eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
♥️⃟📿 آقاموݩ‌منٺظرھ...↯ بریم‌دعاے‌فرج‌بخوݩیم...🙃🤲🏻 اللھم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج...🍃 📿|↫ ♥️|↫ 🍁ای که آمال همه منتظرانی بازآ... شيعيان در غم هجر تو به حالی زارند... 🍁حسرت ديدن رويت به دل ما مگذار... زود بازآ که همه منتظر دلدارند...   🌙 تعجیـل‌در‌ظهـور صلـوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892454.mp3
3.59M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه 18_19سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=162988 تفسیرآیه 20_21سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=162989 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۱۸ و ۱۹ قَالَ أَلَمْ نُرَبِّکَ فِینَا وَلِیداً وَلَبِثْتَ فِینَا مِنْ عُمُرِکَ سِنِینَ‏ وَ فَعَلْتَ فَعْلَتَکَ الَّتِى فَعَلْتَ وَ أَنتَ مِنَ الْکَفِرِینَ‏ ترجمه🔸 (فرعون) گفت: آیا ما تورا در کودکى نپروردیم و سالیانى از عمرت را در نزد ما نماندى؟ و با این حال انجام‏دادى آن کارى را که انجام دادى (و یکى از افراد ما را با مشت کشتى)، در حالى که تو از ناسپاسانى. فرعون با دو جمله، نبوّت موسى را زیر سؤال برد: الف: تو نزد ما قاتل هستى و قاتل که پیامبر نمى‏ شود. ب: ما تو را بزرگ کردیم، چگونه الطاف ما را کفران و ناسپاسى مى‏ کنى، ناسپاس که پیامبر نمى‏ شود. آیات بعد پاسخ موسى را بیان کرده است. پیام ها🔹 ۱- منّت گذاشتن و به رخ کشیدن، از ویژگى‏ هاى مستکبران است. «ألم نُربّک فینا» ۲- اراده‏ الهى، موسى را در دامن فرعون پرورش مى‏ دهد. «ألم نُربّک» ۳- اگر کسى را بزرگ کردیم، یا حرفه ‏اى به او آموختیم، یا در امر ازدواج و مسکن و امثال آن به او کمکى کردیم، نباید با این دلیل و بهانه، سخن حقّ او را نپذیریم. «ألم نُربّک فینا ولیداً» ۴- اولیاى خدا نمک گیر نمى‏ شوند و محیط و جامعه در آنها اثر نمى‏ گذارد. «لَبِثتَ فینا من عُمُرِک سنین» (موسى نگفت ما که مدّت‏ها سر سفره‏ فرعون بوده ‏ایم یا حال که همه تسلیم او هستند و جامعه بر محور او مى‏ چرخد، کمى کوتاه بیائیم و سکوت اختیار کنیم.) ۵ - حقّ نان و نمک آن نیست که صاحب حقّ را به حال خود رها کنیم و اشتباهات او را هم بپذیریم. (حضرت موسى نان و نمک فرعون را خورده بود، ولى او را به حال خود رها نکرد.) «نربّک فینا... لَبثتَ فینا» ۶- به توقّعات نا به جاى مستکبران اعتنا نکنیم. ناسپاسى در برابر مستکبر، بد نیست. «و انت من الکافرین» ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 💠 تفسیر سوره شعراء -آیه ۲۰ و ۲۱ قَالَ فَعَلْتُهَآ إِذاً وَ أَنَاْ مِنَ الضَّآلِّینَ‏ فَفَرَرْتُ مِنکُمْ لَمَّا خِفْتُکُمْ فَوَهَبَ لِى رَبِّى حُکْماً وَ جَعَلَنِى مِنَ الْمُرْسَلِینَ‏ ترجمه🔻 (موسى) گفت: آن (قتل) را زمانى انجام دادم که از سرگشتگان بودم. و چون از شما ترسیدم از نزد شما گریختم، سپس پروردگارم به من حکمت (و دانش) بخشید و مرا از پیامبران قرار داد. مراد از «حُکم» در آیه؛ یا حکومت و سرپرستى بنى‏اسرائیل است و یا حکمت و دانش. در این دو آیه، حضرت موسى‏علیه السلام ایرادهاى فرعون را که در آیه قبل گفتیم، پاسخ مى ‏دهد. چنانکه گذشت حضرت موسى به خاطر طرفدارى از یکى از یاران خود، مشتى به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. این قتل نه از روى عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت، بلکه یک حادثه‏ ناخواسته و یک لغزش عملى بدون سوء نیّت بود که قبل از نبوّت موسى آن هم به خاطر طرفدارى از یک مظلوم اتّفاق افتاده بود. بنابراین، «ضالّ» در آیه مذکور، یک انحراف عملى بدون قصد است که ضربه‏اى به عصمت نمى ‏زند و یا به معناى تحیّر است، نظیر آیه‏ ۷ سوره‏ ضُحى: «و وَجَدک ضالاً فَهَدى». از امیرالمؤمنین على (ع) پرسیدند: چرا بعد از پیامبر اکرم حقّ خود را با شمشیر نگرفتید، و چرا همان گونه که با طلحه و زبیر و معاویه جنگ کردید با خلفاى پیش از خود جنگ نکردید؟ حضرت فرمود: گاهى سکوت لازم است. مگر ابراهیم به مردم نفرمود: من از شما کناره مى ‏گیرم: «و اعتزلُکم و ما تَدعون من دون اللّه» مگر هارون نفرمود: «اِنّ القوم استضعَفونى و کادوا یَقتلونَنى» مردم مرا به ضعف کشاندند و نزدیک بود مرا بکشند؟ مگر یوسف نفرمود: «ربّ السِجنُ اَحبّ الىّ» پروردگارا! زندان براى من بهتر از استجابت تقاضاى آنهاست؟ مگر پیامبر اکرم در غار نرفت و من جاى او نخوابیدم؟ مگر موسى نفرمود: «ففَررتُ منکم لما خِفتکم» همین که ترسیدم فرار کردم، و مگر حضرت لوط (ع) در برابر تقاضاى گنهکاران نفرمود: «لو اَنّ لى بکم قُوّة او آوى الى رُکنٍ شدید» اى کاش قدرتى داشتم (تا شما را از این عمل ننگین باز مى ‏داشتم) و یا به جایگاه محکم و أمن پناه مى‏بردم (و از شرّ شما درامان بودم). بنابراین سایر اولیاى خدا نیز گاهى در شرایطى مجبور به سکوت و انزوا مى‏ شدند. پیام ها🔶 ۱- گاهى اقرار، یک ارزش است. «قال فَعَلتُها» ۲- فرار از طاغوت، مقدّمه‏ دریافت الطاف الهى است. «ففررت منکم... فوهب» ۳- انبیا از الطاف خاصّ خداوند برخوردارند. «فَوَهبَ لى - و جَعَلنى» ۴- نبوّت، یک جریان در طول تاریخ است، انبیاى بسیارى قبل از موسى بوده ‏اند پس تعجّب فرعون نابجاست. «من المرسلین» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
انسان شناسی ۲۳۷.mp3
10.51M
۲۳۷ ➖این چه دنیایی است خدا آفریده؟ بعضی زیباتر / بعضی معمولی تر بعضی ثروتمند / بعضی فقیر بعضی سالم / بعضی مریض بعضی سفید / بعضی سیاه اینهمه تفاوت و تبعیض، آیا در ذهن انسانها سؤال برانگیز و شک آفرین نسبت به خدا نیست؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
    ✘ اینکارو نکن! این حرف و نزن! این لباس و نپوش... به صلاحت نیست! ✘آخه دوست دارم! آخه خوشم میاد! چی میشه آدما از چیزی که به صلاحشون نیست، اینقدر خوششون میاد؟ Montazer.media.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
♥️⃟📿 آقاموݩ‌منٺظرھ...↯ بریم‌دعاے‌فرج‌بخوݩیم...🙃🤲🏻 اللھم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج...🍃 📿|↫ ♥️|↫ 🍂ای وجودت بر تن بی جان عالم جان بیا ای ظهورت دردها را خوشترین درمان بیا... 🍂ای جواب ناله مظلومی قرآن بیا ای همه جان‌ها به خاک مقدمت قربان بیا... 🌙 تعجیـل‌در‌ظهـور صلـوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892461.mp3
2.96M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه22_23سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=162990 تفسیرآیه24_25_26 سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=162991 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۲۲ و ۲۳ موسى به فرعون گفت: من باید در خانه‏ پدرم بزرگ مى‏شدم، چرا پدرم را به بردگى کشاندى که من به اجبار در خانه‏ تو بزرگ شوم، آیا این، نعمت است که آن را سپاس گزارم و یا اسارت است؟! گرچه در کاخ تو همه‏ وسائل رفاه براى من بود، ولى من از این که بنى‏ اسرائیل گرفتار بودند، ناراحتم. از قرآن استفاده مى‏ شود که فرعون در درون خود، خدا را مى‏شناخت؛ «قال لقد عَلِمتَ ما انزل هولاء الاّ ربّ السموات والارض» ولى به‏ ظاهر خود را ربّ اعلاى مردم مى‏ دانست، مثل مدیرى که بر افرادى تسلّط دارد، ولى در عین‏ حال خود را تحت امر دیگرى مى ‏داند. پیام ها🔸 ۱- تکبّر، زشتى‏ها را نزد انسان زیبا جلوه مى‏دهد. «تلک نعمة تَمنّها علىَّ» ۲- به استکبار و منّت‏هاى او با صلابت پاسخ دهید. «تلک نعمة...» ۳- گاهى مستکبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانى مى‏زنند. «و ما ربّ العالمین» ۴- سؤال مستکبرین، مغرورانه و همراه با تحقیر دیگران است. فرعون گفت: «و ما ربّ العالمین» و نگفت: «و مَن ربّ العالمین» (حرف «ما» در زبان عرب براى جمادات به کار مى‏ رود.) ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 💠تفسیر سوره شعراء- آیه ۲۴ - ۲۶ قرآن مى‏ گوید: دعواى انبیا با مخالفانشان بر سر ربوبیّت خداوند یعنى مدیریّت و قانونگذارى خداوند و لزوم اطاعت از دستورات اوست وگرنه مخالفان آنان، اللّه را به عنوان خالق جهان قبول داشتند. سخن کسانى که امروز مى‏گویند: دین از سیاست جداست، همانند سخن کسانى است که مى‏ گویند: حساب آفریدن جهان به اراده خداوند از حساب اداره کردن آن جداست. (خداوند خلق کند، ولى ما حکومت کنیم) قرآن و عقل، حقّ ربوبیّت و تکلیف کردن و اطاعت شدن را تنها از کسى مى ‏داند که خالق است، نه دیگران. کسى که آفرید مى‏ داند چه قانونى وضع کند. «الا یعلم مَن خَلق» بعضى جمله‏ى «ان کنتم موقنین» را این گونه معنا کرده ‏اند که موسى گفت: من م ى‏دانم که سؤال شما براى فهمیدن نیست، بلکه براى طفره رفتن است، ولى اگر شما در جستجوى حقیقت باشید، در نظم و نظام هستى فکر کنید، ربوبیّت ویکتایى او را خواهید فهمید. پیام ها🔹 ۱- باید به سؤال‏هاى اعتقادى، پاسخ صریح و روشن داد. «قال و ما ربّ العالمین قال ربّ السموات والارض» ۲- تمام هستى یک خدا دارد. «ربّ السموات والارض» (بر خلاف مشرکان که به خدایان متعدّد عقیده داشتند). ۳- تمام هستى تحت یک‏ تدبیر، نظارت وحرکت تکاملى قرار دارند. «ربّ‏العالمین» ۴- ذات خداوند قابل شناسایى نیست، باید او را از راه آفریده‏ هایش شناخت و معرّفى کرد. «ربّ السموات والارض» (فرعون از چیستى وچگونگى خداوند سؤال کرد، ولى موسى از آفریده ‏هاى او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نیست) ۵ - هر کسى نمى ‏تواند وحدت تدبیر تمام هستى را درک کند. «ان کنتم موقنین» اهل یقین هرگاه به آفرینش آسمان‏ها و زمین نگاه عمیق کنند، ربوبیّت الهى را درک مى ‏کنند. ۶- جوسازى، حقّ ‏پوشى و حرف منطقى دیگران را قطع کردن، ابزار کار طاغوت‏هاست. «اَلا تستمعون» (مناظره‏ى موسى و فرعون علنى بود.) ۷- ربوبیّت خداوند نسبت به انسان‏هاى موجود، انسان‏هاى گذشته و آسمان و زمین یکسان است. «ربّ السموات و الارض... ربّکم و ربّ آبائکم...» (تدبیر و نظارت و مدیریّت خداوند بر آیات آفاقى (آسمان‏ها و زمین)، و آیات انفسى (انسان‏ها) یکسان است.) eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج