آموزش روش های فهم حدیث در روایات امام باقر(علیه السلام) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: محمدرضا شاهرودی رامین اژدری امیرحسین فراستی
منبع: مطالعات قرآن و حدیث سال پانزدهم بهار و تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 30)
«فهم حدیث» از جایگاه والایی در میان آموزه های امامان شیعه برخوردار است؛ چنانکه ایشان فهم یک حدیث را برتر از روایت هزار حدیث برشمرده اند. فهم حدیث به دو نحوه تمسک به اصول عمومی فهم متن و رجوع به آموزه های خود امامان امکان پذیر است. واکاوی تاریخ فقه الحدیث نشان می دهد که بحث از اصول فهم و مقصود واقعی کلام معصومان موردتوجه ایشان و اصحاب بوده و از عصر آن بزرگواران و توسط خود ایشان ابداع گردیده است؛ آن سان که ضرورت تمسک به سنت و حدیث، نیز خود ایجاب کرده که ضوابطی توسط امامان(ع) برای فهم درست حدیث ارائه شود. یکی از بخش های روایی سرشار از این حیث، احادیث به جای مانده از امام باقر(ع) است. از مطالعه بر روی روایات رسیده از امام باق(ع) برمی آید که ایشان علاوه بر تبیین بخش عظیمی از معارف دینی، درصدد تعلیم روش های فهم صحیح احادیث به پیروان خود نیز بوده اند؛ تا شیعیان به ویژه در زمان غیبت، بتوانند با بهره گیری از این روش ها، از روایات منتفع گشته و موجبات هدایت را از آن در هر زمان و شرایطی بیابند. از واکاوی روایات امام باقر(ع) به شیوه ی تحلیل محتوا و گردآوری داده های تحقیق به نحو کتابخانه ای، چنین برمی آید که برخی از روش ها، همچون: شناخت واژگان اسمی و حرفی، و توجه به توسعه یافتگی معنای آن ها در جهت شناخت مراد بدوی حدیث می باشند. فهم مراد جدی از طریق روش هایی همچون: بهره گیری از آیات قرآنی همسو، تشکیل خانواده حدیث، توجه به مورد صدور، رخداد نقل به معنا، تقطیع، تحریف، تشابه، تجوز و همچنین تفسیر شایسته در برخورد با سوءبرداشت ها به دنبال اختلاف افهام، قابل دستیابی است و این مهم، در روایات امام باقر(ع) مورد اشاره واقع شده است .
https://b2n.ir/n80702
تحلیل رویکرد ارتباطات امام باقر (علیه السلام ) با فرقه زیدیه ( با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام (PDAM) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: حسین خاکپور عاطفه خانی هادی زینی
منبع: دین و ارتباطات سال بیست و هشتم بهار و تابستان 1400 شماره 1 (پیاپی 59)
در دوران پرفرازونشیب امام باقر (ع) جریان ها و فرقه های مختلفی در میان شیعه و اهل سنت شکل گرفت. تلاش این فرقه ها، اثبات حقانیت خود و تضعیف جایگاه طرف مقابل است؛ ازاین رو، رویارویی فرقه های شیعه با امامان معصوم (ع) از جایگاه مهمی برخورد است. رویکرد امام باقر (ع) با فِرق انحرافی یکی از ضروریات مهم تاریخی است که به شدت با مسئله امامت، حاکمیت و حکومت اسلامی مرتبط بوده، قابل تعمیم در برخورد با جریان های نوظهر معاصر بوده و نیازمند تحلیل گفتمان است، یکی از مهم ترین فرقه ها شیعه زیدیه است. در مقاله پیش رو به روش توصیفی – تحلیلی، با استفاده از روش تحلیل گفتمان پدام _ با بهره گیری از توانایی های این گفتمان در قالب متغیرها و مقوله های عملیاتی_ نحوه برخورد امام (ع) با زیدیه، مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است و همچنین با توجه به شیوه برخورد امام (ع) با سران و پیروان زیدیه این نتیجه به دست آمد که بیشترین درصد رویکرد رفتاری امام، رویکرد دفعی است.
https://b2n.ir/g36834
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🕊#ویژگی_حضرت_امام_علی علیه السلام🕊
☁️در سال گذشته به مناسبت
🌥ایّام بسیارخاص و⛅️ مبارک
🌤عید غدیرخم
به بررسی☀️ #حدیث_غدیر
و 🌪مواجهه# اهل _سنت با این دلیل مبین پرداختیم.
📢(#یادآوری)
امسال 🌖در همان روز ها با پیگیری همان خط به بررسی زاویه ی دیگر دیدگاه #اهل_سنت می پردازیم که با به اشتراک گذاشتن قول بزرگان آنان در بحث #تواتر این حدیث بخش کوچکی از اذعان و اعتراف ها و تناقضات نقل شده را نشان می دهیم.
و فقط از لحاظ تبرک و رسم معمول به یک نمونه از مابقی (صد و نه) سندِ حدیث
🌕"من کنت مولاه فهذا علی مولاه "🌕
اکتفا می کنیم.
۱۱۰ _🌕=۱۰۹
* توجه به عبارت "سند" از آن جا حائز اهمیت است که با "گزارش" متفاوت است و درواقع ۱۱۰ طریق و زنجیره ی راویان برای نقل این #حدیث وجود دارد که ممکن است بارها و در کتاب های مختلف گزارش شده است که جمع آن ها به هزاران دفعه برسد.
🕓🕔🕕🕖🕗🕘🕙
❕❕❕❕
🔀#بوکه
👌حضور چنین روایتهایی دلیلی برای توجیه و یا تمام نشدن حجت در بحث "ولایت امیرالمؤمنین حضرت امام علی علیه السلام "نیست چرا که آن ها نیز شیوهی تحلیل دادههای خودشان را دارند و از همین روش نیز به حقانیت #حدیث_غدیر پی خواهند برد و نشانه ی آن نیز استمساک به تغییر معنای کلمه "مولا"است، چرا که در مرحله ی اول یعنی انکار کلی یا ضعف سند موفق نیامدند.
اما توجه به تصاویر این بخش با توجه به بخش اوّل بازتاب دهندهی آشوب و مخلوط مرکّب واقعیت ها و دروغ ها در این کتاب هاست.
👀
#طنز_علمی
چنین اشتباهاتی جدای از جنبه ی طنز نشان از احاطه صاحب نظران آنان در مسائل و موضوعات
#مذهب_شیعه دارد.
و در واقع نقل قول هایی از آنان که با نظرات شیعه مانند #تواتر_حدیث_غدیر یکسان است گواه از آن دارد که ، برای تحلیل حتی به اطلاعات اولیه ی خاص احتیاج ندارد همان
اَظهَرُ مِنَ الشَّمس 🔆 .
#غدیر
#عید_غدیر
#امام_باقر علیهالسلام
#غزل
🔹خاطرات قافله🔹
نگاه کودکیات دیده بود قافله را
تمام دلهرهها را، تمام فاصله را
هزار بار بمیرم برات، میخواهم
دوباره زنده کنم خاطرات قافله را
تو انتهای غمی، از کجا شروع کنم
خودت بگو، بنویسم کدام مرحله را؟
چقدر خاطرۀ تلخ مانده در ذهنت
ز نیزهدار که سر برده بود حوصله را
چه کودکی بزرگیست این که دستانت
گرفته بود به بازی گلوی سلسله را
میان سلسله مردانه در مسیر خطر
گذاشتی به دل درد، داغ یک گِله را
چقدر گریه نکردید با سهساله، چقدر
به روی خویش نیاوردهاید آبله را
دلیل قافله میبرد پا به پای خودش
نگاه تشنۀ آن کاروان یک دِله را
هنوز یک به یک، آری به یاد میآری
تمام زخم زبانهای شهر هلهله را
مرا ببخش که مجبور میشوم در شعر
بیاورم کلماتی شبیه حرمله را
بگو صبور بلا در منا چه حالی داشت
که در تلاطم خون دید قلب قافله را؟
📝 #سیدحمیدرضا_برقعی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
💎اولین رویدادپژوهشی جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔴ویژه طلاب (سطح دو، سه و چهار)، اساتید و پژوهشگران
📜با موضوع «رسالت زن تراز انقلاب اسلامی در جهاد تبیین»
✅اسلام هویت اصلی زن را آن مقام معنوی، رهبری، مادری و تربیتی او میداند از این رو مهمترین ماموریت زن تراز انقلاب اسلامی، هدایتگری، انسان سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است.
🔶قالب برگزاری:
🔹کرسی آزاد اندیشی
🔹میز گرد علمی
🗓 برگزاری پیش رویداد: 5 الی 7 شهریورماه 1401
🗓 برگزاری رویداد: 14 الی 16 شهریورماه 1401
📲 ثبت نام از طریق لینک👇
https://pjh.jz.ac.ir/uploads/images/62c14318b7eb0.docx
🗒 زمان ثبت نام: 12 الی 20 تیرماه1401
فرم ثبت نام پس از تکمیل به آیدی @MHOSEINIM یا ایمیل Anjoman.pajohesh@jz.ac.ir ارسال شود
🆔کانال رویداد فصلی جامعه الزهرا سلام الله علیها
@roydadjamee
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
🔴 #قاب_تصویر
🔸مجموعه مسجد جامع ساوه و مناره مجاور آن
🔸از کهنترین و زیباترین مساجد ایران
🔸مربوط به دورههای پیش از اسلام (آتشکده بوده) سدههای نخستین اسلام، سلجوقی و صفوی
🔸ارتفاع مناره: 14 متر
🔹استان مرکزی - شهرستان ساوه - شهر ساوه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j