eitaa logo
تضاد وهابیت با امت
537 دنبال‌کننده
17 عکس
26 ویدیو
1 فایل
جستارهایی در باورهای اصیل شیعه و اندیشه‌های اهل‌سنت با رویکرد رد پنداشت‌های وهابیت حسن حسینعلی (پژوهش‌گر) بیان دیدگاه 👈 @hossinali14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تقابل نگرش محمد بن عبدالوهاب با علمای حنبلی ♻️ بر اساس مطالب گذشته روشن گردید که سلیمان بن عبدالوهاب و محمد بن عبدالله، گرایشات فکری محمد بن‌عبدالوهاب نجدی را نه تنها متضاد با قرآن و سنت، بلکه مخالف اندیشه‌های مذهب حنبلی و ابن تیمیه می‌دانند. 👈 با توجه به دو نکته‌‌ی ذیل، تقابل فکری وهابیت با مذهب حنبلی روشن خواهد شد. 1️⃣ اکثر علمای معاصر ابن عبدالوهاب نجدی، گرایش به مذهب حنبلی داشته‌اند. 2️⃣ وهابیان مردم و علمای حنبلی معاصر ابن‌عبدالوهاب نجدی را گمراهی و مشرک دانسته و آنان را به توحید دعوت می‌کردند. 🔰 با کنار هم قرار دادن این دو نکته، مشخص می‌گردد که علمای حنبلی معاصر محمد بن عبدالوهاب از جمله و پدرش عبدالوهاب بن سلیمان و برادرش سلیمان بن عبدالوهاب و اساتید او، مخالفت جدی با گرایشات فکری محمد بن عبدالوهاب داشته‌اند و اساسا نه علمای حنبلی اندیشه‌های او را اسلامی می‌دانستند و نه محمد بن عبدالوهاب، اندیشه‌های آنان را اسلامی می‌دانسته است؛ همانطور که خود ابن عبدالوهاب به این مخالفت تصریح دارد؛ او می‌نویسد: مشایخ و اساتید من و هیچ کسی معنای «لاإله إلا الله» و دین اسلام را نمی‌شناخت. بر این اساس اگر کسی از علماء منطقه‌ی عارض گمان کند که معنای «لاإله إلا الله» را و یا معنای دین اسلام را قبل از دعوت محمد بن عبدالوهاب می‌شناخته، یا احدی از اساتید و مشایخ او معنای «لاإله إلا الله» و معنای اسلام را شناخته، چنین کسی قطعا دروغ گفته است و بر مردم تلبیس نموده و خود را به چیزی مدح نموده که در او نبوده و نیست. ماهیت فکری وهابیان (1) ماهیت فکری وهابیان (2) ماهیت فکری وهابیان (3) 📝 ادامه دارد ... 📕 منبع: لقد طلبت العلم، واعتقد من عرفني أن لي معرفة،وأنا ذلك الوقت، لا أعرف معنى لا إله إلا الله، ولا أعرف دين الإسلام... وكذلك مشايخي، ما منهم رجل عرف ذلك. فمن زعم من علماء العارض: أنه عرف معنى لاإله إلاالله، أو عرف معنى الإسلام قبل هذا الوقت، أو زعم من مشايخه أن أحدا عرف ذلك، فقد كذب وافترى، ولبس على الناس، ومدح نفسه بما ليس فيه. (علماء نجد الأعلام الدرر السنیة في الأجوبة النجدیة، المحقق: عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، الطبعة السادسة1417هـ/1996م، ج10،ص51.) 🌐@tazaddvahhabiyyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شهرت به امانت و راستگویی قبل از بعثت 🔰از تدبیرات خداوند برای پیروزی فرستاده‌اش حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر مستکبرین قریش، مقدماتی است که قبل از بعثت رسول‌الله فراهم کرده است. از جمله شهرت به امین و صادق بودن پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سال‌ها قبل از بعثت است. 🔹محمدجریر طبری (م310ق) گوید: قریش در مسأله‌ای با هم نزاع داشتند که بزرگترین آنان گفت: اولین کسی که از درب مسجد وارد بشود او را حکم و قاضی قرار دهید تا بین شما قضاوت کند، اولین کسی که وارد شد رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود؛ زمانی که قریش او را دیدند گفتند: 🌱 او امین است و ما به قضاوت او راضی هستیم و این امین، محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است.🌱[1] 🔸علی بن ابراهیم قمی، (زنده تا307ق) از ابوبصیر(م150ق) خدای متعال در آیه «مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ» به امین بودن آن حضرت، تصریح می‌کند.[2] 🔹عبدالله بن عباس (م68ق) گوید: مشرکان قریش، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را امین می‌نامیدند و می‌دانستند که او هرگز دروغ نمی‌گوید با این وجود او را انکار می‌کردند. [3] 🔸محمد بن سعد(م230ق) گوید: نیکوترین همسایه و با شخصیترین انسان حلیم و امانت‌دار و راستگوترین فرد از بین قریش، رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود. 🌱 از بس ویژگی‌های نیکو در پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به کمال رسیده بود که در مکه نامی جز «امین» نداشت🌱 و حضرت ابوطالب(علیه‌السلام) او را محافظت و تقویت و یاری کرد تا زمانی که رحلت کرد.[4] 🔹 ابن شهرآشوب (م588ق) از ابوایوب انصاری (م52ق) نقل می‌کند که حضرت ابوطالب در پاسخ ادعای ابولهب و عباس فرمود: سوگند به خداوند که محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) راستگو است. و سپس خطاب به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سرود: [5] 🔘 أنت‏ الأمين‏ أمين‏ الله‏ لا كذب‏ و الصادق القول لا لهو و لا لعب‏ 🔘 أنت الرسول رسول الله نعلمه‏ عليك تنزل من ذي العزة الكتب‏ 💧 تو امینی؛‌ امین خداوند كه هرگز دروغ نگفته است و تو [انسان] راستگویی هستی كه هرگز دچار هوسرانی و بیهوده‌گویی نگشته است. 💧 تو فرستاده‌ای؛ فرستاده‌ای از سوی خداوند و ما می‌دانیم و از صاحب عزت بر تو کتاب نازل شده است. 📚منابع: [1] أول من يدخل من باب هذا المسجد، يقضي بينكم فيه، فكان أول من دخل عليهم رسول الله ص، فلما رأوه قالوا: هذا الأمين، قد رضينا به، هذا محمد. (ابن جرير طبری، محمّد، تاريخ الرسل والملوك وصلة تاريخ الطبري، دا التراث، بيروت، دوّم، 1387ق. ج2، ص290.) [1] عَن أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏... يَعْنِي رَسُولَ اللَّهِ ص هُوَ الْمُطَاعُ عِنْدَ رَبِّهِ الْأَمِينُ يَوْمَ الْقِيَامَة. (قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، دارالكتاب، قم، سوم، 1404ق. ج‏2، ص408.) [3] وعن ابن عباس كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يسمى الأمين فعرفوا أنه لايكذب في شيء، ولكنهم كانوا يجحدون. (زمخشري، محمود بن عمرو (م538)، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، دارالكتاب العربي، بيروت، سوّم، 1407ق. ج2، ص18. [4] وأحسنهم جوارا. وأعظمهم حلما وأمانة. وأصدقهم حديثا. وأبعدهم من الفحش والأذى. وما رئي ملاحيا ولا مماريا أحدا. حتى سماه قومه الأمين. لما جمع الله له من الأمور الصالحة فيه. فلقد كان الغالب عليه بمكة الأمين. وكان أبو طالب يحفظه ويحوطه ويعضده وينصره إلى أن مات. (ابن‌سعد، محمد بن سعد، الطبقات الكبرى، تحقيق: محمد عبدالقادر عطا، الناشر: دارالكتب العلمية، بيروت،الأولى،1410 هـ، ج1، 97.) [5] ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، نشر علامه، قم، اول، 1379ق. ج‏1، ص56. 🌐@tazaddvahhabiyyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تضاد وهابیت با امت
💠 شهرت به امانت و راستگویی قبل از بعثت 🔰از تدبیرات خداوند برای پیروزی فرستاده‌اش حضرت محمد(صلی‌الله
💠 طراحی جالب خدای متعال در شب مبعث 🔰 نعمت‌های خدای متعال بر امیرالمومنین علیه‌السلام فراوان است؛ این نعمت‌های قرار است خرج تأیید رسالت رسول الله (صلی الله‌علیه‌وآله) شود و حضرت امیر با داشتن آن نعمت‎ها شایسته وصایت و ولایت پس از آن حضرت شد. دو نمونه از آن نعمت‌های الهی عبارتند از: ❶ ولادت در کعبه مکرمه؛ 🔹 شیخ مفید(م413ق) گوید: فرزندی قبل یا بعد از ولادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام در خانه خداوند به دنیا نیامده است 🍃 و این به جهت کرامت و بزرگداشتی است که خدای متعال در حق آن حضرت کرده است. 🍃 [1] 🔸حاکم نیشابوری شافعی(م405ق) گوید: 🔻 همانا گزارش‌های تاریخی در وضع حمل حضرت فاطمه بنت اسد(علیها‌السلام) در کعبه مکرمه و ولادت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) در خانه خداوند، متواتر است. 🔺 [2] 🔹عبدالقاهر جرجانی شافعی (م471ق) فاطمه کبری (بنت اسد) امیرالمومنین را در دل خانه خداوند به دنیا آورد و برای شیطان راهی برای تسلط بر فاطمه بنت اسد نیست.[3] ❷ تربیت در آغوش پیامبرمهربانی‌ها؛ 🔹 محمدجریر طبری مورخ سنی(م310) گوید: با توجه به خشکسالی، بنی‌هاشم حضرت ابوطالب(علیه‌السلام) را در کفالت فرزندان یاری کردند؛ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز علی(علیه‌السلام) را به سرپرستی قبول کرد وعلی همیشه همراه او بود تا آن حضرت مبعوث شد و علی به او ایمان آورد و او را تصدیق کرد.[4] 🔸 حضرت امیر به این موقعیت خویش می‌بالد و می‌فرماید: «شما از موقعیت من با پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در خویشاوندی نزدیک و منزلت خاصی که با آن حضرت دارم، با خبرید. مرا در کودکی در دامان خویش می‌نشاند؛ به سینه می‌چسباند و در بستر خویش در کنارش می‌نشاند و من بوی خوش آن حضرت را استشمام می‌کردم، او هرگز دروغی از من نشنید و اشتباه و لغزشی در کارم ندید.»[5] 🔹 همچنین پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند:🍃 «ای علی(علیه‌السلام) آنچه را من می‌شنوم و می‌بینم، می‌شنوی و می‌بینی؛ اما تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر و یاور منی.» 🍃 [6] 🔘 با توجه به این دو نعمت، نعمت اعجاز ولادت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) در کعبه و تربیت الهی آن حضرت در آغوش پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) امین مردم قریش، روشن می‌شود که علی بن‌ابی‌طالب (علیهماالسلام) در قریش مورد توجه بوده و او را به جهت این خصوصیات از دیگران برتر و از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است. 💧 و این موقعیت و آبروی علی(علیه‌السلام) باید خرج تایید رسالت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شود. 💧 🟢 خطیب بغدادی شافعی (م463ق) نیز گوید: علی(علیه‌السلام) اولین نفری بود که رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را تصدیق کرد و با آن حضرت در جنگ‌ها شرکت داشت و در برابر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مجاهدت کرد و مناقب امیرالمومنین مشهورتر از تذکر است و فضائلش بیش از آن از که در شمارش آید. [7] 📚 منابع: [1] مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، قم، اول، 1413ق. ج1، ص5. [2] حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، بيروت، اوّل1411ق. ج3، ص550، ح6044. [3] جرجاني، عبدالقاهر بن عبدالرحمن، دَرْجُ الدُّرر في تَفِسيِر الآيِ والسُّوَر، عمان، اول1430ق. ج1، ص392و393. [4] ابن‌جرير طبري، محمّد، تاريخ الرسل والملوك وصلة تاريخ الطبري، بيروت، دوّم1387ق. ج2، ص313. [5] شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة، قم، اول1414ق، خطبه192، ص300. [6] (همو) [7] خطيب بغدادي، احمد بن علي، تاريخ بغداد، بيروت، اوّل1422ق. ج1، ص459. 🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻مشرک ‌خوانی مسلمانان، علمای حنبلی و دعوت آنان به توحید خیالی ‼️ 💢 نصوص وهابیان در تکفیر مسلمانان، تایید دیگری بر صحت اختصاصی بودن خوانش آنان از توحید و شرک است. 🔅محمد بن‌عبدالوهاب نجدی می‌گوید: اگر این (معناي شرك) را دانستی و آنچه بیشتر مردم بر آن(عقیده) هستند را دانستی، در واقع این را دانسته‌ای که کفر و شرک این مردم، بزرگتر از کفر و شرک مشرکان است که رسول الله صلی الله علیه [وآله] وسلم با آنان جنگید. [1] ♻️ بن‌باز نجدی نیز وهابیت را جریانی می‌داند که بر پایه مشرک‌خوانی مردم بنا شده و امامشان مردم را به توحید دعوت کرده است؛ لذا می‌نویسد: وهابیت منسوب به محمد بن عبدالوهاب است که برای دعوت به سوی خداوند سبحان در نجد قیام کرده است؛ او حقیقت توحید و شرک را برای مردم منطقه نجد روشن کرده است و او بود که مردم را به توحید خدا و یگانه دانستن خدا در عبادت فراخوانده است و همو بوده است که مردم را به ترک تعلق به قبور که مسمی به اولیاء الهی هستند فراخوانده است. ابن عبدالوهاب نجدی بوده است که مردم را به ترک دعای من دون الله و استغاثه و استعاذه به اولیاء الهی و نذر برای آنها فراخوانده است؛ او به همین شکل بوده است که مردم را به ترک تعلق به اجنه و برخی از درختان و سنگ‌ها فراخوانده است و او و علمای پیرو گفتمانش گفتند: این امور شرک اکبر است. [2] ❇️ بنابراین کافر‌خوانی مسلمانان و علمای حنبلی، قبل از دعوت ابن‌عبدالوهاب نجدی توسط وهابیان امری مسلم است و 🍃 این نگرش وهابیان، نشان از تضاد پنداشت‌های وهابیان با اندیشه‌های مسلمانان حنبلی در منطقه دارد. 🍃 ماهیت فکری وهابیان (1) ماهیت فکری وهابیان (2) ماهیت فکری وهابیان (3) ماهیت فکری وهابیان (4) 📝 ادامه دارد ... 📒 منابع: [1] إذا علمت هذا، وعلمت ما عليه أكثر الناس: علمت أنهم أعظم كفرا وشركا من المشركين الذين قاتلهم رسول الله رسول الله صلی الله علیه [وآله] وسلم. (علماء نجد الأعلام، الدرر السنية في الأجوبة النجدية، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الطبعة: السادسة، 1417هـ/1996م؛ ج1، ص160.) [2] الوهابية منسوبة إلى محمد بن عبد الوهاب, وهو الذي قام بالدعوة إلى الله سبحانه في نجد, وأوضح للناس حقيقة التوحيد والشرك, ودعا الناس إلى توحيد الله وإفراد العبادة له سبحانه, وترك التعلق على أصحاب القبور, ممن يسمون بالأولياء, ودعاؤهم من دون الله والاستغاثة بهم والاستعاذة بهم والنذر لهم, وهكذا من يتعلق بالجن أو بعض الأشجار والأحجار, وأوضح للناس هو وأتباعه من العلماء: أن هذا هو الشرك الأكبر...؛ (بن باز، عبد العزيز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعة، رياض: دارالقاسم للنشر، چاپ اوّل، 1420ق؛ ج9، ص230.) 🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻 شبیه ترین جریان به وهابیت 🔰 یکی از نشانه‌های وهابی بودن جریان تکفیری داعش، انتساب به وهابی بودن از سوی خودشان است. وقتی به مقوله «شیخ شناسی» در مبانی داعش توجه شود، روشن خواهد شد که آنان به پیرو محمد بن عبدالوهاب بودن افتخار می‌کنند. همچنین در رد ادله خوارجی بودن به کلمات پیروان اولیه وهابیت، استناد می‌کنند. ⭕️ سربازان تکفیری داعش، ضمن طاغوت خواندن آل‌سعود و وهابیانی که آل‌سقوط را تایید می‌کنند، خود را شبیه‌ترین افراد به محمد بن عبدالوهاب و پیروان واقعی‌اش می‌دانند.[1] گروه تکفیری داعش دوره اول وهابیت را قبول داشته و به نصوص آنان همچون عبدالرحمن ابابطین استناد می‌کنند. [2] وهابیت، تبار داعش (1) 🔘 ادامه دارد ... 📚 منابع: [1] النبأ، «انّ اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه»، شماره86، ص3. [2] النبأ، ردّ الاهام بالغلو و الخارجیّة عن ائمة الدعوة النجدیة، شماره172، ص10. 🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻 مواضع وهابیت معاصر درباره حماس و طوفان الاقصی ⛔️ وهابیت و داعش تکفیری نه تنها کمکی _حتی در حد اجتماع علیه اسرائیل نکردند_، بلکه نیروهای خط مقاومت فلسطین را تبدیع و تکفیر کردند. نبرد اسلامی مجاهدانِ حماس، بهترین زمان برای تحقق کلام رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مشروط کردن برپائی قیامت به نبرد با یهود است[1]، یهودی که بر اساس آیه 82 سوره مائده خبیث‌ترین دشمن مسلمانان می‌باشد. اما 🔥 وهابیان مجاهدان حماس را تخریب کرده و آنان را تکفیر می‌کنند. 🔥 شیخ سالم الطویل طی یک سخنرانی از حماس برائت می‌جوید.[2] و در کمال تعجب محمد بن سعید رسلان از وهابیان معاصر، حماس را دست‌نشانده صهیونیست و آمریکا می‌داند. [3] ادعایی که کسی در دروغ بودن آن شک ندارد. همچنین حرکت جهادی حماس در جهاد علیه صهیونیست را بدعت اعتقادی می‌خواند. [4] شيخ سليمان الرحيلي از وهابیان معاصر نیز حماس را چنین توصیف می‌کند که: حماس هي شر بعينه؛ حماس شر مطلق است. [5] 🔘 ادامه دارد ... 🌀 منابع: [1] لاتقوم الساعة حتى يقاتل المسلمون اليهود، فيقتلهم المسلمون... (صحيح مسلم، ج4، ص2239، ح2922.) [2] https://www.youtube.com/watch?v=iy8YlJ_A1Hc [3] https://www.youtube.com/watch?v=c5ZYsQVcF7I [4] https://www.youtube.com/watch?v=ayNOA_BnqqA [5] https://www.youtube.com/watch?v=OuHTE8UDObU کانال ما در ایتا و تلگرام 👈 🌐@tazaddvahhabiyyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ادعای عبدالقدوس تکفیری درباره «لقد ولدنی ابوبکر مرتین» 🔘 با خبر شدیم که صحفه‌ی اخوت، ادعای عبدالقدوس وهابی را استوری کرده است؛ تاسف خوردیم که چرا؟!!! 👌 چنین استوری از یک شیعه، فریب و به نوعی خیانت است. در واقع با نادانی خویش در تشخیص میدان جنگ، به عقاید حقه‌ی شیعه حمله کرده است. 🌀 نقد: 1️⃣ اولا باید بدانیم که عبدالقدوس دهقان از کارشناسان شبکه‌ی ماهواره‌ای وهابیت «وصال حق» است. این وهابی کذّاب با ادعای‌های کذب و دروغ خویش، به دنبال به راه انداختن جریان یکی بودن اهل سنت با وهابیت است. 👌 از شگردهای وهابیان معاصر این است که خود را در قالب اهل سنت معرفی کند و بتواند در بین مسلمانان سنی نفوذ کند؛ وجود همین استوری نشان از موفقیت نسبی وهابیت در این شگرد دارد و باید به شدت از آن پرهیز کرد. 2️⃣ ثانیا: ادعای این وهابی، در منابع کهن شیعه وجود ندارد و اولین بار توسط مرحوم اربلی (م692ق) اواخر قرن هفتم در کشف الغمۀ ذکر شده است که ایشان نیز از عبدالعزیز جنابذی (م611) ذکر کرده است. جنابذی بدون ذکر سند این روایت را نقل کرده است؛ با توجه به سال شهادت امام صادق علیه السلام یعنی سال 148 هجری، حدود 450 سال بین امام صادق علیه السلام و جنابذی فاصله زمانی وجود دارد و امکان نقل روایت جنابذی از آن حضرت وجود ندارد. ✳️ پس این روایت، از منابع متأخر اهل‌سنت (قرن هفتم) و دارای ارسال است لذا ارزشی برای استناد ندارد. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
اللهم صل علی محمد و آل محمد ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔘 استغاثه و تظلم خواهی ابونصر واسطی بر سر قبر موسی بن جعفر (علیه‌السلام) 🔰 در این واقعه که در قرن چهارم، اتفاق افتاده است، مورخ سنی، استغاثه یک فرد شیعه را نقل می‌کند که به نتیجه رسیده است. 👌 این مورخ سنی برخلاف وهابیان معاصر، نه تنها استغاثه را بدعت و یا شرک نداسته بلکه آن را، عملی صحیح دانسته و از اینکه او چنین عملی در کار خود نداشته است، افسوس می‌خورد. 📍 شرح ماجرا 👇👇👇 (علیه‌السلام) ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
❇️ استغاثه و تظلم خواهی ابونصر واسطی بر سر قبر موسی بن جعفر (علیه‌السلام) 🔰 محسن بن علی تنوخی(م384) نقل می‌کند: زمانی که ابوالفرج محمد بن عباس بن فسانجس وزیر شد [سال359] ستمگری را شروع کرد و از جمله کسانی که به او ستم کرد من بودم. وارد بغداد شدم، در مجلس وزیر شیخی از شیوخ کارگزاران را دیدم که نامش ابونصر محمد بن محمد واسطی بود و در نواحی اهواز، تصرفات عمّالی داشت. او هم برای گرفتن حق خویش آمده بود اما کسی رسیدگی نمی‌کرد. 💠 چند روز بعد من وارد مشهد مقابر قریش شدم و قبر موسی بن جعفر را زیارت کردم. سپس به مصلای آنجا رفتم تا نماز بخوانم. برگه‌ی شکایتی را به خط ابونصر دیدم که در بالای قبر موسی بن جعفر آویخته شده است. دریافتم که او روی برگه، شکایت خود را برای موسی بن جعفر (ع) نوشته و تظلم خواهی از ظلم محمد بن عباس وزیر کرده است. او در این نوشته داستان را شرح داده بود، و سپس به محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و باقی ائمه تا امام منتظر توسل جسته تا حق او را از محمد بن عباس بگیرند و مزرعه او را برگردانند. 🔘 ماهها گذشت، تا آن که یک وقتی، محمد بن عباس وزیر به اهواز رفت و در همانجا این وزیر از سوی دولت وقت (معز الدوله) دستگیر و اموالش گرفته شد. در همین وقت، ابونصر مستقیم سراغ مزرعه اش رفت و آن را تصرف کرد اما من، سالها از مصیبت و ظلمی که بر من روا رفت و عامل آن همین وزیر بود، خلاص نشدم، و هیچ کس حق مرا به من برنگرداند. 👈 در واقع، آن ورقه شکایت، کارش را برای ابونصر انجام داد، در حالی که مصیبت و مشکل من و او یکی بود. او از مسیری رفت که فرجی برایش حاصل شد و به حقش رسید، راهی که من تصور نمی کردم از آن طریق برای او فرجی حاصل شود. منبع: محسن بن علی تنوخی، الفرج بعد الشدة، حکایت80، ج 1، ص 239. مختصری از نقل استاد رسول جعفریان (علیه‌السلام) ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻واژه «وهابیت» در گذر زمان «وهابیت» عنوانی است که در دوره دوم وهابیت، گاه از سوی وهابیان [1] و گاه از سوی مخالفین به کار رفته است که البته مورد قبول وهابیان بوده است. [2] قبول عنوان «وهابیت» در دوره سوم با چالش‌های برای وهابیان مواجه بوده است. از طرفی سليمان بن سحمان نجدي (م1349ق) در این دوره از آن به تجلیل یاد کرده است. [3] اما محمد بن ابراهیم بن عبداللطیف ‌آل‌شیخ (م1389ق) از آن نهی کرده است.[4] محمد بن ابراهیم بن‌عبداللطیف، به مدیر وقت معارف وهابیت(محمد بن عبدالعزیز بن مانع(م1385ق))، اعتراض می‌کند که چرا از «وهابیت» به عنوان مذهب جدید در امتحانات درسی دانش‌پژوهان استفاده شده است. [5] عبدالعزیز بن عبدالله بن باز(م1420ق) نیز گاهی آن را دسیسه مخالفین [6] و گاهی آن را پذیرفته [7] و گاهی وهابیت را تجلیل کرده و به آن افتخار می‌کند. [8] ✳️ بنابراین می‌توان گفت «وهابیت» عنوانی است که از سوی خود وهابیان، مورد قبول است؛ لذا به کارگیری این عنوان برای پیروان محمد بن عبدالوهاب به جهت تفکیک ماهیت فکری‌شان با اهل‌سنت بوده است. 📕 منابع: [1] عبدالرحمن بن حسن بن محمد بن عبدالوهاب(م1285هـ)، المورد العذب الزلال في كشف شبه أهل الضلال، ص306. [2] عبداللطيف بن عبدالرحمن آل‌الشيخ (م1293ق) مجموعة الرسائل والمسائل النجدية لبعض علماء نجد الأعلام، ص441. [3] سليمان بن سحمان نجدي (م1349ق) كشف غياهب الظلام عن أوهام جلاء الأوهام، ص110. [4] محمد بن إبراهيم بن عبداللطيف آل‌الشيخ، فتاوى ورسائل، ج1، ص71. [5] همان. [6] بن‌باز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ج3، ص145. [7] بن‌باز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ص24. [8] بن‌باز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ص19و20. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در استغاثه 🔰 وهابیان با پیروی از محمد بن عبدالوهاب(م 1206ق)، استغاثه را از مصادیق عبادت و انجام آن برای غیرخدا را شرک دانسته‌اند.[1] ابن‌عبدالوهاب معتقد است که جهاد پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با مشرکین برای این بوده است که همه عبادات از جمله استغاثه، تنها باید از خداوند خواسته شود. [2] ادعایی که وهابیان در شرک خواندن استغاثه به انبیاء و اولیاء الهی دارند هر چند همراه با شعار تبعیت از مذهب احمدبن حنبل است. [3] اما کاملا متضاد با گفتمانی است که احمد بن حنبل (م241ق) بر آن پایبند بوده است. 🔹 در منبع روایی سنی، به استغاثه توصیه شده است. دسته اول از روایات، در مقام بیان جواز استغاثه برای برطرف شدن گرفتاری در بیابان است.[4] ابن‌حجر عسقلانی(م852ق) سند این روایت را حسن می‌داند. [5] دسته دوم در مقام بیان جواز استغاثه برای متوقف کردن حیوانی فراری است.[6] طبرانی(م360ق)این روایت را مجرب و سودمند می‌داند.[7] 🔘 احمد بن حنبل (م241ق) از جمله بزرگان سنی است که عملا به این روایات پایبند است. 🔸 ابویعقوب مروزی، اسحاق بن منصور بن بهرام (م251ق) شاگرد احمد بن حنبل، درباره استغاثه او در بیابان نقل می‌کند که امام احمد بن حنبل گفت: پنج حج به جا آوردم که سه تای آن پیاده بود، در یکی از این حج‌ها سی درهم انفاق کردم 👈 و در بعضی از این سفرها در حالی که پیاده بودن، راه را گم کردم و گفتم: ای بندگان خدا راه را به من نشان دهید و پیوسته این را می‌گفتم. [8] ✅ عبدالله بن احمد بن حنبل(م290ق) بر حکایت بالا اضافه می‌کند که پدرم احمد بن حنبل گفت: 👌 پیوسته این کلام (استغاثه مذکور) را گفتم تا اینکه راه را پیدا کردم. [9] محمد بن مفلح (م763ق) نیز حکایت عبدالله بن احمد بن حنبل را نقل کرده است. [10] ♻️ بنابراین گفتمان وهابیت در شرک‌خوانی استغاثه به انبیاء و اولیاء الهی متضاد با سیره عملی احمد بن احنبل است. 📍 ادامه دارد ... 📚 منابع: [1] محمد بن عبدالوهاب، أصول الدين الإسلامي مع قواعده الأربع، ص8. [2] محمد بن عبدالوهاب، کشف الشبهات، ص 7. [3] لبعض علماء نجد الأعلام، مجموعة الرسائل والمسائل النجدية، ج4، ص 832. [4] أبوبكر أحمد بن عمرو البزار، مسند البزار، ج11، ص181، ح4922. بيهقي، أحمد بن الحسين، شعب الإيمان، ج1، ص325، ح165. [5] ابن‌حجر العسقلاني، المطالب العالية، ج14، ص46. [6] أبويعلى موصلی، أحمد بن علی، مسند أبي يعلى، ج5، ص123، ح5269. ابن‌سنی، أحمد بن محمد دینوری، عمل اليوم والليلة سلوك النبي مع ربه عز وجل ومعاشرته مع العباد، ص455، ح508. [7] طبراني، سليمان بن أحمد، المعجم الكبير، ج17، ص117، ح290. [8] ابویعقوب مروزی، مسائل الإمام أحمد بن حنبل وإسحاق بن راهويه، ج1، ص62. [9] أحمد بن محمد بن حنبل، مسائل أحمد بن حنبل رواية ابنه عبد الله، ج1، ص245، ح912. [10] محمد بن مفلح بن محمد بن مفرج، الآداب الشرعية والمنح المرعية، ج1، ص429. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واگذاری تشریع اوقات نماز به رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔰 در مقابل تفویض شرکی به معنای واگذاری همه امور مخلوقات و یا واگذاری امر خلق و رزق به رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه‌اطهار(علیهم‌السلام)، تفویض غیر شرکی وجود دارد که به معنای واگذاری امور تشریعی است. [1] شیخ کلینی روایتی را از زارۀ بن اعین نقل می‌کند که گفت: من و حُمران بن اعین در محضر امام صادق (علیه‌السلام) بودیم و حمران رو به امام کرد و عرض کرد: دیدگاهتان نسبت به اعتقاد زراره چیست من با او مخالف هستم؟ امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: اعتقاد زارۀ چیست؟ عرض کردم او بر این گمان است که اوقات نماز به رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) تفویض شده است و آن حضرت اوقات نمازها را وضع می‌کند. امام به من فرمود: تو چه می‌گویی؟ عرض کردم باور من این است که جبرائیل در روز اول آمد و ابتدای وقت نماز را بیان کرد و در روز بعد آمد و انتهای وقت نماز را بیان کرد و سپس فرمود: بین این دو وقت نیز، وقتی برای نماز است. امام در مقام ارزشداوری این دو نظر فرمود: 🔹 يَا حُمْرَانُ إِنَّ زُرَارَةَ يَقُولُ إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع إِنَّمَا جَاءَ مُشِيراً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ صَدَقَ زُرَارَةُ 👈 إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَى مُحَمَّدٍ ص فَوَضَعَهُ وَ أَشَارَ جَبْرَئِيلُ ع بِهِ عَلَيْه؛ ای حُمران همانا باور زرارۀ این است که جبرائیل با اشاره به رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمده است و راست گفت زرارۀ؛ همانا خدای متعال آن امر (اوقات نماز) را برای رسول الله قرار داده است و رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که آن وضع کرده است (البته) با اشاره و راهنمایی جیرائیل نسبت به آن حضرت برای آن امر. [2] ♻️ بنابراین تفویض به معنای واگذاری تشریع اوقات نماز به رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از حقایقی است که نظام آموزشی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) وجود دارد و این تفویض بدون وحی و مستقل نیست بلکه با اشاره و راهنمایی وحی الهی است. تفویض امور تشریعی (1) تفویض امور تشریعی (2) تفویض امور تشریعی (3) تفویض امور تشریعی (4) 📝 ادامه دارد ... 📚 منابع: [1] مجلسی، بحارالأنوار، ج17، ص17. [2] کلینی، الكافي، بَابُ الْمَوَاقِيتِ أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا وَ أَفْضَلِهَا، ج‏3، ص273، ح1. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🗳بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال گذشته شکست خورد ♦️پروژهٔ بی‌سابقهٔ تحریم انتخابات که از پارسال توسط دشمنان خارجی و دنباله‌های داخلی آن‌ها طراحی شده بود با مشارکت حدود ۲۵ میلیونی مردم ناکام ماند. 🔸رسانه‌های ضدانقلاب که تلاش داشتند مشارکت زیر ۲۰ درصد را رقم بزنند و در این مسیر طیف گسترده‌ای از دولت‌های خارجی و گروهک‌های تروریستی را همراه کردند نتوانستند میزان مشارکت را از دور قبل کمتر کنند. 🔹مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم در شدیدترین شرایط تحریم اقتصادی رقم خورد و به‌رغم تهدیدات دشمن در امنیت و سلامت کامل برگزار شد. ...
🔻 تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در طلب دعا از رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔰 در حالی وهابیان درخواست دعا از انبیاء و اولیاء الهی پس از وفات را شرک می‌دانند،[1] که مسلمانان طلب دعا از پیامبرخدا (صلي‌الله‌علیه‌وآله) در زمان حیات و ممات را جایز می‌دانند. احمد بن حنبل از علمای بزرگ سنی است که درخواست دعا از پیامبرخد (صلي‌الله‌علیه‌وآله) را عملِ دارای نفع می‌داند. 👌 هبة الله لالکائی(م418ق) و محمد، ابن أبي‌يعلى(م526هـ)، فرزند قاضی ابویعلی(م458ق) به سند خویش از جعفر بن محمد بن شاکر(م279ق) نقل می‌کند که: شخصی در همسایگی خانه احمدبن‌حنبل زندگی می‌کرد که اهل گناه بود. روزی در مجلس احمد حضور یافت و بر او سلام کرد اما احمد، جواب کاملی به او نداد و روی از او برگرداند. او به احمد گفت: من خوابی دیدم و از گذشته خویش توبه کردم. احمد به او گفت: در خواب چه دیدی؟ گفت:پیامبرخدا(صلي‌الله‌علیه‌وآله) را دیدم که گویا بر سطح بالایی از زمین قرار داشت و بسیاری از مردم در جلوی ایشان نشسته بودند و هر کدام برای طلب دعا بلند می‌شدند و ان حضرت برای او دعا می‌کرد تا همه درخواست دعا کردند مگر من و من به خاطر گناهانم خجالت کشیدم و بلند نشدم. رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به من فرمود: چرا بلند نمی‌شوی و از من طلب دعا نمی‌کنی! عرض کردم یا رسول‌الله اعمال زشتم، مانع درخواست دعا از شماست. آن حضرت فرمود: اگر حیا می‌کنی، (اشکالی ندارد) از من بخواه تا برایت دعا کنم. او می‌گوید: من برخواستم و آن حضرت برایم دعا کرد و بر اثر آن دعا متنبه شدم و خداوند بغض اعمالی که انجام می‌دادم را در دل من قرار داد. 👈 احمد بن حنبل به شاگردان خویش دستور داد: این داستان را نقل کنید و آن را حفظ کنید پس همانا این حکایتی است که انسان از آن انتفاع می‌برد. [2] 🔹 این حکایت را ابن‌قدامه مقدسی (م620ق) [3] و محمد مقدسی (م643ق) [4] و ابن مفلح (م884هـ) [5] نقل کرده‌اند. 🔸 بر اساس این حکایت، احمد بن حنبل طلب دعا از رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را جایز و دارای نفع می‌داند. تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1) ادامه دارد ... 📚 منابع: [1] طلب الحوائج من الموتى، والإستغاثة بهم والتوجه إليهم. وهذا أصل شرك العالم. (محمد بن عبدالوهاب نجدي(م1206ق)، مفيد المستفيد في كفر تارك التوحيد، ص296.) أما دعاء الأموات أو دعاء الغائبين من الملائكة والجن، أو دعاء الأحجار والأصنام والأشجار، هذا شرك أكبر. (بن باز، عبدالعزيز بن عبدالله (م1420)، فتاوى نور على الدرب، ج2، ص90.) [2] ... قَالَ: فقال: لنا أبوعبداللَّه ياجعفر يا فلان حدثوا بهذا واحفظوه فإنه ينتفع به. (لالکائی شافعی هبة الله بن حسن بن منصور (م418ق) شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة، ج7، ص1332، ح2372. ابن أبي يعلى، محمد بن محمد، طبقات الحنابلة، ج1، ص125.) [3] ابن‌قدامه مقدسی، عبدالله بن أحمد، كتاب التوابين، حکایت 110، ص157و158. [4] ابوعبدالله مقدسی، محمد بن عبدالواحد المقدسي، النهي عن سب الأصحاب وما فيه من الإثم والعقاب، ص 114، ح58. [5] ابن مفلح، إبراهيم بن محمد، المقصد الأرشد في ذكر أصحاب الإمام أحمد، ج1، ص299و300، ح312. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اقرار به نسل کشی در فلسطین 🔹 نظامی آمریکایی: من جنگ را میشناسم، آنچه در فلسطین می گذرد جنگ نیست، یک نسل‌کشی است... 🔥 بدتر از استکبار جهانی، طواغیت کشورهای اسلامی و وهابیان هستند که از این نسل‌کشی حمایت می‌کنند. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛