eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض ادب خدمت همه شماهمراهان گرامی ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایشان را خدمت همه شما بزرگواران تسلیت عرض نموده و امید داریم که ان شاءالله عزاداریهای همه ما مقبول درگاه حضرت حق قرار بگیرد. خدا را شکر می کنیم که توفیق نصیبمان شد تا باز هم مطالب مختصر و مفیدی را از مباحث اخلاقی و عرفانی استاد بزرگ اخلاق، حضرت آیت الله شجاعی(ره)، خدمت همه شما همراهان گرامی تقدیم نماییم. از تمام عزیزانی که مباحث را دنبال نمودند کمال تشکر را دارم.و خواهشمندم جهت عمل نمودن به مباحث و تعالیم یاد شده برای یکدیگردعا کنیم. در کنار مباحث جاری کانال ،از امروز مبحث جدیدی را تحت عنوان آغاز مینماییم. با توجه به اهمیت توجه و توبه از این رذیله اخلاقی در مسیر خودسازی و سلوک الی الله، از همه شما عزیزان دعوت می نماییم این مبحث را دنبال نمایید. التماس دعا ادمین
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱ * «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ» بِسْمِ اللََّهِ الرَّحْمََنِ الرَّحِيمِ 🍂 مدّت‌ها است که در قسمت مهلکات در باب بحث می‌کنیم. مهلکاتی که در طریق سلوک مهلک است انسان را به هلاکت می‌اندازد درباره‌ی این مهلکات بحث داشتیم. البته در رئوس و آن کلیاتی که در مهلکات است مکرر عرض کردیم که اگر بخواهیم در باب مهلکات جزئیات را در نظر بگیریم جزئیات و ریزه‌کاری‌ها نوعی نیست که با صحبت و گفتن و با نوشتن و امثال این‌ها تمام بشود در خیلی از جاها با لفظ و عبارت نمی‌شود پیاده کرد. اگر بنا باشد انسان در جزئیات مهلکات دقت کند این‌ها که صحبت می‌کنیم کلیاتی از مهلکات است ریزه‌کاری‌ها و جزئیات در مقام عمل کسی که جداً، صادقانه قدم در طریق گذاشته باشد آن زمان ریزه‌کاری‌ها را عیناً و عملاً می‌یابد و می‌فهمد و با مجاهدت‌ها با آن‌ها مقابله می‌کند. 🍂 در هر صورت در کلیات بحث می‌کردیم یکی از مهلکات که باز از مهلکات اعظم است و می‌شود گفت که چکیده، فشرده و یک صورت خلاصه‌ای از چندین مهلک است به یک بیان دیگر شدیدترین مرحله‌ی بروز خودی انسان است آن مرحله‌ی خودی و خودیت و منیّت انسان مسئله‌ی است. حالا تعبیر ما از غضب با عصبانیت و تندی است این‌طور تعبیر می‌کنیم امّا تعبیری که در خصوص این صفت در روایات است و تعبیری که به تناسب روایات، با اتخاذ از روایات در گفته‌های علمای اخلاق و نوشته‌های آن‌ها است همان تعبیر غضب است. @tazkiyehamaly 🍂 گفتم که به زبان ما همان تندی و عصبانیت می‌شود. در طریق سلوک غضب از مهلکات اعظم است و مهلکی است که می‌شود گفت فشرده‌ی مهلکات متعددی است یعنی چندین مهلک از آن جلوات بروزات هوی وقتی در وجود انسان خلاصه شد به صورت غضب جلوه می‌کند. 🍂 به یک نظر دیگر می‌شود گفت که شدیدترین مرحله از جلوات خودی انسان است که از این نظر خیلی خطرناک است. آن‌ها که در مقام عمل به سلوک شروع می‌کنند، در طریق قدم می‌گذارند اگر شما اهل عمل باشید به این نکته توجه کرده‌اید یا می‌کنید که در میان مهلکات به یک نظر می‌شود گفت که هیچ مهلکی مانند غضب برای سالک کوبنده، خطرناک و تهدید‌کننده‌ی موجودیت او نیست. یعنی هیچ صفتی مانند این صفت سالک را خراب نمی‌کند، آلوده نمی‌کند، باطن او را هیچ و پوچ نمی‌کند و موقعیت او را یعنی منزلت معنوی او را به خطر نمی‌اندازد به یک نظر می‌شود گفت که یا غضب به این شکل است. 🍂 اگر شما اهل عمل باشید اهل عمل معمولاً متوجه هستند وقتی گرفتار غضب می‌شوند اگر حالتی، خصوصیاتی قبل از این گرفتاری داشتند بعد از گرفتاری وقتی به باطن خود نگاه می‌کنند گویی خبری نیست اصلاً مثل این که باطن آنچه از آثار خوب و نورانیّت‌ها و معرفت‌ها و عنایات الهی، توفیقات و انجذاب‌ها بود و بالاخره نورانیّتی در باطن بود مثل این‌که از میان می‌رود لطمه‌ی خیلی فوق‌العاده به سالک می‌زند. غضب این طور مهلک است حالا اگر بخواهیم غضب را بعد از این توصیفی که عرض کردم اگر بخواهیم خود غضب را آن‌طور که علمای اخلاق معنی کردند معنی بکنیم یک هیجان به خصوصی از انسان است مثل این‌که انسان می‌خواهد از باطن به خارج بیاید، می‌خواهد که بیرون بیاید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cheragh_hedayatpart14.mp3
27.88M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۱۴ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۲ * 🍁 یک این چنین حالتی است علل و عواملی پیش می‌آید که انسان هیچان به خصوصی پیدا می‌کند، حالت انتقام به خود می‌گیرد، حالت که تقریباً مشخص است که منظور چیست. البته فعلاً بحث ما که داریم تحلیل می‌کنیم در خصوص این مسئله از نظر روحی است آثار آن، لطمه‌های آن و این‌که چگونه باید با این بیماری در باب مقابله کرد و کسی که گرفتار است چگونه باید این مرض را در درون خود معالجه کند؟ 🍁 امّا به غیر از این مسئله باید توجه داشته باشیم که خود یا به قول ما لطمات جسمی هم برای هر کسی که باشد، چه غیر سالک باشد زیاد دارد لطمات جسمی و صدمات جسمی که به بدن وارد شده است مثل مغز و فکر البته بعد از این‌که صدمات بدنی وارد شده است از آن نظر به فکر و عقل هم لطماتی وارد می‌شود. احیاناً می‌شود گفت کسانی که به غضب مبتلا هستند و آن‌ها خوب کار نمی‌کند این‌ها که عرض می‌کنم بحث‌های خارج از موضوع است که به عنوان اشاره عرض می‌کنم بدن که لطمه می‌بیند، اعصاب که لطمه می‌بیند احیاناً بعضی مرگ‌های ناگهانی هم از این رهگذر ممکن است به سراغ انسان بیاید سکته‌ها و امثال این‌ها اصولاً عقل و فکر در مسائل عادی هم چندان خوب کار نمی‌کند چون یک تیرگی به خصوصی به عقل از این بابت متوجه می‌شود. @tazkiyehamaly 🍁 به هر صورت بحث ما در غضب در نظر روحی و آثار و لطمات غضب است که چگونه در طریق الی الله برای انسان مهلک است. خوب حالا تعریف غضب را تا حدودی متوجه شدیم یک هیجان به خصوص است که به اصطلاح تقریباً برای ما شناخته شده است یک حالت انتقام‌جویی است، از درون به بیرون آمدن است، بروز خودیّت انسان است، شدت جلوه‌ی خودی انسان است که یک حالت به خصوصی است که شناخته است. 🍁 حالا ببینیم که می‌شود این غضب در چه صورت‌هایی تقسیم کرد در صورت کلی باید توجه داشته باشیم که حالت غضب یا عصبانیت به یک نظر به سه مرحله تقسیم می‌شود یعنی مراحل غضب سه مرحله و سه مرتبه است. یک مرحله‌ی غضب است، یک مرتبه‌ی غضب است و یک مرتبه‌ی غضب است. به طوری که علمای اخلاق تقسیم‌بندی کرده‌اند آنچه مذموم است، بد است، مهلک است و سالک را به هلاکت می‌اندازد غضب در مرحله‌ی افراط آن است نه غضب در مرحله‌ی اعتدال و در مرتبه‌ی اعتدال آن. وقتی غضب افراط داشت، وقتی انسان در غضب افراط کرد این افراط در غضب مهلک است نه اصل غضب. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۳ * 🌿 حالا توضیح عرض می‌کنم روشن می‌شوید در غضب همین است که وقتی انسان هیجان پیدا کرد دیگر نه عقلی بشناسد، نه شرعی بشناسد، نه موازین شرعی را مراعات کند، نه رضای خدا را، نه حکم عقل را، نه مصلحت‌های شرعی را، نه انسانی را، نه وجدانی را بالاخره آنچه که به دهان او می‌آید بگوید، به زبان او می‌آید بگوید آنچه که از دست او می‌آید عمل بکند، بزند، بکوبد، بکشد، فحش بدهد، نسبت بدهد الی آخر. این حالت افراط که اگر ما هم گرفتار باشیم به همان حالت افراط گرفتار هستیم این قسمت که افراط در غضب است مهلک است و خیلی لطمه‌ی فوق العاده به سالک و به باطن سالک می‌زند. 🌿 یک حالت هم داریم، حالت تفریط نقطه‌ی مقابل افراط در غضب است حالت تفریط در غضب البته در غضب حساب نمی‌شود معمولاً از باب جبن حساب می‌کنند جبن یعنی ترس، ترس مذموم، ترس بد، ترسی که برای انسان عیب است. تفریط این است که انسان بی‌تفاوت باشد مقابل آن افراط است تفریط در غضب این است که انسان در هر بابی بی‌تفاوت باشد حق و باطل برای او یکی باشد، مقدسات و غیر مقدسات برای او یکی باشد، آنچه معقول است و آنچه معقول نیست برای او یکی باشد آنچه وجدان و انسانیّت قبول می‌کند و آنچه وجدان و انسانیّت رد می‌کند برای او یک باشد. @tazkiyehamaly 🌿 آدم‌های بی تفاوتی که دیدیده‌اید که گرفتار این خصلت هستند یعنی غضب آن‌ها در مقام تفریط است یعنی فاقد غضب هستند به این معنا که در برابر و تفاوت حال ندارند برای آن‌ها یکی است معقول و غیر معقول برای آن‌ها یکی است آنچه مقتضای وجدان و انسانیّت است و آنچه مقتضای وجدان و انسانیت نیست برای آن‌ها یکی است. موجودی کاملاً بی‌تفاوت هستند همه چیز برای آن‌ها مساوی است فاقد غضب معقول هستند این حالت تفریط است. 🌿 به اصطلاح این هم از رذائل است و برای سالک مهلک است امّا باید توجه داشته باشیم که آن چیزی که معمولاً در بحث‌های اخلاقی به عنوان غضب مطرح می‌شود منظور همان افراط است نه این تفریط. این تفریط را در باب جُبن عنوان می‌کنند یعنی ، ترسو بودن، بی‌جان ترسیدن، غیر منطقی ترس داشتن و نامعقول ترس داشتن از ضعف انسان، از صغر نفس، از کوچکی نفس، از آن خاری نفس و روح انسان سرچشمه می‌گیرد که خود این رذیله است و برای سالک این هم عیب است، این هم مهلک است. کسی که به تفریط در غضب مبتلا است یعنی موجود بی‌تفاوت است اگر این‌طور باشد و بخواهد در طریق سلوک قدم بگذارد همین خصلت مانع او خواهد بود برای همه چیز بی‌تفاوت باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا