eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اولین بیانیه سیاسی امام خمینی ره در سن ۴۲ سالگی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سه قرن استعمار 📌برای آشنایی با تاریخ استعمار چه کتابی بخوانیم؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این سوال پاسخ می‌دهند. 🌐انجمن علمی پژوهشی معارف انقلاب اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهرا (س) @maaref_enghelab_islami_jz
زبان به مدح گشودن اگرچه آسان نیست تو راست آن‌همه خوبی که جای کتمان نیست ز عطر نام تو بوی بهشت می‎آید خمینی دگری، بر کسی که پنهان نیست شهید زنده‌ای و روح جاری اخلاص کسی چنان که تو، هم‌پایۀ شهیدان نیست سزاست این که چنین تشنۀ کلام توام که هیچ باغچه‌ای بی‌نیاز باران نیست ولایت تو همان عشق خاندان «علی»ست ز سعی از تو سرودن دلم پشیمان نیست! 📝
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهماالسلام برگزار می شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛ 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛ 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های 1400 و 1401 تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه. تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است. 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی ره دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️راههای ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ سایت همایش www.ketabebanovan.ir پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
راهنمای کتاب سال (1).pdf
505.7K
راهنمای تصویری ثبت نام چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷بخش اول 🔹آیه ولايت: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ} . المائدة/ 55. 🗣طبری از مفسرین مشهور اهل سنت درباره­ی شأن نزول این آیه می­ نویسد: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية: .نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع. آيه ولايت در حق علي بن ابي طالب نازل شد، هنگامی که در حالت رکوع صدقه داد. 📘الطبری، تفسير الطبري، ج10، ص426 ح 12214.⤵️ 🔂هم چنين ابن ابي حاتم، از عتبه بن ابي حکيم اين مطلب را نقل کرده است. 📖ابن ابی حاتم، تفسير ابن أبي حاتم، ج 4، ص1162 🔵ابن تیمیه، پیشوای فکری وهابیت درباره صحت این کتاب می­نویسد: الطبري و ... وابن أبي حاتم ... تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير. تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است که مطالبشان در تفسير آيات، قابل اعتماد است. 📖ابن تيميه، منهاج السنة، ج7، ص179 🗣آلوسی یکی دیگر از مفسرین اهل سنت،درباره­ی شأن نزول این آیه می­نویسد: وغالب الأخباريّين على أنّ هذه الآية نزلت في‌علي‌كرّم اللّه‌وجهه. بيش­تر اخباري­ها معتقدند که اين آيه در حق علي کرم الله وجهه نازل شده است. 📘الآلوسی، روح المعاني، ج 6، ص 167⬇️. 🔂وی همچنین در جای دیگری می­نویسد: والآية عندَ مُعظَمِ المُحَدِّثين نَزَلَت في علي. اين آيه، نزد بيش­تر محدثين در حق علي بن ابي طالب نازل شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔶بخش دوم 🔸اختلافات اهل سنت در حدیث "یوم الانذار" ابن تیمیه که بنیان‌گذار فکری وهابیت به شمار می‌رود، با این که حدیث «یوم الدار» به نحو صورت چهارم را در کتاب منهاج السنه نقل کرده، گفته است این حدیث جعلی و ضعیف است و هم چنین ببیاضی عاملی از قول شخصی به نام بساطی سوالاتی را نقل می کند. ⚠️ اشکال در سند: برخی از جمله ابن تیمه حضور ابومریم عبدالغفاربن قاسم جزء راویان باعث ضعیف بودن روایت شمرده اند . ✴️پاسخ : اولاهمان طور که ذکر شد محدثان نقاد نه تنها در سند آن اشکالی نیافتند بلکه به صحت آن نیز تصریح کرده اند. دوما حدیث مستفیض است و اصلا نیاز به بررسی سندی ندارد چون توسط طرق دیگر تقویت شده است سوماادعای ابن تیمیه با وجود دیگر رجالیون مانند حفاظ سته که از او نقل حدیث کرده اند بر فاسد بودن ابومریم باطل و از دیگر خلاف های منهاج السنه است. ⚠️بنی عبدالمطلب در آن روزگار به 40 نفر نمی رسیدند. ✴️اولا عبدالمطلب 10 پسر داشته که کم سن ترین آن ها 60 سال است و با وجود فرزندان چرا بعید به نظر برسد. دوما در بعضی از نقل ها عبارت" کم تر یا بیش تر" دارد . ⚠️هیچ گونه شهرتی بر این که بنی هاشم به این مقدار غذا می خوردند وجود ندارد. ✴️اولا عدم شهرت دلیل بر عدم امکان وقوع نیست که مرحوم مظفر نیز به آن اشاره کرده است. دوما اگر حتی این عبارت واکنش راوی برای انتقال اعجاز باشد هم متداول است و خدشه ای وارد نمی کند . ⚠️ امر آیه به انذار است نه تعیین وصی و وزیر... ✴️اولا این دو باهم منافات ندارد. دوما عقلا معیت ضمنی در آن ها نهفته است و در ادامه ی انذار و در جهت تمام کردن این انذار پیامبر صل الله علیه و آله بحث جانشین خودشان را مطرح کردند . ⚠️ اگر به اعتقاد شیعیان حضرت علی علیه السلام پیش تر ها ایمان آورده بوده است پس معنی ندارد پاسخ انذار بدهد. ✴️اولا منافاتی ندارد. دوما در انتهاء سخن، امام علی علیه السلام سخن می گوید. ⚠️اسکافی در کتاب «النقض العثمانیه»، بعد از ذکر حدیث، این سؤالات را درباره آن مطرح کرده است: آیا تهیه‌ی طعام به عهده‌ی طفل غیرممیز قرار می‌گیرد؟ و به عهده کودکی غیرعاقل؟ آیا کودکی ۵ ساله یا هفت ساله، امین اسرار نبوت قرار می‌گیرد؟ و آیا در بین پیرمردان و کهنسالان جز عاقل ورزیده دعوت می‌شود؟ و آیا پیامبر دست برادری و جانشینی و خلافت جز به کسی می‌دهد که اهلیت (و قابلیت) این را داشته باشد؟! و به حَد تکلیف رسیده باشد و توان تحمل ولایت خدا و دشمنی با دشمنان او را داشته باشد؟ ✴️ اولا موارد مشابه بسیارند مثل نبوت حضرت عیسی ع یانبوت حضرت یحیی ع دوما.غیر از بعد غیر طبیعی و اعجاز گونه ی این خبر برگزاری آن مهمانی ساده برای یک کودک عادی هم بعید بنظر نمی آید چه برسد به شخصی که وصی و امام است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدی منتظر علیه السلام در نهج البلاغه.pdf
9.18M
📙مهدی منتظر (عج) در نهج البلاغه 🖊مهدی فقیه ایمانی 🔹کتاب شرح بخش هایی از نهج البلاغه است که امام علی علیه السلام در آن به ظهور و وقایع پیرامونی آن پرداخته است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنوان کرسی: نقد دیدگاه علامه عسکری درباره عبدالله‌بن سبا و اثبات وجود تاریخی وی برای ورود مجازی به جلسه: https://meeting.atu.ac.ir/ch/korsi1 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:‌ مجسمه را نشان بدهید، این‌به‌آن‌در..! یک نفری برای من نقل میکرد، میگفت رفته بودیم ؛ ما را به مراکز گردشگری گوناگون میبردند و آن‌ها را به ما نشان میدادند؛ از جمله به نقطه‌ای بردند، گفتند اینجا همان‌جائی است که سپاهیان ایرانی آمدند اینجا، از ما شکست خوردند. مردم را به یک بیابان خالی میبرند و نشان میدهند که اینجا آنجائی است که ایرانی‌ها در آن دوره لشکرکشی کردند و در اینجا شکست خوردند. خوب، اینجا نزدیکی کازرون -آنطوری که شنیدم- مجسمه‌ی والرین است، امپراتور روم، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلی خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! ۱۳۸۷/۲/۱۸‌" -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💛 با مزار مشاهیر جهان اسلام آشنا شویم «خواجه نظام‌الملک طوسی»( قرن پنجم ه.ق) ✅ ابوالحسن علی‌ بن اسحاق‌ بن عباس طوسی، مکنّی به ابوعلی مقلب به «سیدالوزراء و قوام‌الدین» و مشهور به خواجه «نظام‌الملک طوسی»، دانشمند و نویسنده قرن پنجم و وزیر نامدار دوره سلجوقی است. خواجه مردی ادیب و بسیار دانا بود. وی علاوه بر آنكه دانشمندان را به شدت گرامی می داشت و تمامی وسایل آسایش آنان را آماده می ساخت تا فقط به كار گسترش علم مشغول باشند و بی دغدغه به تالیف و تدریس بپردازند، به عرفا نیز ارادت تام می ورزید. در كودكی از قضای روزگار یك بار عارف نامی، ابوسعیدابوالخیر را از نزدیك دیده بود و این دیدار شعله ای در دلش افروخت. این مرد ممتاز و بزرگوار از دلبستگان به دانایی بود و بدین سبب بنیانگذار دانشگاه های ((نظامیه)) شد و چندین و چند نظامیه در سراسر كشور برپای ساخت كه علوم اسلامی، پزشكی، نجوم و ریاضی، ادب و فنون نویسندگی مواد درسی این دانشگاه ها بودند. نیشابور، اصفهان، بلخ و بغداد از مراكز مهم علمی آن دوره به شمار می رفتند و نظامیه های این شهرها كانون گرم توسعه دانش بودند؛ به ویژه نظامیه بغداد. داستان زندگی خواجه نظام‌الملک -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔮پذیرش و ارائه مقاله یکی از اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها در همایش بین المللی معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز عنوان مقاله: تحلیلی بر پیامدهای اجتماعی تألیف قلوب در سیره پیامبر (ص)؛ مطالعه موردی: مولفه قلوبهم در جریان تقسیم غنائم حنین نویسندگان:خانم زینب بختوه_دکتر هادی یعقوب زاده 🔖انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها این موفقیت را به این عزیزان تبریک عرض می‌کند‌. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به‌نام‌او فیلم چیز خوبی‌ست. وقتی که می‌بینی، وقتی ماندگار می‌شود، وقتی که عشق از درونش فواره می‌زند و تا عمق جانت را گرم می‌کند، گرم از محبت، گرم از امید. کاش از تمام لحظات دیدنی تاریخ فیلم داشتیم و خودمان می‌ایستادیم و قضاوت می‌کردیم. فیلم بسیار قدیمی مربوط به حج سال ۱۳۱۶ مکه منوره -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣 دفتر انجمن های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها وابسته به انجمن علمی حوزه در گرایش های مختلف عضو می پذیرد: ✳️فقه و حقوق اسلامی ✳️ قرآن پژوهی ✳️ تاریخ پژوهان ✳️ مهدویت ✳️ تعلیم و تربیت اسلامی ✳️کلام اسلامی ✳️ زن و خانواده ✳️ معرفت شناسی 💎شرایط عضویت: 🔹 اعضاي پیوسته انجمن: دارا بودن حداقل مدرك سطح سه حوزوي و يا کارشناسي ارشد (افراد مذکور بايد گرايش تخصصي مرتبط با زمینه فعالیت انجمن را دارا باشند. در غیر اين صورت داراي يك تألیف و يا سه مقاله معتبر علمي در زمینه مذکور باشند ) 🔹اعضاي وابسته: دارا بودن مدرك سطح دو حوزوي يا کارشناسي با گرايش تخصصي مرتبط با زمینه فعالیت انجمن 🔹اعضای افتخاری: دارای مدارک پایین تر و یا غیر مرتبط با گرایش انجمن 📗 مدارک لازم جهت عضویت: 1. تصویر آخرین مدرک تحصیلی حوزوی؛ 2. ارائه مدرک تحصیلی سطح 3 و4 برای اعضای پیوسته و سطح 2 برای اعضای وابسته؛ 3. مدارك هويتي (عکس، شناسنامه و کارت ملي) 4. تکمیل فرم ثبت نام ارسال فرم و کلیه مدارک به آیدی @anj1402 📡 لینک ثبت نام: https://pjh.jz.ac.ir/post/12904 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا