eitaa logo
تاریخ 🔖
4 دنبال‌کننده
438 عکس
3 ویدیو
0 فایل
بررسی تاریخ ایران و جهان از آغازین روزها تا زمان حال . #تاریخ #تمدن #ایران #اسلام #میراث_فرهنگی #عکس_تاریخی #باستان_شناسی #کتاب
مشاهده در ایتا
دانلود
📌عمارت ملک - بوشهر - دوره قاجاریه : 🔹تاریخچه ساخت این عمارت به زمانی باز می‌گردد که محمدمهدی ملک التجاره -از افراد ثروتمند دوره قاجار- سفری به فرانسه داشت و در آنجا، کاخی متعلق به قرون وسطی، توجهش را جلب می‌کند. 🔅وی در بازگشتش به ایران، تصمیم می‌گیرد نمونه‌ای از آن کاخ را در شهر محل سکونتش بسازد و برای این کار از مهندسان فرانسوی کمک می‌گیرد؛ در نهایت، عمارت باشکوه ملک با زیربنای 4000 مترمربع ساخته می‌شود. 🔹 بعدها، این کاخ توسط قشون انگلیسی‌ها اشغال و به مقر نظامی‌شان تبدیل می‌شود؛ با روی کار آمدن رضاخان هم عمارت ملک تا مدت‌ها به عنوان خوابگاه نظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرد
📌پل اندامش دزفول : 🔹حدود 17 قرن پیش پل قدیمی دزفول به دستور شاپور اول ساسانی و بعد از غلبه بر امپراطور روم، والِریَن، بر روی رود دز ساخته شد. 🔅این پل، که از قدیمی‌ترین پل‌های آجری جهان به حساب می‌آید ۳۷۰ متر طول دارد و از ساروج و آهک ساخته شده و با 14 دهانه، آب رود دز را از میان خود عبور می‌دهد. 🔹 بنایی که در حال حاضر از این پل باقی مانده مربوط به دوان صفویه است. معماری این سازه، از سه دوره تاریخی مختلف تاثیر گرفته است.
📌 آرامگاه الراشد بالله : 🔹الراشد بالله فرزند المسترشد بالله یکی از خلفای عباسی در بغداد بین سالهای 529 تا 530 هجری قمری بود که با دشمنی سلاطین سلجوقی مانند سلطان محمودبن‌محمد و غیاث‌الدین مسعود بن‌محمد مواجه شد. 🚩 الراشد بالله در طول دوران خلافت به مقابله با سلجوقیان پرداخت؛ اما در نهایت شکست خورد، به اصفهان گریخت و در همین شهر هم به قتل رسید. آرامگاه او در قرن ششم هجری قمری در اصفهان بنا شد.  🔹 این آرامگاه مانند سایر گنبدهای دوره سلجوقی از آجر است و تزئین دیگری ندارد. در داخل نیز تمامی سطح گنبد با گل سفید پوشیده شده است. همچنین کتیبه ای به خط کوفی درون این بقعه به چشم می خورد که آیات قرآن روی آن نقش بسته است. 🔅 در داخل این بنا دو قبر با ضریح چوپی قرار دارد که اهالی آن را قبر دو نفر از سادات بزرگوار به نام‌های «شاهزاده ابراهیم» و «حسین بن زید بن حسن بن علی» می‌‌دانند و برخی دیگر نیز بر این باورند که این بنا آرامگاه راشد بالله است. در مورد این که راشد در اصفهان کشته شده شکی نیست؛ اما در اینکه مدفن وی کجاست اختلاف نظر وجود دارد. 🚗آدرس :اصفهان، خیابان سلمان فارسی، خیابان بازارچه، آرامگاه الراشد بالله .
📌 آرامگاه میرفندرسکی : 🔅مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی، که به اختصار میرفندرسکی خوانده می‌شود حکیم و دانشمند اصفهانی در دوره صفوی (پادشاهی شاه صفی) است که در 970 هجری قمری به دنیا آمد. 🔹 وی فرزند یکی از حکمای طراز اول اصفهان بود و شهرت زیادی در ریاضی، کیمیا، فنون و عجایب و... داشت. زهد و پارسایی، تیز هوشی، شجاعت اخلاقی و وارستگی، برخی از ویژگی‌های اخلاقی او بود. 🚩 ابوالقاسم در سال 1050 هجری قمری چشم از جهان فرو بست و پیکر وی، طبق وصیت خودش در مدرسه محل تدریسش (مدرسه میر)، که امروز به تکیه میرفندرسکی یا تکیه بختیاری‌ها، شهر دارد به خاک سپرده شد. 🚕 این مقبره در کنار قبرستان تخت فولاد اصفهان قرار دارد.
📌میدان امیر چخماق یزد : 🔅میدان امیرچخماق، اثری برجای مانده از قرن نهم هجری و دوران حکومت تیموریان بر ایران است و توسط امیرجلال الدین چخماق ساخته شده است. 🔹وی که از سرداران و امرای شاهرخ تیموری بود، پس از رسیدن به مقام حاکمیت یزد، با همکاری همسر خود، ستی فاطمه خاتون، مجموعه‌ای متشکل از تکیه، میدان، حمام عمومی، کاروانسراها، خانقاه، قنات‌خانه و چاه آب سرد را برای آبادانی یزد ساخت. 🚩 مهم‌ترینِ این بناها مسجدی با نام مسجد جامع نو در محلی به نام ده یا کوی دهوک سفلی بود. وی در جلوی این مسجد، میدان‌گاهی بزرگ نیز ایجاد کرد تا جلوه‌ای متفاوت به آن ببخشد. 🔹این میدان‌گاه از همان زمان به نام میدان امیرچخماق مشهور شد و کمی بعدتر، بنای مسجد را نیز، مسجد امیرچخماق خواندند. در دوره صفویه و پهلوی تغییراتی در این میدان داده شد.
📌تکیه معاون الملک کرمانشاه : 🔅این بنا از آثار دوره قاجاریه می باشد و به دستور حسین خان، معروف به معين الرعايا و با کمک سه برادرش اکبرخان معاون لشکر، حسن خان معاون الملک و حاج شیخ علی‌ اصغر معینی ساخته شده است. 🔹حسین‌خان معین الرعیا ساخت این بنا را با هدف ایجاد سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه آغاز کرد و در سال ۱۲۸۲ شمسی بخش حسینیه آن به پایان رسید. سازنده بنا اصغر معمار بود که نامش در کاشی‌کاری‌ها هم وجود دارد. این مکان نه تنها برای برای برگزاری آیین‌ها و مراسم‌ مذهبی استفاده می‌شد بلکه برای رفع اختلافات قومی و عشایری نیز از آن بهره می‌بردند. 🚩 در سال ۱۲۸۷ شمسی و در جریان مبارزات جنبش مشروطه خواهی، این حسینیه که محل اجتماع مشروطه خواهان بود، به دستور ظهیرالملک با استفاده از توپ، به آتش کشیده شد. این بنا آسیب زیادی دید و تمامی آینه‌کاری‌های آن از بین رفت. این اتفاق باعث شد که منزل مسکونی معین‌الرعایا نیز ویران و خود او نیز ترور شد. 🔸این بنا به سبب کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش و رنگ آمیزی و نقوش متعدد شهرت دارد.
📌تصرف افغانستان توسط طالبان : 🔅 طالبان یک گروه از روحانیون سنی مذهب افغانی هستند و در سال ۱۹۹۴ میلادی تشکیل شدند. پس از اینکه آمریکا در یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی توسط گروه تروریستی القاعده به رهبری بن لادن مورد حمله تروریستی به برج های دوقلو نیویورک قرار گرفت ، به افغانستان حمله کرد و به حکومت طالبان که بر ۹۰ درصد از این کشور مسلط بود پایان داد و حامد کرزی نخستین رئیس جمهور پس از جنگ شد. 🔹 طالبان با وجود حملات آمریکا به نیروها و کاروان های نظامی اش ، از مقاومت دست بر نداشت و با حملات انفجاری به نیروهای آمریکایی و تبلیغات و حمایت کشورهای دیگر سعی کرد دوباره بر افغانستان سلطه پیدا کند. 🔅پس از سیزده سال جنگ مداوم در افغانستان ، در سال ۲۰۱۴ میلادی ، آمریکا مسئولیت های امنیتی را به دولت افغانستان واگذار کرد. 🔹 گروه طالبان با حمایت مردم افغانستان و حمایت برخی کشورها سرانجام توانست بر ارتش افغانستان که توسط آمریکا آموزش دیده و مسلح شده بود ، غلبه کند و شهرهای مختلف را تصرف کرده و سرانجام امروز (یک شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ شمسی) وارد کابل پایتخت افغانستان شود. 🚩 پیشروی سریع طالبان در افغانستان نشان داد که یک حکومت اگر بین مردم خودش محبوب نباشد و از طرف مردم حمایت نشود به راحتی سرنگون می شود حتی اگر بهترین سلاح ها و نیروهای سرکوب را داشته باشد. چنانکه امپراتوری ساسانیان به دلیل عدم محبوبیت بین مردم و خیانت های زیاد فرماندهان و علاقه نداشتن سربازان به جنگیدن ، به راحتی از اعراب مسلمان شکست خورد و سقوط کرد.
📌مناره آجری خرم آباد : 🔹این مناره که ۳۰ متر ارتفاع دارد و حدود ۹۰۰ سال از عمر آن می گذرد در شهر خرم آباد قرار دارد و از آثار باقی مانده از دوره آل بویه می باشد. با بالا رفتن از ۹۹ پله که در داخل آن موجود است می توانید به بالای مناره برسید. 🚩 از این مناره برای هدایت کاروان ها و زیرنظر داشتن دشمن استفاده می شده است. 🚕 آدرس : خرم آباد، جاده اندیمیشک-خرم آباد، جنب زیرگذر میدان امام حسین، داخل پارک شقایق قاضی‌آباد.
مسجد صاحب الامر -تبریز
📌مسجد صاحب الامر - دوره صفویه - شهر تبریز : 🔅پیشینه ساخت مسجد صاحب الامر به دوره سلطنت شاه طهماسب اول صفوی بر می‌گردد. مسجد صاحب الامر با فرمان شاه طهماسب در کنار رودخانه مهران رود ساخته شد و به نام مسجد سلطنتی شاه طهماسب صفوی بین مردم شهرت پیدا کرد. مسجدی که گفته می‌شود روی بقایا یا در کنار یک معبد میترایی ساخته شده است و به همین دلیل ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد. 🔹این مسجد در سال 1045 هجری قمری توسط عثمانی‌ها، که بر تبریز مسلط شده بودند، ویران شد و تنها دو طاق مرمری منقوش از آن باقی ماند. هرچند صفویان توانستند مدتی بعد دوباره حاکمیت تبریز را به دست آورند و در زمان سلطنت شاه سلطان حسین، با دستور "میرزا محمدابراهیم"، وزیر آذربایجان در زمان شاه سلطان حسین، مسجد را دوباره ساختند.  🚩 عمر مسجد بازسازی شده چندان طولانی نبود و در اثر زمین لرزه مهیب سال 1193 هجری قمری تبریز، دوباره تخریب شد. این بار "میرزا علی اکبرخان"، مترجم کنسولگری روس، دستور مرمت و بازسازی این مسجد را در سال 1266 هجری قمری داد و در یکی از صحن‌های آن اقدام به ساخت "مدرسه اکبریه" کرد. 🔹 تمام هزینه‌های بازسازی این مسجد را میرزا علی اکبرخان برعهده گرفت و برخی از قسمت‌های داخلی مسجد را نیز آینه‌کاری کرد. مسجدِ دو مناره و تک گنبده "صاحب الامر" از آن زمان تا کنون باقی مانده است و در گوشه گوشه آن تزئینات و آثار به جای مانده از دوره‌های مختلف به چشم می خورد. 🔅این مسجد که اکنون تبدیل به موزه شده است ، دربر دارنده حدود ۱۹۰ قرآن دست نویس قدیمی به همراه آثار خوشنویسی ، قلمدان و دوات فلزی ، ظروف سفالی و فلزی مزین به آیات قرآنی ، یک لوح سنگی عیلامی ، کاسه برنجی و .... می شود.
📌 پیراهن قسم : 🔅قدمت این لباس به قرن 13 یا 14 هجری قمری باز می‌گردد. این پیراهن را قدیم، پزشکان در مراسم سوگند خود و یا قاضیان دادگاه پیش از قضاوت بر تن می‌کردند و سوگند یا قسم می‌خوردند. 🚩 این لباس از جنس کتان است و آیاتی از قرآن کریم با خط نسخ روی آن دیده می‌شود. 🔹معمولا پوشیدن این پیراهن در آذربایجان بیشتر استفاده می شده است. این لباس در موزه مسجد صاحب الامر تبریز قرار دارد.
📌کاخ آق سرا - ازبکستان : 🔅 این کاخ بزرگ بر اساس روایات و مستندات برجای‌مانده، استراحتگاه و اقامتگاه تابستانی تیمورلنگ بوده است و برای پذیرایی از میهمانان مخصوص و خارجی از آن استفاده می‌کرده است تا شکوه و قدرت خود را به رخ بکشد. 🔹تنها بخش باقی مانده از کاخ آق سرا ، ایوان بلند آن است. ایوان کاخ آق سرای طاقی بلند دارد که ارتفاعش در گذشته بیشتر بوده است، امروزه با دو برج عظیم به ارتفاع 70 متر شکوه خود را به نمایش می‌گذارد. 🚩 کاشی‌کاری‌های موجود در این کاخ طرح‌هایی به سبک کوفی دارد که در رنگ‌های فیروزه‌ای، لاجوردی، سبز و سپید به زیبایی هر چه تمام‌تر ساخته شده و در طرح‌های آن از اشعار فارسی نیز استفاده شده است. 🔹 مجسمه امیر تیمور در محوطه کاخ آق سرای قرار دارد و چند قدم که از این کاخ فاصله بگیرید مجسمه امیر تیمور را در قاب میان ایوان مشاهده خواهید کرد که چشم‌انداز جالبی دارد. 🔅کاخ آق سرای در شمال شرق شهر سبز در ازبکستان واقع شده است.
📌 برج حسن در کشور مراکش : 🔅برج حسن یک بنای نیمه تمام در شهر رباط پایتخت کشور مراکش است. این بنا به دستور سلطان یعقوب المنصور سومین خلیفه سلسله الموحدین ساخته شد. یعقوب المنصور قبل از این بنا ، مسجدهای معروف الکتیبه و المنصوریه و قلعه اودیاس را نیز در مراکش ساخته بود. 🔹در زمان حکومت وی ، امپراتوری موحدین در زمینه های تجارت ، معماری ، فلسفه و علوم بسیار رشد کرد. برج حسن قرار بود بلندترین مناره و مسجد کنارش بزرگترین مسجد جهان باشد. 🔅با مرگ المنصور ، ادامه کار ساخت مسجد متوقف شد. این مسجد اگر ساخته می شد گنجایش بیش از بیست هزار نفر را داشت. 🚩 برج حسن ۴۴ متر ارتفاع دارد و قرار بود در پایان ارتفاع آن به هشتاد متر برسد. داخل مناره به جای پله یک سطح شیب دار وجود دارد تا موذن بتوان با اسب به بالای آن برود.
📌 شمس العماره - تهران - دوره قاجاریه: 🔅ساختن این ساختمان در سال ۱۲۴۴ شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار آغاز و پس از دو سال به پایان رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بود.  🔹شمس‌العماره دارای پنج طبقه و ۳۵ متر ارتفاع است که در زمان ساخت بلندترین ساختمان آن دوره در تهران بوده‌است و اولین ساختمانی بود که از فلز در سازهٔ آن استفاده کرده‌اند. 🚕 آدرس : تهران ، خیابان پانزده خرداد ، میدان ارگ ، کاخ گلستان.
📌میدان آزادی - تهران : 🔅 میدان آزادی (پیش از انقلاب اسلامی: میدان شهیاد) بزرگ‌ترین میدان شهر تهران است که در بخش غربی آن جای گرفته‌است. 🔹این میدان به همراه برج آزادی در سال ۱۳۴۹ شمسی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به دستور محمدرضا پهلوی و توسط حسین امانت طراحی و ساخته شد و پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی به نام «میدان آزادی» نام گرفت. 🔹 این میدان از شرق به خیابان آزادی (خیابان آیزنهاور)، از شمال به بزرگراه محمدعلی جناح، از غرب به بزرگراه لشگری (جاده مخصوص کرج) و از جنوب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی (بزرگراه شهیاد) پیوند دارد. برج آزادی نماد تهران می باشد. 🚩 برج آزادی ۶۳ متر طول و ۴۵ متر ارتفاع دارد و از چهار طبقه تشکیل شده است. در ساخت آن از ۲۵ هزار قطعه سنگ مرمر و ۹۰۰ تن آهن استفاده شده است.
📌باغ فتح آباد - کرمان : 🔅این باغ از آثار دوره قاجاریه در شهر کرمان می باشد و از قسمت های مختلفی شامل موزه حکام ، اتاق نقاشی ، عمارت چهار فصل و... تشکیل شده است. 🔹ساختن این مجموعه بین سال های ۱۲۱۶ تا ۱۲۱۸ شمسی و در زمان محمد شاه قاجار آغاز گردید. این باغ که به دستور فضل علی خان بیگلربیگی حاکم کرمان در روستای اختیارآباد کرمان ساخته شد به نام عمارت بیگلربیگی نیز شهرت پیدا کرد.  🚩 مهندس رزم حسینی، استاندار کرمان از وجود این باغ که در حال فروریختن بود، مطلع شد و دستور بازسازی آن را صادر کرد. 🔹 کارهای بازسازی با بودجه 9 میلیارد تومانی در اوایل سال 1393 شمسی به سرعت آغاز شد. قسمت های قدیمی باغ در حین اجرای کار احیا شدند و قسمت هایی از آن به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داده شد. 🚕 آدرس : کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد.
📌 موزه آبگینه و سفالینه تهران : 🔅 ساختمان موزه در دهه ۱۲۹۰ شمسی به عنوان یک خانه مسکونی برای احمد قوام (نخست وزیر اواخر قاجاریه و پهلوی) بنا شد و سال ها منزل و دفتر کار وی بود. در سال ۱۳۱۱ شمسی این خانه به سفارت مصر فروخته شد و تا سال ۱۳۵۱ شمسی به عنوان سفارت مصر از آن استفاده می شد. 🔹 این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده‌است. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده‌است. 🚩 این موزه علاوه بر آثار سفالی و شیشه ای ، شامل یک کتابخانه در زمینه باستانشناسی ، تاریخ و هنر نیز می شود. ساختمان موزه آبگینه توسط معماران ایرانی و اروپایی و با تلفیقی از این دو سبک معماری ساخته شده است. 🚕 آدرس : تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران
📌اولین اتوبوس ایران : 🔹نخستین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیر ساخت های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام (معین التجار) فروخته شد. 🚩 محمدحسن تقی معروف به «معین‌التجار» تاجر سرشناس بوشهری در عهد قاجار اتوبوسی را که یک تاجر بلژیکی از راه باکو – انزلی به رشت وارد کرده بود، می‌بیند و عاشق این وسیله نقلیه عجیب می‌شود. او اتوبوس را از آن تاجر خریداری می‌کند و مدت کوتاهی هم آن را در رشت برای جابه‌جایی مسافر به کار می‌گیرد. 🔹 اولین اتوبوس های مونتاژ شده در سال ۱۲۹۰ شمسی وارد تهران شدند که حدود ۵ درصد جابه جایی مسافران آن زمان توسط ۵۰۰ دستگاه اتوبوس انجام می‌گرفت.
📌 داستان هفتواد - شاهنامه فردوسی: 🔅در شهر کاجاران مردی فقیر (هفتواد) با پسران و دختران خود زندگی می کرد ، دختران وی هر روز به ریسندگی مشغول بودند.‌ در یکی از روزها بادی وزید و سیبی از درخت به جلوی پای یکی از دختران افتاد ، دختر سیب را برداشته و نصف کرد و در میان آن یک کرم دید. 🔹 کرم را از درون سیب برداشته و آن را به فال نیک گرفت. کرم را در کنار ابزار ریسندگی خود گذاشت و هر روز به اون تکه ای سیب می داد ، به واسطه آن کرم ، هر روز مقدار خیلی بیشتری پنبه ریسندگی می کرد. 🚩 کرم روز به روز بزرگتر می شد و ثروت خانواده هفتواد هم بیشتر می شد. تا اینکه کرم را در صندوقی جای دادند. هفتواد با ثروت خود ارتشی درست کرد و حاکم محل را شکست داده و قلعه ای ساخت. 🔹 برای کرم حوض آبی ساخته و خدمتکاران و محافظانی برایش فراهم کردند. آن شهر به واسطه وجود کرم ، کرمان نامیده شد و قلمرو هفتواد تا چین گسترش پیدا کرد. 🔅خبر کرم به اردشیر ساسانی رسید و او هفت نفر را فرستاد که به شکل و ظاهر بازرگانان وارد قلعه شدند و دروازه های آن را باز کردند و سپاه اردشیر وارد قلعه شدند و هفتواد را کشتند. در دهان کرم سرب و قلع جوشان ریختند و کرم از درون منفجر شد و اردشیر در آنجا آتشکده ای برای عبادت خداوند ساخت.
📌معرفی کتاب رستم التواریخ : 🔅این کتاب نوشته محمد هاشم آصف (متولد ۱۱۴۵ ه.ق ) از مورخین دوره زندیه و اوایل قاجاریه است. وی در کتاب خود تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در دوره پادشاهی شاه سلطان حسین صفوی , استیلای افاغنه ، افشاریه ، زندیه و قاجاریه را تا پادشاهی فتحعلی شاه قاجار روایت می کند. 🔹این کتاب پانصد صفحه دارد و اهمیت آن به واسطه بیان فساد جنسی شاهان و درباریان صفوی در پایان این سلسله می باشد. برخی لغات و متن های غیراخلاقی آن در نسخه های جدید حذف شده اند و فقط در نسخه اصلی موجود هستند. 🚩 نمونه ای از متن کتاب : «... چون داستان محاصره اصفهان به نه ماه رسید ، در هر گوشه و کناری ، اطفال یا هرکسی را که تنها می یافتند می گرفتند و او را می کشتند و می پختند و می خوردند...» 🚩 ماجرای تجاوز وزیران شاه سلطان حسین صفوی به سفیران عثمانی : « ... درشب دهم ورود عمرآقا، با اشاره نزدیکان درگاه شاه سلطان حسین، فوجی از سرهنگان خونخوار و رندان و بهادران اژدهاکردار، در لباس عیاری و شب‌روی و مکاری به سرای عُمرآقا رفتند و آن بخت‌برگشته و همه همراهانش را با شمشیر گوشتی خود نمودند..» 🔹اینکار تنها در مورد سفیران عثمانی انجام نشد و سفرای هندوستان، ترکستان، ارمنستان و چند دولت دیگر نیز در دوره شاه سلطان حسین صفوی در ایران مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. علت کمک نکردن ملوک و سلاطین همجوار ایران به شاه سلطان حسین در وقت مغلوب شدن و عاجز گردیدن از طایفه افاغنه و نُه ماه در محاصره ماندن شهر اصفهان و ابتلا به قحطی و سرانجام مغلوب و خوار و منکوب گردیدن، همین وقایع قباحت آمیز بود.
📌مجسمه های بینی شکسته : 🔅در مصر باستان، مجسمه‌ها به عنوان ظرف روح کسانی که به شکل آن‌ها ساخته می‌شدند، در نظر گرفته می‌شدند. مردم مصر باستان می‌پنداشتند با از بین بردن بخشی از مجسمه می‌توانند به شخص صدمه بزنند. 🔹 از نظر آنان آسیب وارد شده به قسمتی از بدن به اندازه کافی مؤثر نخواهد بود، بنابراین با از بین بردن بینی، مجسمه دیگر نمی‌تواند نفس بکشد. 🚩 دزدانی که به مقبره مصری های باستان دستبرد می‌زدند با این اقدام، اطمینان حاصل می‌کردند که روح کسانی که از آن‌ها دزدیده شده دیگر آن‌ها را آزار نخواهد داد. از آنجایی که زندگی پس از مرگ بخش اعظمی از فرهنگ مصریان باستان است، همواره زیورآلات، البسه و لوازم مختلفی در کنار تابوت فراعنه و یا اشراف‌زادگان مصر باستان کشف شده است.
📌میرزا فتحعلی آخوند زاده : 🔅 میرزا فتحعلی آخوندزاده (متولد تیر ۱۱۹۱– وفات ۱۲۵۶ ه.ش) نمایش‌نامه‌نویس و آزادی‌خواه ایرانی در دورهٔ قاجار بود. او را بنیانگذار ادبیات نو در ایران،نخستین نمایشنامه‌نویس ایرانی، پیشرو فن نمایش‌نویسی اروپایی در آسیا و از پیشگامان جنبش ترقی‌خواهی و ناسیونالیسم ایرانی می‌دانند. 🔹آخوند زاده در شهر نوخه در کشور آذربایجان که در آن زمان جز ایران بود متولد شد. آرامگاه وی در شهر تفلیس گرجستان قرار دارد. میرزا فتحعلی آخوندزاده معتقد بود که مردمان زمانه اش مردگانی متحرکند که باید آن‌ها را از خواب بیدار کرد و این مسئله نیاز به تغییر خط و فراگیری علم جدید دارد. 🔹 او رساله‌ای را پیرامون تغییر خط منتشر کرد و از نظرش باید الفبای عربی فارسی ایرانیان عوض شود. برای همین یک خط ساختگی که بی نقطه بود ساخت. وی معتقد به تعلیم اجباری عمومی و ساخت مدارس در تمام شهرها بود. 🚩آخوندزاده علاقهٔ زیادی به ایران باستان و اندیشه‌های ملی‌گرایی و ناسیونالیسم داشت. او حتی در نمایشنامه‌های خود نیز ناسیونالیسم را دنبال می‌کند. به عقیدهٔ وی باید تخم ملت دوستی و وطن‌پرستی را در دل‌ها کاشت و تعصب وطن به جای تعصب‌های دینی بنشیند. 🔹از مهمترین آثار آخوند زاده کتاب مکتوبات است که در آن به انتقاد از عقب ماندگی ایرانیان در دوره قاجاریه و نقش دین در این موضوع پرداخته است. 🔅از دیدگاه او صلاح مملکت در آن زمانه در آن بود که دادگاه‌های شرعی برداشته شود و امر مرافعه و قضاوت از علمای روحانی گرفته و به عهدهٔ وزارت عدلیه گذاشته بشود؛ و تنها امور دینی یعنی وعظ و پیش نمازی و ازدواج و طلاق و دفن اموات و امثال آن در دست علمای روحانی باقی بماند؛ و معتقد بود این‌گونه است که منفعت عموم مردم تضمین می‌شود و این مسئله قدمی است که ایران را به قانون یا سیویلیزه شدن سوق می‌دهد.
📌قسمتی از کتاب مکتوبات آخوندزاده درباره مجازات ها در دوره قاجاریه: 🔹 «... رسم سیاست که در میان طوایف وحشی و بربری معمول است ، الان در ایران مشاهده می شود. می بینی آدم دونیمه شده از دروازه های شهر آویزان گشته است ، می شنوی که امروز پنج دست مقطوع گشته و... نقل می کنند که در فتنه ی بابیان به جهت مجازات مقصرین ، انواع و اقسام طرزها اختراع کرده بودند که از شنیدن آن آدم متحیر می شود.»
📌کتاب مکتوبات آخوند زاده - ظلم شاهزادگان قاجار به مردم : 🔹 هنگام عبور شاهزادگان از کوچه ها فریاد می زنند کنار بروید و اگر بیچاره ای کنار نرود توسط خدمتکاران شاهزاده کتک میخورد.... مردم به سبب عقاید پوچ خود قادر به درک این موضوع نیستند که با این شاهزادگان برابر هستند ... وجود شاهزادگان یا حاکمان برای چه چیز لازم است؟ جز اینکه دسترنج مردم را میگیرند و انواع مصیبت ها را به تقاضای نفس خودشان و بر خلاف قانون بر سر ما میاورند.
📌قسمتی از کتاب مکتوبات آخوندزاده درباره کتک زدن بچه ها در مدارس دوره قاجاریه: 🔹 «... اهل ایران تا امروز نفهمیده اند که در تربیت اطفال به ایشان چوب و سیلی زدن ، اخلاق ایشان را رذیل و... ایشان را جبان و دروغگو می کند. هیچ مکتبی در ایران نمی یابی که مکتب دار ... آن چوب و فلکه نداشته باشد. عجب تر این است که پدر کودن هر یک از اطفال وقتی که طفل خود را به جهت تعلیم و تربیت پیش مکتب دار می برد ، اول حرفی که در حضور طفل خود به مکتب دار می گوید این است : ملا ، این پسرم را به تو می سپارم ، گوشتش مال تو ، استخوانش مال من ، او را خوب تربیت کن... »