3⃣◀️در این جلسه، پس از آنکه امام خمینی رحمة الله علیه اهداف دولت را از تصویب این لایحه برشمرد و درباره آن اعلام خطر کرد، تصمیم گرفته شد مخالفت مراجع و علما با لایحه به اطلاع شاه رسانده شود و لغو فوری آن درخواست گردد و نیز علمای تهران و شهرستانها در جریان این اقدام ضد اسلامی و غیر قانونی دولت قرار گیرند. همچنین هفتهای یک بار یا بیشتر جلسهای مشورتی بین علما برگزار شود. در پی اقدام امام خمینی رحمة الله و علما، محمدرضا پهلوی در تلگرافی که به امام و سه تن از مراجع فرستاد، این تغییرات را غیر مهم دانست،(روحانی،1361: 151) اما این اقدام شاه، امام خمینی رحمة الله و مراجع را وادار به سکوت نکرد، چنان که آنان موضوع را از طریق نخست وزیر، علم، پیگیری کردند؛ امام خمینی رحمة الله در تلگراف به علم، با بیان تضاد لایحه مذکور با شرع مقدس و قانون اساسی، ضمن توصیه به رعایت قوانین اسلام، تلویحاً عَلَم را تهدید و اعلام کرد که علما و مسلمانان در امور مخالف با شرع ساکت نخواهند ماند.(امام خمینی،1378: 1/80)
@tarikh_pajoh
May 11
"تقویم تاریخ"
در چنین روزی
مصادف با: ۱۰ آذر
"شهادت عالم نستوه و مجاهد آیتاللَّه "سید حسن مدرس" به دستور "رضاخان" (۱۳۱۶ش)"
آیتاللَّه سیدحسن مدرس در حدود سال ۱۲۴۹ ش در قریه "سرابه کچو" از توابع زواره اردستان در استان اصفهان دیده به جهان گشود. سیدحسن در ۱۴ سالگی به اصفهان عزیمت کرد و ده سال تمام در آنجا به بحث و تحقیق پرداخت. وی در سال ۱۲۷۲ش به نجف اشرف هجرت نمود و به مدت هفت سال از محضر حضرات آیات علامه سیدمحمدکاظم یزدی، آخوند خراسانی و نیز میرزای بزرگ شیرازی استفاده نمود و به درجات بالای علمی دست یافت. سید حسن پس از اخذ اجازه اجتهاد، به اصفهان باز گشت و به تدریس فقه و اصول مشغول گردید. وی همزمان با اوجگیری نهضت مشروطه در ایران، وارد صحنه سیاست شد و از طرف علما و مراجع شیعه به عنوان مجتهد طراز اول کشور برای نظارت بر قوانین مجلس شورای ملی انتخاب گردید. مدرس در سال ۱۲۹۰ ش، امور رسیدگی به مدرسه عالی سپهسالار (شهید مطهری) را به عهده گرفت و مشغول تدریس در این مدرسه گردید. در دورههای بعد، مبارزات مدرس، شکل دیگری به خود گرفت و او بارها با در نظر گرفتن منافع ملت با صاحبان قدرت، مخالفت ورزید که تحصن درحرم حضرت عبدالعظیم(ع) در اعتراض به دولت صمصامالسلطنه بختیاری، مخالفت با قرارداد استعماری ۱۹۱۹م وثوقالدوله، اعتراض به کودتای انگلیسی رضاخان و نیز جمهوریت رضاخانی از آن جملهاند. با به قدرت رسیدن رضاخان، سیدحسن مدرس به عنوان دشمن شماره یک وی در مجلس، نسبت به زورمداریها و قدرتورزیهای رضاخان مطرح شد و بر اثر سوء تدبیر سردار سپه، طرح استیضاح رضاخان را به تصویب رساند.
@tarikh_pajoh
ادامه ◀️ در این میان رضاخان مترصد فرصتی بود که بتواند این روحانی آگاه و عالم را از سر راه خود بردارد. رضاخان پس از به دست گرفتن سلطنت و پس از آن که نقشه ترور مدرس را ناکام دید، او را در شانزدهم مهر ۱۳۰۷ دستگیر و به خواف و پس از مدتی به کاشمر از توابع خراسان تبعید نمود و پس از ده سال تبعید، ماموران شاه، وی را مسموم و سپس در دهم آذر ۱۳۱۶ش در ۶۷ سالگی، در حال نماز خفه کردند. قیام مدرس، نخستین جرقه نهضت ضداستبدادی و آخرینِ آن نبود. مدرس، مظهر مقاومت ملت و آن عده از نمایندگان مردم بود که به رمز توطئه و عمق فاجعه پی برده و معتقد به چاره کار قبل از وقوع حادثه بودند. قیام و مقاومت نستوه و حماسهآفرین مدرس در آن شرایط و جو اختناق و ارعاب، گرچه در لابلای حوادث مشروطیت به عنوان یک جریان فرعی مطرح شده است، ولی در مطالعه تاریخ نهضتهای اسلامی، عنوان و جایگاه مستقل و درخشانی دارد. اندیشههای سیاسی مدرس را نه به عنوان یک اعتراض تاریخی بر یک جریان انحرافی، بلکه به صورت یک جریان و نهضت در ارائه تفکر درست و مایهدار سیاسی و انقلابی اسلام، و تجدید حیات سیاسی، باید تلقی نمود.
@tarikh_pajoh
راهبرد تقابلی دشمنان استکباری در مواجه با سایرین به خصوص جامعه اسلامی از صدر اسلام تا کنون و از الان تا آینده حول این سه رویکرد متمرکز می باشد .
۱_تهدید به منظور ایجاد ترس در جامعه ایمانی به منظور پا پس کشیدن عناصر مقاوم ؛
روش او در این راستا تصویر سازی از ابهت پوشالی خودش می باشد ،ترور موثرین و عناصر فکری، بعنوان روش سرکوبگرایانه سخت عناصر مقاومت ، از اینگونه روش ها است.
مثال آن ترور های افراد روشنگر و اصحاب امیرالمومنین توسط معاویه ،ترور ایلات و عشایر توسط رضا خان در ایران ، کشتار بیش از صد هزار نفر از مردم ژاپن در هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا از آن جمله می باشد.
۲_تطمیع و فریفتن بدنه سست ایمان از جامعه مسلمین روش دوم است .
این موضوع با پول پاشی ،رشوه ،وعده و وعید محقق می شود . مانند فریفتن عبیدالله بن عباس پسر عموی امیر المومنین و فرمانده سپاه امام حسن مجتبی علیه السلام در منطقه مسکِن به یک میلیون درهم توسط معاویه ، وعده ملک ری به عمر بن سعد ،یا وطن فروشان مزدوری که در عرصه های مختلف به جامعه (اسلامی) خودشان خیانت کردند.
@tarikh_pajoh
....ادامه ◀️
۳_تردید و شک نسبت به آینده جامعه اسلامی و ایجاد نا امیدی
رویکرد مذکور عمدتا از طریق جنگ رسانه ای و ابزار های جنگ ترکیبی بر قوه شناخت جامعه اثر می گذارد .در ماجرای جنگ صفین در لحظات سرنوشت ساز حصول پیروزی و آستانه قطع راس فتنه ، بر سر نیزه رفتن قرآن ها و بلند شدن شعار اتفاقا قرآنی 《لا حکم الا ِلله》 ایجاد شکاف و نقار را در جمعیت بی بصیرت موجب شد. در اتفاقات اخیر موج بمباران سلبریتی های داخل و خارج مبنی بر ظلم نظام بر مردم منجر به وارونه نمایی و غفلت از مجاهدت ها و تلاش های غریبانه محافظان امنیت مردم می شود. از آنها غول های آدمخوار تصویر می کنند که دقیقا در خلاف آن میباشد.
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | کلاس درس دشمنشناسی
🔹 حضرت آیتالله خامنهای: «دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ [مراقب باشید] غافلگیر نشوید.» ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
🔺 رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، کلیپنوشت «کلاس درس دشمنشناسی» را منتشر میکند.
@tarikh_pajoh
"تقویم تاریخ"
در چنین روزی
مصادف با: ۱۲ آذر
"تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات سراسری (۱۳۵۸ش)"
پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، به منظور فراهم آمدن زمینههای عَمَلی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شئون مملکت، لازم بود قانون اساسی، که مبین بنیادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران باشد، بر اساس اصول اسلامی، به وجود آید. این مجلس با عضویت تعداد زیادی از اسلامشناسان و فقهای بزرگ و با کوششهای مستمر و شبانهروزی شهیدان گرانقدری همچون آیتاللَّه بهشتی و شهدای محراب و تاکید امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه قوانین مصوبه در آن مجلس "باید صددرصد اسلامی باشد" در مدتی کمتر از چهار ماه توانست قانون اساسی را تنظیم نماید. پس از آن، قانون اساسی، جهت همهپرسی به ملت ارایه شد و طی روزهای دهم و یازدهم آذر ۱۳۵۸، انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ایران با دادن ۹۹/۵ درصد رأی موافق خود، قانون اساسی جمهوری اسلامی را مورد تصویب نهایی قرار دادند و پس از آن، حضرت امام، حاشیه قانون اساسی را جهت اجرا، تنفیذ کردند. قانون اساسی که جهتگیری اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای تعالیم و ارزشهای اسلام، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسانها تعیین کرده است، دارای ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل بود که پس از بازنگری آن در سال ۱۳۶۸ به ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل افزایش یافت.
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا میدانستید نمایندگان منافقین و کومله هم در نوشتن قانون اساسی حضور داشتند
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پهلوی و تخریب بناهای تاریخی
@tarikh_pajoh
❖ و بوی شوق هنگام دیدار مانند بوی زمین است بعد از باران...
#دل_نوشت
@tarikh_pajoh
متن قرارداد رویتر.pdf
129.8K
📜 متن قرارداد رویتر
🔅 رویتر قراردادی است که انگلستان بر دولت قاجار تحمیل کرد. در بند دوم این قرارداد آمده است: دولت علّيه ايران از براي مدت هفتاد سال امتياز مخصوص و انحصاري و قطعي راه آهن بحر #خزر را الي #خليج_فارس به بارون جوليوس دو رويتر و به شركاء يا به وكلاي او عطا و واگذار مي نمايد .
🖋 فقره دوم این قرارداد را به کسانی که #رضاشاه را به #راه_آهن سراسری میشناسند، نشان دهید تا بدانند که چرا راه آهن رضاخانی برای مردم ایران نبود.
🆔@tarikh_pajoh
@darseenghelab
⁉️ آیا ایرانی ها به زور شمشیر اسلام آوردند؟!
پروفسور ادوارد براون ایران شناس بریتانیایی به زور اسلام آوردن #ایرانی ها را به شدت رد می کند و می نویسد:
«چه بسا تصور کنند که جنگجویان اسلام اقوام و ممالک مفتوحه را در انتخاب یکی از دو راه مخیر می ساختند: اول قرآن، دوم شمشیر. ولی این تصور صحیح نیست؛ زیرا گبر(زرتشتی) و ترسا ( مسیحی) و یهود اجازه داشتند آیین خود را نگاه دارند و فقط مجبور به دادن جزیه بودند. و این ترتیب کاملاً عادلانه بود؛ زیرا اتباع غیر مسلم خلفا از شرکت در غزوات و دادن خمس و زکات که بر امت پیامبر فرض (واجب) بود معافیت داشتند.»
📖 تاریخ ادبی ایران، ادوارد براون، ترجمه علی پاشا صالح، چاپ تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم، 1356، ج 1، ص 297 ـ 298
@tarikh_pajoh
✅پذیرش اسلام توسط ایرانیان از دید آر سی زنر ایران شناس معروف
🔹اسلام بدان علت که دین فاتحان بود، در ایران حاکم نگشت .این دین موفق شد، چون زرتشتیگری _چه به صورت اصلاح شده و چه به صورت فراگیرش _فرسوده و پوسیده شده بود
همچنین باید گفت که زرتشتیگری فاقد آن چیزی بود که دیگر ادیان داشتند_یعنی سنتی زنده و مستمر.
زمانی که این دین در دوران حکومت ساسانی احیا شد،باید به طور تاسف بار بر مصلحان آن ظاهر شده باشد،
زیرا آنها به واقع از متون مقدس خود چیزی سر در نمی آوردند و مجبور بودند ،همچون محققان معاصر به حدس و گمانی زنی تکیه کنند.
دیگر غیر ممکن است دینی را احیا کرد که زمانی سرچشمه ی اصلی وحی بودو بعد رو به فرسودگی گذارد،و زمانی خود زبان مقدس بودو بعد آنقدر مقدس گردید که دیگر مفسران و مترجمان ،رسمی اش نیز از آن چیزی نمی فهمیدند.🔹
📚https://b2n.ir/465113
📚https://b2n.ir/453491
طلوع و غروب زرتشتی گری، آر سی زنر، ترجمه دکتر قادری،نشر مهتاب، چاپ دوم 95، صفحه 254 و 255
@tarikh_pajoh
🔻نظر گوستاو لوبون فیلسوف، مورخ، جامعهشناس، پزشک فرانسوی، در مورد اسلام آوردن ایرانیان :
"زور شمشیر موجب پیشرفت #قرآن نگشت؛ زیرا رسم اعراب این بود که هر کجا را فتح می کردند مردم آنجا را در دین خود آزاد می گذاردند.
و اینکه مردم مسیحی از دین خود دست بر می داشتند و به دین #اسلام می گرویدند و زبان عرب را بر زبان مادری خود انتخاب می کردند بدان جهت بود که عدل و دادی که از آن عرب های فاتح می دیدند مانندش را از زمام داران پیشین خود ندیده بودند و برای آن سادگی و سهولتی بود که در دین اسلام مشاهده می نمودند و نظیرش را در کیش قبلی سراغ نداشتند."
📚منبع : تمدن اسلام و عرب، ص ۱۴۵ ـ ۱۴۷
@tarikh_pajoh
🔹 شریعت ساسانی عامل دین گریزی ایرانیان
🔸انحطاط آیین زرتشتی قطعی بود 🔸
🔰کریستین سن ایرانشناس معروف دانمارکی در کتاب ایران در زمان ساسانیان در مورد شریعت زرتشتی در اواخر دولت ساسانی مینویسد:
▪️شریعت زردشتی، که در زمان ساسانیان دین رسمی کشور محسوب میشد، مبتنی براصولی بود، که در پایان این عهد بکلی میان تهی و بی مغز و انحطاط،قطعی وناگزیر بود. هنگامی که غلبه #اسلام دولت ساسانی را که پشتیبان روحانیان(موبدان)بود واژگون کرد، روحانیون دریافتند که باید کوشش فوق العاده برای حفظ شریعت خود کنند... پرستش خورشید را ملغی کردند، تا توحید شریعت اوهرمزدی بهتر نمایان باشد،مقام ميثر (مهر) را طوری قرار دادند، که موافق با مهریشت عتیق باشد. بسی از روایات دینی را با بکلی حذف کردند یا تغییر دادندو بخش هایی از اوستای ساسانی و تفاسیر آن را که آلوده بافکار زروانيه شده بود،در طاق نیسان نهادند، یا از میان بردند. ▪️
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ «دوشنبه بعدازظهر»
🔹نماهنگ کمیکموشن «دوشنبه بعدازظهر» با شعری از سید حمیدرضا برقعی
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اعتراف عجیب مولوی اهل تسنن به نقش خلیفه دوم در شهادت حضرت زهرا (س)
👈 مولوی مدنی، خطاب به پیروانش: ما گیر کردهایم و نمیتوانیم حقایق را انکار کنیم!
🆔 @tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا اردن است!
حرم جعفر بن ابیطالب یا همان جعفر طیار
دلبستگی امیرمؤمنان به او تا آن جا بود که عبداللهبنجعفر فرزندش میگوید:
هر گاه درخواستی را از عمویم علی داشتم و به حق پدرم -جعفر- او را قسم میدادم آن را میپذیرفت
در ماجرای سقیفه، غصب خلافت و احراق منزل
امیرالمومنین فرمودند:
واجعفراه!!!! من، امروز، او را ندارم!
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_pajoh
شریعتمداری: آقای جینگ پین! درباره حاکمیت چین بر تایوان چه نظری دارید؟!
🔹این بیانیه در پایان سفر سه روزه «شین جینگ پین» رئيسجمهور چین به عربستان صادر شده و در بند دوازدهم آن آمده است « رهبران ( چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ) از تمامی تلاشهای مسالمتآمیز برای رسیدن به راهکار صلحآمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بینالمللی حمایت میکنند.
🔹پیش از این در یکی از یادداشتهای کیهان با عنوان «آواز کوچه باغی» به اسنادی اشاره کرده بودیم که از مالکیت قطعی و بلا منازع ایران بر جزایر سه گانه حکایت دارد.
دو نمونه از این یادداشتها:
🔸در حقوق بین الملل حاکمیت یک کشور بر یک منطقه از چند راه به اثبات می رسد. از جمله «مالکیت تاریخی»، حاکمیت موثر- یعنی افراشته بودن پرچم، نصب حکام، حضور نیروی نظامی و…- که تمامی این ملاک ها و معیارهای حقوقی از حاکمیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه حکایت دارند.
🔸در سال ۱۸۸۶ دایره اطلاعات دولت انگلیس نقشه ایران را با رنگ یکسان جزایر و خاک ایران تهیه کرده و در ۱۲ ژوئن همان سال این نقشه از سوی وزیر مختار انگلیس در تهران به ناصرالدین شاه تحویل میشود.
🔹 اصلی ترین- و تنهاترین- سندی که امارات برای اثبات ادعای خود ارائه میکند نامهای است که شیخ یوسف فرماندار ایرانی بندرلنگه در سال ۱۸۸۲ به شیخ حمید القاسمی حاکم رأس الخیمه مینویسد و در آن به عنوان تعارف و ابراز ادب- که آن هنگام بسیار متداول بوده و در بسیاری از نامه های مشابه دیده می شود- نوشته بود؛ ابوموسی از آن شماست (در خدمت شما هستیم!)
🔹کاش وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این بیانیه روی دو نکته نیز تاکید میکردند:
🔸 اول آن که به دولت بحرین به عنوان یکی از امضاء کنندگان بیانیه گوشزد کند که بحرین بخش جدائي ناپذیری از خاک ایران است و رژیم آمریکائي پهلوی حق واگذاری آن را به آل خلیفه که در بیابان های نجد به راهزنی مشغول بوده اند، نداشته است.
🔸دوم آن که از رئيسجمهور چین بپرسد: شما با کشورهای هم پیمان آمریکا در تردید نسبت به حاکمیت مسلم و قطعی ایران بر جزایر سه گانه همصدا شده اید! آیا این همصدائي به مفهوم و معنای آن نیست که به آمریکا نیز حق میدهید حاکمیت چین بر تایوان را مورد تردید قرار داده و قابل مذاکره بداند؟! آقای جینگ پین! مطالعات شما در جغرافیای سیاسی ضعیف است و یا مشاوران غیر قابل اعتمادی دارید؟!
🍃
@tarikh_pajoh
اگر از من بپرسند بدترین نقطه ی کره زمین کجاست؟
اگر بپرسند، کجاست که حتی برای یک ثانیه هم، توقف نخواهی کرد؟!
به سرعت این طاق، ایوان یا هر کوفت و زهرماری که اسمش هست را نشان میدهم!!!
این نقطه، جاییست که یک سوم سادات شهید شدند، فَرق علی علیه السلام شکافته شد، جگر مجتبی بر اثر زهر پاره پاره شد، علی اکبر را مثله کردند، حرمله به سمت گلوی شش ماهه، سه شعبه پرتاب کرد، دستان عباس قلم شد، حسین با لب تشنه به زیر چکمه ی شمر رفت. زین العابدین با زهر ولید ابن عبدالملک جان داد. هشام به باقر العلوم زهر خوراند. منصور دوانیقی حکم قتل شیخ الائمه را صادر کرد. اینجا زندان سندی ابن شاهک است. اینجا امارت مأمون عباسی است. این مکان، جاییست که ام فضل شروع به هلهله کرد تا ناله های جواد الائمه شنیده نشود.
درست زیر همین طاق، معتز، هادی امت را گرفت. اینجا همان زندانیست که امام حسن عسکری سالها در بندش بود. این نقطه محل غیبت حجت خداست.
هزاره های افغان، کودکان یمن، شیعیان نیجریه، فرزندان زکزاکی، زنان میانمار، اطفال سوری و عراقی، همگی اینجا به خاک افتادند.
اینجا محمد الدوره پهلو به پهلوی پدرش بود که تیر خورد.
گردن شیخ باقر النمر با شمشیر زده شد.
مقتل حججی اینجاست.
اصلا ختم کلام، این تصویر فرودگاه بغداد در شامگاه جمعه است......
پ. ن: عکس، معروف به مکان اصلی سقیفه بنی ساعده میباشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅─✵🍃🇮🇷 🍃✵─┅┄
♦️ پاسخ شهید مطهری به اعدام نکنید
🔹 پاسخ زیبای شهید مرتضی مطهری به ماجرای اعدام نکنید را ببینید....
#نه_به_اعدام_نکنید
#شهید_مطهری
┄┅─✵🍃🇮🇷 🍃✵─┅┄
@tarikh_pajoh
هدایت شده از محمود علی آبادی
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام علیکم در جوار بارگاه ملکوتی امام رئوف امام رضا علیه السلام نایب الزیاره و دعاگوی تک تک بزرگواران هستم .
هم اکنون حاج آقای عالی در خصوص رسالت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام در شرایطی که هنوز حکومت را تشکیل نداده اند می پردازند .
بنظر شما ایشان در دوره غیبت چگونه با جهان در ارتباطند؟
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞اگر ما مسلمانان نمی بودیم!
┅┅❅❈❅┅┅
🔸@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا بعد از پیامبر امیرالمومنین(ع) مقبولیت نداشت؟
🔸مجری: گفته میشود امیرالمومنین(ع) مقبولیت اجتماعی نداشت و این فقط علاقه پیامبر به او بود برای جانشینی. آیا اگر خلافت به امیرالمومنین(ع) میرسید یک حکومت ضعیف و بیمحبوبیت شکل میگرفت.
🔹مطهری، پژوهشگر تاریخ اسلام: خود اتفاقات سقیفه جواب این سوال است. در جریان سقیفه نفراتی از مهاجران گفتند: «زمامداران قريشی هستند». همانجا افرادی از انصار گفتند اگر امیرالمومنین(ع) به خلافت برسد ما اختلافی نداریم. این دقیقا خلاف ادعای مقبولیت نداشتن است.
🔹شکلگیری سقیفه بهدلیل ترسی بود که انصار از بعضی افراد قریش داشتند.
@tarikh_pajoh
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✳️جامعه اسلامی علیه شایعه سازان قیام کنند
[سوره الأحزاب (33): آيه 60]
لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ (60)
اگر منافقان و كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و آنان كه در مدينه شايعه پراكنى مىكنند (از كارشان) دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضدّ آنان مىشورانيم،.
✅✅✅نكته:
«الْمُرْجِفُونَ» از «ارجاف»، به كسانى گفته میشود كه با شايعهسازى، در جامعه ى اسلامى دلهره ايجاد میكنند.
🌳☘️امام خامنه ای در ديدار علما و روحانيون خراسان شمالى؛ 19/ 07/ 1391
"در جنگ احزاب، از همه طرف حمله كردند. در جنگ بدر يك گروه بودند، در جنگ احد يك گروه بودند، در جنگهاى ديگر قبائلِ كوچك بودند؛ اما در جنگ احزاب، همه ى قبائل مشرك مكّه و غير مكّه و ثقيف و غيره آمدند متحد شدند؛ ده هزار نفر نيروى رزمنده فراهم كردند؛ يهودى هايى هم كه همسايه ى پيغمبر بودند و امان يافته ى پيغمبر بودند، خيانت كردند؛ اينها هم با آنها همكارى كردند. اگر بخواهيم اين را با امروز مقايسه كنيم، يعنى آمريكا با آنها مخالفت كرد، انگليس مخالفت كرد، رژيم صهيونيستى مخالفت كرد، فلان رژيم مرتجعِ نفت خوار مخالفت كرد. پولهاشان را خرج كردند، نيروهاشان را جمع كردند، يك جنگ احزاب درست كردند؛ جنگ احزابى كه دلها را خيلى ترساند. اوائل همين سوره مى فرمايد:
«وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا؛ و (نيز) به خاطر آوريد زمانى را كه گروهى از آنها گفتند: «اى اهل يثرب (اى مردم مدينه)! اينجا جاى توقف شما نيست؛ به خانه هاى خود بازگرديد!»(احزاب: 13)
مردم را مىترساندند. الان هم همينجور است. الان هم يك عدهاى مردم را مى ترسانند: آقا بترسيد. مقابلهى با آمريكا مگر شوخى است؟ پدرتان را در مىآورند! آن جنگ نظامى شان، اين تحريم شان، اين فعاليتهاى تبليغى و سياسى شان. در آخر اين سوره باز مى فرمايد:
«لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ؛ اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بى اساس در مدينه پخش مى كنند دست از كار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان مى شورانيم.»(احزاب: 60).
✍
@tarikh_pajoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید فرخ نژاد و حمایت از عمروعاص
ببینید بی هویتی انسان را به کجا می رساند که از عمروعاص دفاع می کند.
فردا این آدم از یزید هم حمایت کرد تعجب نکنید.
اینها شگرد شیطان است.
کم کم اینطور انسان ها را در وادی ضلالت می کشاند.
تاریخ بخوانیم
تاریخ را درست بخوانیم
┅┅❅❈❅┅┅
🔸
🆔 @tarikh_pajoh