eitaa logo
سلامت ناب اسلامی
509 دنبال‌کننده
684 عکس
22 ویدیو
9 فایل
🔹مجموعه "سنا" با بیش از ۸ مرکز فعال در سراسرکشور با شعار #سلامت_ناب_اسلامی می کوشد تابر اساس مبانی #طب_اسلامی سلامت را برای شما به ارمغان آورد. لینک گروه پرسش و پاسخ طبی http://eitaa.com/joinchat/2190409739C19f46779fd
مشاهده در ایتا
دانلود
✍امام علی(علیه السلام): سه چیز موجب شادمانی تن و رشد آن می شود: بوی خوش، جامه نرم، و نوشیدن عسل. 📚 البحار، جلد ۵۹، صفحه ۲۹۵ @tebbsabzevar
💠 وصیت پیامبر (ص) به امام علی (ع): «يَا عَلِيُّ كُلِ‌ الزَّيْتَ‌ وَ ادَّهِنْ بِهِ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَ الزَّيْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ أَرْبَعِينَ يَوْما.» ای علی! روغن زیتون بخور و با آن روغن مالی کن زیرا کسی که روغن زیتون بخورد و با آن روغن مالی کند شیطان چهل روز نزدیک او نمی‌شود. 📚 منبع : المحاسن، ج۲، ص۴۸۵ 🍈 @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «من أکل حبة من رمان، أمرضت شیطان الوسوسة أربعین یوما.» هر کس یک دانه از انار بخورد، آن یک دانه، شیطانِ وسوسه را تا چهل روز، بیمار (زمینگیر) می‌سازد. 📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۵۳ المحاسن، ج۲، ص۳۵۶، ح۲۲۳۳ بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۰، ح۲۸ @tebbsabzevar
آیة الله تبریزیان: بیماری هایی هست که برای بدن مفید و نافع است و معالجه آنها جایز نیست. بلکه در واقع خود این بیماری، درمان است. درمان بیماری های سخت تری است. یک سری بیماری ها، درمانش ضرر دارد. عبارت است از: 1.سرما خوردگی 2.جوش و دمل 3.سرفه 4.ورم ملتحمه(التهاب چشم). . سرماخوردگی (زکام) اولین بیماری مفید سرما خوردگی است. روایتی داریم که پیامبر(ص) می فرماید: «لا تكرهوا الزكام فإنه أمان من الجذام » [1] «از سرماخوردگی بدتان نیاید، زیرا ایمنی از بیماری جذام است.» و در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید: «كان رسول الله (ص) لا يتداوى من الزكام و يقول: ما من أحد إلا وبه عرق من الجذام فإذا أصابه الزكام قمعه.» [2] «پیامبر خود را از سرماخوردگی درمان نمی کرد و می فرمود: نیست کسی مگر اینکه جذام دارد. اگر مبتلا به سرماخوردگی بشود، بیماری جذام را سرکوب می کند.». . ژن جذام تا وقتی نهفته است مشکلی ندارد. ولی اگر حرکت کرد خطرناک می شود. خداوند سرماخوردگی را می فرستد تا سرکوبش کند. روایت داریم که پیامبر (ص) می فرمایند: «الزكام جند من جنود الله عز وجل يبعثه عز وجل على الداء فيزيله» [3] «سرما خوردگی سربازی است از سربازان خدا، این را می فرستند به سوی بیماری، تا بیماری را برطرف کند.» . در روایت «جذام» آمده است. ولی منظور تمام بیماری های ژنتیکی است. اگر امروزه بیماری های ژنتیکی زیاد شده است، بخاطر درمان سرما خوردگی است. ژن به هیجان آمده را سرکوب می کند. هر وقت سرما می خورد، می رود قرص می خورد. امروزه در برخی کشورهای غربی سرما خوردگی را درمان نمی کنند. ولی قانون آن سه روز است و ویروس آن پس از سه روز، از بدن خارج می شود. درمان سرماخوردگی: اگر سرما خوردگی پس از سه روز بهبود نیافت درمانش اشکال ندارد گرچه بعد از سه روز هم اگر بیماری شدید نباشد درمان نشود بهتر است. درمانش استفاده از سعوط(انفیه) می باشد. بیماری های مفید دیگر در مطالب بعدی شرح داده خواهد شد. منابع: [1] خصال، شيخ صدوق، ج1، ص210. [2] كافي، شيخ كليني، ج8، ص382، ط الاسلامية. [3] كافي، شيخ كليني، ج8، ص382، ط الاسلامية. دراسة في طب الرسول المصطفی، جلد 1و3 آیت الله تبریزیان @tebbsabzevar
پوشیدن کفش، در روایات ما بیشتر از خود پوشاک تاکید شده است. و این مسئله بسیار اهمیت دارد. 🔷🔸رنگ کفش اهمیت بسیار زیادی دارد این مسئله.متاسفانه امروزه پوشیدن کفش مشکی بسیار رایج شده است در حالی که کفش مشکی در روایات ما به شدت نهی شده است و و عوارض زیادی دارد از جمله ضعف بینایی،ناتوانی جنسی،پیری زود رس ،هم و غم و افسردگی و ....بسیاری از مشکلات جنسی که امروزه وجود دارد به خاطر همین پوشیدن کفش مشکی می باشد. 🔹ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ: ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ ﻋﻦ ﺣَﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺳَﺪﻳﺮ: ﺩَﺧَﻠﺖُ ﻋَﻠﻰ ﺃﺑﻲ ﻋَﺒﺪِ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﻓﻲ ﺭِﺟﻠﻲ ﻧَﻌﻞٌ ﺳَﻮﺩﺍﺀُ. ﻓَﻘﺎﻝَ: ﻳﺎ ﺣَﻨﺎﻥُ، ﻣﺎ ﻟَﻚَ ﻭﻟِﻠﺴﱠﱠﻮﺩﺍﺀِ؟! ﺃﻣﺎ ﻋَﻠِﻤﺖَ ﺃﻥﱠﱠ ﻓﻴﻬﺎ ﺛَﻠﺎﺙَ ﺧِﺼﺎﻝٍ: ﺗُﻀَﻌﱢﱢﻒُ ﺍﻟﺒَﺼَﺮَ، ﻭﺗُﺮﺧِﻲ ﺍﻟﺬﱠﱠﻛَﺮَ، ﻭﺗﻮﺭِﺙُ ﺍﻟﻬَﻢﱠﱠ؟ ﻭﻣَﻊَ ﺫﻟِﻚَ ﻣِﻦ ﻟِﺒﺎﺱِ ﺍﻟﺠَﺒّﺎﺭﻳﻦَ. ﻗﺎﻝَ: ﻓَﻘُﻠﺖُ: ﻓَﻤﺎ ﺃﻟﺒَﺲُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨﱢﱢﻌﺎﻝِ؟ ﻗﺎﻝَ: ﻋَﻠَﻴﻚَ ﺑِﺎﻟﺼﱠﱠﻔﺮﺍﺀِ ؛ ﻓَﺈِﻥﱠﱠ ﻓﻴﻬﺎ ﺛَﻠﺎﺙَ ﺧِﺼﺎﻝٍ: ﺗَﺠﻠُﻮ ﺍﻟﺒَﺼَﺮَ، ﻭﺗَﺸُﺪﱡﱡ ﺍﻟﺬﱠﱠﻛَﺮَ، ﻭﺗَﺪﺭَﺃُ ﺍﻟﻬَﻢﱠﱠ، ﻭﻫِﻲَ ﻣَﻊَ ﺫﻟِﻚَ ﻣِﻦ ﻟِﺒﺎﺱِ ﺍﻟﻨﱠﱠﺒِﻴﱢﱢﻴﻦَ. [1] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ: ﺍﻟﻜﺎﻓﻰ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺣﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺳَﺪﻳﺮ: ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻛﻔﺶ ﺳﻴﺎﻩ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ، ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻡ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻯ ﺣﻨﺎن! ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ، ﭼﻪ ﻛﺎﺭ؟! ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺳﻪ ﻭﻳﮋﮔﻰ ﺍﺳﺖ: ﺩﻳﺪﻩ ﺭﺍ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺁﻟﺖ ﺭﺍ ﺳﺴﺖ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ، ﻭ ﭘﻴﺮﻯ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﺟﺎﻣﻪ ﺟﺒّﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ؟ ». ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺲ ﭼﻪ ﭘﺎﻯ ﺍﻓﺰﺍﺭﻯ ﺑﭙﻮﺷﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ ﺯﺭﺩ ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺳﻪ ﻭﻳﮋﮔﻰ ﺍﺳﺖ: ﺩﻳﺪﻩ ﺭﺍ ﺟﻠﺎ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺁﻟﺖ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ، ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ». فواید پوشیدن کفش سفید یا زرد در روایات ما به پوشیدن کفش سفید و زرد توصیه شده است. البته در مورد بانوان هم این صدق میکند که کفش مشکی نپوشند بهتر است که کفش های تیره بپوشند مثل قهوه ای تیره اما مشکی نپوشند. خواص کفش سفید و زرد: 1.قوت بینایی 2.از بین رفتن هم و غم 3.درمان نازایی توصیه هایی راجع به کفش بنابر روایات 1.زمان غذا خوردن کفش ها را از پا در بیاورید. 2.زمان پوشیدن کفش ابتدا کفش راست را بپوشید و سپس کفش چپ و زمان در آوردن ابتدا کفش چپ را در بیاورید. 3.هیچ زمان با یک کفش یا یک دمپایی راه نروید که احتمال جنون هست. 4.پیامبر نهی فرمودند به صورت ایستاده کفش پوشیدن را؛باید نشسته کفش پوشید. منبع: 1.ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ، ﺝ ۶، ﺹ ۴۶۵، ﺡ ۲، ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ، ﺹ ۹۹، ﺡ ۵۰، ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻟﺄﻋﻤﺎﻝ، ﺹ ۴۳، ﺡ ۱ ﻭﻓﻴﻬﻤﺎ «ﺗﺤﺪّ» ﺑﺪﻝ «ﺗﺠﻠﻮ». إرشادات الرسول المصطفی فی الصحه و طول العمر، آیت الله تبریزیان @tebbsabzevar
😴 😴 💤خواب غفلت : خوابيدن در مجلس پند و يادآوري است. 💤خواب بدبختي : خوابيدن در وقت نماز است. 💤خواب لعنت (فيلوله ) : خواب بعد از طلوع آفتاب است كه انسان را كسل مي كند . 💤خواب عذاب (عيلوله ) : خواب بين الطلوعين ؛ از فجر (نماز صبح) تا طلوع آفتاب كه مذموم و بد مي باشد. 💠در روايات از خوابيدن قبل از طلوع آفتاب، بسيار نهي شده و مکروه است . 💠حضرت صادق (علیه السلام ) : خواب بامداد شوم است و روزی را منع می کند و رنگ را زرد می کند و صورت را زشت می کند ... و بدرستی که خداوند روزی را ما بین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می نماید ... و مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل می شد، هر که در این وقت خواب بود، بهره او نازل نمی شد . 💤خواب راحت (قيلوله ) : خواب قبل از ظهر تا ظهر و بعد از نماز ظهر تا عصر است، كه مستحب است و در آن وقت اگر كسي خوابي ببيند دروغ نمي شود. و اين خواب رفع كننده كسالت و هضم كننده غذا است. 💠 خواب قیلوله نعمت است و نیکو یاوری است بر بیداری و عبادت شب و درمان ضعف حافظه 💤 خواب رخصت : (خوابي كه اجازه داده شده) خوابيدن بعد از نماز عشا است. 💤خواب حسرت : خوابيدن در شب جمعه است. 💤خواب حيلوله : خواب بعد از ظهر يا خواب وقت ظهر است ،چون اين خواب حايل و فاصل بين ظهر و نماز (ظهر) است، حيلوله گويند. و چون تأخير نماز از اول وقت ناپسند است، خوابيدن در اين وقت خوب نيست. 💤خواب غيلوله : خواب آخر روز است كه موجب بيماري است. 💠خواب بعد از عصرمکروه است. چنانكه از امیر المومنین (علیه السلام) روایت است خوابيدن بين الطلوعين و بين العشائين (بين نماز مغرب و عشاء) موجب پریشانی و فقر می شود. 📚حلیه المتقین @tebbsabzevar
📌📌 _آن📌📌 کسانی که غلبه خون دارند میل به خواب زیاد دارند و معمولاً خواب‌آلود هستند، و کسانی که کم‌خون (از علائم کم خونی سیاه رفتن چشم و سرگیجه هنگام برخواستن) هستند و یا غلبه صفرا (از علائم صفرا زردی صورت و سفیدی چشم) دارند اول شب نمی‌توانند بخوابند ولی صبح به راحتی می‌خوابند. علاج این است که کم خونی خود را برطرف کنند، که از داروی امام ‌رضا(ع) یا مرکب شش و خوردنی‌های خون‌ساز مانند تره می‌توان استفاده کرد، همچنین کسانی که صفرا دارند باید از صفرابرها استفاده کنند، ترکیبی داریم به نام صفرابر و از جمله چیزهایی که صفرا را از بین می‌برند آلو مخصوصاً آلوی تازه، تخم خرفه و مرکب یک و چیزهای دیگر. از علل دیگر بی‌خوابی - تشویش فکری و نگرانی است، - علت دیگر گرسنگی است، - علت دیگر سرما و برهنگی است، - علت دیگر می‌تواند بیماری باشد، -علت دیگر می‌تواند مشکل در چشم باشد و... درمان عمومی بی‌خوابی: 1⃣ در بین درمان‌های دارویی و غذایی، برگ چغندر بهترین درمان است، برگ چغندر از درمان‌های عمومی است و مردم از این غافل و به جایش از اسفناج استفاده می‌کنند که نسبت به برگ چغندر بی‌خاصیت است. از خواص برگ چغندر این است که برای شخص بیمار بسیار مفید است و باعث خواب آرام می‌شود، البته برگ چغندر منظور است و خوده چغندر نهی شده است. 2⃣ دومین درمان بی‌خوابی کاهو است، هم برگ کاهو و هم تخم کاهو، پیامبر(ص) درباره کاهو می‌فرمایند: «كل الخس، فإنه يورث النعاس ويهضم الطعام.» [2]  «کاهو سبب خواب‌آلودگی و زیادی خواب است و غذا را هضم می‌کند.» بنابراین می‌توان ترکیبی از برگ کاهو و تخم کاهو و برگ چغندر درست کرد که درمان بی‌خوابی باشد البته درمان اصلی همان قرص خون (مرکب شش) است. منابع: [1] الاصول من الكافی، شيخ كلينی، ج۶، ص۳۶۹. [2] مكارم الاخلاق، رضي الدين أبي نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۱۸۳. [3] دراسة في طب الرسول المصطفی، جلد 3، آیت الله تبریزیان @tebbsabzevar
✅برتری استفاده از در درمان بیماریهای چشمی نسبت به پزشکی غربی امام رضا(عليه السلام) فرمودند: ☘ کسى که ايمان به خداوند و روز قيامت دارد (و مبدأ و معاد را پذيرفته) مستحب است که سرمه بکشد. ✅اثرات سرمه کشیدن: ✨زیاد شدن نور چشم: ☘ امام صادق(عليه السلام) فرمودند: سرمه باعث زياد شدن نور چشم و رشد مژه ها مى شود. حمّاد بن عثمان از امام صادق عليه السّلام نقل كرده است: سرمه باعث رويش مو مى‏شود، آبريزش چشم را خشك مى‏كند، آب دهان را خوشمزه و خوشگوار مى‏سازد، و موجب تقويت بينائى چشم است. ☘امام صادق فرمودند : «هر كس را ضعفى در چشم بهم رسد بايد كه در وقت خواب كردن هفت ميل سرمه به چشم خود كشد، چهار در چشم راست، و سه در چشم چپ». ☘حمّاد بن عثمان مى‏گويد: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: كشيدن سرمه‏ مو را مى‏روياند و اشك را مى‏خشكاند و آب دهان را شيرين مى‏سازد و چشم را جلا مى‏بخشد. ☘يونس بن يعقوب از برخى اصحاب از امام صادق (ع) نقل كرده است كه‏ فرمود: سرمه‏كشيدن، چشم را روشنى مى‏بخشد، و اشك ريزى آن را قطع مى‏كند، و موى را مى‏روياند. ☘از حضرت رضا (ع) كه فرمود: هر كس چشمش ضعيف شود به هنگام خواب هفت ميل سرمه بكشد: چهار ميل به چشم راست، سه ميل در چشم چپ كه مژگان را مى‏روياند و چشم را جلا مى‏دهد و خداوند بسرمه فايده سى ساله مى‏دهد. ✅گوارا شدن آب دهان: ☘امام صادق (عليه السلام) فرمودند:سرمه کشیدن به رشد موها کمک مى کند ، از ريزش اشک زياد (از حدّ معمول) جلوگيرى مى نمايد، آب دهان را گوارا مى سازد و چشم را جلا مى دهد. ☘امام صادق(عليه السلام) در روايتى فرمودند: ☘ سرمه آب دهان را شيرين مى کند. ✅نورانی شدن چهره: ☘امام صادق(عليه السلام) در حديث ديگرى فرمودند: چهار چيز سبب نورانيّت سيماى انسان مى شود: نگاه کردن (بدون قصد لذّت جنسى) به صورت زيباى ( شخصى که به او محرم است) نگاه کردن به آب جارى ، نگاه به سبزه ، سرمه کشيدن به هنگام خواب. ✅قطع آبریزش چشم: ☘امام صادق(عليه السلام) در روايت ديگرى فرمودند: إثمد سبب جلاى چشم، قطع ريزش زياد اشک و رويش مو (مژه ) مى گردد. ☘ امام ششم شيعيان جهان(عليه السلام) از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) چنين روايت مى کند: يکى از عربهاى جاهليّت به نام «قليب» که ناراحتى چشمى داشت و چشمانش دائماً مرطوب بود، خدمت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) رسيد. حضرت به او فرمود: اى قليب! چشمانت را مرطوب مى بينم. قليب گفت: بله، اى پيامبر خدا! چشمانم همانطور که فرموديد بيمار و ضعيف است. حضرت فرمود: إثمد (نوع خاصّى از سرمه) را فراموش نکن. سرمه بمنزله کود چشم محسوب مى شود. ✅امان از آب مروارید: ☘ امام صادق(عليه السلام) در روايتى که از آن حضرت نقل شده، فرمودند: سرمه کشيدن به هنگام خواب، موجب امنيّت از آب (مرواريد و مانند آن) است، که عارض چشم مى گردد. امام صادق(عليه السلام) در روايت ديگرى فرمودند: کسى که قبل از خواب سرمه اثمد که با بوى خوش مخلوط نشده استفاده کند، تا زمانى که مداومت بر اين کار دارد، از آب سياه در امان خواهد بود. ✅درمان ناراحتی های چشم: امام هشتم(عليه السلام) فرمودند: هر کس ناراحتى و ضعفى در چشم خويش احساس مى کند به هنگام خواب هفت بار سرمه بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ. ✅خوشبو شدن دهان: ☘امام رضا(عليه السلام) فرمودند: سرمه را فراموش نکن؛ زيرا باعث جلا و زياد شدن نور چشم و رويش مژه ها و خوش بو شدن دهان و تقويت قوّه شهوت است. ✅ تقویت قوه باه: ☘امام صادق(عليه السلام) فرمودند: سرمه قدرت آميزش را افزايش مى دهد. @tebbsabzevar
🌺 🍀درمان خانگی غرغره کردن آب و نمک دریا آخر شب غرغره کردن سرکه طبیعی انگور نوشیدن شیر چشیدن نمک دریا قبل از غذا 🍀درمان دارویی در طب اسلامی داروی علک رومی روایت امام موسی کاظم ع که تا 3 شب پشت سرهم در گلو ریخته میشه( البته یکی از کاربردهای آن برای گلو درد هست و فواید فراوان دیگری نیز دارد)... داروی جامع که با آب عسل میل میشه برای درمان عفونتهای موجود... @tebbsabzevar
🌺 ⚡️علت: غلبه ریح یا باد در بدن...غلبه سودا در بدن... عوامل خارجی... 🍀درمان: ⬅️درمان غلبه ریح همراه با تغذیه مناسب طبع...درمان غلبه سودا همراه با تغذیه... ⬅️چکاندن قطره سرکه سداب هر شب در بینی ⬅️حنا بر سر مالیدن ⬅️بخور حضرت مریم س ⬅️چکاندن گیاه مومیایی مخلوط با عسل در گوش ⚠️ممنوعیت: خوردن خرما و چای تا پایان درمان @tebbsabzevar
🔴🦷بیماری‌های و [15] 1⃣بدبویی دهان 15--پانزدهمین درمان داروی بلغم است. 👈این دارو بلغم را درمان می‌کند و درنتیجه آن، بدبویی دهان را درمان می‌کند. 🔷این دارو از ترکیب هلیله زرد و خردل و عاقرقرحا تشکیل می‌شود. 🌺در روایت آمده:  💎«املى على علي بن موسى الرضا عليهما السلام هذه الادوية للبلغم تأخذ اهليلج اصفر وزن مثقال ومثقالين خردل ومثقال عاقرقرحا فتسحقه سحقا ناعما وتستاك به على الريق فانه ينقى البلغم ويطيب النكهة ويشد الاضراس ان شاء الله تعالى.» 💎 «امام رضا (ع) این را فرمودند تا ما بنویسیم، این دارو برای بلغم است، هلیله زرد به اندازه یک مثقال بگیر، و دو مثقال خردل، و یک مثقال عاقرقرحا، این سه را نرم آسیاب کنید، و ناشتا با این پودر مسواک بزن، همانا بلغم را پاکسازی می‌کند، و دهان را خوش‌بو می‌کند، و دندان را محکم می‌کند.» ☘🌱☘🌱☘🌱☘🌱☘🌱☘ 🌺در روایت دیگر آمده:  💎«عليكم بالكحل ، فإنه يطيب الفم ، وعليكم بالسواك فإنه يجلو البصر. قال : قلت : كيف هذا؟ قال : لانه إذا استاك نزل البلغم فجلا البصر وإذا اكتحل ذهب البلغم فطيب الفم.» 💎 «بر شما باد سرمه، زیرا این دهان را خوش‌بو می‌کند، و بر شما باد مسواک زیرا بینایی را جلا می‌دهد، سؤال شد چگونه است؟ امام فرمودند زمانی که مسواک می‌زنید بلغم نازل می‌شود و بینایی جلا پیدا می‌کند (تقویت می‌شود)، و زمانی که سرمه می‌کشید بلغم برطرف می‌شود و دهان خوش‌بو می‌شود.» 👈👈با توجه به روایاتی که مطرح شد علت بدبویی دهان بلغم است، و اگر بلغم برطرف گردد، بدبویی دهان هم درمان می‌شود. @tebbsabzevar
🔴🦷بیماری‌های و [16] 1⃣بدبویی دهان 16--شانزدهمین درمان پنیر است 🌺امام صادق (ع) می‌فرمایند: 💎 «نعم اللقمة الجبن يطيب النكهة ويهضم ما قبله ويمرئ ما بعده» 💎 «بهترین لقمه پنیر است، دهان را خوش‌بو می‌کند، و غذای قبلی را هضم می‌کند، و آماده می‌کند برای غذای بعدی.» @tebbsabzevar
❤️❤️شعر زیبای امام رضا علیه السلام د ر وصف خربزه❤️❤️ 🔴🦷بیماری‌های و [17] 1⃣بدبویی دهان 17--هفدهمین درمان خربزه است 🌺 امام رضا (ع) می‌فرمایند: 💎«أهدت لنا الايام بطيخة - من حلل الارض ودار السلام تجمع أوصافا عظاما وقد - عددتها موصوفة بالنظام كذاك قال المصطفى المجتبى - محمد جدي علیه السلام ماء وحلواء وريحانة - فاكهة حرض طعام إدام تنقي المثانة وتصفي الوجوه - تطيب النكهة عشر تمام» 💎 «روزها به ما خربزه‌ای هدیه داد، از زیورهای زمین و از دار السلام (بغداد) است، اوصاف مهمی دارد، من این را به شکل شعر در آورده‌ام، این همان فرموده پدر بزرگم محمد مصطفی (ص) است، آب است و شیرینی است، و خوش‌بو است، و میوه است، و شوینده است، و غذا است، و چیزی که با نان خورده شود، مثانه را پاک می‌کند، صورت را صاف می‌کند، دهان را خوش‌بو می‌کند، ده فایده دارد.» 🌱☘🌱☘☘🌱☘🌱☘🌱☘ 🌺پیامبر (ص) می‌فرمایند:  💎«عض البطيخ ولا تقطعها قطعاً فأنها فاكهة مباركة طيبة مطهرة الفم مقدسة القلب تبيض الاسنان» 💎 «با دندان قطع بگیرید و با چاقو قطع نکنید، زیرا این میوه‌ای مبارک و خوش‌مزه است، دهان را پاک می‌کند، قلب را پاک می‌کند، دندان را سفید می‌کند.» 👈خربزه به شکل معمولی یا پوست آن به صورت خشک شده، جزو سفید کننده‌ها می‌باشد. @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «قال النبي (ص) : لو أغنی عن الموت شيء لأغنت التلبینة . فقیل : یا رسول الله ، و ما التلبینة ؟ فال : الحسو باللبن ، الحسو باللبن ، و کررها ثلاثا.» پیامبر (ص) فرمودند: اگر چیزی بخواهد جلوی مرگ را بگیرد آن چیز است. گفته شد یا رسول الله (ص) تلبینه چیست؟ فرمود: سوپی که با شیر پخته بشود. و سه بار این را تکرار فرمودند. 📚 منبع : الكافي، ج‏۶، ص۳۲۱ المحاسن، ج‏۲، ص۴۰۵ بحارالانوار، ج۶۶، ص۹۶، ح۷ ⚠️ تلبینه شبیه فرنی است که با آرد جو یا گندم، شیر و عسل درست می‌شود. 🥣 @tebbsabzevar
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: «السَّمْنُ‌ دَوَاءٌ وَ هُوَ فِي الصَّيْفِ خَيْرٌ مِنْهُ فِي الشِّتَاءِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ» 🥣 روغن زرد دارو است و در تابستان بهتر از زمستان است و چیزی مانند روغن زرد وارد بدن نشده است. 📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۳۵ @tebbsabzevar
هدایت شده از مکتب اسلامی
📣قابل توجه مخاطبین گرامی و خانواده های مکتب اسلامی 📌جلسه تبیین برنامه های انتخاباتی و ارائه نقشه عملیاتی انتخابات ⏳یکشنبه ٩ خرداد ١۴٠٠،ساعت ١٨ 🔻جهت ورود به جلسه روی لینک زیر کلیک نمائید: https://www.skyroom.online/ch/pavaraqi/omomi @maktab_eslami
‍ ‍ ‍ 🍹 (شربت خرما) 1⃣ 🔸مریس، خرمایی است که در آب خیس می‌کنند و نصف روز می‌ماند سپس آن را صاف می‌کنند و می‌نوشند. ممکن است آن‌را له کنند تا کاملا رقیق شود. در برخی کشورهای عربی نان را در آب خیس می‌کنند و به آن شکر اضافه می‌کنند و استفاده می‌کنند و به آن مریس می‌گویند که این مورد مطابق با روایات ما نیست و نمی‌توان آن‌را مریس گفت. «تمرسه» کنایه از خیساندن می‌باشد. 👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنَّ بِي جُعِلْتُ فِدَاكَ أَرْيَاحَ الْبَوَاسِيرِ وَ لَيْسَ يُوَافِقُنِي إِلَّا شُرْبُ النَّبِيذِ قَالَ فَقَالَ لَهُ مَا لَكَ وَ لِمَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ ص يَقُولُ لَهُ ذَلِكَ ثَلَاثاً عَلَيْكَ بِهَذَا الْمَرِيسِ‏ الَّذِي تَمْرُسُهُ‏ بِالْعَشِيِّ وَ تَشْرَبُهُ بِالْغَدَاةِ وَ تَمْرُسُهُ بِالْغَدَاةِ وَ تَشْرَبُهُ بِالْعَشِيِّ فَقَالَ لَهُ هَذَا يَنْفُخُ الْبَطْنَ قَالَ لَهُ فَأَدُلُّكَ عَلَى مَا هُوَ أَنْفَعُ لَكَ مِنْ هَذَا عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ قَالَ فَقُلْنَا لَهُ فَقَلِيلُهُ وَ كَثِيرُهُ حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ قَلِيلُهُ وَ كَثِيرُهُ حَرَامٌ. اسباط‍‌ گويد: من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه شخصى به آن حضرت عرض كرد: قربانت گردم! من باد بواسير دارم و نوشيدن نبيذ(شراب) با من سازگارى دارد. حضرت سه مرتبه اين سخن را به او فرمود: تو با چيزى كه خدا و پيامبرش آن را حرام نمودند چه كار دارى‌؟! بر تو باد به اين «مريس» كه شب‌هنگام آن را خيس مى‌كنى و صبح آن را مى‌نوشى و صبح آن را خيس مى‌كنى و شب مى‌خورى. او عرض كرد: اين باعث نفخ شكم مى‌شود. فرمود: پس تو را بر چيزى كه مفيدتر از آن است راهنمايى مى‌كنم، بر تو باد به دعا؛ زيرا دعا موجب شفا از هر بيمارى است. اسباط‍‌ گويد: ما عرض كرديم: اندک و فراوان نبيذ حرام است‌؟ فرمود: آرى، اندک و فراوان آن حرام است. 📚 الكافي (ط-الإسلامية)،ج۶، ص۴۱۳ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج۹، ص۱۱۳ وسائل الشيعة،ج۲۵، ص۳۴۴ بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج۵۹، ص۸۹ ✅ مریس به خصوص برای درد بواسیر مفید است. بواسیر نر نوعا با درد همراه است چون راه مدفوع را می‌بندد. بواسیر نر پنج الی هفت دانه است که تعدادی از آن ها از مقعد بیرون می‌آید. افرادی که مبتلا به بواسیر می‌شوند مجبورند مدت زیادی در بیت الخلاء بنشینند تا تمام بواسیر از مقعد خارج بشود و مدفوع بتواند خارج بشود. به همین جهت در روایات از آن به «اریاح البواسیر» تعبیر می‌کنند. اریاح در موارد درد استعمال می‌شود. از لحن روایت استفاده می‌شود که مریس را تا زمانی که بواسیر خوب بشود باید مصرف کرد. یا اینکه از مریس به عنوان مسکن استفاده می‌شود نه اینکه درمان باشد. البته مریس نفاخ است چون امام نفاخ بودن مریس را رد نکردند. مریس برای تسکین بواسیر نر باید روزی دو مرتبه مصرف شود. @tebbsabzevar
‍ ‍ 🍹 (شربت خرما) 2⃣ 👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي اَلْبِلاَدِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرِ بْنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُلْصِقَ بَطْنِي بِبَطْنِكَ فَقَالَ هَاهُنَا يَا أَبَا إِسْمَاعِيلَ وَ كَشَفَ عَنْ بَطْنِهِ وَ حَسَرْتُ عَنْ بَطْنِي وَ أَلْزَقْتُ بَطْنِي بِبَطْنِهِ ثُمَّ أَجْلَسَنِي وَ دَعَا بِطَبَقٍ فِيهِ زَبِيبٌ فَأَكَلْتُ ثُمَّ أَخَذَ فِي اَلْحَدِيثِ فَشَكَا إِلَيَّ مَعِدَتَهُ وَ عَطِشْتُ فَاسْتَقَيْتُ مَاءً فَقَالَ يَا جَارِيَةُ اِسْقِيهِ مِنْ نَبِيذِي فَجَاءَتْنِي بِنَبِيذٍ مَرِيسٍ فِي قَدَحٍ مِنْ صُفْرٍ فَشَرِبْتُهُ فَوَجَدْتُهُ أَحْلَى مِنَ اَلْعَسَلِ فَقُلْتُ لَهُ هَذَا اَلَّذِي أَفْسَدَ مَعِدَتَكَ قَالَ فَقَالَ لِي هَذَا تَمْرٌ مِنْ صَدَقَةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُؤْخَذُ غُدْوَةً فَيُصَبُّ عَلَيْهِ اَلْمَاءُ فَتَمْرُسُهُ اَلْجَارِيَةُ وَ أَشْرَبُهُ عَلَى أَثَرِ اَلطَّعَامِ وَ سَائِرَ نَهَارِي فَإِذَا كَانَ اَللَّيْلُ أَخَذَتْهُ اَلْجَارِيَةُ فَسَقَتْهُ أَهْلَ اَلدَّارِ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ أَهْلَ اَلْكُوفَةِ لاَ يَرْضَوْنَ بِهَذَا فَقَالَ وَ مَا نَبِيذُهُمْ قَالَ قُلْتُ يُؤْخَذُ اَلتَّمْرُ فَيُنَقَّى وَ يُلْقَى عَلَيْهِ اَلْقَعْوَةُ قَالَ وَ مَا اَلْقَعْوَةُ قُلْتُ اَلدَّاذِيُّ قَالَ وَ مَا اَلدَّاذِيُّ قُلْتُ حَبٌّ يُؤْتَى بِهِ مِنَ اَلْبَصْرَةِ فَيُلْقَى فِي هَذَا اَلنَّبِيذِ حَتَّى يَغْلِيَ وَ يُسْكِرَ ثُمَّ يُشْرَبُ فَقَالَ ذَاكَ حَرَامٌ . ابراهيم بن ابو بلاد گويد: به حضور امام جواد عليه السّلام شرف‌ياب شدم ... مرا در كنار خود نشاند و طَبقى(بشقابی) خواست كه در آن کشمش بود. آن طَبق را آوردند و من از آن خوردم. آن‌گاه حضرت عليه السّلام صحبت مى‌كردند. در اين هنگام از معده خود اظهار ناراحتی کرد و من نيز تشنه شدم و آب خواستم. حضرت عليه السّلام فرمود: اى كنيز! از نبيذ من به او بنوشان.كنيز در كاسه‌اى مسی، نبيذ مریس (شربت خرمای خیس شده) برايم آورد.آن را نوشيدم و شيرين‌تر از عسل يافتم. به حضرت عليه السّلام عرض كردم. اين چيزى است كه معده شما را ناراحت و بيمار كرده است. به من فرمود: اين خرمايى از موقوفات پيامبر صلّى اللّه عليه و اله است. در هنگام صبح آن را مى‌گيرند و روى آن آب مى‌ريزند. پس كنيز آن را خيس مى‌كند و من بعد از غذا و بقيه ساعات روز آن را مى‌نوشم و هنگامى كه شب گردد، كنيز آن را برمى‌دارد و به افراد منزل مى‌نوشاند. عرض كردم: مردم كوفه به اين نبيذ راضى (قانع) نمى‌شوند. فرمود: نبيذ آنان چيست‌؟ عرض كردم: خرما را برمى‌دارند و آن را مى‌كنند و روى آن «قعوه» مى‌ريزند. فرمود: قعوه چيست‌؟ عرض كردم:«دازى». فرمود: دازى چيست‌؟ عرض كردم: دانه‌اى است كه از بصره مى‌آورند و آن را در اين نبيذ مى‌ريزند تا اين‌كه بجوشد و مست‌كننده شود. سپس آن را مى‌نوشند. فرمود: اين حرام است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج۶، ص۴۱۷ وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۳۵۴ بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج۵۰، ص۱۰۱ 🔺البته برخی به مریس نان اضافه می‌کنند. بعید نیست از این روش هم بتوان استفاده کرد.اگر نان را در آب بگذارند و تا صبح بمانند به آن «کامِخت» می‌گویند. غذایی که حضرت یوسف در زندان مصرف می‌کرد. در زندان فقط نان داشت و از نان خوردن عاجز شد و خداوند به او این غذا را آموخت. ⚠️ خرما باید در آب سرد (نه آبجوش) خیس شود و دمای محیط به گونه ای نباشد پس از مدتی خرما درون آب تشکیل کف و حباب دهد و اصطلاحاً به جوش بیاید. ⚠️ بهتر است از خرماهایی که شیره زیادی دارند استفاده شود. @tebbsabzevar
‍ ‍ 🍹 (شربت خرما) 3⃣ 🔸 خرما همراه آب هم مسهل است و رطوبت بدن را زیاد می‌کند و خوردن این دو باهم مطلوب است. 👈در روایتی آمده است: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ قَالَ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا يَشْكُو الْبَخَرَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ وَ كَتَبَ إِلَيْهِ آخَرُ يَشْكُو يُبْساً فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ عَلَى الرِّيقِ وَ اشْرَبْ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَفَعَلَ فَسَمِنَ وَ غَلَبَتْ عَلَيْهِ الرُّطُوبَةُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَشْكُو ذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ عَلَى الرِّيقِ وَ لَا تَشْرَبْ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَاعْتَدَلَ. به امام کاظم علیه‌السلام نوشتم که بعض از اصحاب از رطوبت زیاد شکایت دارند امام برای او نوشت خرمای بُرنی (نوعی خرمای خشک) بخور و شخص دیگری برای امام نوشت که از خشکی شکایت دارد امام به او نوشت: زمان ناشتا خرمای برنی بخور و روی آن آب بخور. شخص این کار را کرد و بدنش چاق و مرطوب شد. آن شخص دوباره از این حالت (چاقی و رطوبت) شکایت کرد امام فرمود خرمای برنی را ناشتا مصرف کن و بعد از آن آب نخور. 📚 المحاسن،ج۲، ص۵۳۳ وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۱۳۸ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۳، ص۱۳۳ و ج۵۹، ص۲۰۳ ♦️ قانون خرما این است که خوردن خرما بدون آب باعث خشکی و خوردن خرما همراه آب موجب رطوبت می‌شود. 👈در روایتی دیگر آمده: الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ‏ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَعَا بِتَمْرٍ فَأَكَلَ وَ أَقْبَلَ يَشْرَبُ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَوْ أَمْسَكْتَ عَنِ الْمَاءِ فَقَالَ إِنَّمَا آكُلُ التَّمْرَ لِأَسْتَطِيبَ عَلَيْهِ الْمَاءَ. راوى گويد: نزد امام صادق عليه السّلام بودم. حضرت عليه السّلام خرما خواست، آن را ميل نمود، مى‌خواست پس از آن آب بنوشد كه من گفتم: فدايت شوم! كاش از آب خوددارى مى‌نمودى.فرمود: همانا خرما می‌خورم بخاطر اینکه آب روی آن خوش طعم می‌شود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۶، ص۳۸۶ وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۲۳۷ المحاسن، ج۲، ص۵۷۱ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۳، ص۴۴۵ @tebbsabzevar
🔵 عن أبی ذرّ: اهدِیَ إلَی النَّبِیِّ (ص) طَبَقٌ عَلَیهِ تینٌ، فَقالَ لِأَصحابِهِ: کُلوا، فَلَو قُلتُ: فَاکِهَهٌ نَزَلَت مِنَ الجَنَّهِ، لَقُلتُ هذِهِ؛ لِأَنَّها فاکِهَهٌ بِلا عَجَمٍ فَکُلوها؛ فَإِنَّها تَقطَعُ البَواسیرَ، و تَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ. 🔶 به نقل از ابو ذر: سینی ای از انجیر به پیامبر (ص) هدیه شد. به اصحابش فرمود: «بخورید؛ چراکه اگر بنا بود بگویم میوه ای از بهشت است، همین میوه را می گفتم؛ زیرا میوه ای است بدون هسته. آن را بخورید؛ زیرا بواسیر را ریشه کن می سازد و برای نقرس سودمند است». 📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۶، ح۱۲۵۱ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۶، ح۴ ، ورمی است همراه با درد که در مفاصل پایین پا و انگشتان، بروز می کند( مجمع البحرین: ج۳ ص ۱۸۲۳). 🔵 قالَ رَسولُ الله (ص): کُلُوا التّینَ الرَّطبَ وَ الیابِسَ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ، و یَقطَعُ البَواسیرَ، و یَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ وَ الإِبرِدَهِ. 🔶حضرت رسول (ص) فرمود: انجیر، تازه و خشک، بخورید؛ چرا که بر قدرت همبستری می افزاید، بواسیر را ریشه کن می کند، و برای درمان نقرس و سردیِ مزاج، سودمند است. 📚 ‌مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۷، ح۱۲۵۴ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۶، ح۶ 🔵 قالَ مَولانا الإمام علیّ (ع): أکلُ التّینِ یُلَیِّنُ السُّدَدَ و هُوَ نافِعٌ لِرِیاحِ القولَنجِ، فَأَکثِروا مِنهُ بِالنَّهارِ، و کُلوهُ بِاللَّیلِ، ولا تُکثِروا مِنهُ. 🔶 آقای ما حضرت علی (ع) فرمود: خوردن انجیر، انسدادها را نرم می‌کند و برای بادهای قولنج، سودمند است. در روز، از آن فراوان بخورید و آن را در شب هم بخورید؛ امّا فراوان، نه. 📚 طبّ الأئمّه (ع) لابنی بسطام، ص۱۳۷ بحار الأنوار، ج ۶۶، ص۱۸۶، ح۳ 🔵 قالَ الإمام الرضا (ع): التّینُ یَذهَبُ بِالبَخَرِ، و یَشُدُّ العَظمَ، و یَذهَبُ بِالدّاءِ حَتّی لا یُحتاجَ مَعَهُ إلی دَواءٍ. 🔶 امام رضا (ع) فرمود: انجیر، بوی بد دهان را می‌برد، استخوان ها را استحکام می.بخشد، درد را می.برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست. 📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۶، ح۱۲۵۲ 🔵 الکافی عن أحمد بن محمّد بن أبی نصر عن الإمام الرضا (ع): التّینُ یَذهَبُ بِالبَخَرِ، و یَشُدُّ الفَمَ وَ العَظمَ، و یُنبِتُ الشَّعرَ، و یَذهَبُ بِالدّاءِ ولا یُحتاجُ مَعَهُ إلی دَواءٍ. و قالَ (ع): التّینُ أشبَهُ شَی ءٍ بِنَباتِ الجَنَّهِ. 🔶 الکافی به نقل از احمد بن محمّد بن ابی نصر، از امام رضا (ع): «انجیر، بوی بد دهان را می‌برد، دهان و استخوان ها را استحکام می‌بخشد، مو برمی رویاند، درد را می‌برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست». همچنین فرمود: «انجیر، همانندترین چیز به گیاهان بهشت است». 📚 الکافی، ج۶، ص۳۵۸، ح۱ المحاسن، ج۲، ص۳۷۲، ح۲۲۹۸ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۵، ح۲ 🔵 طبّ الأئمّه (ع) عن محمّد بن عَرَفه: کُنتُ بِخُراسانَ أیّامَ الرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ المَأمونِ، فَقُلتُ لِلرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: یَا ابنَ رَسولِ اللّهِ، ما تَقولُ فی أکلِ التِّینِ؟ قالَ: هُوَ جَیِّدٌ لِلقولَنجِ فَکُلوهُ. 🔶 طبّ الأئمّه (ع) به نقل از محمّد بن عَرَفه: در روزگار امام رضا صلوات الله علیه و مأمون، در خراسان بودم. [یک بار،] از امام رضا صلوات الله علیه پرسیدم: ای پسر پیامبر خدا! درباره انجیر، چه می‌گویی؟ فرمود: «برای قولنج، سودمند است. آن را بخورید». 📚طبّ الأئمّه (ع) لابنی بسطام، ص۱۳۷ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۵، ح۳ ⚠️ برخی بیماریهایی که با انجیر قابل درمان هستند: ✅ روماتیسم: برای التهاب، دردهای مفصلی و درمان روماتیسم، انجیر همراه شنبلیله جوشانده و‌ مصرف شود. بین سه تا پنج بار یک روز در میان. ✅ پوکی استخوان و فقر کلسیم: جهت تقویت استخوان ها و رشد نوجوانان روزی ۵ عدد انجیر میل کنند. ✅ ریزش مو: برای درمان ریزش مو، تقویت مو ها روزی ۹ عدد انجیر در سرکه خیسانده و مصرف شود. ✅ بواسیر و یبوست: برای مشکلات روده ،مثل قولنج و یا بواسیر و یا چسبندگی روده و یبوست خیسانده ۷ عدد انجیر به همراه آب آن در طی روز مصرف شود. ✅ نقرس: برای بیماری نقرس تا یک هفته روزی ۷ عدد انجیر خیسانده میل شود بهتر است به همراه دو قاشق شربت رضوی باشد. ✅ زودانزالی: برای افزایش توان آمیزش و رفع زودانزالی انجیر با شیر پخته شود و چند ساعت قبل نزدیکی میل شود. @tebbsabzevar
‍ ‍ ‍ 🌿قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه: عَلَیکُم بِالحُلبَهِ و لَو بیعَ وَ زنُها ذَهَبا. 🔸حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: بر شما باد شنبلیله ، هر چند همسنگ طلا فروخته شود. 📚 جامع الأحادیث للقمّی، ص 100 📚 بحار الأنوار، ج 62، ص 233، ح 1. 🌿قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه: تَداوَوا بِالحُلبَهِ؛ فَلَو تَعلَمُ امَّتی ما لَهُم فِی الحُلبَهِ، لَتَداوَوا بِها و لَو بِوَزنِها ذَهَبا. 🔸حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: به شنبلیله درمان بجویید. اگر امّت من می دانستند که شنبلیله برایشان چه سودهایی دارد، با آن درمان می کردند، هر چند همسنگ آن، طلا می دادند! 📚الجعفریّات، ص 245 📚 مکارم الأخلاق، ج 1، ص 407، ح 1380، 📚دعائم الإسلام، ج 2، ص 150، ح 534، 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 233، 🌿قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الکاظم صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: مِنَ الرّیحِ الشّابِکَهِ وَ الحامِّ و الإِبرِدَهِ فِی المَفاصِلِ، تَأخُذُ کَفَّ حُلبَهٍ و کَفَّ تینٍ یابِسٍ تَغمُرُهُما بِالماءِ و تَطبُخُهُما فی قِدرٍ نَظیفَهٍ، ثُمَّ تُصَفّی ثُمَّ تُبَرِّدُ، ثُمَّ تَشرَبُهُ یَوما و تَغِبُّ یَوما، حَتّی تَشرَبَ مِنهُ تَمامَ أیّامِکَ قَدرَ قَدَحٍ رَوِیٍّ. 🔸مولا و آقای ما حضرت امام کاظم صلوات الله علیه فرمود: برای درمانِ بادِ شابکه و حام و سردی ای که مفاصل را در بر می گیرد و بدانها درمی پیچد، یک مشت شنبلیله و یک مشت انجیرِ خشک برمی داری و در آب می خیسانی و در دیگی تمیز می پزی. سپس آن را از صافی می گذرانی و آن گاه سرد می کنی و یک روز در میان، از آن می خوری و این کار را تا هنگامی که یک کاسه پُر مصرف شود، ادامه می دهی. 📚الكافي( ط- الإسلامية)،ج8، ص191. 💢علّامه مجلسی در شرح این حدیث، چنین آورده است: گویا مقصود از« شابکه»، بادی است که میان پوست و گوشت، رخ می نماید و آنها را به هم پیوند می زند، یا مقصود، بادی است همانند قولنج که در پشت و جاهای دیگر، رخ می نماید و در نتیجه انسان نمی تواند حرکت کند. برای واژه« حامّ»، معنایی سراغ نداریم. گویا این واژه،« خامّ»( با حرف خ) است، به معنای بلغم خام که هنوز به پختگی نرسیده است. شاید هم مقصود از آن، بادی است که پیوسته در بدن شخص جای گرفته باشد، برگرفته شده از« حام الطیر علی الشی ء»، یعنی پرنده در جایی مسکن گرفت. درباره« ابرده»، فیروزآبادی می گوید:« سردی ای در درون است». نیز در النهایه گفته است:« ابرده( با کسره همزه و راء) بیماری ای است شناخته شده که از چیرگی برودت و رطوبت بر طبع، حاصل می آید و انسان را از آمیزش، ناتوان می سازد». در القانون آمده است:« شنبلیله در آخر فصلِ نخست، گرم و در طول فصل نخست، خشک است؛ از رطوبتی شگفت، تهی نیست؛ نضج دهنده و نرم کننده است؛ ورم های بلغمی و پشتی را از میان می برد؛ شکم کلن ها را نرم می کند و به آستانه باز شدن می رساند؛ سینه و حلق را نرم می کند و بویژه هنگامی که با عسل یا خرما و یا انجیر پخته شود، سرفه و نفَس تنگی را فرو می نشاند. بهتر، آن است که شنبلیله را با قدری خرما بیامیزند و بفشرند و عصاره آن را بگیرند و سپس با مقدار زیادی عسل درآمیزند و آن گاه بر روی حرارتی معتدل، گرم کنند و قبل از غذا( با فاصله زیاد) آن را بخورند. پخته آن در سرکه، برای ضعف معده، سودمند است و آب پزشده آن نیز برای دل پیچه و شکم رَوی، خوب است» 📚( بحار الأنوار: ج 62 ص 187 ح 3).📚 @tebbsabzevar
🔴🦷بیماری‌های و [18] 1⃣بدبویی دهان 18--هجدهمین درمان انار است، مخصوصاً اگر همراه با پیه آن مصرف شود 🌺در روایت آمده: 💎 «أنه دخل على أمير المؤمنين (ع) وهو على العشاء، فقال: يا صعصعة ادن فكل، قال: قلت قد تعشيت، وبين يديه نصف رمانة فكسر لى وناولني بعضه وقال: كله مع قشره، (يريد مع شحمه،) فانه يذهب بالحفر وبالبخر ويطيب النفس» 💎 «بر حضرت امیر (ع) وارد شد و حضرت امیر (ع) مشغول خوردن شام بودند، فرمودند ای صعصعه نزدیک شوید و بخورید، عرض کردم شام خوردم، در مقابل امام نصف انار بود و تکه‌ای از آن‌را به من داد و فرمود این انار را با پوست آن بخور، مراد پیه انار است، همانا جرم دندان را برطرف می‌کند، و بدبویی دهان را برطرف می‌کند، و نفس را خوش‌بو می‌کند.» 👈با توجه به روایت لازم نیست که انار کامل مصرف شود و تکه‌ای از انار هم کافی است، و منظور از پیه بخش سفید بین دانه‌های انار و پرده‌های آن است. @tebbsabzevar
🌸🌸🌸✅خوش‌بو کننده های دهان 1⃣سعد 2⃣پیاز 3⃣تره 4⃣آب ولرم 5⃣بادروج(ریحان کوهی) 6⃣حوک(ریحان کوهی) 7⃣خلال دندان 8⃣خضاب یا رنگ کردن مو 9⃣سرمه 🔟خرمای برنی 1⃣1⃣اذخر 2⃣1⃣مسواک اراک 3⃣1⃣مسواک زیتون 4⃣1⃣مویز 5⃣1⃣داروی بلغم 6⃣1⃣پنیر 7⃣1⃣خربزه 8⃣1⃣انار @tebbsabzevar
🔰 💠 الصّادق ( أَنَّهُ شَکَا إِلَیْهِ رَجُلٌ الدَّاءَ الْعُضَالَ فَقَالَ اسْتَوْهِبْ دِرْهَماً امْرَأَتَکَ مِنْ صَدَاقِهَا وَ اشْتَرِ بِهِ عَسَلًا وَ امْزُجْهُ بِمَاءِ الْمُزْنِ وَ اکْتُبْ بِهِ الْقُرْآنَ وَ اشْرَبْهُ فَفَعَلَ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُ ذَلِکَ فَأَخْبَرَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (بِذَلِکَ فَتَلَا فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَرِیئاً وَ یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَکاً وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ 🌀امام صادق (علیه السلام)- مردی به امام صادق (علیه السلام) از درد بی‌درمان شکوه کرد و به او فرمود: «همسر داری»؟ گفت: «آری»، فرمود: «از او یک درهم مهرش را به رضایتش بخواه با آن عسل بخر و با عسل آمیخته به آب باران قرآن بنویس و بنوش». و برای آن گواه آورد که خدا فرموده است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ.  📚بحارالأنوار، ج۵۹، ص۲۷۰ 📚مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۳۶۹ 📚 الدعوات، ص۱۸۴ @tebbsabzevar
🔴🦷بیماری‌های و [1] 2⃣تلخی دهان 👈برخی در دهان خود احساس تلخی می‌کنند، مخصوصاً صبح‌ها. و عامل آن باید سودا و صفرا باشد.   1--درمان اول سعد کوفی است 🌺 امام صادق (ع) می‌فرمایند:  💎«اتخذوا في أشنانكم السعد، فانه يطيب الفم ويزيد في الجماع» 💎 «در اشنان (شوینده‌های) خود سعد قرار دهید، زیرا دهان را خوش‌طعم می‌کند و عمل همبستری را زیاد می‌کند.» 🌱☘🌱☘🌱☘🌱☘ 🌺و در نقل دیگری از این روایت آمده:  💎«اتخذوا في أسنانكم السعد فإنه يطيب الفم ويزيد في الجماع» 💎 «در دندان‌های خود سعد قرار دهید، زیرا دهان را خوش‌طعم می‌کند و عمل همبستری را زیاد می‌کند.» 📌به نظر می‌آید نقل دوم صحیح‌تر باشد. و مراد این است که✅ سعد را روی دندان قرار دهند و با آن مسواک بزنند و بشویند. @tebbsabzevar