eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕑 علیه السلام ۴۵ حتی در 🕳 🎬ولایت امیر المومنین علیه السلام، واجبی که ترک شد ابن مردویه اصفهانی از علمای اهل تسنن روایت کرده است: ابن مردويه، عن أبي هارون العبدي، قال: كنت أرى رأي الخوارج لا رأي لي غيره، حتّى جلست إلى أبي سعيد الخدري فسمعته يقول: أمر الناس بخمس فعملوا بأربع و تركوا واحدة، فقال له رجل: يا أبا سعيد، ما هذه الأربع الّتي عملوا بها؟ قال: الصلاة، و الزكاة، و الحج، و الصوم- صوم شهر رمضان-. قال: فما الواحدة الّتي تركوها؟ قال: ولاية عليّ بن أبي طالب. قال: و إنّها مفترضة معهنّ؟ قال: نعم. قال: فقد كفر الناس!! قال: فما ذنبي! ابو هارون عبدی گفت: من بر عقیده خوارج بودم و هیچ رایی جز آن نداشتم تا آنکه به نزد ابو سعید خدری رحمه الله رسیدم و از او شنیدم که می‌گفت: مردم۸ مامور به پنج چیز بودند، پس به چهار تای آن عمل نموده و یکی را ترک کردند. یکی به او گفت: ای ابو سعید! چهار چیزی که به آن عمل کردند چیست؟ گفت: نماز، زکات، حج و روزه ماه رمضان. گفت: پس آنچه را رها نمودند چیست؟ گفت: ولایت علی بن ابی طالب علیهما السلام. آن مرد گفت: آیا ولایت همانند آن چهار مورد واجب است؟ ابو سعید گفت: آری به خدای کعبه سوگند! آن مرد گفت: پس با این وجود مردم کافر شده‌اند؟! ابو سعید گفت: گناه من چیست؟ 📓مناقب علی بن ابی طالب، تالیف ابن مردویه، صفحه ۷۲-۷۳، حدیث ۴۸، چاپ دار الحدیث
#"طنز_ علمی "به احترام ایام شهادت حضرت امام رضا علیه السلام به نقلی ارائه نمی گردد. تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣راه اندازی سامانه نشریه تخصصی دو فصلنامه جستارهای تاریخ اسلام ✅به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها 📕سامانه نشریه علمی تخصصی دو فصلنامه «جستارهای تاریخ اسلام» راه اندازی شد. 🌐راههای ارتباط: 💻آدرس سامانه: jte.jz.ac.ir 📩آدرس الکترونیکی:jta@jz.ac.ir ☎️شماره تماس:32112342-025 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✳️# فراخوان مقاله 📕دوفصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام 📚نشريه تخصصی جستارهای تاریخ اسلام به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با سردبیری جناب حجه الاسلام دکتر سید ناصر موسوی از سال ۱۴۰۰ با هدف ترویج پژوهش‌های مرتبط درحوزه تاریخ اسلام و در راستای رفع ابهامات و شبهات تاریخی راه اندازی شد. 📕این نشریه در تلاش است با فراهم آوردن بستری مناسب جهت انتشار مقالات علمی پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی گام موثری در ارتقای سطح کیفی مطالعات تاریخی برداشته و درصدد دریافت مجوز پژوهشی است. ✅محورهای ارائه مقالات: ✳️نقش زنان در تاریخ اسلام ✳️سبک زندگی و سیره اهل بیت علیهم السلام ✳️نقش و جایگاه زنان در سیره معصومین علیهم السلام ✳️تاریخ نگاری و روش شناسی تاریخی ✳️تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی ✳️فلسفه تاریخ و مباحث نظری علم تاریخ ✳️مستشرقان و مطالعات اسلامی در غرب ✳️تاریخ اندیشه و فرق اسلامی ✳️جغرافیای تاریخی اسلامی ✳️تاریخ تمدن اسلامی 🔰 ارسال مقاله در حوزه مطالعات تاریخی برای همه طلاب، پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی امکان پذیر است. راههای ارتباط 💻آدرس سامانه: jte.jz.ac.ir 📩آدرس الکترونیکی:jta@jz.ac.ir ☎️شماره تماس:32112342-025 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مکتوبه های حدیثی در روایات امامان شیعه و نقش علی بن مهزیار در نگهداری و انتقال آن ها (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: مجید معارف، سعیده کاظم توری منبع: حدیث پژوهی سال سیزدهم بهار و تابستان 1400 کتابت، از طرق تحمل حدیث است. راوی از طریق مکاتبه با محدثان و در شرایطی با امام ع ارتباط برقرار می کند و از او در خواست حدیث یا در یک مسئله شرعی تقاضای فتوا می نماید. در روایات شیعه، پرسش و پاسخ با امام معصوم ع به صورت مکتوب و غالباً توسط پیک صورت گرفته است. برخی محدثان بر این باورند که مکتوبات حدیثی از اعتبار کمتری نسبت به مسموعات برخوردار است، اما با بررسی این دسته از روایات و وجود قراین و شواهدی، بر تأیید صدور آن ها صحت بسیاری از مکتوبات محرز می شود. از امتیازات مهم مکتوبات حدیثی، عدم نقل به معنا در آن هاست. در هر عصر و زمانی، عده ای از یاران ائمهk مسئول جمع آوری سؤالات شیعیان و دریافت پاسخ کتبی آن سؤالات از امامان ع بوده اند. مکاتبات عبدالملک بن اعین با امام صادق ع نمونه ای از این موارد است. علی بن مهزیار اهوازی محدثی صاحب اندیشه و دارای ذهن دوراندیش بود که با جمع آوری، حفظ و صیانت شمار متعددی از مکتوبات آن را به نسل های بعد از خود انتقال داد. علاوه بر آن نیز او از طریق مکاتبه با امامان عصر خود از جمله امام جواد و امام هادی ع به دامنه صدور مکتوبات حدیثی در شیعه افزوده است. https://b2n.ir/b03586
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین تاریخی مؤلفه های همگرایی از منظر امام جواد (علیه السلام) نویسندگان: زهرا سلیمانی، اصغر منتظرالقائم، مصطفی پیرمرادیان منبع: پژوهش های تاریخی دوره جدید سال سیزدهم بهار 1400 شماره 1 ظهور و حضور اندیشه های متنوع و متعدد فکری و فرهنگی در جهان اسلام پس از رحلت رسول الله(ص) تا به امروز، چالش ﻣﺴﺌﻠﮥ همگرایی امت اسلام را رقم زده است. دوره امامت امام جواد(ع) (203تا220ق/825تا882م) نیز فصل رونق فرقه گرایی، جریان سازی فکری ، قیام ها، شورش های داخلی و تعرض های خارجی علیه خلافت اسلامی بود. فعالیت این گروه ها در شبهه افکنی، امت اسلامی را تهدید می کرد. یکی از تهدیدها، تفرﻗﮥ امت بود. مواﺟﻬﮥ امام جواد(ع) با عوامل تفرقه انگیز، در تقویت و ایجاد همگرایی نقش بسزایی داشت. این مقاله با پرسش چیستی مؤلفه های راهبردی همگرایی از منظر امام جواد(ع)، به شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد به کتاب های تاریخی و حدیثی و رجالی، درصدد است با شناخت این مؤلفه ها در سیره امام در موقعیت هایی نظیر مناظره ها و مواجهه با خلفا و جریان های فکری، الگویی از روش های نیل به همگرایی اسلامی ارائه کند. آموزه های حضرت در قالب مؤلفه های تصحیح باورهای کلامی توأم با احترام، نداشتن تنش در مناسبات سیاسی، حُسن خُلق، تمسک به قرآن و سنت و برائت از افراط گرایی اسلامی نمود یافت. فرﺿیﮥ مقاله آن است که امام جواد(ع) بر مبنای اندیشه های بنیادین اسلامی، ریشه های واگرایی را در درک نکردن حقیقت دین و برتری جویی و تمایلات جدایی طلبانه می دانستند. اقدامات امام در راستای همگرایی امت در قالب تدابیر صحیح در تعامل با جریان های مختلف و زدودن شبهات و اجتناب از هرگونه اقدام واگرایانه در برابر یکپارچگی امت اسلامی بوده است. https://b2n.ir/s76717 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕒 🕊 علیه السلام 💭پست امروز در بخش اول قابل توجه کسانی است که با تلاش فراوان ،مقاومت خاصی دربرابر پذیرش جایگاه حضرت امام علی علیه السلام و" حادثه ی عظیم غدیر "انجام می دهند و سوال می پرسند پس چرا حضرت زهرا سلام الله علیها در جریان سقیفه برای مطالبه ی حق خود و همسرشان به آن استدلال نکردند❔❔ 💡حتی در گزارش آن موجود است❕❕❕ 🎲 این گزارش قبلا نیز به سمع و بصر مخاطبان و محققین رسیده است اما اکنون از لحاظ جای گیری آن در موضوع تلاش برای انکار های- حضرت- امام -علی علیه السلام دوباره بارگذاری می گردد . 👻 ویدئویی که مشاهده می کنید شامل تصاویری است که به بسیاری از سوالات تاریخی در طول تاریخ پاسخ می دهد . و در واقع بخشی ازفرآیند کارکرد "موانع شناختی "در حیاتی ترین مسائل شناختی نشان می دهد. ❔❕ و پاسخ به چرایی این سوال است که چرا با وجود داده های موجود هرچند پراکنده و دست کاری شده در# کتب_اهل_سنت زمینه گرویدن عموم ویا حتی پژوهش در دین برای آنان پیش نمی آید. ☠در واقع سیستم محاسباتی فرد در لحظه ای که مجری آن سوال را پرسید ، با لحاظ" سوگیری شناختی" او گزینه صحیح را انتخاب کرد . وشاید به وضوح نمایه ای از جهالت و حماقت و آن چه از آن به تعصب کورکورانه تعبیر می شود به نمایش گذاشت.
_امام_علی علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴انالله و انا الیه راجعون ☑️ بانو کونیکو یامامورا مادر ژاپنی شهید محمد بابایی (از شهدای جنگ تحمیلی علیه ایران) امروز (دهم تیرماه)، به فرزند شهیدش پیوست. #«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝📚 سفرنامه سفینه سلیمانی سفینه سلیمانی، سفرنامه سفیر ایران به سیام است که نخستین سفرنامه سیاسی و از سفرنامه‌های دوره صفوی است که نوشته محمد ربیع بن ابراهیم (۱۰۹۴- ۱۰۹۸ ه. ق)، واقعه نویس هیات اعزامی از طرف شاه سلیمان صفوی است. 🗞📝 معرفی اجمالی محمد ربیع بن ابراهیم خاطرات خود را پس از سفر با این عنوان به رشته تحریر درآورده که یگانه منبع مهم فارسی درباره وضعیت تایلند و حضور ایرانیان در دربار سیامی‌ها است. این سفرنامه به زبان فارسی می‌باشد. موضوع کتاب، گزارش هیات نمایندگی ایران در سیام است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📃🗒 گزارش محتوا نویسنده سفینه سلیمانی فردی است دقیق، تیزبین و موشکاف؛ بنابراین کتاب وی علاوه بر گزارش هیات اعزامی، حاوی اطلاعات بسیار ذی قیمتی است. درباره حیات اجتماعی و اقتصادی مردم خاور دور؛ مانند چین، ژاپن، فیلیپین، سیلان و هندوستان و دیگر کشورها و جزیره‌های آن سرزمین‌ها که در کمتر جایی یافت می‌شود، وی خواستار افق‌های تازه‌ای است که میل دارد آنچه را از زندگی مردم آن دیار برای هموطنان خویش جالب می‌داند، به ارمغان آرد. به علاوه این کتاب، مشتمل بر گزارش‌های گرانبهایی از وضع ایرانیان در آن کشور است؛ اطلاعاتی که گه گاه ایرانیان را دچار غرور می‌سازد؛ مانند ترجمه شاهنامه به زبان سیامی، تقلید شاه سیام از طرز لباس پوشیدن ایرانیان، به سلطنت رسیدن پادشاه سیام به کمک ایرانیان، وزارت عبدالرزاق گیلانی و دیگر ایرانیان از مواردی است که در این کتاب آمده است. انعکاس آداب و رسوم مردم سیام، سجود آنان در برابر نامه پادشاهان، آداب بردن نامه به حضور پادشاه، وصف شکار فیل و ببر، نجوه سوگواری و سوزاندن اجساد، تفصیل عیش و ازدواج آنان با محارم ، نحوه قتل و مجازات در سیام، نحوه گرفتن مالیات و تشکیلات سیاسی و اداری؛ از جمله مواردی است که در این سفرنامه مورد ملاحظه و بررسی و توصیف قرار گرفته است. وضع کشاورزی و محصولات، پوشش گیاهی و انواع درختان، کباب مار و وزغ ، گرفتن روغن را از شیر را، گناهی عظیم می‌دانند و خوراک ایشان منحصر است به برنج خالی که بدون گوشت و نمک با آب می‌جوشانند و می‌خورند؛ از مواردی است که در سفرنامه آمده است. علاوه بر این‌ها این هیات ایرانی در سفر خود با فرنگیان برخورد کرده؛ بنابراین از آداب و رسوم و توطئه آنان بر ضد ایرانیان و نیز از دزدان دریایی هم سخن به میان می‌آورد.
📚ساختار کتاب سفینه سلیمانی از یک مقدمه و چهار تحفه تشکیل شده، نثر کتاب یک دست نیست، مقدمه آن نسبتا مصنوع و مسجع است، همچنین است قسمت‌هایی از تحفه اول. نویسنده کتاب هر جا لازم دانسته است، کتاب خود را با آوردن اشعار فارسی و گاهی عربی زینت بخشیده؛ استناد به آیات و روایات، البته نه خیلی زیاد، از مشخصات دیگر این کتاب است؛ اما بیشتر کتاب نثری ساده دارد و نویسنده توانسته است با قلم زیبا و شیرین خود اطلاعات و آگاهی‌هایی از سرزمین‌های ناشناخته، که هموطنانش کمتر آنها را می‌شناختند، به دست دهد و از اعتقادات عجیب و غریب آنان سخن گوید. این کتاب بر روی هم، اثری است جالب و خواندنی و علاوه بر این که حاوی اطلاعات و نکاتی ارزنده و جالب از سرزمین‌های خاور دور آن زمان است، نماینده دیدگاه و طرز اندیشه ایرانیان آن زمان، در باب ملل و اقوام دیگر، به ویژه فرنگیان و هندیان نیز می‌باشد و از جهت دید انتقادی و روشی که در برخورد با فرنگی‌ها داشته از اکثر سفرنامه‌های دوره قاجاریه ممتاز است.