eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
962 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠دومین رویداد پژوهشی 🏵سلسله رویدادهای فصلی جامعه الزهرا سلام الله علیها 📜موضوع: « شناخت مسائل و چالش های نگارش پایان نامه و رساله های علمی و ارائه راهکارها» 🔶مخاطبان 👈طلاب تمام سطوح جامعه الزهرا سلام الله علیها (ایرانی، غیرایرانی، حضوری، غیرحضوری و مجازی)؛ 👈دانش آموختگان؛ 👈اساتید و پژوهشگران. ✅شرایط لازم برای پذیرش متقاضیان در گام اول پیش رویداد(طراحی پرسشنامه و تحلیل داده) 1. طلاب، اساتید و پژوهشگران آشنا با روش تحقیق میدانی؛ 2. آشنایی با مفاهیم پایه ای آمار؛ 3.آشنایی با مهارتهای رایانه ای؛ 👈تبصره: اولویت پذیرش با نگارندگان آثار تحلیلی است. 🗓مهلت ثبت نام : از 6 الی 20 آذرماه 📌لینک ثبت نام 👇 http://forms.jz.ac.ir/f_119 🌐کانال رویداد @roydadjamee 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
سر مشق زندگانی ما فاطمیه است ایام کامرانی ما فاطمیه است دل را گره به موی ولایت زدیم و بس میثاق آسمانی ما فاطمیه است -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💠پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. سلسله کارگاه‌های مقالات دانشنامه‌ای 🔰"کارگاه مدخل نویسی دانشنامه زن مسلمان" استاد:سرکار خانم دکتر ناهید طیبی ⏰ زمان: یکشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏢 مکان : جامعة الزهراء سلام الله علیها، سالن جلسات پژوهشگاه، طبقه‌ی همکف ساختمان کتابخانه 📝 نحوه‌ی ثبت نام: در صورت تمایل به شرکت در کارگاه، نام و نام خانوادگی و سطح تحصیلی خود را به این آیدی پیامک بدهید: @salehi6 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهت چاپ نهایی عزای فاطمی.pdf
5.39M
عنوان :کتاب عزای فاطمی در گذر زمان (پیشینه فاطمیه) نویسنده: آقای شیخ مهدی آقابابایی سلام الله علیها https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارشی از یکتاپرستی در تاریخ مصر باستان: ☑️ مصریان باستان به چند خدایی (پلی‌تئیسم) معتقد بودند؛ ولی از عجایب آنکه در تاریخ مذهبی مصر قدیم یک مورد آیین توحیدی (مونو تئیسم) مشاهده می‌شود. این اتفاق از آنجا شروع شد که یکی از فراعنه جوان مصر به واسطه دو معمار که در استخدام پدرش آمن هوتپ دوم [به گزارش ویل دورانت، جلد ۱ صفحه ۲۴۵: آمن هوتپ سوم] بودند، سرود خورشید شهر تب(تبس) را شنیده بود. در این سرود، خورشید که به نام آتون خوانده شده، با عباراتی ستایش شده است. فرعون جوان این سرود را شنید و با گرایشی که به یکتاپرستی داشت، شعله‌ی این آیین در درونش افروخته شد و بر آن شد که خدای ملی مردم تب را که آمون نامیده می‌شد، تغییر دهد و از آن پس او را آتون بنامد و نام خود را نیز که تا آن وقت آمن‌هوتب بود، به اخناتون یعنی مومن به آتون تبدیل کند. سپس دستور داد که در سراسر کشورش آتون را عبادت کنند و او را خدای واحد و یکتا بدانند که خالق همه کائنات و همه مخلوقات است و در معابد مصر به نام او نغماتی بنوازند(دعا بخوانند) ... 📙 بررسی و تلخیص از: تاریخ جامع ادیان، جان ناس، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات علمی و فرهنگی صفحه ۶۲ و ۶۳ ☑️ یادآوری: ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن، ضمن توضیح تمدن مصر، در گزارشی تحت عنوان: شاه زندیق، شرح نسبتا مفصلی از دوران اخناتون آورده است. بنا به گزارش ویل دورانت، اخناتون در سال ۱۳۶۲ قبل از میلاد در حالی که بیش از ۳۰ سال نداشت، از دنیا رفت و پس از وی دامادش! توت عنخ آمون جانشین او شد که مجدداً آمون پرستی را رواج داد و نظام توحیدی را برچید. 📖 نگاه کنید به: تاریخ تمدن، ویل دورانت، جلد ۱، ترجمه احمد آرام و ... ، صفحات ۲۴۵ تا ۲۵۳. @yadrooz_m -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔔 مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان با همکاری Savior institute برگزار می کند ✅ دوره فاطمه شناسی با رویکرد تاریخی(۳) 🗓 شروع کلاس ها از شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ / ۹ دسامبر ۲۰۲۳ ⌛️ به مدت ۳ هفته متوالی از شنبه تا پنجشنبه ⏰ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ به وقت تهران 💎 اعطای گواهینامه پایان دوره 🎥 برگزاری به صورت آنلاین 📕 مهلت ثبت نام تا ۱۸ آذرماه 📂 ثبت نام از طریق سایت پرسمان لینک مستقیم ثبت نام: B2n.ir/f66972 لینک ورود/عضویت در سایت پرسمان: https://porsemanonline.com/login/ لینک پیوستن به کانال ایتای موسسه: https://eitaa.com/porsemanmedia پشتیبان دوره: ۰۰۹۸۹۳۳۴۹۱۴۱۴۱ @PorsemanOnline با ما همراه باشید اینستاگرام آپارات ایتا تلگرام روبیکا یوتیوب توییتر ارتباط با ما
🌷 ۱۲ آذر؛ سالروز شهادت طلبه شهیده سیاری ✨ اولین طلبه شهیده جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که در تاریخ ۱۲ آذر ۵۹ در راه نشر معارف الهی و ترویج مکتب قرآنی به شهادت رسید. یادش گرامی با ذکر صلوات🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌. ردپای مذهب تشیع در ایراننجمه صالحی به باور اذهان عمومی مذهب تشیع در دوران صفویه در بین ایرانیان نفوذ یافت، در صورتی‌که آثار و شواهدی موجود است که پیش از این دوره نیز مذهب تشیع دارای قدرت اجتماعی و حتی سیاسی بوده است. در دوران حکومت مغولان در ایران، به تدریج سران این حکومت تحت تأثیر دین و تمدن ایرانیان قرار گرفتند و از زمان احمد تکودار به بعد، پادشاهان ایلخانی دین اسلام را برگزیدند. غازان اولین حاکم ایلخانان مغول بود که به مذهب تشیع گرایش یافت و بنا بر گزارش مورخین این مذهب را برگزید. او قصد داشت که شیعه را به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام کند که این امر با توصیه خواجه رشید الدین فضل الله انجام نگرفت و غازان به مدت کمی بعد از آن از دنیا رفت. وی به زیارت حرم های امامان شیعه در عراق رفت، اوقاف زیادی را بر این شهرها تعیین نمود. پس از غازان، برادر او سلطان محمد خدابنده، اولجایتو، نیز ابتدا بر مذهب اهل سنت بود و بعدها تشیع را به عنوان مذهب خود برگزید. وی پس از تشیع خود، دستورات فراوانی در ترویج تشیع در ایران داشت. ضرب سکه به نام دوازده امام و یا سکه هایی با عبارت «علی ولی الله»، دستور به گفتن فراز حی علی خیر العمل در اذان، عدم ذکر نام خلفا در خطبه و اکتفا به نام دوازده امام و امثال آن همگی توسط اولجایتو صادر شد. پس از تشیع اولجایتو، او دستور داد تا علما و فقهای شیعه را از شهرهای مختلف جمع کنند. در همین دوره است که به دعوت اولجایتو میان وی و شیخ حسن بن یوسف بن مطهر حلی، معروف به علامه حلی، روابط بسیار خوبی برقرار شد. علامه حلی دو کتاب «نهج الحق و کشف الصدق» و کتاب «کشف الیقین فی معرفة امیرالمؤمنین علیه السلام» را به درخواست پادشاه تألیف نمود. در همین دوره ارتباط علامه و اولجایتو چنان مستحکم گردید، که همواره ملازم یکدیگر بودند؛ تا جایی‌که اولجایتو دستور داد مدارسی به صورت سیار برای علامه ایجاد شود. برخی از کتاب‌های علامه حلی، از جمله کتاب قواعد الاحکام، در همین دوره نوشته شده‌اند. منابع: ‌کاشانی، تاریخ اولجایتو، ص 94 شبانکاره ای، مجمع الانساب، ص 268 خواجه رشید الدین، تاریخ مبارک غازانی، ص 286 علامه حلی، نهج الحق و کشف الصدق، ص 38؛ علامه حلی، کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین، صص 1-2 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
به‌نام‌او فاطمه میری‌طایفه‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مومن، اسوه‌پذیری اوست که قرآن صراحتاً به آن اشاره کرده و بهترین اسوه‌ها، وجود مقدس ائمه معصومین(علیهم السلام) به ویژه حضرت زهرا (س) هستند. عضو تحریریه مجتهده امین با اشاره به اینکه شخصیت حضرت زهرا(س) ابعاد گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین آنان، بُعد سیاسی و کنش اجتماعی شخصیت ایشان است. مصاحبه در خبرگزاری رسمی حوزه 👇  https://hawzahnews.com/xcyJT -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣 گروه تاریخ و کلام مرکز ملی پاسخگویی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) برگزار می کند: 👥نشست علمی: بُن مايه‌هاي اوليه در بيان رخدادهای معطوف به خلافت با تمركز بر عصر حيات حضرت زهرا سلام الله عليها ❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر روستایی ✅ دبیر علمی: حجت الاسلام محمدکاظم حقانی فضل 🗓 زمان: چهارشنبه 15 آذر 1402 🕐 ساعت: 18 الی 20 🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی 🌐 لینک ورود: https://mmps.ir/dWtDn مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) https://eitaa.com/azadbou_ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم تاریخ برای داشتن دید بهتر و منطقی‌تر در تاریخ یک‌سری اصول ساده و اولیه وجود دارد. با همین اصول ساده در قدم اول می‌توان روایت تاریخی را از حیث تاریخی بودن یا نبودن تشخیص داد. حتما می‌دانید که هر حادثه‌ی تاریخی بر سه اصل استوار است: مكان وقوع، زمان وقوع، واسطه‌ی وقوع (انسان) ۱) مکان وقوع یعنی جغرافیایی که رویداد در آن اتفاق افتاده است که این مکان باید یک مکانی باشد که هنوز در کره‌ی زمین است و طبیعتاً می‌توان اشاره‌ی دقیق یا نزدیکی به آن داشت. ۲) زمان وقوع یعنی سال، ماه، روز و وقت یا محدوده‌ای بین دو زمان مشخص که می‌توان تشخیص داد که رویدادی در یک جغرافیایی در آن زمان اتفاق افتاده است. عنصر زمان بسیار حساس است و بحث زیادتری دارد چون زمان بر عکس مکان سیال است. ۳) واسطه‌ی وقوع یعنی انسان، چون تاریخ با کنش انسان معنا دارد و در رویداد تاریخی باید مشخص باشد که در مکانی مشخص و زمانی مشخص چه فرد مشخصی چه کاری انجام داده یا باعث و واسطه‌ی چه کاری شده که آن رویداد به وجود آمده است. حال ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد: ۱) اگر روایتی فاقد این سه فاکتور بود و به اصطلاح فراتاریخ بود باید نادیده گرفت؟ نه لزوماً، اما این وظیفه‌ی مورخ است که آن‌ها را با مِتُد تاریخ پژوهی بسنجد و اگر امکان تاریخی بودن داشت مشخص کند، مثلا تپه‌ای که گفته می‌شود روزی بنایی مجلل بود را باید با علم باستان‌شناسی سنجید و سپس رد یا قبول کرد. ۲) در مباحث اعتقادی رویدادهایی هستند که فراتاریخ می‌مانند در آن‌ها واسطه‌ی وقوع، اغلب یک قدرت ماورائی است و گاهی زمان و مکان مشخصی هم ندارند، پس از این جهت به عنوان یک رویداد تاریخی نمی‌توانند مطالعه شوند، نه اینکه واقعیت نداشته باشند، بلکه این حوزه‌ی اسطوره و فراتاریخ است که می‌تواند این موارد را پژوهش نماید. هرچند اسطوره و تاریخ به طرز شگفت‌انگیزی با هم پیوند دارند. در نتیجه این سه اصل دید تاریخی دارند و در فرعیاتشان هم کلی جزئیات می‌توانند داشته باشند؛ اما با این حال افرادی با عنوان تاریخ دوست، تاریخ خوان، تاریخ پژوه و علاقمند به مطالب تاریخی با دانستن همان سه اصل می‌توانند گول صفحات دروغ پراکن و خودساخته و صفحات مجازی را نخورند. البته راه‌های دیگری که هم وجود دارد که مفصل است. حال اگر با یک متن تاریخی‌ مواجه شدیم: اولین راه این است که ببینیم منبع دارد یا ندارد. اگر دارد، آیا مکان متن مشخص است؟ آیا زمان متن معین است؟ آیا فرد یا افرادی که آن کار را انجام دادن یا کار بر روی آن‌ها انجام شده است، مشخص هستند؟ کسی که تحصیلات آکادمیک تاریخ نداشته باشد و متد تاریخی را نخوانده باشد می‌تواند روایتگر و عاشق تاریخ باشد اما نمی‌تواند یک پژوهشگر تاریخی شود و این طبیعی است همان‌طور که یک تاریخ خوان نمی‌تواند یک پژوهشگر حقوق، گردشگری، زبان، ریاضی، فیزیک و... باشد. پس شناخت انسان‌ها هم جزئی از راه‌های قبول کردن و یا شک کردن در آن مطالب تاریخی است. ✍🏻زهرا کبیری پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می نماید: 🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س) 🖼 خیر مقدم و سخنران افتتاحیه 🎙 حجت‌الاسلام دکترحمید پارسانیانشست اول: (ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰ ) 🎙 حجت‌الاسلام دکترشمس الله مریجی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری 🎙 خانم دکتر ناهید طیبی 🎙خانم دکتر راحله ضائفی 🎙 حجت‌الاسلام دکترحامد قرائتی ✅ نشست دوم: ( ساعت: ۱۰:۱۵ الی ۱۲) 🎙 حجت‌الاسلام دکترعلی اصغر اسلامی تنها 🎙 خانم دکترشهلا بختیاری 🎙 خانم دکتر زهرا روح الهی امیری 🎙خانم دکتر صدیقه شاکری 🎙 حجت‌الاسلام دکترعلی راد 🍃 جمع بندی نهایی همایش 🎙 حجت‌الاسلام دکترمحسن الویری 🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ 🕌 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌱جهاد علمی و پشتیبانی تبلیغ 📌شنبه ۱۴۰۲/۹/۱۸ پژوهش، پایگاه علمی تبلیغ تهاجمی 🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 💠 کرسی ترویجی «واکاوی امامت الهی در دوره مکی بر پایه گزاره تاریخی دعوت قبیله بنی عامری بن صعصعه به اسلام» 🎙ارائه دهنده: جناب آقای دکتر اکبر روستایی (مدرس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاون پژوهش مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)) 🎙ناقد: جناب آقای دکتر محمدجواد یاوری سرتختی (استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، عضو شورای علمی گروه پژوهشی تاریخ اسلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها) 🔹دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی (دبیر پژوهشی و پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها) ⏰ شنبه ۱۸آذرماه، ساعت ۸:۳۰-۱۰:۳۰ 🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🖥 لینک شرکت در جلسه‌ی مجازی: Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami ‌‌‌‌‌‌ ‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
. هشتمین پیش نشست هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث موضوع: جایگاه و منزلت زن در گفتمان قرآنی ارائه دهنده: خانم دکتر ناهید طیبی دبیر نشست: سیده زهرا حسینی زمان: ۲۰ آذر، ساعت ۱۸ لینک ورود به نشست: https://b2n.ir/p72052 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سبک زندگی یهودیان: ▪️اعیاد یهود یهود غالباً در اعیاد، گاو، گوسفند، بز، کبوتر و فاخته ذبح مى‌کنند. این کار به عنوان کفّاره گناهان مردم صورت مى‌گیرد. پیش از ذبح، خاخام لغزش‌ها و گناهان مردم را بازگو مى‌کند، سپس قربانى، ذبح و سوزانده مى‌شود تا خداوند بوى آن را استشمام کند و روح و خاطرند گردد و از گناهان قوم خود درگذرد اعیاد یهود عبارتند از: 1. روز شنبه: چون خداوند در شش روز دنیا را آفرید و در روز هفتم به استراحت پرداخت، و به دلیل آن‌که یهود برگزیده خداست، بنابراین، استراحت آنان به دلیل استراحت خداوند است. عید روز شنبه، داراى مراسم و مناسک خاصى است که خداوند پاى‌بندى به آن‌ها را خواستار شد نسبت به حفظ این روز تأکید نموده است. 2.  عید فصح یا روز خروج: این عید، اولین عید سالانه یهود است. در این روز، یهود روزگار بردگى خود در برابر مصریان و رنج و عذاب آن دوران را یادآورى مى‌کند و براى فراموش نکردن آن دوره، خداوند به آنان امر کرد تا همانند روزهاى خروج از مصر، نان فطیر بخورند. ۳.عید هفته‌ها: این جشن، پنجاه روز بعد از دومین روز عید فصح برگزار مى‌شود. یکى از آداب آن این است که باید این مراسم در سرزمین یهود برگزار شود؛ جایى که منظور یهود از آن، «فلسطین» امروزى است. 4.  روز کیپور: در این عید، به دلیل یاد بود نزول رحمت خداوند بر آنان، به مدت هفت روز در صحرا ساکن مى‌شوند. 5. روز کفّاره: این عید، روز دهم اکتبر است و یهودیان براى کفّاره گناهان خود، در این روز قربانى مى‌کنند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j