eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ سوره 7. اعراف آيه 105_106_107 آيه🔻 ⤵️حَقِيقٌ عَلَى‏ أَن لَّا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُم بِبَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِىَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ‏ ترجمه 🔻 ⤵️سزاوار است كه درباره‏ى خداوند جز سخن حقّ نگویم (و نسبت ندهم)، همانا من از سوى پروردگارتان براى شما دلیلى روشن (معجزه‏اى) آورده‏ام، پس بنى‏اسرائیل را همراه من بفرست. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها ⚡️📬 1-❄️ انبیا، جز سخن حقّ چیزى نمى‏ گویند، پس در ابلاغ رسالت معصوم هستند. «لا أقول على اللّه الاّ الحقّ» 2-🔹 انبیا باید معجزه داشته باشند، «قد جئتكم ببیّنة» و در رسالت خود هیچ تحكّم و تحمیلى ندارند. 3-❄️ همه‏ى مردم، یك پروردگار دارند، پس ادّعاى ربوبیّت بیجاست. «ربّكم» 4-🔹 تا مردم به آزادى از سلطه‏ى طاغوت‏ها نرسند، نمى‏ توان برنامه‏ى فرهنگى و ارشادى كاملى براى آنان در نظر گرفت. «فأرسل معى بنى‏اسرائیل» 5 -❄️ آزادسازى بنى‏ اسرائیل، فرمان الهى و جزو رسالت موسى است، نه آنكه تصمیم شخصى باشد. «انّى رسول من ربّ العالمین... فارسل...» 6-🔹 آزادى انسان‏ها، از اوّلین اهداف پیامبران است. «فأرسل معى بنى‏اسرائیل» و جز آنان هر كس به حكومت برسد، مردم را به بندگى مى‏ كشاند. حضرت على علیه السلام مى‏ فرماید: «مَن نال استطال» 📙 نهج البلاغه، حكمت 216  ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 106, 107 آيه🔻 ⤵️قَالَ إِن كُنتَ جِئْتَ بَِايَةٍ فَأْتِ بِهَآ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ ⤵️فَأَلْقَى‏ عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ‏ ترجمه🔻 ⤵️(فرعون) گفت: اگر از راستگویانى و (مى‏توانى معجزه‏اى بیاورى یا) معجزه‏اى آورده‏اى، آن را به میان بیاور. ⤵️پس (موسى) عصاى خود را افكند، كه ناگهان به صورت اژدهایى نمایان شد. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ ⤵️از عصاى حضرت موسى معجزات دیگرى نیز نمایان شد، از جمله اینكه پس از اژدها شدن، همه‏ى بافته‏ هاى ساحران را بلعید، «تلقف ما یأفكون» به آب دریا خورد و آن را شكافت، «أنِ اضرب بعصاك البحر فانفلق» ، به سنگ خورد و چشمه‏ هاى آب از آن جوشید. 🍀«اِضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عَینا» عصا در حضور خود موسى علیه السلام، مار كوچك و پر تحرّك شد و موسى فرار كرد، «جانّ ولّى مدبرا» در حضور مردم مانند مار معمولى حركت مى‏ كرد، «حیّة تسعى‏» و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. 🌼«فاذا هى ثعبان» بنابراین در تبلیغ و تربیت باید نوع و گرایش مخاطب را در نظر گرفت و هر كدام را با توجّه به موقعیّت خودش قانع كرد. 🍀امام رضا علیه السلام فرمود: زمان حضرت موسى علیه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسیارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه‏اى كه آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهایشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. میان افكندن عصا و اژدها شدن آن فاصله‏اى نبود. «فاذا هى ثعبان» 📚 شعراء، 45 شعراء، 63 بقره، 60 نمل، 10 طه، 20 عیون‏اخبارالرضا، ج‏2، ص‏80 ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-🔸 معجزه، دلیل صدق نبوّت است. «فأت بها ان كنت من الصادقین» فرعون با ابراز این سخن حقّ، اراده باطلى داشت و كسى را بالاتر از خود نمى‏ دانست. 2-🌿 معجزه باید براى همه روشن باشد و جاى هیچ شكّى باقى نگذارد. «مبین» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ ⚘eitaa.com/Tasniim ⚘ ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
تقدیرات شب قدر ۶ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🏴🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سخنرانی در شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد 🎥 پخش زنده ؛ Instagram.com/ostad.shojae1 montazer.tv @ostad_shojae
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 💫شبِ قدر ؛ شب عاشوراست! شب انتخاب ... همان خیمه، همان امتحان، همان فرصتِ خاموشیِ چراغ ... اما اینبار توئی که باید کنی ! www.aparat.com/v/NwyAL 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🏴🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
✍دردهای هفتاد سال گناه را که آورده باشی؛ این درمانگاه، برایش چاره می‌کند! شکستگی های تمام عالَم را هم که آورده باشی؛ مرامشان نیست کسی را جواب کنند. بکوب ..... جابر العظمِ الکسیر شده؛ تا تو نترسی! ↬ @darmahzareghoran ┈┈✾❀🕊🏴🕊❀✾┈┈ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994891220.mp3
3.38M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 108الی114 ،آیه ۱۰۸ الی۱۱۴ جزء ۹ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 108,109,110,111,112,113,114 آيه🔻 ⤵️وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِىَ بَيْضَآءٌ لِّلنّظِرينَ‏ ⤵️قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَذَا لَسَحِرٌ عَلِيمٌ‏ ترجمه🔻 ⤵️و (موسى) دست خود را (از گریبانش) بیرون آورد، پس ناگهان آن (دست) براى بینندگان سفید و درخشان مى‏ نمود. ⤵️اشراف و اطرافیان قوم فرعون گفتند: همانا او (موسى) ساحرى بسیار ماهر و داناست. ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-🌿 پیامبران در كنار انذار (اژدها شدن عصا كه نوعى ترس و وحشت داشت)، بشارت و دست نورانى نشان مى‏ دهند. «بیضاء» (در برابر متكبّر، ابتدا باید غرور او را درهم شكست، آنگاه دست نوازش را نیز نشان داد.) 2-🌿 سفید گشتن دست موسى، معجزه‏ى دیگر آن حضرت و امرى غیر منتظره و قابل رؤیت براى همگان بود. «فاذا هى بیضاء للناظرین» 3-🌿 اطرافیان طاغوت‏ها، در جنایات آنان سهیم‏ اند. «قال الملأ من قوم فرعون» 4-🌿 اطرافیان ضمن اقرار به عظمت كار حضرت موسى، بازهم تلاش مى‏ كردند نظام فرعونى را حفظ كنند. «انّ هذا لساحر مبین» 5 -🌿 افراد مستكبرِ لجوج، در مواجهه با دلیل و منطق و احتمال شكست، دست به توجیه زده و سرسخت‏تر مى‏ شوند. «انّ هذا لساحر علیم» («انّ» وحرف «لام» وجمله اسمیّه، نشانه‏ ى تأكید است) 6-🌿 مخالفان سعى مى‏ كنند با تهمت، چهره‏ى انبیا را خراب كنند. «لساحر علیم»  ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 110 آيه🔻 ⤵️يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ‏ ترجمه🔻 ⤵️(آنان گفتند: موسى) مى‏ خواهد شما را از سرزمینتان آواره وبیرون كند (و سرزمین شما را اشغال نماید)، پس (در این مورد) چه دستور مى‏ دهید؟ ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ ⤵️فرعونیان براى انحراف افكار عمومى، به حضرت موسى تهمت زدند، هم از نظر اعتقادى او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعى و سیاسى او را فتنه‏جو معرّفى كردند. ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-🔥 یكى از حربه‏ هاى مخالفان، تهمتِ قدرت‏طلبى به مردان حقّ است. «یرید أن یخرجكم» 2-📝 گاهى دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن‏دوستى، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده مى‏ كنند. «یخرجكم من ارضكم» 3-🔥 كافر همه را به كیش خود پندارد. «یخرجكم من ارضكم» چون فرعون دلبسته به مادّیات وزمین بود، فكر مى‏ كرد موسى نیز دلبسته‏ى مال وسرزمین آنان است. 4-📝 طاغوت‏ها در عین استبداد، گاهى ناچار مى‏ شوند در گرفتارى‏ هاى سیاسى به مشورت با اطرافیان بپردازند. «فماذا تأمرون» ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 111, 112 آيه 🔻 ⤵️قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ‏ ⤵️يَأْتُوكَ بِكُلِ‏ّ سَحِرٍ عَلِيمٍ‏ ترجمه🔻 ⤵️(اطرافیان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخیر انداز و مأموران را در شهرها براى جمع‏كردن (ساحران) بفرست. ⤵️تا هر ساحر دانا و كارآزموده‏اى را نزد تو بیاورند. ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ ⤵️كلمه‏ى «أرجِ»، فعل امر از ریشه‏ى «رجاء»، هم به معناى حبس كردن و هم به معناى تأخیر انداختن است. امّا با توجّه به موج گسترده‏ى دعوت موسى و معجزاتش، زندانى كردن او براى فرعون مناسب نبوده است، لذا معناى تأخیر انداختن مناسب‏تر است. 🍂در اینجا آمده است: «ساحر علیم» ولى در آیه 37 سوره‏ى شعراء با تعبیر «سحّار علیم» آمده كه نشان دهنده‏ى كمال تخصّص و كار آزمودگى جادوگران است. ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-💢 در حكومت‏هاى طاغوتى فرعونى، روشنگرى مردم و هر صداى حقّى، مجازاتى در پى‏ دارد. «قالوا أرجِه» 2-♨️ تخریب شخصیّت، مهم‏تر از قتل ومجازات است. «أرجِه» (بنا بر اینكه مراد از «أرجه»، پیشنهاد تأخیر مجازات موسى، براى رسوا كردن او در اجتماع باشد.) 3-💢 طاغوت‏ها براى شكستن حقّ، گردهمایى سراسرى و جهانى از متخصّصان تشكیل مى‏ دهند. «یأتوك بكلّ ساحر علیم» 4-♨️ كفّار هم مى‏ دانند براى مقابله با كار فرهنگى، باید كار فرهنگى قوى‏ ترى انجام داد. «بكلّ ساحر علیم» 5 -💢 گاهى علم و تخصّص، در دست افراد منحرف و در مسیر مبارزه با حقّ قرار مى‏ گیرد. «یأتوك بكلّ ساحر علیم» ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 113, 114 آيه🔻 ⤵️وَ جَآءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُواْ إِنَّ لَنَا لَأَجْراً إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَلِبِينَ‏ ⤵️قَالَ نَعَمْ وَ إِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ‏ ترجمه🔻 ⤵️و (پس از فراخوانى،) ساحران نزد فرعون آمدند، (و) گفتند: اگر ما پیروز شویم، آیا براى ما پاداشى هست؟ (فرعون) گفت: آرى! و (علاوه بر آن،) شما از مقرّبان (درگاه من) خواهید بود. ─┅─═ঊঈ🌼ঊঈ═─┅─ پيام ها ⚡️📬 1-🍁 كسى كه به خداوند وابسته نباشد، جذب هر ندایى مى‏ شود. «یأتوك... جاء السحرة فرعون» 👇
👆 2-🔗 تأكیدات مختلف و تعهّد گرفتن از فرعون براى پرداخت جایزه، نشانه‏ ى بى‏ تعهّدى و خسیس بودن فرعون است. «انّ لنا لاجرا» 3-🍁 یكى از تفاوت‏هاى پیامبران و جادوگران، تفاوت در هدف و انگیزه‏ هاست. پیامبران براى ارشاد مردم كار مى‏ كردند و مزدى نمى‏ خواستند، «ما اسئلكم علیه من أجر»، امّا ساحران تنها براى دنیا و مادّیات كار مى‏ كنند. «انّ لنا لاجراً» 4-🔗 روى آورندگان به دربار طاغوت، هدف دنیایى دارند. «انّ لنا لاجراً» 5 -🍁 طاغوت‏ها و ستمگران، از عالمان و متخصّصانِ مخالف حقّ حمایت مى‏ كنند و براى سركوبى حقّ و مردان حقّ، سرمایه‏ گذارى مى‏ كند. «قال نعم» (آیا براى نابودى باطل، به سراغ عالمان دینى رفته و یا از آنان حمایت كرده‏ ایم!) 6-🔗 طاغوت‏ها نیز گاهى چنان درمانده مى‏شوند كه در برابر هر تقاضایى تسلیم شده و به هر توقّع و پیشنهادى تن مى‏دهند. «قال نعم» 7-🍁 پاداش سیاسى و مقام و موقعیّت اجتماعى، نزد دنیاپرستان ارزشمندتر از مال است. «لمن المقرّبین» 📙شعراء، 109، 127، 145، 164 و 180 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ ⚘eitaa.com/Tasniim ⚘ ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .─