eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
. معرفی هایی که در موضوع سلام الله علیها نوشته شد مبانی، عملکردها و روش های تربیتی حضرت زینب(س) نویسنده: علینقی فقیهی سمیه خورشیدی منبع: پژوهشنامه تربیت تبلیغی سال اول پاییز ۱۳۹۱ پیش شماره خردورزی در سیره حضرت زینب (س) نویسنده: اعظم نوری منبع: پژوهشنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده سال اول پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره 1 تحلیل خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه براساس نظریه کنش گفتار سرل نویسنده: طاهره ایشانی معصومه نعمتی قزوینی منبع: سفینه سال دوازدهم زمستان ۱۳۹۳ شماره ۴۵ «ویژه حدیث» واکاوی سبک زندگی علمی حضرت زینب (س) با رویکردی به قرآن و حدیث نویسنده: سهراب مروتی زهرا منصورزاده منبع: سراج منیر سال پنجم بهار ۱۳۹۳ شماره ۱۴ منطق حاکم بر احتجاجات حضرت زینب(س) پیرامون قیام امام حسین(ع) نویسنده: محمد رنجبرحسینی طاهره عطار منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال اول زمستان ۱۳۹۵ شماره ۴ بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب (س) نویسنده: بهرام مرادی فرزاد دیده باز نرگس بهرامی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴ ولایت مداری حضرت زینب(س) نویسنده: فاطمه معتمد لنگرودی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴ تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( س) در خطبه کوفه نویسنده: محمد رنجبرحسینی نرجس ارج منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴ روابط عاطفی حضرت زینب(س) و امام حسین (ع) با تاکید بر واقعه عاشورا نویسنده: بشیر سلیمی سعید طاووسی مسرور منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴ سیمای حضرت زینب (س) در شعر شاعران مسیحی معاصر عرب نویسنده: سید مهدی نوری کیذقانی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @myganj
👇👇 سلام الله علیها جمله اي كه راجع به مقام علمي و تعليمي و آموزگاري حضرت زينب (س) به دست ما رسيده از شخصي نقل شده است به نام نحوي مازني كه از قدماي نحويان كوفه بود. از زبان او نقل شده كه ما همسايه (ع) بوديم و وقتي كه اميرالمومنين (ع) از مدينه به بصره براي جنگ جمل رفته بودند - مي دانيد كه امام در بصره پيروز شدند اما در اين سفر خانواده را همراه خود نبريده بودند و بدون خانواده به كوفه وارد مي شوند اما بعد كساني را مي فرستند تا خانواده را از مدينه به كوفه بياورند. - در آن زمان هم حضرت زينب سلام الله عليها با همسرشان كه پسر عمويشان بود به نام عبدالله در مدينه زندگي مي كردند و به همراه خانواده و در ركاب اميرالمومنين (ع) از مدينه به كوفه آمدند. آن زمان كه خانواده اميرالمومنين (ع) به كوفه آمده بودند زنان كوفه براي پرسيدن مسايل خود به منزل (ع) و بانوي اين خانواده حضرت زينب (س) مراجعه مي كردند و حضرت زينب (س) پاسخگوي مسايل اين بانوان بوده و از طرف ديگر جلسات تفسير قرآن داشته اند. او در اين باره مي گويد در اين چهار پنج سالي كه خانواده اميرالمومنين (ع) در كوفه بودند ما قد و قامت حضرت زينب (س) را نديديم. معلوم مي شود كه اين طور نبوده كه حضرت مدام بيرون بروند و در ميان مردم به حشر و نشر بپردازند. @tarikh_j
1_43923332.pdf
2.7M
«زینبُ الکُبری(س)مِن المَهدِ الی اللَحدِ» شرح تاریخ زندگی، فضائل و كرامات حضرت زینب کبری(س)؛ اثر علامه محمد کاظم قزوینی @tarikh_j
1569219928-10057-14-5.pdf
792.8K
#مقاله:تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا نویسنده: زهرا زحمتکش #حضرت_زینب س در واقعه بزرگ کربلا، با کمال صبر و استقامت به تبلیغ و نشر معارف اسلامی وآرمان های الهی پرداختند. اگر استقامت این بانوی بزرگ نبود، حادثه کربلا اثر کافی را نداشت و دشمنان نمی گذاشتند پیام کربلا به نسل های آینده منتقل شود ، نوشتار پیش روبا روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب س بزرگ مبلغ قیام عاشورا می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب س مقام علمی اوست ایشان زنی دانشمند، سخنور، فصیح و بلیغ بود و با سخنانش ، #نهضت_عاشورا را به بهترین و نیکوترین وجه ممکن به پایان رساند همچنین خطبه های آگاهانه و حکیمانه او که با استناد به آیات قرآن کریم بوده است، زمینه سقوط #حکومت_اموی را فراهم و آخرین ضربه را بر پیکر حکومت آنان وارد کرد. بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب س به وظیفه خودکه تبلیغ اهداف قیام حسینی و ماهیت قیام ابا_عبدا... (ع) #میلاد_حضرت_زینب_کبری #مقاله @tarikh_j
🔺ترجمه حدیث بالای سر رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) در دیدار امروز با پرستاران۱۳۹۸/۱۰/۱۰ : 🔸«مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ» 🔹پيامبر صلي الله عليه و آله: «هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى كند.» (ثواب الأعمال، ص 341) @tarikh_j
4_5965251004780773922.pdf
492.4K
#پی_دی_اف :زینب شیرزن کربلا،زینب دختر علی ع ترجمه سید جعفر شهیدی @tarikh_j
☘️اهمیت درک فضای تاریخی: ✍🏻مورخ باید غالبا از محدوده اتاق خود بیرون آید و به تفحص و تجسس بپردازد. به این نکته که تاریخ با اسناد و مدارک ساخته می شود باید به وسیع ترین معنا کلمه در نظر گرفت. تاریخ در عرصه وقایع تالیف می شود. از این رویارویی با منظر تاریخی مورخان به شم و درک تازه ای از موضوع مورد بحث دست می یابند. (روش های پژوهش در تاریخ ،مقاله فضای تاریخی ،شارل ایگونه) #تاریخ @tarikh_j
ب)اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 1-تاریخ نگاری خبر. مکتب حدیثی مدینه را باید نخستین مکتب تاریخ نگاری ، یعنی سیره نویسی در شکل مغازی ، به شمار آورد. عُروه بن زُبیر، ابان بن عثمان بن عفّان، شُرَحبیل بن سعد از نسل اول وعاصم بن عمربن قَتاده و محمدبن مسلم بن شهاب زُهری از نسل دوم محدّثان و مورخان مدینه هستند.نسل سوم محدّثان مدینه اطلاعات خود را از زهری گرفتند ،موسی بن عُقبه ،محمد بن اسحاق ، از شاگردان برجسته زهری ، ابن اسحاق کتاب المغازی و السیر و اخبار المبتدأ را که تا آن هنگام به صورت مدون نبود، تألیف کرد.. بعضی از محدّثان قرن دوم از مناطق مختلف عبارت اند از: مَعمربن راشد اَزْدی و شاگردش عبدالرزاق بن هَمّام بن نافع صنعانی از یمن ، سلیمان بن طَرخان تیمی از بصره که همگی به تشیع شهرت داشتند، و ولیدبن مسلم دمشقی ....واقدی پس ازابن اسحاق ، به مطالعات دقیق تاریخی پرداخت. پس از او ، کاتب و شاگردش ابن سعد به نگارش مباحث تاریخی پرداخت. تاریخ نگاری در شکل خبر، با ظهور ابوالحسن علی بن محمد مدائنی به اوج خود رسید. زُبیربن بَکّار و محمد بن حبیب (المُحَبَّر و المُنَمَّق) نیز از مورخین هستند. بسیاری از مؤلفان از سده سوم به بعد فصلهایی را به سیره پیامبر اختصاص دادند، از جمله ابن ابی شیبه (م 235)، بخاری (م 256)، بلاذری (م 279)، طبری (م310)، ابن حِبّان بُستی (م 354)، ابن عَساکر (م 571)، ابن اثیر (م 630)، ذهبی (م748)، ابن شاکر کُتُبی (م 764) و ابن کثیر(م 774) وآثار مستقلی در باره سیره وشخصیت پیامبر تألیف شد، از جمله الشمائل النبویّه از ترمذی (م 279)، اخلاق النبی و آدابه از ابوشیخ اصفهانی (م 369)، دلائل النبوه از ابوبکر بیهقی (م 458)، الروض الاُنُف از عبدالرحمان سهیلی (م 581)، زادالمعاد فی هُدی خیرالعباد از ابن قیّم جوزیه (م 751)، امتاع الاسماع از مقریزی (م 845 )الخصائص الکبری از سیوطی (م 911)، المواهب اللَدُنیه فی المنح المحمّدیه از قسطلانی (م 923)، سُبُل الهدی ' و الرّشاد از صالحی شامی م 942) و السیره الحلبیه از علی بن برهان الدین حلبی (م 1044) ابن حَزم اندلسی (م 456)، ابن عبدالبِرّ (م 463) قاضی عِیاض (م 544) و ابن سیّدالناس (م 734(از قرن دوم ، مورخان تک نگار مثل ابومِخنَف لوط بن یحیی اَزْدی (م 157) ،عَوانه بن حَکَم (م 147 یا 158)نصربن مزاحم مِنقَری (م 212( وَقعَه صِفّین) هشام بن محمد کلبی (م 204) هیثم بن عَدِی (م 207(.ابوعُبیده مَعمربن مُثنّی (م210(.(ص10-19) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 2-وقایع نگاری :در قرن سوم تاریخ نگاری وارد مرحله ای جدید شد واندیشه وحدت بخشیدن به تاریخ اسلام شکل گرفت. مورخان بزرگی. مورخان بزرگی همچون یعقوبی و طبری با ظهور یافتند. هیثم بن عدی ، چهره برجسته اوایل سده سوم ، را حلقه اتصال دو شیوه تاریخ نگاری ، یعنی تک نگاریهای خبری و وقایع نگاری ، به شمار آورد. قدیمترین کتاب موجود (سالشمار ) ، تاریخ خلیفه بن خیاط عُصفری معروف به شَباب است.ابن قُتیبه دینوری ( المعارف) و احتمالا(کتاب الامامه و السیاسه) از منابع مهم تاریخی سده سوم است . احمدبن یحیی بلاذری ( فتوح البلدان ، انساب الاشراف )، ابن اَعثَم کوفی (الفتوح)وفسوی، و...صاحب کتب وقایع نگار این دوره اند.(ص19-22) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 3- تاریخ نگاری عمومی به روش سالشمار.تاریخ طبری الگویی کامل از تاریخ عمومی به شیوه وقایع نگاری وسالشماراست به صورت خبروذکر سلسله سند نیز دارد. مسعودی از نخستین مؤلفان ، و شاید اولین مؤلفی است که تاریخ و جغرافیای علمی را درهم آمیخت. یعقوبی و ابوحنیفه دینوری از شیوه تاریخی پیروی کرده اند بدون ذکر سلسله سند. در قرن چهارم مورخان بزرگ دیگری همچو مطهّربن طاهر مَقدسی ،حمزه اصفهانی ،ابوعلی احمدبن محمد مسکویه ظهور یافتند. ... 📚(ص23-26 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی). ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
ذوالفقار: برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی/ به اهتمام علی اکبری مزدآبادی/ انتشارات یا زهرا (س): تهران/ 1398/ 246 صفحه. کتاب حاضر، برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. این کتاب خاطراتی را برای اولین بار از دوران دفاع مقدس تا مجاهدت‌هایی که در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته را بیان کرده و بنا دارد با تکیه بر گفته های شخص حاج قاسم سلیمانی (اعم از خاطرات و سخنرانی ها) خوانندگان خود را با برش‌هایی از نظام فکری و عقیدتی این سردار بزرگ آشنا کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j