#رویداد_پژوهشی
💠دومین رویداد پژوهشی
🏵سلسله رویدادهای فصلی جامعه الزهرا سلام الله علیها
📜موضوع: « شناخت مسائل و چالش های نگارش پایان نامه و رساله های علمی و ارائه راهکارها»
🔶مخاطبان
👈طلاب تمام سطوح جامعه الزهرا سلام الله علیها (ایرانی، غیرایرانی، حضوری، غیرحضوری و مجازی)؛
👈دانش آموختگان؛
👈اساتید و پژوهشگران.
✅شرایط لازم برای پذیرش متقاضیان در گام اول پیش رویداد(طراحی پرسشنامه و تحلیل داده)
1. طلاب، اساتید و پژوهشگران آشنا با روش تحقیق میدانی؛
2. آشنایی با مفاهیم پایه ای آمار؛
3.آشنایی با مهارتهای رایانه ای؛
👈تبصره: اولویت پذیرش با نگارندگان آثار تحلیلی است.
🗓مهلت ثبت نام : از 6 الی 20 آذرماه
📌لینک ثبت نام 👇
http://forms.jz.ac.ir/f_119
🌐کانال رویداد
@roydadjamee
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
سر مشق زندگانی ما فاطمیه است
ایام کامرانی ما فاطمیه است
دل را گره به موی ولایت زدیم و بس
میثاق آسمانی ما فاطمیه است
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
💠پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
سلسله کارگاههای مقالات دانشنامهای
🔰"کارگاه مدخل نویسی دانشنامه زن مسلمان"
استاد:سرکار خانم دکتر ناهید طیبی
⏰ زمان:
یکشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢 مکان :
جامعة الزهراء سلام الله علیها، سالن جلسات پژوهشگاه، طبقهی همکف ساختمان کتابخانه
📝 نحوهی ثبت نام:
در صورت تمایل به شرکت در کارگاه، نام و نام خانوادگی و سطح تحصیلی خود را به این آیدی پیامک بدهید:
@salehi6
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
جهت چاپ نهایی عزای فاطمی.pdf
5.39M
عنوان :کتاب عزای فاطمی در گذر زمان (پیشینه فاطمیه)
نویسنده: آقای شیخ مهدی آقابابایی
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
گزارشی از یکتاپرستی در تاریخ مصر باستان:
☑️ مصریان باستان به چند خدایی (پلیتئیسم) معتقد بودند؛ ولی از عجایب آنکه در تاریخ مذهبی مصر قدیم یک مورد آیین توحیدی (مونو تئیسم) مشاهده میشود. این اتفاق از آنجا شروع شد که یکی از فراعنه جوان مصر به واسطه دو معمار که در استخدام پدرش آمن هوتپ دوم [به گزارش ویل دورانت، جلد ۱ صفحه ۲۴۵: آمن هوتپ سوم] بودند، سرود خورشید شهر تب(تبس) را شنیده بود. در این سرود، خورشید که به نام آتون خوانده شده، با عباراتی ستایش شده است.
فرعون جوان این سرود را شنید و با گرایشی که به یکتاپرستی داشت، شعلهی این آیین در درونش افروخته شد و بر آن شد که خدای ملی مردم تب را که آمون نامیده میشد، تغییر دهد و از آن پس او را آتون بنامد و نام خود را نیز که تا آن وقت آمنهوتب بود، به اخناتون یعنی مومن به آتون تبدیل کند.
سپس دستور داد که در سراسر کشورش آتون را عبادت کنند و او را خدای واحد و یکتا بدانند که خالق همه کائنات و همه مخلوقات است و در معابد مصر به نام او نغماتی بنوازند(دعا بخوانند) ...
📙 بررسی و تلخیص از: تاریخ جامع ادیان، جان ناس، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات علمی و فرهنگی صفحه ۶۲ و ۶۳
☑️ یادآوری: ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن، ضمن توضیح تمدن مصر، در گزارشی تحت عنوان: شاه زندیق، شرح نسبتا مفصلی از دوران اخناتون آورده است. بنا به گزارش ویل دورانت، اخناتون در سال ۱۳۶۲ قبل از میلاد در حالی که بیش از ۳۰ سال نداشت، از دنیا رفت و پس از وی دامادش! توت عنخ آمون جانشین او شد که مجدداً آمون پرستی را رواج داد و نظام توحیدی را برچید.
📖 نگاه کنید به: تاریخ تمدن، ویل دورانت، جلد ۱، ترجمه احمد آرام و ... ، صفحات ۲۴۵ تا ۲۵۳.
#تاریخ_جهان
@yadrooz_m
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔔 مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان با همکاری Savior institute برگزار می کند
✅ دوره فاطمه شناسی با رویکرد تاریخی(۳)
🗓 شروع کلاس ها از شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ / ۹ دسامبر ۲۰۲۳
⌛️ به مدت ۳ هفته متوالی از شنبه تا پنجشنبه
⏰ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ به وقت تهران
💎 اعطای گواهینامه پایان دوره
🎥 برگزاری به صورت آنلاین
📕 مهلت ثبت نام تا ۱۸ آذرماه
📂 ثبت نام از طریق سایت پرسمان
لینک مستقیم ثبت نام:
B2n.ir/f66972
لینک ورود/عضویت در سایت پرسمان:
https://porsemanonline.com/login/
لینک پیوستن به کانال ایتای موسسه:
https://eitaa.com/porsemanmedia
پشتیبان دوره:
۰۰۹۸۹۳۳۴۹۱۴۱۴۱
@PorsemanOnline
با ما همراه باشید
اینستاگرام آپارات ایتا
تلگرام روبیکا یوتیوب
توییتر ارتباط با ما
.
ردپای مذهب تشیع در ایران
✍نجمه صالحی
به باور اذهان عمومی مذهب تشیع در دوران صفویه در بین ایرانیان نفوذ یافت، در صورتیکه آثار و شواهدی موجود است که پیش از این دوره نیز مذهب تشیع دارای قدرت اجتماعی و حتی سیاسی بوده است.
در دوران حکومت مغولان در ایران، به تدریج سران این حکومت تحت تأثیر دین و تمدن ایرانیان قرار گرفتند و از زمان احمد تکودار به بعد، پادشاهان ایلخانی دین اسلام را برگزیدند.
غازان اولین حاکم ایلخانان مغول بود که به مذهب تشیع گرایش یافت و بنا بر گزارش مورخین این مذهب را برگزید. او قصد داشت که شیعه را به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام کند که این امر با توصیه خواجه رشید الدین فضل الله انجام نگرفت و غازان به مدت کمی بعد از آن از دنیا رفت. وی به زیارت حرم های امامان شیعه در عراق رفت، اوقاف زیادی را بر این شهرها تعیین نمود.
پس از غازان، برادر او سلطان محمد خدابنده، اولجایتو، نیز ابتدا بر مذهب اهل سنت بود و بعدها تشیع را به عنوان مذهب خود برگزید. وی پس از تشیع خود، دستورات فراوانی در ترویج تشیع در ایران داشت. ضرب سکه به نام دوازده امام و یا سکه هایی با عبارت «علی ولی الله»، دستور به گفتن فراز حی علی خیر العمل در اذان، عدم ذکر نام خلفا در خطبه و اکتفا به نام دوازده امام و امثال آن همگی توسط اولجایتو صادر شد.
پس از تشیع اولجایتو، او دستور داد تا علما و فقهای شیعه را از شهرهای مختلف جمع کنند. در همین دوره است که به دعوت اولجایتو میان وی و شیخ حسن بن یوسف بن مطهر حلی، معروف به علامه حلی، روابط بسیار خوبی برقرار شد. علامه حلی دو کتاب «نهج الحق و کشف الصدق» و کتاب «کشف الیقین فی معرفة امیرالمؤمنین علیه السلام» را به درخواست پادشاه تألیف نمود. در همین دوره ارتباط علامه و اولجایتو چنان مستحکم گردید، که همواره ملازم یکدیگر بودند؛ تا جاییکه اولجایتو دستور داد مدارسی به صورت سیار برای علامه ایجاد شود. برخی از کتابهای علامه حلی، از جمله کتاب قواعد الاحکام، در همین دوره نوشته شدهاند.
منابع:
کاشانی، تاریخ اولجایتو، ص 94
شبانکاره ای، مجمع الانساب، ص 268
خواجه رشید الدین، تاریخ مبارک غازانی، ص 286
علامه حلی، نهج الحق و کشف الصدق، ص 38؛ علامه حلی، کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین، صص 1-2
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j