eitaa logo
تذكرة المتقين
199 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
951 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از اذکار توصیه شده در روایات، ذکر سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيم‏ است. مثلا امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ ثَلَاثِينَ مَرَّةً اسْتَقْبَلَ الْغِنَى وَ اسْتَدْبَرَ الْفَقْرَ وَ قَرَعَ بَابَ الْجَنَّةِ. یعنی: هر كه سى بار گويد سبحان اللَّه و بحمده سبحان اللَّه العظيم و بحمده رو بتوانگرى كرده و پشت به فقر داده و در بهشت را كوبيده. 📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 281 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
: 💠 بررسی اعتبار روضه کافی: 🔹 برخی معتقدند بین کافی و بقیه مجلدات آن تفاوت وجود دارد و روضه به قوّت آنها نیست. نسبت به سایر مجلّدات تواتر قطعی در همه نسل‌ها و زمان‌ها وجود دارد که آنها جزء کافی و از هستند. اما نسبت به کتاب روضه دغدغه وجود دارد و اینکه بتوان از راه تواتر جزم پیدا کرد جزء کافی است، مقداری محل تأمل و اشکال است. حتی برخی از بزرگان روضه کافی را به ابن ادریس نسبت داده‌اند، که البته غیر مقبول است. 🔸 به نظر ما هر چند روایات روضه کافی همه جا به قوت روایات اصول و فروع کافی نیستند. اما در عین حال بزرگانی از علمای سابق شهادت داده‌اند که این کتاب جزء کافی است، شهادت آنها هم برای سایر فقها معتبر است. پس از طرفی حجّت وجود دارد که این روایت جزء کافی است و از طرف دیگر حجّت وجود داد آنچه در کافی است اعتبار دارد؛ چون کلینی شهادت به صحت روایات کافی داده است و در کلام قدما به معنای لغوی استعمال می‌شود، یعنی «ما صدر من المعصوم ع لبیان الحکم الواقعی». بنابراین ضمّ این دو حجّت باعث می‌شود بتوان اعتبار روایات موجود در روضه کافی را همچون بقیه مجلدات آن اثبات کرد. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1396 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 محاسبه‌ی اعمال ✅حضرت آیت‌الله خوشوقت رضوان الله تعالی علیه: 🔹س : درباره محاسبه‌ی اعمال و نحوه‌ی این محاسبه توضیح بفرمایید. 🔸ج: این است که انسان شب که می‌خواهد از کار کنار بکشد و بخوابد، ببیند صبح تا حالا چه کرده است؟ یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم، گوش، زبان، دست و پا انجام داده است، بکند و ببیند در آن گناه بوده است یا نه؟ 🔸 اگر است، استغفار کند و تصمیم بگیرد که فردا دیگر انجام ندهد؛ و اگر گناهی نیست، سپاسگزاری کند و فردا ادامه دهد. امّا مهم‌تر از محاسبه است. چون اگر مراقبه نباشد، حرام از دست آدم در می‌رود. ولی مراقبه نمی‌گذارد. 🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): عِنْدَ تَنَاهِي الشَّدَائِدِ يَكُونُ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ هنگام به اوج رسیدن سختی‌ها، امید گشایش می‌رود. تصنیف غرر / حدیث ۱۷۶۹ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
در این دو وقت مواظب کودکان باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اَللَّهِ يَبُثُّ جُنُودَ اَللَّيْلِ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ اَلشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ اَلسَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ اَلسَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ . 🔰حضرت باقر عليه السلام فرمود: همانا ابليس - كه لعنت‌هاى خداوند بر او باد - لشكرهاى شبانۀ خود را از آنجا كه خورشيد غروب كند(غروب آفتاب) و از آنجا كه برآيد (طلوع آفتاب) پراكنده كند پس در اين دو ساعت(غروب و طلوع آفتاب) بسيار ذكر خدا گوئيد، و از شر ابليس و لشكريانش بخدا پناه بريد(گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و 👈خردسالان خود را در اين دو ساعت بخدا بسپاريد زيرا كه اين دو ساعت، ساعت‌هاى غفلت است (كه مردمان در اين دو ساعت از ياد خدا بيرون روند). 📚الکافي  ج۲ ص۵۲۲   https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
. | 📖 | ⪼ آشـیانـه‌اے بـراے آرامـش! 🪶 پیمان زناشویی، ورود به مرحله‌ای از زندگی است که بسیاری از کمالات و استعدادهای انسان در آن شکوفا می‌شود. بدین رو همچنان‌که اصل آن پسندیده و لازم است، پاسداری از نهاد خانواده نیز مقدس است. آنچه نهاد خانواده را قوام می‌بخشد، محبت بی‌شائبه است؛ بلکه زندگی بدون محبت، رنج‌آور و نافرجام است. پس بر مرد و زن است که پیوسته بر مهر و مودت یکدیگر بیفزایند. (ﷺ) می‌فرماید: «این سخن مرد به همسرش که "دوستت دارم" هرگز از دل او بیرون نمی‌رود.» «قَولُ الرَّجُلِ للمرأةِ: إنّی اُحِبُّكِ، لا یَذهَبُ مِن قَلبِها أبداً. ◌ میزان‌الحكمه، ج۵، ص۹۸ ₪ علاوه بر اظهار محبت به یکدیگر، کوشش برای رفاه خانه و خانواده نیز پایه‌های زندگی مشترک را استوارتر می‌کند؛ چنانکه می‌فرماید: «خداوند از آن کس خشنودتر است که خانواده خود را بیشتر در رفاه و نعمت قرار دهد.» «إنَّ أرضاكُم عِندَ اللّهِ أسبَغُكُم عَلی عِیالِهِ.» ◌ میزان‌الحكمه، ج۵ ص۱۰۶ ⁜ در سخنی دیگر فرموده‌اند: «محبوب‌ترین شما کسی است که برای خانواده خود، سودمندتر است.» ، کسی را که برای تأمین معاش خانواده‌اش می‌کوشد، همچون مجاهد در راه خدا می‌داند. «مَن طَلَبَ هذا الرِّزقَ مِن حِلِّهِ لِیَعودَ بهِ عَلی نفسِهِ و عِیالِهِ كانَ كالمُجاهِدِ فی سبیلِ اللّهِ عزّ و جلّ؛» ◌ میزان‌الحكمه، ج۴، ص۲۰۹ 🗯...ازدواج خود یکی از عوامل موفقیت در زندگی اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی است؛ از رسول خدا نقل شده است: «هر کس برای دوری از گناه و حرام، ازدواج کند، بر خدا است که او را یاری رساند.» «حَقٌّ عَلَی اللّهِ عَونُ مَن نَكَحَ اِلتِماسَ العَفافِ عَمّا حَرَّمَ اللّه.» ◌ میزان‌الحكمه، ج۵ ص۸۴ 📚 زندگی و بندگی، رضا بابایی، ص۳۲ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 زهد علی علیه السلام 🔹 الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ قَالَ عَلِيٌّ (ع‏): 🔸 دَخَلتُ بِلادَکُم بِاَشمالي هذِهِ وَ رِحلَتي وَ راحِلَتي ها هِي فَاِن اَنَا خَرَجتُ مِن بِلادِکُم بِغَيرِ ما دَخَلتُ فَاَنَا مِنَ الخائِنينَ. 🔹 اصبغ بن نباته نقل می‌کند که امیر‌المؤمنین (ع) فرمودند: 🔸 ای مردم، آن روز که به شهر شما آمدم، با خود سه چیز از دنیا به همراه آوردم؛ اين «لباس و پوششی که دارم» و این «توشه و کوله باری که دارم» و این «مرکب سواری که دارم» اینها به همراه من بودند. 🔹 روزی که خواستم از شهر شما بروم، اگر دیدید بيشتر از آن چه داشتم با خود بردم پس بدانید من از خيانت کارانم. 📚 (بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۵) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 آیا می‌دانستید صدای خوب و خوش آهنگِ شخصی سبب شده با تصرف و عنایت امیر‌المؤمنین (ع) حافظ کل قرآن شود؟ اگر استعدادی که داریم خرج دین کنیم گاهی عنایتی می‌شود که با عالم معاوضه نمی‌شود 🔹 رُوِیَ عَنْ سَعْدٍ الْخَفَّافِ عَنْ زَاذَانَ أَبِی عَمْرٍو قُلْتُ لَهُ: 🔸 یَا زَاذَانُ إِنَّکَ لَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ فَتُحْسِنُ قِرَاءَتَهُ فَعَلَی مَنْ قَرَأْتَ؟ 🔹 قَالَ فَتَبَسَّمَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَرَّ بِی وَ أَنَا أُنْشِدُ الشِّعْرَ وَ کَانَ لِی خُلُقٌ حَسَنٌ فَأَعْجَبَهُ صَوْتِی فَقَالَ یَا زَاذَانُ فَهَلَّا بِالْقُرْآنِ قُلْتُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کَیْفَ لِی بِالْقُرْآنِ فَوَ اللَّهِ مَا أَقْرَأُ مِنْهُ إِلَّا بِقَدْرِ مَا أُصَلِّی بِهِ؟ 🔸 قَالَ فَادْنُ مِنِّی فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَتَکَلَّمَ فِی أُذُنِی بِکَلَامٍ مَا عَرَفْتُهُ وَ لَا عَلِمْتُ مَا یَقُولُ ثُمَّ قَالَ افْتَحْ فَاکَ فَتَفَلَ فِی فِیَّ فَوَ اللَّهِ مَا زَالَتْ قَدَمِی مِنْ عِنْدِهِ حَتَّی حَفِظْتُ الْقُرْآنَ بِإِعْرَابِهِ وَ هَمْزِهِ وَ مَا احْتَجْتُ أَنْ أَسْأَلَ عَنْهُ أَحَداً بَعْدَ مَوْقِفِی ذَلِکَ. 🔹 قَالَ سَعْدٌ فَقَصَصْتُ قِصَّةَ زَاذَانَ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ صَدَقَ زَاذَانُ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام دَعَا لِزَاذَانَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الَّذِی لَا یُرَدُّ . 🔸 سعد الخفّاف که در زمان امام باقر (ع) زنده بوده نقل می‌کند به شخصی به نام زاذان ابی عمرو گفتم ای زاذان تو قرآن می‌خوانی و خوب می‌خوانی، قرآن خواندن را نزد چه کسی آموختی؟ 🔹 زاذان تبسّمی کرد و گفت: روزی در حالی که با صدای خوش شعر می‌سرودم و حال خوشی داشتم امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر من گذر کرد، حضرت از صدای من خوشش آمد، گفت: ای زاذان چرا به جای شعر، قرآن را با این صدای زیبا نمی‌خوانی؟ 🔸 گفتم: ای امیرالمؤمنین چطور قرآن را با صدای نیکو بخوانم؛ به خدا جز آن مقداری که در نماز می‌خوانم چیز بیشتری از قرآن نمی‌توانم بخوانم. 🔹 حضرت فرمودند: به من نزدیک شو، به او نزدیک شدم به زبانی که نمی شناختم و نفهمیدم که چه بود در گوشم سخن گفت، سپس گفت: دهانت را باز کن، دهانم را باز کردم آب مبارک دهانش را در دهانم ریخت، به خدا هنوز از نزدش قدم بر نداشته بودم که قرآن را با إعراب و حرکاتش حفظ شدم، و از آن به بعد هرگز محتاج این نشدم که از کسی در مورد قرآن سوال کنم. 🔸 سعد می‌گوید: داستان زاذان را برای امام باقر علیه السلام تعریف کردم، فرمودند: زاذان راست گفته امیرالمؤمنین علیه السلام با اسم اعظمی که رد نمی شود برای زاذان دعا کرد و او حافظ کل قرآن شد. 📚 (بحارالانوار، ج۴۱، ص۱۹۵) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
معاوية بن عمار گويد: حضرت صادق عليه السلام بدون سخن و پرسشى بمن فرمود: اى معاوية آيا نميدانى كه مردى خدمت امير المؤمنين عليه السلام آمد و از اينكه اجابت دعايش دير شده بود بآن حضرت شكايت كرد، آن حضرت باو فرمود: چرا دعاى سريع الاجابة را (يعنى دعائى كه زود باجابت رسد) نخواندى؟ آن مرد عرض كرد: آن دعا كدام است؟ فرمود: بگو: قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهَانِ الْمُبِينِ الَّذِي هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فِي نُورٍ وَ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ يُضِي‏ءُ بِهِ كُلُّ ظُلْمَةٍ وَ يُكْسَرُ بِهِ كُلُّ شِدَّةٍ وَ كُلُّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ لَا تَقِرُّ بِهِ أَرْضٌ وَ لَا تَقُومُ بِهِ سَمَاءٌ وَ يَأْمَنُ بِهِ كُلُّ خَائِفٍ وَ يَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ كُلِّ سَاحِرٍ وَ بَغْيُ كُلِّ بَاغٍ وَ حَسَدُ كُلِّ حَاسِدٍ وَ يَتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَ الْبَحْرُ وَ يَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْكُ حِينَ يَتَكَلَّمُ بِهِ الْمَلَكُ فَلَا يَكُونُ لِلْمَوْجِ عَلَيْهِ سَبِيلٌ وَ هُوَ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَعْظَمُ الْأَجَلُّ الْأَجَلُّ النُّورُ الْأَكْبَرُ الَّذِي سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَ اسْتَوَيْتَ بِهِ عَلَى عَرْشِكَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ أَسْأَلُكَ بِكَ وَ بِهِمْ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا. (و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را ذكر كند). 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 582 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 روز 💠 💎 ثمرات نماز شب 🔻رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: صلاةُ اللّیلِ: مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِکَةِ وَ سُنَّةُ الانبیاءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ الایمانِ وَ راحَةُ الابدانِ وَ کَراهیَةٌ لِلشَّیطانِ وَ سِلاحٌ عَلَی الاعداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولٌ للأعمالِ وَ بَرَکَةٌ فِی الرِّزقِ ... 🌘 نماز شب، موجب رضایت پروردگار، دوستی فرشتگان، سنت پیامبران، نور معرفت، ریشه ایمان، آسایش بدن‏ها، مایه ناراحتی شیطان، سلاحی بر ضدّ دشمنان، مایه اجابت دعا، قبولی اعمال و برکت در روزی است... 📚 ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۱۹۱ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
عنه صلي الله عليه و آله : اُحِبُّ الصِّبيانَ لِخَمسٍ : الأوَّلُ : أنَّهُم هُمُ البَكَّاؤونَ ، وَالثّاني : يَتَمرَّغونَ بِالتُّرابِ، وَالثّالِثُ : يَختَصِمونَ مِن غَيرِ حِقدٍ ، وَالرّابِعُ : لا يَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَيئا، وَالخامِسُ : يُعَمِّرونَ ثُمَّ يُخَرِّبونَ. 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : كودكان را به خاطر پنج چيز دوست مى دارم : اوّل آن كه بسيار مى گِريند ؛ دوم آن كه با خاك بازى مى كنند؛ سوم آن كه بدون كينه دشمنى مى كنند؛ چهارم آن كه چيزى براى فردا ذخيره نمى كنند؛ پنجم آن كه مى سازند و سپس، خراب مى كنند . 📘المواعظ العدديّة : ص 259. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
چند مطلب پیرامون شیخ اعظم انصاری پیش از زمان ،شیخ مرجع تقليد عامی به معنای کنونی وجود نداشت، بلکه مردم در هر شهر و دیاری به عالم ومجتهد منطقۀ خود رجوع می کردند و مسائل فقهی ووظایف شرعی خود را از او فرا میگرفتند با ظهور شیخ انصاری مرجعیت به صورت فعلی بروز کرد. پیش از زمان شیخ، غالباً جواب سؤالات شرعی مردم به صورت فتوا بیان نمی شد بلکه فقیه سعی داشت که جواب وی را مطابق با احتیاط بیان کند. به همین دلیل عبادات مردم اكثراً مطابق با احتیاط صورت می پذیرفت، این مطلب حتی در زمان ما نیز تأثیر گذاشته است، لذا میبینیم که نماز درست از نظر مردم نمازی است که دارای طمأنینه باشد یا ذکر سبحان ربی الاعلى و بحمده وسبحان ربي العظيم وبحمده در سجده و رکوع گفته شود و یا حتماً با قنوت انجام گیرد و یا تسبیحات اربعه ، سه بار تکرار شود که اینها همه مطابق با احتیاط است. نخستین مرجع تقلیدی که همۀ فقهای شیعه بر اعلمیت او اتفاق نمودند شیخ انصاری ،بود و ظاهراً چنین اجماع و اتفاقی از ناحیه ، علما، حتی بعد از شیخ نیز برای کسی حاصل نشده است. شیخ پنجاه و دو ساله بود که مرجعیت عام شیعه به وی سپرده شد و از آنجا که اعلمیت از موضوعاتی است که ثبوتش متوقف بر بینه شرعی است و نیاز به شهادت دو فرد عادل واهل خبره ،دارد با شهادت سعيد العلماء مازندرانی به اعلمیت شیخ بینه شرعی کامل شد زیرا پیش از او صاحب جواهر به این امر گواهی داده بود . روزی که بینه شرعی بر اعلمیت شیخ اقامه شد وی در اجتماع بسیار عظیمی که همه بزرگان علما و طلاب حوزه علمیه و طبقات مختلف مردم شهر نجف اشرف حضور داشتند بر منبر رفت و بیانات مفصلی دربارۀ اعلمیت ایراد فرمود و با ادله و براهین قاطع وجوب تقلید از اعلم را ثابت کرد سخنان او بگونه ای بود که همه مردم فتوای او مبنی بر وجوب تقلید اعلم را دریافتند و خود شیخ را مصداق بارز اعلم دانستند. چون شیخ، تقلید اعلم را لازم میدانست در اواخر عمر تصمیم گرفت از منصب مرجعیت کناره گیری کند تا اعلم دیگری برای آینده در نظر گرفته شود و خود به «رحبه» در نزدیکی نجف اشرف برود ولی علاقه شدید مردم به او مانع از این شد که به تصمیم خود جامع عمل بپوشاند با این امور شیخ مرجع عام تقلید شیعیان شد و به مدت ۱۵ سال از ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۱ این منصب را دارا بود در طی این سالیان هم به اداره امور مذهبی و دینی مردم اشتغال داشت و هم حوزه علمیه نجف اشرف را اداره میکرد. سير تطوّر کیفیت بیان فقه شیعه ( بخش شیخ انصاری)، ص 294 - 295 ؛ محمد ابراهیم جناتی https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774