eitaa logo
طب جامع نگر
214 دنبال‌کننده
73 عکس
6 ویدیو
5 فایل
سلام. هدف از تبیین طب جامع نگر٬ طبی است متعالی برگرفته از حکمت اسلامی که میتواند مفهوم سلامت و بیماری را نه فقط از بعد درمان بلکه از بعد تحلیلی و ریشه ای بررسی کند. نگاه این مکتب طبی نگاهی کل نگر و سیستمی می باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
طبق آموزه‌های یوگا، پنج جریان اصلی نیروی حیاتی وجود دارد که از بدن عبور می‌کند و عملکرد فیزیولوژیکی آن را سازماندهی می کند که به آن بدن پرانیک گویند. بدن پرانیک یک شبکه از جریان انرژی در شکل بدن فیزیکی است که به طرف بیرون تشعش می‌کند. مثل نور که از لامپ تشعشع می‌کند و فرم آن ثابت نیست. این شبکه منقبض و منبسط می‌شود. این پنج وایو عبارت اند از: پرانا، اودانا، سامانا، ویانا و آپانا. لغت سانسکریت وایو به معنای باد می‌باشد و ریشه این لغت "Va" به معنای چیزی که جریان دارد می‌باشد. بنابراین وایو انرژی است که در جهات خاصی حرکت می‌کند و حرکات و عملکرد بدن را کنترل می‌کند. کمبود و یا وجود فشار و تجمع پرانا در هر قسمت از بدن، علت امراض مختلف در آن قسمت می‌باشد. برای برخورداری از سلامتی باید جریان پرانا در بدن عادی باشد. @Tebe_jame_negar
طب سوزنی با تغییر در انباشت و جریان چی یا روح بخاری به درمان بیمار کمک می کند. @Tebe_jame_negar
بر اساس مبانی طب های شرقی و طب ایرانی٬ بخش لطیف انسان زمان خشم برای دفع امر نامطلوب به بیرون حرکت می کند و هنگام غم سنگین شده به سمت درون می رود. در طب ایرانی به حالت روح بخاری در زمان خشم حالت ناری و در زمان غم حالت ریحی و در حالت عادی بخاری می گویند. این حالات ( ریح٬ بخار٬ نار) که بسیار در طب جامع نگر مهم هستند٬ در طب جدید قابل درک نیستند. @Tebe_jame_negar
هدایت شده از سفال حکمت
امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْبَضُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ در شهر قم زنی از فرزندان من رحلت می کند که نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است، و تمام شیعیان من با شفاعت این خانم وارد بهشت می شوند». بحارالانوار، ج 60 امام صادق علیه السلام خطاب به عفان بصری فرمود: «آیا می دانی چرا قم را قم نامیده اند؟ گفت: خدا و رسولش و شما بهتر می دانید. فرمود: انَّما سُمّی قُمْ لِانَّ اهْلَهُ یجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ، وَیقُومُونَ مَعَهُ وَیسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَینْصُرُونَهُ ؛ از آن جهت قم را قم نامیده اند که مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات الله علیه اجتماع نموده، و همراه او قیام می کنند، و در راه او پایداری می ورزند، و به یاریش بر می خیزند». بحارالانوار، ج 60
احساسات و حالات نفسانی بر توزیع حرارت مادون قرمز در داخل بدن ما تاثیر می گذارد و موجب حرکت روح بخاری به سمت داخل و خارج می گردد. در واقع نفس مجرد انسانی با تغییر حرارت و امواج الکترومغناطیس ضعیف تابیده شده بر داخل بدن٬ حرکت روح بخاری و در ادامه فعالیت غدد درون ریز و ارگان ها را هدایت می کند. در حکمت اسلامی این تشعشعات به نام حرارت غریزی٬ در آیورودا به نام بدن پرانیک و در بیورزنانس به نام bioelectromagnetic field شناخته شده و در طب کلاسیک شیمیایی مولکولی صحبتی از آن نمی گردد. @Tebe_jame_negar
هدایت شده از طب جامع نگر
روش های شناسایی شده برای بارگذاری اطلاعات بر روی کانال های مردین ( عروق غلاظ) بدن و اثر گذاری بر روی جریان روح بخاری در بدن با هدف تقویت یا تضعیف یا ایجاد فساد در ارواح و قوا و در نهایت اثر گذاری بر روی غدد درون ریز @tebe_jame_negar
در دستگاه بیورزنانس روسی٬ سیگنال های الکترومغناطیس مکان های مقدس از جمله کعبه وجود دارد. میتوان این سیگنال را بر روی آب ذخیره کرد و به عنوان دارویی برای افزایش اعتقادات به بیمار داد. حال تصور کنید با استفاده از این تکنولوژی ۳۰ ساله دشمن می توانسته است انواع سیگنال های مخرب را بر روی مواد وارداتی مثل غذا٬ نوشابه٬ ظروف٬ لباس و لوازم آرایشی پیاده سازی کند!!! @Tebe_jame_negar
عنصر پنجم یا اتر٬ ماده عنصری بسیط بسیار لطیفی است که تشکیل دهنده آسمان و فضاهای خالی بوده و نور در آن حرکت می کند. در طب آیورودا و طب ایرانی٬ ماده پرانا و روح بخاری از شدت لطافت به آن شبیه می باشد. برای آشنایی بیشتر با این عنصر که در طبیعیات قدیم به نام اثیر شناخته می شده است٬ به کانال اندیشه سماء @Andisheye_sama مراجعه کنید. @Tebe_jame_negar
مردی خوش‌سیما و خوش‌لباس جلو آمده و به امیرالمؤمنین (علیه السلام) سلام کرد و حضرت، جواب سلامش را دادند. آن مرد نشست و اندکی بعد عرض کرد: «ای امیرالمؤمنین (علیه السلام)! سه سؤال از شما می‌پرسم». امیرالمؤمنین (علیه السلام) به او فرمودند: «هرچه می‌خواهی از من بپرس». عرض کرد: «مرا خبر بده! وقتی انسان می‌خوابد، روحش کجا می‌رود»؟ امیرالمؤمنین (علیه السلام) رو به امام حسن (علیه السلام) کرده و فرمودند: «ای ابامحمّد (علیه السلام)! پاسخ او را بده»! امام حسن (علیه السلام) فرمودند: «امّا آنچه درباره‌ی انسان پرسیدی که وقتی می‌خوابد روحش کجا می‌رود [جوابش این است]: روح انسان [هنگام خواب] آویخته به باد می‌شود و باد هم آویخته به هوا، تا زمانی‌که صاحبش برای بیداری به جنبش درآید؛ اگر خدای متعال اجازه دهد که آن روح به صاحبش برگردد آن روح، باد را به‌سوی خود کشد و آن باد، هوا را به‌سوی خود کشد و روح برگشته و در تن صاحبش آرام گیرد؛ و اگر خدای عزّوجلّ اجازه‌ی بازگشت آن روح به صاحبش را ندهد، هوا باد را به‌سوی خود کشد و باد، روح را به‌سوی خود کشد و آن روح تا روزی‌که صاحبش برانگیخته شود به صاحبش بازنگردد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷ @Tebe_jame_negar
محمد بن مسلم گويد از امام صادق (عليه السّلام) راجع بقول خداى عز و جل «و از روح خود در او دميدم» پرسيدم كه آن دميدن چگونه بود؟ فرمودند: روح مانند باد متحركست و براى آن روحش نامند كه نامش از ريح مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ‍‌ ريح بيرون آورد و آن را بخود نسبت داد زيرا كه آن را بر ساير ارواح برگزيد چنان كه نسبت بيك خانه از ميان همه خانه‌ها فرموده خانه من و نسبت بيك پيغمبر از ميان پيغمبران فرموده است خليل من و نظاير اينها و همۀ اينها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و پروريده و تحت تدبيرند. اصول کافی جلد اول @Tebe_jame_negar
بحارالانوار جلد ۱۰ یکی از مهمترین بخشهای طب که امروز در طب کلاسیک به آن پرداخته نمی شود؛ تبیین مسئله روح بخاری و ارتباط ماده با مجرد است. حکمت اسلامی برگرفته از تعالیم و روایات اسلامی سالها سعی در تبیین این مسئله داشته است. @Tebe_jame_negar
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
التماسی که شنیده نشد😔 شاید اگر به این فریاد های امام عمل میکردیم ، امروز وضعمون این نبود. بلایی که غربزده ها سر کشور آوردن مغولها نیاوردن. 🔴 👇 @bidariymelat
نکاتی عجیب از مناظره زندیق و امام صادق (ع) درباره ماهیت روح. @Tebe_jame_negar
نظر صدر المتالهین ملاصدرا شیرازی درباره روح طبی (روح حیوانی). @Tebe_jame_negar
تشبیه روح به خورشید در آسمان و نور آن در زمین برگرفته از کلام امام صادق (ع) @Tebe_jame_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نقاط تاریک زندگی رهبر ایران، از نگاه مخالفان جمهوری اسلامی و جمعی از اندیشمندان بین‌الملل! ☫به کانال جهاد تبیین بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78
نظر حکیم سهروردی پایه گذار حکمت اشراق درباره ماهیت نفس و نحوه اثرگذاری آن بواسطه نور @Tebe_jame_negar
کمیل بن زیاد از امیرالمومنین علیه‌السلام از نفس پرسش نمودند؛ آن حضرت علیه‌السلام به او فرمود: کدام نفس؟ کمیل گفت: مگر بیش از یک نفس هست؟ امام علیه‌السلام فرمود: بلکه چهار نفس است: 1- . 2- . 3- . 4- . و هر کدام از این نفوس، دارای پنج قوه و دو خاصه است. 1) نفس نامی نباتی اما قوای پنجگانه نفس نامی نباتی عبارتند از: 1- ماسکه. 2- جاذبه. 3- هاضمه. 4- دافعه. 5- مربیه. و دو خاصه آن عبارتند از: زیادت و نقصان و انبعاث آنها از کبد. 2) نفس حیوانی و اما قوای پنجگانه نفس حیوانی: 1- شنوایی. 2- بینایی. 3- بویایی. 4- چشایی. 5- حس لامسه. و دو خاصه آن؛ رضا و غضب و انبعاث آنها از قلب. 3) نفس ناطقه قدسی و اما قوای پنجگانه نفس ناطقه: 1- فکر. 2- ذکر. 3- علم. 4- عمل. 5- انتباه. و مرکز انبعاثی در بدن نداشته و بسیار به نفس ملکوتی شبیه است. و دو خاصه آن؛ نزاهت و حکمت است. 4) نفس کلی الهی و اما قوای پنجگانه نفس کلی الهی: 1- بقای در فناء. 2- عز در ذل. 3- فقر در غنی. 4- صبر در بلا. 5- خوشی در رنج و زحمت. و دو خاصه آن؛ حلم و کرم و منشا و مبدأ آن از خدای تعالی است که در قرآن کریم فرموده: و نفخنا فیه من روحنا؛ در آن از روح قدسی خویش بدمیدیم. کشکول شیخ بهایی @Tebe_jame_negar
هدایت شده از طب جامع نگر
سلام. هدف از تبیین طب جامع نگر٬ طبی است متعالی برگرفته از حکمت اسلامی که میتواند مفهوم سلامت و بیماری را نه فقط از بعد درمان بلکه از بعد تحلیلی و ریشه ای بررسی کند. نگاه این مکتب طبی نگاهی کل نگر و سیستمی بوده و ریشه های بیماری را در سه سطح نفس٬ روح و جسد یا به بیان نوین ماده و اطلاعات (matter & information) بررسی می کند. ان شاءالله... @Tebe_jame_negar
امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «چون خداوند روح مؤمنی را قبض کند، این روح در کالبدی همچون کالبدی که در دنیا داشت، قرار می‌گیرید و در آن متنعم است و چون تازه‌واردی بدان‌ها رسد، او را به همان صورتی که در دنیا بوده، می‌شناسد. همچنین فرمودند: ارواح مؤمنان در بدن‌هایی مثل بدن دنیوی‌شان قرار می‌گیرد. کافی جلد سوم @Tebe_jame_negar
اقسام روح در حدیث امام صادق علیه السلام : یَا مُفَضَّلُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى جَعَلَ فِی النَّبِیِّ ص خَمْسَهَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْحَیَاهِ فَبِهِ دَبَّ وَ دَرَجَ وَ رُوحَ الْقُوَّهِ فَبِهِ نَهَضَ وَ جَاهَدَ وَ رُوحَ الشَّهْوَهِ فَبِهِ أَکَلَ وَ شَرِبَ وَ أَتَى النِّسَاءَ مِنَ الْحَلَالِ وَ رُوحَ الْإِیمَانِ فَبِهِ آمَنَ وَ عَدَلَ- وَ رُوحَ الْقُدُسِ فَبِهِ حَمَلَ النُّبُوَّه. ای مفضل! خداوند تبارک و تعالی در پیامبر ص پنج روح قرار داد. که به آن حرکت میکند و بالا میرود و ک به آن برمیخیزد و تلاش میکند و که به آن میخورد و مینوشد و با زنان حلال آمیزش میکند و که به آن ایمان می آورد و عدالت میورزد و و که با آن پیامبری را حمل میکند. @Tebe_jame_negar
امام صادق علیه السلام: «بُنِيَ الْجَسَدُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ الرُّوحِ وَ الْعَقْلِ وَ الدَّمِ وَ النَّفْسِ فَإِذَا خَرَجَ الرُّوحُ تَبِعَهُ الْعَقْلُ فَإِذَا رَأَى الرُّوحُ شَيْئاً حَفِظَهُ عَلَيْهِ الْعَقْلُ وَ بَقِيَ الدَّمُ وَ النَّفْسُ». بنای پیکر انسان بر چهار چیز است» روح، و عقل، و خون، و نفس. وقتی که روح از بدن خارج می شود عقل نیز به همراه او خارج می شود. و وقتی که روح (در حال خارج از بدن) چیزی را می بیند عقل آن را برایش حفظ می کند، و خون و نفس در بدن باقی می مانند. بحارالانوار جلد ۵۸ @Tebe_jame_negar
امام صادق عليه السّلام: به راستى،ساختار وجودى انسان چنين است كه با استفاده از آتش و گرمى مى‌خورد و مى‌آشامد و كار مى‌كند و به وسيلۀ باد مى‌شنود و مى‌بويد و به بركت آب لذّت خوراك و نوشيدنى را احساس مى‌كند و در سايۀ روح مى‌جنبد؛ پس اگر گرمى در معده‌اش نبود عمل هضم موادّ خوراكى و نوشيدنى انجام نمى‌يافت و اگر باد نبود آتش معده شعله‌ور نمى‌شد و تفالۀ غذاها از شكمش خارج نمى‌گشت و اگر روح نبود انسان هيچ حركتى نداشت و اگر سردى آب نبود آتش معده،معده را مى‌سوزاند و اگر نور نبود انسان از نعمت ديدن و انديشيدن محروم مى‌شد. بحارالانوار جلد ۶۱ وقتی در کلام امام دقیق میشویم؛ به فاصله بین درک ناقص امروز خود از حقیقت انسان و آنچه در کلام معصوم بیان می گردد پی میبریم. این موضوع نیاز به بازنگری در تمام سطوح علوم را می طلبد. @Tebe_jame_negar
هدایت شده از سفال حکمت
دَحْوُ الْأرْض به معنای گستراندن زمین، روز بیرون آمدن زمین از زیر آب است. برخی آن را به گسترش دادن خشکی‌های زمین و بعضی به حرکت زمین معنا کرده‌اند. بنابر منابع روایی، گسترده شدن زمین در روز ۲۵ ذی‌القعده بوده‌است. همچنین براساس منابع حدیثی و تاریخی، نخستین جایی از زمین که از آب سر برآورد، مکه یا کعبه بود. @Sofal_hekmat