eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۲ * ⚜خضوع و خشوع و پرهیز از ⚜ 🌻 جمله ای که بیادم افتاد به شما بگویم. امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهج البلاغه می گوید خداى متعال آن مَلکَش را ـ از جن بود نه از ملک (و کان من الجنّ) ـ بواسطه از بهشت بیرون کرد، شما می خواهید با داشتن این استکبار به بهشت راه پیدا بکنید؟ 🌻 به انسانها خطاب می کند. نکته بسیار ظریف و عمیقى است! شیطان را خدا از بهشتى که بهشت حاضر و آماده اش بود که زحمت کشیده بود به آنجا رفته بود، با قدم ، با مجاهدت خیلى بالا رفته بود، در منزلتهاى بالا، در بهشت قرار گرفته بود، در زمره و ملائکه حساب مى شد! وقتى خطاب آمد، خطاب شامل شیطان هم شد بعنوان اینکه در زمره ملائکه بود، که فرمود به آدم سجده بکنید، یک ظهور منیّتى شد از شیطان، که گفت: «اَنَا خیرٌ منه» من از او بهترم!! در آنچه که خدا دستور فرموده بود خضوع و خشوع محض نداشت که اطاعت بکند. منیّتش را اینجور نشان داد خواستِ خودش را مطرح کرد که همان استکبار است. @tazkiyehamaly 🌻 این خواستِ خود را مطرح کردن چیزى است که شما مى توانید بگوئید که از من و شما چقدر سرزده؟ یعنى خواست خود را، آنچه که دلمان می خواهد، آنچه من می خواهم، آنچه من خوشم می آید، آنچه که هوسم می خواهد، این خواست خود را مطرح کردن می شود استکبار. دربرابر امر خدا و نهى خدا، خواست خود را مطرح کردن. شما می توانید در عمر خودتان بشمارید چقدر بوده؟ یعنى شمارشش براى شما امکان دارد؟ مال شیطان یکبار بود. در ما و شما، شمارش مخالفت با خدا را می توانید؟ که همان امر خدا را کنار گذاشتن و خود را مطرح کردن می شود، همان که شیطان کرد. شمارشش را که نمی دانید! حالا که شمارشش را نمی دانید به بیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دقت کنید ـ خیلى نکته ظریفى است، مانند همه بیاناتش داراى نکات ظریف است، مانند بیانات همه ائمه علیهمالسلام ـ می فرماید: شما فکرتان چیست؟ خدا وقتى مَلَکش را از بهشتى که در آن بود بلحاظ استکبار بیرونش کرد، شما می خواهید باداشتن آن استکبار به بهشت قدم بگذارید؟!! 🌻 خیلى نکته عجیبى است، یعنى هرکس هراندازه بفهمد، اگر نبود نهى خدا، که مأیوس نشود، انسان می خواست مأیوس بشود. یعنى بعد از اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام می گوید و انسان فکر می کند، مى فهمد که واقعاً حقیقت همین است آنکه از بهشت آماده ای که رفته بود و نشسته بود و متنعم بود و به لحاظ مجاهدتهاى طولانى که شیطان به لحاظ عبودیت داشت، آزمایش که پیش آمد، درآن آزمایش خودش را مطرح کرد و حرف خدا را گوش نکرد، بیرونش کردند، نمی سازد با آنجا! @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
ramazanolmobarak_part 1.mp3
9.41M
📢 #فایل_صوتی ⚜ بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی(ره): قسمت اول ⚜ موضوع: تذکرات وتبیین نکات بسیار مهم،در خصوص آداب ورودبه " #ماه_مبارک_رمضان " 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۳ * ⚜خضوع و خشوع و پرهیز از ⚜ 🌻 گوشهایتان را باز کنید که بهشت با چى نمى سازد؟ این نمی سازد، هم تکوینى است یعنى در خلقت اینجور است، نمی سازد. نمی سازدِ حرف نیست، نمی سازد تکوینى است. تکوین بهشت و جوار خدا این است که با این مسئله نمی سازد و این با آن نمی سازد. دقیقاً در تضاد هستند یا باید آن باشد، یا این باشد. حالا چطور؟ چرا نمی سازد؟ فعلاً عقول ما بعید است که بیابد. روى این حساب من به شما تاکید می کنم که در ماه مبارک، همیشه باید کنیم، ولى باید براى آن استکبارهاى بى شمارمان، ما باید با پشیمانى استغفار بکنیم بلکه شد. اگر نشده باشد بیان امیرالمؤمنین سلام الله علیه را بخاطر بیاورید. آن استکبار اگر بخشیده نشود، اگر خدا آن را از عالم وجود ما محو نکند، اگر آن را از وجود و عالم ما در تکوین از میان برندارد، آن استکبارها با ما باشد و ما بخواهیم آنها را با خود حمل بکنیم، با حمل آن نمى گذارند به بهشت نزدیک شویم! کما این که شیطان این مسئله را چون با خود داشت، بیرونش کردند! حالا ما را هم با حمل آن به آنجا نمی گذارند. این باید با مغفرت خدا از میان برود. اینهم یکى از تذکراتى است که در ماه مبارک حتما به آن عمل بکنید. @tazkiyehamaly 🌻 این مسئله را هم که گفتم سعى بکنید انجام دهید. در نماز اگر یک وقتى سعى کردید و تصمیم گرفتید که با نماز بخوانید، پراکنده شدید، دوباره فکرتان رفت بدانید که راه سخت تر شد، برگردید دوباره به حال حضور ولى بدانید که یک مقدار راه حضور داشتن را براى خودتان سختتر کردید یک مانعى در اینجا بوجود آوردید، یک تیرگى کسب کردید ولى هنوز میدان هست، شما می توانید دوباره به حضور برسید. ولى دوباره خطا کردید زیادتر سخت شد ولى با سومین خطا دیگر راه را میبندد. البته من خودم سه بار، چهار بار، پنج بار هم که می شود، با خودم می گویم بالاخره من باید سعى بکنم که با حضور باشد، بلکه خدا عنایت کرد بخشید، من این کار را می کنم ولى روایت اینجور مى گوید، نه اینکه کار من درست است آنچه که در روایت هست آن درست است. خیلى من تأکید می کنم براى نماز اوَل وقت و حضور نماز. قبلاً هم گفتم باز هم می گویم اگر بخواهید درست شوید از همانجا شروع خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۴ * ⚜ 🍂 مخصوصاً باز من تاکید می کنم به چیزى که بارها گفته ام از حالا براى توفیق که خدا شما را در ماه مبارک، تا حالا که نشده است، بلکه در این ماه مبارک شد مشمول مغفرت قرار بدهد، دعا کنید. این چیزى است که شما ظاهراً تا بحال بدست نیاورده اید، چون کسى که بدست بیاورد آثارش در او معلوم می شود، کسى گناهانش مغفور بشود آثارش بعد از آن در تمام حرکات و سکناتش در وجودش معلوم می شود. ما فعلاً این آثار را در وجود خودمان ندیده ایم. 🍂 ماه مبارک بهترین فصل است، بهترین مقطع است براى این منظور و بندگان خدا اگر در مواقع دیگر موفق نشده اند خودشان را مشمول مغفرت خدا بکنند، سعى مى کنند در ماه مبارک این کار بشود، مشمول مغفرت باشند. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۵ * حقیقی⚜ سؤال: آن روزه ای که خدا می فرماید جزایش من هستم چگونه روزه ای باید باشد؟ جواب: اگر کسى آن حدود را که در دعاى امام سجاد علیه السلام آمده است رعایت بکند، [روزه اش روزه واقعى می شود.] واقعاً اگر کسى حدود را و آن آداب را رعایت کند؛ غیر از اجتناب از مفطرات که آنجا هست و غیر از آن مسائلى که ما معمولاً یاد گرفتیم؛ حتى اعضاء و جوارح از اجتناب بکند، زبان چگونه باشد و... این مسئله هم آمده است که خدایا مرا موفق بکن که حدود را مراعات بکنم، آن را خوب بجا بیاورم الى آخر؛ که اگر کسى واقعاً مجموع اینها را در ماه مبارک انجام بدهد، روزه اش می شود روزه واقعى. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۶ * ⚜گناه دل⚜ 🍂 یکى از آن چیزهایى که را خراب می کند گناه دل است. یعنى هم از پاک باشد. یعنى آنچه که در دل می گذرد و گناه است. دل را هم مراقبت بکند یعنى مراقبتتان هم بر اعضاء و جوارح باشد و هم بر باطن باشد. چون اهل الله، بندگان خدا، فقط به اعمال ظاهرى خودشان مراقبت نمی کنند که خلاف دستور نباشد. هم مراقب بر حرکات ظاهرى خودشان هستند، هم مراقب بر باطن. فلذا اسم آنها این است که آنها اهل آداب قلبیه هستند، یعنى غیر از ظاهر آداب قلبى را هم مراعات می کنند. آنها را مراقبت کنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۷ * ⚜تاثیر رعایت نکردن آداب⚜ سؤال: آیا رعایت نکردن آداب در شبهاى ماه مبارک هم اثر بر روزه دارد؟ جواب: البته اگر خلاف آداب را روز بکند خیلى لطمه اش بالاست. مثلاً اگر غیبتى در روز انجام داد اثر آن بر روزه فردا خیلى زیاد است و روزه اش خیلى خراب خواهد شد. ولى اگر این را در شب انجام داد کمتر است ولى بى اثر نیست. توجه داشت باشید که مثلاً من بعضى از چیزها را انجام می دهم خودم می فهمم آنقدر تکرار شده که فهمیده ام که مثلاً گناه را شب انجام می دهم، اگر بعدش خوب استغفار کردم، یعنى اگر با صدق نیت موفق به استغفار شدم اثر از وجود من پاک شد، در فردا اثر نمی گذارد. مثلاً شب عصبانى شده ام، جمله ای گفته ام، اگر خوب موفق شدم جانانه کردم، مسئله درست می شود. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۸ * ⚜تاثیرگناه و لغو⚜ 🌾 حالا در ماه مبارک، اگر شب کردید، این طور نیست که گناه شبتان در روز اثر نگذارد، گرچه گناه روز نخواهد شد؛ ولى نمی شود گناه انسان در سلب توفیقاتش در عالم انسان بی اثر باشد و هیچ اثرى در سلب توفیقات در انسان نگذارد این نشدنى است. دقت کنید! شما شب گناه بکنید و این بهیچ وجهى در اعمال شما و فرداى شما اصلاً اثرى نگذارد، این مانند این است که آتش باشد و پنبه ای را در آن بیندازید و نسوزد. اگر این انتظار را از آتش داشتید، این را هم انتظار داشته باشید که گناهى از شما سر بزند و در سلب توفیق از شما چه در روزه تان، چه در کیفیت روزه تان و چه در اعمال دیگرتان اثر نگذارد! این محال است. حتماً محال است. آنقدر دقیق است که دقت کنید خواهید فهمید. 🌾 هر چیزى در جاى خودش، در جاى خودش، حرف اضافى زدن در جاى خودش. گناه نشد، کبیره نشد، همان حرف اضافى در شب ماه مبارک زدید، حرف بی جا زدید لطمه اش براى روزه فردایتان وارد می شود. اما اگر آن حرف را خود روز می زدید لطمه اش بیشتر بود. اما این هم لطمه دارد هم براى روزه و هم براى اعمال دیگرتان. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۹ * در ⚜ 🌷 از طرف دیگر، سعى کنید نمازتان، نماز باشد. از لحاظ حضور از لحاظ آن که توضیح دادم، رکوع واقعاً حقش ادا شود، سجده حقش ادا بشود، قیام حقش ادا شود، نیَت حقش ادا بشود، اینها که ارکان نماز است. یعنى اینها اگر حقش ادا نشود، نماز دیگر نماز نیست. @tazkiyehamaly 🌷 اینها را اگر شما انجام بدهید، همه آنچه که در آمده است انجام بدهید، روزه تان، می شود. روزه همان می شود که انسان دقیقاً در ضیافت الهى است. در این شبهه نیست. یعنى اگر کسى چشمِ بازى داشته باشد یک روزه دار اینجورى را ببیند، خوب می بیند که چطور در ضیافت است. یعنى در این هیچ شبه ای نیست که وقتى ما روزه می گیریم در یک ضیافت بسیار عجیبى هستیم که اگر پرده از مقابل چشم مان کنار برود و انسان پشت پرده را ببیند، آنچه که روزه دار واقعى در آن هست چه می کند! اصلاً نزدیک می شود که عقل از سر ما بپرد که آن ضیافت، چه ضیافتى است، چه حسابها هست. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۰ * ⚜ 🍃 این صدق نیّت هم مسئله ای است. از جمله آن چیزهایى هم که شما به آن توجه نکرده‌ اید، صدق نیّت است. این صدق نیّت چیزى است که اگر بدست آوردید کارها درست می شود. این نکته خوبى است که بیادم آمد به شما بگویم که تا بحال به شما نگفته ‌ام. در دعاها می خوانید: اللهم انّی اسئلک عرفان الحرمة و صدق النیّة. یعنى : نیّت صادق در دعاها زیاد آمده و صدق نیّت از خدا خواسته است. نمی دانم تا بحال هیچ فکر کرده‌ اید صدق نیّت چیست؟ کسى صدق نیّت داشت، در نیّتش صادق بود در برده است و آنچه که ما نداریم، معمولاً نداریم، صدق نیّت است. نیّت داریم، نیّت کارهاى خیر و قدمهاى خیر عبودى را داریم ولى در نیّتمان صادق نیستیم! نیّتمان مشوب است. یعنى آمیخته است. حالا این حرفى را که من امروز گفتم شما رفتید بعد از این خودتان را بسنجید. خود صدق نیّت را تحصیل کردن یک ریاضتى لازم دارد. مثلاً شما می خواهید بیائید اینجا، ممکن است نیّتتان این باشد که چیزهایى یاد بگیرید. اینها آمیخته می شود به اینکه مثلاً من اگر نروم از دیگران عقب می افتم، بد می شود. یک تفریحى هم می کنیم. در اینصورت نیّت شما صادق نخواهد بود. @tazkiyehamaly 🍃 این نیّت تا جایی که صادق باشد، در نتیجه گیرى از اینجا آمدن، از زمین تا آسمان فرق می کند. شما بیرون می روید اگر با صدق نیّت از خدا بخواهید که خدایا مرا از حفظ کن و با صدق تلاش کنید براى ترک گناه موفق می شوید. ولى اگر دعا کردید، زیاد با صدق نبود، شُل بود و خودتان هم تلاشتان کاملاً با صدق نبود، آن وقت می بینید با اینکه دعا کردید و تلاش هم کردید به گناه آلوده شدید. صدق نیّت خیلى چیز بالایى است. من خودم گاهى می بینم مثلاً شب خطایى کردم اگر با صدق نیّت کردم، خودم فهمیدم که با بود ـ چون انسان خود می فهمد که نیّتش صادق بوده یا نه ـ اگر با صدق نیّت استغفار کردم که کردم، ولى اگر موفق نشدم که با صدق نیّت استغفار بکنم ـ چون موفقیت در استغفار با صدق نیّت خودش کار سختى است ـ [خودم می فهمم که چوبش را می خورم]. 🍃 گفتم تحصیل صدق نیّت چیز آسانى نیست. یادتان باشد بعد از این خودتان آزمایش می کنید و می بینید که تحصیل صدق نیّت در کارها به آسانى به دست نمی آید. گفتم وقتى موفق شدم با صدق نیّت استغفار کنم می دانم که چوبش را نخواهم خورد. اگر دیدم که نمی توانم با نیّت صادق استغفار کنم، گرچه استغفار می کنم ولى با نیّت صادق نمی آید، استغفار آمد اما صادقانه نیامد، یک خللهایى در آن است که انسان خودش مى فهمد؛ خوب می فهمم که آنچه که مثلاً در ساعات فلان انجام مى دادم، آن نخواهد شد! یقیناً می دانم. بهانه هایى هم خواهد آمد، آن را هم یقیناً می دانم و به چشمم هم فوراً می بینم. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۱ * ⚜خطورات ذهنی و قلبی⚜ 🌾 سؤال: خطورات وقتى در و غیرنماز، در نیّتها می آید چگونه است؟ 🌻 جواب: البته آن کس که خطور در ذهنش نمی کند با آنکه داعیه ای براى خطور دارد یکى نیستند. ولى آن که نیّتش از اوّل براى خدا بوده و در وسط به هر شکلى خراب کرد، ادامه نیّت استمرار نیست و استمرار لزوماً باید باشد، اگر استمرار نداشت نمى شود. کسى نیّت براى خدا می کند در وسط، ریا پیش می آید، نشد که، اوّل نیّتش براى خدا بود، این براى خدا بودن را باید ادامه بدهد تا آخر. باید تا آخر ادامه پیدا کند. حضور هم همین طور. اوّل با حضور شروع کرد، تصمیم بر حضور هم داشت ولو حضور را در وسط خراب کرد، ادامه نداد، دیگر حضور مداوم نیست. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
باعرض سلام و ادب خدمت همه شماهمراهان گرامی طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حضرت حق ان شاءالله با توجه به قرار گرفتن در آستانه ایام پربرکت و عظیم شبهای قدر،جهت بهره مندی بیشتر از برکات این ایام،از امروز مبحث ویژه ای از بیانات حضرت آیت الله شجاعی (ره)، را تحت عنوان تقدیم حضورتان خواهیم نمود. امید است با عنایت خداوند متعال و تحت توجهات خاصه حضرت (عج) ؛ در بهره مندی از فیوضات عظیم این شبها موفق و موید باشیم. از همه شما عزیزان خالصانه التماس دعا داریم. ادمین
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۹ * ✨ و نزول ⚜درک ⚜ 🌸 درک القدر یک معنى مخصوص دارد. در لحن دعاها هست که خدایا مرا موفق بکن به درک لیلة القدر و یا مثلاً در عرف گفته مى شود: فلانى موفق به درک لیلة القدر شده یا آرزویى است براى اهلش که موفق بشوند به درک لیلة القدر. این همه براى ما و شما لیلة القدر آمده و گذشته ولى ما درک نکرده ایم. آیا آن شبها ما نبودیم؟ چرا بودیم. بیدار نبودیم؟ چرا بیدار هم بودیم! اما آیا لیلة القدر را درک کرده ایم؟ خیر! لحن دعاهایی که درک لیلةالقدر را خواسته اند، خودش معلوم مى کند [که] این نیست که مثلاً شب لیلة القدر را انسان بیدار باشد و به عبادت هم بگذراند و آن شب هم که بیدار مى ماند و عبادت مى کند، لیلة القدر باشد، او درک کرده باشد! یعنى اولاً [آن شب] در محتملات لیلة القدر [باشد] و ثانیاً همه بیداران، آنها که در این محتملات بوده اند و زنده بوده اند و مؤمن هم بوده اند، آیا اینها لیلة القدر را درک کرده اند؟ [آنها که] هر ماه مبارک هم که می آید، ماه مبارکها را می گذرانند، آیا هر سال در ماه مبارک، لیلة القدر را درک می کنند؟ مخصوصاً اگر بیدار باشند؟ نه اینجور نیست! مخصوصاً اگر مسئله بیدارى و به عبادت مشغول شدن نباشد! @tazkiyehamaly 🌸 همه مؤمنین مادامی که عمر دارند هر سال یک بار لیلة القدر را [ظاهرا] درک می کنند. حالا مثلاً [اگر] شصت سال عمر داشته باشند، شصت بار لیلة القدر را درک می کنند؟ اینجور نیست. حتى آن کس که روزه می گیرد و شبهاى لیالى قدر را هم بیدار می ماند، گرچه خوب است و توفیق است، ولى این که موفق به درک لیلة القدر [شود]، آن هم چندین بار، بعید است آن لحنها این را نشان بدهد. [آنها که فکر می کنند] که: همین که در دعاهاست که خدایا ما را موفق به درک لیلة القدر بکن، این است که مؤمن باشیم، زنده باشیم، ایمان داشته باشیم و روزه هم بگیریم و شب لیلة القدر و محتملاتش را هم با عبادت زنده نگه داریم، این همان درک است، عوامانه فکر می کنند. من نمی توانم باور کنم که آن دعاها به اینجا نازل است [و مربوط به این نوع درک است]. من خودم شخصاً بعید می دانم این باشد. [از طرفی] آن که خیلى بعید است که [کسی] حتى بیدار هم نباشد، [صرفا]چون مؤمن است، به اندازه عمرش لیلة القدر را درک کرده باشد! این یکى هم که مانند ماها، شبها در لیالى قدر بیدار بوده و عبادت کرده، [این هم به اندازه عمرش لیلة القدر را درک کرده باشد!] این هم بعید است. لحن [دعاها] نشان مى دهد درک لیلة القدر چیز خاصّى است و معناى بخصوصى دارد، که [البته] عاید کسانى خواهد بود که داشته باشند و عامل باشند و باشند و شبهاى لیالى قدر هم على الحساب بیدار و مشغول عبودیت، به معناى خاص باشند. این را توضیح مى دهم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۰ * ⚜ و تضرع در شبهای قدر⚜ در شب نوزده و بیست و یک و بیست و سه احتمال شب قدر است و شب بیست و یکم احتمالش از نوزده و بیست و سه، از هر دو بیشتر است و احتمال شب قدر بودن در شب نوزده هم هست. حالا معنى شب قدر چیست، آن چیز دیگرى است. چون در شب قدر مسلماً تقدیرات به راه می افتد. تقدیرات امور انسان در یک سال می آید تا شب قدر سال آینده. آنچه که براى انسان در یک سال آتى می شود، تقدیراتش در شب قدر می شود. فلذا در شب قدر از دعا غفلت نکنید، هرچه را می خواهید، به زبان خودتان از خدا بخواهید. با تضرع و اصرار هم بخواهید که خدایا چنین بکن، چنان بکن! و هرچه مقاصد و حوائج دارید از خیرها و خوبی ها و نعمتهاى دنیوى و اخروى و آنچه که به خدا پناه می برید، از بدیهاى دنیوى و اخروى اینها را در این سه شب غفلت نکنید، چون شبهاى تقدیر است. @tazkiyehamaly در این شب‌ها آنچه که در یک سال پیش می آید و به یک نظر آنچه که در کل پیش می آید، تقدیر می شود. حالا به یک نظر، در یک سال و [به یک نظر دیگر] در کل آنچه که در سرنوشت انسان، در عمر انسان، در عالم انسان پیش می آید، اینها در شبهاى قدر تقدیر می شود! فلذا دعا بکنید و آنچه را که می خواهید، با تضرع از خدا بخواهید. اگر دعایتان را با تضرع به اجابت رساندید، وقتى اجابت فرمود، تقدیر خدا براساس دعاى شما می شود، یعنى همان طور که شما از خدا می خواهید! [اگر] با تضرع، با فقر، با مسکنت، با شکستگى و با تذلّلِ شما، خدا اجابت کرد، خدا همان طور که می خواهید تقدیر خواهد کرد، چه براى یک سال و چه در کل. این است که حتماً در این سه شب از دعاى براى دنیا و آخرتتان غفلت نکنید، تنبلى هم نکنید، در دو جانب: یکى خیرات دنیا و آخرت و یکى هم دفع شرور دنیا و آخرت. یکى جلب خیرات و یکى هم دفع شرور. یعنى مرتب به زبان خودتان آن چیزهایى را که می دانید باید براى خودتان از خیرها بخواهید، چه در یک سال و چه در کل، چه دنیوى و چه اخروى، آنها را بخواهید. همچنین از خدا بخواهید آن بدیها را که به نظرتان می آید چه دنیوى و چه اخروى، از آنچه که انسان می فهمد بد است، از خدا بخواهید که خدا آنها را از شما دور کند، چه در یک سال و چه در کل. مثلاً : خدایا ما را از حفظ کن، توفیق عبادت بده، توفیق طاعت بده، خدایا توفیق بده من گناه را ترک بکنم، توفیق بده من واجبات را انجام بدهم، توفیق طاعت و عبادتت را به من عنایت کن، تو عنایت نکنى نخواهد شد. این را با تضرع بخواهید. اینجا شما می خواهید [که] خدا شما را از یک شرّ حفظ بکند، که عبارت است از گناه. و یک خیر را می خواهید که عبارت است از طاعت، عبادت و انجام واجب و امثال آن. یعنی خیرى از خیرات آخرت و شرّى از شرور آخرت. هم خیرات دنیوى را بخواهید، هم خیرات اخروى را. هم از شرور دنیوى به خدا پناه ببرید و هم از شرور اخروى. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۱ * ⚜به زبان آوردن خواسته‌ ها⚜ 🌺 تنبلى هم نکنید، خواسته هایتان را باز کنید، از خدا بخواهید. دستور است، نگوئید خدایا تو می دانى من چه می خواهم! خدا می داند، اما آن بازکردن ریز ریز خواسته و به زبان آوردن آنها از خدا، دستور است، این خودش سرّ دارد، از اسرار است که دستور داده ‌اند. می گوید حوائجتان را باز کنید و در محضر خدا ریز به ریز بشمارید و بخواهید. چه آنجا که خیر دنیا و آخرت را می خواهید، چه آنجا که دفع شر را می خواهید، ریز به ریز باز کنید و به زبان بیاورید و بخواهید. تنبلى هم نکنید. گاهى این تنبلی ها نمی گذارد. چون انسان فکر می کند آنقدر خواسته دارد..، چون ما سر تا پا یم. اصلاً ما باید مرتب بنشینیم بکنیم، مرتب این را بخواهیم، از آن پناه ببریم، این خیر را بخواهیم، دفع آن شر را بخواهیم. خواسته ها و حوائج ما یکى دو تا نیست. ما سر تا پا فقریم! @tazkiyehamaly 🌺 انسان وقتى متوجه می شود که حوائجش بیش از حد است، واقعاً بى شمار است و فکر مى کند کدامش را بخواهد، آن وقت تنبلى عارض می شود و حوائجش را باز نمی کند و سختش می آید ریز به ریز از خدا بخواهد و طبعاً از دعاى به این صورت دست برمی دارد و دعاى کلى می کند. نمى گویم دعاى کلّى دعا نیست ولى در باز کردن و ریز به ریز خواستن، حسابى هست که در کلى آن حساب نیست. گرچه دعاى کلّى هم دعا است. مثلاً وقتى شما با اصرار به خدا گفتید: خدایا خیر دنیا و آخرت را هرچه هست به من روزى بکن، خدایا هرچه شر دنیوى و اخروى هست مرا از آنها حفظ بکن، این دعاى کلى است. همه را شامل می شود، خدا همه اش را می داند، این دعا هم خوب است. اما چه بهتر که ریز ریزش را هم باز بکنید و از خدا بخواهید که دستور است. این به آن معنى نیست که اگر انسان ریز به ریز حوائجش را باز نکرد و کلى گفت، مثلاً گفت: اللهم رزقنى خیر الدنیا و الاخره و اصرف عنى شر الدنیا و الاخره، خدا دیگر ریز ریز خیرها را به او عنایت نمی کند و ریز ریز شرها را از او دفع نمی کند! معنى اش این نیست. همان جمله را اگر انسان با تضرع از خدا بخواهد، آنقدر با تضرع بخواهد که خدا همین جمله را از او اجابت بکند، خدا خودش می داند همه خیرها را به انسان عنایت می کند و همه شرور را دفع می کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۲ * ⚜به زبان آوردن خواسته ها⚜ 🌺 فلذا یک وقت شما تنبلى داشتید و دیدید حوصله باز کردن ریز ریز حوائج تان را ندارید یا خوابتان می آید، نگوئید من حوصله بازکردن ریز ریز حوائجم را ندارم و دعاى کلى هم به درد نمی خورد! من نمی گویم که به درد نمی خورد. آن به جاى خود محفوظ است. اگر یک وقتى حوصله نداشتید، همان کلّی ها را هم از خدا خواستید [و] خدا اجابت کرد، باز مطلب درست مى شود. اما از باز کردن حوائج و گفتن ریز ریز آنها در محضر خدا و خواستن، از این هم غفلت نکنید که در این هم رمز هست و سرّ هست. این گونه خیلى دعا کنید، ما سر تا پا فقریم، لحظه به لحظه خدا باید به ما عنایت بکند، از خیرها و خوبی ها به ما بدهد. لحظه به لحظه. همه چیز به دست خداست و لحظه به لحظه شرّها را خدا باید از ما برطرف بکند. یقین بدانید اگر خدا نخواهد، ما آسمان را هم به زمین بیاوریم یک ذره ای از خیر را نخواهیم توانست به دست بیاوریم و ذرهای از شر را نمی توانیم از خودمان دور کنیم. اگر خدا نخواهد، تلاش ما به جائى نخواهد رسید. اگر خدا بخواهد تلاشهاى ما به جایى خواهد رسید. من سعى زیاد می کنم که شرّ دنیوى و اخروى از من دور بشود، اگر خدا بخواهد سعى من به ثمر خواهد رسید، اگر خدا نخواهد سعى من به ثمر نخواهد رسید، چه در جلب خیرها و چه در دفع شرّها. همه چیز به دست خدا است. ما سر تا پا فقریم، حتماً امشب و شبهاى ۲۱ و ۲۳ و همه وقت دعا بکنید، همیشه او غنى است و ما همیشه فقیر هستیم. همیشه مشیت، مشیت اوست، همیشه باید دعا بکنیم. @tazkiyehamaly 🌺 در دعاى کمیل هست که سلاح مؤمن دعا است. قرآن می گوید: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ ، خدا به شما نظر نمی کند اگر دعا نکنید. شما با بخواهید، خدا هم تفضل می کند. بالاترین حاجت هم همانست که گفتم در شب نوزده و بیست ویک و بیست و سه دعاى جوشن کبیر را فراموش نکنید که آنجا خواست ما این است که خدایا ما را از آتش نجات بده .کسى به این خواسته برسد چیزى کم ندارد ولو هیچ چیز دیگر به او ندهند. البته از خدا می خواهیم همه خیرها را بدهد و همه بدیها را از ما دور بکند. اما این یکى را [اگر] خدا به کسى بدهد دیگر چیزى کم ندارد. همان که حضرت سید الشّهداء در آن آخر دعاى عرفه می فرماید که خدایا یک چیز از تو می خواهم که اگر آن را بدهى هر چیز دیگر را هم ندادى، ندادى و اگر ندهى هر چیز دیگر را بدهى به دردم نمی خورد ـ شبیه این مضمون ـ و آن عبارت است از این که مرا از آتش نجات بدهى. فلذا این جمله خلّصنا من النّار را خوب بگوئید. اگر این را به دست بیاورید همه چیز است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۳ * ⚜ ⚜ 🌾 دعاى جوشن کبیر را می خوانید به جمله سبحانک لا اله الا انت مى رسید با بخوانید. در دعاها هست که خدایا، [هیچ چیز] مرا از مؤاخذه تو نجات نمی دهد مگر تضرع. تضرع را خیلى مهم بدانید. اساس نجات انسان تضرع است در . معنى تضرع را مى دانید: تذلل، گریه، اگر هم گریه نیامد انسان سعى بکند که گریه بکند که آن را تباکى می گویند ، یعنى سعى کند خود را بحال گریه بیندازد ولوگریه اش نمی آید. @tazkiyehamaly ⚜تاکیدبرخواندن دعاى جوشن کبیر⚜ 🌿 مقصود من در این دعاى جوشن کبیر بود، حتماً بخوانید، ترک نکنید، در این سه شب حتماً بخوانید! ان شاء الله احیا هم می کنید، اعمال دیگر را هم انجام می دهید ولى اگر هم هیچ عملى را از مستحبات انجام ندادید، این دعاى جوشن کبیر را ترک نکنید و با بخوانید و با . حضور و تضرع! @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۵ * ⚜ارتباط نزول با ⚜ 🌻 با این توضیح که گفتیم [درک لیلة القدر] به معناى مخصوصى است. این معناى مخصوص از درک ـ آن اندازه که من متوجه مى شوم ـ این است که، این بى ارتباط نیست با انا انزلناه فى لیلة القدر، یعنى نزول قرآن! حقیقت قرآن، حقیقت بالاى قرآن بصورت دفعی ‌‌اش. نزول دفعى قرآن [آن است که] قرآن یکباره به قلب رسول اکرم صلی الله علیه و آله [نازل شده است] که [این از] مراتب نزول قرآن است. [این نزول دفعی هم فقط] یکبار شده است، در ماه مبارک رمضان هم شده است، یک شب هم شده است که آن شب، شب قدر است، [که در آن شب، قرآن به صورت یکجا] به دل رسول الله صلوات الله علیه و آله [نازل شده است] و بعد هم بصورت تفصیل در بیست وسه سال آمده است که [این نزول تدریجی و] تفصیلی می شود: «تنزیل». @tazkiyehamaly 🌻 درک لیلة القدر با این مسئله نزول قرآن در لیلة القدر بى ارتباط نیست. یعنى خود نزول قرآن با لیلة القدر بى ارتباط نیست. [البته] اصل [و] مقام جمعى قرآن، نه مقام تفصیلش. قرآنِ یکجا، مقام جمعى قرآن که به رسول اکرم صلی الله علیه و آله عنایت شده است. و [قرآن] بعد از آن مقام جمعى، در طول بیست و سه سال، تنزلات تفصیلى پیدا کرده است. این نزول قرآن بى ارتباط با شب قدر نبوده است. 🌻 [این اتفاق هم تصادفی نیست] انا انزلناه فى لیلة القدر، نه این که تصادفاً [قرآن] در این شب [نازل] شد. این که بگویند فلانى در فلان روز آمده، هر روز مى آمد مى شد، اما حالا در عین حال، فلان روز آمد. [اما نزول قرآن این طور نیست،] اینجور نیست که بگوئیم شب قدر شبى است، حالا نزول قرآن هم تصادفاً در آن شب بوده [و] در واقع تقارن بوده! نه، تقارن نیست. اصلاً خود لیلة القدر با خصوصیاتى که دارد در نزول قطعى قرآن نقش دارد. یعنى در این زمان باید این قرآن به رسول الله صلی الله علیه و آله نازل بشود، در همین شب باید نازل بشود نه در غیر این شب! وقتش این شب است! این اصل مسئله لیلة القدر، حالا می ماند درک لیلة القدر. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۶ * ⚜ و حقیقت رسول الله⚜ 🌷 درک هم با این مسئله نزول بى ارتباط نیست. [یعنى درک لیلة القدر با انوار قرآن که به رسول اکرم صلی الله علیه وآله نازل می شود، بى ارتباط نیست.] مقصود این است که از انوار قرآن، از حقایق قرآن و از آنچه که اصل قرآن در مقام جمعى به رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و رسول الله شد آنچه که شد، شد قیامت، از قیامت هم بالاتر! 🌷این براى رسول الله صلی الله علیه و آله بود که نزول قرآن به رسول الله بود. نزول کل قرآن، جمعِ قرآن، به حقیقت رسول الله صلی الله علیه و آله، دو تا هستند، در عین حال هم هر دو یک حقیقت اند، نازل و منزَل هم می شود گفت. ولى بالاخره آنچه که براى درک کننده لیلة القدر اتفاق می افتد، [مرتبط با حقیقت رسول الله است و افاضه او است و] به وساطت رسول الله صلوات الله علیه و آله می رسد. به وساطت رسول الله، به شفاعت رسول الله. چون اصل صاحب این مسئله و دقیقا صاحب قرآن، بالاصاله و باللیاقه، به عنایت خدا، رسول الله صلی الله علیه و آله است. @tazkiyehamaly 🌷اوست و استعداد اوست و قابلیت او، یا فقط دل اوست که [موجب می شود] در چنین شبى حقیقت قرآن بصورت جمعى، یکجا به قلب او نازل بشود. دقیقاً فقط منحصر به اوست و [هر چه] به کسى از درک کننده هاى لیلة القدر [برسد،] از طریق او خواهد بود. یعنی از آنچه که به قلب او نازل شده است، در مراتب مختلف، به وساطت او و شفاعت او ـ که شفیع کل است ـ خواهد بود. کانّه آنچه را که می شود، هم می توان گفت خدا افاضه می کند، هم می شود گفت رسول الله صلی الله علیه و آله افاضه می کند، هر دو هم درست است. 🌷 از آن انوارى که حقیقت قرآن است، مقام جمعى قرآن است، از آن مقام جمعى به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله و از طریق افاضه رسول الله صلی الله علیه و آله به درک کنندگان لیلة القدر در مراتب مختلف، چیزى می رسد. و با این افاضه در مراتب مختلف تحولى در وجود آنها بوجود می آید که رشحه ای است از آن تحول عجیبى که درخصوص رسول الله صلی الله علیه و آله پیش آمد. چون قیامت شد و از قیامت هم بالاتر. رشحه ای از آن به تناسب این طرف، به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله می رسد. البته می شود [این افضه و این وساطت را] به مسئلة کوثر و سقایت رسول الله صلی الله علیه و آله هم [مرتبط کنید]، مطلب به آنجاها هم می رود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت* ۵۷ * ⚜ وحقیقت رسول الله⚜ 🌹مطلب یکى است و طبعاً درک کننده لیلة القدر، به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله از حقایق قرآن، به دلش راه پیدا می کند، اما در مراتب [خود]، و کلاً هم متحول می شود، همه چیزش متحول می شود: شعورش، مشاعرش، مشاهداتش، مکاشفاتش، فهمش، معرفتش، حالش، خوفش، همه چیزش! یعنى آنچه که قرآن می آورد! قرآن چه می آورد؟ نمی شود گفت یکى دو تاست، حقیقت قرآن اگر به کسى از قلب رسول الله صلی الله علیه و آله بتابد، از آن خبرها که در رسول الله صلی الله علیه و آله ایجاد کرد، از آن خبرها به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله رشحاتى در اینجا ایجاد می کند. فاحشرنا فى زمرته لا تحرمنا صحبته. 🌹اینها را هم شما بیاورید [ارتباط دهید] به کوثر، که ساقى هم على علیه السلام است، آن کوثر مال اوست، این چشمه، مال اوست، از او باید سیراب شد، همه اش را در بر دارد. کسى که موفق به درک لیلة القدر می شود، دیگر یک آدم معمولى نیست! از هیچ لحاظ. و فقط مسئله این نیست که مثلاً مشاهدات و مکاشفات برایش می آید، حقایق قرآن برایش مکشوف مى شود، حقایق توحید برایش مکشوف می شود، پشت پرده بر این مکشوف می شود! بلکه، اینها جزیى است از آن، محبتهاى بالا پیدا می کند، صاحب اسرار می شود! باز اینها جزیى است از آن. ایمان بالا پیدا می کند، خوف بالا پیدا می کند، خشیت بالا پیدا مى کند، در عبودیت آداب بالا را موظف می شود و قرب مخصوص به رسول الله صلی الله علیه و آله پیدا می کند. در دل رسول الله جایى برایش باز مى شود. این معلوم است که وساطت از طریق رسول الله صلی الله علیه و آله است، نزل به الروح الامین علی قلبک، قلب رسول الله همه چیز است. یعنى همه چیز در قلب رسول الله صلی الله علیه و آله است، بدون شبهه. @tazkiyehamaly 🌹 همه عوالم مندرج در دل رسول الله است. رسو ل الله گفتیم تمام شد؟ نزل به الروح الامین علی قلبک، صاف تعبیر می کند: على قلبک. آن وقت از آن قلب، یک تابشى براى این درک کننده لیلة القدر می شود! [یعنی] از آنچه که در آن قلب است، که عبارتست از قرآن، [به قلب او می تابد.] وقتى از آن قلب، حقایق قرآن، به دل کسى ـ که عبارت است از تابع رسول الله صلی الله علیه و آله و درک کننده لیلة القدر ـ می تابد، این معنی اش این است که این دل، [در] آن دل، جائى پیدا می کند و به اندازه جایى که پیدا می کند به او چیزى می دهند. 🌹 این که در بین اهل معرفت هست که در دل رسول الله جایى پیدا بکنند، یعنى همین مسئله. جا پیدا کردن در دل رسول الله صلی الله علیه و آله و در دل حضرات اولیاء، خیلى مقام بالا است. یعنى سعادت ماها در این است که بتوانیم در دل رسول الله صلی لله علیه و آله و یا در دل معصومین علیهمالسلام ـ که هم کثیرند و هم یکى بیش نیستند ـ راهى پیدا بکنیم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۸ * ⚜ تذکراتی برای شبهای قدر⚜ مهمترین اعمال شبهاى قدر: 🌴 در شب بیست و یکم، لعن بر قتله امیرالمؤمنین علیه السلام بسیار مهم است. لعن بر قاتلان امیرالمؤمنین و ظالمان به محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله، همیشه از عبادات بزرگ است. در شبهاى قدر، با براى این که انسان از خدا بخواهد که خدا او را از سعدا قرار بدهد و اگر در علم خدا گذشته است که ما به عاقبت سوء گرفتار خواهیم شد و اهل شقاوت هستیم، [جای ما را تغییر دهد و از سعدا حساب کند.] 🌴 چه کسى می داند ما چه هستیم، این بسیار مهم است! هر کس این را خوب بفهمد واقعاً وجودش متزلزل می شود، ما نمی دانیم چه صبغه ای در این عالم داریم. اصلاً در این ابدیت ما کجایى هستیم. جز خدا کسى نمی داند، ولى رسول الله صلی الله علیه و آله و حضرات ائمه علیهم السلام باذن الله، اسماء و نامهاى کسانى که از اهل بهشت هستند و از سعدا هستند و [یا] از اشقیاء هستند، باذن الله، با تعلیم خدا [می دانند]، مقصودم این است که ماها نمی دانیم. @tazkiyehamaly 🌴 از جمله مسائل مهم در این سه شب قدر، با تضرع این معنا را از خدا خواستن که: خدایا ما نمی دانیم از کدام سنخ هستیم، از سعدا هستیم یا از اشقیاء. خدایا اگر در علم تو هست که من مجموعاً خراب خواهم کرد، تو به همه چیز قادر هستی، تو اسم مرا از آنجا به اینجا بیاور: ان تجعل اسمی فى السعداء و روحی مع الشهداء؛ این بسیار مهم است، با خواستن در شبهاى قدر، به لحاظ این که شب استجابت دعا است، به لحاظ این که شب تقدیر است، خیلى مهم است. از اعمال بسیار مهم شبهاى قدر همین است. 🌴 [اعمال شبهاى قدر] در مفاتیح هست، ولى من دو تا را [که مهم بود] گفتم: یکى لعن بر قتله امیرالمؤمنین علیه السلام، مخصوصاً شب بیست و یکم که شب شهادت حضرت است. و دیگر در هر سه شب در این باب با تضرع دعا کردن [قرار گرفتن در سعدا] چه براى خود و چه براى اولاد و امثال آن. 🌴 بقیه اعمالش همه در جاى خود خوب است. مثلاً دعاى جوشن کبیر بسیار خوبست. انسان خدا را با هزار اسم بخواند و حوائجش را بخواهد، مخصوصاً حاجت آخر که: الغوث الغوث خلصنا من النار [است] ⚜شب زنده داری⚜ 🌴 اگر توانستید شبها را کلاً بیدار باشید. شبهاى احیا را فراموش نکنید، از حالا هم توفیقش را از خدا بخواهید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۹ * ⚜درخواست مواخذه نکردن به گناهان⚜ 🌹 در موقع خواستن از خدا به این لحن بخواهید که: خدایا ما را به گناهانمان مؤاخذه نکن و [ما را از برکات این ماه] محروم نکن! مثلاً وقتى ـ خدا نخواهد مسئله ای پیش بیاید ـ من سردرد می گیرم، قرص می خورم، بیحال می شوم، خلاصه با گناهانم مؤاخذه می شوم! 🌹 که می کنید، دعا بکنید که: خدایا موفق بکن به ماه مبارک، به ظاهرش به باطنش به احیاء لیالى قدرش، به برکاتش و ما را به گناهانمان مؤاخذه نکن. این که من و شما آرزو می کنیم ولى موفق نمی شویم، [به علت] گناهانمان است که نمی گذارد. گناهانى که من و شما کرده ایم، همه اش هم محفوظ است، موفق به هم تا بحال نشده ایم که بخشش خدا را بدنبال بیاورد! اینهاست که کل کار ما را خراب می کند. توجه بکنید که موقع دعا با از خدا بخواهید که خدایا ما را مؤاخذه نکن، گناهانمان را نادیده بگیر و ما را موفق بکن. @tazkiyehamaly ⚜ 🌹 در شبهاى ماه مبارک، در لیالى قدر، [اگر] موفق به احیاءش شدیم، استغفارتان را باز فراموش نکنید که شبهاى رحمت است. استغفار کنید و آماده باشید براى خدا و به آمادگی تان کنید. ⚜ خواب کوتاه قبل از ظهر⚜ 🌹 روزها ولو چند دقیقه ای باشد نزدیک ظهر خوابى داشته باشید، در آن حسابى هست آن را به دست بیاورید، سربسته گفتم! اگر شب هم خوابیده باشید، نزدیکی های ظهر یک خواب قیلوله ای داشته باشید که حسابى در آن هست، یک اطعامى در باطن هست که آن را به دست بیاورید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۰ * ⚜ برای نصرت اسلام و مسلمین⚜ 🌙 در لیالى قدر، مخصوصاً از بر نصرت اسلام و مسلمین به عنوان یک وظیفه غفلت نکنید، این یک وظیفه است. آن تضرع ها که براى خودتان می کنید، براى گناهانتان و حوائج دیگرتان، از آنها محکم تر، شبیه آنها، به عنوان یک مسئولیت و وظیفه براى نصرت اسلام و مسلمین دعا کنید و فراموش نکنید. ⚜قرائت ادعیه⚜ 🌙 به دستورالعمل ها هم در مفاتیح به عنوان مستحبات دقت می کنید و مغتنم می شمارید، دعاى روزها، دعاى شبها، دعاى لیالى قدر، دعاى افتتاح، دعاى ابوحمزه، اینها را از دست ندهید، کاملاً مغتنم بشمارید. انشا ءالله خدا ما را به خوب موفق بگرداند. @tazkiyehamaly ⚜دعا براى تعجیل فرج ⚜ 🌙 شبهاى احیا براى تعجیل فرج هم زیاد دعا بکنید، خیلى براى تعجیل فرج دعا بکنید که خدا فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه را نزدیک بکند. آخر جلسه هم مى خواستم نام امام زمان علیهالسلام ذکر بشود و امیدوارم خداى متعال عنایت کرده باشد حضرت ارواحنا فداه به این مجلس ما هم نظرى داشته باشد، از آن نظرها که به هر کسى بکند یا بیدارش می کند یا مجذوبش. البته به مؤمنین وقتى که آن نگاه میفتد، گفته شده است که منقلب می کند، یا بیدار می کند یا مجذوب. ما که او را نمی بینیم غایبانه خود او به این مجلس و تک تک افراد مجلس ما انشاءالله [نظر] داشته باشد و من و شما انشا ءالله منقلب باشیم، بیدار باشیم، فریب نخوریم و راه نجات را در پیش بگیریم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
فرا رسیدن سالروز شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع)، را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. و در لحظات ملکوتی شب قدر از همه شما عزیزان خالصانه التماس دعا داریم. ادمین @tazkiyehamaly
هدایت شده از تزکیه عملی
السلام علیک یا امیرالمومنین(ع) یتیمان علی احیا گرفتند ولی امشب به جای جلد قرآن به سر، تابوت بابا را گرفتند... 🌴🌙🌴🌙🌴🌙🌴🌙 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌴🌙🌴🌙🌴🌙🌴🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۱ * ⚜ پندهایی از امیرالمؤمنین در شب ۲۱ ⚜ 🌴 مکرر گفته ‌ام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه خودش، بیاناتش، اولش، آخرش، سرّ است، بیاناتش هم شبیه هیچ بیانى نیست. گفته شده است که بعد از قرآن، بیانات امیرالمؤمنین علیه السلام یعنى نهج البلاغه و بیانات غیر از نهج البلاغه اش امتیاز خاصّى دارد. چطور قرآن به عنوان کلام حق امتیاز خاصى دارد. بیانات [امیرالمؤمنین] کل قرآن است یعنى ـ همه گفته‌ اند ـ بعد از قرآن، بیانات امیرالمؤمنین علیه السلام بیانات مخصوص است. از همه لحاظ مخصوص است، از لحاظ عمقش، از لحاظ داراى معانى و مضامین عالیه بودن در ابواب مختلفش. 🌴 شب شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است، بیانات حضرت را بخوانیم، [بیانات حضرت سلام الله علیه] در موضوعات مختلف است، دو سه جمله بخوانم، چیزهایى است که به گوش شما نخورده یا کم خورده: @tazkiyehamaly ✨درخواست عاقبت به خیر شدن✨ [نهج البلاغه، نامه ۶۹ : و من کتاب له علیه السلام إلى الحارث الهمدانی] بیانات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است، به حارث همدانى می فرماید: وَ إِیَّاکَ أَنْ یَنْزِلَ بِکَ الْمَوْتُ وَ أَنْتَ آبِقٌ مِنْ رَبِّکَ فِی طَلَبِ الدُّنْیَا. این تفسیر امیرالمؤمنین علیه السلام خیلى چیز عجیبى است. تحذیر مى کند، به حارث همدانى مى گوید: بپرهیز از این که مرگ به سراغت بیاید در حالی که تو در حال فرار از خدا هستى و رو آوردن به دنیا! 🌴 وضع یک عمر انسان که در یک لحظه، در لحظه مردن، عوض نمى شود! مگر این که انسان تلاش کند در آخر عمر وضعش عوض بشود. فلذا در هست که خدایا آخر عمر ما را بهترینش قرار بده. آن چیز دیگرى است، ولى اگر نشد چه؟ ✨پرهیز از مصاحبت با منحرفان✨ 🌴 البته حضرت امیر علیه السلام بدنبالش وصیتهای خوبى دارد. اینها را هم یاد بگیرید: وَ إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ، اگر این جمله را بخواهید عمل بکنید، نباید با آدمى که معصیت کاراست مصاحبت بکنید، [علت] این چیست؟ [پاسخ حضرت این است:] فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَق!: مواظبت بکن که با فساق مصاحبت نکنى که شر به شر ملحق است. یعنى شر، شرّ را بدنبال خودش مى آورد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۲ * ⚜دیدار ⚜ 🍁 البته این هم که می گویند درک کننده های ، را هم می بینند، شما [مساله] دیدار ملائکه را در این بحث یک مقدار حذف بکنید. دیدار ملائکه یک مقدار جاى حرف است. آثار ملائکه، هدایتهاى ملائکه، مأموریتهاى خاص ملائکه هست، اما دیدار و شهود ملائکه را ـ که شما سؤال کردید ـ باید یک مقدار توضیح بدهم. 🍁 این شهود به صورت دیدار نیست. یافتن ملائکه به صورت دیدار نیست. البته یافتن است، از الهاماتشان با خبرشدن است، اما دیدن در شکل مُلکى، یک مقدار مشکل است. آثارش را می یابد، گاهى در عالم، شاهد القائات ملکى می شود. فرض بفرمائید که صداهاى ملکى را می شنوند، یا مثلاً در رؤیاهاى صادق هم همینطور. اما دیدار مَلَک در چهره مُلکى، یا در تمثلها یک مقدار زور می برد. البته براى افراد عادى عرض می کنم، اما معاشرتشان، راهنمائی هایشان و دستگیری های خیلى عجیبشان را می یابد. یک وقت می بیند صاف انسان می خواهد خطا بکند، فورى دستگیرى می کنند، صاف می فهمد خطا می کند، در خواب یا در بیدارى. @tazkiyehamaly 🍁 حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: خدا از اول براى رسول الله صلی الله علیه و آله مَلَکى مأمور کرد که لحظه به لحظه او را از خطا حفظ بکند. جمله عجیبى است من تا بحال جائى ندیده بودم. در نهج البلاغه دیدم. خدا از بچگى ملکى را مأمور کرده بود که قدم بقدم در تأدیب و تربیت رسول الله صلی الله علیه و آله [باشد]. 🍁 مقصودم این است که درک کننده های لیلة القدر در مراتب مختلف، از راهنمایی های مَلَکى کاملاً بهره مند می شوند و گاهى بسیار بارز! مثلاً چیزى را می خواهند تصمیم بگیرند، مثلاً در خواب به او می گویند این کار را نکن. این معمولى است، به کارى که به صلاح اخرویش نیست، حتى به صلاح دنیویش نیست. یا همین طور در حالت بیدارى احساس می کنند که یکدفعه [مساله] برایشان واضح می شود. القائات مَلَکى اینجور است. این مسئله یکبار می شود و تمام می شود. تقدیر در شب قدر هم مسئله دیگرى است. در شب قدر تقدیر امور می شود براى کل خلقت یا براى یکسال و یا براى همیشه. تقدیرهاى کلى در شب قدر تقدیر می شود، یک قسمت هم به تقدیر سال است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۳ * ⚜پندهایی از امیرالمونین در شب قدر⚜ ✨یاد و پس از مرگ ✨ 🍁 مى فرماید: وَ أَکْثِرْ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ، را زیاد یاد کن، بعد از مرگ را هم زیاد یاد کن! خود مرگ و آنچه که بعد از مرگ مى آید جدّى است، خوب یاد بکن. بعد مى فرماید: وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِیق، و آرزوى مرگ را مگر در یک شرط محکم نکن، در یک شرط محکم آرزوى مرگ بکن. یعنى یک شرط وثیقى براى خودت بگیر که بعد از مردن راحتى تو شروع مى شود. اگر این شرط وثیق را به دست آوردى، شرط محکم را بعد از آن آرزوى مرگ را بکن. یعنى کاملاً بدانى که مردن مساوى است با راحتى تو و اول راحتى تو است. اگر این شرط را به دست آوردى آرزوى مرگ را بکن و الاّ آرزو کردنى نیست. 🍁 بعد دو سه جمله ای فرموده که هر کس عمل بکند واقعاً اصلاح مى شود : ✨پرهیز از آنچه بر خود مى پسندی و بر دیگران نه✨ 🍁 وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یَرْضَاهُ صَاحِبُهُ لِنَفْسِهِ وَ [یَکْرَهُهُ] یُکْرَهُ لِعَامَّةِ الْمُسْلِمِینَ. از سه چیز مى فرماید بترس: یکى این که برحذر باش از هر کارى که انسان راضى مى شود براى خودش ولى براى بقیه مردم راضى نمى شود. از این بترس که چیزى را فقط براى خودت بخواهى و براى دیگران آن را نخواهى. این یک جمله به ظاهر خیلى خلاصه و ساده است ولى هزاران مسئله است که قسمت مهمى از گرفتاریهاى اخروى و هلاکت اخروى انسانها از این باب است. بعداً فکر کنید که [این مساله] در ما چگونه است. مى گوید بترس از هر عملى که انسان آن را براى خودش مى خواهد ولى براى بقیه مردم آن را نمى خواهد. @tazkiyehamaly ✨پرهیز از خطا در پنهان ✨ 🍁 وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحَیی مِنْهُ فِی الْعَلَانِیَة، بترس از هر عملى که در خفى عمل مى شود ولى از عمل کردن به آن در آشکارا انسان حیا مى کند! هر عملى را دیدید که در آشکارا نمى توانید عمل بکنید ولى در خلوت عمل مى کنید از آن بترسید. این خیلى جمله عجیبى است. اگر کسى بخواهد به این عمل بکند چیز عجیبى مى شود. ببینید چقدر انسان اصلاح مى شود و چقدر تحذیر مى شود از این که آن را عمل بکند. بترس از عملى که در خلوت انجام مى گیرد ولى حیا مى شود، انسان آن را در غیرخلوت انجام بدهد، از این نوع عمل بترسید. ببینید چقدر انسان باید تجدیدنظر بکند اگر بخواهد به این عمل بکند. 🍁 حالا چرا مى گوید بترس؟ چون اینها افتضاح آور است. یعنى اگر بنا باشد در روز فضیحت عمل انسانها را آشکار بکند که خواهد کرد، اینها براى آنوقت هاست. مى گوید بترس از چیزى که در خفى عمل مى شود ولى انسان حیا مى کند که آن را در علن عمل بکند. یعنى هرچه مى کند طورى باشد که اگر در علن هم باشد اشکال نداشته باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨