eitaa logo
تزکیه
550 دنبال‌کننده
70 عکس
53 ویدیو
2 فایل
ارتباط با ادمین @Admin_tazkie صفحه اینستاگرام @tazkienafs
مشاهده در ایتا
دانلود
دنیا اشتغال است و توّحد و با سازگار نیست پس، از به سوی کثرت رجوع کن و از کثرت به سوی وحدت، روی بنما تا از دنیا به نماز برسی که این عرضی مختصر از موقعیت و جایگاه در نظام عالم بود. 💠 🆔️ @tazkie
💠 استاد و رؤیت مؤمنین ✍🏻 «استاد شالچی» از شاگردان آیت الله قدس سره می فرمایند: «یکی از روزها، صبح پس از برای شرکت در جلسه ی میرزا جواد آقا به فیضیه رفتم. استاد به من فرمودند: «میرزا عبدالله، چه می بینی؟» این صحبت استاد گویا خود تصرفی بود که آن بزرگوار در جان من کرد و از برابر چهره ام برداشته شد، دیدم اشخاصی را که در فیضیه هستند و در ظاهر می بینم، باطن آنها را نیز مشاهده می کنم و آنها به صورت های گوناگون هستند. 🆔️ @tazkie بار دیگر فرمودند: «فلانی، چه می بینی؟» و من توجه کردم، دریافتم ارواح مؤمنین روی صحن مدرسه ی فیضیه دور هم نشسته اند و با هم مذاکره می کنند. پس از آن استاد به من فرمودند: «میرزا عبدالله، فکر نکنی اینها مقاماتی است و به جایی رسیده ای؟! اینها در برابر آنچه در سیر و و الی الله به می دهند هیچ است!» 📚ستارگان سپهر سلوک، ص۶۷ 🆔️ @tazkie
💠 نداشتن ✍🏻 سوء ظن از مهلکات است. در گام های اولیه ی سیر و سلوک به این حالت خطرناک دچار می شود و بخاطر همین کارهای مردم را خطا می بیند و خود را درستکار می پندارد، نسبت به دیگران از اهل ظاهر، سوء ظن پیدا می کند و حتی به مراجع دینی بدبین شده، پشت سر آنها حرفهایی که مورد رضای خدا نیست می زند. این در حالی است که احترام فقها واجب است، چرا که ایشان پاسبانان شریعت الهی هستند. ⬅️ اگر سالک به اصلاح عیب های خود بپردازد به دیگران مشغول نمی شود، سالک راه خدا قدر وقت را می داند، او اوقات خویش را در چنین اموری که به او مربوط نیست تلف نمی کند. 📘مطالب السلوکیه ص 65 🆔️ @tazkie
✍🏻 آیا چشم زدن واقعیت دارد و در موجودات اثر می کند؟ مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند: 《اَلعَینُ حقُُّ》 واقعیت دارد ولی تاثیر آن باذن الله است. در حقیقت نفسِ نگاه کننده اثر می گذارد، نه خود چشم. نقل می کنند: عدّه ای مشغول کندن چاهی بودند، به سنگی رسیدند و نتوانستند آن را برطرف کنند، فرستادند کسی که به اصطلاح چشمش شور بود آمد و نگاهی به سنگ کرد و گفت: 《عجب سنگی!》و فوراً سنگ خرد شد. همچنین حضرت فرمودند: دو درخت اکالیپتوس در منزل شخصی وجود داشت، مهمانی وارد شد و گفت: 《عجب درخت هایی!》هرردو درخت خشک شدند و از بین رفتند، با اینکه میهمان آدم خوبی بود. (منظور این است که چشم زدن ربطی به خوبی یا بدی اشخاص ندارد، لذا ممکن است شخص باایمان و خوبی چشمش شور باشد) 📙 ص ۴۲۲ 🆔️ @tazkie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مرحوم علامه طباطبایی فرمودند: ✍🏻 «سجده، مجسّم کننده کمال خضوع و گریه، مجسّم کننده کمال خشوع است» 📘 ، ج 27، ص 117 🆔️ @tazkie
❓ماه رمضان ماه مهمانی خداست و خدا با گرسنگی پذیرایی میکند چرا؟!!! 📌 نتیجه روزه 👈🏻کم خوری و کم گویی است ✨و آن حکمت را به ارمغان می آورد ✨و حکمت معرفت را در پی دارد ✨و معرفت یقین را 💎و وقتی که بنده ای به یقین رسید باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند 👈🏻صفای قلب : ✍🏻 زیرا سیری باعث ازدیاد بخار در مغز شده و مغز حالتی شبیه مستی پیدا می کند و نمی تواند خوب فکر کند سرعت انتقال او کم شده و قلب کور می شود. 🌟 بر خلاف گرسنگی که باعث رقت و صفای قلب می شود. و قلب را آماده تفکری که باعث شناخت می شود، می کند. و نوری آشکار پیدا می کند. 💠 از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است: «کسی که شکم خود را گرسنه نگه دارد اندیشه اش تربیت می شود.» 📚المراقبات 🆔 @tazkie
☘ آیات شصت قاف 🍀 البقره(246) أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ آل عمران(181) لَّقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ النساء(77) أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا المائده(27) وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ الرعد(16) قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ المزمل(20) إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَىٰ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 🍃 طریقه ختم : ۱۱ روز خوانده شود ، ده روز اول یازده مرتبه ، روز آخر ده مرتبه ، جمعا ۱۲۰ مرتبه در مدت یازده روز خوانده میشود 🍃 غیر ختم گفته شده برای بهره بردن از فواید آن میشود بعد نمازها یک بار خوانده شود ، یا با گلاب زعفران نوشته در آب حل شود و خورده و به سر و صورت زده شود ، یا با گلاب زعفران یا خودکار مشکی نوشته شده و همراه شود . . . 🌱 خواص : -رفع نحسی ، بستگی و چشم زخم -گشایش در تمام امور -دفع اجنه و شیاطین -ابطال سحر و طلسم 🆔 @tazkie
✨﷽✨ 💠دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان ✨مَن قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا ✨شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید: ✨«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»✨ ✨وقتی این ذکر گفته می‌شود ملائکه نازل می‌شوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت می‌شویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا می‌کند، ان‌شاءالله 📚منابع : ۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴ ۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲ 🆔 @tazkie
🍃 دو راه میانبُر در سلوک ✍🏻 علامه طباطبایی: اكثر افرادى كه موفّق به نفى خواطر شده و توانسته‌اند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالاخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در يكى از اين دو حال بوده است: 1️⃣ در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف مى‌شده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله. 2️⃣ از راه توسّل به حضرت اباعبدالله الحسين(ع) زيرا آن‌حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است. 📚رساله لُبّ اللّباب در سير و سلوك اولی الألباب، ص150 🆔️ @tazkie
🔷️ دستوالعمل مجرب از شیخ بهایی ✍🏻 آیت الله مبشر کاشانی چنین نقل نموده که آیت الله حاج شیخ محمود یاسری از علمای متقی و اولیاء الله بوده است. مرحوم یاسری به جهت برآورده شدن حاجتی که داشته مشغول ختمی منسوب به شیخ بهایی می شود که نوشته اند شیخ بهایی فرموده هرکس این دعا و اسماء را به مدت ده روز بخواند و از صبح چهارشنبه شروع نماید و به روز جمعه ختم کند، قطعا حاجتش روا گردد (ان شاء الله) و اگر حاجت او روا نشد مرا لعن کند. 🔹️ آقای یاسری به دستور العمل شیخ بهایی عمل می کند ولی نتیجه نمی گیرد پس مرحوم یاسری بر پشت بام منزل رو به قبله ایستاده، روح شیخ بهایی را مخاطب قرار داده و می گوید: چرا فرمودید اگر کسی حاجت خود را نگرفت به من و پدرم عبدالصمد لعن کند؟ 🔹️در این ایام شخصی که در علوم غریبه مهارت داشته با روح شیخ بهایی ارتباط برقرار کرده و به اطلاع مرحوم یاسری می رساند. در جلسه ای که تشکیل می شود سوالاتی از روح شیخ بهایی می پرسند که شیخ از پاسخ به سوالات آن ها خودداری نموده و می گوید: من الآن فرصت پاسخگویی به سوالات شما را ندارم زیرا باید به استقبال آقای حجت برویم. 🔹️از شیخ بهایی می پرسند: کدام حجت؟ شیخ می گوید: همان آقای حجت که گاهی خدمت امام زمان می رسید [بعضی نقل کرده اند: همان حجت که هفته ای یک یا دو مرتبه خدمت امام زمان می رسید] سپس در رابطه با ختمی که مرحوم یاسری گرفته بود، می گوید: چرا مرا مقصر می دانید و حال آن که اصل نسخه چنین است: هر کس به مدت ده روز ، هر روز صد مرتبه این دعا را بخواند و از روز «جمعه» شروع کند و به روز «یکشنبه» ختم کند حتما نتیجه می گیرد حال آن که شما به جای آن که از صبح جمعه شروع کنید، به روز جمعه ختم کردید. 🔹️آقای یاسری گفته بود: همان روز [در سال ۱۳۳۱ ه.ش]، رادیو اعلام کرد که آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای به لقاء الله پیوست و بدین وسیله قدر و منزلت آیت الله حجت برای ما بیشتر معلوم شد که از مقربین امام زمان(عج) بوده است. 💠 شرائط ختم این است که: ۱- از صبح جمعه شروع کند و به صبح روز یکشنبه ختم نماید ۲- بعد از نماز صبح و بعد از تسبیحات حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، بلافاصله و بدون سخن گفتن با دیگران مشغول به ذکر شود. ۳- تا پایان ذکر با طهارت باشد و اگر به خواب رفت وضو گیرد و ادامه دهد و اگر عدد را فراموش کرد از سر گیرد ۴-هر روز یکصد مرتبه، نه کمتر و نه بیشتر این ذکر را بگوید و آن چه در بعض کتب آمده که ده مرتبه بگوید صحیح نیست ۵-« بسم الله الرحمن الرحیم» جزء ذکر است و باید صد مرتبه تکرار شود. ⬅️ و اصل نسخه ذکر چنین است: 《بسم الله الرحمن الرحیم یا مُفَتِّحَ الأبواب یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ و الأَبصار یا دَلیلَ المُتَحیِّرین و یا غیاثَ المُستغیثین توکّلتُ علیک یا رب و اقضِ حاجتی و اکفِ مُهِمّی و لا حولَ و لا قوّهَ إلا بالله العلیِّ العظیم و صلّی الله علی محمد و آله أجمعین》 📘 سرّ دلبران 🆔️ @tazkie
🕯 دعایی بسیار مجرب در زمینه وسعت رزق مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ وَ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ جَمِیعاً عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِی جَمِیلَةَ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنْ یُعَلِّمَنِی دُعَاءً لِلرِّزْقِ فَعَلَّمَنِی دُعَاءً مَا رَأَیْتُ أَجْلَبَ مِنْهُ لِلرِّزْقِ قَالَ قُلِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ الْحَلَالِ الطَّیِّبِ رِزْقاً وَاسِعاً حَلَالًا طَیِّباً بَلَاغاً لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً هَنِیئاً مَرِیئاً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَ لَا مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِکَ إِلَّا سَعَةً مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْ فَضْلِکَ أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِیَّتِکَ أَسْأَلُ وَ مِنْ یَدِکَ الْمَلْأَی أَسْأَلُ. ✍🏻 معاویه بن عمار گوید: از امام صادق علیه السّلام خواستم دعایی برای روزی بمن بیاموزد، پس دعایی بمن آموخت که دعایی روزی رسان‌تر از آن ندیده بودم. فرمودند بگو: "اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ الْحَلَالِ الطَّیِّبِ رِزْقاً وَاسِعاً حَلَالًا طَیِّباً بَلَاغاً لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً هَنِیئاً مَرِیئاً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَ لَا مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِکَ إِلَّا سَعَةً مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْ فَضْلِکَ أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِیَّتِکَ أَسْأَلُ وَ مِنْ یَدِکَ الْمَلْأَی أَسْأَلُ." خداوندا، از احسانِ گسترده و حلال و پاکت روزی‌ای گسترده‌ای و حلال و پاک بمن روزی کن که در دنیا و آخرت مرا کفایت کند، رزقم را فرود آر، فرود آر، گوارا و دلپذیر، بدون تکلف و بدون منتِ هیچ‌یک از آفریدگانت. نعمتی از احسان گسترده‌ات؛زیرا خود در قرآن فرمودی: "و از احسان خداوند درخواست کنید."پس من از احسانت درخواست می‌کنم، و از هدایای تو می‌خواهم و از دست لبریز تو می‌خواهم. 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، جلد ٢ صفحه ۵۵٠ 🆔 @tazkie
راز حجرهٔ عجیب آیت‌الله شیخ عبدالرّحیم قمی در کربلا «مرحوم شیخ عبدالرّحیم قمی را می‌شناختم. او بسیار خوب بود. در مدرسهٔ حسن‌خان کربلا حجره داشت؛ آن حجره هم حجرهٔ عجیبی بود. معروف بود که آنجا محلّ افتادن حضرت سیّدالشّهداء - علیه السّلام - از اسب بر روی زمین بوده است! کسی از طلّاب حاضر نمی‌شد در آن حجره زندگی کند. علّتش هم این بود که نیمهٔ هرشب، صدای ضجّه، گریه و نوحه در آنجا به گوش می‌رسید؛ بدون آنکه کسی در آنجا دیده شود! ولی مرحوم شیخ عبدالرّحيم قمی در آن حجره استقرار یافت. هرشب وقتی صدای نوحه و گریه بر امام حسین - علیه السّلام - را در آن حجره می‌شنید، او هم برمی‌خاست و هم‌نوای با ایشان می‌شد، و خودش هم نوحه و روضه و چند بيت شعر در عزای حضرت اباعبدالل‍ه الحسین - علیه السّلام - می‌خواند. وقتی چنین می‌کرد، دیگر صداها خاموش می‌شد. شیخ عبدالرّحیم قمی اجازه نمی‌داد کسی در آن حجره شوخی و خنده کند، و اگر کسی رعایت نمی‌کرد، او را با عصای خود از حجره بیرون می‌راند!» نقل توسط مرحوم حاج محمّد علامه/تهران، ۱۳۵۴ش 🆔 @tazkie