1- جهانی بودن حکومت
یکی از ویژگی های بارز حکومت مهدوی، جهانی بودن آن است، امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف همان موعود جهانی وعده داده شده توسط خداوند است، که امر الهی و آرزوی دیرینه بشریت، ( برچیده شدن ظلم و فساد از سراسر گیتی و بر قراری عدالت در همه زمین ) را جامه عمل می پوشاند. . و طبق نقل معتبری، حضرت مهدی عج لشکریان خود را برای گرفتن بیعت به سراسر جهان می فرستد و ستم و ستمگر را نابود می سازد و شهرهای گشوده شده برای او تثبیت می گردد...» اصحاب حدیث روایات بسیاری از معصومین علیهم السلام در باره این موضوع پر اهمیت و امید بخش، در کتب معتبر ثبت و ضبط نموده اند؛ از جمله آن ها، روایتی که شیخ صدوق (ره) از امام باقر علیه السلام در کتابش آورده است:
حدّثنا محمّد بن محمّد بن عصام رضياللهعنه قال : حدّثنا محمّد بن يعقوب الكلينيُّ قال : حدّثنا القاسم بن العلاء قال : حدّثني إسماعيل بن عليٍّ القزويني قال : حدّثني عليُّ بن إسماعيل ، عن عاصم بن حميد الحنّاط ، عن محمّد بن مسلم الثقفيِّ قال : سمعت أبا جعفر محمّد بن عليٍّ الباقر عليهماالسلام يقول : القائم منّا ... يبلغ سلطانه المشرق والمغرب ، ويظهر الله عزَّ وجلَّ به دينه على الدِّين كله ولو كره المشركون
امام باقر علیه السلام فرمود: « قائم عج الله تعالی فرجه الشریف از خاندان ما است... فرمانروايى او شرق و مغرب [عالم] را فراخواهد گرفت و خداوند به دست او دين خود را بر همه اديان غلبه مىدهد، اگرچه مشركان را خوش نيايد ».
حضرت درباره لشکریان حضرت مهدی عج می فرماید: «کأَنِّی بِالْقَائِمِ... وَ هُوَ یفَرِّقُ الْجُنُودَ فِی الْبِلَاد؛ گویا حضرت قائم عج را می بینم که سربازانش را به سراسر جهان گسیل می دارد.»
ويژگي های حكومت حضرت مهدي ( عج ) در کنب غیبت نعمانی، کمال الدین شیخ صدوق وعیبت شیخ طوسی
جهانی بودن حکومت
یکی از ویژگی های بارز حکومت مهدوی، جهانی بودن آن است، امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف همان موعود جهانی وعده داده شده توسط خداوند است، که امر الهی و آرزوی دیرینه بشریت، ( برچیده شدن ظلم و فساد از سراسر گیتی و بر قراری عدالت در همه زمین ) را جامه عمل می پوشاند. . و طبق نقل معتبری، حضرت مهدی عج لشکریان خود را برای گرفتن بیعت به سراسر جهان می فرستد و ستم و ستمگر را نابود می سازد و شهرهای گشوده شده برای او تثبیت می گردد...» اصحاب حدیث روایات بسیاری از معصومین علیهم السلام در باره این موضوع پر اهمیت و امید بخش، در کتب معتبر ثبت و ضبط نموده اند؛ از جمله آن ها، روایتی که شیخ صدوق (ره) از امام باقر علیه السلام در کتابش آورده است:
حدّثنا محمّد بن محمّد بن عصام رضياللهعنه قال : حدّثنا محمّد بن يعقوب الكلينيُّ قال : حدّثنا القاسم بن العلاء قال : حدّثني إسماعيل بن عليٍّ القزويني قال : حدّثني عليُّ بن إسماعيل ، عن عاصم بن حميد الحنّاط ، عن محمّد بن مسلم الثقفيِّ قال : سمعت أبا جعفر محمّد بن عليٍّ الباقر عليهماالسلام يقول : القائم منّا ... يبلغ سلطانه المشرق والمغرب ، ويظهر الله عزَّ وجلَّ به دينه على الدِّين كله ولو كره المشركون
امام باقر علیه السلام فرمود: « قائم عج الله تعالی فرجه الشریف از خاندان ما است... فرمانروايى او شرق و مغرب [عالم] را فراخواهد گرفت و خداوند به دست او دين خود را بر همه اديان غلبه مىدهد، اگرچه مشركان را خوش نيايد ». الشيخ الصدوق، كمال الدّين وتمام النّعمة، جلد : 1 صفحه : 331
حضرت درباره لشکریان حضرت مهدی عج می فرماید: «کأَنِّی بِالْقَائِمِ... وَ هُوَ یفَرِّقُ الْجُنُودَ فِی الْبِلَاد؛ گویا حضرت قائم عج را می بینم که سربازانش را به سراسر جهان گسیل می دارد.»
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مأخذشناسي_رجال_شيعه .pdf
11.84M
📗ماخذ شناسی رجال شیعه
📝مؤلف: رسول طلائيان
تعداد صفحات: ۳۶۹
زبان:فارسی
🔹توضیح:
نویسنده در این کتاب كوشيده است تأليفهايى كه محور اصلى آنها در زمينههاى مختلف رجالى باشد، گزارش شوند؛ از اينرو تأليفهاى موجود در اين موضوعات را آورده است: كليات علم رجال، شرح حال مستقل راويان، كتب رجالى كه بر اساس طبقات يا فهرست و يا مشيخه تأليف شدهاند، جوامع رجالى و معجمها، رسالههاى مستقل در قواعد رجالى، ضبط اسامى، اصطلاحات رجالى، ترتيب و تنظيم و اضافات و حواشى كتب معجم رجالى، منظومههاى رجالى و تاريخ رجال
لینک دانلود مستقیم
#رجال_دراية
🌷هزینه دانلود:صلوات
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
#مقاله هجرت امام رضا(علیه السلام) به ایران و تاثیر آن بر روند مهاجرت علویان در دوره عباسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان: زهره دهقان پور منصور طرفداری
منبع: فرهنگ رضوی سال هشتم زمستان 1399 شماره 32
مهاجرت اعراب به ایران که از ابتدای فتوحات آغاز شده بود، در دوره امویان و عباسیان نیز تداوم داشت. تفاوت مهاجرت اعراب در دوره عباسی با دوره های قبل از آن در این بود که مهاجران این دوره را بیشتر علویان تشکیل می دادند. این مهاجرت ها از ابتدای دوره عباسی شروع شد و با حضور امام رضا(ع) در ایران شدت بیشتری گرفت. مسئله پژوهش حاضر تاثیر هجرت و ولیعهدی امام رضا(ع) بر مهاجرت های علویان در دوره عباسی است. سوال این پژوهش آن است که مهاجرت امام رضا(ع) چه تاثیری بر مهاجرت علویان در دوره عباسی داشت؟. اطلاعات منابع گوناگون، گویای تاثیر بسیار هجرت امام رضا(ع) بر روند مهاجرت علویان با گرایش های مختلف شیعی است. مهاجرت علویان به ایران در دو دوره و به دو صورت یعنی همزمان با هجرت امام رضا(ع) و پس از هجرت شکل گرفت. از این رو می توان هجرت و ولیعهدی امام رضا(ع) را به عنوان عاملی مهم در شکل گیری، تداوم و گسترش مهاجرت علویان به مناطق مختلف ایران دانست و حتی برای آن در شکل گیری دولت علویان طبرستان نیز نقش و سهمی قائل شد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و با استفاده از اطلاعات منابع مختلف تاریخی، رجال، انساب، فرق و مآخذ و تحقیقات جدید است. همچنین در این پژوهش سعی شد به جز رجوع به کتاب های متعلق به شیعه امامیه، به کتاب های فرقه زیدیه نیز استناد شود.
https://b2n.ir/w53785
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله تحلیل رویکرد اجتماعی امام رضا (ع) در مواجهه با سران زیدیه (با الگو گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام(PDAM)) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان: ملیحه اکبری حسین خاکپور ابراهیم نوری
منبع: فرهنگ رضوی سال نهم پاییز 1400
سلوک رفتاری و گفتاری امام رضا (ع) میتواند به عنوان الگویی در تعاملات مورد توجه قرار گیرد. در این دوران «زیدیه» از انقلابیترین فرقههای شیعی محسوب میشد که چندان مورد تأیید و حمایت امام عصرش نبود. تعاملات امام رضا (ع) با فرقه زیدیه به عنوان یک دوست منحرف، الگوی رفتاری سازماندهی شدهای را به دست میدهد که راهگشای مسائل نو ظهور خواهد بود. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، به شناسایی رویکردهای اجتماعی گفتمان امام رضا (ع) در مواجهه با سران فرقه زیدیه میپردازد. امام رضا (ع) در گفتمانهای اجتماعی مربوط به عامه و دانشمندان، با طرح مباحث توحید، امامت و ولایت و پاسخ به پرسشها و شبههها، رهنمودهای رفتاری ارزشمندی از خود به جای گذاشتهاند. این گفتمانها به طور غیر مستقیم، متأثر از عنصر سوم گفتمان(مأمون عباسی- قدرت) نیز است. محورهای اساسی خلق گفتمان امام رضا (ع) با سران فرقه زیدیه(دوست منحرف)، در مقابل دشمن مشترک (مأمون)، با هدف روشنگری و هدایت صورت پذیرفته است؛ اما محورهای اساسی در خلق گفتمان رضوی با مأمون با هدف تبیین و سازشناپذیری است که گاهی با تقیه در اظهار نظر همراه است. در هر کدام از این رویکردها به دالهای مرکزی میرسیم که نقش مهمی در تحلیل گفتمان امام رضا (ع) با زیدیه دارد.
https://b2n.ir/t05985
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#امام_رضا علیهالسلام
#ترکیب_بند
🔹پیمبر عشاق🔹
با زمزمی به وسعت چشم تر آمدم
تا محضر زلالترین کوثر آمدم
قسمت نشد که بال و پری دست و پا کنم
اما به شوق دیدن تو با سر آمدم
گفتند زائر حرمت زائر خداست
مُحرمتر از همیشه بر این باور آمدم
اینک مدینةالنبیام، مشهدالرضاست
با نام تو به محضر پیغمبر آمدم
از حس و حال روشن معراج پُر شدم
وقتی به خاکبوسی «بالاسر» آمدم
حسی کبوترانه گرفتهست جان من
«پایین پای» تو شده هفت آسمان من
در این حریم قدسی سرتاسر آینه
روشن شده به نور تو چشمم هر آینه
گرد و غبار صحن تو را میخرد به جان
همواره بوده است بر این باور آینه
پر میکشد از این همه قلب شکسته: آه
سر میزند از این همه چشم تر: آینه
عکس ضریح توست که در قاب چشمهاست
یا عکسی از بهشت نشسته بر آینه
گم کرده دارم، آمدهام با نگاه تو
پیدا کنم تمام خودم را در آینه
لبریز روشنیست تمام رواقها
آیینگیست جان کلام رواقها
شبهای گریه تا به سحر حرف میزنم
با واژه واژه خون جگر حرف میزنم
شمعم که گریه میکنم و گریه میکنم
با قطره قطره آتش تر حرف میزنم
روح لطیف تو شده سنگ صبور من
گویی که با نسیم سحر حرف میزنم
گاهی کنار پنجرههای ضریح تو
گاهی در آستانهٔ در حرف میزنم
شبهای بارگاه تو را درک کردهام
از «لیلة الرغائب» اگر حرف میزنم
بر لب رسیده از قفس سینه، آه من
حرف دل است روی زبان نگاه من
روی تو را ستارهٔ اشراق خواندهاند
خوی تو را «مکارم الاخلاق» خواندهاند
دست تو را که خالق لطف و کرامت است
روزیرسان انفس و آفاق خواندهاند
باران مهربانی بیوقفهٔ تو را
شأن نزول سورهٔ انفاق خواندهاند
در مذهب نگاه تو غم حرف اول است
چشم تو را پیمبر عشاق خواندهاند
هفت آسمان و رحمت شمس الشموسیات
ذرات خاک و لطف انیس النفوسیات
📝 #سیدمحمدجواد_شرافت
10685-FA-oun akhbar alreza alayhe alsalam-tarjomeh ghafari va mostafed-J1.pdf
2.99M
ترجمه عیون اخبار الرضا (جلد۱)
نویسنده کتاب : شیخ صدوق
ترجمه: محمدتقی آقا نجفی اصفهامی
موضوع: #امام_رضا
تعداد صفحات: ۲۴۲
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
زندگانی_سیاسی_امام_رضا_ع_علامه_سید_جعفر_مرتضی_عاملی.pdf
8.8M
نام کتاب: زندگانی سیاسی #امام_رضا علیه السلام
نویسنده: سید جعفر مرتضی عاملی
ترجمه: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهماالسلام برگزار می شود.
📚آثار علمی :
🔸 آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح
🔸 رسالههای سطح چهار و دکتری بانوان
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402
📪ارسال آثار به نشانی: www.ketabebanovan.ir و info@ketabebanovan.ir
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
دانشگاه علامه طباطبایی ره
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کتاب سال بانوان مراجعه کنند و یا با دبیرخانه این همایش به شماره ۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ تماس بگیرند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
یکی از رویکردهای مبارزاتی امام رضا (علیه السلام) برابر ادعای واقفیه بازگفتن واستدلال به روایات از اجدادش درباره امامت دوازده امام وتبیین وتطبیق مصداق مهدی موعود به دوازدهمین امام است که بر این اساس، ادعای مهدی موعود دربارة امام هفتم (علیه السلام) برخلاف روایات رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وامامان معصوم (علیهم السلام) است که واقفیه آنان را به امامت قبول دارند.
در روایتی از حسین بن خالد نقل شده است که امام رضا در روایتی از پدر واجدادش تا به امیر المؤمنین وآن حضرت از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نقل کرده است که آن حضرت می فرمود:
هر کس دوست دارد که به دین من تمسک جوید، باید به علی بن ابی طالب که وصی وجانشین من است، اقتدا کند وپس از امیر المؤمنین ودو فرزندم، حسن وحسین وپس از آن به فرزندان حسین ومن
عیون الاخبار الرضا ص 260
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌺زیارت کوتاه آقا امام رضا علیه السلام
*السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَمُودَ الدِّينِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِسْمَاعِيلَ ذَبِيحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ وَلِيِّ اللَّهِ وَ وَصِيِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ،سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعَابِدِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ عِلْمِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ الْبَارِّ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ الْبَارُّ التَّقِيُّ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ*
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهماالسلام برگزار می شود.
📚آثار علمی :
🔸 آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح
🔸 رسالههای سطح چهار و دکتری بانوان
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان شهریور1402
📪ارسال آثار به نشانی: www.ketabebanovan.ir و info@ketabebanovan.ir
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
دانشگاه علامه طباطبایی ره
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کتاب سال بانوان مراجعه کنند و یا با دبیرخانه این همایش به شماره ۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ تماس بگیرند.
محوطه باستانی کنار صندل در غرب رودخانه هلیل رود، به فاصله 4 کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل، 5 کیلومتری غرب شهر عنبر آباد، 30 کیلومتری جنوب جیرفت، در استان کرمان، جنوب شرقی ایران به مختصات E057, 46.669 و N28, 26.963 و ارتفاع حدود 500 متر از سطح دریا قرار دارد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کاوشهایی در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در منطقه جیرفت، دامان هلیل رود در کنار صندل به سرپرستی باستانشناس ایرانی، یوسف مجیدزاده انجام شدهاست. این اکتشافات، شگفتیهای بزرگی را موجب شدهاست. یافتن گنجینهای از تمدن ۵۰۰۰ ساله جیرفت که کهن تر از تمدن عیلامی بوده و در مدارک سومریان، از آن به نام آراتا و تمدنی بزرگ یاد شدهاست. به نظر یوسف مجیدزاده، این تمدن ممکن است از تمدن میانرودان و مصر نیز دیرینتر باشد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کشف یک زیگورات (معبد پلکانی) با قدمت بیش از پنج هزار سال، آثار سنگی بسیار و کتیبه های آجری به خطی ناشناخته در این منطقه ایران باعث شد باستان شناسان درباره دانسته ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند. این تمدن که قدیمی تر و وسیع تر از تمدن بین النهرین بوده است، بزرگترین مرکز تجاری جهان نیز بوده است. احتمال می رود که این تمدن همان شهر گمشده و افسانه ای ارت باشد که در کتیبه های پادشاه سومری در بین النهرین بدان اشاره شده است. پروفسور هالی پیتمن، عضو گروه باستان شناسی تمدن جیرفت می گوید: (( در آمریکا از کاوش های جیرفت، به عنوان بزرگترین طرح باستان شناسی خاور میانه یاد می شود.))
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j