eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
3.4هزار ویدیو
148 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱به امیـدِ دَم زیبـای وصـالِ رخ تو، زنده در سِیرِ جهانِ گذرانیم هنوز... 🌱تاکه توکِی بِرسی زین سفرِ دور و دراز حیف وصدحیف که ازبی خبرانیم هنوز... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 دعای فرج فراموش نشه 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892489.mp3
2.76M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیات 10_11سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=153660 تفسیر آیه12_13 سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=146851 لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره نمل- آیه ۱۰ و ۱۱ آیه🔹 وَأَلْقِ عَصَاکَ فَلَمَّا رَءَاهَا تَهْتَزُّ کَأَنَّهَا جَآنٌّ وَلَّى‏ مُدْبِراً وَلَمْ یُعَقِّبْ یَمُوسَى‏ لَا تَخَفْ إِنِّى لَا یَخَافُ لَدَىَّ الْمُرْسَلُونَ إِلَّا مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوءٍ فَإِنِّى غَفُورٌ رَّحِیمٌ ترجمه🔸 و عصایت را بیفکن! (موسى عصا را افکند،) پس همین که آن را دید چنان جست و خیز مى‏ کند که گویا مارى کوچک است، پشت‏ کنان فرار کرد و به عقب برنگشت. (ما به او گفتیم:) اى موسى! نترس که پیامبران در آستان من نمى ‏ترسند. مگر کسى که ستم کند؛ سپس بعد از بدى کار خوبى را جایگزین نماید همانا که من بخشنده‏ مهربانم. کلمه‏ «جانٌ» یا به معناى مار کوچک است که در مرحله‏ اوّل، عصا به آن صورت درآمد و یا مار بزرگى که مثل مار کوچکسرعت حرکت داشت. در این که جمله‏ «الاّ مَن ظلم» به کجا مربوط مى‏ شود احتمالاتى است. بهترین آنها این است که در آیه، جمله‏ اى در تقدیر است؛ به این صورت که غیر انبیا ترس دارند، مگر کسانى که ستمى کرده و بعد عمل خوبى انجام دهند که آنان نیز به خاطر غفور و رحیم بودن خدا ترسى ندارند. ترس دو نوع است: غریزى و معنوى. جمله‏ «لا تَخَف» درباره‏ى خوف غریزى است، ولى خوف معنوى که خوف از مقام الهى است، در آیات دیگر عنوان شده است. پیام ها🔸 ۱- نداى آسمانى باید با نشانه ‏اى همراه باشد تا اثر کند. «نودى... الق عصاک» ۲- ابزار معجزه، وسایل عادّى است. «عصاک» ۳- قبل از ارشاد دیگران، باید از علم و تجربه و رشد کافى برخوردار بود. (موسى در این جا معجزه را مى‏ بیند تا در کاخ فرعون با قدرت سخن گوید). «رَآها» ۴- انبیا تحت تربیت پروردگارند و خداوند آنها را امر و نهى مى‏ کند. «لا تخف» ۵ - کسى که خدا را حاضر بداند و خود را در محضر او ببیند، از غیر خدا نمى‏ ترسد. «لا یخاف لدى المرسلون» ۶- الخائن خائف. کسى که ظلم کند باید بترسد، مگر آن که گناهش را جبران کند زیرا خداوند بخشنده است. «لا یخاف... الاّ مَن ظَلَم» ۷- تبدیل گناه به خوبى، غیر از محو گناه یا عفو گناه یا انجام خوبى بعد از بدى است؛ مثل آنکه وسایل گناه را در اختیار نیکوکاران قرار دهد. «بَدّلَ حُسنا» ۸ - بخشش خداوند، پس از عمل نیک انسان و جبران گناه است. «بَدّل حُسنا... فانّى غفور رحیم» ⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره نمل- آیه ۱۲ و ۱۳ آیه🔹 وَأَدْخِلْ یَدَکَ فِى جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ فِى تِسْعِ ءَایَتٍ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَسِقِینَ فَلَمَّا جَآءَتْهُمْ ءَایَتُنَا مُبْصِرَةً قَالُواْ هَذَا سِحْرٌ مُّبِینٌ ترجمه🔸 و دستت را در گریبانت کن؛ سفید و درخشنده خارج شود، بى ‏آنکه عیبى در آن باشد؛ (این معجزه) در زمره‏ معجزات نه‏ گانه به سوى فرعون و قومش (آمده است) که آنان قومى فاسق هستند. پس چون آیات و معجزات روشنگر ما به سویشان آمد، گفتند: این سحرى است آشکار. مراد از معجزات نه‏ گانه، معجزاتى است که موسى‏ (ع) در برابر فرعون آورده وگرنه حضرت موسى معجزات بیشترى داشته است؛ ضمناً هر معجزه ‏اى را مى‏ توان دو معجزه به حساب آورد، زیرا اژدهاشدن عصا یک معجزه است و برگشتن اژدها به عصا، معجزه‏ اى دیگر، لکن قرآن یک طرف را معجزه دانسته است، امّا معجزات نه ‏گانه موسى عبارت است از: ۱. «ید بیضاء» (درخشیدن دست). ۲. اژدها شدن عصا. ۳. طوفان کوبنده براى دشمنان. ۴. «جَراد» (تسلّط ملخ بر زراعت‏ها و درختان). ۵. «قُمّل» (نوعى آفت نباتى که غلات را نابود مى‏کرد). ۶. «ضَفادع»(هجوم قورباغه‏ها از رود نیل به زندگى مردم). ۷. «دَم» (ابتلاى عمومى به خون دماغ؛ یا به رنگ خون در آمدن آب رود نیل). ۸. قحطى و خشکسالى. ۹. شکافته شدن دریا. * معجزات دیگر موسى‏(ع) عبارتند از: فوران دوازده چشمه از سنگ نزول مَنّ وسَلوى‏ (شیره‏ى مخصوص و لذیذ درختان - مانند گزانگبین - و مرغان مخصوص، شبیه کبوتر). امام صادق‏ (ع) فرمود: مراد از «من غیر سوء» یعنى این سفیدىِ دست به خاطر بیمارى برص و پیسى نبود. پیام ها🔸 ۱- قهر و مهر، بیم و امید، در کنار هم لازم است. (دست نورانى در کنار اژدها) «جانّ... بیضاء» ۲- براى بعضى، یک استدلال و تذکّر و معجزه کافى نیست. «تسع آیات» ۳- کافران از یک سو تقاضاى معجزه مى‏کردند و از سوى دیگر معجزات را سحر و جادو مى‏خواندند. «قالوا هذا سحر مبین» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشسته بودم گوشه‌ی صحن سید کریمان سحر جمعه و نزدیک طلوع! صحن کم کم خلوت می‌شد و همهمه‌ی نشاط آسمانی مردم آرام آرام بسمت سکوتی در صحن، حرکت می‌کرد. جوانی آنطرف‌تر نشسته بود و زل زده بود به حیاط! اینجا زل زدن کار عاشقانه و پرتکراریست و برایم دیدن این صحنه عادت شده بود. در درونم نجوایی بود ، نه از جنس حرف زدن! از جنس یک طلب واقعی: | شدت حملات شیاطین در آخرالزمان، کاملاً محسوس است! مرا و فرزندان مرا و همه‌ی فرزندان اهل بیت علیهم‌السلام و تمام فطرتهای بیدار را از چنگال آنان در امان بدار! | داشتم با خودم فکر میکردم، این روزهای آخر سخت‌ترند! باید طاقت آورد و مبارزانه ایستاد. همین لحظه، جوان رویش را بسمتم برگرداند، گویا خسته بود از چشم‌انتظاری کسی که به راهش، چشم به حیاط دوخته بود! بی مقدمه گفت: انتظار خیلی سخته ... ※ سری تکان دادم و گفتم:  سخت اما شیرین! با لبخندی نگاهش را از من گرفت و دوباره به حیاط زل زد. 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬  أگر این روزها بیش از همیشه مضطربید، احساسات و افکار منفی آزارتان می‌دهد، فشارهای روحی عجیب و سنگینی را بر خود حس می‌کنید؛ این ویدئو را پیشنهاد می‌کنیم! 📚کتاب صحیفه جامعه سجادیه ※ | تمام دعاهای صحیفه جامعه سجادیه در بلاگ منتظر بارگذاری شده و قابل مطالعه آنلاین می‌باشد. | 🌐 Blog.montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
قرار نیست بیاد!.mp3
7.08M
+ گفت چرا امام زمان تون نمیاد؟ _ گفتم قرار نیست بیاد! + گفت چی؟ پس منتظر چی هستید این همه سال؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
🌱چگونه‌ سرکنم‌ بدون‌ عشق‌،صبح و شام را چه‌ علتی بیاورم ندیدن مدام را؟ 🌱شلوغ‌ شد دل من از بروبیای‌ هرکسی ولی‌ دوباره یادِ تو شکست ازدحام را... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 دعای فرج فراموش 🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892486.mp3
4.21M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه 14 سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=146284 تفسیر آیه 15سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=146295 لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره نمل -آیه ۱۴ آیه 🔹 وَجَحَدُواْ بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَآ أَنفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ ترجمه🔸 و با آن که در دل به آن یقین داشتند، از روى ستم و برترى جویى انکارش کردند، پس بنگر که فرجام تبهکاران چگونه است. ابوعمر زبیرى از امام صادق‏ (ع) انواع کفر را که در قرآن آمده سؤال کرد، امام فرمود: کفر پنج نوع است: یکى از اقسام آن این است که انسان در دل باور و شناخت دارد، ولى باز هم انکار مى‏ کند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «وجحدوا بها واستیقنتها انفسهم» پیام ها🔸 ۱- انکار، زمینه‏ افساد است. «جحدوا ... مفسدین» ۲- علم و یقین، اگر با تقوا همراه نباشد کارساز نیست. «واستیقنتها - ظلماً و علوّاً» ۳- بسیارى از کفّار در دلایمان دارند و انگیزه‏ انکارشان جهل نیست، بلکه ظلم و برترى جویى است. «ظلماً و علوّاً» ۴- تاریخ و مطالعه‏ آن را وسیله‏ عبرت قرار دهید. «فانظر» ۵ - فرجام کار مفسدان، سقوط و تباهى است. «کیف کان عاقبة المفسدین» ━═━🍃❀🌺❀🍃━═━ 💠تفسیر سوره نمل- آیه ۱۵ آیه🔹 وَلَقَدْ ءَاتَیْنَا دَاوُدَ وَسُلَیْمَنَ عِلْماً وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى فَضَّلَنَا عَلَى‏ کَثِیرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ‏ ترجمه🔸 و به راستى به داوود و سلیمان دانشى (ویژه) عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش، مخصوص خداوندى است که ما را بر بسیارى از بندگان مؤمنش برترى بخشید. 🍃ممکن است مراد از علمى که به حضرت داود و سلیمان داده شده علم قضاوت باشد، به دلیل آیه‏ى «و آتیناه الحکمة و فصل الخطاب» یعنى ما به داوود حکمت و قضاوت مرحمت کردیم. و نیز به دلیل آیه‏ى «کلاّ آتینا حکماً و علما» و شاید هم مراد از علم، علم گفتگو با پرندگان باشد به دلیل آیه‏ى «علّمنا منطق الطّیر» و شاید علم زره‏بافى باشد؛ «و علّمناه صَنعة لبوس» امّا بهتر این است که علم را به طور عاممعنا کنیم، یعنى علم اداره‏ کشور. سؤال: چرا خداوند به بعضى از بندگان خود نعمت‏هاى ویژه ‏اى عطا مى‏ ند؟ آیا این کار با عدالت سازگار است؟ پاسخ: اوّلاً معناى عدالت این نیست که به همه یکسان بدهیم. آیا معلّمى که به هر شاگردى نمره ‏اى مى ‏دهد و یا پزشکى که براى هر بیمارى دارویى تجویز مى ‏کند، ظالم است؟ ثانیاً نعمت‏هاى ویژه، مسئولیّت‏هاى ویژه‏ اى را نیز به دنبال دارد. ثالثاً ما از خدا طلبى نداریم، تا هر چه بخواهیم به ما عطا کند. رابعاً الطاف الهى بر اساس حکمت و شرایطى است که انسان یا جامعه آن را به وجود مى آورد. به قول شاعر: 🍃چون چنان بودیم، بودیم آن چنان‏ چون چنین گشتیم گشتیم این چنین‏ افرادى با اخلاص، تلاش، علم، تدبیر، صرفه‏ جویى، عدالت و وحدت کلمه، شرایطى را در خود ایجاد مى‏نمایند که زمینه‏ى دریافت الطاف الهى و نعمت‏هاى ویژه مى‏ شود. البتّه گاهى الطاف ویژه به خاطر پاداش عملى است که والدین انسان داشته‏اند و خداوند مزد کارشان را به نسل آنان عطا مى‏کند. همان گونه که در داستان موسى و خضر، خداوند آن دو پیامبر را مأمور مى‏کند دیوارى را که گنجى زیر آن بود و از آنِ کودکان یتیمى بود تعمیر کنند تا در آینده از آن گنج استفاده نمایند، زیرا والدین کودکان نیکوکار و صالح بوده‏اند. «وکان ابوهما صالحا» 🔻تعلیمات ویژه‏ى الهى‏ خداوند علوم خاصّى را به افراد خاصّى داده ودر قرآن از آنها یاد کرده است از جمله: ۱. آدم، علوم همه‏ى اشیا. «و علّم آدم الاسماء کلّها» ۲. خضر، علوم باطنى وتأویل. (تا موسى شاگردش شود) «هل اتّبعک على ان تعلّمَن...» ۳. یوسف، علم تعبیر خواب. «علّمنى ربّى» ۴. داوود، علم زره‏سازى. «و علّمناه صَنعة لَبوس» ۵. سلیمان، علم زبان پرندگان. «علّمنا منطق الطیر» ۶. معاون سلیمان، علمى که با آن تخت سلطنتى را از کشورى به کشور دیگر مى‏آورد. «قال الّذى عنده علم من الکتاب» ۷. طالوت، علوم نظامى. «و زاده بسطة فى العلم والجسم» ۸. رسول‏اکرم وسایر انبیا، علوم غیب. «فلایظهر على‏غیبه احدا الاّ مَنِ‏ارتضى من‏رسول» پیام ها🔸 ۱- علم انبیا لدنّى است و به الهام الهى به آنان عطا شده است. «آتینا» ۲- احترام و شئون افراد را حفظ کنیم. (اوّل نام پدر آمده است بعد نام پسر) «داود و سلیمان» ۳- در میان نعمت‏هاى الهى، حساب علم جداست. «آتینا... علماً» ۴- علم، زمانى ارزش دارد که در اختیار افراد صالح قرار گیرد. «آتینا داود وسلیمان علماً» ۵ - بهترین جمله براى شکر الهى، «الحمدللّه» است. «الحمدللّه» ۶- علم، یکى از ملاک‏هاى برترى است. «آتینا... علماً... فضّلنا» ۷- برخى از بندگان خداوند از داوود و سلیمان هم برترند. «فضّلنا على کثیر» ۸ - در هیچ مقامى خود را برتر از همگان ندانیم. «على کثیر» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج