eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 • چطور بعضی‌ها رفیق میشن با خدا، • اونقدر صمیمی که خدا همه درها رو به روشون باز می‌کنه؟ منم میخوام بتونم ! منم می‌خوام رفیق ویژه‌ی خدا بشم! ✘ میشه؟ ویژه 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۲۷۱.mp3
11.24M
۲۷۱ چرا من اینهمه وقت، هیئت میرم، کربلا میرم، هر روز حرم میرم، اهل شب زنده‌داری‌ام، اما رشدم لاک پشتیه! من از کجا بفهمم این کارای معنوی من، داره به نفع من تموم میشه یا به ضرر من؟ چجوری می‌تونم این حرکت رو بسمت مقصد سریعترش کنم؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
5.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
   • من می‌خوام برگردم، • من می‌خوام از یه میانبر سریع و رساننده برگردم، • من میخوام اشتباهاتم در کمترین زمان جبران بشه! ✘ چکار کنم؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
🍂دلیل این همه غیبت کجاست ای مولا؟ بگو که این همه دوری رواست ای مولا؟ 🍂نظاره کردن آن چهره ی دل آرایت تمام حاجت این بینواست ای مولا... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 دعای فرج یادت نره 🤲💫 .
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 عظمت شب 🔵 مرحوم آیت الله ناصری: شب ۲۵ ذی القعده (امشب) شبی است که هر کسی درِ خانه خدا برود ، محروم بر نمی‌گردد . 🌕 چه خوب است که امشب دعای ما به درگاه الهی فرج ارواحنا فداه باشد. 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892490.mp3
3.07M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه 20_24 سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173836 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره نمل - آیه ۲۰ - ۲۴ آیه 🔹 وَتَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَالِىَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَآئِبِینَ‏ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَاباً شَدِیداً أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّى بِسُلْطَانٍ مُّبِینٍ فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُکَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ‏ إِنِّى وَجَدتُّ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَأُوتِیَتْ مِن کُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِیمٌ وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللَّهِ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لَا یَهْتَدُونَ ترجمه🔸 و (سلیمان) جویاى حال پرندگان شد و (هدهد را ندید،) گفت: مرا چه شده که هدهد را نمى‏ بینم؟ (آیا حضور دارد و من نمى‏بینم) یا از غایبان است. قطعاً او را کیفرى سخت خواهم داد یا او را ذبح مى‏کنم، مگر آن که (براى غیبت خود) دلیل روشنى (و عذر موجّهى) براى من بیاورد. پس دیرى نپایید که (هدهد آمد و) گفت: از چیزى آگاهى یافتم که تو (با همه‏ عزّت و شوکتى که دارى) از آن آگاه نشده ‏اى و براى تو از (منطقه‏ى) سبا گزارشى مهم و درست آورده ‏ام. (هدهد توضیح داد:) همانا من زنى را یافتم (به نام بلقیس) که بر مردم سلطنت مى‏ کرد و از همه چیز (دنیا) برخوردار بود وتخت بزرگى داشت. آن زن و قومش را چنین یافتم که به جاى خدا براى خورشید سجده مى‏ کنند و شیطان اعمالشان را در نظرشان آراسته، پس آنان را از راه (حقّ) بازداشته و آنان هدایت نمى‏ شوند. 💫بعضى گفته‏اند: مراد از هدهد در این جا، هدهد خاصّى است؛ و دلیل خود را الف و لام در «الهدهد» و قدرت انسان‏ شناسى و مکتب‏ شناسى او دانسته‏اند که توضیح این مطلب را در آیات بعد خواهیم خواند. ابوحنیفه از امام صادق‏علیه السلام سؤال کرد: چرا حضرت سلیمان از میان پرندگان تنها سراغ هدهد را گرفت؟ امام فرمودند: زیرا او آب را در درون زمین مى‏بیند، همان گونه که ما روغن را در ظرف بلورین مى‏بینیم. بعضى براى عذاب هدهد نمونه‏ هایى را ذکر کرده‏اند از جمله: جدا کردن او از جفتش، کندن پرهاى او، در معرض آفتاب قرار دادن، طرد کردن او از دربار سلیمان یا قرار دادن او با دشمن در یک قفس. پیام ها🔸 ۱- تفقّد از زیردست، بازدید از کار آنان و جست‏وجو از احوالشان، از اصول اسلامى، اخلاقى، اجتماعى، تربیتى و مدیریّتى است. «تفقّد» ۲- مسایل بزرگ، شما را از مسایل کوچک باز ندارد. «تفقّد الطّیر» ۳- زود قضاوت نکرده و نیروهاى تحت‏امر خود را متهم نکنیم؛ شاید مشکلى در میان باشد که ندانیم. «مالى لا أرى الهدهد» ۴- تیزبینى و دقّت و تسلّط، شرط لازم براى رهبرى است. «مالى لا أرى الهدهد» ۵ - حاکم وقاضى باید شرایط خاصّى داشته باشد از جمله: الف: محبّت و دقّت. «تفقّد الطیر» ب: تواضع. «مالى لا أرى الهدهد» ج: صلابت در برابر متخلّف. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه» د: فرصت دادن به متهم. «لیأتینّى» ۶- نظارت دقیق بر حضور و غیاب نیروها، در کارهاى تشکیلاتى یک ضرورت است، همان گونه که تخلّف بى‏دلیل از مقررات و ترک کردن پست خود، گناه نابخشودنى است. «ام کان من الغائبین» ۷- تنبیه حیوان متخلف، مانعى ندارد. «لاُعذّبنّه» ۸ - حیوان، تنبیه را درک مى‏کند. «لاُعذّبنّه» ۹- وقتى که غیبت از سوى یک پرنده این همه تهدید لازم داشته باشد، پس ما با آن همه غیبت‏ها و عدم حضورها چه تکلیفى داریم؟ «لاُعذّبنّه» ۱۰- انبیا، هم قانون مى‏آورند و هم اجرا مى‏کنند. «لاُعذّبنّه» ۱۱- براى مجازات متخلفان، باید کیفرهاى متعدّدى قرار داد تا در اجراى قانون، به بن بست نرسیم. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه» ۱۲- قاطعیّت و عذرپذیرى، همراه یکدیگر لازم است. «لاُعذّبنّه - لیأتینّى» ۱۳- در مدیریّت و تشکیلات، سهل‏انگارى ممنوع. «لاُعذّبنّه - لاَذبحنّه - لیأتینّى» (وجود حرف «لام» در سه جمله، نشانه‏ى قاطعیّت است) ۱۴- براى حفظ نظام و گرفتن زهر چشم از متخلّفان، مانعى ندارد که براى یک تخلّف کوچک، جریمه‏ى سنگینى قرار دهیم. «عذاباً شدیدا» ۱۵- راه دفاع را به روى متهم نبندید. «او لیأتینّى بسلطان مبین» ۱۶- حیوانات، شعورى دارند که مى ‏توانند براى کارهاى خود استدلال و توجیه داشته باشند. «لیأتینّى بسلطان» ۱۷- با وجود منطق و استدلال، حتّى سلیمان در برابر هدهد تسلیم مى‏شود. «لیأتینّى بسلطان» ۱۸- در یک تشکیلات، براى هر کار و مأموریّتى، حکم و مجوزى لازم است. «بسلطان مبین» ۱۹- آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. «فمکث غیربعیدفقال» 👇
👆 ۲۰- حیوان مى‏تواند به چیزى برسد که انسان نرسیده باشد. «احطت بمالم تحط» ۲۱- سیروسیاحت، کلید کسب اطلاعات جدید است. «احطّ» ۲۲- آزادى بیان، یکى از ویژگى‏هاى حکومت صالحان است. «احطت بمالم تحط به» ۲۳- علم و دانایى، به سن و جنس و شکل ربطى ندارد. «احطت بمالم تحط» ۲۴- انبیا نیز تحت تربیت الهى هستند. سلیمانى که مى‏گفت: «اوتینا من کل شى‏ء» به من همه چیز داده شده، پرنده‏اى به او مى‏گوید: من چیزى مى‏دانم که تو هم نمى‏دانى. «احطتُ بمالم تحط به» ۲۵- در حکومت انبیا، تملّق و ترس وجود ندارد. «احطتُ بمالم تحط به» ۲۶- بزرگان ومسئولان حکومت نباید منبع اطلاعات خودرا در افراد یا گروه‏هاى خاصّى منحصر کنند. (هدهد براى سلطان گزارش دارد) «احطت - جئتک» ۲۷- در گزارش‏ها، اخبار قطعى و تأیید شده را بگویید. «بنبأ یقین» ۲۸- وجود افراد یا سازمانى براى خبرگیرى از خارج از منطقه‏ى حکومتى لازم است. (البتّه نه براى جاسوسى، بلکه براى دعوت وارشاد یا آمادگى دفاعى) «من سبأ» ۲۹- آنچه در خبر مهم است، قطعى بودن آن است؛ خبرنگار بزرگ باشد یا کوچک، انسان باشد یا حیوان. «بنبأ یقین» ۳۰- مسئولان حکومت، تنها بر خبرهاى قطعى تکیه کنند. «بنبأ یقین» ۳۱- برخى حیوانات شناخت بالایى دارند. «انّى وجدتُ امراة» هدهد مفاهیمى چون زن و مرد، تاج وتخت، حکومت ومالکیّت، توحید وشرک، خورشید و سجده، شیطان و تزیین‏هاى او، حقّ وباطل، هدایت و ضلالت را مى‏شناسد. ۳۲- گوش دادن به سخنان دیگران، نشانه‏ى ادب و یکى از شرایط مدیریّت است؛ گرچه گوینده‏ى سخن، حیوان باشد. «انّى وجدتُ امراة» ۳ ۳- زن مى ‏تواند حکومت کند؛ «تملکهم» ولى حکومت زن بر جامعه، حتّى براى یک پرنده هم عجیب است. «وجدتُ امرأة - وجدتُها و قومها» ۳۴- حکومت حضرت سلیمان، در ابتدا جهانى نبوده است. «امرأة تملکهم» ۳۵ - تشکیل نظام و حکومت، سابقه‏ تاریخى دارد. «تملکهم» ۳۶- عوامل انحراف عبارتند از: الف: رهبر گمراه. «وجدتها و قومها یسجدون للشمس» ب: زرق و برق. «یسجدون للشمس» ج: امکانات و رفاه. «اوتیت من کل شى‏ء» د: شیطان و تزیین‏هاى او. «زین لهم الشیطان» ۳۷- برخوردارى از نعمت‏هاى الهى، نشانه‏ى قُرب یا بُعد نیست. (خداوند هم به سلیمان مى‏دهد وهم به‏زنى کافر. در آیات قبل سلیمان گفت: «اوتینامن‏کل‏شى‏ء» به ما همه چیز داده شده؛ درباره‏ى بلقیس نیز مى‏خوانیم: «و اوتیت من کل شى‏ء» به او نیز همه چیز داده شده است). ۳۸ - نعمت‏هاى خداوند در دست صالحان، فضل مبین و آشکار است؛ «اوتینا من کل شى‏ء انّ هذا لهوالفضل المبین» ولى در دست دیگران تاج و تخت و عرش عظیم مى‏شود. «اُوتیت من کل شى‏ء و لها عرش عظیم» ۳۹- انسان از نظر فطرت، پرستشگر است؛ اگر حقّ را نپرستد به سراغ باطل مى‏رود. «وجدتها و قومها یسجدون...» ۴۰- مردم، دینى را مى‏پذیرند که حاکمان و پیشوایانشان پذیرفته باشند. «الناس على دین ملوکهم» «وجدتها و قومها یسجدون للشمس» ۴۱- هر مشکلى را به اهلش بگویید. (گزارش انحراف و شرک را باید به سلیمان گفت). «یسجدون للشمس» ۴۲- سابقه‏ى خورشیدپرستى، هم در زمان ابراهیم‏علیه السلام بوده است؛ «هذا ربّى هذا اکبر» و هم در زمان سلیمان علیه السلام. «یسجدون للشمس» ۴۳- بهترین وسیله‏ى انحراف مردم، تزیین کارهاى زشت آنهاست. «زیّن لهم الشیطان» ۴۴- گذشته‏ى بدِ افراد، نشانه‏ى انحراف قطعى آنها در آینده نیست. (بلقیس و قوم او منحرف بودند ولى بعداً هدایت شدند). «لایهتدون» ۴۵- در گزارش‏ها، اصل خبر را بگویید و تحلیل و برداشت را به اهلش واگذار کنید. «انّى وجدتُ... فهم لایهتدون» (آنچه هدهد گزارش داد صحیح بود، ولى آن جا که تحلیل کرد خلاف گفت، زیرا آنها هدایت شدند). eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج