eitaa logo
اندیشکده تثبیت| حسینی
473 دنبال‌کننده
197 عکس
14 ویدیو
13 فایل
کرسی نظریه‌پردازی برای قرن جدید اسلام ارتباط با ما: @hosseini1444
مشاهده در ایتا
دانلود
عفو و صفو؛ ترازهای توحیدی انتخابات 🔹 دور دوم نزدیک است و هرکسی معیاری برای انتخاب دارد اما معیار قرآنی رأی دادن چیست؟ یک معیار مهم رأی دادن را آیه ۱۵۹ آل عمران میفرماید: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ. در این آیه، عفو و غفران از ویژگی‌های فرد مورد مشورت شمرده شده است. طبق این آیه کسانی باید در مجلس شورا ورود کنند که جامعه را مشمول عفو و استغفار اجتماعی کنند. 🔹 امام خامنه‌ای فرمودند: «ممکن است فرضاً در یک مسئله‌ِی فرهنگی، یک مسئله‌ِی سیاسی، یک مسئله یک حرکت نظامی خطایی کرده باشیم، وقتی که بوجود می‌آید به این شکل استغفارش به این است که برگردیم توبه کنیم برگردیم اصلاح کنیم.» این یعنی کسی که می‌خواهیم انتخاب کنیم باید به دنبال برای جبران زخم‌ها و گناهان اجتماعی باشد. زخم‌هایی نظیر بی‌حجابی و بی‌حیایی، زخم اجتماعی رباخواری، زخم اجتماعی ، زخم اجتماعی علوم ، زخم اجتماعی مال‌سازی و... . 🔹 مستلزم دو بخش تسبیح و تحمید است. لازمه تسبیح نیز استغفار است. لذا استغفار اجتماعی بخشی از معرفت توحیدی و منطق توحیدی در انتخابات است. توحید یک اقدام عملی است که به معنای هجرت از مولفه‌های باطل به مؤلفه‌های حق می‌باشد. عفو اجتماعی نیز یک اقدام عملی (و نه تئوریک) است که به معنای جبران زخم‌های اجتماعی و جبران گناهان سیستماتیکی است که مثل غل و زنجیر، دست و پای جامعه را گرفته و از حرکت بازداشته است. 🔹 و اما از سویی دیگر، چهارچوب مفهومی «انتخاب» ازمنظر قرآن کریم، دارای چند واژه است به‌طوری‌که اجتباء و و اختیار هرسه به معنی انتخاب هستند که به‌ترتیب مراتب انتخاب برتر توسط خداوند را بیان می‌کنند: اجتباء ⬅️ اصطفاء ⬅️ اختیار. 🔹 تأکید ما در اینجا بر روی اصطفاء است. اصطفاء از ریشه «» است و به‌معنای برگزیدن و خالص کردن می‌باشد. مطابق روایات، هنگامی خداوند کسی را مجتبی می‌کند که شخص به مقام «صبر» رسیده باشد و هنگامی خداوند کسی را مصطفی می‌کند که شخص به مقام «رضا» رسیده باشد و این مقام بالاتر از مقام «صبر» است. پس «صفو» یکی از ویژگی‌های فردی است که باید انتخاب شود. 🔹 البته شاخص «صفو» از شاخص «عفو» بالاتر است به‌گونه‌ای که اگر شاخص «عفو» را برای انتخاب نمایندگان مجلس شورا مدنظر قرار دهیم، شاخص «صفو» در سطح بالاتری و برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان باید مدنظر قرار بگیرد. 🔹 مطابق این سنجه‌های ، آیا نامزدی که اصلاً دغدغه جبران زخم اجتماعی بی‌حجابی را ندارد، شایسته راه‌یافتن به مجلس است؟ آیا نامزدی که دغدغه جبران زخم اجتماعی عدم را ندارد، شایسته راه‌یافتن به مجلس است؟ آیا نامزدی که به‌دنبال تحقق اهداف توسعه پایدار است شایسته راه‌یافتن به مجلس است؟ آیا نامزدی که نزدیکانش در خارج کشور اقامت دارند و سبک زندگی مستضعفان را ندارد و به‌دنبال جبران زخم اجتماعی مال‌سازی نیست شایسته راه‌یافتن به مجلس است؟ 🔹 نسل جدید جوانان روشن‌فطر باید خود را با این سنجه‌های توحیدی تطبیق داده و سعی کنند در محضر الهی مراتب اجتباء و اصطفاء و اختیار را طی کنند و در عرصه اجتماعی نیز امید آن‌است که دست از معیارهای پوچ برداریم و فقط سنجه‌های توحیدی را میزان انتخاب خود قرار دهیم. ان‌شاءالله ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
دهه تکریم و چله تکلیم 🔹از ابتدای ذیقعده تا دهم ذیقعده که مابین میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) واقع شده تحت عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده است. کارکرد این دهه، تکریم است که فرمود: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ (70 اسراء). تأکید بر رزق کریم، اجر کریم، قول کریم، مقام کریم، عرش کریم و رسول کریم، در قرآن کریم و تأکید بر اینکه إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ (13 حجرات) نشان از جایگاه عظیم کرامت در نظام دارد. 🔹 از همان ابتدای ذیقعده تا دهم ذیحجه یعنی روز عید قربان، اربعین نام‌گذاری شده است که زمان خاصی است که مورد توجه اولیای الهی برای تقرب به ذات باری‌تعالی است و کارکرد این چله، تکلیم است یعنی کلیم‌الله شدن و هم‌صحبت با خداوند شدن؛ چرا که موسای کلیم در این چهل روز به کوه طور رفت و خداوند او را به رسالت برگزید و او را «» و «اصطفاء» نمود. 🔹 اساساً و عدد چهل در معارف اسلامی و توحیدی جایگاه خاصی دارد. این چهل روز اگر انسان با خداوند خالص باشد و گناه را ترک نماید، چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌شود. تأکید فراوانی توسط اولیای الهی بر مراقبت بر واجبات و محرمات در این ایام شده از قبیل تأکید مضاعف بر کنترل خشم، نماز یکشنبه‌های ذیقعده، نمازشب و وظیفه‌محور بودن و اینکه اگر این چهل روز بر یک عادت خوب استمرار صورت بگیرد، آن عادت ملکه وجود انسان می‌شود. 🔹تکریم، لازمه و پیش‌مقدمه تکلیم است؛ و اساساً هدف از اکرام و تکریم انسان و الهی در آن، رسیدن به همان مقام تکلیم است؛ و این چهل روز که منتهی به روز عرفه و سپس عید قربان می‌شود، در حکم جایگزین برای کسانی دارد که از درک ماه رمضان بازمانده‌اند چرا که روز عرفه به منزله شب قدر و عید قربان به منزله عید فطر است. پس این چهل روز برای کسانی که می‌خواهند جزو «» یا اهل معرفت توحیدی شوند و با عبور از حجب نور، از مقام مخلِصین به مقام مخلَصین برسند، اوقاتی مغتنم است. و مشخص است که چله‌‌گرفتن در اسلام به معنای گوشه‌نشینی نیست بلکه به معنای مراقبه و جهاد با نفس در عین علمی و عملی با شیاطین بیرونی است. 🔹اینکه حاج قاسم در آخرین دست‌نوشته‌اش نوشته بود «خداوندا مرا بپذیر؛ خداوندا عاشق دیدارتم؛ همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود»، این امر و این حالت و مقام، مقدمه‌ای دارد و آن همان است که گفته‌اند حاج قاسم، برات شهادتش را روز از امام رضا علیه‌السلام گرفت. و رسیدن به چنین جایگاهی حاصل مراقبه‌ها و محاسبه‌هایی است که یکی از لوازمش درک همین ایام اربعین کلیمی است. 🔹پس روش حاج قاسم شدن، تکریم و تکلیم است و تلاش برای درک معنای عمیق این دو کلمه! والسلام. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
تعطیلی شنبه و غضب الهی 🔹 مجلس به تعطیلی شنبه رأی داد اما در این رابطه نکاتی حایز اهمیت است: 1⃣ بعنوان یک کارشناس اقتصادی با قاطعیت عرض می‌کنم که تعطیلی شنبه حتی ریالی به اقتصاد ایران کمک نمی‌کند و اساساً هیچ ارتباطی به این قضیه ندارد و اهداف طراحان این قضیه، اهدافی پنهان در راستای گلوبالیسم و جهانی‌سازی مناسبات لیبرالیسم است. 2⃣ یکی از گناهان کبیره، گناه تشبه به کفار است. شبیه کفار شدن و شبیه یهود شدن در مناسبات اجتماعی و اقتصادی، یکی از راه‌های نفوذ آن‌ها و تسلط آن‌ها بر جامعه ماست. علت تحریم تشبه به کفار نیز همین است و تعطیلی شنبه از منظر قاعده تشبه به کفار کاملاً مردود است. 3⃣ تأکید اتاق بازرگانی بر تعطیلی شنبه موید همه استدلال‌های سابق مبنی بر نفوذ جریان یهود در این ارگان است. اگر هشدارهای قبلی راجع به اتاق بازرگانی جدی گرفته می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید. تعطیلی شنبه از منظر قاعده نفی سبیل نیز کاملاً مردود است. 4⃣ قرآن ما را برحذر می‌دارد از اینکه از خطوات شیطان تبعیت کنیم. به رسمیت شناختن تعطیلی شنبه یکی از این خطوه‌ها و گام‌های شیطان برای اتمام رنسانس اقتصادی و سپس رنسانس فرهنگی و سیاسی است. تعطیلی شنبه از منظر قاعده خطوات شیطان نیز کاملاً مردود است. طبیعتاً وقتی شنبه تعطیل باشد بسیاری از اقشار ناچارند بخشی از روز جمعه را به کسب درآمد اختصاص دهند و آهسته آهسته تعطیلی روز جمعه ازبین می‌رود. 5⃣ یکی از گناهان بزرگ، حرام کردن حلال‌های الهی است. اینکه خداوند کسب‌وکار در روز شنبه را حلال کرده و ما آن را بر خود و جامعه حرام کنیم در تضاد با احکام الهی است. لذا تعطیلی شنبه از منظر قاعده تحریم حلال‌های الهی مردود است. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
تعطیلی شنبه و غضب الهی (۲) 6⃣ زمان‌ها و مکان‌ها در معارف دینی دارای اهمیت هستند. قرآن کریم از ایام الله نام می‌برد و یادآوری ایام الله را ابزاری برای خروج از ظلمات به سمت نور برمی‌شمارد. یکی از ایام الله،‌ روز جمعه است که باید بزرگ داشته شود. با تعطیلی شنبه، عملاً روز تعطیلی اصلی شنبه خواهد بود و آیین‌های دینی روز جمعه به محاق می‌رود. 7⃣ اگر طراحان این طرح می‌خواهند برای همگامی با اقتصاد جهانی، شنبه را تعطیل کنند و روزها را تغییر دهند، درباره مکان‌ها نیز این امر صادق است. فردا همین افراد خواهند گفت برای همگامی با اقتصاد جهانی، مکان‌های مقدسه و زیارتی را تعطیل کنیم بعنوان مثال با استدلال‌های این افراد، آیین دینی اربعین و سایر آیین‌های دینی باید تعطیل شوند چون با بازارهای بورس جهان همگام نیستند. 8⃣ بازارهای جهانی در برخی دیگر از روزها نیز تعطیل اند: روز مارتین لوتر کینگ، روز رئیس جمهور، دوشنبه عید پاک، اول ماه مه، روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر، روز شکرگزاری و روز کریسمس، برخی از این روزها هستند. با استدلال این افراد، این روزها نیز باید تعطیل شود و از سوی دیگر، روزهایی نظیر نیمه شعبان، روز مبعث، روز عید فطر و قربان، روز میلاد پیامبر اسلام و سایر روزهای مذهبی، در ایران تعطیل اند اما بازارهای جهانی باز هستند. پس با این استدلال منحط، این روزها نباید تعطیل شوند! 9⃣ امیرالمومنین در نهج‌البلاغه میفرمایند: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ. پناه می‌بریم به خدا از تعطیلی عقل و زشتی لغزش‌های دنیایی. مبتنی‌بر این روایت، مشکل این آقایان، تعطیلی شنبه نیست. مشکلشان این است که عقلشان تعطیل است. والسلام ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
از دولت «لعب» تا دولت «تعب» ▪️آیه ۳۴ لقمان می‌فرماید وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ. اینکه در چه زمان و مکانی بمیریم اهمیت دارد. آیا آن زمان یا مکان، زمان و مکانی الهی است یا خیر؛ جزو ایام الله است یا خیر؛ مقدس و مبارک است یا خیر؛ اینکه در حین خدمت و در شب میلاد امام رضا از دنیا برویم خیلی فرق می‌کند با اینکه در حین تفریح و استخر فرح از دنیا برویم. و اینکه از مرگ انسان، مومنین عزادار شوند خیلی فرق می‌کند تا اینکه طبقه بورژوا عزادار شوند! ▪️ با خدا بیعت و مبایعه می‌کند که نتیجه‌اش است و بها یافتن و خداوند بهای او را که همان برکت است می‌پردازد و او را می‌خرد. هر شهیدی دارد که موجب فؤاد جامعه است و قصه رئیسی، به مردم و خدا بود و به‌همین دلیل در حین خدمت به مردم و در شب میلاد امام رضا (ع) از دنیا رفت. ▪️اینکه از رئیس‌جمهوری که اهل «» و بازی بود به رئیس‌جمهور اهل «» و رنج هجرت کردیم و از رئیس‌جمهوری که زندگی اشرافی داشت به رئیس‌جمهوری با سبک زندگی مردمی هجرت کردیم، جزو هجرت‌های امت اسلام در راستای تحقق و بعد جامعه اسلامی و بعد تمدن اسلامی است. « نسبت به ولی»، «مردمی‌بودن»، «خدمت‌محوری»، «احیای گفتمان انقلاب اسلامی»، «دیپلماسی فعال» و عضویت در پیمان‌های مهم بین‌المللی، صرفاً بخش کوچکی از باقیات صالحات او بود. روحش شاد ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
ثنویت عصف و ریحان 🔹 روز اول ذیحجه، سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهما السلام) است که تحت عنوان روز نام‌گذاری شده است. اما علت بسیاری از مشکلات ازدواج، مشکلات خانواده و مشکلات زن و شوهرها در جهان امروز چیست؟ جواب این سؤال در نسبت مرد و زن است. نسبت مرد و زن را از یکی از آیات قرآن در سوره الرحمن می‌توان استفاده نمود: والحب ذوالعصف و الریحان. دانه‌های گیاهان، هم دارند و هم . وقتی این آیه را کنار روایت پیامبر اکرم می‌گذاریم که فرمودند المرأۀ ریحانۀ، متوجه می‌شویم که مرد همان عصف است. 🔹 و که در آیات قرآن راجع به بادها استفاده شده، حکایت از زمختی و درشتی جنس دارد و ریحانه بودن حکایت از لطافت زنانگی؛ اما در دهه‌های اخیر این نقش‌ها جابجا شده و اساساً علت و زنانه شدن فضای ایران، همانا عدول مردان از جایگاه مردانگی خودشان است. اگر مرد، جایگاه مردانگی و عصف خود را بفهمد آنگاه زن نیز به دنبال پر کردن این خلأ نخواهد رفت. 🔹 البته ثنویت عصف و ریحان جزو ثنویت‌های ضروری در عالم است وگرنه در عالم معنا و ملکوت و در عالم ، مرد و زن هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از «روح الهی» هستند و مردانگی و زنانگی ندارد و حرکتش باید هجرت از باطل به معرفت باشد. لذا مرد و زن در رسیدن به مقام و خلافت‌اللهی هیچ تفاوتی ندارند و هر دو قابلیت ظهور همه اسماء را دارا هستند اما در عالم خلق، یکی از آن‌ها آیت الهی و دیگری الهی است و کیفیت آن‌ها در عالم خلق‌، با همین «دو جمال و جلال» خداوند و در توالی قبض و بسط، عسر و یسر، شرح و ضیق، فرح و حزن، شدت و رخاء، و خوف و رجاء رقم می‌خورد. 🔹 عصف، قصف و ، مفاهیمی نزدیک به یکدیگرند که حکایت از صفات درشت و زمخت در وجود انسان دارند. لطافت و عطوفت از جانب زن، و عصف و قصف از جانب مرد، لازمه ، و است. قسط یعنی هرکس هرچه هست به او برسد و قسمت هرکس هرچه نیست از او گرفته شود. مقسط کسی است که قسمت‌ها را می‌داند و با قصد تحقق قسمت‌ها و با رعایت انصاف، موجب می‌شود که مرد و باشد و زن، و . چنین کسی و است. 🔹 البته تأکید بر لزوم درشتی و زمختی در مردان به‌معنای زورگویی نیست. بیشتر عقب‌ماندگی‌های معنوی و کتک‌خوردن‌های معرفتی از بدرفتاری با خانواده‌ ناشی می‌شود. اقتدار و درشتی مرد به معنای زورگویی به زن نیست بلکه این صفات باید با و (که مستلزم و هستند) همراه شود. آنچه قرآن مؤمنین را بدان مأمور نموده، نسبت به کفار است، نه نسبت به همسر و خانواده. تفاوت و از زمین تا آسمان است. امام خمینی که به تعبیر اولیای اهل معرفت و باطن، مقامی بالاتر از بسیاری از انبیا داشت و در عالم ملکوت نیز معلم ملائکه بود، بااینکه کاخ استکبار را به لرزه درآورد اما بدون حضور همسرش غذا نمی‌خورد و به وی نامه‌های عاشقانه می‌نوشت و عنایتی شگرف به همسرش داشت. 🔹 اما با آموزه‌های مدرن، مقوله مردانگی در جامعه ما به محاق رفته و حتی در نام‌گذاری مردان نیز به فراموشی سپرده شده است. ، ، ، قدرت‌الله، هیبت‌الله، حشمت‌الله و... نام‌هایی است که قدیم‌ها بیشتر استفاده می‌شد و حکایت از مردانگی شخص می‌کرد اما امروزه برخی اوقات حتی برای مردان، اسامی شبه‌زنانه استفاده می‌شود. این نکات، نکاتی بسیار مهم در ساخت اجتماعی جامعه است. 🔹 در این ایام که ایام حج است، حاجیان هفت بار سعی بین و انجام می‌دهند. حکمت حرکت از صفا به مروه که طبق تعابیر قرآن جزو شعائر الهی محسوب می‌شود، ارتباط تنگاتنگ و صفا و اصطفاست یعنی بدون مروّت نمی‌توان به مقام برگزیده شدن و رسید. در واقع، مروت، شأنی والا و در مرتبه اصطفا دارد و اگر کسی واقعاً مروت داشته باشد مصطفی خواهد شد. 🔹 راه نجات جامعه از فمنیسم و راه نجات دختران از طغیان زن، زندگی، آزادی، دمیدن روح و شجاعت در مردان است. اگر مردان به جایگاه اصیل خود برگردند، نیاز دختران و زنان به مردان قابل‌اتکای مقتدر برطرف شده و از طغیان بازمی‌ایستند. اینکه در ایام دفاع مقدس، فضای و حجاب خوب بود، یکی از عللش همین روحیه مردانگی در مردان بود. همچنین یکی از علل اینکه قبلاً جوانان زودتر ازدواج می‌کردند، وجود همین «مردانگی» در پسران بود. لذا والدینشان در سنین پایین‌تر فرزندانشان روی آن‌ها حساب باز می‌کردند و زودتر شرایط ازدواجشان فراهم می‌شد. 🔹 شناخت و تحقق و جایگاه هریک از مفاهیم ازقبیل فتوت، مروت، غیرت، قصد، قصف، عصف، قسط، عدل و انصاف در سند انتظارات اجتماعی، لازمه نجات از و حرکت به سمت اصلاح جامعه است. ان‌شاءالله ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
توهم اقتصاد(۳)- رمزارزها 🌀 این روزها تلگرام را که باز میکنیم پیام عضویت جدید چندین نفر از مخاطبین خود را در تلگرام می‌بینیم. گویا ارز توهمی همستر و نات کوین، طمعی در برخی مردم ایجاد کرده که حاضرند بی هیچ کاری، درآمد کسب کنند؛ درآمدی که اساساً وجودش باد هواست؛ و از قدیم سخنی درست می‌گفتند که بادآورده را باد می‌برد. شبیه همین قضیه را درباره بورس در چندسال پیش داشتیم که البته در زمینه بورس، مردم پولی از خودشان می‌گذاشتند اما در اینجا خیر؛ اما هر دو ازنظر بادآورده بودن یکسانند. 🌀 همستر و نات‌کوین را صرفاً ازجنبه طمع نگاه نکنیم. این پدیده ابعاد بسیار مختلفی دارد. اگر متولیان امور اقتصادی از همان اوایل دهه 90 که جنگ ارزی علیه ایران شروع شد، نسبت به ماهیت جنگ ارزی و ماهیت رمزارزها مردم را آگاه می‌کردند و پیش از آن‌، خودشان نسبت به این مسأله آگاه می‌شدند، کار به اینجا نمی‌کشید. شبیه همستر و نات‌کوین در سالیان آتی بسیار بیشتر و پیچیده‌تر نیز خواهیم داشت. از هم‌اکنون هشیار باشیم. 🌀 از چندسال پیش که تحقیق درباره ارزهای دیجیتال را آغاز کردم هرسال پوچ بودن و حباب بودن این ارزها برایم بیشتر ثابت شد. ارزهای دیجیتال مبتنی‌بر توهم اند چون اساساً پول نیستند و صرفاً کارنسی هستند نه مانی؛ یعنی پشتوانه‌ای ندارند و لذا تغییر قیمت دارند و از مابه‌التفاوت این تغییر قیمت‌ها، عده‌ای سودجویی می‌کنند ضمن اینکه رانت اطلاعاتی پیش‌بینی فراز و نشیب این قیمت‌ها در دست عده‌ای خاص است و لذا آنچه زیر پا له می‌شود، توده مردم ناآگاهند. 🌀 ضمن اینکه رمزارزها بعلت جنبه‌ی رمزنگاری و ماهیت سیستم‌های سایبرنتیک، از جانب متولیانش قابل کنترل‌اند لذا سوق یافتن و سوق دادن جامعه به سمت رمزارزها امری ممدوح نیست. اگرچه تقصیرات مسئولین امر در مدیریت مسائل اقتصادی قابل اغماض نیست اما خود مردم نیز باید متوجه باشند که از هول حلیم داخل دیگ نیفتند. در روزهای اخیر صدها شکایت از سوی کاربران تلگرام نسبت به خالی شدن حسابشان انجام شده است. ازسوی دیگر، نقش تلگرام در جهت‌دهی انتخابات در سال 96 تجربه شد. بازگشت بی‌رویه مردم به تلگرام، آن هم در آستانه انتخابات مهم پیش‌رو، افق نگاه مطلوبی ایجاد نمی‌کند و لذا میتواند خطرناک باشد. 🌀 از سوی دیگر نیز اینکه بی‌هیچ زحمتی درصدد کسب درآمد باشیم و اصطلاحاً به دنبال پول بادآورده باشیم، با قواعد اصیل نظام خلقت در تضاد است. قرآن کریم قاعده‌ای در نظام خلقت مطرح می‌کند تحت عنوان قاعده «سعی»: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ (آیه 39 نجم). لذا برای انسان هیچ چیز باقی نمی‌ماند مگر آن مقدار که «سعی» نموده است. هرچه «سعی» انسان بیشتر باشد، به مقام «سعید» می‌رسد و هرچه «سعی» انسان کمتر باشد، به جایگاه «سعیر» می‌افتد. ضمن اینکه قاعده «کدح» و قاعده «کبَد» هم بسیار مهم‌اند. بنابر آیه چهارم سوره بلد، لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ و طبق آیه ششم سوره انشقاق، يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. طبق قاعده کبَد، انسان اساساً در «رنج» آفریده شده و طبق قاعده «کدح»، انسان با «رنج فراوان» به سمت خداوند در حرکت است. آغاز انسان در کبَد بوده و سرانجام انسان در کدح است و در این مابین، آنچه او را سعید می‌کند، سعی اوست. 🌀 از زاویه دیگر، سیستم سایبرنتیک که مرتبه‌ای بالاتر از سیستم‌های ارگانیک دارد، چون با ذهنیات و تخیلات شدیداً درگیر است، لذا توهمات نیز در آن دخالت فراوان دارد. مرتبه بالاتر سیستم‌ها، سیستم‌های بیولوژیک هستند که معایب سیستم‌های سایبرنتیک را دارا نیستند. لذا از توهم سیستم سایبرنتیک باید به تفهم سیستم بیولوژیک و سپس تفقه سیستم‌های فطری هجرت کنیم. حاکمیت سیستم‌های سایبرنتیک تا فروپاشی هوش مصنوعی در سال 2045 همچنان ادامه خواهد داشت اما پس از این فروپاشی راه جایگزین و راه نجات چیست؟ از همین الآن باید طرح جایگزین داشته باشیم. با ما همراه باشید... ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
سنجه‌های توحیدی انتخاب اصلح 🔹اساس انقلاب امام، معرفت توحیدی بود و تمنای امام این بود که اسرار توحید بر همگان آشکار شود و آرزو داشت صورت و سیرت جامعه، قرآنی شود. از این منظر، شاخص‌های اصلی ما برای انتخاب رئیس‌جمهور باید قرآنی باشد وگرنه دچار خسارت دنیا و آخرت شده‌ایم. سابقاً در کانال اندیشکده تثبیت برخی از سنجه‌های توحیدی انتخاب اصلح عرض شد و در این مطلب به ابعادی دیگر از آن اشاره خواهد شد. 🔹قرآن کریم، ثنویت‌هایی مطرح می‌کند که دوگان عقل و جهل یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. مبتنی‌بر این دوقطبی قرآنی، بخشی از جامعه که عاقل‌ اند، تابع الله هستند و به دنبال حاکمیت الله بر جامعه می‌باشند. و بخشی از جامعه که جاهل‌ اند، تابع هوای نفس‌اند و به دنبال حاکمیت هواهای نفسانی بر جامعه هستند. گروه اول، با تبعیت از الله، زمینه‌ عقلانی شدن جامعه و حرکت به سمت جامعه هجری را فراهم می‌کنند و گروه دوم با تبعیت از هوای نفس، زمینه جاهلیت مدرن و عقب‌گرد به سمت تحجر لیبرال را مهیا می‌سازند. انتظاراتی که یک عاقل در زیست اجتماعی‌ خود دارد، انتظار پیاده شدن قسط و عدل، دفاع از نوامیس، وجود غیرت و غلبه مروت و فتوت و صالح شدن جامعه است و انتظاراتی که یک جاهل در زیست اجتماعی خود دارد، مطالبه حاکمیت هواهای نفسانی، بی‌غیرتی و بی‌حیایی، اختلاط زن و مرد، تفوق پورنوکراسی و فاسد شدن جامعه است. 🔹در این انتخابات با صرف‌نظر از جریانات فرعی، تقابل اصلی میان مذهبی‌صورتی‌ها و انقلابی‌هاست. مذهبی‌صورتی‌ها که تا سالیان آتی در جریان لیبرال جامعه حل می‌شوند، خواهان کوتاه آمدن حاکمیت در قبال هوای نفس جاهلان است اما انقلابیون که طرح‌های جایگزین دارند، خواهان حاکمیت قرآن در جامعه و تحقق عدل و قسط اجتماعی هستند. 🔹از سوی دیگر، یکی از سنجه‌هایی که «دعای عرفه» به ما معرفی می‌کند، سنجه‌ی «وفای به عهد» و در نقطه مقابل آن «نقض عهد» است. منظور از «عهد» در اینجا، عهد ولایت است و لذا کسانی شایستگی حاکمیت بر جامعه اسلامی دارند که در وفای به ولایت و تبعیت از ولیّ امر جامعه، پیشتاز باشند. برخی از نامزدهای موجود نه‌تنها در عمل تابع ولیّ امر نیستند بلکه مانع «بسط ید» ولایت می‌شوند و او را دچار «قبض ید» نموده و دست و پای او را از حرکت بازمی‌دارند. 🔹سنجه‌ی دیگر، سنجه‌ی دفاع از پابرهنگان است. امام خمینی (ره) فرمودند: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسؤولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسلام آمریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.» 🔹سنجه‌ی دیگر، «ذبحت» است. درس عید قربان به ما این است که هر قدرتی خداوند به ما داد، ذبح کنیم و در راه حق، قربانی نماییم. نتیجه‌ی نهایی تقابل «بیع» و «ربا» -که در قرآن کریم مطرح شده- آن است که «بیعت» موجب «ذبح» می‌شود و «ربا» موجب «ربح». از این منظر، سعی ما باید این باشد که پس از «بیعت» با خدا، «ذبحت» را رقم بزنیم. این امر در شهید رئیسی مشهود بود. باید ببینیم از شش نامزد موجود کدامیک به این امر نزدیک‌تر است. 🔹 قرآن کریم در ماجرای یوسف نبی و در ماجرای طالوت، شاخص اصلی انتخاب حاکم را حفیظ بودن و علیم بودن می‌داند و نه نسبت‌ها و روابط مالی و مادی. لذا طالوت (به معنای حاکم مطلوب) برای جامعه اسلامی حاکمی است که علاوه بر تعهد، مبانی فکری متقنی داشته باشد. چنین حاکمی اولاً باید مبانی معرفتی کاملی داشته باشد و ثانیاً تبعیت محض از ولی امر (در آن زمان اشموئیل نبی) داشته باشد. 🔹از افراد موجود، پزشکیان و پورمحمدی صراحتاً مبتنی‌بر هوای نفس حرف می‌زنند. قالیباف هم صرفاً مذهبی‌صورتی‌ها را جذب می‌کند. می‌گویند زاکانی از حیث قلدری از جلیلی بهتر است. گرچه قلدری از شاخص‌های مهم است اما اگر امر دائرمدار بین قلدری و بین مبانی فکری باشد، مبتنی‌بر شاخص‌های قرآنی و بیانات امام خامنه‌ای، مبانی فکری قوی، مهم‌تر و ضروری‌تر از قلدری است زیرا مبانی فکری است که به رفتار شخص جهت می‌دهد. کسی که مبانی قوی نداشته باشد، قطعاً لغزش خواهد کرد. امام خامنه‌ای در آخرین دیدارشان مهم‌ترین شاخص را چنین فرمودند:«ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب دارد.» ✅ ضمن احترام به همه نامزدها و ضمن اینکه که به هر شش نفرشان نقدهایی وارد است اما نامزد اصلح را قطعاً می‌دانم. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
آخرین اعتراف دشمن به برتری جلیلی 🔹 در ماههای اخیر مکرراً تحلیل‌های اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی غرب را در زمینه مسائل منطقه و مسائل ایران بررسی کردم و صدها تحلیلشان را مطالعه نمودم. یکی از مراکز مهم تحلیلی غرب، «مرکز اتحاد علیه ایران هسته‌ای» است. بر اهل فن روشن است که این مرکز تحت عنوان United Against Nuclear Iran یا UANI یک سازمان ذی‌نفوذ برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای است. این سازمان تلاش می‌کند شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهد تا از تجارت با ایران ممانعت کنند. رئیس این سازمان جو لیبرمن سناتور سابق مجلس سنای آمریکاست. دو روز پیش به تاریخ 17 ژوئن، تحلیلی توسط سعید گلکار و کسرا اعرابی -از مشاوران ارشد این مرکز- منتشر شد که به بررسی انتخابات ایران پرداخت. متن این تحلیل را می‌توانید در اینجا ببینید. بخشی از آن را در ادامه بیان می‌کنیم: 💬 «از میان شش نامزد، فقط دو نفر ویژگی‌ها و معیارهای خامنه‌ای را دارا هستند: سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف. جلیلی و قالیباف هر دو متعلق به هسته اصلی داخلی رژیم هستند. برای خامنه‌ای، جلیلی و قالیباف دو طرف یک سکه هستند... رقابت اصلی بین این دو نامزد خواهد بود اما جلیلی در بین نسل جوان و گروههای اسلام‌گرا بسیار محبوب‌تر است.» 💬 «قالیباف، فراتر از فقدان پایگاه اجتماعی وی در گروههای اسلام‌گرای رژیم، مانع اصلی تبدیل شدن وی به رئیس جمهور بعدی، سوابق وی در مورد فساد است که به طور گسترده مورد انتقاد پایگاه جوان اسلام‌گرای رژیم قرار می‌گیرد. گفته می‌شود قالیباف بعنوان یکی از نخبگان برتر سیاسی در سه دهه گذشته، چهره‌ای آشناتر از جلیلی در بین عموم مردم است. این می‌تواند به نفع او باشد به ویژه در بین ایرانیان بی‌سواد در مناطق روستایی که فقط اطلاعات خود را از تلویزیون و رادیوی تحت کنترل دولت بدست می‌آورند.» 💬 «اما برای خامنه‌ای، جلیلی بیشتر از بقیه، نمایانگر رئیسی دوم است. او چهره‌ای عمیقاً ایدئولوژیک است. هر وقت جلیلی دچار اشکالاتی شده -از جمله از دست دادن انتخابات و یا رد صلاحیت- او بی سر و صدا شکست را پذیرفته و هرگز سیاست‌های خامنه‌ای را زیر سوال نبرده است. وی دارای تجربه بوروکراتیک قابل‌توجه و پیوندهایی قوی با گروه جدید تکنوکرات‌های مذهبی- معروف به امام صادقی‌ها- است. مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق همچنین با دفتر خامنه‌ای ارتباط بسیار محکمی دارد و در واقع نماینده رهبر عالی در شورای عالی امنیت ملی -بالاترین نهاد سیاست‌گذاری خارجی و امنیتی در جمهوری اسلامی- است.» 💬 «جلیلی همچنین با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رابطه بسیار نزدیکی دارد. او جانباز جنگ ایران و عراق است و در شبه نظامیان بسیج خدمت کرده است. جالب اینجاست که تنها چیزی که علیه این نیروی فدایی مطرح است این نکته است که برخی از نخبگان رژیم او را بیش از حد یک افراط‌گرای اسلامی حتی برای استانداردهای جمهوری اسلامی می‌دانند. با این حال، برای خامنه‌ای، این ممکن است به نفع جلیلی باشد. اگر جلیلی برنده شود، رضایت کامل خامنه‌ای از دولت بوروکراتیک رئیسی برآورده می‌شود و موجب ظهور نسل جدیدی از تکنوکرات‌های مذهبی می‌شود.» ✅ مطالب فوق، عین عبارات دشمنان درباره جلیلی بود. جلیلی امتداد رئیسی و نزدیک‌ترین نامزد به معیارهای امام خامنه‌ای است. حجت بر همگان تمام است. والسلام ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
قول سدید و صدید در مناظرات 🔹 در بحبوحه انتخابات ۱۴۰۳، یکی از تلاش‌های ما باید احیای مفاهیم ناب قرآنی و ارائه تحلیلی متفاوت از تحلیل‌های رایج، و تقویت نگرش توحیدی در خودمان باشد. اساساً یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انتخابات، باز شدن یکی از ابواب تفهم و تفقه در معارف قرآنی، و حرکت به سمت جهش علمی و حکمی مدنظر امام خامنه‌ای است. 🔹 یکی از سنجه‌های قرآنی برای بررسی کیفیت مناظره‌ها، شاخص قول «سدید» در مقابل قول «صدید» است. قول سدید یعنی گفتاری که محکم و متقن باشد و راه خطا را سدّ کند و شبهه‌انگیز یا دوپهلو و قابل‌سوءبرداشت نباشد. این شیوه بیان موجب اصلاح شخص و جامعه می‌شود. 🔹 در مقابل، قول صدید، گفتاری است که صد عن سبیل الله کند یعنی ممانعت از راه خدا ایجاد کند و از حرکت مردم به سمت راه حق و تمدن اسلامی جلوگیری نماید. این گفتار که به غذایی چرک‌آلود برای جهنمیان تشبیه شده، موجب افساد شخص و جامعه می‌گردد. 🔹 نمونه قول سدید در مناظرات، گفتاری است که اولاً دقیقاً پاسخ سوالات داده می‌شود و به حاشیه نمی‌رود؛ ثانیاً به کسی توهین نمی‌شود؛ ثالثاً غرغر زدن و ناامیدسازی مردم صورت نمی‌گیرد؛ و رابعاً موجب افزایش ایمان و امید در مردم می‌شود. قول صدید دقیقاً در نقطه مقابل این گفتار است و موجب ناامیدی مردم از نظام و انقلاب و ناامیدی مردم از تمدن نوین اسلامی می‌شود. 🔹 از سوی دیگر باتوجه به نقشه انسان در قرآن، وجود انسان و جامعه دارای چهار ساحت است که عبارتند از صدر و شغاف و قلب و فواد. صدر و شغاف سطحی‌ترین لایه‌های وجود ما هستند که حیوانات نیز این ساحت‌ها را دارند. قلب و فواد لایه‌های عمیق‌تر وجود ما هستند که بعد ملکوتی و فرشته‌خویی ما هستند. نامزدهای انتخابات را نیز با این چهار سطح می‌توان تحلیل نمود. 🔹 برخی نامزدها در لایه صدر و شغاف هستند یعنی صرفاً بر هوای نفس مردم می‌دمند و بر روی نفسانیات آن‌ها مانور می‌دهند. اما برخی‌ها عاقلانه و متفکرانه ورود کرده‌اند و گفتارشان موجب اطمینان و آرامش جامعه می‌شود. این‌ها در لایه قلب و فواد عمل می‌کنند. قول صدید ذیل لایه‌های صدر و شغاف است و قول سدید ذیل لایه‌های قلب و فواد. 🔹 قول سدید بخشی از مبحث کلمه طیبه و قول ثابت در قرآن کریم است. آیه ۲۷ سوره ابراهیم می‌فرماید: يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ. قول ثابت سه جنبه دارد: اولاً این گفتار تغییر و تبدل ندارد و لذا ثابت است. ثانیاً این گفتار مبتنی‌بر مبانی فکری محکمی است و لذا ثابت است. ثالثاً این گفتار موجب تثبیت فواد مردم می‌شود و لذا ثابت است. ✅ قرآن چراغ راه ما در فتنه‌هاست و با این شاخص‌ها انتخاب ما را بسیار راحت‌تر می‌کند. ان‌شاءالله ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
انتخاب دولت نار یا نور؟ 🔹مبتنی‌بر مبانی قرآنی، دو مقوله نور و نار، دو نظام متفاوت تشکیل می‌دهند: نظام‌ها و سیستم‌های مبتنی‌بر نور و نظام‌ها و سیستم‌های مبتنی‌بر نار. نور و نار نظام‌سازند و با آن‌ها می‌توان چهارچوب‌ تحلیلی‌ متفاوتی ایجاد نمود و اساساً بایستی رشته‌های دانشگاهی درباره نورشناسی و نارشناسی ایجاد گردد. بهشت، نظام آکنده از نور است و جهنم، نظام آکنده از نار. 🔹مبتنی‌بر این تحلیل، دو نوع دولت وجود دارد: یا به سمت نور حرکت می‌کند و یا به سمت نار. دولت نور، دولت مهدوی و جامعه هجری است که در زمان ظهور تشکیل خواهد شد و دولت نار نیز دولت ائمه طاغوت است که از قدیم تابه‌حال تداوم داشته. در این طیف، میتوان دولتی تشکیل داد که اگرچه نور مطلق نباشد اما به سمت دولت نور حرکت کند و همچنین میتوان دولتی تشکیل داد که اگرچه نار مطلق نباشد اما به سمت دولت نار طواغیت حرکت نماید. 🔹ساحات صدر و شغاف نفس انسان، ساحات مربوط به نار است و ساحات قلب و فؤاد انسان ساحات مربوط به نور است؛ این بدین معناست که اگر ظرفیت قلب و فؤاد را فعال نکنیم و صرفاً در صدر و شغاف بمانیم و در آن حیطه قدم بزنیم، ما خودمان و دولتمان و مردممان را به سمت نار حرکت داده‌ایم و در قیامت نیز پیش‌قدم آن‌ها به سمت نار خواهیم بود. 🔹 اگر توجه کنید برخی از نامزدهای انتخابات در مناظرات اخیر، صرفاً بر آتش هواهای نفسانی می‌دمند و آن را شعله‌ور می‌سازند. اینان اگر رأی نیاورند از منظر قرآن، «حطب» جهنم هستند: یعنی هیزم‌های برافروخته‌نشده. و اگر رأی بیاورند و نفسانیاتشان را اجرا سازند، ازمنظر قرآن، «حصب» جهنم هستند: یعنی هیزم‌های برافروخته‌شده. درواقع، ذهن این افراد به‌خاطر رسوخ اندیشه‌های لیبرال، حمل‌کننده حطب شده که فرمود وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ و اگر به قدرت برسند، این آتش را بالفعل خواهند ساخت: إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ. 🔹از سوی دیگر، طبق قاعده «تخاصم اهل نار» که در آیه «إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّار» بدان اشاره شده، اهل نار، اهل مخاصمه و جدل هستند و به‌جای آنکه پاسخگوی گذشته خود باشند و برنامه خود را برای آینده ارائه دهند، اهل بگومگو و اهل حاشیه‌پردازی و جدل‌های بیهوده‌اند. با این شاخص‌، برخی از نامزدهای انتخابات که با جدل‌ها و تخاصم بیهوده، به‌جای ارائه برنامه و راهبرد واقعی برای حل مشکلات، به حاشیه‌ها پرداختند، از اصلحیت لازم برای تصدی دولت برخوردار نیستند. 🔹 دولت نار موجب «لفح» و سوزاندن مردم در آتش جهنم می‌شود که قرآن کریم می‌فرماید: تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَهُمْ فِيهَا كَالِحُونَ. در مقابل، دولت نور موجب «نفح» و آرامش‌ جامعه می‌شود. «لفح»، باد گرم ناشی از آتش است و «نفح» نسیم خنک ناشی از نور. تقابل نار و نور، در سطوح عملیاتی‌تر موجب تقابل لفح و نفح می‌شود و نهایتاً موجب شقاوت و یا سعادت مردم می‌گردد. این شاخص‌ها کار را برای انتخاب دولتی که بتواند قدمی در راستای حرکت به سمت دولت نور مطلق حرکت کند، تسهیل می‌نماید. اگرچه نامزدهای انتخابات همگی محترم‌اند وهیچ‌یک مطلقاً باطل یا مطلقاً بی‌عیب‌ونقص نیستند اما این مهم است که با سنجه‌های قرآنی دقت کنیم مسئولین جامعه، کشور را به چه سمتی ریل‌گذاری خواهند کرد؛ به سمت غرب‌زدگی و انحطاط یا به سمت جامعه مهدوی؟ 🔹 امام خامنه‌ای در آخرین دیدارشان شاخص‌ها را تبیین نمودند: «کسی که توانایی استفاده از فرصت‌ها و ظرفیتهای کشور را داشته باشد اصلح است. نامزدها با خداوند خود عهد کنند که اگر موفق شدند؛ از افرادی که ذرّه‌ای با انقلاب فاصله دارند استفاده نکنند. آنکه تصور کند بدون لطف آمریکا نمیتوان قدم از قدم برداشت او خوب مدیریت نخواهد کرد. اصلح آن کسی است که در درجه‌ی اول به مبانی این انقلاب و این نظام اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد. دوم اینکه کارآمد باشد. شب و روز نشناسد. دنبال کار باشد. توانایی داشته باشد برای کار کردن. از عناصر خوب و همکاران خوب استفاده کند. توان کار و نشاط کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب این موجب صلاحیت است. وقتی این صلاحیت وجود داشت این آدمی با این خصوصیات می‌تواند از همه‌ی ظرفیتهای کشور استفاده کند.» ۱۴۰۳/۴/۵ ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444