🌷بسم الله الرحمن الرحیم
🌿『السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكِ یَابِنْتَ فَاطِمَةَ وَخَدِیجَةَ، السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ،السَّلامُ عَلَیْكِ یَابِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ ، السَّلامُ عَلَیْكِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكِ یَابِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ.』
@TaTafsir_kootah 🇮🇷
002121.mp3
138.2K
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
کسانی که کتاب آسمانی به آنان عطا کرده ایم، آن را به طوری که شایسته آن است قرائت می کنند، اهل ايمان به آن (کتاب) هستند.
🌷[و آن قرائت نمودن با تدبر و به قصد عمل است]🌷
و کسانی که به آن کفر می ورزند فقط آنان زیانکارند.
🌿 بقره _ ۱۲۱
🌷نکته : در ابتدای سوره بقره فرمود شرط بهره مندی از هدايت کتاب آسمانی قرآن ، ايمان به آن است ،
سوال چه کسانی مومن به کتاب آسمانی هستند ؟ یا نشانه مومن به کتاب آسمانی چیست ؟
جواب :کسانی که حق تلاوت کتاب آسمانی ر ادا می کنند.
حق تلاوت یعنی چه ؟ امام صادق سلام الله علیه آن را در حدیث ذیل بیان می فرماید.
#برای_حفظ
الصّادق (علیه السلام)- یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ وَ یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ وَ یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِهِ وَ یَرْجُونَ وَعْدَهُ وَ یَخَافُونَ وَعِیدَهُ وَ یَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِیهِ مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَهًَْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه.
امام صادق (علیه السلام) مراد از رعایت حقّ تلاوت قرآن، ( که در آیه ۱۲۱ سوره بقره به آن اشاره شده )این است که
🌷 آیات آن را صحیح میخوانند [و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را مینمایند]؛
🌷در معانی آن دقّت میکنند و به احکام آن عمل مینمایند؛
🌷به وعدههای آن امیدوارند و از وعیدهای آن میترسند؛
🌷از قصّههای آن عبرت میگیرند؛
🌷 آنچه را که در آن امر شده میپذیرند و از آنچه در آن نهی شده باز میایستند
🌷و به خدا قسم! مراد، حفظکردن آیات آن و آموختن حروف آن (صرف و نحو) نیست و خواندن سورههای آن [بدون تأمّل] و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست؛ [عدّهای] حروف آن را حفظ نموده و حدود آن را ضایع میکنند
🌷 و جز این نیست که مراد، تدبّر در آیات آن و عملکردن به احکام آن است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۴۲ إرشادالقلوب، ص۱، ص۷۸/ مجموعه ورام، ج۲، ص۲۳۶؛ فیه: «یتفهمون» بدل «ینتفقهون» و «یخشونه عذابه» بدلٌ «یخافون وعیده» و «یتمثلون قصصه و یعتبرون امثاله» بدلٌ «یعتبرون بقصصهم»/ البرهان