─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 96
آيه 🔻
⤵️وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
ترجمه 🔻
⤵️و اگر مردم شهرها و آبادى ها ایمان آورده و تقوا پیشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمین را برآنان مى گشودیم، ولى آنان (آیات ما را) تكذیب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵️«بركات» جمع «بركت»، به موهبتهاى ثابت و پایدار گفته مىشود، در مقابل چیزهاى گذرا.
🌳در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركتهاى مادّى و معنوى مى شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
🍁سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
🌳پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند.
🍁ثانیاً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاكم نمى باشد.
🌳به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى فرماید: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شىء» چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
🍁در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شىء»، زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد.
🌳خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیلهى مهلت و پرشدن پیمانهى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمتها براى مؤمنین باشد، مایهى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و وسیلهى قهر الهى است.
🍁امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بندهاى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود.
🌳از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّلاللّه تعالى فرجه) است كه به گفتهى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى شود.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها ⚡️📬
1-❄️ ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانهى كار بسیار سخت و نشدنى است)
2-♻️ براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
3-❄️ ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
4-♻️ سرمایهگذارى روى فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
5 -❄️ وعدههاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
6-♻️ بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
7-❄️ ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
8 -♻️ انسان بهطور غریزى بهدریافت بركات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى كردند. «لفتحنا علیهم بركات»
9-❄️ آنچه از بركات دریافت مىكنیم، گوشهاى از بركات الهى است. «بركات» (كلمهى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركتها نمى شود)
10-♻️ زمین و آسمان، سرچشمهى بركاتاند. «بركات من السماء و الارض»
11-❄️ نقش آسمان در بركترسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
12-♻️ ایمان و تقوا سبب نزول بركات مى شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات»
13-❄️ عامل محرومیّتها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
14-♻️ لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
⚘eitaa.com/Tasniim ⚘
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
🍃🌹 اَلَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [46]
🍃[همان] كسانى كه مىدانند پروردگارشان را ملاقات خواهندكرد، و بهسوى او باز مىگردند.
امام باقر (علیه السلام)-
✍ این آیه دربارهی علی
(علیه السلام)، عثمانبنمظعون، عمّار و برخی از یاران ایشان نازل شده است.
📚بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۳۳/ المناقب، ج۲، ص۹/ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۱۵/ ا
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)-
🍃🌹 «ظنّ» در کتاب خدا بر دو وجه است:
یکی ظنّ به معنای #یقین و دیگری ظنّ به معنای #شک؛
💬🖍 منظور از «ظن» در این آیه،
ظنّ یقین است.
آیه ۴۷ / بقره
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۳۲ بحارالأنوار، ج۷، ص۴۴/ القمی، ج۱، ص۴۶/ البرهان
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#پای_درس_استاد
(تقدیرات شب قدر ۱)؛
مهمترین ابزار، برای درک شب قدر ⭐️
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#چگونه_عبادت_کنم ۴۳
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
چگونه عبادت کنم_43.mp3
9.67M
#چگونه_عبادت_کنم ۴۳ 🤲
عبادت درست، کم کم، قلبمون رو یک جهت میکنه.
از یه قلبِ هرجایی، که دائم با هرچیزی بالا و پایین میشه ...راحت میشیم.
بشرطی که واقعاً عبادت کنیم.
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_516474296994891202.mp3
2.87M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 97_98_99
#سوره_اعراف ،آیه ۹۷_۹۸_۹۹
جزء ۹
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 97_98_99
آيه 🔻
⤵️أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا بَيَتاً وَهُمْ نَآئِمُونَ
⤵️أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا ضُحىً وَهُمْ يَلْعَبُونَ
ترجمه 🔻
⤵️آیا اهل آبادى ها (خود را در امان مى بینند و) ایمن هستند از اینكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفته اند به آنان برسد؟
🏘یا آنكه اهل آبادى ها در امان هستند از اینكه قهر و عذاب ما در روز، در حالى كه سرگرم بازى اند به آنان وارد شود؟
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 99
آيه🔻
⤵️أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ
ترجمه 🔻
⤵️پس آیا از مكر خدا (و عذاب ناگهانى او) ایمن شدند؟ با آنكه جز افراد زیانكار، كسى احساس ایمنى از مكر خدا نمى كند.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
💙«مكر»، گرچه در فارسى به معناى نیرنگ و حیله است، امّا در لغت عرب، به معناى تدبیر و چاره اندیشى براى بازگرداندن از هدف است، چه حقّ باشد چه باطل.
💢مكر خدا، تدبیر الهى است كه نقشهى كفّار را بر هم مى زند.
💙حتّى پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام نیز خود را در امان نمى دانستند و همواره مراقب اعمال خود بوده اند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند، لذا پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: «انّى اخاف اِن عصیتُ ربّى عذاب یوم عظیم»
💢راوى مى گوید پشت سر امام صادق علیه السلام نماز مى خواندم كه حضرت در نماز فرمود: «الّلهم لاتؤمنّى مَكرك»، خداوندا! مرا از مكر خودت غافل و ایمن نگردان. آنگاه حضرت فرمود: «فلایأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون»
💙حضرت على علیه السلام مى فرماید: حتّى بر نیكوكاران این امّت از كیفر الهى ایمن مباش، زیرا خداوند مى فرماید: «فلایأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون».
💢در حقیقت ایمن نبودن از مكر الهى، به معنى توجّه به از مسئولیّتها و تكالیف و ترس از كوتاهى در انجام وظایف است.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡️📬
1-🌴 براى احساس مسئولیّت، احتمال خطر كافى است. «أفَأمِن...»
2-🏜 به نظام آرام موجود مغرور نشویم و هرگز خود را مصون ندانیم. «أفَأمِن اهل القُرى...» آرى، عذابها مخصوص اقوام پیشین نیست، قانون الهى شامل همهى اقوام در هر زمانى مى شود.
3-🌴 اگر خداوند اراده كند، مى تواند قهر خویش را در زمانى نازل كند كه هیچ راه چارهاى نباشد و شبانه همه را نابود كند. «بیاتاً و هم نائمون»
4-🏜 انسان با همهى تدبیر و ابتكار و پیشرفت، نباید از عذاب الهى آسوده خاطر باشد. «أفأمِن... او أمن...»
5 -🌴 از اسباب توجّه و غفلتزدایى، طرح احتمال خطر است. «أفأمن، أو أمِن»
6-🏜 خواب غفلت وسرگرمى هاى نابجا، زمینهى قهر الهى است. «نائمون... یلعبون»
7-🌴 زندگى بدون ایمان و تقوا، بازیچهاى بیش نیست. «و هم یلعبون»
8 -🏜 هرگز از قهر الهى احساس ایمنى نكنیم. «أفأمن... او أمن... أفأمنوا مكر اللّه» آرى، زیستن همراه با بیم و امید مطلوب است.
9-🌴 كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا بى خیالند، زیانكارند.«فلایأمن... الخاسرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
⚘eitaa.com/Tasniim ⚘
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
#پای_درس_استاد
(تقدیرات شب قدر ۲)؛
مهمترین ابزار، برای درک شب قدر ⭐️
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سخنرانی #استاد_شجاعی در شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان
ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد
🎥 پخش زنده ؛
Instagram.com/ostad.shojae1
montazer.tv
@ostad_shojae