eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۰ * 🍂 این تحلیل که عرض کردم هر چه می‌توانید روی آن فکر کنید و فراموش هم نکنید بعد از این‌که آن را هضم کردید توجه داشته باشید که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمّه‌ی اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) که حقایق را از خدا گرفتند و این حقایق و برای آن‌ها به اذن الله مکشوف بود پرده از روی این مسئله در موارد مختلف برداشتند و به شما گفتند تا ما بفهمیم. متأسفانه خیلی‌ها نمی‌فهمند مثلاً یک کسی می‌بیند که رسول الله می‌‌‌فرماید کسی که غضبناک شد غضب چطور سرکه عسل را خراب می‌کند هم چه چیزی را خراب می‌کند؟ ایمان را. 🍂 فکر می‌کند رسول الله همین‌طور به زبان آمده و گفته است «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحی»[۱] این کلام رسول الله است حرف من نیست هر چه به زبانش آمد حرفی بزند، نه قرآن به صراحت می‌گوید رسول اکرم (صلوات الله علیه) «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحی» همه‌ی گفتارهای رسول اکرم به غیر از قرآن هر چه که گفته است و با روایات به ما رسیده است یا از طرق ائمّه (صلوات الله اجمعین) یا به طرق دیگر هر چه رسول الله (صلوات الله علیه) فرموده «وَحْيٌ يُوحی» است وحی خدا است یعنی واقعیت است. @tazkiyehamaly 🍂 وقتی رسول الله می‌فرماید که غضب در باطن انسان ارتباط انسان را با خدا خراب می‌کند طوری که سرکه عسل را خراب می‌کند این بیان رسول الله رمز دارد، وحی است به طوری که ما از تعبیرات باید دقت کنیم که چرا این کلمه را آورده است، چرا این تشبیه را آورده است در بیانات رسول اکرم (صلوات الله علیه) و در بیانات ائمّه هم باید این دقت را داشته باشیم این بیان رسول الله با بیانات دیگر ایشان درباره‌‌ی اوصافی دیگری که دارد فرق می‌کند می‌خواهد برای کسانی که اهل اشارت هستند بگوید که در عالم درون که ارتباطی با حق دارید مسئله‌ی عصبانیّت و تندی و غضب به سراغ همان ارتباط می‌رود، هشدار می‌دهد اصل ارتباط تو را با ذات مقدس حق خراب می‌کند و رمز این‌که وقتی انسان بعد از عصبانیت برمی‌گردد حالا حالا حالش درست نمی‌شود رمز آن چیست؟ ارتباط اصلی او خراب شده است. 🍂 اگر ارتباط اصلی محفوظ باشد من یک گناهی کردم، یک خطایی کردم ارتباط من محفوظ بود بر اساس حفظ آن ارتباط متوجه خدا می‌شوم، می‌کنم، زاری می‌کنم، می‌کنم، شرم می‌کنم غفران خدا هم زود شامل حال من می‌شود امّا مسئله این است که من در این خطا زدم اصل ارتباط را خراب کردم و لذا وقتی نادم می‌شوم، پشیمان می‌شوم، برمی‌گردم و از خدا می‌خواهم چون ارتباط مختل شده است اصلاً حرف و ندای من خوب به خدا نمی‌رسد و غفران خدا هم به این زود‌ی‌ها به من نمی‌رسد. 🍂 ان‌شاءالله رمز مطالب به یادتان باشد. این اشارات که گفتم و خدا هم ان‌شاءالله عنایت کند که بیشتر از بیشتر آنچه که در اشارات، روایات و آیات هست را بفهمیم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cheragh_hedayatpart20.mp3
26.15M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۲۰ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۱ * 🍃 حالا این روایت که عرض می‌کنم در اصول کافی، جلد سوم، باب دقت بکنید «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سلّم)» رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود «الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَل‏» غضب ایمان را، ارتباط درونی انسان با ذات مقدس حق را، ارتباط را فاسد می‌کند به طوری که سرکه عسل را فاسد می‌کند. 🍃 خوب، این یک بیان بود حالا به روایت دوم از حضرت باقر (سلام الله علیه) در باب غضب که آن هم نکات دیگری دارد اشاره می‌کنیم این روایت در اصول کافی است جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِنَّ هذَا الْغَضَبَ جَمْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ، تُوقَدُ فِي قَلْبِ ابْنِ آدَم‏» الآن من دو تحلیل برای شما کردم بر اساس آن دو تحلیل روایات را می‌خوانم. روایت اوّل را که خواندم در تحلیل قبلی هم گفتم که شما هر جا به سراغ غضب خودتان بروید می‌بینید که هر چه آن‌جا هست و سبز می‌شود چه بود؟ من بود. این همان منی است که گفتم ابزار شیطان در نظام وجود است بعدها که ان‌شاءالله شیطان را خوب فهمیدید من در این جلسه مکرر به شما گفتم البته من گفتم از روایات اتخاذ کردیم و گفتیم که من و شما باید دعا کنیم که خدا را بشناسیم در رده‌ی بعد باید دعا کنیم شیطان را هم بشناسیم این موجب می‌شود انسان یک مقدار هوشیار بشود و عدم شناخت موجب می‌شود سر انسان کلاه برود. 🍃 در این نظام وجود شیطان چیست؟ خیلی اسرارآمیز است چیزی است، موجودی است، ملعون هم است و مأموریت او همان است که می‌دانید امّا این نفوذ خاصی که در انسان دارد در غیر انسان هم نفوذ دارد، در جاهای دیگر هم کار می‌کند مأموریت او فقط مختص به انسان نیست چگونه نیرویی‌ای است به همه نفوذ دارد، با همه است، با همه از بهشت آمده است چیزهای عجیبی است. ان‌شاءالله خدا فهم آن را به همه روزی بکند فهم آن هم لذّت دارد بفهمیم که چه بود آمدن ما از بهشت، رانده شدن ما از بهشت، چه بود آمدن شیطان با ما از آن‌جا به این این‌جا و خدا ما را با هم فرستاده است، ما چه به سر شیطان آورده‌ایم، شیطان چه می‌خواهد به سر ما بیاورد؟ @tazkiyehamaly 🍃 انسان باید این‌ها را بفهمد، ما کاری را که باید با می‌کردیم کردیم حالا نوبت او است کاری که ما کردیم این است که او را به این‌جا آوردیم حالا نوبت شیطان تا قیامت است و او هم گفته است که من آن‌چنان از انسان انتقام می‌گیریم که به اصطلاح همه احسنت بگویند. 🍃 ما باید بفهمیم این‌ها چیست این مسائلی را که می‌گویم فراموش نکنید ما موجب شدیم شیطان را به این‌جا آوردیم حالا او می‌خواهد از ما انتقام بگیرد و تا قیامت خواهد گرفت. به هر صورت گفتم که عصبانیت به هر جا می‌رسد به منیّت و من انسان که مرکب شیطان است، جند اصلی شیطان است می‌رسد هر کجا من پیدا کردید شیطان را در آن‌جا جویا باشید، هر جا منی نیست دیگر در آن‌جا خبری از شیطان نیست. چیزی است که با من قائم است تکرار می‌کنم ان‌شاءالله شما اهل ذوق هستید فکر می‌کنید من دعا می‌کنم هم برای خودم هم برای شما که اهل ذوق باشید من فکر می‌کنم شما اهل درد و ذوق هستید اصلاً درد شما این است که این چیزها را بفهمید و هر وقت فرصت داشتید در خصوص این چیزها فکر کنید و از حضرات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) استمداد طلب کنید. 🍃 به هر صورت هر جا من است شیطان آن‌جا است هر جا که از من خبری نیست شیطان نیست، شیطان تسلیم است. رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود شیطان من به دست من تسلیم من است. حالا به سراغ نتیجه‌گیری از آن تحلیل برویم وقتی عصبانیّت جلوه‌ی شدید من است این خلاصه یک شعله‌ای از آتش شیطان در وجود انسان است آن عصبانیّت یا آن غضبی که در وجود شما شعله‌ور می‌شود در حقیقت شعله‌ی من است به یک نظر شعله‌ی آتش شیطان است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۲ * 🌿 حالا به این روایت دقت کنید: اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِنَّ هذَا الْغَضَبَ جَمْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» این غضب که می‌بینید این شعله‌ای از آتش شیطان «توقَدُ فِي قَلْبِ ابْنِ آدَم‏» در قلب فرزند آدم روشن می‌شود «وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا غَضِبَ» می‌فرماید وقتی یکی از شما غضبناک می‌شود «احْمَرَّتْ عَيْنَاه‏» چشم‌های او سرخ می‌شود این‌ها علامت این است که آن شعله‌ی آتش شیطان است که سرخی هم از آن‌جا خبر می‌دهد «وَ انْتَفَخَتْ أَوْدَاجُه‏» وقتی عصبانی و غضبناک می شود رگ‌های گردن او نفخ می‌کند «وَ دَخَلَ الشَّيْطَانُ فِيه‏» و شیطان داخل در این اوداج می‌شود گفتم فهم این‌ها مشکل است آن‌جا که چشم سرخ می‌شود، رگ‌های گردن انتفاخ پیدا می‌کند «دَخَلَ الشَّيْطَانُ فِيه‏» شیطان آن‌جا راه پیدا کرد و داخل اوداج شد حالا یعنی چه؟ ان‌شاءالله خدا کند که بفهمیم یعنی چه؟ 🌿 بعد می‌فرماید «فَإِذَا خَافَ أَحَدُكُمْ ذلِكَ» اگر زمانی به این حالت نیافتی، اگر افتادی که هیجان تو را گرفت و چشم‌ها سرخ شد و به اصطلاح رگ‌های گردن انتفاخ پیدا کرد فوراً برای این‌که از وسط کار برگردی «فَلْيَلْزَمِ الْأَرْض‏» هر چه می‌توانی دراز بکشید ملزم بر ارض بشوید، هر چه می‌توانید به زمین بچسبید حالا سرّ آن چیست باز ان‌شاءالله از خدا می‌خواهیم که بفهمیم که در این صورت یک مقدار شیطان از انسان دور می‌شود راه او به انسان کمتر باز می‌شود وقتی انسان به زمین چسبید دیگر نمی‌تواند کار خودش را بکند سرّ آن چیست؟ نمی دانیم «فَإِنَّ رِجْزَ الشَّيْطَانِ لَيَذْهَبُ عَنْهُ عِنْدَ ذلِك‏» در این صورت که انسان فوراً به زمین چسبید نشست یا دراز کشید به قدری که به زمین مرتبط باشد آن خطر شیطان کنار می‌رود. 🌿 در بعضی از دستورات است که اگر از آن طرف که عصبانی شدید رحم شما است کاری کنید که فوراً دستی به او بزنید که اگر محرم است بالاخره با او تماس بگیرید که فوراً وسیله‌ی باز کوتاه می‌شود و برای شیطان مانع ایجاد می‌شود باز یعنی چه؟ نمی‌فهمیم ولی حتمی است اگر آن طرف که عصبانی شدید می‌خواهید به او خشم کنید اگر رحم شما است یعنی حالا برادر، خواهر، پدر، مادر، عموزاده، دایی‌زاده رحم باشد اگر رحم است نزدیک بشوید و بدن را به بدن او تماس بدهید که تماس گرفتید رحم به فریاد شما می‌‌رسد یعنی این‌جا کمک می‌شود که شیطان دور شود. این هم یک نکته... @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی عزاداریهای همه شما همراهان گرامی احتراما به اطلاع می رسانم اینجانب عازم سفر کربلا هستم. ان شاءالله دعاگوی همه شما عزیزان خواهم بود.و از همگی التماس دعای ویژه دارم. احتمال دارد بعلت سفر و حرکت در مسیر زائرین اربعین ، مطالب کانال با تأخیر ارسال شود.لذا پیشاپیش عذرخواهم. التماس دعا ادمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عزاداریهای همه شما همراهان گرامی سفر اینجانب به کربلای معلای به پایان رسید و دعاگوی همه شما بزرگواران بودم‌. واز همه شما عزیزان که در مدت سفر اینجانب در کانال حضور داشتید متشکرم و به اطلاع می رسانم ان شاءالله ارائه مطالب در کانال کما فی السابق ادامه خواهد داشت. از صبوری شما بزرگواران بسیار سپاسگزارم. التماس دعا ادمین
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۳ * 🌾 یک تحلیل دیگر نزد شما عرض کنم و بعد هم یک روایت دیگر اشاره می‌کنیم ان‌شاءالله شما اگر چنانچه از ارباب کشف و شهود بودید، از ارباب کشف و مشاهده بودید ممکن است به این سر هم توجه پیدا کنید،.. 🌾 وقتی انسان غضبناک می‌شود در درون... این تحلیل ما ناظر بر درون انسان است یعنی انسان در دورن چه کار می‌کند درونی که بعد از مردن در برزخ روشن می‌شود و اگر کسی از اهل کشف باشد و در این‌جا پرده کنار برود و بتواند برزخ را ببیند آن هم این حقیقت را می‌یابد. ما در عالم ظاهر می‌گوییم که شروع کرده حالا از اوّل عصبانیت را حساب کنیم او مدام شدّت پیدا می‌کند و می‌گوید و عصبانیت آرام آرام اوج می‌گیرد تا به آن آخر برسد. 🌾 ظاهر آن این‌طور است که می‌بینیم امّا در باطن یک سیر خاصی دارد از یک مسیری با حالت اضطراب تمثل برزخی آن را عرض می‌کنم از یک مسیر ظلمانی به اصطلاح پر فراز و نشیب توأم با یک اضطراب، هیجان و سرگردانی یعنی مانند راه رفتن یک دیوانه مثلاً آن مریض‌هایی که ما نام آن‌ها را دیوانه می‌گوییم چون اصل دیوانه ها همین آدم‌های سالمی هستند که در راه کج می‌روند اصل دیوانه همین‌ها هستند که روایاتی از رسول اکرم (صلوات الله علیه) و از حضرات معصومین رسیده و عقل هم بر این مسئله قاضی است و واقعاً اصل دیوانه این‌ها هستند. @tazkiyehamaly 🌾 به هر صورت آن مریض‌هایی که ما نام آن‌ها را دیوانه می‌گوییم چطور است که با یک حالت خاص و مضطرب راه می‌روند با عجله هم می‌رود مقابل او هم آتش است خودش هم می‌ترسد ولی می‌رود و خود را به آن آتش می‌زند در برزخ این‌طور است یعنی اگر کسی در برزخ پرده از جلوی روی شما برداشته بشود او را این‌طور می‌بینید اوّلاً در یک عالمی تاریک، در یک راه پر فراز و نشیب، با یک سرگردانی، با تحیّر، با اضطراب می‌رود و می‌رود تا داخل آتش می‌شود این صورت برزخی حالت غضب است یعنی انسان در برزخ این‌طور است. 🌾 روایتی از حضرت باقر (سلام الله علیه) است در این زمینه بعد از این تحلیل اشاره می‌کنیم تحلیل را که گفتم به بیان امام باقر (سلام الله علیه) اشاره می‌کنم امّا ما این تحلیلی را که داشتم از بیان امام باقر (سلام الله علیه) به ذوق خود استنباط می‌کنیم شما ممکن است قبول کنید، ممکن است که قبول نکنید، الحمدلله که شما اهل اشارت و ذوق هستید خودتان بعد از این تحلیل مطلب این روایت را می‌فهمید امّا ممکن است کسانی اهل جمود باشند و این چیزها را قبول نکنند بگویند امام باقر مانند همین جملات بگویند. آن‌هایی که این اشارت‌ها و این‌ها را نمی‌فهمند از این حرف‌ها می‌گویند. 🌾 این جزئی از بیانات امام باقر (سلام الله علیه) است همه را برای رعایت اختصار نیاوردم. اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَام)» امام باقر (سلام الله علیه) فرمود «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً حَتَّى يَدْخُلَ النَّار» می‌فرماید که مرد غضبناک می‌شود یا شخص غضبناک می‌شود «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً» شخص غضبناک می‌شود ابداً راضی نمی‌شود «حَتَّى يَدْخُلَ النَّار» تا داخل آتش بشود. خوب شما باشید این بیان امام باقر را چگونه معنا می‌کنید؟ چه می‌خواهد بگوید؟ می‌فرماید مرد غضبناک می‌شود و غضب او اوج می‌گیرد دست بردار نمی‌شود، غضب خود را ختم نمی‌دهد راضی نمی‌شود تا وارد آتش بشود. 🌾 می‌خواهد چه بگوید؟ می‌خواهد صورت برزخی را بگوید. شخصی که به غضب افتاد راضی نمی‌شود تا برود به آتش وارد بشود این همان صورت برزخی غضب است که اگر مکشوف بشود همین‌طور است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨