سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [9] 1⃣بدبویی دهان 9--نهمین درمان سرمه است 🌺امام باقر (ع) میفرمایند:
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [10]
1⃣بدبویی دهان
10--دهمین درمان خرمای برنی است
🌺حضرت امیر (ع) میفرمایند:
💎«بينما نحن عند رسول الله صلى الله عليه وآله إذ ورد عليه وفد عبد القيس فسلموا ثم وضعوا بين يديه جلة تمر فقال رسول الله صلى الله عليه وآله: أصدقة أم هدية؟ قالوا: بل هدية يا رسول الله قال: أي تمراتكم هذه؟ قالوا: البرني فقال عليه السلام: في تمرتكم هذه تسع خصال: إن هذا جبرئيل يخبرني أن فيه تسع خصال: يطيب النكهة، ويطيب المعدة،...»
💎«ما نزد پیامبر (ص) بودیم که گروهی از عبدالقیس وارد شدند و سلام کردند سپس مقابل پیامبر (ص) طبقی از خرما قرار دادند، پیامبر (ص) فرمودند این صدقه است یا هدیه؟ عرض کردند هدیه است، پیامبر (ص) فرمودند از کدام خرماهایتان است؟ عرض کردند برنی است، پیامبر (ص) فرمودند جبرئیل به من خبر میدهد که در این خرما نه خاصیت وجود دارد، دهان را خوشبو میکند، و معده را سالم و پاک میکند، ...»
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [10] 1⃣بدبویی دهان 10--دهمین درمان خرمای برنی است 🌺حضرت امیر (ع) می
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [11]
1⃣بدبویی دهان
11--یازدهمین درمان اِذخر است
نوعی علف است شبیه به چمن که بین نیم تا یک متر بلند میشود و خوشبو است، و بین راه مدینه و مکه و اطراف مکه میروید، وقتی فرد مُحرم شود مستحب است که کمی از آن بجود، و دهان را خوشبو میکند.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⭕️ نهی از درمان با آب چشمه های آب گرم و گوگردی
🔰 امام صادق علیه السلام:
«كانَ أبي (ع) يَكرَهُ أن يَتَداوى بِالماءِ المُرِّ، و بِماءِ الكِبريتِ، و كانَ يَقولُ:
إنَّ نوحا (ع) لَمّا كانَ الطّوفانُ دَعَا المِياهَ فَأَجابَتهُ كُلُّها إلاَّ الماءَ المُرَّ، و ماءَ الكِبريتِ، فَدَعا عَلَيهِما ولَعَنَهُما.»
پدرم (امام باقر "ع") از اینکه کسی از آب تلخ و آبی که بوی گوگرد می دهد طلب شفا کند، کراهت داشت و میفرمود:
حضرت نوح (ع) به هنگام طوفان، آب ها را طلبید، همه اجابت کردند جز آب تلخ و آب گوگرد، پس هر دو را نفرین کرد
✍🏻 منبع : کافی، ج۶، ص۳۸۹
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۴۸۱، ح۵
دانشنامه احادیث پزشكی، ج۱، ص۱۲۰
⚜ امام صادق علیه السلام:
إِنَّ النَّبِیَّ (ص) نَهَى أَنْ یُسْتَشْفَى بِالْحَمَّاتِ الَّتِی تُوجَدُ فِی الْجِبَالِ
رسول خدا (ص) نهی کرده است از اینکه از آبهای گرمی که در دامنه برخی کوهها یافت میشود، شفاجوئی شود.
✍🏻 منبع : بحارالأنوار، ج۶۳، ص۴۸۰، باب۴
#آب_درمانی
#آب_گوگردی
#آب
#چشمه_آب_گرم
@tebbsabzevar
هدایت شده از مکتب اسلامی
🔻در راستای مسئله بحران جمعیتی:
♨️ مکتب اسلامی برگزار میکند:
🔰 دوره آموزشی آداب و دستورات فرزندآوری
👈 آداب و دستورات طب اسلامی درباره فرزندآوری و مشکلات آن
🗓 یکشنبه، ۲ به خرداد ماه
⏰ ساعت ۱۷
➖ به صورت مجازی
🔻ثبت نام کنید
https://rahetamaddon.ir/1400/02/28/5023
@maktab_eslami
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله:
«نعم الشراب العسل ؛ یرعی القلب و یذهب برد الصدر.»
🐝 🍯 #عسل چه خوب نوشیدنی ای است! از قلب مراقبت میکند و سردی سینه را برطرف میکند.
✍🏻 منبع : مکارم الاخلاق، ج۱، ص۳۵۸
#خواص_عسل
#احادیث_عسل
@tebbsabzevar
❌ #اهمیت_سُعد_کوفی ❌
⚠️هیچ خانه ی نباید از "سُعد" خالی باشد چراکه "سُعد" جزء واجبات طب اسلامی است.
🌱 حتما "سُعد کوفی" آسیاب شده در خانه داشته باشید که بسیار لازم و ضروری است.
🔻"سُعد کوفی" در روایات🔻
✍سعد در مرحله اول نوعی عطر محسوب می شود و علاوه بر آن درمان بیماری های "دهان" و "مقعد" نیز می باشد.
🦷همواره می توانید داخل و بیرون دهان خود را با آن بشوئید.
📌در روایات متعدد آمده است:
1⃣«اتخذوا فی اسنانکم (اشنانکم) السعد فانه یطیب الفم و یزید فی الجماع»
🧽إشنان شوینده دست و دهان است.
✅در داخل دهان سعد استفاده کنید زیرا سعد دهان را خوشبو می کند و عمل همبستر شدن را زیاد می کند.
📌و در یک روایت دیگر وارد شده است:
2⃣«شستن دهان با سعد بعد از غذا خوردن دردهای دهان را برطرف می کند و بیماری های دندان را از بین می برد.»
📌و در یک روایتی نیز نقل شده است:
3⃣ «هر کس بعد از قضای حاجت با سعد مقعدش را بشوید و دهانش را بعد از تناول با سعد شستشو دهد بیمار نمی شود و از بواسیر واهمه ای نخواهد داشت.»
📚منابع:
المحاسن، أحمد بن محمد بن خالد البرقى، ج۲، ص۴۲۶.
الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، ص۳۷۹.
@tebbsabzevar
🔰 #دندان
💠 قَدْ أَنْبَأْتُكَ بِمَا فِي اَلْأَعْضَاءِ مِنَ اَلْغِنَاءِ فِي صَنْعَةِ اَلْكَلاَمِ وَ إِقَامَةِ اَلْحُرُوفِ وَ فِيهَا مَعَ اَلَّذِي ذَكَرْتُ لَكَ مَآرِبُ أُخْرَى فَالْحَنْجَرَةُ لِيُسْلَكَ فِيهَا هَذَا اَلنَّسِيمُ إِلَى اَلرِّئَةِ فَتَرَوَّحَ عَلَى اَلْفُؤَادِ بِالنَّفَسِ اَلدَّائِمِ اَلْمُتَتَابِعِ اَلَّذِي لَوْ حُبِسَ شَيْئاً يَسِيراً لَهَلَكَ اَلْإِنْسَانُ وَ بِاللِّسَانِ تُذَاقُ اَلطُّعُومُ فَيُمَيِّزُ بَيْنَهَا وَ يَعْرِفُ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهَا حُلْوَهَا مِنْ مُرِّهَا وَ حَامِضَهَا مِنْ مُرِّهَا وَ مَالِحَهَا مِنْ عَذْبِهَا وَ طَيِّبَهَا مِنْ خَبِيثِهَا وَ فِيهِ مَعَ ذَلِكَ مَعُونَةٌ عَلَى إِسَاغَةِ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَ اَلْأَسْنَانُ لِمَضْغِ اَلطَّعَامِ حَتَّى يَلِينَ وَ تَسْهُلَ إِسَاغَتُهُ وَ هِيَ مَعَ ذَلِكَ كَالسَّنَدِ لِلشَّفَتَيْنِ تُمْسِكُهُمَا وَ تَدْعَمُهُمَا مِنْ دَاخِلِ اَلْفَمِ وَ اِعْتَبِرْ ذَلِكَ فَإِنَّكَ تَرَى مَنْ سَقَطَتْ أَسْنَانُهُ مُسْتَرْخِيَ اَلشَّفَةِ وَ مُضْطَرِبَهَا وَ بِالشَّفَتَيْنِ يَتَرَشَّفُ اَلشَّرَابَ حَتَّى يَكُونَ اَلَّذِي يَصِلُ إِلَى اَلْجَوْفِ مِنْهُ بِقَصْدٍ وَ قَدْرٍ لاَ يَثُجُّ ثَجّاً فَيَغَصَّ بِهِ اَلشَّارِبُ أَوْ يَنْكَأَ فِي اَلْجَوْفِ ثُمَّ همى [هُمَا] بَعْدَ ذَلِكَ كَالْبَابِ اَلْمُطْبَقِ عَلَى اَلْفَمِ يَفْتَحُهَا اَلْإِنْسَانُ إِذَا شَاءَ وَ يُطْبِقُهَا إِذَا شَاءَ وَ فِيمَا وَصَفْنَا مِنْ هَذَا بَيَانُ أَنَّ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْ هَذِهِ اَلْأَعْضَاءِ يَتَصَرَّفُ وَ يَنْقَسِمُ إِلَى وُجُوهٍ مِنَ اَلْمَنَافِعِ كَمَا تَتَصَرَّفُ اَلْأَدَاةُ اَلْوَاحِدَةُ فِي أَعْمَالٍ شَتَّى وَ ذَلِكَ كَالْفَأْسِ تُسْتَعْمَلُ فِي اَلنِّجَارَةِ وَ اَلْحَفْرِ وَ غَيْرِهِمَا مِنَ اَلْأَعْمَالِ
🌀تو را از شيوۀ سخن گفتن با دستگاه صوتى و چگونگى اداى حروف آگاه كردم.امّا باز فوايد ديگرى در اين اعضا نهفته كه تو سخت بدانها نيازمندى. «ناى»مسير جريان مداوم هوا و وسيلۀ خنككننده قلب است.اگر اين جريان اندكى قطع گردد چه بسا آدمى در هلاكت افتد.با زبان مزهها از هم باز شناخته مىشود.شيرين از تلخ،ترش از ملس،شور از شيرين،و خوشمزه از بد مزه جدا مىشود.با اين همه جريان فرو بدن غذا و مايعات را آسان مىگرداند. دندانها نيز[گذشته از نقش آنها در اداى حروف]غذا را مىجوند تا نرم گردد و براحتى فرو رود.نيز براى لبها مانند تكيهگاهى است كه آنها را از درون دهان نگاه مىدارد.بىشك افرادى را ديدهاى كه به خاطر نداشتن دندان،لبهايى ناثابت و لرزان دارند.انسان با لبها نوشيدنيها را مىمكد تا يكدفعه ريخته نشود و بتدريج و باندازه وارد شكم شود تا در گلوى نوشنده بند نشود و يا درون را نيازارد. لبها همچنين براى دهان چون دو در بسته هستند كه انسان هر گاه كه خواست، آنها را مىگشايد و هر گاه خواست مىبندد. با آنچه كه گفتيم معلوم گشت كه هر كدام از اين اعضا داراى منافع گونهگونى هستند چنان كه ابزارى در چند كار به كار آيد؛مثلا«تيشه»در نجارى،كندن و جز آنها استفاده مىشود.
📚 توحید المفضل ج ۱، ص ۶۳📚
@tebbsabzevar
❇️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
«عَلَیْکُمْ بِالزَّبِیبِ فَإِنَّهُ یَکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَذْهَبُ بِالْإِعْیَاءِ وَ یُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ یُطَیِّبُ النَّفَسَ وَ یَذْهَبُ بِالْغَم»
بر شما باد مویز ، زیرا مره ( سودا و صفرا) را برطرف میکند ، بلغم را از بین می برد ، عصب را تقویت ، خستگی را برطرف و خلق را نیکو ، انسان را دلخوش و غم را برطرف می کند.
🗞 منبع : الخصال، ص۳۴۴
👈 مراد از مویز، بیشتر کشمش قرمز هسته دار است و بعد از آن کشمش سیاه اهمیت دارد.
#مویز
#انگور
#کشمش
#خواص_مویز
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [11] 1⃣بدبویی دهان 11--یازدهمین درمان اِذخر است نوعی علف است شبیه ب
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [12]
1⃣بدبویی دهان
12--دوازدهمین درمان لیف اراک (مسواک مکه) است
🌺 امام رضا (ع) در رساله ذهبیه میفرمایند:
💎«ان خير ما استكت به ليف الاراك، فانه يجلو الاسنان ، ويطيب النكهة ، ويشد اللثة ويسمنها»
💎«بهترین چیزی که با آن مسواک میزنید لیف اراک است، زیرا دندانها را جلا میدهد و دهان را خوشبو میکند و لثه را تقویت و چاق میکند.»
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [12] 1⃣بدبویی دهان 12--دوازدهمین درمان لیف اراک (مسواک مکه) است 🌺 ام
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [13]
1⃣بدبویی دهان
13--سیزدهمین درمان چوب زیتون است
🌺پیامبر (ص) میفرمایند:
💎 «نعم السواك الزيتون من الشجرة المباركة يطيب الفم ويذهب بالحفر»
💎«بهترین مسواک چوب زیتون است، از درخت مبارک، دهان را خوشبو میکند، جرم دندان را از بین میبرد.»
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [13] 1⃣بدبویی دهان 13--سیزدهمین درمان چوب زیتون است 🌺پیامبر (ص) میف
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [14]
1⃣بدبویی دهان
14--چهاردهمین درمان مویز است
🌺در روایت آمده:
💎«اهدي إلى رسول الله صلى الله عليه وآله طبقا " مغطى فكشف الغطاء عنه ثم قال: كلوا بسم الله نعم الطعام الزبيب يشد العصب ... ويطيب النكهة»
💎«به پیامبر (ص) طبقی که پوشانده بودند، هدیه دادند، پارچهای که روی آن بود را برطرف کردند سپس فرمودند بخورید به نام خدا، بهترین غذا مویز است، عصب را تقویت میکند، ... و دهان را خوشبو میکند.»
📌مراد از مویز کشمشی است که هسته دارد.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام رضا علیه السلام:
«لَوْ لَا أَنْ تَمَسَّهُ أَيْدِي الْخَاطِئِينَ لَكَانَتِ الْوَرَقَةُ مِنْهُ تَسْتُرُ رِجَالا»
اگر گنهکاران به برگ چغندر دست نمیزدند، هر برگ آن چند مرد را میپوشاند.
🗞 منبع : محاسن، برقی، ج۲، ص۵۲۰
#چغندر
#برگ_چغندر
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
«علیکم بهذا اللحم فکلوه ؛ فإنه یحسن الخلق ، و یصفي اللون ، و یخمص البطن.»
🥩 بر شما باد این گوشت. آن را بخورید؛ چرا که خوی را خوش میسازد، رنگ را صفا میدهد و شکم را کوچک میکند.
📚 منبع : کنز العمال، ج۱۵، ص۴۵۵
دانشنامه احادیث پزشکی، ج۲، ص۴۷۰
#گوشت
#خواص_گوشت
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🟢 رسول الله صلی الله علیه و آله:
«نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ قَوْمٌ لَحْمِيُّون»
یعنی ما جمعیت پیامبران قومی هستیم که گوشت زیاد میخوریم.
📚 منبع : مکارم الاخلاق، طبرسی، ص۱۵۸
🟢 رسول الله صلی الله علیه و آله:
«إِنَّا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ قَوْمٌ لَحِمُونَ»
ما جمعیت قریش قومی هستیم که گوشت را دوست داریم و زیاد گوشت میخوریم.
📚 منبع : المحاسن، برقی، ج۲، ص۴۶۱
«وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَحِماً يُحِبُ اللَّحْم.»
یعنی پیامبر (ص) زیاد گوشت مصرف میکرد و گوشت را دوست میداشت.
📚 منبع : المحاسن، برقی، ج۲، ص۴۶۱
⚠️ «لحم» به فردی میگویند که بیشتر از غذاهای دیگر، گوشت مصرف میکند.
بنابراین دوست داشتن گوشت چیز بدی نیست زیرا پیامبر (ص) گوشت را دوست میداشت.
#گوشت 🥩
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث
نجاست آهن
(نجاست طبی نه شرعی)
⚜ امام صادق علیه السلام:
خداوند آهن را در دنیا زینت جن و شیاطین قرار داده است پس بر مرد مسلمان پوشیدن آهن حرام است و نماز همراه آن جایز نیست مگر اینکه در برابر دشمن باشد ...
نجس و مسخ شده است.
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الْحَدِیدِ أَنَّهُ حِلْیَةُ أَهْلِ النَّارِ إِلَى أَنْ قَالَ- وَ جَعَلَ اللَّهُ الْحَدِیدَ فِی الدُّنْیَا زِینَةَ الْجِنِّ وَ الشَّیَاطِینِ- فَحَرَّمَ عَلَى الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَلْبَسَهُ فِی الصَّلَاةِ- إِلَّا أَنْ یَکُونَ قِبَالَ عَدُوٍّ فَلَا بَأْسَ بِهِ... [روایت ادامه دارد]
فَإِنَّهُ نَجَسٌ مَمْسُوخٌ.»
📓 منبع :
تهذیب الاحکام، ج۲، ص۲۲۷
وسائل الشیعة، ج۴، ص۴۱۹
#آهن
#نجاست
@tebbsabzevar
✅ #عوامل_رشد_بدن
✍امام علی(علیه السلام): سه چیز موجب شادمانی تن و رشد آن می شود: بوی خوش، جامه نرم، و نوشیدن عسل.
📚 البحار، جلد ۵۹، صفحه ۲۹۵
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
💠 وصیت پیامبر (ص) به امام علی (ع):
«يَا عَلِيُّ كُلِ الزَّيْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَ الزَّيْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ أَرْبَعِينَ يَوْما.»
ای علی! روغن زیتون بخور و با آن روغن مالی کن زیرا کسی که روغن زیتون بخورد و با آن روغن مالی کند شیطان چهل روز نزدیک او نمیشود.
📚 منبع : المحاسن، ج۲، ص۴۸۵
#میوه
#زیتون 🍈
#خواص_زیتون
@tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام:
«من أکل حبة من رمان، أمرضت شیطان الوسوسة أربعین یوما.»
هر کس یک دانه از انار بخورد، آن یک دانه، شیطانِ وسوسه را تا چهل روز، بیمار (زمینگیر) میسازد.
📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۵۳
المحاسن، ج۲، ص۳۵۶، ح۲۲۳۳
بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۰، ح۲۸
#انار
#میوه
#خواص_انار
@tebbsabzevar
#بیماری_های_مفید
آیة الله تبریزیان:
بیماری هایی هست که برای بدن مفید و نافع است و معالجه آنها جایز نیست.
بلکه در واقع خود این بیماری، درمان است.
درمان بیماری های سخت تری است.
یک سری بیماری ها، درمانش ضرر دارد.
عبارت است از:
1.سرما خوردگی
2.جوش و دمل
3.سرفه
4.ورم ملتحمه(التهاب چشم).
.
سرماخوردگی (زکام)
اولین بیماری مفید سرما خوردگی است. روایتی داریم که پیامبر(ص) می فرماید:
«لا تكرهوا الزكام فإنه أمان من الجذام » [1]
«از سرماخوردگی بدتان نیاید، زیرا ایمنی از بیماری جذام است.»
و در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید:
«كان رسول الله (ص) لا يتداوى من الزكام و يقول:
ما من أحد إلا وبه عرق من الجذام فإذا أصابه الزكام قمعه.» [2]
«پیامبر خود را از سرماخوردگی درمان نمی کرد و می فرمود:
نیست کسی مگر اینکه جذام دارد.
اگر مبتلا به سرماخوردگی بشود، بیماری جذام را سرکوب می کند.».
.
ژن جذام تا وقتی نهفته است مشکلی ندارد. ولی اگر حرکت کرد خطرناک می شود. خداوند سرماخوردگی را می فرستد تا سرکوبش کند.
روایت داریم که پیامبر (ص) می فرمایند:
«الزكام جند من جنود الله عز وجل يبعثه عز وجل على الداء فيزيله» [3]
«سرما خوردگی سربازی است از سربازان خدا، این را می فرستند به سوی بیماری، تا بیماری را برطرف کند.»
.
در روایت «جذام» آمده است. ولی منظور تمام بیماری های ژنتیکی است. اگر امروزه بیماری های ژنتیکی زیاد شده است، بخاطر درمان سرما خوردگی است. ژن به هیجان آمده را سرکوب می کند.
هر وقت سرما می خورد، می رود قرص می خورد. امروزه در برخی کشورهای غربی سرما خوردگی را درمان نمی کنند. ولی قانون آن سه روز است و ویروس آن پس از سه روز، از بدن خارج می شود.
درمان سرماخوردگی:
اگر سرما خوردگی پس از سه روز بهبود نیافت درمانش اشکال ندارد گرچه بعد از سه روز هم اگر بیماری شدید نباشد درمان نشود بهتر است.
درمانش استفاده از سعوط(انفیه) می باشد.
بیماری های مفید دیگر در مطالب بعدی شرح داده خواهد شد.
منابع:
[1] خصال، شيخ صدوق، ج1، ص210.
[2] كافي، شيخ كليني، ج8، ص382، ط الاسلامية.
[3] كافي، شيخ كليني، ج8، ص382، ط الاسلامية.
دراسة في طب الرسول المصطفی، جلد 1و3 آیت الله تبریزیان
@tebbsabzevar
#کفش_و_سلامتي
پوشیدن کفش، در روایات ما بیشتر از خود پوشاک تاکید شده است.
و این مسئله بسیار اهمیت دارد.
🔷🔸رنگ کفش
اهمیت بسیار زیادی دارد این مسئله.متاسفانه امروزه پوشیدن کفش مشکی بسیار رایج شده است در حالی که کفش مشکی در روایات ما به شدت نهی شده است و و عوارض زیادی دارد از جمله ضعف بینایی،ناتوانی جنسی،پیری زود رس ،هم و غم و افسردگی و ....بسیاری از مشکلات جنسی که امروزه وجود دارد به خاطر همین پوشیدن کفش مشکی می باشد.
🔹ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ:
ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ ﻋﻦ ﺣَﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺳَﺪﻳﺮ: ﺩَﺧَﻠﺖُ ﻋَﻠﻰ ﺃﺑﻲ ﻋَﺒﺪِ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﻓﻲ ﺭِﺟﻠﻲ ﻧَﻌﻞٌ ﺳَﻮﺩﺍﺀُ. ﻓَﻘﺎﻝَ: ﻳﺎ ﺣَﻨﺎﻥُ، ﻣﺎ ﻟَﻚَ ﻭﻟِﻠﺴﱠﱠﻮﺩﺍﺀِ؟! ﺃﻣﺎ ﻋَﻠِﻤﺖَ ﺃﻥﱠﱠ ﻓﻴﻬﺎ ﺛَﻠﺎﺙَ ﺧِﺼﺎﻝٍ: ﺗُﻀَﻌﱢﱢﻒُ ﺍﻟﺒَﺼَﺮَ، ﻭﺗُﺮﺧِﻲ ﺍﻟﺬﱠﱠﻛَﺮَ، ﻭﺗﻮﺭِﺙُ ﺍﻟﻬَﻢﱠﱠ؟ ﻭﻣَﻊَ ﺫﻟِﻚَ ﻣِﻦ ﻟِﺒﺎﺱِ ﺍﻟﺠَﺒّﺎﺭﻳﻦَ. ﻗﺎﻝَ: ﻓَﻘُﻠﺖُ: ﻓَﻤﺎ ﺃﻟﺒَﺲُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨﱢﱢﻌﺎﻝِ؟ ﻗﺎﻝَ: ﻋَﻠَﻴﻚَ ﺑِﺎﻟﺼﱠﱠﻔﺮﺍﺀِ ؛ ﻓَﺈِﻥﱠﱠ ﻓﻴﻬﺎ ﺛَﻠﺎﺙَ ﺧِﺼﺎﻝٍ: ﺗَﺠﻠُﻮ ﺍﻟﺒَﺼَﺮَ، ﻭﺗَﺸُﺪﱡﱡ ﺍﻟﺬﱠﱠﻛَﺮَ، ﻭﺗَﺪﺭَﺃُ ﺍﻟﻬَﻢﱠﱠ، ﻭﻫِﻲَ ﻣَﻊَ ﺫﻟِﻚَ ﻣِﻦ ﻟِﺒﺎﺱِ ﺍﻟﻨﱠﱠﺒِﻴﱢﱢﻴﻦَ. [1]
ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ:
ﺍﻟﻜﺎﻓﻰ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺣﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺳَﺪﻳﺮ: ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻛﻔﺶ ﺳﻴﺎﻩ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ، ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻡ.
ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻯ ﺣﻨﺎن! ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ، ﭼﻪ ﻛﺎﺭ؟!
ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺳﻪ ﻭﻳﮋﮔﻰ ﺍﺳﺖ:
ﺩﻳﺪﻩ ﺭﺍ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺁﻟﺖ ﺭﺍ ﺳﺴﺖ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﭘﻴﺮﻯ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﺟﺎﻣﻪ ﺟﺒّﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ؟ ».
ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺲ ﭼﻪ ﭘﺎﻯ ﺍﻓﺰﺍﺭﻯ ﺑﭙﻮﺷﻢ؟
ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ ﺯﺭﺩ ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺳﻪ ﻭﻳﮋﮔﻰ ﺍﺳﺖ:
ﺩﻳﺪﻩ ﺭﺍ ﺟﻠﺎ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺁﻟﺖ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ، ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ».
فواید پوشیدن کفش سفید یا زرد
در روایات ما به پوشیدن کفش سفید و زرد توصیه شده است.
البته در مورد بانوان هم این صدق میکند که کفش مشکی نپوشند بهتر است که کفش های تیره بپوشند مثل قهوه ای تیره اما مشکی نپوشند.
خواص کفش سفید و زرد:
1.قوت بینایی
2.از بین رفتن هم و غم
3.درمان نازایی
توصیه هایی راجع به کفش بنابر روایات
1.زمان غذا خوردن کفش ها را از پا در بیاورید.
2.زمان پوشیدن کفش ابتدا کفش راست را بپوشید و سپس کفش چپ و زمان در آوردن ابتدا کفش چپ را در بیاورید.
3.هیچ زمان با یک کفش یا یک دمپایی راه نروید که احتمال جنون هست.
4.پیامبر نهی فرمودند به صورت ایستاده کفش پوشیدن را؛باید نشسته کفش پوشید.
منبع:
1.ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ، ﺝ ۶، ﺹ ۴۶۵، ﺡ ۲، ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ، ﺹ ۹۹، ﺡ ۵۰، ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻟﺄﻋﻤﺎﻝ، ﺹ ۴۳، ﺡ ۱ ﻭﻓﻴﻬﻤﺎ «ﺗﺤﺪّ» ﺑﺪﻝ «ﺗﺠﻠﻮ».
إرشادات الرسول المصطفی فی الصحه و طول العمر، آیت الله تبریزیان
@tebbsabzevar
😴 #خواب_در_طب_اسلامی😴
💤خواب غفلت :
خوابيدن در مجلس پند و يادآوري است.
💤خواب بدبختي :
خوابيدن در وقت نماز است.
💤خواب لعنت (فيلوله ) :
خواب بعد از طلوع آفتاب است كه انسان را كسل مي كند .
💤خواب عذاب (عيلوله ) :
خواب بين الطلوعين ؛ از فجر (نماز صبح) تا طلوع آفتاب كه مذموم و بد مي باشد.
💠در روايات از خوابيدن قبل از طلوع آفتاب، بسيار نهي شده و مکروه است .
💠حضرت صادق (علیه السلام ) :
خواب بامداد شوم است و روزی را منع می کند و رنگ را زرد می کند و صورت را زشت می کند ... و بدرستی که خداوند روزی را ما بین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می نماید ... و مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل می شد، هر که در این وقت خواب بود، بهره او نازل نمی شد .
💤خواب راحت (قيلوله ) :
خواب قبل از ظهر تا ظهر و بعد از نماز ظهر تا عصر است، كه مستحب است و در آن وقت اگر كسي خوابي ببيند دروغ نمي شود. و اين خواب رفع كننده كسالت و هضم كننده غذا است.
💠 خواب قیلوله نعمت است و نیکو یاوری است بر بیداری و عبادت شب و درمان ضعف حافظه
💤 خواب رخصت :
(خوابي كه اجازه داده شده)
خوابيدن بعد از نماز عشا است.
💤خواب حسرت :
خوابيدن در شب جمعه است.
💤خواب حيلوله :
خواب بعد از ظهر يا خواب وقت ظهر است ،چون اين خواب حايل و فاصل بين ظهر و نماز (ظهر) است، حيلوله گويند. و چون تأخير نماز از اول وقت ناپسند است، خوابيدن در اين وقت خوب نيست.
💤خواب غيلوله :
خواب آخر روز است كه موجب بيماري است.
💠خواب بعد از عصرمکروه است.
چنانكه از امیر المومنین (علیه السلام) روایت است خوابيدن بين الطلوعين و بين العشائين (بين نماز مغرب و عشاء) موجب پریشانی و فقر می شود.
📚حلیه المتقین
@tebbsabzevar
📌📌 #علل_بی_خوابی_و_درمان
_آن📌📌
کسانی که
غلبه خون دارند میل به خواب زیاد دارند و معمولاً خوابآلود هستند،
و کسانی که کمخون (از علائم کم خونی سیاه رفتن چشم و سرگیجه هنگام برخواستن) هستند
و یا غلبه صفرا (از علائم صفرا زردی صورت و سفیدی چشم) دارند اول شب نمیتوانند بخوابند ولی صبح به راحتی میخوابند.
علاج این است که کم خونی خود را برطرف کنند، که از داروی امام رضا(ع) یا مرکب شش و خوردنیهای خونساز مانند تره میتوان استفاده کرد،
همچنین کسانی که صفرا دارند باید از صفرابرها استفاده کنند، ترکیبی داریم به نام صفرابر و از جمله چیزهایی که صفرا را از بین میبرند آلو مخصوصاً آلوی تازه، تخم خرفه و مرکب یک و چیزهای دیگر.
از علل دیگر بیخوابی
- تشویش فکری و نگرانی است،
- علت دیگر گرسنگی است،
- علت دیگر سرما و برهنگی است،
- علت دیگر میتواند بیماری باشد،
-علت دیگر میتواند مشکل در چشم باشد و...
درمان عمومی بیخوابی:
1⃣ در بین درمانهای دارویی و غذایی، برگ چغندر بهترین درمان است،
برگ چغندر از درمانهای عمومی است و مردم از این غافل و به جایش از اسفناج استفاده میکنند که نسبت به برگ چغندر بیخاصیت است.
از خواص برگ چغندر این است که برای شخص بیمار بسیار مفید است و باعث خواب آرام میشود، البته برگ چغندر منظور است و خوده چغندر نهی شده است.
2⃣ دومین درمان بیخوابی کاهو است، هم برگ کاهو و هم تخم کاهو،
پیامبر(ص) درباره کاهو میفرمایند:
«كل الخس، فإنه يورث النعاس ويهضم الطعام.» [2]
«کاهو سبب خوابآلودگی و زیادی خواب است و غذا را هضم میکند.»
بنابراین میتوان ترکیبی از برگ کاهو و تخم کاهو و برگ چغندر درست کرد که درمان بیخوابی باشد البته درمان اصلی همان قرص خون (مرکب شش) است.
منابع:
[1] الاصول من الكافی، شيخ كلينی، ج۶، ص۳۶۹.
[2] مكارم الاخلاق، رضي الدين أبي نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۱۸۳.
[3] دراسة في طب الرسول المصطفی، جلد 3، آیت الله تبریزیان
@tebbsabzevar
✅برتری استفاده از #سرمه در درمان بیماریهای چشمی نسبت به پزشکی غربی
امام رضا(عليه السلام) فرمودند:
☘ کسى که ايمان به خداوند و روز قيامت دارد (و مبدأ و معاد را پذيرفته) مستحب است که سرمه بکشد.
✅اثرات سرمه کشیدن:
✨زیاد شدن نور چشم:
☘ امام صادق(عليه السلام) فرمودند:
سرمه باعث زياد شدن نور چشم و رشد مژه ها مى شود.
حمّاد بن عثمان از امام صادق عليه السّلام نقل كرده است: سرمه باعث رويش مو مىشود، آبريزش چشم را خشك مىكند، آب دهان را خوشمزه و خوشگوار مىسازد، و موجب تقويت بينائى چشم است.
☘امام صادق فرمودند : «هر كس را ضعفى در چشم بهم رسد بايد كه در وقت خواب كردن هفت ميل سرمه به چشم خود كشد، چهار در چشم راست، و سه در چشم چپ».
☘حمّاد بن عثمان مىگويد: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: كشيدن سرمه مو را مىروياند و اشك را مىخشكاند و آب دهان را شيرين مىسازد و چشم را جلا مىبخشد.
☘يونس بن يعقوب از برخى اصحاب از امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرمود: سرمهكشيدن، چشم را روشنى مىبخشد، و اشك ريزى آن را قطع مىكند، و موى را مىروياند.
☘از حضرت رضا (ع) كه فرمود: هر كس چشمش ضعيف شود به هنگام خواب هفت ميل سرمه بكشد: چهار ميل به چشم راست، سه ميل در چشم چپ كه مژگان را مىروياند و چشم را جلا مىدهد و خداوند بسرمه فايده سى ساله مىدهد.
✅گوارا شدن آب دهان:
☘امام صادق (عليه السلام) فرمودند:سرمه کشیدن به رشد موها کمک مى کند ، از ريزش اشک زياد (از حدّ معمول) جلوگيرى مى نمايد، آب دهان را گوارا مى سازد و چشم را جلا مى دهد.
☘امام صادق(عليه السلام) در روايتى فرمودند:
☘ سرمه آب دهان را شيرين مى کند.
✅نورانی شدن چهره:
☘امام صادق(عليه السلام) در حديث ديگرى فرمودند: چهار چيز سبب نورانيّت سيماى انسان مى شود: نگاه کردن (بدون قصد لذّت جنسى) به صورت زيباى ( شخصى که به او محرم است) نگاه کردن به آب جارى ، نگاه به سبزه ، سرمه کشيدن به هنگام خواب.
✅قطع آبریزش چشم:
☘امام صادق(عليه السلام) در روايت ديگرى فرمودند: إثمد سبب جلاى چشم، قطع ريزش زياد اشک و رويش مو (مژه ) مى گردد.
☘ امام ششم شيعيان جهان(عليه السلام) از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) چنين روايت مى کند:
يکى از عربهاى جاهليّت به نام «قليب» که ناراحتى چشمى داشت و چشمانش دائماً مرطوب بود، خدمت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) رسيد. حضرت به او فرمود: اى قليب! چشمانت را مرطوب مى بينم. قليب گفت: بله، اى پيامبر خدا! چشمانم همانطور که فرموديد بيمار و ضعيف است. حضرت فرمود: إثمد (نوع خاصّى از سرمه) را فراموش نکن. سرمه بمنزله کود چشم محسوب مى شود.
✅امان از آب مروارید:
☘ امام صادق(عليه السلام) در روايتى که از آن حضرت نقل شده، فرمودند: سرمه کشيدن به هنگام خواب، موجب امنيّت از آب (مرواريد و مانند آن) است، که عارض چشم مى گردد. امام صادق(عليه السلام) در روايت ديگرى فرمودند: کسى که قبل از خواب سرمه اثمد که با بوى خوش مخلوط نشده استفاده کند، تا زمانى که مداومت بر اين کار دارد، از آب سياه در امان خواهد بود.
✅درمان ناراحتی های چشم:
امام هشتم(عليه السلام) فرمودند: هر کس ناراحتى و ضعفى در چشم خويش احساس مى کند به هنگام خواب هفت بار سرمه بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ.
✅خوشبو شدن دهان:
☘امام رضا(عليه السلام) فرمودند: سرمه را فراموش نکن؛ زيرا باعث جلا و زياد شدن نور چشم و رويش مژه ها و خوش بو شدن دهان و تقويت قوّه شهوت است.
✅ تقویت قوه باه:
☘امام صادق(عليه السلام) فرمودند:
سرمه قدرت آميزش را افزايش مى دهد.
@tebbsabzevar
🌺 #گلو_درد
🍀درمان خانگی
غرغره کردن آب و نمک دریا آخر شب
غرغره کردن سرکه طبیعی انگور
نوشیدن شیر
چشیدن نمک دریا قبل از غذا
🍀درمان دارویی در طب اسلامی
داروی علک رومی روایت امام موسی کاظم ع که تا 3 شب پشت سرهم در گلو ریخته میشه( البته یکی از کاربردهای آن برای گلو درد هست و فواید فراوان دیگری نیز دارد)...
داروی جامع که با آب عسل میل میشه برای درمان عفونتهای موجود...
@tebbsabzevar