eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: یدالله حاجی زاده منبع: پژوهشنامه علوی سال 13 بهار و تابستان 1401 شماره 1 (پیاپی 25)  عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمانان (23-35 ﻫ) در شورشی که علیه وی در مدینه رخ داد، توسط عده ای از مسلمانان به قتل رسید. امام علی(ع) علی رغم مخالفت با چنین اقدامی، قاتلان او را مورد محاکمه قرار نداد و آنان را مجازات نکرد. بنابراین سوالی که در این جا هست این است که علت یا علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) چه بوده است؟ علی رغم پیچیده گی های خاص موضوع به جهت جواب های گوناگونی که در این خصوص مطرح شده، واکاوی این موضوع- با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی- نشان می دهد، هر چند امیرالمومنین(ع) به دنبال رسیدگی به ماجرای قتل عثمان و مجازات قاتلان وی بوده، اما مشخص نبودن قاتلان مباشری عثمان و شرایط خاصی که حضرت در دوره زمامداری خویش با آنها مواجه شده، عملاً به آن حضرت اجازه نداده است در این زمینه کاری صورت دهد. 🔗لینک مقاله -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موعود در ادیان موعود در اسلام این مسئله جزو عقاید مسلم اسلام است. و همه مذاهب اسلامی (شیعه و سنی) به سبب احادیث متواتر از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ،به ظهور منجی موعود در آخرالزمان اعنقاد دارند و معتقدند، که با آمدن او نظام ظلم برچیده می شود و عدالت در سرتاسر گیتی برقرار می شود. به اعتقاد آنان، مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، موعود آخرالزمان ومنجی عالم بشریت است.اما در شخصیت و ویژگی های فردی او بین فرق شیعه و سنی تفاوت هایی وجود دارد. اکثراهل سنت معتقد به ظهور مهدی موعود از نسل پیامبرصلی الله علیه و آله هستند که هنوز به دنیا نیامده است. او در آینده متولد خواهد شد و ناجی بشریت خواهد شد. اما اعتقاد به امام زنده و حاضر یکی از اعتقادات اصلی شیعه و برخی از علمای اهل سنت است. شیعیان دوازده امامی معتقدند مهدی فرزند امام حسن عسکری وامام دوازدهم است. که قبلاً متولد شده و اکنون بیش از هزار سال است که در غیبت است و در وقت مقرر ظهور خواهد کرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در قرآن کریم و روایات اسلامی( به ویژه در روایات شیعه ) به تفصیل در این موضوع بحث شده است. خداوند سبحان، در قرآن کریم بشارت داده که؛ «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده‌اند و عمل شایسته انجام داده‌اند وعده داده که آنان را خلیفۀ زمین گرداند.» از امام محمد تقی علیه السلام روایت شده است: «قائم ما همان مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف است... به آن خدایی که محمد را به پیامبری فرستاد و ما را به امامت مخصوص داشت، سوگند که اگر از عمر دنیا یک روز بیش هم باقی نمانده باشد، خدا آن‌روز را طولانی می‌گرداند، تا مهدی ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند، چنان‌که از ظلم و جور پر شده است.» خداوند متعال همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: «او خدایی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمام ادیان غالب گردد، اگرچه مشرکان خوش نداشته باشند.» با توجه به این آیه، با ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نور اسلام به سراسر دنیا تابیده و پرچم اسلام در همه‌جا برافراشته و عزت‌مند خواهد گشت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
یکی دیگر از بشارتهایی که در قرآن به مؤمنان داده شده، وعدۀ حکومت مومنان و مستضعفان بر زمین، غلبه بر ظلم و جور و زندگی و آرمانی به دور از ترس و وحشت و در اوج امنیت و رضایت است. خداوند وعده داد، « آنان را خلیفۀ زمین گرداند... و دینی که برایشان پسندیده است استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند... تا تو را عبادت کرده و شرک نورزد.» «ما اراده کردیم که بر ضعفای زمین منت نهاده، آنان را پیشوا و وارث زمین گردانیم.» «ما بعد از آن‌که در تورات نوشته بودیم در زبور نوشتیم که بندگان شایستۀ ما وارث زمین می‌شوند.» تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹به لطف علی🔹 بخوان که اشک بریزم کمی به حال خودم دل شکستۀ من! ای شکسته بال خودم بخوان به لهجۀ اشک و بخوان به لحن سکوت چقدر خسته‌ام از لحن قیل و قال خودم اگر رسید صدایت به شور عشق بگو مرا رها نکند لحظه‌ای به حال خودم شب معاشقه قرآن به سر بگیر و بخوان که رزق گریه بگیرم برای سال خودم قرار بود من و تو به آسمان برسیم مرا ببخش که این‌گونه خود وبال خودم شبی به لطف علی می‌رسم به صحن نجف تمام عمر، خوشم با همین خیال خودم 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب جهنی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، لقب يكى از صحابه است و شب بيست و سوم ماه رمضان را به سبب نسبت دادن به او، «ليلة الجُهَنى» گفته اند. دليلش اين است كه به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفت : منزلم از مدينه دور است . [بين سه شب قدر،] يك شب را بفرماييد كه در آن شب بيايم . پيامبر صلى الله عليه و آله شب بيست و سوم را براى او تعيين نمود. الامام الصادق عليه السلام:إنَّ لَيلَةَ الثّالِثِ وَالعِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ هِيَ لَيلَةُ الجُهَنِيِّ ، فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ ، وفيها تُثبَتُ البَلايا وَالمَنايا وَالآجالُ وَالأَرزاقُ وَالقَضايا ، وجَميعُ ما يُحدِثُ اللّهُ عز و جل فيها إلى مِثلِها مِنَ الحَولِ ، فَطوبى لِعَبدٍ أحياها راكِعا وساجِدا ، ومَثَّلَ خَطاياهُ بَينَ عَينَيهِ ويَبكي عَلَيها ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ رَجَوتُ أن لا يَخيبُ إن شاءَ اللّهُ. امام صادق عليه السلام:شب بيست و سوم ماه رمضان، شب جُهَنى است . در اين شب، هر گونه كارى به نحوى استوار فيصله مى يابد، و بلاها و مرگ ها و اجل‌ها و روزى‌ها و قضاها و هر آنچه خداوند عزوجل در اين شب تا چنين شبى در سال آينده پديد مى آورد، ثبت مى‌شود . پس خوشا به حال بنده اى كه اين شب را با ركوع و سجود احيا بدارد ، و خطاها و گناهانش را پيش چشم خويش آورد و بر آنها بگريد ! اگر چنين كند، اميدوارم كه به خواست خداوند، نوميد نشود. مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۳۴ «جهن» الدعوات : ص ۲۰۷ ح ۵۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۴ ح ۵ . -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
راهپیمایی روز جهانی 🇮🇷 🇵🇸 🇮🇷 🔴 وعده ما جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «اینک فلسطین» صد و یک سال پیش در فروردین ۱۳۰۱، روزنامه اقدام، یکی از روزنامه‌های پرمخاطب تهران، در مطلبی با عنوان «اینک فلسطین» چنین نوشت: «وقایع فلسطین به اندازه‌ای رقت‌انگیز و تألم‌آور است که هر ذی‌حسّی را به لرزه می‌اندازد. اگر مسلمان هستید به نام هم‌دینی و عاطفه اسلامی و اگر گبر و مسیحی یا هرچه باشید به نام انسانیت، به حالت شگفت‌انگیز برادران خود نظر کنید که انسانیت از دست متجاوزین و دشمنان حقیقت در عذاب است. اهالی فلسطین آن قدر تلاش و جان‌فشانی کردند، پر و بال ریختند، جوان و پیرمرد و زن قربان کردند، به مجمع ملل تظلم و به عالم متمدن و به مسلمین عالم استغاثه نمودند، هیچ فایده نبخشید، زیرا بریطانی اراده دارد و حتماً باید «سلطه یهود در فلسطین» مجری شود.» (روزنامه اقدام، سال اول، شماره ۲۱ (۶ حمل ۱۹۲۲)، ص ۱) تصویر: مسجد الاقصی و قبة‌الصخره در دهه ۱۳۰۰ شمسی تنظیم: سرکار خانم زهرا کبیری‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍✍ نگاهی به تاریخچه حجاب پس از انقلاب:👇 مسأله حجاب امروز در کشور ما تغییر ماهیت داده است. با مقایسه اغتشاشات 1401 و «کمپين زنان سياهپوش» در سال 1358 دقیقاً متوجه این تغییر خواهیم شد. کمتر از يک ماه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، امام خميني(ره)درباره‌ي حجاب زنان دستوري صادر نمود که به حجاب اجباري و به تعبيري ديگر حجاب قانوني انجاميد. وي فرمود: «زنان اسلامي بايد با حجاب بيرون بيايند نه اينکه خودشان را بزک کنند.» سپس اعلام شد: «کار در ادارات ممنوع نيست اما بايد زنان با حجاب اسلامي باشند.» گفتني است امام خميني پيش از آن در پاسخ به خانم اليزابت تاگورد، خبرنگار روزنامه گاردين ديدگاه خود در مورد پوشش زنان و فعاليت اجتماعي آنان را با جمله «زنان در انتخاب فعاليت و سرنوشت و همچنين پوشش خود با رعايت موازيني آزادند و تجربه كنوني فعاليت‌هاي ضد رژيم نشان داده است كه آزادي خود را در پوششي كه اسلام مي گويد يافته اند.»( صحيفه نور، ج2، ص259) بيان کرده بود. سه روز بعد از اعلام دستور امام خميني، در روز ۱۹ اسفند زنان معترض در مقابل دادگستري تجمع کرده و بيانيه‌اي صادر مي‌کنند و روز بعد از تجمع زنان در مقابل دادگستري، آيت‌الله طالقاني سعي مي‌کند فضاي پيش آمده را تلطيف کند. روزنامه‌ي اطلاعات موضع‌گيري‌هاي وي را تحت عنوان «آيت‌الله طالقاني: در مورد حجاب اجبار در کار نيست»( روزنامه اطلاعات، 20 اسفند 1357)تيتر نخست مي‌کند. وي حجاب را يک مسأله‌ سنتي و تاريخي ايران و شرق دانسته و نظر امام خميني را مطابق موازين اصول دين مبين اسلام مي‌داند و آن را به مصلحت زنان اعلام مي‌کند. متن: استاد محترم ناهید طیبی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈👈ادامه: روز 21 اسفند (يک‌ماه بعد از پيروزي انقلاب) اعلام مي‌شود که راهپيمايي اعتراضي زنان عليه «حجاب تحميلي» منتفي شده و دو گروه موافق و مخالف به بحث و گفتگو مي‌پردازند. در روزنامه‌هاي همان روز نوشتند: «صبح ديروز هزاران نفر از زنان به يک راهمپيايي به سوي ميدان آزادي دست زدند که تا ساعت ۴ بعد از ظهر ادامه داشت.»( روزنامه اطلاعات، ۲۱ /12/57) سالهاي ۵۷ و ۵۸ اعتراض‌ها همچنان ادامه داشت و در يازدهم تيرماه ۵۹ روزنامه‌ي اطلاعات تيتر مي‌زند که «زنان با پوشش اسلامي به اداره مي‌روند» و وزارتخانه‌ها و موسسات نيز دستورالعمل حجاب اسلامي صادر مي‌کنند. بنا بر اين حجاب، ۱۶ ماه پس از انقلاب و صرفا براي محيط کار اجباري مي‌شود. ... ادامه دارد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈👈 ادامه: مخالفت با حجاب اجباري و راهپيمايي‌هاي اعتراض آميز که برخي با عنوان کمپين «زنان سياهپوش» از آن ياد کرده اند(اطلاعات، 28/8/1360) در اعتراض به حجاب از اين زمان آغاز مي‌شود. گر چه برخي گويند موج جديدي از مقاومت با سمبل«پوشيدن لباس سياه» و تجمع در برابر دانشگاه تهران و خيابان‌هاي اطراف آن در ميان زنان شاغل ايجاد مي‌شود که توسط حاکميت سرکوب مي‌شود(روزنامه کیهان، 17 تیر، 1359؛ نوشین احمدی خراسانی، روشنفکران و حجاب، ص206) اما بر اساس تحقيقات گسترده که در همان روزها در مطبوعات منعکس شده بود، مشخص شد اين طرح، فراخواني بود از سوي شاپور بختيار که در آن زمان در فرانسه ساکن بود(اطلاعات، 28/8/1360.)و در اين صورت به جاي تعبير«سرکوبي موج جديد معترضان به حجاب اجباري» بايد جمله «سرکوب کردن طرح‌هاي براندازي مخالفان نظام اسلامي» به کار برد و مبحث حجاب را ابزار سياسي دانست. در مجموع حجاب قانوني که مخالفان اين قانون از آن با تعابيري چون «حجاب تحميلي» و يا«حجاب اجباري» ياد مي‌کنند در ابتداي انقلاب اسلامي از تحولات اجتماعي حجاب محور به شمار مي‌رود و شايد از اين روي بود که در سال 67 در پي طرح پرسش‌ها و شبهات مسأله زن و حجاب در اسلام، اولين کنگره اسلام و زن به مدت پنج روز در تهران برگزار شد و چهارده سخنراني در آن ايراد شد که دغدغه‌هاي آن دوره، ابعاد و شبهات مربوط به حجاب در آنها مطرح و پاسخ داده شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... 📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا