eitaa logo
تزکیه عملی
1.5هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
با عرض سلام و ادب خدمت همه شما همراهان گرامی احتراما به اطلاع میرسانیم با حول و قوه الهی در راستای حمایت از پیام رسان های داخلی کانال " تزکیه عملی " را در ایتا نیز راه اندازی نمودیم.و ان شاءالله از امروز همزمان ادامه مباحث کانال " تزکیه عملی " در تلگرام ، در این کانال نیز بارگزاری خواهد شد. لذا ان شاءالله قصد داریم از امروز از ابتدای مبحث " " که از سلسله مباحث عرفانی و بسیار زیبایی است که توسط حضرت استاد آیت الله محمدشجاعی (ره) بیان شده است،را در چندین قسمت خدمت شما ارائه نماییم. از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم. التماس دعا ادمین
🌾✨🌾✨ ✨🌾 🌾 ✨ در بیانات حضرت آیت الله محمّد شجاعی (رحمة الله علیه) : قسمت * ۱ * 🌿 در مرحله اول باید به اصل این مسئله توجّه داشته باشیم که اسماءالحسنی یا صفات علیا، این دو اولا در حقیقت یکی است، صفات یا اسماء. اسماءالحسنی و صفات علیا از نظر واقعیت دو چیز نیستند ،کمالات و خصوصیّات کمالی است. یا کمالاتی که برای ذات مقدّس حق یا مبداء وجود و الله هست؛ خود این کمالات را اگر ملاحظه کنید و بدون آنکه ذات را با آن کمال ملاحظه بکنید، از آنها به صفات علیای خدا تعبیر می‌شود، 🌿 مثلا علم از صفات خداست، یعنی کمالی است که ذات مقدس حق دارای آن کمال هست، قدرت کمال است، صفتی است که خدا دارای آن کمال هست. @tazkiyehamaly 🌿 این کمالات را از این نظر که تنها خود آن کمالات را به نظر میاوریم صفات گفته می‌شود، صفات علیای الهی گفته می‌شود، اما از نظر اینکه این صفات را ما منتسب بکنیم به ذات مقدّس حق و ذات را با این کمالات ملاحظه بکنیم و به نظر بیاوریم و اعتبار بکنیم آنجا گفته می‌شود اسماء؛ 🌿 مثلا علم صفتی است برای حق اما وقتی علیم گفته می‌شود؛ می‌شود اسم از اسماءالحسنی؛ یعنی ذات را با صفت علم، با صفت قدرت، با صفت سمع و امثال این کمالات وقتی ملاحظه کردیم و اعتبار کردیم، آنجا گفته می‌شود اسم. ذات با صفت علم می‌شود علیم، اسم میشود از اسماءالحسنی. بنابراین وقتی دقت کردیم می‌بینیم که اسم و صفت در واقعیت هر دو یکی بیشتر نیست ؛علم، علیم، 🌿 علم مطلق بدون قید و شرط همان خداست ، کمال علم، علم محض همان خداست و همچنین علیم بصورت مطلق و بدون قید و شرط و حد و اندازه همان خداست . 🌿 علیم و علم درواقع یک حقیقت هستند منتها در یکی ذات در نظر گرفته شده با صفت آنجا می‌گوییم علیم، در دیگری خود صفت فقط در نظر گرفته شده بدون ملاحظه ذات، آنجا گفته می‌شود صفت علم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
🌾✨🌾✨ ✨🌾 🌾 ✨ در بیانات حضرت آیت الله محمّد شجاعی (رحمة الله علیه) : قسمت * ۲ * 🌾 برای خدا اگر صفتی قائل شویم، این خیلی محظور دارد، خیلی اشکالات دارد، اولین اشکال این است که ترکیب پیش میاید، یعنی ذات خدا غیر از صفتش می‌شود و صفتش هم غیر از ذاتش می‌شود و اشکالات دیگر هم زیاد دارد. 🌾 از نظر فلسفی که تعبیر و تحلیل و تفسیر خودم است نه در فرمایش امام؛ می فرمایند در متن ذات خدا، آنجا که مقام غیب‌الغیوب است،در مقام ذات حق که با کلمه هو به آن اشاره می‌شود ، که با کلمه هو خدا یاد شده است در قرآن و در زبان ائمه هم هست: قل هو الله احد. امام می‌گوید در مقام ذات، صفت مطرح نیست یک حقیقت محض بسیط است که ذات حق است. آنجا دیگر صفت علم و قدرت و سمع و بصر و اینجور چیزها در آن مقام ذات مطرح نیست، به این معنا مطرح نیست که ذات، چیزی باشد و علم چیز دیگری باشد؛ @tazkiyehamaly 🌾 اصلا در مقام ذات هیچ نمی‌شود خبری از صفات بدست آورد، ذات، محض است و غیب‌الغیوب است و همان ذات که هست، همان ذات همه چیز است همه کمالات است اما یک کمال مشخص، صفت مشخصی آنجا در مقام ذات نیست. 🌾 ذات، غیب‌الغیوب است، حقیقت محض بسیط است و آن حقیقت محض بسیط، هر کمالی است؛ یعنی بگویید علم هست، علم است، بگویید قدرت است، قدرت است، اما کمال مشخص یا کمالات مشخص از هم و جدا از هم آنجا مطرح نیست. اینکه کمال مشخص می‌شود، اینکه میگوییم خدا علیم است، این در مراحل بعدی است؛ 🌾 یعنی وقتی همان ذات، تجلّی میکند با صفتی، می‌شود علیم، با صفت قدرت تجلّی میکند می‌شود قدیر، با صفت سمع تجلّی می‌کند می‌شود سمیع، با صفت بصر تجلّی می‌کند می‌شود بصیر. 🌾 در متن ذات، خبری از صفت های مشخص نیست، متن ذات است و بسیط است و همه چیز است یعنی همه کمالات . @tazkiyehamaly ادامه دارد... ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
🌾✨🌾✨ ✨🌾 🌾 ✨ در بیانات حضرت آیت الله محمّد شجاعی (رحمة الله علیه) : قسمت * ۳ * ⚡️خدا هست است خدا بود است. هست، والسلام . ⚡️من مرتبه خاصی از هستی هستم، دید من هم هستی است، شنید من هم هستی است، نیستی که نیست؛ اما این شنید و آن دید، دو شکل از هستی هستند ولی مطلق هستی در هر دو هست. خدا هست و خدا همه کمالات را شامل می‌شود. ⚡️صفات و اسماء، اینها در مقام ذات مطرح نیست به آن صورت که صفات باشد، به آن صورت که اسماء باشد. ذات هست و آن ذات، همه چیز است. باز تاکید میکنم: نه منظور ما این است که آنجا علم و قدرت و صفات و اسماءالحسنی دیگر نیست، نه هست اما به وجود جمعی هست ، یک وجود است و همه چیز است . ⚡️به صورت مشخص و معین صفت ها غیر هم، و صفت، غیر از موصوف؛ و موصوف غیر از صفت و صفت ها، اینطور نیست، در مقام ذات هیچکدام از اینها نیست. ⚡️باز تامل کنید خودتان، خیلی باید خودتان فکر بکنید تا حقیقت را بیابید بدون اینکه لغزشی باشد ان شاءالله. بنابراین، صفات و اسماء در مرتبه پایین‌تر از مقام ذات است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
🌾✨🌾✨ ✨🌾 🌾 ✨ در بیانات حضرت آیت الله محمّد شجاعی (رحمة الله علیه) : قسمت * ۴ * ⚡️آن مقام ذات را که صفات از آن نفی می‌شود مقام ذات می‌گویند، غیب‌الغیوب می‌گویند، مقام جمع می‌گویند، هویت مطلقه میگویند، ⚡️اینها اصطلاحات اهل تحقیق و عرفاست که مقام هویتمان با هو به آنجا اشاره می‌شود. پس اسماء و صفات در مرتبه پایین‌تر بعد از ذات قرار میگیرد. ⚡️در رتبه ی ذات، خبری از این صفات نیست. ذات که می خواهد تجلّی کند در مقام تجلّی ، با صفات، تجلّی می‌کند؛ با صفت علم، تجلّی میکند ، می‌شود علیم، همان ذات تجلّی میکند می‌شود قدیر، می‌شود سمیع و الی آخر. @tazkiyehamaly ⚡️پس صفات و اسماء در مرحله ی تجلّی ذات پیش می آید. ذات، با هر صفتی تجلّی کرد اسمی از اسماءالحسنی است . ⚡️این تجلّی را با یک بیان دیگر بگوییم: خدا، آن ذات مقدس حق، مثل اینکه با چهره ی خاصی جلوه می‌کند ، می‌شود علیم، با چهره دیگری جلوه می‌کند، می‌شود قدیر، با چهره دیگر، می‌شود سمیع، می‌شود بصیر. ولی همه این سمیع و بصیر و علیم و قدیر که چهره های مختلفی از آن ذات مقدس اند ، جلوات مختلفی از یک حقیقت اند، ظهورات مختلفی از یک حقیقت اند. ⚡️ ذات تجلّی میکند با صفت علم، با چهره علم جلوه می‌کند، با چهره علم ظهور پیدا می‌کند، با چهره علم تعیّن پیدا میکند؛ این می‌شود علیم. با چهره قدرت تجلّی می‌کند ، جلوه می‌کند، ظهور می‌کند، و تعیّن پیدا می‌کند می‌شود قدیر. باز با چهره دیگر تجلّی میکند ،جلوه می‌کند، ظهور پیدا می‌کند، تعیّن پیدا می‌کند، می‌شود سمیع و بصیر و غفور و همه صفاتی که هست. @tazkiyehamaly ادامه دارد... ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
🌾✨🌾✨ ✨🌾 🌾 ✨ در بیانات حضرت آیت الله محمّد شجاعی (رحمة الله علیه) : قسمت * ۵ * 🌴 صفات خدا، علیم ، بصیر، قدیر ، یا اسماء خدا، ظهورات یک حقیقت است، تجلّیات یک حقیقت است ؛ تعیّنات یک حقیقت است؛ اینها اصطلاحات است که عرفا به کار برده اند ؛ البته قرآن هم کلمه ظهور و تجلّی را به کار برده اما تعیّن را به کار نبرده. مسئله ظهور در قرآن مطرح است. هو الظاهر. 🌴 همه ی صفات، تجلّیات ذات اند؛ تجلّیات یک حقیقت اند، علیم، تجلّی ذات است، قدیر، تجلّی ذات است، سمیع، تجلّی ذات است، ظهورات آن ذات هستند؛ تعیّنات آن ذات هستند. علیم و قدیر و سمیع و بصیر، همان ذات هستند که ظهورات کردند . غیر آن نیست همان ذات است. @tazkiyehamaly 🌴 آنجا که صفت علم مشخص می‌شود، صفت قدرت مشخص می‌شود، این در بعد از مقام ذات است؛ ذات ، تجلّی میکند با صفت علم، می‌شود علیم؛ تجلّی میکند با صفت بصر ، می‌شود بصیر ؛ 🌴 این تجلّی ها ، ظهورها، یا تعیّنات، همان خلق حق است، ایجاد حق است ؛ بنابراین صفات و اسماءالحسنی آنجا که به صورت صفات و اسماءالحسنی است صفت است و غیر از همدیگر ؛ و صفت است غیر از موصوف؛ و غیریت پیدا می کنند؛ اینها مخلوق حق هستند نه خود حق. صفات حق مخلوق حق هستند و در متن ذات و در مقام ذات نیستند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
🌾✨🌾✨ ✨🌾 🌾 ✨ در بیانات حضرت آیت الله محمّد شجاعی (رحمة الله علیه) : قسمت * ۶ * 🍂 این صفات و این اسماء، مخلوق حق است. برای اینکه تجلّی، همان جلوه، یعنی ایجاد، یعنی خلق، البته ایجاد و خلق یعنی جلوه . اصلا اصولا خلق مسئله‌ای است برای ما که چندان رویش تأمّل نکرده‌ایم . خلق یعنی چه؟ یعنی چه خدا خلق می‌کند؟ 🍂 همه خلق‌ها همان جلوه است، جلوه، خلق است و ایجاد است؛ بنابراین، خلاصه اینکه اسماء، مخلوقِ خداست، جلواتِ ذات است، صفات، جلواتِ خداست، جلواتِ ذاتِ حق است. @tazkiyehamaly 🍂 اینجا تجلّی که شروع شد ، حالا به صورت‌های مختلفش، اول جلوه ی ذات است بر ذات، یعنی خودِ ذات بر خودش جلوه می کند، این همان صفت احدیت است؛ یا اسم احدیت از آنجا شروع می‌شود. یعنی نسبت احدیت از آنجاست. 🍂 قل هو الله احد، احد یکی از اسماء خداست، یکی از صفات خداست، جلوه‌ی ذات است بر خود. یعنی اولین جلوه‌ای که خدا می‌کند نه به دیگری جلوه می‌کند بلکه خود، به خود جلوه می‌کند و این همان جلوه‌ی اول، تعیّن اول، ظهور اول حق است بر اسم احد؛ یعنی این جلوه، نامش احد است؛ این جلوه، اسمش احد است. خدا، خود، به خود، فقط جلوه کرده، خبری دیگر از غیر خود در آن جلوه نیست، خود، به خود جلوه کرده. @tazkiyehamaly ادامه دارد... ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
آرشیو سخنرانیهاوبیانات ارزشمند ودروس اخلاقی وعرفانی استاد فرزانه، حکیم واصل، مرحوم حضرت آیت الله محمد شجاعی (رحمة الله عليه) به صورت موضوعی ✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ در کانال " آرشیو صوتی تزکیه عملی " 👇👇👇 @tazkiyehamaly_arshiv سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly_arshiv
با عرض سلام و ادب جهت تثبیت مبحث و بهره مندی از نفس پاک حضرت استاد، توصیه می شود مجموعه را که از امروز در چندین قسمت تحت عنوان در کانال بارگزاری می شود، استماع نمایید.👇👇👇 التماس دعا ادمین
هدایت شده از مطالب کانال
asma_hosna part1.mp3
10.14M
بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : جلسه اول ⚜ موضوع : نسبت اسماء و صفات با ذات حق ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
هدایت شده از مطالب کانال
asma_hosna part2.mp3
11.21M
بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : جلسه دوم ⚜ موضوع : بیان اسماء الحسنای مذکور در قرآن ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄
هدایت شده از مطالب کانال
asma_hosna part3.mp3
11.35M
بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : جلسه سوم ⚜ موضوع : شرح اسم احد و تفاوت آن با اسم واحد ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ┄┄┅┅✿❀•❀✿┅┅┄┄