eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅ ⏪سوره 2. بقره آيه 274 آيه 🔻 ⤵️الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالْنَّهَارِ سِرّاً وَعَلَا نِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ترجمه 🔻 ⤵️كسانى كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكارا انفاق مىكنند، اجر و پاداششان نزد پروردگارشان است و نه ترسى براى آنهاست ونه غمگین مىشوند. ┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️در تفاسیر صافى، مجمع البیان، قرطبى و كبیر فخررازى آمده كه این آیه در شأن حضرت على علیه السلام نازل شده است. 💚هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یك درهم را در روز یك درهم را در شب، سومین آنرا مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود. البته وعدهى این آیه، شامل همه كسانى مىشود كه اینگونه عمل كنند. چنین افرادى نه از فقر و تنگدستى بیم دارند، 🌹چون به وعدههاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مى‌كنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگین مى‌شوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند. 💚شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» ویا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاقهاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد. 🌹این آیه به منزلهى جمع بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث مى‌كرد. موضوعى كه هیچ موردى در قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. 💚آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت وكم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شكوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند. 🌹انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز مى‌شود. كلمهى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است. یادآورى این نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تكدّى گرى نیست. 💚 زیرا در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمك مى‌كنند، مذمّت شده واز سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است. ┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅ پيام ها ⚡📭 1-🌷 داشتن روحیّه ى انفاق و سخاوت مهم است، نه یكى دو بار انفاق آنهم از روى ترحّم. «ینفقون» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد. 2-✨ تعیین نشدن اجر الهى، نشانه ى گستردگى آن است. «اجرهم» 3-🌷 وعدههاى الهى، بهترین مشوّق انسان در كارهاى نیك است. «فلهم اجرهم» 4-✨ آرامش و امنیّت، از بركات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ ‌.
4_516474296994890458.mp3
6.84M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🔻الحمدالله رب العالمین🔻 ⏪درمورد ربا بسیار مهم ومفید👆 🔉 275 ♥️ ۲۷۵ 👤حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅ بحث ربا در قرآن بسیار مهم 👇 ⏪سوره 2. بقره آيه 275 آيه 🔻 ⤵️الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَو اْ لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَنُ مِنَ الْمَسِّ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَو اْ وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَو اْ فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ ترجمه 🔻 ⤵️كسانى كه ربا مىخورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. 🔰 (نمى تواند تعادل خود را حفظ كند، گاهى زمین مىخورد و گاهى بر مى‌خیزد.) این (آسیب) بدان سبب است كه گفتند: داد و ستد نیز مانند ربا است. 🔰در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركس كه موعظهاى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته (از طریق ربا بدست آورده) مال اوست، 🔰و كار او به خدا واگذار مى‌شود. امّا كسانى كه (دوباره به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند. ┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«ربا»، در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا بیع است. مورد ربا، یا پول است یا جنس. 💠گاهى پول را قرض مىدهد و بیش از آنچه داده باز پس مىگیرد، كه این رباى در وام است و گاهى جنسى را مى‌دهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مى‌گیرد، كه این نیز در مواردى ربا مى‌شود. 💦رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. 💠رباخوار در قیامت همچون دیوانگان محشور مىشود، چرا كه در دنیا روش او باعث بهم خوردن تعادل جامعه گردیده است. 💦ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مىانگیزد كه فقر و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مى‌كند. 💠براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مىگویند: بیع و معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. 💦انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مىفرماید: 💠 «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد ربا مى‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمى‌شود. 💦 سپس در سورهى آلعمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. 💠 ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مىشود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. 💦 آیات مربوط به ربا، بدنبال آیات انفاق آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مىآید مطرح كند. انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض. 💠هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت قرآن مىفرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، 💦 ولى صدقات را افزایش مى‌دهد. تهدیدهایى كه در قرآن براى اخذ ربا و پذیرش حاكمیّت طاغوت آمده،براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است. 💠 حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامى، قطعى واز گناهان كبیره است. وقتى به امام صادق علیه السلام خبر دادند كه فلانى رباخوار است، فرمود: اگر قدرت مى‌داشتم گردنش را مى‌زدم. 💦 همچنان كه حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرك توبه مىدهند. 💠 از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیثترین درآمدها، رباخوارى است. 💦 و رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودهاند: هرگاه خداوند ارادهى هلاك قریهاى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر مى‌شود. و خداوند، فرد رباخوار، وكیل، شاهد و كاتب ربا را لعنت نموده است. در حدیث مى‌خوانیم: 💠 رباخواران، در قیامت همچون دیوانگان محشور مى‌شوند. امام صادق علیه السلام علّت تكرار آیات ربا را آماده سازى ثروتمندان براى كار خیر و صدقات مى‌داند و مى‌فرماید: 💦چون از یكسو «ربا» حرام است و از طرف دیگر كنز و انباشتن ثروت به صورت راكد نیز حرام است، پس چارهاى براى ثروتمندان جز انفاق و یا كارهاى تولیدى مفید باقى نمى ماند. 👇👇👇
👆👆 💠 همچنان كه دربارهى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو، 👈فقط از سود پول بهرهگیرى مى‌شود، لذا ربا تحریم شده است. 💠از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر ربا حلال بود، مردم كسب و كار را رها مى‌كردند. 💠و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مىشود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، 💠در حدیث مى‌خوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركس بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد تجارت شود، گرفتار ربا مىشود. 👇آثار ربا: گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى ظلم و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‌شود. 🌾ربا دهنده به جهت بدهى‌هاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّتها و اسارتها مى‌شود. ربا، تعادل جامعه را بهم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مى‌شود. 🍁با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت اسلام، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا برخى به بهانه هایى مى‌خواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. 🌾كلاه شرعى ساختن، همانند حیله یهود براى گرفتن ماهى در روز شنبه كه در آیات قبل ماجراى آن بیان شد، نوعى بازى بیش نیست و قرآن از این گونه بازى ها انتقاد كرده است. 🍁ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع غربى، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد. ┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅ پيام ها ⚡📬 1-💢 رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان» ♻️تشبیه بیع حلال به رباى حرام، نشانهى عدم تعادل فكرى آنان است. «یتخبّطه الشیطان... بانّهم قالوا انّما البیع مثل الربا» 3-💢 شیطان، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس» 4-♻ توجیه گناه، راه را براى انجام گناه باز مىكند. «انّماالبیع مثل الربا» 5 -💢تا قبل از ابلاغ تكیف، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه» 6- ♻️احكام الهى، در جهت پند وتربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه» 7-💢 قانون امروز، شامل گذشته افراد نمى‌شود. «فله ما سَلف» 8 -♻از گناه ناآگاهان اغماض مى‌شود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ ‌
💌 منشأ تمام بی‌دینی‌ها 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
هدایت شده از گروه‌محبان‌حضرت‌حجت،عج الله، 🌸🍃
🌛 🌞 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
🔰 روزه، معادل تمام عمر 🔻امام صادق(ع) : روزه روز غدير خم، برابر روزه عمر دنياست. 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
🌙🌳 🌳 💠 حکایت گمراه کردن عابد از راه نماز 📝 ثقه الاسلام کلینى در کتاب شریف «روضه کافى» که آخرین بخش از کتاب باعظمت اوست از حضرت صادق(علیه السلام) روایت مى کند: عابدى از کثرت عبادت پشت ابلیس را شکست. روزى لشکرش را خواند و گفت: کدام یک از شما مى توانید این عابد را از گردونه عبادت خارج کنید؟ 📝 هرکس مکر و حیله خود را بیان کرد ولى مقبول نیفتاد تا یکى از آنان گفت: من او را از راه نماز گمراه مى کنم. حیله او را پسندید و وى را مامور به گمراهى کشیدن عابد کرد! مامور ابلیس نزدیک صومعه عابد آمد و با نشاطى کم سابقه مشغول عبادت شد و چنان خود را غرق در عبادت نشان داد که عابد مهلت نمى یافت سبب نشاطش را در کثرت عبادت و خسته نشدن بپرسد. عابد منتظر فرصت بود تا در فرصتى مناسب علت نشاط و کثرت عبادت او را پرسید. 📝پاسخ داد: من گناهى مرتکب شدم و پشیمان شدم، پشیمانى از گناه مرا آنچنان در گردونه عبادت قرار داد که نه از کثرت عبادت خسته مى شوم و نه نشاطم را از دست مى دهم! عابد در این زمینه بى آن که عاقلانه بیندیشد و فکر کند که اگر در حال گناه مرگش از راه برسد چه خواهد شد؟ از او راهنمایى خواست. مامور ابلیس او را تشویق به زنا با زنى بدکار که در شهر معروف به بدکارى بود کرد. عابد نزد آن شتافت. زن با دیدن چهره معصوم و ملکوتى عابد از حضور عابد در محلّه بدکاران شگفت زده شد و بنظر آورد که عابد ساده دل فریب خورده، به او گفت: اى عابد! انسان هرگز با گناه به مقام عبادت و مرتبه قرب نمى رسد، کسى که تو را تشویق به این عمل کرده، قصدش انحراف و گمراهى تو بوده. گناه عامل سقوط است نه وسیله صعود. 📝 اکنون به صومعه خود باز گرد که تشویق کننده را نخواهى یافت، چون او را نیافتى یقین کن که شیطان بوده. عابد با بیدارى باز گشت، آن چهره شوم را ندید. از این که آن زن سبب شد که دامنش به گناه آلوده نشود بسیار خوشحال شد. از طرفى همان شب آن زن از دنیا رفت. خدا به پیامبر زمانش خطاب کرد: با مردم در تجهیز جنازه او حاضر شوید، زیرا به خاطر هدایت یکى از بندگانم همه گناهانش را بخشیدم و از او درگذشتم و او را مورد آمرزش و رحمت خود قرار دادم. 📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد حسین انصاریان 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
فرشتگان؛ کارگزاران عالم_۴۱.mp3
10.61M
۴۱ 💫 تعداد فرشتگان نامحدود است فرشتگانی به نام سائق و شهید وجود دارند که همراه انسان اند. که هر دو وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارند👇 🍃 🌸 @Tasniim