eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
. «اینک فلسطین» صد و یک سال پیش در فروردین ۱۳۰۱، روزنامه اقدام، یکی از روزنامه‌های پرمخاطب تهران، در مطلبی با عنوان «اینک فلسطین» چنین نوشت: «وقایع فلسطین به اندازه‌ای رقت‌انگیز و تألم‌آور است که هر ذی‌حسّی را به لرزه می‌اندازد. اگر مسلمان هستید به نام هم‌دینی و عاطفه اسلامی و اگر گبر و مسیحی یا هرچه باشید به نام انسانیت، به حالت شگفت‌انگیز برادران خود نظر کنید که انسانیت از دست متجاوزین و دشمنان حقیقت در عذاب است. اهالی فلسطین آن قدر تلاش و جان‌فشانی کردند، پر و بال ریختند، جوان و پیرمرد و زن قربان کردند، به مجمع ملل تظلم و به عالم متمدن و به مسلمین عالم استغاثه نمودند، هیچ فایده نبخشید، زیرا بریطانی اراده دارد و حتماً باید «سلطه یهود در فلسطین» مجری شود.» (روزنامه اقدام، سال اول، شماره ۲۱ (۶ حمل ۱۹۲۲)، ص ۱) تصویر: مسجد الاقصی و قبة‌الصخره در دهه ۱۳۰۰ شمسی تنظیم: سرکار خانم زهرا کبیری‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍✍ نگاهی به تاریخچه حجاب پس از انقلاب:👇 مسأله حجاب امروز در کشور ما تغییر ماهیت داده است. با مقایسه اغتشاشات 1401 و «کمپين زنان سياهپوش» در سال 1358 دقیقاً متوجه این تغییر خواهیم شد. کمتر از يک ماه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، امام خميني(ره)درباره‌ي حجاب زنان دستوري صادر نمود که به حجاب اجباري و به تعبيري ديگر حجاب قانوني انجاميد. وي فرمود: «زنان اسلامي بايد با حجاب بيرون بيايند نه اينکه خودشان را بزک کنند.» سپس اعلام شد: «کار در ادارات ممنوع نيست اما بايد زنان با حجاب اسلامي باشند.» گفتني است امام خميني پيش از آن در پاسخ به خانم اليزابت تاگورد، خبرنگار روزنامه گاردين ديدگاه خود در مورد پوشش زنان و فعاليت اجتماعي آنان را با جمله «زنان در انتخاب فعاليت و سرنوشت و همچنين پوشش خود با رعايت موازيني آزادند و تجربه كنوني فعاليت‌هاي ضد رژيم نشان داده است كه آزادي خود را در پوششي كه اسلام مي گويد يافته اند.»( صحيفه نور، ج2، ص259) بيان کرده بود. سه روز بعد از اعلام دستور امام خميني، در روز ۱۹ اسفند زنان معترض در مقابل دادگستري تجمع کرده و بيانيه‌اي صادر مي‌کنند و روز بعد از تجمع زنان در مقابل دادگستري، آيت‌الله طالقاني سعي مي‌کند فضاي پيش آمده را تلطيف کند. روزنامه‌ي اطلاعات موضع‌گيري‌هاي وي را تحت عنوان «آيت‌الله طالقاني: در مورد حجاب اجبار در کار نيست»( روزنامه اطلاعات، 20 اسفند 1357)تيتر نخست مي‌کند. وي حجاب را يک مسأله‌ سنتي و تاريخي ايران و شرق دانسته و نظر امام خميني را مطابق موازين اصول دين مبين اسلام مي‌داند و آن را به مصلحت زنان اعلام مي‌کند. متن: استاد محترم ناهید طیبی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈👈ادامه: روز 21 اسفند (يک‌ماه بعد از پيروزي انقلاب) اعلام مي‌شود که راهپيمايي اعتراضي زنان عليه «حجاب تحميلي» منتفي شده و دو گروه موافق و مخالف به بحث و گفتگو مي‌پردازند. در روزنامه‌هاي همان روز نوشتند: «صبح ديروز هزاران نفر از زنان به يک راهمپيايي به سوي ميدان آزادي دست زدند که تا ساعت ۴ بعد از ظهر ادامه داشت.»( روزنامه اطلاعات، ۲۱ /12/57) سالهاي ۵۷ و ۵۸ اعتراض‌ها همچنان ادامه داشت و در يازدهم تيرماه ۵۹ روزنامه‌ي اطلاعات تيتر مي‌زند که «زنان با پوشش اسلامي به اداره مي‌روند» و وزارتخانه‌ها و موسسات نيز دستورالعمل حجاب اسلامي صادر مي‌کنند. بنا بر اين حجاب، ۱۶ ماه پس از انقلاب و صرفا براي محيط کار اجباري مي‌شود. ... ادامه دارد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈👈 ادامه: مخالفت با حجاب اجباري و راهپيمايي‌هاي اعتراض آميز که برخي با عنوان کمپين «زنان سياهپوش» از آن ياد کرده اند(اطلاعات، 28/8/1360) در اعتراض به حجاب از اين زمان آغاز مي‌شود. گر چه برخي گويند موج جديدي از مقاومت با سمبل«پوشيدن لباس سياه» و تجمع در برابر دانشگاه تهران و خيابان‌هاي اطراف آن در ميان زنان شاغل ايجاد مي‌شود که توسط حاکميت سرکوب مي‌شود(روزنامه کیهان، 17 تیر، 1359؛ نوشین احمدی خراسانی، روشنفکران و حجاب، ص206) اما بر اساس تحقيقات گسترده که در همان روزها در مطبوعات منعکس شده بود، مشخص شد اين طرح، فراخواني بود از سوي شاپور بختيار که در آن زمان در فرانسه ساکن بود(اطلاعات، 28/8/1360.)و در اين صورت به جاي تعبير«سرکوبي موج جديد معترضان به حجاب اجباري» بايد جمله «سرکوب کردن طرح‌هاي براندازي مخالفان نظام اسلامي» به کار برد و مبحث حجاب را ابزار سياسي دانست. در مجموع حجاب قانوني که مخالفان اين قانون از آن با تعابيري چون «حجاب تحميلي» و يا«حجاب اجباري» ياد مي‌کنند در ابتداي انقلاب اسلامي از تحولات اجتماعي حجاب محور به شمار مي‌رود و شايد از اين روي بود که در سال 67 در پي طرح پرسش‌ها و شبهات مسأله زن و حجاب در اسلام، اولين کنگره اسلام و زن به مدت پنج روز در تهران برگزار شد و چهارده سخنراني در آن ايراد شد که دغدغه‌هاي آن دوره، ابعاد و شبهات مربوط به حجاب در آنها مطرح و پاسخ داده شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... 📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا