفرما از ایالت آذربایجان استعفا کرد و مخبرالسلطنه از طرف شاه به فرمانفرمایی مملکت آذربایجان منصوب شد. طبق گفته خود هدایت، فرمان ماموریتش به دستخط خود محمدعلی شاه بود.
در همین ایام بود که بین مجلس و شاه و نیز در مجلس بین وکلا اختلافاتی بروز کرد. سرانجام در ۹ جمادیالثانی ۱۳۲۶ه. ق. به دستور محمدعلی شاه مجلس به توپ بسته شد.
♦️🔸استعفای هدایت
در این زمان هدایت در آذربایجان بود و چون خود از آزادیخواهان بود، نمیتوانست جلوی اعتراض مردم تبریز را بگیرد. مردم تبریز در تلگرافخانه جمع شدند و تلگرافهایی سخت حتی در مورد عزل شاه به تهران فرستادند. در این زمان مشیرالسلطنه به هدایت تلگرافی میزند. مبنی بر اینکه شما نوکر دولت هستید و باید امنیت را برقرار کنید. هدایت که نمیتوانست چنین کاری کند و به قول خودش دو رنگ شود، استعفا داد و به طرف فرنگ به راه افتاد و به اتریش رفت. از آنجا برای شاه و برای مشیرالسلطنه نامه نوشت و در واقع مشروطه را تایید کرد.
🔹🔸آشنایی با رضاخان
مخبرالسلطنه بعد از کودتای ۱۲۹۹ه. ش. (۱۳۳۹ ه. ق) مدتی از کار برکنار بود تا اینکه در کابینه مستوفیالممالک «بعد از کودتا، سید ضیاء، قوام السلطنه و مشیرالدوله نیز کابینه تشکیل داده بودند.» مدت کوتاهی وزارت فواید عامه و تجارت را به عهده گرفت و در مدت عضویت در این کابینه با رضاخان سردار سپه، وزیر جنگ از نزدیک آشنا شد.
سردار سپه در ۶ آبان ۱۳۰۲ش. با سمتهای وزیر جنگ و وزیر داخله به عنوان رئیس الوزرا نیز تشکیل کابینه داد.
🔴🔻شهادت مرحوم خیابانی
طبق گفته مرحوم بهار «مشیرالدوله این شخص را به ایالت (استانداری) آذربایجان که آن روزها آزادی ستان نام یافته بود، برگماشت و مشارالیه وارد آذربایجان شد. چون خود دموکرات بود، میدانست با دموکراتها چگونه معامله باید کرد. بنابراین موفق شد که جای خود را گرم کند و مثل عینالدوله از ساعت اول زیر پایش را جاروب نکنند و نمک در کفشش نریزند. پس از آن به معاونت دستهای قزاق بر حزب «قیامیون» تاخته و کار خیابانی را ساخت و نعش او را که در زیرزمین خانهای از طرف قزاقان تیرباران شده و یا به قول مخبرالسلطنه خودکشی کرده بود، بیرون کشیدند...».
در واقع خیابانی در حکومت سوم مخبرالسلطنه در آذربایجان کشته شد
🔵🔻در خدمت پهلوی
با تشکیل کابینه توسط رضاخان عملاً قدرت بدست پهلویها افتاد. بعد از استعفای مستوفیالممالک در خرداد ۱۳۰۶ه. ش مخبرالسلطنه به نخست وزیری رسید. طبق گفته خود او انتخابش با سعی تیمورتاش بود
(که شاید میخواسته هدایت دستش را باز بگذارد). بعد از استعفای مستوفیالممالک در خرداد ۱۳۰۶ش. مخبرالسلطنه به نخست وزیری رسید. از جمله وزرای کابینه محمود جم بود که به وزارت فواید عامه معرفی گردید.
پس از برخورد رضاشاه «اولین برخورد رضاشاه با روحانیون بر سر ورود خانواده سلطنتی بدون حجاب در فروردین ۱۳۰۶ش به حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) رخ داد.»
📝📝 استعفای اجباری
هدایت کابینه بعدی را در ۴ بهمن ۱۳۰۹ش
و آخرین کابینه را در ۳۰ فروردین ۱۳۱۲ش معرفی کرد.
وی از نخست وزیرانی بود که در دوره قاجار هم، سمت وزارت داشت و در دوران سلطنت رضاشاه کمتر از ۱۶ سال به این سمت منصوب شد و به قول بامداد، وی مدت ۶ سال واندی نخست وزیر و پیرغلام بود.
سرانجام در شهریور ۱۳۱۲ش. مخبرالسلطنه مجبور به استعفای اجباری شد. علت اصلی تغییر کابینه هم به قراری که مخبرالسلطنه در کتاب خاطرات و خطرات خود نوشته است، عدم رضایت رضاشاه از تقیزاده (وزیر مالیه) بود و چون نمیخواست مستقیماً به او تکلیف استعفا کند، مخبرالسلطنه را وادار به استعفا از مقام نخست وزیری و تغییر کابینه نمود.
📚📕📘📒 آثار هدایت
او از خود آثار زیادی به یادگار گذاشت که عبارتند از:
۱- گزارش ایرانِ قاجاریه و مشروطیت که موضوع آن درباره مشروطه و در ۴۳۶ صفحه به چاپ رسیده است.
۲- طلوع مشروطیت که باز هم موضوع آن در باب مشروطه و توسط نشر جام در ۲۹۲ صفحه منتشر شده است
۳- سفرنامه تشرف به مکه معظمه از راه سیبری، چین، ژاپن، آمریکا و... که درباره سفرنامه است و چاپخانه مجلس آن را منتشر کرده است که این کتاب در سال ۲۰۰۷ در قاهره توسط رفعت عبدالله سلیمان با نام الرحله المکیه من خلال الکره الارضیه به عربی ترجمه شده است.
۴- دوره اسلام از بعثت تا طلوع موغول که تاریخ ایران را در بر میگیرد.
۵- افکار الامم که در باب فرهنگ و تمدن است و توسط چاپخانه مجلس به چاپ رسیده است.
۶- گزارش ایران پیش از اسلام.
۷- خاطرات و خطرات بازهم مشروطه را در بر دارد و در ۵۶۳ صفحه است
۸- خاطرات و خطرات توشهای از تاریخ شش پادشاه و گوشه از دوره زندگی من که دوره تاریخی پهلوی اول را شامل میشود و چاپ رنگین آن را منتشر کرده است.
۹- خاطرات و خطرات، توشهای از تاریخ شش پادشاه که موضوع آن قاجار است و توسط نشر زوار به چاپ رسیده است.
۱۰- تحفه الآفاق که به جغرافیای عمومی پرداخته است.
#سفرنامه
قسمت دوم
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویداد_تاریخی
#مفاخر_شیعه
درگذشت بانوي مجتهده و عالمه "سيده نصرت امين اصفهاني" (1362 ش)
🔷حاجيه خانم سيدهنصرتبيگمامين معروف به بانوي مجتهده اصفهاني درسال 1265 هجريشمسي در اصفهان متولد شد و از در 4 سالگي براي آموزش قرآن و فراگيري خواندن و نوشتن راهي مكتب گرديد. در سن 15 سالگي با پسر عموي خود ازدواج كرد و از 8 فرزند، 7 تن آنها به مرگ زودرس درگذشتند و فقط يك پسر براي او باقي ماند. بانو امين در 20 سالگي به تحصيل زبان عربي و علوم ديني (فقه و اصول) پرداخت و همزمان به فراگيري حكمت و فلسفه مبادرت ورزيد تا اينكه در سن 40 سالگي مرتبت و تسلط علمي ايشان مورد تأييد علما و مراجع تقليد وقت قرار گرفت و به دريافت درجه اجتهاد و روايت نائل شد. بانو امين از 40 سالگي تا پايان عمر پربركت خود به مدت بيش از 55 سال به تأليف كتب، تدريس، پاسخگويي به پرسشهاي ديني مردم و ارشاد مشغول بود. از اين بانوي مجتهده آثار متعددي بر جاي مانده كه تفسير قرآن كريم در پانزده جلد، اربعين الهاشميه (عربي)، جامع الشتات (عربي)، معاد يا آخرين سير بشر، مخزنالعرفان، روش خوشبختي و توصيه به خواهران ايماني و سير و سلوك در روش اولياء از آن جملهاند. سيده نصرت امين در سال 1344 با سرمايه خود مكتبي به نام فاطمه(سلام الله علیها) و نيز دبيرستاني دخترانه تأسيس كرد و در آن به پرورش تعداد زيادي از دختران مسلمان با روش ديني همت گماشت. اين حكيم الهي كه نسبت ايشان با سي واسطه به اميرالمؤمنين(علیه السلام) ميرسد، پس از يك عمر خدمت خالصانه در 23 خرداد 1362 ش برابر با آخر شعبان 1403 ق در 97 سالگي در اصفهان بدرود حيات گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
برشی کوتاه از کتاب "سرو ناز"
(کلمات اخلاقی و سلوکی بانو امین)
[ای عزیز!] اگر انسان مورد غضب الهی واقع گردد، همین موجوداتی که برای او کمر خدمت بسته و هر یک موظف به کاری گردیدهاند و رام و مسخر اویند، ولو موجودات کوچک ذرهبینی که تعبیر از آنها به "میکروب" میکنند، دمار از روزگار او درمیآورند؛ حتی اجزای بدن خود انسان که مسخر وی و نزدیکترین موجوداتند به او، چنان او را در فشار میآورند که هیچ دشمن خارجی چنین نمیکند.(ص ۳۶۸)
گردآورنده: سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
📖 #برشی_از_کتاب
📋پیشرفت زن
خانم های باسواد مسلمان مؤمن درس خوانی که یا مشغول تحصیلند و یا در دانشگاه ها بهترین علوم را دربالاترین مدارج تدریس میکنند، زیادند و این برای نظام اسلامی مایه ی افتخار است.
خانم هایی هستند که بحمد الله بالاترین تخصصها را در پزشکی و در علوم گوناگون - در زمینه ی علوم انسانی، در زمینه ی علوم تجربی و در زمینه ی علوم گوناگون دیگر دارند. خانم هایی هستند که در زمینه ی علوم دینی پیشرفت کرده و به مراتب بالا رسیده اند.
یک روز یک خانم بزرگوار در ایران - در اصفهان - بود، به نام «بانوی اصفهانی»" که خانم بسیار عالی مقام بود. مجتهده و عارف و فقیه بود. اما فقط او بود.
امروز، بحمد الله دختران جوانی که در آینده ی نه چندان دور به مقامات عالی #علمی، #فقهی و #فلسفی می رسند، بسیارند.
این ها افتخار نظام اسلامی هستند؛ و پیشرفت زن یعنی این.
📚بانوی تراز،در گفتمان امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه ای مدظله العالی
🌹 بانو امین نادره روزگار ما بود.
🔹 عمر ۹۹ ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است
🔹 بانو مجتهده امین، سبک زندگی اسلامی را سرآمد برنامههای خود قرار داد.
🔹 «اربعین الهاشمیة»؛ نخستین تألیف بانو امين میباشد و از دیگر آثارشان تفسیر عرفانی مخزن العرفان میباشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#بانوی_ایرانی
-علویه خانم
- جانم بفرمایید
- به بازار برو و این ترمه را بفروش
- بانو این.. این خیلی ارزش دارد این یادگار جهیزیه شماست.
- میدانم بفروش برایم با پولش قاطری کرایه کن باید به نجف آباد برود....
ترمه خیلی زیباست قبول دارم یادگار جهیزیه هم باشد که جای خود را دارد. اما علم آموختن و فرا گرفتن دانش برای بانو امین از همه چیز گواراتر بود زیبایی دانش، از زیبایی ترمهی قدیمی بیشتر چشمش را نوازش می داد. درست است که همسرش متمول بود و خودش نیز .ولی این حتی دلیل کوچکی برای یادگیری و علم آموزی ایشان نبود.
شاید اولین دلیل اراده بود که این بانو در رسیدن به هدفش داشت وهدفی که مقدس بود و با توکلی که با روحش عجین شده. پس مال فرع ماجرا هم نمی شد
بسیار متمولان که در آن عصر زندگی میکردند ولی درگیر مال بودند و چه بسیار زنانی که می توانستند در آن ایام تحصیل کند، ولی نخواستند. اما ایشان حتی به اندازه دل بستگی به یک ترمهی قدیمی و یادگاری وقت نداشت. دلبستگی ها از او دور می شوند او دلبسته یک عشق واقعی میشود.شاید مرگ فرزند پایان کار یک زن باشد ولی او به حبل محکم الهی چنگ میزند و از این امتحان سخت هم سرفراز بیرون می آید.
حالا او مجتهدی شده که بسیاری از مردان آرزوی رسیدن به این مقام را دارند و کتاب هایی که یادگاری ارزنده از ایشان است که بیشتر به معجزه می مانند. و تفسیرقرآنی که زلال است و نورانی.
اجازه اجتهاد خیلی از علما را امضا کرده و حالا او یک بانوی تمام عیار ایرانی است که فخر ایران است و فخر دین. و من از پس سالها صدایم را صاف کنم و میگویم از استادانی درس گرفتم که شاگرد شاگرد بانو امین بودهاند و خود همین بار سنگینی روی شانه هایم میگذارد. که حالا من چه وظیفه ای دارم در مقابل دینم در مقابل امکاناتی که در اختیارم قرار داده شده و در مقابل زمانهای که زندگی میکنم؟!.زمانهای بسیار فراهم تر و فراخ تر از زمان بانو امین. زمانی که درس خواندن زن با افتخار همراه است.
بیانم ناقص است از بیان مقام علمی و عملی ایشان. نام ایشان را از ذهن می گذرانم و می گویم من می توانم؛ می شود...
#بانو_امین
#سیده_نصرتبیگم_امین
#یادبود_بانو_امین
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نشست علمی پژوهشی «مواجهه امام رضا علیهالسلام با جریانهای ضد علوی و جریانهای کلامی عصر خویش» با حضور حجتالاسلام والمسلمین روستایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی، نشست علمی پژوهشی «مواجهه امام رضا علیهالسلام با جریانهای ضد علوی و جریانهای کلامی عصر خویش» به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با ارائه حجت الاسلام والمسلمین اکبر روستایی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین روستایی در بخش نخست، جریانهای ضد علوی را تقسیم بندی کرد و عباسیان به عنوان جریان سیاسی و اهل حدیث به عنوان جریان مذهبی، مورد بحث قرار گرفت.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: عباسیان به عنوان جریان سیاسی ضدعلوی، بر پایه طرح نظریه وراثت و غصب خلافت، به كشتار علویان و تخریب اماكن مقدس زیارتی مربوط به ائمه و امام زادگان همچنین به كشتار آل ابی طالب و تهمت به امام رضا علیهالسلام پرداختند.
حجتالاسلام والمسلمین روستایی افزود: امام رضا علیهالسلام با كاربست ۹ تاكتیك با جریان مذكور مقابله کردند، از جمله مقاومت در برابر مامون و حركت نكردن از مدینه؛ همراه نكردن خانواده با خود و بیان عدم بازگشت از این سفر؛ بیان همبستگی ولایت و توحید و انتصابی بودن امامت و بیان حقانیت خود برای رهبری جامعه در مناظرات.
وی همچنین زیر سؤال بردن حكومت مأمون؛ ابطال استناد به خویشاوندی؛ بیان همسانی اطاعت خویش با اطاعت از امیر مؤمنان علیهالسلام؛ عدم دخالت در عزل و نصب حكومت و شرط حضور در نماز عید مطابق با روش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیر مؤمنان علیهالسلام را از دیگر تاکتیکهای امام رضا علیهالسلام در مقابله با جریان عباسیان ذکر کرد.
معاون پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از جریانهای ضد علوی، اهل حدیث است، به عبارتی جریان مذهبی ضدعلوی آن دوره بوده است و برخی آراء شافعی نظیر مأجور بودن قاتل امیر مؤمنان علیهالسلام و پیمانشكن بودن اهل بیت علیهمالسلام در مواجهه با بنی عباس و عبدپنداری مردم توسط علویان، ارتباط شافعی با هارون در قامت مشاور، عهدهداری قضاوت یمن و پوشاندن خلعت علما بر وی از سوی حاكم عباسی، مورد واكاوی قرار گرفت و نکاتی بر رد ادعاهای وی بیان شد.
بخش دوم نشست به كاوش مواجهه امام رضا علیهالسلام با جریانهای كلامی عصر ایشان اختصاص یافت و حجتالاسلام والمسلمین روستایی در دو ساحت شیعی و اهل تسنن به تبیین موضوع پرداخت و در قسمت اول، عملكرد واقفیه و غالیان و واكنش امام علیهالسلام در قالب لعن آنان، سفارش به دوری از آنها و داشتن بغض ایشان و غیره ذکر شد.
وی در قسمت دوم، جریانهای كلامی اهل حدیث، جبریه و معتزله را مورد بررسی قرار داد و و رویارویی امام علیه السلام با اهل حدیث در چهار جنبه بیان استدلال به قرآن کریم، ذكر دلیل عقلی، تحریف احادیث نبوی و مخالفت با كلام الهی مورد مداقه قرار گرفت.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه توجه دادن به جعل روایت توسط جبریه و استدلال عقلی در نقد تفكر آنان، دو عنصر تشكیل دهنده مواجهه امام علیهالسلام با این جریان انحرافی بود، به مباحثی پیرامون جریان فکری معتزله، در زمینه عدم بخشش مرتكب گناه كبیره با توجه به مخالفت آن با قرآن پرداخت و این بحث در كلام امام رضا علیهالسلام مورد واکاوی قرار گرفت.
در این نشست چند موضوع پژوهشی نیز جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و مقالات ارائه گردید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بادگیر چپقی سیرجان یکی از منحصربهفردترین بادگیرهای ایران و جهان است که برای خانهٔ مرحوم دکتر سید علیاصغر رضوی (اولین پزشک شهرستان سیرجان) ساخته شدهاست. این بادگیر در دوران رضا شاه پهلوی توسط معماری بهنام سید محمد شجاعی و به تقلید از دودکشها و هواکشهای کشتیهای قدیمی ساخته شدهاست. بادگیر چپقی مربوط به دوره پهلوی اول است و در سیرجان، بلوار دکترصادقی، کوچه حاج رشید واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۶۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🕐
🕑
🕒
🕓
🕔
🕕
🕖
🕗
🕘
🕙
🕚
🕛
درآستانه بزرگ ترین عید الهی
💌عید سعید غدیرخم
پست ماه آتی در هردو بخش به این مناسبت ویژه و خاص اختصاص می دهیم.
گرچه به طور تقریبی حدود دوسال است که با
#ویژگی_حضرت_امام_ علی علیه السلام به نقل فضایل ایشان حتی در
#کتب_اهل_سنت می پردازیم اما به طور حتمی این جریان در این کتاب ها و در این مذهب روی دیگری ازسکه دارد....
💡 آن هم حذف فضایل اهل البیت علیهم السلام و به شکل دقیق تر و خاص تر فضایل امام اول
#حضرت_علی علیه السلام است .
🏳اهتمام برخی از بزرگان اهل سنت در این قضیه(حذف و سانسور فضایل)به قدری زیاد است که برخی احادیث و گزارشات که طی دوسال به سمع و نظر شما رسید را در گروه "اجتناب ناپذیر" ها شمرده اند.
🐓گزارش هایی که در این چند هفته ی پیش رو در بخش#بوکه نیز ارائه می گردد به نوعی دم خروس پیدا شده است که خواننده را کامل از لایه های دیگر
#ویژگی _حضرت_امام علی علیه السلام
در #کتب_اهل_سنت با خبر می سازد.
🐾طنز_علمی
به مناسبت ایام سرور و در چارچوب های موجود در خلال بخش بوکه به انتشار تصویر امتداد فاجعه ی حذف فضایل در مقیاس جزئی و کلان می پردازیم.
طنز علمی در واقع طنزی کاملا#غیر_علمی است.⛄️