📚 نکاتی پیرامون تعبیر خواب
مرحوم استاد فاطمی نیا (ره):
اگر خوابی ديديد، اولا در ملأ عام نقل نكنيد
بعضي ها وقتی خواب ميبينند ، آن رادر جمع بيان ميكنند!
اصلا اين كار را نكنيد.
خواب را فقط بايد برای داننده ي تعبير خواب نقل کرد.
این هم توجه کنید که علم تعبير خواب موهبتي است و هركسي آن را نميداند
اگر همچون كسي هم پيدا نكردين ، خواب را براي كسی نقل نكنيد و فقط پيش خود بگوييد :
"خير است ان شاءالله"
نکته ی دیگر اینکه تاكنون كتاب صحيحي در تعبير خواب چاپ نشده است
به ابن سيرين علم تعبير خواب موهبت شده بود اما اين كتاب تعبيري كه الان در دست هست و به او نسبت داده ميشود ، دروغ است ، كتاب ايشان اصلا به دست ما نرسيده است
#تعبیر_خواب
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
میوه طمع، خواری دنیا و آخرت است.
تصنیف غرر/ حدیث ۶۷۲۴
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🍃گفتگوباقرآن :
☘به قرآن میگم میخوام باارزش باشم:
میگه ان اکرمکم عندالله اتقاکم.۱۳حجرات
☘میگم میخوام اعمالم قبول بشه
میگه انمایتقبل الله من المتقین.۲۷مائده
☘میگم میخوام خدادوستم داشته باشه
میگه فان الله یحب المتقین.۷۶آل عمران
☘میگم میخوام سرمایه آخرت داشته باشم
میگه خیرالزادالتقوی.۱۹۷بقره
☘میگم میخوام بصیرت داشته باشم
میگه ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا.۲۹انفال
☘میگم میخوام مشکلاتم حل بشه.
میگه من یتق الله یجعل له مخرجا.۲سوره طلاق
☘میگم میخوام روزیم زیادبشه
میگه من یتق الله یجعل له مخرجا ویرزقه من حیث لایحتسب.۲ و۳ سوره طلاق
☘میگم میخوام عاقبت بخیربشم
میگه العاقبه للمتقین.۴۹هود
☘میگم میخوام بهشت برم
میگه اعدت للمتقین.۱۳۳آل عمران
☘میگم میخوام آمرزیده بشم
میگه من یتق الله یکفرعنه سیئاته.۵طلاق.۲۹انفال
☘میگم چه کنم که باتقوابشم
میگه ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر
استعینوابالصبروالصلوه.بانمازازخداکمک بگیر
#تقوا
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 خوردن جوشانده حرام گوشت
💬 سؤال:
چیزی که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ، اگر داخل آب جوشانده شده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟
✅ پاسخ:
🔹 جوشانده یا عصاره یک شیء حکم همان شیء را دارد و در فرض سؤال حرام است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد
💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟
✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد.
#احکام_ربا #دیرکرد
#مقام_معظم_رهبری
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✅استاد فاطمی نیا (ره):
🔻خدا چند گناه را به سختي مي بخشد كه يكي از آنها آبرو بردن است.
🔹حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت میفرمایند :
🔻کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشمپوشی کرده و آبروی آنها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.
🔻روایت داریم که میفرماید اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند!
فکر نکنید همه شراب میخورند و از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مؤمن مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو مي برده اند!
🔻اسلام میخواهد آبروی فرد حفظ شود.
🔹پسر يكي ازعلماي بزرگ تعريف ميكرد روزي به پدرم گفتم:
"شما كه درياي علم هستي، اگر بنا باشد يك نصيحت كني ، چيست؟"
🔹مي گفت پدرم سرش را مدتي پايين انداخت و فرمود:
🔻"آبروي كسي را نبر!"
عزيز من اسلام ميخواهد آبروي افراد حفظ شود!
🔻اين گناه آبرو بردن انقدر نحس است كه صاحبان آن گاهي موفق به توبه نميشوند!
🔻انقدر راحت آبروي ديگران را نبريم!
🔻در روايت آمده است اغلب جهنميان به خاطر زبانشان جهنمي شده اند!
گاهي عده اي در صفوف نماز جماعت و هيات ها آبروي افراد را ميبرند!
پناه ميبريم به خدا
#آبرو
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
همسر شهید مطهری:
یک بار برای دیدن دخترم به اصفهان رفته بودم.
وقتی به تهران آمدم،نزدیک های سحر به خانه رسیدم.
وقتی وارد خانه شدم،بچه ها همه خواب بودند،ولی آقا بیدار بود. چای و میوه و شیرینی آماده بود و منتظر بودند.
بعد از احوال پرسی با تأثر به من گفتند:می ترسیدم یک وقت نباشم، شما از سفر بیایید و کسی نباشد که به استقبالتان بیاید.
#همسرداری
#محبت
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🍃این زخم فرق می کند!
شعیب بن عبدالرحمن خزاعی میگوید: بعد از حماسه عاشورا، مردان قبیله بنی اسد – هنگامی که خواستند جسد مطهر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را دفن کنند – بر دوش آن حضرت، اثر زخمی یافتند که کاملاً از جراحتهای جنگی متفاوت بود. زخم کهنهای بود که هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
از امام سجاد علیهالسلام در این مورد سؤال کردند. آن حضرت در پاسخ فرمود:
هذا مِمّا كانَ يَنْقُلُ الْجِرابَ عَلى ظَهْرِهِ اِلى مَنازِلِ الأرامِلِ وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ.
این زخم بر اثر حمل کیسههای غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانههای بیوهزنان و یتیمان است.
مناقب ج ۴ ص ۶۶
#سیدالشهدا
#انفاق
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
یکی از اذکار توصیه شده در روایات، ذکر سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيم است.
مثلا امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ ثَلَاثِينَ مَرَّةً اسْتَقْبَلَ الْغِنَى وَ اسْتَدْبَرَ الْفَقْرَ وَ قَرَعَ بَابَ الْجَنَّةِ.
یعنی: هر كه سى بار گويد سبحان اللَّه و بحمده سبحان اللَّه العظيم و بحمده رو بتوانگرى كرده و پشت به فقر داده و در بهشت را كوبيده.
📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 281
#ذکر
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
#نکات_حدیثی:
💠 بررسی اعتبار روضه کافی:
🔹 برخی معتقدند بین #روضه کافی و بقیه مجلدات آن تفاوت وجود دارد و روضه به قوّت آنها نیست. نسبت به سایر مجلّدات تواتر قطعی در همه نسلها و زمانها وجود دارد که آنها جزء کافی و از #کلینی هستند. اما نسبت به کتاب روضه دغدغه وجود دارد و اینکه بتوان از راه تواتر جزم پیدا کرد جزء کافی است، مقداری محل تأمل و اشکال است. حتی برخی از بزرگان روضه کافی را به ابن ادریس نسبت دادهاند، که البته غیر مقبول است.
🔸 به نظر ما هر چند روایات روضه کافی همه جا به قوت روایات اصول و فروع کافی نیستند. اما در عین حال بزرگانی از علمای سابق شهادت دادهاند که این کتاب جزء کافی است، شهادت آنها هم برای سایر فقها معتبر است. پس از طرفی حجّت وجود دارد که این روایت جزء کافی است و از طرف دیگر حجّت وجود داد آنچه در کافی است اعتبار دارد؛ چون کلینی شهادت به صحت روایات کافی داده است و #صحیح در کلام قدما به معنای لغوی استعمال میشود، یعنی «ما صدر من المعصوم ع لبیان الحکم الواقعی». بنابراین ضمّ این دو حجّت باعث میشود بتوان اعتبار روایات موجود در روضه کافی را همچون بقیه مجلدات آن اثبات کرد.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1396
#حدیث_شناسی
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 محاسبهی اعمال
✅حضرت آیتالله خوشوقت رضوان الله تعالی علیه:
🔹س : درباره محاسبهی اعمال و نحوهی این محاسبه توضیح بفرمایید.
🔸ج: #محاسبه این است که انسان شب که میخواهد از کار کنار بکشد و بخوابد، ببیند صبح تا حالا چه کرده است؟ یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم، گوش، زبان، دست و پا انجام داده است، بکند و ببیند در آن گناه بوده است یا نه؟
🔸 اگر #گناه است، استغفار کند و تصمیم بگیرد که فردا دیگر انجام ندهد؛ و اگر گناهی نیست، سپاسگزاری کند و فردا ادامه دهد. امّا #مراقبه مهمتر از محاسبه است. چون اگر مراقبه نباشد، حرام از دست آدم در میرود. ولی مراقبه نمیگذارد.
#عزیز_خدا
#مراقبه
🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قال امیرالمومنین (علیهالسلام):
عِنْدَ تَنَاهِي الشَّدَائِدِ يَكُونُ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ
هنگام به اوج رسیدن سختیها، امید گشایش میرود.
تصنیف غرر / حدیث ۱۷۶۹
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774