eitaa logo
از ترک گناه تا یاوری امام زمان عج
1.5هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.3هزار ویدیو
250 فایل
ظهور نزدیک است و خودسازی لازمتر از هر زمانی خادم کانال @Ma_abbasi
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خمینی بر اساس احادیث، دو راه علمی و عملی برای حل این مشکل اخلاقی ارائه کرده، می‌گوید که با عمل به این مسائل انسان می‌تواند از این گناه کبیره متنفر شود: راه علمی راه علمی ترک غیبت، تفکر در نتایج سوء آن که در احادیث بیان شده و سنجش آن با میزان عقل است. برخی از آثار سویی که در احادیث آمده چنین است: رسوایی در میان مردم،‌ افتادن از چشم مردم،‌ ایجاد بغض عدوات در نفس انسان،‌ دشمنی خداوند و ملائکه با غیبت کننده،‌ خلود در آتش،‌ انتقال حسنات غیبت کننده به فرد مورد غیبت و انتقال سیئات غیبت شونده به غیبت کننده. راه عملی راه عملی ترک غیبت نیز عبارت است از: تربیت نفس برای خودداری از غیبت، مهار زبان و محاسبه و مراقبه. امام خمینی شرح چهل حدیث صفحه ۳۱۱
مصادیق غیبت مصادیق غیبت بر سه قسم است: قسم اول :ذکر کردن چیزی که نقص شرعی یا عرفی نسبت به حال شخص غیبت شده باشد و آن چیز هم، بر شنونده پوشیده باشد به طوری که راضی به فاش شدنش نباشد و غیبت کننده هم در مقابل کوچک کردن آن شخص و عیب گذاری بر اوست. قسم دوم: نقل عیب پنهان است،لیکن نه به قصد مذمت کردن و عیب گذاردن و پست کردن او، بلکه به غرض دیگری مانند سرگرمی یا از روی دلسوزی، عیب پنهان دیگری را نقل کند که شکّی در حرام بودنش نیست. قسم سوم: گفتن عیب کسی نزد دیگری که آن را می داند.ظاهر بعضی از روایات آن است که از عنوان غیبت بیرون است، لیکن از تعدادی روایات استفاده می‌شود که این مورد نیز غیبت است.1 ❌❌❌❌🗣 صورت‌های غیبت: 🗣🗣👥👥 1. گاهی شخصی غیبت کسی را می‌‌کند و اظهار می‌دارد که من این عمل را انجام نمی‌دهم و اهل آن نیستم؛ مثلاً اظهار می‌دارد:الحمدللّه که من مبتلا به حبّ ریاست نیستم. 2. طریق دیگر آن است که گاهی غیبت کسی را ـ با لباس و پوشش تعریف از او ـ می‌کند؛ مثلاً می‌گوید:حیف فلانی با وجودی که این همه صفت خوب دارد، امّا صبر ندارد و زود عصبانی می‌شود. 3. یا اگر در مجلسی غیبتی شود و بعضی حاضران نشنوند و یکی از آنها بخواهد غافلان را متوجّه کند،بگوید:سبحان اللّه چه چیز عجیبی این شخص ذکر می‌کند و از این روش عیب را فاش کند. 4. و از اقسام دیگر غیبت، گوش کردن به آن است از روی تعجّب، زیرا که او اظهار تعجّب می‌کند که نشاط غیبت کننده زیادتر شده و او را وادار به غیبت می‌کند. 5. یا گاهی اینطور اظهار می‌دارد که این غیبت نیست، چون به خودش هم گفته‌ام یا اینکه در وسط مطلبی که راجع به شخصی بیان می‌کند،می‌گوید:حالا غیبتش نباشد!! در حالی که تمامی این موارد غیبت است. @tarkegonah
امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند: إیّاکَ وَ الغیبَةَ فَإنَّها اِدامُ کِلابِ النّارِ؛ از غیبت بپرهیز، که غیبت، خوراک سگهای دوزخ است. کشف الغمّه، ج۲، ص ۱۰۸.  @tarkegonah
نگاه بعد از نگاه (چشم‌چرانی) در دل ایجاد شهوت می‌کند و این در‌انداختن صاحبش به فتنه (زنا) کفایت می‌کند 🌸🌸🌸 امام صادق ع وساءل الشیعه ج ۱۴ صفحه ۱۳۹ @tarkegonah
طبق روایتی از امام باقر (علیه‌السلام)  چشم‌چرانی نیز نوعی زناست؛ چراکه زنای هر عضو به مناسبت کار آن است، «زنای چشم، نگاه به نامحرم 👀 و زنای دست، لمس کردن نامحرم و زنای دهان، بوسه زدن بر نامحرم است وساءل الشیعه ج ۱۴ صفحه ۱۳۸ @tarkegonah
- چشم پوشی مردان ❌❌ قرآن کریم می فرماید: به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است. " قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یحفَظُوا فرجَهُمْ ذلِک اَزْکی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعونَ". - چشم پوشی زنان❌❌ و پس از آن فرمود: به زنان با ایمان بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند. "وَ قُلْ لِلْمؤمِناتِ یغْضُضنَ‌مِنْ اَبْصارِهنَّ وَ یحفَظنَ‌ فُروجَهُنًّ...". [ سوره نور آیه ۳۱ @tarkegonah
از نظر روانشناسان و عالمان اخلاقی، چشم چرانی هنگامی که به صورت یک عادت مزمن در می آید، یک بیماری روانی تلقی می شود و همان طوری که بیماری سادیسم نقطه مقابل بیماری مازوشیسم است، شهوت و بیماری چشم چرانی نیز نقطه مقابل بیماری خودنمایی است
چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می گردد - دیدن عجایب ۱- دیدن شگفتیها: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید. "غُضُّوا اَبْصارَکم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ". بحار الانوار جلد ۱۰۱ص ۴۱ @tarkegonah
امام علی ع فرمود: کسی که نگاه‌هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. "مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ میزان الحکمه، ج۱۰، ص ۷ @tarkegonah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا