درنگی تاریخی درباره ماه صفر: احمد فلاح زاده👆👆👆
#صفر
#امام حسین (ع)
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌 عبدالحسین زرین کوب :
👈گزارش حضور #حسنین علیهما السّلام در فتح طبرستان معتبر نیست!
#حسنین
#فتوحات
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
⚫️پیروزی خون بر شمشیر⚫️
✅اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثهی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد -که واقعاً پیروز شد- عامل این پیروزی، حضرت زینب(س) بود، و الّا خون در کربلا تمام شد.
حادثهی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصهی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری(س).
انسان وقتی زینب کبری(س) را مشاهده میکند که با یک عظمت خیرهکننده و درخشندهای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری(س) است.
زینب(س) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه؛ به یک جهاد بزرگ.
📚منبع :
📘 انسان ۲۵۰ساله (بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین)، ص۱۶۶
#امام_حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️
👆 سکانسی از حضور سر مبارک امام حسین(ع) در دیر راهب مسیحی در قسمتی از فیلم ستاره خضراء ساخته جناب ورزی
#امام حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️
❇️با کاروان اسرای کربلا👇👇👇
وقتی عبیدالله بن زياد به سرکردگی خولی أصبَح سر امام حسين(ع) را همراه با زنان و پسرکان و دخترکان از نسل پيامبر(ص) که سخت در بندشان كرده بود، سوار بر شترِ بى جهاز به سمت شام نزد یزید بن معاویه فرستاد.
لشگریان هرگاه در منزلى فرود مى آمدند، سر را از صندوق مخصوص آن بيرون مى آوردند و آن را بر سرِ نيزه مى كردند و همه شب تا هنگام حركت، از آن، محافظت مى كردند و سپس آن را به صندوق، باز مى گرداندند و حركت مى كردند.
لشکر خولی، در یکی از شبها در کنار دیر راهبی در حوالی شهر حلب منزل کرده و سر مبارک را بر نیزه کرده و دور او نشسته و از آن حراست می کردند.
و همگی به شرب خمر مشغول گشتند. در آنجا در سه نوبت دستی از غیب بیرون شده بر دیوار بیرونی دیر و عبادتگاه، ابیاتی در لعن و عذاب قاتلان امام حسین(ع) می نوشت.
لشکریان از این ابیات خوف کرده و عیش و طرب را رها کردند. و از صاحب دیر درخواست کردند که شب را در درون دیر بگذرانند.
آن غذا بر آنان ناگوار شد و آن شب با ترس خوابیدند.
نیمه شب، صدایی به گوش راهب رسید، چون گوش داد ذکر تسبیح و تقدیس الهی شنید.
راهب برخاست و سر از پنجره ی دیر بیرون کرد.
◾️《 رَأَى الرّاهِبُ نوراً مِن مَكانِ الرَّأسِ إلى عَنانِ السَّماءِ، فَأَشرَفَ عَلَى القَومِ》
دید از صندوقی که در کنار دیوار نهاده اند، از جايگاهِ سر مبارک امام حسین(ع)، تا دوردستِ آسمان نور عظیمی به جانب آسمان بالا می رود.
◾️《وقالَ: مَن أنتُم؟
قالوا: نَحنُ أصحابُ ابنِ زِيادٍ.
قالَ: وهذا رَأسُ مَن؟
قالوا: رَأسُ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، ابنِ فاطِمَةَ بِنتِ رَسولِ اللَّهِ(ص).
قالَ: نَبِيُّكُم؟
قالوا: نَعَم.
قالَ: بِئسَ القَومُ أنتُم، لَو كانَ لِلمَسيحِ وَلَدٌ لَأَسكَنّاهُ أحداقَنا》
◾️آن راهب به آنان رو كرد و گفت :
شما كيستيد؟
گفتند: ما ياران ابن زياد هستيم.
راهب گفت: اين سرِ كيست؟
گفتند: سرِ حسين بن على بن ابى طالب پسر فاطمه، دختر پيامبر خدا(ص) است.
راهب مسیحی گفت: پيامبرتان؟!
گفتند: آرى.
راهب گفت : قوم بدى هستيد!
اگر مسيح(ع) فرزندى داشت، او را بر بالاى چشمانمان جاى مى داديم.
#امام_حسین (ع)
#محرم
#کربلا
ادامه..👇
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇️با کاروان اسرای کربلا
ادامه👇👇👇
◾️راهب بسی ناراحت و محزون شد و برای نگه داشتن سر امام حسین(ع) برای یک شب به سپاهیان ابن زیاد پیشنهاد وسوسه انگیزی داد.
《ثُمَّ قالَ: هَل لَكُم في شَيءٍ؟
قالوا: وما هُوَ؟
قالَ: عِندي عَشَرَةُ آلافِ دينارٍ تَأخُذونَها، وتُعطونِّي الرَّأسَ يَكونُ عِندي تَمامَ اللَّيلَةِ، وإذا رَحَلتُم تَأخُذونَهُ.
قالوا: وما يَضُرُّنا، فَناوَلوهُ الرَّأسَ، وناوَلَهُمُ الدَّنانيرَ، فَأَخَذَهُ الرّاهِبُ، فَغَسَلَهُ وطَيَّبَهُ، وتَرَكَهُ عَلى فَخِذِهِ، وقَعَدَ يَبكي اللَّيلَ كُلَّه.》
◾️سپس راهب گفت: آيا موافقيد كارى كنيم؟
گفتند: چه كارى؟
گفت: ده هزار دينار، نزد من است.
آن را مى گيريد و در عوض امشب، سر را به من مى دهيد و آن را هنگام حركت، از من پس مى گيريد.
گفتند: براى ما زيانى ندارد.
سر را به او دادند. و دينارها را داد و سر را گرفت و آن را شست و خوشبو كرد و روبروی خود قرار داد و همه شب را به گريه نشست.
آنگاه، راهب ازحضرت مسیح(ع)، عاجزانه می خواهد، سر مبارک امام حسین(ع)، که نورانیت را به سمت آسمان و با حالتی معجزه گونه، ساطع می کند، با راهب، سخن بگوید.
سر مبارک امام(ع)، به امر الهی، با راهب به سخن می آید.
◾️《وقالَ: يا رَبِّ، بِحَقِّ عيسى تَأمُرُ هذَا الرَّأسَ بِالتَّكَلُّمِ مَعي.
فَتَكَلَّمَ الرَّأسُ، وقالَ: يا راهِبُ، أيَّ شَيءٍ تُريدُ؟
قالَ: مَن أنتَ؟
قالَ: أنَا ابنُ مُحَمَّدٍ المُصطَفى(ص)، وأنَا ابنُ عَلِيٍّ المُرتَضى(ع)، وأنَا ابنُ فاطِمَةَ الزَّهراءِ(س)، وأنَا المَقتولُ بِكَربَلاءَ، أنَا المَظلومُ، أنَا العَطشانُ، فَسَكَتَ.》
◾️راهب، سرش را بلند كرد و گفت: پروردگارا! به حقّ عيسى، به اين سر بگو كه با من، سخن بگويد.
سر به سخن آمد و گفت: «اى راهب! چه مى خواهى؟»
راهب گفت: تو كيستى؟
امام(ع) فرمود: «من، فرزند محمّدِ مصطفى(ص) و پسر علىِ مرتضى(ع) هستم.
پسر فاطمه زهرا(س) و مقتول كربلايم. من، مظلوم و تشنه كامم» و ساكت شد.
《فَلَمّا أسفَرَ الصُّبحُ.
قالَ: يا رَأسُ، لا أملِكُ إلّانَفسي!
فَوَضَعَ الرّاهِبُ وَجهَهُ عَلى وَجهِهِ.
فَقالَ: لا أرفَعُ وَجهي عَن وَجهِكَ حَتّى تَقولَ: أنَا شَفيعُكَ يَومَ القِيامَةِ.
فَتَكَلَّمَ الرَّأسُ، فَقالَ: ارجِع إلى دينِ جَدّي مُحَمَّدٍ(ص).
فَقالَ الرّاهِبُ: أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ، وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّهِ، فَقَبِلَ لَهُ الشَّفاعَةَ.》
◾️و صبحگاه گفت: اى سر! من اختياردار جز خود نيستم!
راهب، صورت به صورتش نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نمى دارم تا بگويى:
«من، شفيع تو در روز قيامت هستم».
سر به سخن در آمد و گفت: «به دين جدّم محمّد(ص)، درآى».
راهب گفت: گواهى مى دهم كه خدايى جز خداوند نيست و گواهى مى دهم كه محمّد(ص) پيامبر خداست.
آن گاه سر مبارک حسين(ع) پذيرفت كه شفاعتش كند.
《ثُمَّ خَرَجَ عَنِ الدَّيرِ وما فيهِ، وصارَ يَخدِمُ أهلَ البَيت(ع)》
◾️آن گاه راهب، از دِير (عبادتگاه) و راه و عقيده اى كه در آن بود، خارج میدشود و خادم اهل بيت(ع) گرديد.
منابع:
۱)الخرائج و الجرائح راوندی، ج۲،ص۵۸۰
۲)المناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۶۰
۳)تذکرۀ الخواص ابن جوزی، ص۲۶۳
۴)الثقات ابن حبّان، ج۲، ص۳۱۲
#امام_حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔅نقشه تقریبی مسیر کاروان امام حسین(ع) از مدینه منوره تا مکه معظمه و در نهایت کربلا 👆
🔅مسیر بعدی مسیر کاروان اسراء به کوفه و شام و در نهایت کربلا 👆
#امام_حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇️گزارش نشست👇👇
به گزارش ایکنا از قم، آیتالله محمدهادی یوسفی غروی کارشناس تاریخ و استاد حوزه علمیه امروز ۲۸ شهریورماه درپیش اجلاسیه کرسی تخصصی «اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاهها» که سالن همایشهای غدیر قم برگزار شد، در خصوص فتوحات صدر اسلام و انتقادات وارد شده به مشورتهای امیرالمومنین(ع) در جنگهای اعراب، گفت: برخی انتقاد کردند که امام علی(ع) در مشورتهای خود با ایرانیان مخالفت و از این فتوحات حمایت کردهاست از این رو نمیتوان گفت اهل بیت به طور کلی مخالف فتوحات بودند.
✅وی با انتقاد از دیدگاه جعفر مرتضی عاملی که در خصوص فتوحات صدر اسلام هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت(ع) رد میکند، ادامه داد: در مقابل این دیدگاه، نظر موافقین است که دلیل فتوحات را حضور امام حسین(ع) و امام حسین(ع) دانستهاند.
▶️یوسفی غروی از دیدگاه موافق مشروط در این زمینه دفاع کرد وح افزود: موافق مشروط بر این باور هستند که اهل بیت(ع)برای دفاع از اسلام موافقت ضمنی با فتوحات داشتند و لذا مشورتهای ایشان در این راستا بودهاست.
💠استاد حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: اکثر فقهای شیعه نیز با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یک دیگر اختلاف داشتهباشند.
#فتوحات
#گزارش
#نشست
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅گزارش نشست
💠رد دیدگاه موافقین و مخالفین مطلق در خصوص فتوحات صدر اسلام
💠گروه معارف ــ یگ پژوهشگر دینی هر دو دیدگاه موافقین و مخالفین مطلق که درباره مشورتهای امیرالمومنین با دستگاه خلافت در مورد فتوحات صدر اسلام، مطرح شدهاست را رد و دیدگاه موافق مشروط را بیان کرد.
❇️به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری خمی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریورماه در پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاهها» که در سالن همایشهای غدیر قم برگزار شد، گفت: سخن درباره فتوحات صدر اسلام از سالها قبل از انقلاب اسلامی ایران مطرح و پاسخهایی به آن دادند.
✅وی ادامه داد: اخیرا با هدف دیگری این مباحث مطرح و به انتقاد از امیرالمومنین(ع) پرداختهاند که با مشورتهای خود به دستگاه خلافت در جنگها اعراب با ایرانیان مخالفت و از این فتوحات حمایت کرده در حالی که ستم زیادی به مردم سرزمینهای فتح شده از جمله ایرانیان شدهاست.
✳️موافق مطلق
وی افزود: محور اصلی بحث فتوحات و نقد دیدگاهها دوران خلفا به ویژه خلیفه دوم است، افزود: درخصوص نظر اهل بیت(ع) درباره فتوحات سه دیدگاه وجود دارد، اولین دیدگاه، موافقین مطلق هستند که اعتقاد دارند که «فتوحات در جهت تقویت اسلام و حفظ وحدت مسلمین بوده و دلیل آن را حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این فتوحات دانستهاند».
💠ذاکری خمی با اشاره به دیدگاه جعفر مرتضی عاملی اظهار کرد: مخالفین مطلق هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت رد میکنند و دلایلی بر آن اقامه کردند؛ مهمترین دلیل آن را عدم اذن امام معصوم دانستهاند، آنان شرکت امام حسنین(ع) را در فتوحات رد و شواهد و دلایل دیگری بر عدم امکان تایید ارائه میکنند.
✅موافق مشروط
وی گفت: دیدگاه سوم موافقین مشروط هستند که در برابر دیدگاه موافق و مخالف مطرح شد، این دیدگاه با هریک از دو دیدگاه قبلی نقاط مشترک و نقاط افتراقی دارد و از موافقت ضمنی اهل بیت(ع) با فتوحات برای دفاع از اسلام سخن میگوید و مشورتهای امیرالمومنین را در این جهت میداند.
✳️ذاکری خمی اظهار کرد: امیرالمومنین در جلسات مشورتی مربوط به فتوحات شرکت میکردند، افزون بر حمایت از اسلام، نکات اصلاحی مهمی در این جلسات مطرح میکردند که به آن توجه میشد، مانند دفاع از حقوق مردم سرزمینهای فتح شده.
⏺وی گفت: اصل اولیه با توجه به عدم مشروعیت خلافت، رد هرگونه همکاری با خلفا بوده اما این اصل با همکاری امیرالمومنین(ع) با دستگاه خلافت در زمان خلیفه اول از بین رفت زیرا حضرت میفرماید:« فخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما تکون المصیبه به علی اعظم من فوت ولایتکم التی انما هی متاع ایام قلائل»؛ در دوران فتوحات این خطر از بین رفته بود.
✅دیدگاه فقهای شیعه
این پژوهشگر دینی بیان کرد: فقهای شیعه این بحث را مطرح کردند، جمعی از فقها به روایتی از امام باقر(ع) استناد کردهاند که امام علی(ع) میفرماید:« کان یشاورتی فی موارد الامور فیصدرها عن امری و یناظرنی فی غوامصها فیمصیها عن رایی» خلیفه دوم با من مشورت و طبق نظر من عمل میکرد.»؛ فقهای شیعه در بحث اراضی خراجیه این خبر را دلیل بر اذن و اجازه امام دانستهاند.
💠ذاکری خمی با بیان اینکه دلیل دیگری که بر اجازه امام میتوان ارائه داد عمل عمر به نظر مشورتی حضرت درباره اراضی فتح شدهاست، افزود: حضرت علی(ع) در هنگام مشورت خلیفه درباره سرزمینهای فتح شده، پیشنهاد وضع خراج داد که اگر این پیشنهاد توسط حضرت علی(ع) مطرح نمیشد ما با فاجعه انسانی وسیعی در مناطق فتح شده روبرو میشدیم.
❇️وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) دستگاه خلافت را به ضرورت کار فرهنگی و ضرورت آموزش مبارزان و فاتحان آگاه کرد، ادامه داد: انتقاد حضرت از علمکرد دستگاه خلافت نشان میدهد که ایشان تمام عملکرد آنان را درباره فتوحات تایید نمیکردند، در مواردی که امام علی(ع) به عملکرد دستگاه خلافت نسبت به فتوحات انتقاداتی داشت.
💠نویسنده کتاب امام علی(ع) و ایرانیان گفت: اجازه و تایید حضرت محدود به مواردی است که دستگاه خلافت طبق نظر ایشان عمل کردهاست؛ دیدگاه حضرت درباره وضع خراج اول در عراق و بعد در دیگر در سرزمینها اجر شد و سرزمینهای فتح شده ملک تمام مسلمانان قرار گرفت؛ روایتی صحیح در این باره نقل شدهاست.
💠بررسی دیدگاه فقهای شیعه در مورد نحوه برخورد اهل بیت(ع) با فتوحات صدر اسلام
✳️گروه معارف ــ آیتالله محمدهادی یوسفی غروی در خصوص فتوحات صدر اسلام و انتقادات وارد شده به مشورتهای امیرالمومنین(ع) در جنگهای اعراب، گفت: اکثر فقهای شیعه نیز با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یک دیگر اختلاف داشتهباشند.
#فتوحات
#گزارش
#نشست
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
1_28074191.ppsx
4.74M
🔹پاورپوینت خطبه حضرت زینب(س) در کوفه 👆
#امام_حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریس هیوئر، اسلام شناس مسیحی انگلیسی، از #امام_حسین علیه السلام می گوید☝️
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖم
🔷❓ تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟
🔷✅شاید برای بعضی ها سوال باشد که مگر همه یاران امام حسین (علیه السلام) به شهادت نرسیدند؟
⁉️پس چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده؟ چطور باید به روایت های واقعه عاشورا اعتماد کنیم؟
☀️یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی نماند...
🗯 راویان عاشورای حسینی این چهره ها هستند:
💥1-حمیدبن مسلم ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمیدبن مسلم ازدی، وقایع نگار و خبرنگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است.
❄️نقل شده است که همین فرد مانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد.
💥2-امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها):
بخش دیگری را هم از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام باقر (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند.
💥3-جنایتکاران سپاه دشمن:
خیلی از جنایتکاران #کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند.
⚡️ همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت.
خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش.
💥4- یاران زنده مانده #امام (علیه السلام):
فردی به نام ضحاک بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد.
❄️ امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت #عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد.
⚡️گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده.
🍀غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد.
سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب!
🍂🍁🍂🍁.🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
📚 به نقل از دکتر محمد حسین رجبی دوانی تاریخ دان و محقق تاریخ اسلام و تشییع
#تاریخ
#محرم
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
#روایت_کربلا |
❇️ اگر امام حسین(علیهالسلام) کربلا نمیرفت چه میشد؟
✅ گزیده بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره نهضت امام حسین(علیهالسلام)
#امام_حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❓❓سوال : آیا پراکندگی و گریز یاران #امام حسین(ع) در شب #عاشورا بعد از سخنان امام(ع) صحت دارد؟👇
✅یکی از تحریفات تاریخ عاشورا که در برخی کتب مثل «معالی السبطین» و «جواهر الکلام فی سوانح الایام» و «نورالعین» و «اسرار الشهاده»، «مهیج الاحزان» و «مخزن البکاء» و «روضه الشهداء» بیان شده است، پراکندگی یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا است.
آنگونه که در کتاب «معالی السبطین» آمده است اینکه؛
[حضرت سکینه(س) دختر امام حسین(ع) گفته که شنیده است، پدرش در شب عاشورا به اصحاب می فرماید :
《ای قومِ من! شما برای این به اینجا آمدید که میدانستید من به سوی قومی میروم که با من با دل و زبان بیعت کردهاند؛ اما اینک کار دگرگون شده است. شیطان آنها را گمراه کرده و آنها خدا را فراموش کردهاند و اکنون جز کشتن من قصد و غرضی ندارند. من نمیخواهم کسی ناخواسته همراه من کشته شود. هرکس از شما که نمیخواهد با من همراه باشد، میتواند برگردد.
هنوز وقت نگذشته و راه باز است و سیاهی شب همهجا گسترده است و شما میتوانید برگردید..》
و هنوز حرف پدر تمام نشده بود که اصحابش پراکنده شدند.
۱۰ نفر، ۱۰ نفر یا ۲۰ نفر، ۲۰ نفر شروع به رفتن کردند و از آنها جز ۷۱ نفر نماند.
به پدرم نگاه کردم. دیدم که سرش را پایین انداخته است. گریه راه نفسم را گرفت و ترسیدم که پدرم صدای گریه مرا بشنود.
هر طور بود، جلوی گریهام را گرفتم و دستم را به سوی آسمان بلند کردم و گفتم، خدایا همانطور که آنها ما را واگذاشتند، تو نیز آنها را واگذار و دعایشان را مستجاب نکن و شفاعت جدم را روز قیامت نصیب آنان نگردان.]
دکتر صحتی پژوهشگر در عرصه عاشورا معتقد است که این مطلب را برای اولین بار محمدتقی سپهر نویسنده کتاب «ناسخ التواریخ» از کتاب «مروج الذهب» مسعودی آورده است و آنرا وی ابتدا انجام داده و از آنجا به دیگر کتب راه یافته است.
و نه فقط در این باب، در بیاعتباری «ناسخ التواریخ» شکی نیست، بلکه کتابهای «نورالعین»، «اسرار الشهاده»، «مهیج الاحزان» و «مخزن البکاء» که ناقلان خبر پراکندهشدن یاران امام (ع) در شب عاشورا به آنان استناد میکنند، نيز بهکلی بیاعتبارند.
در حالی که بسیاری از مورخین مثل طبری و شیخ مفید که در فوق اشاره شد، گویای این هستند که هیچ یک از یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا حضرت(ع) رو تنها نگذاشتند و تا پای جان وفادار بودند.
حتی برادران و پسران و برادرزادگان امام(ع) و یاران و اصحاب اعلام وفاداری کردند و باز امام(ع) سخنان خود را تکرار و بر رفتن آنان اصرار کرد؛ اما اینبار نیز یاران ایشان چون مسلم بن عوسجه، سعد بن عبدالله حنفی، زهیر بن قین و دیگران از سر وفاداری سخن گفتند.
اظهارات یاران امام(ع) برای سبقت در جانبازی و عرض وفاداری شاید کنایهای هم به نقض عهدکنندگان کوفه باشد. بسیاری از این یاران، کوفی نبودند و برخی نیز که از اهالی عراق بودند، هرگز نامهای برای امام(ع) ننوشتند؛ اما مسئولیت خویش را بهدرستی تشخیص دادند و در این کوران غربت، امام(ع) را تنها نگذاشتند.
این یاریکردن با یاریرساندن در پیروزی و هنگام تقسیم غنایم بسیار تفاوت دارد. یارانی بودند که از ابتدا تصور میکردند امام(ع) پیروز خواهد شد و نصیبی به آنان خواهد رسید؛ اما وقتی کار بالا گرفت و جز شهادت راهی باقی نماند، آنان نیز نماندند.
بسیاری یاوریها و یاوران نیز چنیناند؛ فقط در صورت پیروزی یاورند و در سختی و شکست، جمع دوستان را رها میکنند؛ در مقابل، چنین رهبری، چنین یارانی نیز دارد.
یارانی که امام (ع) از وفاداری آنان میگوید و آنان را بهترین و وفادارترین یاران میخواند؛ بنابراین فرار یاران امام(ع) در شب عاشورا افسانهای بیش نیست.
📚منابع :
۱)معالی السبطین، ج۱، ص۲۰۸
۲)تحریفشناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع) صحتی سردرودی، ص۱۶۹ #امام حسین (ع)
#محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
1_106727206.pdf
438.1K
سیر مطالعاتی عاشورا پژوهی
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
4_5780815801896404992.pdf
2.84M
📜 مقاله #دوازده_امام در تورات
اشاره به #پیامبر اسلام و #۱۲ امام و اعتراف علمای بزرگ یهودی و مسیحی به آن
#مقاله
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ
⁉️ آیا #امام_حسن و#امام_حسین علیهما السلام در جنگ با #ایران شرکت داشته اند؟
#فتوحات
#تاریخ
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
رمان «قتل حسین بن علی» مربوط به قرن نوزدهم فرانسه
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇️ کتاب فوق به قلم عبدالمجید مبلغی؛
سیر تطور هویت یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد منتشر شد
🔵سیر تطور هویت یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد تألیف عبدالمجید مبلغی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
⬛️نویسنده در این کتاب کوشیده است تا درکی از نسبت اندیشه / عمل شیعی با مناسبات پیرامونی به دست دهد و بدین ترتیب نحوه گسترش و ارتقا مراتب اندیشه و عمل را در شیعه ذیل امکانات روش شناسی گفتمان به بحث گذارد.
⭕️کتاب شامل پنج فصل اصلی است:
فصل نخست به مبحث مطالعه گفتمان اختصاص یافته است و اینکه چگونه میتوان با بهره گیری از روش شناسی گفتمان مبحثی تاریخی همچون شیعه را پژوهید و در ارتباط با آن به مطالعه تاریخی دست زد.
🔴در فصل دوم کتاب به گفتمان نخست شیعه پرداخته شده است. این گفتمان که گفتمان شیعه سیاسی است در محدوده زمانی از امام علی (ع) تا واقعه عاشورا را پوشش میدهد.
✳️در فصل سوم کتاب نویسنده بر موضوع گفتمان شیعه اجتماعی تمرکز کرده است. این گفتمان محدوده زمانی از کربلا تا دوران صادقین (ع) را پوشش میدهد.
✳️در فصل چهارم کتاب شیعه اعتقادی و گفتمان اعتقادی شیعه را به بحث گذاشته است. این گفتمان نیز از دوران صادقین تا آغاز غیبت صغری را شامل میشود. فصل پنجم کتاب به گفتمان شیعه هویتی اختصاص یافته است. گفتمانی که به دوران آغاز غیبت تأسیس حوزه نجف پس از حمله سلاجقه به بغداد باز میگردد.
#معرفی_کتاب
#امام حسین (ع)
# محرم
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
♦️اربعین طلیعه تمدنی ♦️
یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی : مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی
دکتر موسی نجفی
( مواجهه عالم قدسی با عالم سکولار )
▫️وقتی از مراسم اربعین سخن می گوییم این آئین در شکل امروزیش شامل دو قسمت در هم تنیده و به هم پیوسته است :
1⃣ زیارت اربعین 2⃣ راهپیمایی اربعین
1⃣ زیارت اربعین : سنت دیرپای شیعه متصل به امام معصوم (ع)
2⃣ راه پیمایی اربعین : که قبلا در طول تاریخ هم ثبت و گزارش شده است ، ولی در این شکل و حال و هوا و وسعت ، مسئله جدیدی می باشد.
🔸مراسم اربعین با این دو بخش نوعی آئین عبادی - سیاسی منحصر بفرد می باشد. این ممتاز بودن از نظر شکل و نماد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نه تنها نسبت به سایر مراسم دنیای اسلام و حتی مذهبی دنیا بلکه نسبت به سایر مناسک و مناسبت های شیعه هم تفاوتهایی را نشان می دهد.
🔸اما چرا عنوان شد که این شکل از مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی است؟ ویژگی مهم تمدن نوین اسلامی که آن را از تمدن غربی متمایز و ممتاز می نماید جنیه "چند ساحتی" آن در برابر" تمدن تک ساحتی" و مادیت عالم مدرن و تمدن غرب است.
🔸تظاهرات اربعین با محوریت "انسان کامل " و به شکل میلیونی ، نوید و نشانه و نماد خواست عمیق انسان معاصر در مقابل "قدسیت زدایی" از عالم است و برگشت انسان پسا مدرن از بهشت زمینی ( اتوپیای فیلسوفان عصر جدید) به ساحت قدسی و ملکوتی عالم را بعد از سکولاریزه نمودن آن نوید می دهد .
🔸شاید این مطلب به پیشگویی میشل فوکو فیلسوف پست مدرن نزدیک باشد که در سحرگاه وقوع انقلاب اسلامی ، در مورد ابعاد آن درسلسله مقاله هایی با نام " ایرانیان چه رویایی در سر دارند" در مورد این تحول بزرگ در عالم معتقد گردید که این انقلاب سرمایه عظیم معنویت را به متن و روابط اجتماعی زندگی ایرانیان برگردانده و این امری است که چندین قرن است در تاریخ زندگی غربیان به فراموشی سپرده شده است! و جالب است که این متفکر فرانسوی راس این سرمایه معنوی را برای ایرانیان ،اعتقاد عمیق به حضرت امام حسین (ع ) می داند.
#اربعین
#تاریخ
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60 ۹