علم تاریخ
برای داشتن دید بهتر و منطقیتر در تاریخ
یکسری اصول ساده و اولیه وجود دارد.
با همین اصول ساده در قدم اول میتوان روایت تاریخی را از حیث تاریخی بودن یا نبودن تشخیص داد.
حتما میدانید که هر حادثهی تاریخی بر سه اصل استوار است:
مكان وقوع، زمان وقوع، واسطهی وقوع (انسان)
۱) مکان وقوع
یعنی جغرافیایی که رویداد در آن اتفاق افتاده است که این مکان باید یک مکانی باشد که هنوز در کرهی زمین است و طبیعتاً میتوان اشارهی دقیق یا نزدیکی به آن داشت.
۲) زمان وقوع
یعنی سال، ماه، روز و وقت یا محدودهای بین دو زمان مشخص که میتوان تشخیص داد که رویدادی در یک جغرافیایی در آن زمان اتفاق افتاده است.
عنصر زمان بسیار حساس است و بحث زیادتری دارد چون زمان بر عکس مکان سیال است.
۳) واسطهی وقوع
یعنی انسان، چون تاریخ با کنش انسان معنا دارد و در رویداد تاریخی باید مشخص باشد که در مکانی مشخص و زمانی مشخص چه فرد مشخصی چه کاری انجام داده یا باعث و واسطهی چه کاری شده که آن رویداد به وجود آمده است.
حال ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد:
۱) اگر روایتی فاقد این سه فاکتور بود و به اصطلاح فراتاریخ بود باید نادیده گرفت؟
نه لزوماً، اما این وظیفهی مورخ است که آنها را با مِتُد تاریخ پژوهی بسنجد و اگر امکان تاریخی بودن داشت مشخص کند، مثلا تپهای که گفته میشود روزی بنایی مجلل بود را باید با علم باستانشناسی سنجید و سپس رد یا قبول کرد.
۲) در مباحث اعتقادی رویدادهایی هستند که فراتاریخ میمانند در آنها واسطهی وقوع، اغلب یک قدرت ماورائی است و گاهی زمان و مکان مشخصی هم ندارند، پس از این جهت به عنوان یک رویداد تاریخی نمیتوانند مطالعه شوند، نه اینکه واقعیت نداشته باشند، بلکه این حوزهی اسطوره و فراتاریخ است که میتواند این موارد را پژوهش نماید. هرچند اسطوره و تاریخ به طرز شگفتانگیزی با هم پیوند دارند. در نتیجه این سه اصل دید تاریخی دارند و در فرعیاتشان هم کلی جزئیات میتوانند داشته باشند؛ اما با این حال افرادی با عنوان تاریخ دوست، تاریخ خوان، تاریخ پژوه و علاقمند به مطالب تاریخی با دانستن همان سه اصل میتوانند گول صفحات دروغ پراکن و خودساخته و صفحات مجازی را نخورند.
البته راههای دیگری که هم وجود دارد که مفصل است.
حال اگر با یک متن تاریخی مواجه شدیم:
اولین راه این است که ببینیم منبع دارد یا ندارد. اگر دارد، آیا مکان متن مشخص است؟ آیا زمان متن معین است؟ آیا فرد یا افرادی که آن کار را انجام دادن یا کار بر روی آنها انجام شده است، مشخص هستند؟
کسی که تحصیلات آکادمیک تاریخ نداشته باشد و متد تاریخی را نخوانده باشد میتواند روایتگر و عاشق تاریخ باشد اما نمیتواند یک پژوهشگر تاریخی شود و این
طبیعی است همانطور که یک تاریخ خوان نمیتواند یک پژوهشگر حقوق، گردشگری، زبان، ریاضی، فیزیک و... باشد.
پس شناخت انسانها هم جزئی از راههای
قبول کردن و یا شک کردن در آن مطالب تاریخی است.
✍🏻زهرا کبیری پور
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می نماید:
🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س)
🖼 خیر مقدم و سخنران افتتاحیه
🎙 حجتالاسلام دکترحمید پارسانیا
✅ نشست اول: (ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰ )
🎙 حجتالاسلام دکترشمس الله مریجی
🎙 حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
🎙 خانم دکتر ناهید طیبی
🎙خانم دکتر راحله ضائفی
🎙 حجتالاسلام دکترحامد قرائتی
✅ نشست دوم: ( ساعت: ۱۰:۱۵ الی ۱۲)
🎙 حجتالاسلام دکترعلی اصغر اسلامی تنها
🎙 خانم دکترشهلا بختیاری
🎙 خانم دکتر زهرا روح الهی امیری
🎙خانم دکتر صدیقه شاکری
🎙 حجتالاسلام دکترعلی راد
🍃 جمع بندی نهایی همایش
🎙 حجتالاسلام دکترمحسن الویری
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲
🕌 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌱جهاد علمی و پشتیبانی تبلیغ
📌شنبه ۱۴۰۲/۹/۱۸ پژوهش، پایگاه علمی تبلیغ تهاجمی
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
💠 کرسی ترویجی
«واکاوی امامت الهی در دوره مکی بر پایه گزاره تاریخی دعوت قبیله بنی عامری بن صعصعه به اسلام»
🎙ارائه دهنده:
جناب آقای دکتر اکبر روستایی
(مدرس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاون پژوهش مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج))
🎙ناقد:
جناب آقای دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
(استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، عضو شورای علمی گروه پژوهشی تاریخ اسلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها)
🔹دبیر علمی:
سرکار خانم نجمه صالحی
(دبیر پژوهشی و پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها)
⏰ شنبه ۱۸آذرماه، ساعت ۸:۳۰-۱۰:۳۰
🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🖥 لینک شرکت در جلسهی مجازی:
Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
.
هشتمین پیش نشست هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث
موضوع: جایگاه و منزلت زن در گفتمان قرآنی
ارائه دهنده: خانم دکتر ناهید طیبی
دبیر نشست: سیده زهرا حسینی
زمان: ۲۰ آذر، ساعت ۱۸
لینک ورود به نشست:
https://b2n.ir/p72052
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سبک زندگی یهودیان:
▪️اعیاد یهود
یهود غالباً در اعیاد، گاو، گوسفند، بز، کبوتر و فاخته ذبح مىکنند. این کار به عنوان کفّاره گناهان مردم صورت مىگیرد. پیش از ذبح، خاخام لغزشها و گناهان مردم را بازگو مىکند، سپس قربانى، ذبح و سوزانده مىشود تا خداوند بوى آن را استشمام کند و روح و خاطرند گردد و از گناهان قوم خود درگذرد
اعیاد یهود عبارتند از:
1. روز شنبه: چون خداوند در شش روز دنیا را آفرید و در روز هفتم به استراحت پرداخت، و به دلیل آنکه یهود برگزیده خداست، بنابراین، استراحت آنان به دلیل استراحت خداوند است. عید روز شنبه، داراى مراسم و مناسک خاصى است که خداوند پاىبندى به آنها را خواستار شد نسبت به حفظ این روز تأکید نموده است.
2. عید فصح یا روز خروج: این عید، اولین عید سالانه یهود است. در این روز، یهود روزگار بردگى خود در برابر مصریان و رنج و عذاب آن دوران را یادآورى مىکند و براى فراموش نکردن آن دوره، خداوند به آنان امر کرد تا همانند روزهاى خروج از مصر، نان فطیر بخورند.
۳.عید هفتهها: این جشن، پنجاه روز بعد از دومین روز عید فصح برگزار مىشود. یکى از آداب آن این است که باید این مراسم در سرزمین یهود برگزار شود؛ جایى که منظور یهود از آن، «فلسطین» امروزى است.
4. روز کیپور: در این عید، به دلیل یاد بود نزول رحمت خداوند بر آنان، به مدت هفت روز در صحرا ساکن مىشوند.
5. روز کفّاره: این عید، روز دهم اکتبر است و یهودیان براى کفّاره گناهان خود، در این روز قربانى مىکنند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️پوشش در آیین یهود:
در آیین یهود امر به پوشش، حجاب و عفاف به بیانات مختلفی آمده است، مثلا به مردان توصیه شده است که در کوچه و بازار پشت سر زنی راه نروند و به پاکی نگاه و مخالفت با چشمچرانی دستور دادند که بهصورت زنان نگاه نشود و حریم روابط زن و مرد و عفت جسمی و چشمی آنان رعایت گردد.
دین یهود امر به چادر، برقع و پوشش کامل برای زنان دارد که در منابع آمده است بعد از ازدواج ملزم به رعایت آن میشوند و لباس آنها باید برجستگیهای بدن آنان را بپوشاند و موی سر، پاها و گردن آنها باید پوشیده باشد و اگر چنین نکنند مشمول عذاب الهی میشوند. شهید مطهری معتقد است که دین یهود نسبت به زنان و پوشش آنها سختگیریهای بیشازحدی روا داشته است و هرگونه صحبت میان زنان و مردان را رد و نفی میکند. ایشان معتقد است حجاب بهمراتب در دین یهود در گذشته سختتر از دین اسلام بوده است و تفکر آنها حذف زنان از صحنه اجتماع و پنهان کردن آنان بوده است.
هماکنون نیز میان خانوادههای اصیل و با قدمت یهود، زنان ملزم به رعایت حجاب هستند که این نوع پوشش بانوان یهود در اراضی فلسطین اشغالی یافت میشود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️زاد و ولد رژیم اسرائیل:
در بین کشورهای صنعتی و توسعهیافته، بالاترین نرخ زادوولد را داشته و درعینحال بیشترین حمایتها را از فرزند آوری دارد. تنها در طول شانزده سال (2016-2000) حدود سه میلیون نفر به جمعیت این رژیم افزودهشده است.
رویکرد نژادپرستانه اسرائیل در روشهای جدید باروری نیز دیده میشود. تصویب قانون لقاح آزمایشگاهی، استخراج تخمک، لقاح خارج رحمی، اهدای تخمک و رحم اجارهای در این راستا است که با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و مذهبی در این رژیم انجام میشود. دیوان عالی این رژیم در احکام خود از هر نوع شیوه بارداری برای فرزند آوری حمایت کرده است.
سازمان افرات که گروهی مخالف سقطجنین است تلاش دارد تا زنان یهودی را متقاعد کند که عمل سقطجنین را انجام ندهند. برای این هدف، این گروه اقدام به ارائه کمکهای اقتصادی به زنان باردار کرده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
قوانین کوشر(قوانین خوراک در یهودیت):
قوانین کوشر (کشروت) بر غذاهای یهودیان همهی کشورها حاکم است. گرچه میزان پایبندی به این قوانین در گروههای گوناگون یهودی متفاوت میباشد، اما اصول اساسی کوشر در همه یکسان است. برای مثال گوشت گاو، گوسفند، مرغ، بوقلمون و برخی از انواع ماهیها حلال و گوشت خوک ، شتر و خرگوش حرام است. قوانین ذبح و بررسی سالم بودن اعضای داخلی بدن حیوان پس از ذبح و استفاده نکردن از مواد لبنی در خوراکهای گوشتی، از جمله قوانین کوشر است. این قوانین، یهودیان را از نظر فرهنگی متمایز کرده و بر طعم غذاهاشان نیز تأثیر گذاشته است. قوانین کوشر و مراسم مذهبی آن در زندگی یهودیان نقش اساسی ایفا میکند.
تنظیم: سرکار خانم فاطمه میریطایفهفرد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بسمه تعالی
# معرفی فرازهای مهم خطبه فدکیه
۱. حمد و سپاس الهی
حضرت صدیقه(ع) خطبه را با سپاس پروردگار آغاز فرموده:
«ألحَمدُللهِ علی ماأنْعَم ولَهُ الشُکرُعلی ماألْهَم وَ الثَّناءُ بِما قَدَّم: خدای را بر نعمتهایش سپاس میگویم و بر توفیقاتش شکر میکنم و بر مواهبی که ارزانی داشته ستایش میکنم.»
آنگاه در ۳۵ عبارت کوتاه و موجز به زیباترین شکل از توحید میگوید: وحدانیت خدا، بینیازی او از خلق، غیر قابل وصف بودن خداوند، حکمت آفرینش، چرایی وجود ثواب و عقاب و دیگر مطالب.
۲. رسالت پیامبر اکرم(ص)
حضرت فاطمه(ع) در چندین جای خطبه از پیامبر به (أبی) یعنی«پدرم» تعبیر کرده و در آن شرایط یادآوری میفرماید که من تنها یادگار رسول خدا هستم. آنگاه میافزاید:
«وقتی پیامبر مبعوث شد، مردم ،آتش پرست و بندگان بت بودند و خداوند به وسیله پدرم محمد(ص) تاریکیها را روشن و حجاب دلها را برطرف کرد و مردم را از گمراهی رهانید. تا هنگامی که پروردگار عالم، از روی مهربانی و آزادی و رغبت و میل، او را به سوی خود فرا خواند و هم اکنون حضرتش از رنج این جهان، در آسایش است و فرشتگان نیکوکار، گرداگرد اویند».
۳. قرآن و فلسفه احکام
آنگاه دخت گرامی پیامبر، رو به اهل مجلس و با خطاب «أنتُم عِبادُالله: شما بندگان خدایید» مسئولیت خطیر مهاجران و انصار را به آنان یادآوری کرده و با عباراتی بدیع، قرآن را وصف میکند و علت تشریع برخی احکام اسلام را بیان میدارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
۴. رسالت و ولایت
حضرت زهرا(ع) در این فراز ابتدا خود را چنین معرفی مینماید: «أیّها النّاسُ اعلَمُوا أنّی فاطمهًْ وَ أبی مُحَمد(ص)ای مردم! بدانید که من فاطمه هستم و پدرم محمد(صلیاللهعلیهوآله) میباشد.» آنگاه به نقش پیامبر اکرم و مشقات او در راه انجام رسالت، اشاره میکند:
«او رسالت خود را به خوبی انجام داد و مردم را انذار کرد. از راه و روش مشرکان روی برتافت و بر گردنهایشان کوفت وگریبانشان را فشرد و بتها را در هم شکست تا آنکه جمع کفر و شرک متلاشی شد و تاریکی شب رفت و صبح صادق حقیقت آشکار گشت و شما زبان به لااله الا الله گشودید!»
آن حضرت اشارهای نیز به وضعیت اسفناک اعراب قبل از اسلام دارد:
«شما در لبه پرتگاه آتش قرار داشتید و متفرق و اندک بودید، آب متعفن مینوشیدید و برگ درختان، خوراکتان بود و همواره خوار و ذلیل میزیستید تا آنگاه که خداوند، شما را به برکت محمد(ص) رهانید».
حضرت زهرای اطهر، در این فراز از خطبه با عباراتی فوقالعاده زیبا و سرشار از احساس، به فداکاریهای امیرالمؤمنین(ع) در راه اسلاماشاره میفرماید:
«هرگاه شاخ شیطان هویدا شد و فتنههای مشرکان دهان گشود، پیامبر، برادرش علی(ع) را در گلو گاه رزمشان افکند و او هرگز از این معرکههای پر خطر باز نگشت مگر آنکه سرهای مشرکان را پایمال کردید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
۶. فدک
(فدک قریهای در ۱۶۰ کیلومتری مدینه است که در صدر اسلام دارای نخلستانهای متعدد و چشمههای پر آب و محصولات فراوان بوده است. این منطقه ابتدا در ملکیت یهودیان قرار داشت. اما پس از فتح خیبر، یهود راضی به مصالحه شدند و فدک را تقدیم پیامبر کردند. این سرزمین به علت آنکه بدون جنگ و لشکر کشی، به دست آمده بود در تصرف پیامبر قرار گرفت و ایشان میتوانست آن را به هر که بخواهد ببخشد. اما جبرئیل نازل شد و فرمان خداوند را چنین ابلاغ کرد: به پاس فداکاریهای حضرت خدیجه(س) و ثروت فراوانی که در راه اسلام مصرف نمود، فدک را به دختر گرامیش فاطمه هدیه کن. پس از اعطای فدک به حضرت زهرا(ع)، این منطقه سه سال در تصرف ایشان ماند. کارگزاران آن حضرت، محصولات فدک را پس از جمعآوری به مصرف فقیران مدینه میرساندند و اندکی نیز سهم خانواده امیرالمؤمنین (ع)می شد. تا اینکه خلیفه اول، بانوی اسلام را از مالکیت این سرزمین خلع ید کرد. حضرت ابتدا درباره فدک به عنوان «نحله و هدیه پیامبر» با ابوبکر استدلال فرمود و چون دلایل ایشان از سوی دستگاه خلافت پذیرفته نشد، از طریق «ارث» بودن آن به محاجه پرداخت.)
در این فراز از خطبه، آن حضرت دلایل محکمی برای موضوع ارث میآورد:
«آیا شما میپندارید که ما ارثی نداریم؟ مگر از احکام جاهلیت پیروی میکنید؟ آیا در کتاب خدا آیهای است که تو از پدرت ارث ببری و من از ارث پدر محروم باشم؟ چه کار زشت و شگفتی است! آیا به عمد، کتاب خدا را رها کرده و پشت سر نهادید؟ در حالی که میفرماید: سلیمان میراث دار داود گردید«سوره نمل آیه ۱۶» و در داستان یحیی و زکریا از زبان آن حضرت میفرماید: خداوندا! تو از نزد خود جانشینی به من ببخش که وارث من و میراث دار خاندان یعقوب باشد..«سوره مریم آیات ۵و۶»»
آنگاه پس از استشهاد به چند آیه دیگر قرآن در موضوع ارث، این گونه ادامه میدهد:
«آیا چنین پنداشته اید که من هیچ بهره و ارثی از پدر خود ندارم و هیچ نسبت خویشاوندی در میان ما نیست؟ آیا خداوند، آیهای مخصوص شما نازل فرموده و پدرم را از آن خارج ساخته است؟ یا میگویید من با پدرم پیرو یک مذهب نیستیم که پیروان دومذهب ازیکدیگر ارث نمیبرند. یا شما به آیات عام و خاص قرآن از پدر و پسر عمویم آگاهترید؟
اینک این تو و این فدک! که همچوناشتری آماده و جهاز گردیده است. برآن سوار شو و بدان که در رستاخیز با تو ملاقات خواهد کرد و آن روز خداوند چه نیکو داوری است و دادخواه، پیامبر و وعدهگاه قیامت است و در آن زمان اهل باطل زیان میبینند «سوره جاثیه آیه۲۷» و پشیمانی سودی نخواهد داشت.»
۷. خطاب به انصار
در پایان، بانوی گرامی اسلام انصار را مورد خطاب قرار داد و چنین فرمود:
«ای گروه جوانمردان! و ای بازوان توانمند ملت و یاوران اسلام! این غفلت در باره حق من واین سهل انگاری دردادخواهی من ازچیست؟ آیا پدرم نفرمود: المَرءُ یُحفَظُ فی وُلده؛ احترام هر کس در فرزندان او حفظ میشود؟ چه زود بدعتها را آشکار کردید و چه با شتاب، رفتار نابحقتان را ظاهر نمودید. حال آنکه شما توانایی احقاق حق مرا دارید و نیرویتان برای پشتیبانی من بسیار است.
تنظیم: سرکار خانم زینب الوندی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل_پیوسته
🔹بیتفاوتها🔹
بعد از اینکه دفن شد آن شب پیمبر در سکوت
سُست شد ایمان مردم، مُرد باور در سکوت
شد غدیر خم شبیه رازهای سر به مُهر
محو شد از خاطرات، آن حج آخر در سکوت
کینهها سر باز کرد و فتنهها آغاز شد
آتش آن کینهها شد شعلهورتر در سکوت
شهر، تنها در هجوم فتنه چشم خیره داشت
لال بود و گنگ بود و بُهتآور در سکوت
فتنۀ نَمرود شد آتشبیار معرکه
هیزم آوردند مردم بار دیگر در سکوت
سوخت میراث پیمبر در میان شعلهها
بسته شد دستان حق؛ دستان حیدر در سکوت
در میان بیتفاوتهای بیاصل و نسب
سوخت آیه آیه آیه قلب کوثر در سکوت
دختر آیینه را در کوچهها سیلی زدند
شد شنیده آن صدای تلخ، بهتر در سکوت
روزِ روشن در میان کوچه افتاد از نفس
در میان هَجمههای شعلهپرور در سکوت
بین طوفانهای بیغیرت، میانِ گرد و خاک
پُربها شد چادر زهرای اطهر در سکوت
::
در هجوم بیصدایی، یک نفر فریاد شد
فاطمه در بین آن خوف و خطر فریاد شد
از نفس افتاده بود، اما نفسها را بُرید
چون رسولالله آمد، چون پدر فریاد شد
ذوالفقاری از کلام آورد و در آن معرکه
پیش رفت و پیش رفت و بیشتر فریاد شد
از محمد، از پدر تا گفت قدری گریه کرد
گریه کرد و باز با چشمان تَر فریاد شد
از کتابالله ناطق گفت؛ از مولا علی
رو به منبر کرد و با خون جگر فریاد شد
بر سر این بیتفاوت مردمِ از حق گریز
در میان صحن مسجد با تشر فریاد شد
::
آه اما هر چه او فریاد شد، فریاد شد
دید تنها عدهای را مات و مضطر در سکوت
بعد از آن زهرای اطهر ذره ذره آب شد
شد شبیه یک خیالِ گریهآور در سکوت
در غریبی گوشۀ آن خانۀ ماتمزده
ماند تا جان داد روزی بین بستر در سکوت
غسل داد او را امیرالمؤمنین با اشک چشم
زیر نور ماه، با چندین کبوتر در سکوت
روی برگ لالهها با خون دل باید نوشت
نیمهشب تشییع شد آن یاسِ پرپر در سکوت
از امیرالمؤمنین آن شب امانت را گرفت
در میان قبر، دستانِ پیمبر در سکوت
ناکجاآباد شد دنیای بعد از فاطمه
بینهایت شد غم ساقی کوثر در سکوت
میرسد پایان این جریان به روز رستخیز
میرسد وقتی سواره بین محشر در سکوت
📝 #رضا_خورشیدیفرد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✍سرکار خانم نجمه صالحی، دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد:
📚 هفته پژوهش فرصتی است برای به اشتراکگذاری دانش و تجربه بین پژوهشگران، فرصتی برای شناخت روندها، ارتقاء دانش و ترویج نوآوری برای مانور دستاوردهای علمی و تحقق هدفهای بزرگ تحقیقاتی و گشایش عرصه جدیدی از کشفهای علمی و ارائه راهکارهای خلاقانه برای حل چالشها است.
متن کامل گفتگو در لینک خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xczvZ
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هفته_پژوهش
✨معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
📽 سخنان معاون محترم پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش
🗓شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
از طرف معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برای پژوهشگران ارجمند و گرامی
https://digipostal.ir/coic5ph