فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام ما اینگونه بود...
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🥀🥀🥀🥀
من از تبار خمینی، تبار خردادم
شکوه پرچم عشقم، غرور فریادم
طنین نیمهی خرداد در سرم دارم
پر از شکوه حضورم به نور دل دادم
زنم که دامن من مرد را برَد معراج
به آبِ دیده قسم آبدیده فولادم
به انتظار نشستم بیاید آن موعود
منم که بندهی عشقم زِ بند آزادم
به آفتاب جماران به پیر راه قسم
نرفته غیرت خورشید عشق از یادم
مباد دل بکنم از قرار با دل تو
مباد اینکه دهد خصم، زلف بر بادم
دلم اگر چه شکستهست از زمانه ولی
به غیر شوکت تو نیست قلب خردادم
#مهتا_صانعی
#رحلت
#امام_خمینی_رحمه_الله_علیه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
قیام ۱۵ خرداد (۱۳۴۲ش)، تجمع و راهپیمایی مردم برخی از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی. تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دستگیری امام خمینی بهخاطر سخنرانی او در مدرسه فیضیه علیه محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران بود. در این سخنرانی حکومت وقت به حکومت یزید تشبیه شده بود. امام خمینی، بهدلیل کشته شدن جمعی از مردم، این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در دولت وقت که روحانیون بعضی از فقرات آن را مخالف با اسلام میدانستند، انقلاب سفید و حمله مأموران حکومتی به مدرسه فیضیه در فروردین ۱۳۴۲ حوادثی بودند که زمینه ساز حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۴۲ش در شهرهای مختلف ایران به صحنه انتقاد علنی از حکومت پهلوی و عملکرد آن تبدیل شد و روزهای یازدهم و دوازدهم محرّم نیز، در ادامه روزهای قبل به تظاهرات سیاسی مردم علیه حکومت پهلوی تبدیل گردید و شعارهایی به طرفداری از امام خمینی و علیه شاه و حکومتش سر داده شد. در روز یازدهم محرّم، دانشجویان دانشگاه تهران به جمع تظاهرکنندگان پیوستند. حکومت در واکنش به این رویدادها و به منظور تهدید و پایان دادن به تظاهرات، در صدد دستگیری امام خمینی و گروهی از روحانیون برآمد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
قیام۱۵ خرداد در اشعار و ادبیات انقلاب اسلامی
در اشعار شاعران قبل و بعد از پیرزوی انقلاب اسلامی نمونههایی از شعر در رابطه با قیام ۱۵ خرداد وجود دارد. رضا اسماعیلی پژوهشگر ادبیات معتقد است که ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بهترین تاریخ برای تولد جریان شعر انقلاب است. وی تأکید دارد که از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مفهوم و گزارهای به نام شعر انقلاب پا گرفت و تا به امروز این درخت تناور و تنومند در حوزه وامداری شعر انقلاب از پیشینه کهن و سترگ جریان شعر ایرانی روزبهروز پربارتر شدهاست.
چنانکه در بیت آخر غزلی معروف از امام خمینی به این واقعه اشاره شده است: سالها میگذرد حادثهها میآید/انتظار فرج از نیمه خرداد کشم.
محمدرضا حکیمی نیز در شعری با نام «بتشکن» این واقعه را تصویر کرد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماهنگ
🎥 سه قرن استعمار
📌برای آشنایی با تاریخ استعمار چه کتابی بخوانیم؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این سوال پاسخ میدهند.
🌐انجمن علمی پژوهشی معارف انقلاب اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهرا (س)
@maaref_enghelab_islami_jz
زبان به مدح گشودن اگرچه آسان نیست
تو راست آنهمه خوبی که جای کتمان نیست
ز عطر نام تو بوی بهشت میآید
خمینی دگری، بر کسی که پنهان نیست
شهید زندهای و روح جاری اخلاص
کسی چنان که تو، همپایۀ شهیدان نیست
سزاست این که چنین تشنۀ کلام توام
که هیچ باغچهای بینیاز باران نیست
ولایت تو همان عشق خاندان «علی»ست
ز سعی از تو سرودن دلم پشیمان نیست!
📝 #پروانه_نجاتی
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهماالسلام برگزار می شود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.
تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است.
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی ره
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️راههای ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
سایت همایش www.ketabebanovan.ir
پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
راهنمای کتاب سال (1).pdf
505.7K
راهنمای تصویری ثبت نام چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
🔷بخش اول
🔹آیه ولايت:
{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ} . المائدة/ 55.
🗣طبری از مفسرین مشهور اهل سنت دربارهی شأن نزول این آیه می نویسد:
{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية: .نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع.
آيه ولايت در حق علي بن ابي طالب نازل شد، هنگامی که در حالت رکوع صدقه داد.
📘الطبری، تفسير الطبري، ج10، ص426 ح 12214.⤵️
🔂هم چنين ابن ابي حاتم، از عتبه بن ابي حکيم اين مطلب را نقل کرده است.
📖ابن ابی حاتم، تفسير ابن أبي حاتم، ج 4، ص1162
🔵ابن تیمیه، پیشوای فکری وهابیت درباره صحت این کتاب مینویسد:
الطبري و ... وابن أبي حاتم ... تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير.
تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است که مطالبشان در تفسير آيات، قابل اعتماد است.
📖ابن تيميه، منهاج السنة، ج7، ص179
🗣آلوسی یکی دیگر از مفسرین اهل سنت،دربارهی شأن نزول این آیه مینویسد:
وغالب الأخباريّين على أنّ هذه الآية نزلت فيعليكرّم اللّهوجهه.
بيشتر اخباريها معتقدند که اين آيه در حق علي کرم الله وجهه نازل شده است.
📘الآلوسی، روح المعاني، ج 6، ص 167⬇️.
🔂وی همچنین در جای دیگری مینویسد:
والآية عندَ مُعظَمِ المُحَدِّثين نَزَلَت في علي.
اين آيه، نزد بيشتر محدثين در حق علي بن ابي طالب نازل شده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔶بخش دوم
🔸اختلافات اهل سنت در حدیث "یوم الانذار"
ابن تیمیه که بنیانگذار فکری وهابیت به شمار میرود، با این که حدیث «یوم الدار» به نحو صورت چهارم را در کتاب منهاج السنه نقل کرده، گفته است این حدیث جعلی و ضعیف است و هم چنین ببیاضی عاملی از قول شخصی به نام بساطی سوالاتی را نقل می کند.
⚠️ اشکال در سند:
برخی از جمله ابن تیمه حضور ابومریم عبدالغفاربن قاسم جزء راویان باعث ضعیف بودن روایت شمرده اند .
✴️پاسخ :
اولاهمان طور که ذکر شد محدثان نقاد نه تنها در سند آن اشکالی نیافتند بلکه به صحت آن نیز تصریح کرده اند.
دوما حدیث مستفیض است و اصلا نیاز به بررسی سندی ندارد چون توسط طرق دیگر تقویت شده است
سوماادعای ابن تیمیه با وجود دیگر رجالیون مانند حفاظ سته که از او نقل حدیث کرده اند بر فاسد بودن ابومریم باطل و از دیگر خلاف های منهاج السنه است.
⚠️بنی عبدالمطلب در آن روزگار به 40 نفر نمی رسیدند.
✴️اولا عبدالمطلب 10 پسر داشته که کم سن ترین آن ها 60 سال است و با وجود فرزندان چرا بعید به نظر برسد.
دوما در بعضی از نقل ها عبارت" کم تر یا بیش تر" دارد .
⚠️هیچ گونه شهرتی بر این که بنی هاشم به این مقدار غذا می خوردند وجود ندارد.
✴️اولا عدم شهرت دلیل بر عدم امکان وقوع نیست که مرحوم مظفر نیز به آن اشاره کرده است.
دوما اگر حتی این عبارت واکنش راوی برای انتقال اعجاز باشد هم متداول است و خدشه ای وارد نمی کند .
⚠️ امر آیه به انذار است نه تعیین وصی و وزیر...
✴️اولا این دو باهم منافات ندارد.
دوما عقلا معیت ضمنی در آن ها نهفته است و در ادامه ی انذار و در جهت تمام کردن این انذار پیامبر صل الله علیه و آله بحث جانشین خودشان را مطرح کردند .
⚠️ اگر به اعتقاد شیعیان حضرت علی علیه السلام پیش تر ها ایمان آورده بوده است پس معنی ندارد پاسخ انذار بدهد.
✴️اولا منافاتی ندارد.
دوما در انتهاء سخن، امام علی علیه السلام سخن می گوید.
⚠️اسکافی در کتاب «النقض العثمانیه»، بعد از ذکر حدیث، این سؤالات را درباره آن مطرح کرده است: آیا تهیهی طعام به عهدهی طفل غیرممیز قرار میگیرد؟ و به عهده کودکی غیرعاقل؟ آیا کودکی ۵ ساله یا هفت ساله، امین اسرار نبوت قرار میگیرد؟ و آیا در بین پیرمردان و کهنسالان جز عاقل ورزیده دعوت میشود؟ و آیا پیامبر دست برادری و جانشینی و خلافت جز به کسی میدهد که اهلیت (و قابلیت) این را داشته باشد؟! و به حَد تکلیف رسیده باشد و توان تحمل ولایت خدا و دشمنی با دشمنان او را داشته باشد؟
✴️ اولا موارد مشابه بسیارند مثل نبوت حضرت عیسی ع یانبوت حضرت یحیی ع
دوما.غیر از بعد غیر طبیعی و اعجاز گونه ی این خبر برگزاری آن مهمانی ساده برای یک کودک عادی هم بعید بنظر نمی آید چه برسد به شخصی که وصی و امام است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j