#مهدویتدرقرآن ۳
🔅«آیه از سوره آل عمران»
💢«أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»۱
🔹 تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند از روی اختیار یا از روی اجبار در برابر فرمان او تسلیم اند و بسوی او بازمیگردند.
🔹 از رفاعه بن موسی روایت شده که گفت از امام صادق شنیدم که در تفسیر این آیه شریفه فرمود:
🔅 هرگاه مهدی عجل الله قیام کند مصداق این آیه ظاهر می شود زیرا آنوقت است که در زمین باقی نماند هیچ قریه و بلد و سرزمینی، مگر آنکه در آن قریه و شهر صدا بلند شود و به «اشهد ان لا الله عین الله و ان محمداً رسولالله »
۱:آل عمران/۸۳
📚بحارالانوار، ج15، ص 176.
#امام_زمان
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مهدویتدرقرآن ۴
🔅«آیه ای از سوره توبه»
💠از امام باقر علیه السلام در مورد تفسیر آیه شریفه سی و شش سوره توبه که میفرماید:
🔅وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقينَ.
« با همه مشرکین بجنگید چنانکه آنان همگی با شما میجنگند» سؤال شد حضرت فرمود:
🔹هنوز تأویل این آیه نیامده است هنگامیکه قائم ما پس از ما قیام کند آنان که زمان او را درک کنند تأویل این آیه را خواهند دید که بی تردید آیین محمد صلی الله علیه و آله به هرجایی که شب و روز میرسد خواهد رسید و دیگر اثری از شرک در روی زمین نمیماند.
💠 چنانکه خدای متعال میفرماید:
🔅« دیگر نشانی از آنها بجز اقامتگاهشان دیده نمیشود»۱
زمین به وسیله مهدی عجل الله آباد، خرم و سرسبز میشود و به وسیله او چشمهسارها روان گردد فتنهها و غارتگریها از بین میرود و برکات بسیار می شود. ۲
📚۱:احقاف/۲۵
۲:الزام الناصب/ص۲۲
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مهدویتدرقرآن ۵
🔅«آیهای از سوره إسراء»
🔹وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقَد جَعَلنا لِوَليِّه سُلطانا فَلا يُسرِف فِي القَتلِ إنَّهُ کانَ مَنصورا [إسراء/33]
«و آن کس که مظلوم کشته شده، براي وَليّش سُلطه (و حق قصاص) قرار داديم. اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمايت است.»
🔹امام باقر در تفسير این آیه فرمودند:
منظور از «مَن قُتِلَ مَظلوما» حسين بن علی است و بقيه ی آيه، امام زمان است که نامش در آيه «منصور» ميباشد، چنان که خداوند احمد و محمد را «محمود» و عيسی را «مسيح» خوانده است.
📚اثبات الهداة، ج5، ص193
تفسير فرات الکوفی، ص240
#امام_زمان
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مهدویتدرقرآن ۶
🔅«آیه ای از سوره بقره»
💠الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ [بقره/۳]
(پرهيزكاران) كسانی هستند كه به غيب ايمان میآورندو نماز را برپا ميدارند و از تمام نعمتها و مواهبی كه به آنان روزی دادهايم، انفاق میکنند.
🔹داوود رقی میگويد كه امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه فرمودند:
«متَّقين كسانی هستند كه به قيام حضرت قائم(مهدی) ، كه البته حق است، اقرار و ايمان داشته باشند.»
📚اثبات الهداة ج۵ ص۷۲
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مهدویتدرقرآن ۷
🔅«آیه ای از سوره مائده»
💠الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ...[مائده/۳]
{امروز، کافران از (زوال) آئین شما، مأیوس شدند بنابراین از آنها نترسید...}
🔸جابر میگوید امام باقر درباره این آیه فرمودند:
💢«روز ظهور قائم آل محمد است که بنی امیه نا امید می شوند؛ آنها هستند که کافر گشته و از آل محمد(علیهم السلام) نا امید می باشند.»
📚البرهان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۲۲۳
📚الزام الناصب، ج۱، ص۵۸
#امام_زمان
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مهدویتدرقرآن ۸
🔅«آیه ای از سوره الرحمن»
💠يعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ [الرحمن/۴۱]
{تبهكاران از سيمايشان شناخته مىشوند و از پيشانى و پايشان بگيرند...}
🔸معاویه دُهنی میگوید امام صادق از من پرسید: دیگران درباره این آیه چه می گویند؟
🔸 عرض کردم: می پندارند که خداوند روز قیامت گنهکاران را از قیافه شان می شناسد...
امام فرمودند: خدا چه نیاز دارد مجرمان را از چهره بشناسد و حال آنکه آنان را آفریده؟!
🔸عرض کردم: جانم به قربانتان! پس معنای آیه چیست؟
امام فرمودند: هنگامی که حضرت قائم علیه السلام قیام کند، خداوند به او علم سیما شناسی عطا می کند (پس از چهره، آنها را می شناسد و با ایشان برخورد می کند)
📚الاختصاص، ص۳۰۴
📚بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۵۶
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مهدویتدرقرآن ۹
🔅«آیه ای از سوره آل عمران»
🔹بلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِين [آل عمران/۱۲۵]
🔸آرى (امروز هم) اگر صبر و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خدا شما را به پنج هزار از فرشتگان، که نشانه هایی با خود دارند، یاری خواهد داد!
🔸امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند:
فرشتگانی که رسول خدا را روز جنگ بدر در زمین یاری کردند، از آن پس به آسمان بالا نرفتند و نمی روند تا اینکه صاحب الامر را یاری کنند، تعداد آن فرشتگان، پنج هزار است.
#امام_زمان
📚تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۹۷
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولایمن
🌱بهار از پشت چشمان تو ظاهر میشود روزی
زمین با ماه تابانت، مجاور میشود روزی...
🌱تو باقیماندهی حقی،به زیتون و زمان سوگند
تمام عصرها باتو، معاصر میشود روزی...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
#اللَّھُـمَعجِّـلْلِوَلیِڪَألْـفَـرَج
#دعایفرجفراموشنشود.
.
38.Sad.21-25.mp3
5.22M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه21_22_23_24_25
#سوره_ص #آیه۲۱_۲۲_۲۳_۲۴_۲۵
📖#جزء ۲۳
تفسیر آیه 21_22سوره ص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=103412
تفسیر آیه 23سوره ص
http://sokhanrani.iranseda.ir/search/?t=%DB%B2%DB%B3%20%D8%B5
تفسیر آیه 24_25 سوره ص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=93679
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
⃟🌿 ⃟🌺
🕊 تفسیر آیه ۲۱ و ۲۲ سوره ص 🕊
🍃 وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (۲۱)🍃
🍃 إِذْ دَخَلُوا عَلَي دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَي بَعْضُنَا عَلَي بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَي سَوَاء الصِّرَاطِ (۲۲)🍃
ترجمه 🔶
🍃 و آيا ماجراى آن دادخواهان كه از ديوار محراب (داود) بالا رفتند به تو رسيده است؟🍃
🍃 آن گاه كه (ناگهانى) بر او وارد شدند و او از (مشاهده ى) آنان به هراس افتاد. شاكيان گفتند: نترس، ما دو نفر درگير شده ايم و يكى از ما بر ديگرى تعدّى نموده است، پس بين ما به حقّ داورى كن و ستم روا مدار و ما را به راه راست راهنمايى فرما».🍃
«خصم» به معناى نزاع و درگيرى است و به هر يك از طرفين دعوا نيز گفته مى شود.
كلمه ى «سور» به معناى ديوار بلند است و «تسوّروا» به معناى بالا رفتن از ديوار است.
كلمه ى «محراب» به دو معناست؛ گاهى به معناى بالاى مجلس و بهترين جاى منزل است كه بزرگان مى نشينند و گاهى به معناى محلّ عبادت و جايگاه امام جماعت است.
«شطط» به معناى تجاوز و افراط و زياده روى و ستم است.
امام رضا(عليه السلام) فرمود: خداوند دو فرشته را (در قيافه دو دادخواه) نزد داود فرستاد و آن دو از در بر او وارد نشدند بلكه از ديوار محراب بالا رفته و ناگهان نزد او آمدند.
شايد بتوان از اين ماجرا استفاده كرد كه براى آزمايش يا آموزش، فضاسازى و فيلم سازى و تغيير فيافه و ايجاد صحنه هاى هيجانى، دوست يا دشمنى فرضى، تغيير لباس و صدا و كارهاى هنرى جايز باشد واللّه العالم.
در آيات پيشين، قرآن كمالات بسيارى را براى حضرت داود بيان نمود كه آخرين آنها، فصل الخطاب، يعنى قضاوت قاطعانه بود.
در اين آيات به صحنه اى اشاره مى كند كه خداوند براى داود پيش آورد تا او را آزمايش كند و در نهايت آموزش دهد كه چگونه داورى كند. در اين صحنه كه بر اساس برخى روايات، توسط برخى فرشتگان انجام شده است، دو نفر به گونه اى غير منتظره بر داود وارد مى شوند، چنانكه او گمان مى برد قصد سوئى نسبت به او دارند، امّا مى گويند: اى داود نترس، ما دو نفر شاكى هستيم كه ميان ما اختلاف شده و از تو داورى مى خواهيم.
فرشته بودن اين دو نفر را اين نكته تقويت مى كند كه در داستان حضرت ابراهيم و حضرت لوط نيز، فرشتگان به گونه اى بر آنان ظاهر شدند كه اين دو پيامبر ترسيدند و سپس فرشتگان گفتند: نترسيد.
در قضاوت، عدالت جايگاه محورى دارد، لذا در اين آيات، با سه عبارت مختلف، بر عدالت در قضاوت تأكيد شده است: «فاحكم بيننا بالحقّ»، «لا تشطط»، «اهدنا الى سواء الصراط»
📌 پیام ها
🌿 قبل از بيان سخن، در مخاطبين انگيزه ى شنيدن ايجاد كنيم. «هل اتاك نبأ»
🌿 خداوند، پيامبر را به مطالعه تاريخ گذشته دعوت مى كند. «هل اتاك نبأ الخصم»
🌿 صحنه هاى هيجانى و غوغايى و دلهره آور، زمينه ى عجله و دست پاچگى در قضاوت است. «تسوّروا المحراب - ففزع»
🌿 قضاوت در محراب عبادت، ارزش و قداست آن را بيش تر مى كند. (سكوى قضاوت حضرت على عليه السلام در مسجد كوفه بود و محل قضاوت حضرت داود در محراب). «تسوّروا المحراب»
🌿 ترس و دلهره طبيعى به سراغ موحّدين نيز مى آيد و با توحيد منافاتى ندارد. «ففزع»
🌿 پيامبران نيز به حكم بشر بودن، از امور غير منتظره، وحشت مى كنند. «ففزع»
🌿 براى قضاوت، بايد طرفين دعوا در دادگاه حاضر باشند. «خصمان»
🌿 انبيا، مرجع و ملجأ مردم بوده اند. «دخلوا على داود... خصمان بغى...»
🌿 تذكّر به قاضى در لحظه ى قضاوت، وسيله اى است براى مصونيّت او از اشتباه. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط و اهدنا»
🌿 طرفين دعوا، بايد خواهان اجراى حقّ باشند، نه حفظ منافع خود. «فاحكم بيننا بالحقّ»
🌿 رهبران و داوران جامعه الهى بايد نصيحت پذير و حقّ شنو باشند. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط»
🌿 اجراى عدالت در جامعه، عامل هدايت مردم به راه مستقيم و دورى از افراط و تفريط مى شود. «اهدنا الى سواء الصراط»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
.