eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ 📣 دانشکده تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: 💠سلسله نشست‌های عاشورایی💠 ⭕️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در 10 روز برگزار می‌گردد. ◀️ برای اطلاع از موضوع و زمان نشست بر روی لینک زیر کلیک کنید: https://b2n.ir/t68746 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ دانشکده تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @Faculty_of_History -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔮🔮 سرکار خانم زهرا زحمتکش عضو انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها پذیرش و چاپ مقاله‌ سرکار عالی را با عنوان "تاثیر پزشکی مسلمانان بر پزشکی اروپای قرون وسطی" در همایش بین المللی «مبانی دینی نظام سلامت با تاکید بر آموزه‌های رضوی» تبریک عرض کرده و موفقیت روز افزون شما را از خداوند منان طلب می کنیم‌.
🔰✦؛﷽✦ 🏴🏴🏴 ✨ویژه برنامه ماه محرّم ✅ درس گفتارهای تخصصی عاشورا «شماره ٢» 📎با ارائه اساتید کشوری 📜اعطا گواهی پایان دوره به پذیرفته شدگان در آزمون نهایی 🗓تاریخ شروع دوره: از سه شنبه ١٨ مردادماه ١۴٠١ شمسی مصادف با ١١ محرّم الحرام ١۴۴۴ هجری قمری 🕔ساعت برگزاری؛ ١٨(۶عصر) 📲لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/nahadfars/course-hall2 •┈┈••••✾⬛️⬛️⬛️ سایت موسسه : 👇👇👇👇👇👇 🌐https://ieks.ir اینستاگرام: https://instagram.com/ieks.ir •┈••✾••✾••┈• 🔆 لینک کانال اطلاع رسانی در پیام‌رسان ایتا ┏━━━⚫️━━━┓ https://eitaa.com/azadieks ┗━━⚫️━━━━┛ ⚡️کانون های علمی تاریخ، حدیث و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه و علّتِ تشویق به عزاداری در سیره معصومین (علیهم السلام) نویسنده: روح الله زینالی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال ششم بهار 1400 دانستن«علّتِ»یک چیز، و«سؤال»کردن و«فهمیدنِ»عمقِ آن، سببِ افزایش اشتیاقِ انسان می شود. و با عشق، علاقه و اعتقاد کامل، قدم به میدان عمل می‌گذارد. گریه بر امام حسین علیه‌السلام «ریشه» در«اعتقادات»شیعه، و نیز«احساسات»و «عواطفِ» شیعیان و غیر شیعیان دارد. و اینجاست که نکته«مهمّ»و «اساسیِ»تشویقِ اهل بیت علیهم السلام به گریه و عزاداری فهمیده می‌شود و آن اصل و ریشه، «سؤالِ» از «چراییِ» گریه بر امام حسین علیه‌السلام است که رهنمونِ انسانها به خیر و صلاح خواهد بود. ما در این نوشتار در پی آن هستیم تا با تکیه بر روایات اهل بیت علیهم السلام، «فلسفه»و «علّتِ»تشویق اهل بیت علیهم السلام به«عزاداری» را بررسی کنیم. و این موضوع را با روایاتی در مورد فضلیتِ گریه برای امام حسین علیه‌السلام و واژه شناسی کلمات«عَبَره»و «قَتِیل»، و«عللِ» تشویق ائمّه علیهم السلام را دنبال کردیم. https://b2n.ir/a32750 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
چیستی عزاداری برای امام حسین(علیه‌السلام) نویسندگان: روح الله زینالی، علی فرزین منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم پاییز 1398 پژوهش و تآمّل در چیستی عزاداری بر سرور و سالار شهیدان؛ امام حسین(علیه‌السلام)، از جمله مسائل مهم برای هر انسان آزاده ای است که می خواهد علل و عوامل قیام حضرت را بداند. لذا با رویکرد دانستن چیستی عزاداری در این جستار به سیره «علمی» و «عملی» معصومین(علیهم‌السلام) پرداخته، به این معنا که؛ به صورت خلاصه و علمی به واژه شناسی کلمات«مأتم»، «ألمَنَاحَه»، «عَزَا»، «ألجَزَع» و ««عَوِیل» پرداختیم تا «معرفت افزایی» داشته باشیم و در قسمت بعدی به «سیره عملی» اهل بیت(علیهم‌السلام) اشاره کردیم تا وظیفه ما مشخص شود. در پژوهش حاضر مشخص شد که، عزاداری کاملا وجه علمی، دینی، مذهبی و عقلانی داشته و موجب حفظ دین و ولایت الهی می باشد. و از نظر تاریخی نیز چهره درخشانی به خود گرفته است و صفحات سفید و نورانی تاریخ، از عشق و علاقه و محبّت درونی مؤمنین و آزاد مردان جهان نسبت به عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) آکنده است. https://b2n.ir/u37552 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تحریفات عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) نویسندگان: مرضیه پوررجبی، آزاده ابراهیمی فخاری منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال ششم زمستان 1400 عزاداری بر مصائب ائمه(علیهم السلام) به ویژه امام حسین(علیه‌السلام) به سبب نقش سازنده آن در حفظ مکتب تشیع جایگاه ویژه ای دارد؛ لذا ضروری است تا با شناخت این انحرافات، مراسم عزاداری را از گزند بدعت ها در امان نگه داشت. نوشتار حاضر به روش توصیفی به این نتیجه دست یافت که انحرافات در دو دسته محتوایی و رفتاری قرار می گیرد. انحرافات محتوایی شامل نقل مطالب غیرمستند، غلو، وصف بیش از حد ظاهر بنی هاشم و گزارش های ذلت بار است و انحرافات رفتاری به قمه زنی، استفاده از آلات موسیقی، بی نظمی و سوء استفاده های مالی اشاره دارد. https://b2n.ir/z01854 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایت سوم: بانوی حاجت‌روا شده تا صدای رجز عبدالله در دشت پیچید، با تمام وجود ذوق کردی و دلت را با جمله‌ی «بأبی أنت و أمی عبدالله! در راه پسر رسولِ خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) مقاومت کن.» محکم‌تر کردی. عبدالله نیز حتما صدای تو را شنیده بود که اینگونه به قلب دشمن زد؛ اما نمی‌دانست که تو تاب نخواهی آورد و نیزه به دست وارد معرکه خواهی شد. حتما امام را هم ندیده بود که خودش را به تو رسانده‌ تا بگوید: «خدا به شما جزای خیر دهد، جهاد بر زنان واجب نیست، به خیمه برگردید.» اما تو در وسط معرکه بودی که ناله‌ی آخر همسرت را شنیدی و حتما از همان‌جا خودت را به بالین او رسانده و گفتی: «بهشت بر تو گوارا باد عبدالله، کاش خدا من را نیز همنشینِ تو کند.» دعایت را چگونه بر زبان آوردی که این‌قدر زود روا شد؟! و هنوز جمله‌ات تمام نشده، غلامِ شمر عمود آهنی‌ را بر فرق تو نشاند و وسیله‌ی اجابت دعایت شد و تو را به عبدالله رساند. *** سلام گرم ما بر تو باد ای بانوی عبدالله بن عمیر! سلام بر تو، که خون‌ عاشقت با خون معشوق به هم آمیخت و پیشِ پایِ حسین بن علی(علیه‌السلام) جاری شد. منبع: مرضیه محمدزاده، شهیدان جاوید، نشر بصیرت، صفحه‌ی ۳٠۷_۳۱٠. (علیه‌السلام) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا