eitaa logo
دفتر رسمی آیت الله تبریزیان شعبه جنوب غرب کشور
6.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
67 فایل
🔴﷽🔴 #اولین مرکز #تخصصی طب اسلامي کشور شعبه مرکزی جنوب غرب کشور تحت اشراف آیت الله تبریزیان #مطب و گیاه درمانی طب الرضا(ع) ‼️جهت ویزیت و سفارش دارو توسط تیم درمانی http://eitaa.com/khoshnegar_ir ‼️این کانال توسط ایتا احراز هویت و تایید شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
موثراست.16. دارویی برای پیچیدگی چشم چیست؟ناهمواری چشم سرمه کافوری برایش مفید است که ترکیبی از صبر زرد و مهر مکی و کافور است.17. برای غلبه سودا وعصبانیت سوال کرده اند.سودای مغز و پا نداریم. غلبه سودا، وسواس و دلهره و شک و تردید می آورد و درمانش افتیمون است و داروی داریم که سودا زاست.18. برای زردی بچه توصیه ای بفرمایید.هیچ مشکلی ندارد. یک قاشق چای خوری از سنای مکی دم شده، در دهان بچه بریزند.19. برای زخم معده بفرمایید.زخم معده درمانش مرکب دو و چای زنجبیل است. ما ده تا مرکب اسلامی داریم که طبق روایات فراهم کرده ایم.20. برای درمان سینوزیت دارویی داریم؟برای درمان سینوزیت باید روغن بنفشه پایه کنجد را درون بینی بریزند.21. دختر بچه شش ساله ای دارند که سرفه زیاد می کند و سینه چرکی دارد.داروی جامع با آب رازیانه گرم موقع خواب بخورند.22. برای درمان دیسک کمر خفیف سوال کرده اند.اگر حالت سیاتیک باشد که با چیدن ناخن های دست وپا و قرار دادن روی پا درمان می شود( همانند آنچه در بالا آمده است). اگر سیاتیک نباشد دارویی مخصوص کمر درد داریم. و سفارش شده که روی زمین سخت بخوابد و کمرش را ماساژ دهد و پشت به آفتاب بنشیند و از دوش آب داغ استفاده کند. دیسک کمر، معلول لخته و غلظت خون است که باید رقیق شود و جریان پیدا کند.23. برای آب مروارید سوال کرده اند.دارویی هست که ترکیبی از فلفل سفید و نوشادر است که سوزناک است.24. برای درمان آر پی شبکیه چشم سوال کرده اند.برای درمان آر پی و کوری چشم، داروی شافی بیست ماهه حضرت موسی‌(علیه السلام) هست که شبکیه چشم را بهبود می بخشد.25. برای درمان فشار خون پایین سوال کرده اند.درمان فشار خون پایین با قرص خون مرکب شش است.26. برای خشکیدگی پوست بچه چه چیزی مفید است؟روغن بنفشه در ناف بریزند.27. برای پوسیدگی دندان و درمان ریشه چیست؟روغن هندوانه ابوجهل را در سوراخ دهان بریزند. و با نخ کتان پر کنند.سوراخ پر می شود. و اگر ریشه مشکل دارد. روغن هندوانه ابوجهل را در گوش بریزند.28. در طب اسلامی زالو درمانی داریم؟زالو درمانی در طب اسلامی نداریم، فقط یک روایت از طریق اهل سنت داریم.29. درمان کولیک روده چیست؟اگر همراه اسهال باشد داروی جامع با مورد است واگر با اسهال نباشد، درمانش همان سنای مکی است30. رماتیسم مفصلی درمانش چیست؟درمانش یک مشت انجیر و یک مشت شنبلیله است که بجوشانند یک روز در میان بخورند.31. شب ادرای شدید را سوال کرده اند.دارویی ترکیبی از سعد کوفی و زعفران است و دعاهایی هم دارد که در جلد شش کتاب بنده امده است.32. برای لرزش دست چه چیزی مفید است ؟چای دارچین و دارویی برای تقویت اعصاب است که عمده آن گل بابونه است.[1] علل الشرائع، شيخ صدوق، ج1، ص99.[2] سوره نساء، آیه160.[3] دانشنامه احاديث پزشكي، محمد محمدی ری شهری، ج1، ص46.[4] دانشنامه احاديث پزشكي، محمد محمدی ری شهری، ج1، ص32.[5] دانشنامه احاديث پزشكي، محمد محمدی ری شهری، ج2، ص372.[6] دانشنامه احاديث پزشكي، محمد محمدی ری شهری، ج2، ص372 @tebeslami
👶گریه : ❗️ایا کودک برای خود کودک نفع دارد یا ضرر دارد؟ اکثر مردم فکر میکنند که گریه کودک همیشه نشانه ای از یک ناراحتی یا نیاز مبرم به شیر واب یا تمیز کردن دارد. ☆بله همینطور است ولی تمام ماجرا این نیست وحکمتی ورای این کار پنهان شده است👇 📒در توحید مفضل از امام صادق وارد شده : بدان ای مفضل چه منفعتی برای کودک در گریه کردن وجود دارد،بدان که در مغز کودک رطوبتی وجود دارد که اگر در مغز بماند وخارج نشود مشکلات جدی برای کودکان ایجاد میکند. که از جمله انها از دست دادن بینائی وغیره وگریه کردن این رطوبت را از سر انها خارج میکند وسلامتی بدن وبینائی انها به دنبال دارد 🧠با این وصف میشود گفت که بچه از گریه نفع میبرد ولی پدر ومادر این امر را نمیدانند وهمیشه سعی میکنند بچه را ساکت کنند وهر جور شده بچه را راضی میکنند تا گریه نکند. ❤️البته کار پدر ومادر در بیشتر موارد درست است وبچه مشکل دارد ولی فرصت دادن به بچه تا قدری گریه کند ورطوبت مغز را تخلیه کند پیشگیری از خطرهای بزرگ میباشد 🔹واین امر اختصاص به گریه واشک ریختن ندارد زیرا در ادامه این روایت امده : "اما اب دهانی که از دهان بچه ها میریزد که در اینکار رطوبت خارج میشود رطوبتی که اگر در بدن انها بماند مصیبتهای بزرگی برای انها بوجود سبب میشود کسی که رطوبت بر او غلبه کند واو را از تا مرز بی عقلی ودیوانگی وقاطی کردن وبیماریهای دیگر کشنده میرساند مانند فلج لقوه ومانند انها که خداوند مقرر فرموده تا این رطوبت از دهان انها در کودکی جاری شود بخاطر منفعت وسلامتی در بزرگسالی برای انها دارد." 🌸🌸🌸 🔵نتیجه اینکه گریه رطوبت مغز را خشک میکند وجاری شدن اب دهان رطوبت بدن را خشک میکند . وبطور کل رطوبت سر وبدن ضررهای زیادی دارد ومنافع وپاره ای از منافع خروج رطوبت در بزرگ سالی ظاهر مبشود. 🧠علاوه بر این بچه ای که بیشتر گریه میکند واشک میریزد با هوشتر میشود. شاید از این مطلب ارزش گریه کردن واشک ریختن در عزای اهل بیت ع وبخاطر ترس از خدا ثابت میشود. 💢کما اینکه ثابت میشود که علت سکته مغزی فلج اطفال وحتی مانند ام اس لقوه دیوانگی وکم عقلی غلبه رطوبت بر مغز وبدن میباشد. @tebeslami ┄┅─✵🌸🌸✵─┅┄
‌ 👇یکی از سنت های فراموش شده اما بسیار مهم ؛ 🚿قابل توجه کسانی که سریع میکنند و فقط آب بازی انجام میدن 💠کیسه کشی💠 کشیدن خواص فراوانی دارد از جمله ☆منافذ پوست بدن را باز میکند و سموم بدن را تخلیه می کند. ☆پاکیزه بودن، روح رو هم تحت تاثیر قرار میدهد ☆بخارات بدن تخلیه میشه ☆در نتیجه وقتی جسم پاک شود در اخلاق هم تاثیر میگذارد و آرامش را به ارمغان می اورد . ☆مفید برای بیماری های مربوط به کبد است و برای جوش ها و لک ها نافع است ☆خیلی از سردرد های صفراوی از بین می رود چون بخار کبد گرفته می شود و اگر آغشته به سرکه طبیعی باشه خیلی بهتر و بدن زودتر پاکسازی می شود . 🔺حتما امتحان کنید🔻 🔵ولى بايد بسيار زبر و بسيار نرم نباشد كه زبرش باعث فساد پوست می شود بهترين كيسه ها كيسه هاى پشمينه است كه خالى از مو باشد و بسيار لطيف باشد و سوراخ نشده باشد و بلند باشد @tebeslami ┄┅─✵🌸🌸✵─┅┄
💐امام صادق(ع) می‌فرماید: اگر مردم می‌دانستند که چه چیزی در است، هر مثقال آن را با دو مثقال عوض میکردند. آگاه باشید که👈 امان از و و و و و است. 🆔 @tebeslami
💢سنا👇👇 🔸هم درمان است و هم دارو و هم تنظیم کننده طبائع. 👈سنا یک برای بیمار است. 💐پیامبر می‌فرماید: با درمان کنید، اگر چیزی مرگ را دفع کند آن سنای مکی است. البته از این روایت بدست می‌آید که چیزی مرگ را دفع نمی‌کند بنابراین مراد سخت ترین بیماری‌ها است. ✅ مکانیزم درمان سنا این است که و در را خارج می‌کند. نکته ها👇👇 🔺در مصرف سنا زیاده روی نکنید چرا که پرز معده را از بین میبرد. 🔺هر سه روز یکبار باید مصرف شود. هر روز مصرف کردن آن یبوست شدید می آورد. 🔺تعداد دفعات و روزهای مصرف باید بر اساس تشخیص طبیب باشد. 🔺مصرف سنا زمان بارداری و زمان قاعدگی میباشد. 🆔 @tebeslami
39.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻روغن پالم یا وایتکس در شیرها؟! شیر بخوریم یا نه؟ 🔹"بهادر حاجی محمدی" بازررس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی : جای روغن پالم و وایتکس باید نگران ذرت های آلوده باشیم. 🔹باید نگران سم های کشنده داخل شیر باشیم.
دریا: ♦️یکی از راههای درمان که روایات زیادی در موردش گفته شده، نمک است . ♦️چرا به مصرف نمک قبل و بعد از غذا سفارش شده؟ ♦️راز دار بودن نمک درچیست..؟ ♦️باید بگوییم که نمک فقط یک چاشنی برای طعم دادن به غذا نیست،نمک دافع و درمان بیماریهاست..✔ سفره ای که در آن نمک نباشد،بی ثمر است،یعنی غذا همراه نمک منفعت دارد...فی الملح دواء.. ♦️ «نمک» یکی از اسرار اهل بیت علیهم السلام است و در پیشگیری و درمان بیماری ها نقش کلیدی دارد، این نمک را با «کلرید سدیم» جایگزین کرده اند و تبلیغات وسیعی در مورد مضرات آن به راه انداخته اند که بتوانند آن را از سفره های مردم حذف کنند. ، درصورتی که «نمک طعام» با کلرید سدیم اصلا قابل مقایسه نیست. @tebeslami
✅ درمان نکردن چهار بیماری مفید: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: از چهار بیماری ناراحت نشوید زیرا برای پیشگیری از بیماری های دیگر هستند. زکام، پیشگیری از جذام است. دمل، پیشگیری از برص (پیسی، ویتیلیگو) هست. عفونت چشم، پیشگیری از کوری هست. سرفه، پیشگیری از فلج هست. (خصال ج1 ص210) اما پزشکی احمقانه غربی به دلیل نفهمیدن علت بیماری ها و عدم درک درست خلقت، راه خروج بیماری ها را مسدود میکند و با این کار به افزایش بیماری و در نتیجه افزایش تجارت پزشکی کمک می کند. خروج عفونت مغز از راه بینی (زکام) و عفونت پوست از راه پوست (دمل) و عفونت چشم از راه چشم (رمد) و عفونت و بیماری قلب از راه سرفه، نوعی واکسن و پیشگیری از بیماری است و به جای درمان این بیماری ها باید ریشه آن را درمان کرد. مثلا در سرفه خشک، باید مشکل قلب و ریه را درمان کرد نه اینکه مستقیما به سرکوب سرفه بپردازیم. کاری که پزشکی غربی انجام میدهد فقط سرکوب علائم بیماری است نه درمان علت آن. و همین امر باعث شیوع بیش از حد بیماری هاست. 💠 تمدن غرب یعنی توسعه بیماری @tebeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالا دلیل این که میگیم تراریخته نخورید رو متوجه میشید اینم کرم های داخل فلفل دلمه تراریخته @M_T_l_K
حجامت اسلامی زیر چانه داروی لکنت زبان مومیایی + آب مرزه مومیایی را در آب مرزه حل کنید و بخورید و خواندن سوره اسرا دعای لکنت زبان حضرت موسی👇🏻 «وَ إِذْ نادي‏ رَبُّکَ مُوسي‏ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمينَ. قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا يَتَّقُونَ. قالَ رَبِّ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُکَذِّبُونِ. وَ يَضيقُ صَدْري وَ لا يَنْطَلِقُ لِساني‏ فَأَرْسِلْ إِلي‏ هارُونَ.» جهت باز شدن زبان و رفع لکنت، دعای لکنت زبان زیر را بنویسند و بر گردن او آویزند؛ انشاءالله زبانش باز شود. ما لکم لا تنطقون اقرا باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم لا یتکلمون الا من اذن له الرحمن و قال صوابا انطلقنا الله الذی انطق کل شیء ففهمناها سلیمان بخور حضرت مریم س بخور سداب حرز جامع حرز ابی دجانه ╭┅──────┅╮ 🌺 @tebeslami ╰┅──────┅╯
✨﷽✨ 👨‍⚕️ مقدس نیست 💢 به جز انبیاء و معصومین(ع) هیچ کس مقدس نیست مگر برخی که به این ذوات مقدسه تقرب بسیار پیدا کرده باشند 💠 نگاه کنید آیا در کلام ائمه(ع) اختلافی می بینید❓ آیا معصومین دین را وسیله تجارت و مال اندوزی کرده اند❓ آیا در سیره معصومین(ع) خطا و انحراف دیده می شود❓ تازه آنان هم کریمانه پاسخ مخالفان را می دادند❗ 🔸 در حالی که بین پزشکان بخصوص متخصصین اختلاف های بسیاری است❗ اغلب همدیگر را نفی می کنند بشدت هر صدای مخالفی را نیز در نطفه خفه می کنند 🔸 یکی از شگردهای تبلیغات شدید به ظاهر علمی است که روح «سلامت» را از جامعه ما به نام «سلامت» گرفته است و شخصیت پزشک را به حدی بالا می برد که اگر کسی انتقادی به پزشکان داشت نتواند ابراز کند 🔸 آنقدر حرفه پزشکی مقدس است که اگر با دریایی از انحرافات روبرو شدی دم بر نیاوری، آنقدر دل این مقدسین نازک است که باید خون بخوری اما صدایت در نیاید چرا که این دل های نازک طاقت فریاد دادخواه را ندارند 💢 تقدس گرایی در هر حرفه ای به معنای در بند کردن آزادی انسان ها و سرپوش گذاشتن بر انحرافات و اشتباهات آن حرفه است 🔸 مردم عادی از علوم پزشکی بی اطلاع اند، اما خروجی کار پزشکی را که می توانند ببینند❗ آن ها علم پزشکی نمی‌دانند اما «تابوت» ها را که می شناسند❗ 🔰 کار سبز پزشکانِ دلسوز دل انگیز اما ریزشِ برگ های پزشکی در پاییزِ سقوط نیز غمبار است @tebeslami
نان سوخته حکایت کردند که مردی پیش حکیم رفت واز شکم درد شکایت میکرد. حکیم به ان بیمار گفت: مگر چه خوردی که شکم درد گرفتی ؟ بیمار گفت: نانی خوردم که گویا سوخته بود؛ حکیم برای بیمار سرمه نوشت تا سرمه بکشد. بیمار گفت: چرا سرمه؟ حکیم گفت: تا بینائی شما تقویت بشه وببینی نان سوخته تا نخوری.😄 @tebeslami
🔶🔶چرا بواسیر شیوع یافته!!؟ 💠 @tebeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جانم حسن عباسی ، چطور رگ غیرتش در اومد ... شما چهارتا بچه میخواین انقلاب اسلامی رو براندازی کنین؟ ندیدین اربابتون آمریکا چجوری با موشک بالستیک جرواجر شد... سلبریتی ها و منافقین به گوش باشید : 41 سال است خیانت ها و جنایات شما را تحمل میکنیم در صورت تکرار خیانت ها و جنایات و بی احترامی و نمک نشناسی ها، شک نکنید شما را در این مملکت دفن میکنیم
✍مواد لازم : 🔺برنج 2 پیمانه 🔺شیر 8 پیمانه 🔺شکر 1 پیمانه 🔺گلاب نصف پیمانه ✍طرز تهیه : ابتدا برنج را از شب قبل در کمی آب خیس کنید. در یک قابلمه مناسب، برنج را همراه با 3 لیوان آب روی حرارت متوسط قرار دهید تا برنج نرم شود و حدود نصف لیوان از آب باقی بماند. سپس شیر را به برنج اضافه کنید و صبر کنید تا برنج کاملا له شده و مغزپخت شود . پس از اینکه دانه‌های برنج کاملا باز شد، شکر را با نصف لیوان آب‌جوش مخلوط کنید و به شیر برنج اضافه نمایید. شیر برنج را مرتب هم بزنید تا شکر در آن حل شود و برنج ته نگیرد. حدود 10 دقیقه آخر پخت، گلاب را به شیر برنج اضافه کنید و همچنان آن را هم بزنید. 10 دقیقه بعد از اضافه‌کردن گلاب، حرارت را خاموش کنید و یک دم‌کنی تمیز روی قابلمه قرار دهید و در قابلمه را ببنید و 5-10 دقیقه صبر کنید تا شیر برنج جابیفتد. بعد از اینکه شیر برنج آماده شد حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا کمی سرد شود. سپس شیر برنج را در ظرف مناسب سرو کرده و تزئین کنید.😋 ✅مقوی،چاق کننده،اگر همراه با زیره طبخ بشه افزایش شیرمادر
💠آب ❌آب کم بنوشید: امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: آب زیاد نخور که ریشه همه دردهاست . و نیز فرمودند: اگر مردم آب کمتر می‌خوردند بدنهایشان مقاوم می‌شد . امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: تا زمانی که عطش نکردید آب ننوشید و وقتی هم عطش دارید آب کم بنوشید . ✅تنها مسأله‌ای که در روایات به عنوان ریشه همه بیماری‌ها مطرح شده است، آب زیاد خوردن است. ❌مضرّات آب زیاد خوردن: 1. باعث سردی معده می‌شود و معده سرد غذا را خوب هضم نمی‌کند و غذای هضم نشده وارد روده شده و توسط کبد جذب می‌شود. یعنی کبد خون آلوده و فاسد تولید می‌کند. و این خون آلوده همه بدن را بیمار می‌کند. 2. معده سرد برای هضم غذا، جذب خون بیشتری از بدن می‌کند و باعث ایجاد علائم کم خونی در بدن می‌شود. 3. معده سرد باعث می‌شود غذا بیشتر در دستگاه گوارش بماند و تخمیر و فساد ایجاد کند و خود این تخمیر باعث بیماری می‌شود. 4. آب زیاد باعث می‌شود کار کلیّه زیاد شود و کلیّه فرصت بازسازی و پاکسازی خودش را نداشته باشد. به همین دلیل سنگ کلیّه در کلیّه می‌ماند. ⛔️اینکه گفته می‌شود، آب زیاد خوردن برای کلیّه مفید است صد در صد دروغ است. 👈می‌دانید چرا آب خوردن باعث تسکین درد کلیّه می‌شود؟ 👌زیرا کلیّه به جای خارج کردن سنگ، به تصفیه آب می‌پردازد. ❌یعنی آب خوردن باعث می‌شود کلیّه فرصت خارج کردن سنگ را نداشته باشد و این سنگ هر روز بزرگتر می‌شود. ❌❌اما آب نخوردن باعث می‌شود سنگ از کلیّه خارج شود. 5. آب زیاد خوردن باعث سردی کلیّه می‌شود و این سردی کلیّه، باعث افزایش بیماری‌هایی مثل فشار خون، دیابت، افزایش کراتین و اوره خون، دفع پروتئین و ... می‌شود. ⛔️⛔️پزشکی غربی شیوه درمان نیست، شیوه بیمار کردن است... ❌می‌گویند آب زیاد بخور تا همه بیماری‌ها ایجاد شود. به نظر شما معده و کلیّه نسل امروز سالم‌تر است یا قدیمی‌ها؟؟؟ ✅هرچه پزشک بیشتر، بیماری بیشتر ✅هرچه پزشکی پیشرفته‌تر، مردم بیمارتر ✅هرچه بیمارستان زیادتر، مشکلات زیادتر ✅هرچه دارو و داروخانه بیشتر، درد و مرض بیشتر ♻️مصرف آب فقط باید محدود شود به هنگام عطش، زیرا تشنه شدن بهترین علامت نیاز بدن به آب است. @tebeslami
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تولد علم طبّ.مقدمه:صحبت درباره بیماری ها می باشد و یک سری مقدمات بیان می شود. البته جلد اول کتاب، درباره علت و اسباب بیماری است. یک سری مبانی بیماری از جمله میکروب و ویروس و ...است. ان شا الله تلاش می شود که به صورت خلاصه مباحث جلد اول مطرح شود. مبانی را بیان می کنیم ؛ چون در بیماری دخل دارند؛ هر چند کسی فکر کند که مبانی نقشی ندارد.تولد علم طب:بخش اول، بخش تولد علم طب است. سوال اینست که مُبْدِع علم طب کیست؟ اشکال می کنند که علم طب ارتباطی با روحانی ندارد. مال دکتر هاست. تولد علم طب چگونه و به دست چه کسی بوده است؟ و چگونه درمان با گیاه مطرح شده است؟ آیا انسان می تواند نقشی در تشخیص گیاهان و دارو ها برای انواع بیماری داشته باشد یا اینکه امکان ندارد؟ آیا انسان می تواند منشا طب گیاهی باشد؟ امروز اگر کسی بیماری، مثل ام اس یا سرطان داشته باشد، آیا می تواند گیاهان دارویی را بروی او آزمایش کند تا نتیجه بگیرد؟ این امکان ندارد؛ چون بالاخره یک گیاه سمی او را از پای در می آورد. یا حتی در یک مغازه عطاری اگر کسی نباشد که بتواند تشخیص دهد آیا می تواند درمان کند؟ این کار عملی نیست. در ابتدای خلقت آیا انسان می تواند گیاهان را بشناسد و درمان را بفهمد که کدام گیاه برای کدام بیماری است؟محدودیت انسان در کشف داروها:این مطلب امکان ندارد؛ چون خود شخص باید تجربه کند. برود سراغ گیاهان و امتحان کند. باید همه گیاهان و خاک و سنگ و نمک و معادن را بررسی کند. انسان از کجا می داند که گیاه درمان می کند یا معادن یا خاک؟ فرضا این را بداند، از کجا بداند این گیاه برای کدام بیماری مفید است؟ تازه این گیاهان در مناطق مختلف می رویند. ‌آیا کسی بوده است که همه گیاهان در دنیا را بررسی کرده باشد که فلان دارو برای فلان بیماری است؟ یا بر خودش یا بر دیگران تجربه کرده باشد. اگر بروی خودش باشد که پس از انجام چند آزمایش با گیاه اول و دوم و سوم تلف می شود و علمش هم می رود. و اگر بروی دیگران انجام دهد باز هم با تجربه اول و دوم و سوم وبالاخره با گیاهی سمی از بین می رود و به نتیجه نمی رسد. چه کسی جرات می کند که بررسی کند؟ تازه اولیای دم او را بازخواست می کنند.علاوه بر این گیاهان در زمین متفرق هستند. شخصی می خواهد که همه گیاهان زمین را در شهر های مختلف بررسی کند. این کار ممکن نمی باشد. اگر فرض کنیم بروی دارو های مفرد ممکن باشد، امکان دارد که با اطلاعات و آزمایش بروی افراد بتواند تشخیص دهد که فلان گیاه برای یبوست خوب است. و این یکی برای تب خوب است.ولی بیشتر داروها ترکیبی است، از کجا بفهمد اگر فلان گیاه را با فلان گیاه جمع کردیم دارو می شود؟ پنجاه و پنج هزار گونه گیاهی داریم. از کجا بداند کدامیک با کدامیک برای فلان بیماری مفید است؟ هلیله در هندوستان می روید. مصطکی مال روم است. بورق مال ارمنستان است. سعد مال یمن است. افیون مال مصر است. از کجا بداند گیاهی که در هندوستان می روید با گیاهی که در مصر می روید، اگر جمع بشوند برای چه بیماری ای خوب است؟ اگر مقابل درختی بایستد، از کجا بداند که ریشه اش درمان است یا صمغش یا شاخه اش یا ..؟ اگر کسی برود در دنیا سفر کند و بخواهد همه را تجربه کند تا بفهمد که کدام گیاه برای کدام بیماری است، زمان طولانی می برد. تازه گیاهان در فصل های مختلف می رویند. بیماران چگونه با او همراه شوند؟ این ها اصلا امکان ندارد.عقیده ما این است که تنها راه شناخت دارو ها، راه وحی و از طریق انبیا است. روایتی داریم که: «إن الله تبارك وتعالى أهبط آدم من الجنة، وعرفه علم كل شئ، فكان مما عرفه النجوم والطب»[1]یعنی (خداوند آدم را از بهشت نازل کرد و به او هر علمی را آموخت از جمله طب و نجوم.»پس تولد علم طب از طریق پیامبران بوده است. امکان ندارد بشر خودش بفهمد داروی فلان بیماری چیست. هر کاری و تلاشی هم بکند نمی تواند. فرضا از هر اهل محلی بپرسد؛ از کجا بفهمد گیاهی ترکیبی چگونه درمان می شود؟ این درباره اصل علم طب است. عقل هم موید این مطلب است. حضرت آدم از بهشت آمده است و در این شرایط سخت زمین، بیمار می شود واحتیاج به علم پزشکی پیدا می کند، چون بدنش عادت نکرده است. روایات هم بیان می کنند که حضرت آدم وقتی به زمین آمد، زیاد آب از بدنش می آمد و بدنش کوچکتر می شد. روایت می فرماید: خداوند علم همه چیز از جمله طب و نجوم را به او آموخت. پس پیدایش علم طب از زمان حضرت آدم (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) بوده است. و ایجاد علم طب توسط پیامبران بوده است.گسترش علم طب:آیا گسترش علم طب توسط پیامبران بوده است یا توسط دیگران بوسیله آزمایش و تحقیق؟ سه احتمال است؛احتمال اول اینکه توقیفی هست و کلا از طرف انبیا است. احتمال دوم اینکه پیامبران هیچ دخلی ندارند.احتمال سوم اینکه اصول آن از پیامبران بوده است و بشر با تحقیقات آن را گسترش داده است.احتمال سوم صحیح است؛ پیدایش و گستر
ش علم طب در ناحیه اصول و مبانی توسط پیامبران بوده است ولی تحقیق و تجربه توسط بشر بوده است،که البته نقص هم دارد. مبانی طب، حتی مبانی امروزی، مثل درمان ژنتیک، ریشه در تعالیم انبیا دارد. در روایات ما بحث ژنتیکی آمده است.اینکه مبانی توسط انبیا (علیهم السلام) بیان شده است. در روایات داریم که: حضرت داود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) هر روز صبح در محرابش، گیاهی می رویید و حضرت با گیاه صحبت می کرد که برای چه چیزی مفید هستی؟ و گیاه می گفت که برای فلان بیماری مفید است. البته کیفیت صحبت گیاه را نمی دانیم. حضرت داوود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) می فهمید که این گیاه برای کدام بیماری خوب است و به مردم آموزش می داد. و مردم می گرفتند و درمان می کردند. روایاتی داریم که بجای حضرت داوود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) حضرت سلیمان (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) است. که هر روز یک گیاه می رویید. می فرمود: ای گیاه چرا هیچ حیوانی، جنی، تو را نمی خورد؟ جواب می داد که من غذای هیچکدام نیستم و داروی فلان بیماری ام. و ایشان به مردم منتقل می فرمودند و مردم دارو درست می کردند و درمان می کردند و.. روایات مختلف است. روایات معتبر حضرت داوود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام)‌ را بیان کرده اند. تا آن جا که گیاهی رویید. حضرت داود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) گفت تو چه گیاهی هستی؟ گفت من خرنوبه هستم. حضرت داوود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) فرمود:که پس محراب خراب می شود. وصیت کرد که حنوط آماده کنند. چون دانست که می میرد. روایات زیادی از شیعه و عامه داریم. که مبانی درمان از انبیاء (علیهم السلام) است. روایاتی هم داریم که عقل و تجربه هم نقشی دارد. می فرماید: علم طب من این علم اطبا الطب دکتر ها از کجا علم طب را یاد گرفتند؟ فرمود: نزدیکترین احتمال درباره سحر این است که مانند طب سات که بعضی تجربه و بعضی درمان است. فوضع .. برای هر سلامتی آفتی قرار داده است. طبیب در مقابل دارویی قرار داده که بیماری برطرف شود. پس معلوم می وشد که تجرب هم نقش دارد.روایت داریم که خداوند گیاهان را برای داروها قرار داده است و از انسان خواسته است که گیاهان را جمع کند و دارو درست کند. پس انسان هم نقشی دارد.روایت اولی که خواندیم که برای هر بیماری ای، دارویی قرار داده است. از وضع طبیبان است. انبیاء (علیهم السلام) رسالت را تبلیغ می کنند. کلمه وضع مربوط به خود بشر است. کلمه اطبا را شاید کسی به خدا و پیامبران انبیاء (علیهم السلام) معنا کند. با این روایت می سازد که خدا تجربه نمی کند.روایت داریم: درباره آبزیان منافعی هست که مردم به تدریج با اتفاقی کشف می کنند. مانند حلزون ،که سگی کنار دریا راه می رفت. حلزونی پیدا کرد و خورد، پوزه اش قرمز شد. مردم تعجب کردند و فهمیدند که خون حلزون رنگ است و رنگ قرمز گرفتند و اسم قرمز در روایت آمده است.بشر هم نقش دارد. اصل مبانی از انبیاء (علیهم السلام) است. پاسخ درست اینست که، مبانی از انبیا بوده است ولی بشر می تواند آزمایش کند و دارو بسازد. چیزی که قابل انکار نیست، کارهایی است که در آزمایشگاه و دانشگاه ها انجام می دهند. ولی مبنایش از انبیاء ( علیهم السلام) بوده است.مکانیزم ضرر داروهای شیمیایی:از روایاتی که خواندیم مشخص می شود که اصل درمان از گیاه است. حالا بشر داروی شیمیایی ساخته است. بشر ماده موثر گیاه را گرفته است. مثلا گیاه فسفات دارد که برای مغز و هوش خوب است. کلسیم دارد که استخوان را تقویت کند. منیزیم و ید دارد که برای تیروئید مفید است. و از داروهای ترکیبی که از انبیا رسیده است. از گیاهان و داروهای ترکیبی، به شکل قرص تهیه کردند. چرا اشکال ایجاد کرد؟ به جهت اینکه این گیاه، ده الی بیست ماده دارد. ماده موثر را گرفتند. وقتی به بیمار بدهند خوب می شود. ولی عوارض دارد. معده و کبد و اینها آسیب می بینند. چرا؟ بعد از مرور سال ها به این نتیجه رسیدند. این گیاه که ده ماده موثر دارد. یکیش درمان بود؛ ولی نه تای دیگر محافظت از بدن می کرد. پس اینکه ماده موثر را در درمان استفاده می کنند، عوارض زیادی را ایجاد کرده است. فهمیده اند که علاوه بر درمان، آسیب های زیادی می زند. به همین جهت بیماری ها شایع شده است. و محافظ هم ندارد. ولی عوارض داروی گیاهی کمتر است و اگر از طریق ائمه معصومین (علیهم السلام) رسیده باشد یا اصلا عوارض ندارد یا بسیار کم دارد.داروی شیمیایی ممکن است خیلی زود درمان کند، ولی عوارض دارد. درست است که فسفات، مغز را زیاد می کند؛ ولی اگر سلولز نداشته باشد محافظ بدن نخواهد بود. صرفا گیاه بودن این طور نیست که اصلا عوارض نداشته باشد. ولی گیاهی که معصومین (علیهم السلام) تجویز کرده اند، ما از عوارضش در امان هستیم. ما حدود صد و پنجاه گیاه در روایات داریم. می توانیم از این گیاهان در جای دیگری استفاده کنیم. مثلا روایت می فرماید این گیاه برای سودا
خوب است و ما برای معده استفاده کردیم و مفید بود. ولی گیاهی که در روایت نیامده است عوارض دارد.گیاهی معروف است به نام شیرین بیان که دارویی سنتی است که مردم سال های سال خودشان را درمان می کردند. ولی الان معلوم شده است که بسیار عوارض دارد. پس آن چه در روایت نیامده است، معلوم است که ضرر داشته است. روزی ثابت می شود که عوارضی دارد. مثل شیرین بیان که ممنوع شده است.گیاهانی که اهل بیت (علیهم السلام) توصیه کرده اند، هم کم نیستند. امام کاظم (علیه السّلام) بیمار شدند و دکتر ها دارو آوردند که عجیب و غریب بود. حضرت (علیه السّلام) فرمودند: چرا شرق و غرب می روید. آن چه ما می گوییم عمل کنید.بهترین بحث طبایع و مزاج، در اسلام آمده است. بنده در جلد اول و دوم مفصل بحث کرده ام.کسانی که در طب اسلامی کار کنند، هزاران نفر هم باشند، تا کسی مراجعه کند، سریع می توانند مزاج را تشخیص بدهند. ولی در طب سنتی دو نفر متفق القول در تشخیص مزاج سخت پیدا می شود. و عجیب تر اینکه می گویند: سر سودایی است و کبد صفرایی ست. و حال اینک همه این ماده ها در خون است و خون در همه جای بدن است.طب اسلامی ریشه را درمان می کند یعنی مزاجی و هم داروی عوارضی دارد. طب شیمیایی عوارض را درمان می کند و طب سنتی مزاج ها را، طب اسلامی هر دو را معالجه می کند.نتیجه:طب از طرف انبیاء آمده است و بعدش هم وارثان انبیا، علما هستند. کسانی که می گویند طب مال دکتر هاست ما می گوییم اتفاقا برعکس است. بشر حتی یک دارو را نمی تواند بسازد. مویدش همین روایت حضرت داود (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) که خواص گیاهان را به مردم آموزش دادند.مدتی است که طب اسلامی مهجور شده است و به آن توجهی نشده است. ولی الان زمان آن رسیده است که طب اسلامی مطرح شود. چون طب شیمیایی عاجز شده است. الان بهداشت جهانی به کشور ها ابلاغ کرده است که به طب بومی خودتان برگردید. و اگرنه نمی شد این طب را مطرح کرد. ما همین مختصری که درمان کردیم اثر و فواید را دیدیم. درمان های موثر و قوی و بدون عوارض و بیماری های لاعلاج که تجربه کردیم. طب اسلامی درباره همه بیماری ها درمان دارد و اگر هم عاجز باشد، در مقابل کسی هست که طب اسلامی را نپذیرفته است. الان طب اسلامی مثل مردار است که وقتی همه جا را رفتند و گشتند و نا امید شدند با هزار تردید، بر می گردند. باید طب اسلامی، انتخاب اول باشد. اگر ناچار شدیم، سراغ آن طب ها برویم.همین کلاس ها موثر است. اگر مردم بفهمند و تبلیغ شود، در درمان تاثیر دارد. البته دارو های طب اسلامی پنجاه درصدش داروست و بقیه اعتقاد است. ولی دارو های دیگر، هشتاد درصدش،اعتقاد است.ان شاء الله مباحث کلی که در درمان نقش دارد، را می خوانیم تا تمام شود. اکنون به سراغ سوالات می رویم.سوالات:1. درمان کیست رحم چیست؟دارویی هست به نام داروی بیماری های زنان، علاوه بر این، تباشیر هندی به آن اضافه می کنیم که، کیست را از بین می برد. تباشیر، درمان همه کیست هاست. ولی حمال می خواهد که آن را به کیست برساند. مثلا اگر کیست کلیه داشته باشیم؛ باید چیزی آن را به کلیه برساند، همانند ترب و سداب. داروی زنان که عرض کردم، حمال تباشیر است. که آن را به تخمدان می رساند و کیست را درمان می کند.2. برای درمان پر کاری و کم کاری تیروئید چه توصیه ای دارید؟از وقتی که نمک عوض شد و نمک تصفیه شده ی ید دار آمد، این مشکلات پدید آمد؛ چون بدن، ید شیمیایی را جذب نمی کند و به دنبال کمبود ید، بیماری گواتر و کم کاری و پر کاری پیش می آید. پس باید از نمک دریا استفاده کند. نمکی که در روایات توصیه شده، همان نمک دریاست. در روایت به «الملح الجریش» تعبیر شده است، نمکی که ناهمانگ است و ریز و درشت است. سنگ نمک هم استفاده می شود.3. درمان دیابت نوع اول و دوم را بفرمایید؟داروی مخصوص دیابت داریم که در روایت آمده است که مرکب از دوازده گیاه است وجالب این است که بیشترش شکر است. داروی مرکب چهار هم هست که در درمان دیابت بسیار موثر است، که موادش کمی کمیاب است. دو فاز دارد. که اولا قند را تنظیم می کند. و دیگر این که، در روایات آسیب هایی که به مغز و کلیه و چشم بخاطر قند وارد می شود، را با این دارو درمان می کند.دستور غذایی دیابت سویق جو هست که تنظیم کننده است.4. درمان ام اس چیست؟از نظر تعریف در بیماری فلج داخل است. که درمانش قطره مرزنجوش با جامع امام رضا (علیه السّلام) است که درست می کنند و درون بینی می ریزند. علاوه بر این داروی حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) هست که به شخص بدهند و سویق جو شسته و نشسته بخورد. که جو نشسته تقویت دست ها و کتف، و جو شسته، تقویت پاهاست.5. درمان ناباروری و ضعف اسپرم و تخمدان چیست؟دارویی داریم به نام پودر تینفیل، روایتی از حضرت امیر (علیه السّلام) داریم که مرکب از یازده گیاه است که اصلش ،گیاه تینفیل است که در شام است ولی فعلا با توجه به شرایط شام، امکان دست یابی نیست. ولی م
قداری داریم که به تعداد افراد زیادی داده ایم که دارای فرزند شده اند. پودر کوَر هم خوب است، آب منی مرد را زیاد می کند و کاسنی هم درمان نازایی است.و دستور غذایی هم این است که: پیاز سفید را خرد و با روغن زیتون سرخ کنند و تخم مرغ محلی روی آن بشکنند و از روز هفتم قاعدگی تا روز سیزدهم صبحانه بخورند. و هرشب از هفتم تا سیزدهم، یک لیوان شیر با عسل بخورند و سی گرم ژل رویال (عسل ملکه) با نیم کیلو عسل خوب مخلوط کنند و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری عسل، با هفت دانه، سیاه دانه بخورند و شب چهاردهم که شبی است که تخمک پایین می آید، همبستر شوند؛ تا همان ماه یا ماه بعدی بچه دار شوند. [1] بحار الأنوار، علامة مجلسي، ج55، ص275، ط دارالاحیاء التراث. @tebeslami
باور کنید خدا وقتی یه ماده غذایی رو می آفریده حواسش به همه چی بوده و به بهترین کیفیت خلقش کرده😕 👈گندمش کامل بوده نیاز نبوده شما بیای سبوسش رو بکنی تا طرف دچار سوء هاضمه و کم خونی بشه بعد برا جبرانش آهن و ویتامین بهش اضافه کنی!😒 👈خدا شیر رو کامل و سالم آفریده نیاز نبوده بیای پرفسوربازی دربیاری چربیش رو کامل بگیری بعد مقاله بدی بدون چربیش سالمتره بعدم باز انواع مکمل بهش بچسبونی (مقالات جدید ثابت کردند باید چربیش کامل باشه تا کلسیمش جذب بشه)😒 👈نمک رو کامل آفریده با تمام املاح مفیدش لازم نبوده بیای فقط کلرید سدیمش رو جدا کنی که فشار خون رو بالا ببره ببعدهم ید شیمیایی بهش اضافه کنی😏 👈خدا دانه روغنی رو کامل آفریده لازم نبوده با دستکاری ژنتیکی کیفیتش رو عوض کنی که هم به محیط زیست آسیب بزنی هم به سلامت خودت!😕 👈خدا اون مرغ رو کامل آفریده طبیعیش این بوده که چند ماهه جوجه مرغ بشه نه که با تغییر ژنتیکی و شب بیداری و مکمل ۴۰ روزه خرس گنده اش کنی☹️ و کلی دست بردن های دیگه 👌 خلاصه که با پرفسوربازیهای یه عده نان و نمک و روغن و شیر و گوشتمون که هزاران سال مردم سالم و طبیعی و دست نخورده اش رو میخوردند آلوده شده اضافه کردن کلر به آب آشامیدنی و انواع نگهدارنده ها به مواد غذایی هم که بحث مفصل دیگه ایه بماند ✍اولین دانشگاه "طب اسلامی" استاد تبریزیان @tebeslami
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: روش پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در برابر علم طب.آیا پیامبر (صلوات الله علیه و آله) مساله طب را پذیرفتند یا اینکه آن را تعطیل کردند؟ می دانیم که زمانی که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) مبعوث شدند، بعضی امور مثل سحر و کهانت را تعطیل کردند. ولی در مساله طب آن را تایید کردند. وقتی اعتقاد به خدا و تاثیر آن در هستی و این که هیچ اتفاقی نمی افتد، مگر به اراده خداوند و هیچ تغییری نیست، مگر به خواست خداوند ، وقتی این مساله در بین مردم رسوخ کرد، سوالی پیش آمد که آیا طبیب می تواند کاری بکند؟زمان پیامبر(صلوات الله علیه و آله) شخصی بیمار شد. فرمودند: طبیبی بیاورید. گفتند: مگر طبیب می تواند کاری بکند؟ فرمودند: خداوند بیماری ها را نازل کرد و درمانی قرار داد. پیامبر (صلوات الله علیه و آله) فرمودند بیایید و خودتان را درمان کنید و این کلام به شکل های گوناگون صادر شد.این روایت «لِكُلِّ داءٍ دَواءٌ»[1] برای هر بیماری ، دارویی است، متواتر است که شیعه و غیر شیعه نقل کرده اند. مردم می آمدند و سوال می کردند: آیا خود را درمان کنیم؟ فرمودند: بله. می گفتند: آیا طبیب می تواند در مقابل قضا و قدر کاری کند؟ پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می فرمودند: این خودش قضا و قدر است.این مساله بین مسلمانان رایج بود که خداوند خودش طبیب است و اوست که بیمار کرده است. به ابوذر گفتند: طبیب بیاوریم. جواب داد: طبیب خودش مرا بیمار کرده است. ابن مسعود هم بیمار شد و گفتند: آیا طبیب بیاوریم.گفت: طبیب خودش مرا بیمار کرد و نیازی به طبیب نیست.و همچنین یکی از پیامبران (علیهم السلام) بیمار شد و گفت: «لا أتداوى حتى يكون الذي أمرضني هو الذي يشفيني. فأوحى الله تعالى إليه: لا أشفيك حتى تتداوى، فإن الشفاء مني.»[2]یعنی «طبیب نمی خواهم. خودش بیمار کرده است و خودش شفا می دهد. خداوند به آن پیامبر وحی فرمود: من خوبت نمی کنم تا خودت را درمان کنی و دوا و شفا بدست من است.» نزدیک بود این مساله فراگیر شود که نیازی به طبیب نیست. ولی پیامبر (صلوات الله علیه و آله) با کلمات مختلف فرمودند: که درمان کنید. پس به پیامبر(صلوات الله علیه و آله) امر به درمان کردن شده است.روایت دیگری از ابی درداء داریم که پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: «إن الله أنزل الداء و الدواء، وجعل لكل داء دواء، فتداووا و لا تتداووا بحرام.»[3] یعنی «بدرستی که خداوند (تبارک و تعالی) بیماری و دارو را نازل کرده است؛ و برای هر دردی دارویی قرار داده است. پس خود را مداوا کنید و بوسیله حرام مداوا نکنید.»و در روایت بعدی از جابر، پیامبر (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: «إن لكل داء دواء: فإذا أصيب دواء الداء برأ بإذن الله تعالى.»[4] یعنی «برای هردردی دارویی است؛ اگر کسی موفق به شناسایی دارو بشود، بیماری به اذن خدا، برطرف می شود.»صحرانشینان از پیامبر (صلوات الله علیه و آله) پرسیدند:«يا رسول الله، ألا نتداوى؟ قال: نعم يا عباد الله تداووا، فإن الله لم يضع داء إلا وضع له شفاء ودواء إلا داء واحدا، قالوا: يا رسول الله، وما هو؟ قال: الهرم.»[5] یعنی« ای رسول خدا، آیا خود را درمان نکنیم. فرمودند: بله خود را درمان کنید. خداوند (تبارک و تعالی) هیچ بیماری ای قرار نداده، مگر این که دارویی برای آن قرار داده است.»نکته و سوال:در این روایات بیان شد که خداوند (تبارک و تعالی) بیماری را نازل کرده است و درمان هم داده است و هیچ بیماری ای، بدون دارو نازل نکرده است. نزول به چه معناست؟پاسخ:احتمالاتی دارد؛ احتمال اول، مراد از نازل کردن دارو، نازل کردن داروی آن است. علم به دارو و علم طب با وحی آسمانی نازل شده است. نیاز به تقدیر دارد. ظاهر این است که خود دارو نازل می شود.احتمال دوم؛ منشا داروها، آب آسمان است که در روایت هم، آب نیسان و باران، درمان کل بیماری هاست. آب آسمان نازل می شود و گیاه می روید و دارو ودرمان است؛ چون از آب آسمان استفاده می کند.احتمال سوم؛ درمان حقیقی از آسمان نازل می شود و دارو کمک می کند. فرض کنید، مثلا پرتوی کیهانی است که ممکن است به هر کسی بخورد.احتمال چهارم؛ نزول به معنای قرار دادن و مقدر کردن است، نه به معنای نزول مکانی.پس در اصل مساله درمان، پیامبر (صلوات الله علیه و آله) امر به درمان کرده اند. خوب نیست انسان، خود را درمان نکند. تداووا، صیغه امر است.کیفیت درمان:پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می فرماید: درمان با گیاه است. روایت داریم که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می فرماید: «تعالجوا ولا تتكلوا، فإن الله الذي أمرض قد خلق الأدوية المتعالج بها بلطيف صنعه، وجعل بعض الحشائش و الخشب و الصموغ و الأحجار أسبابا للشفاء من العلل والأدواء، فهي تدل على عظيم قدرته و واسع رحمته.»[6] یعنی « معالجه کنید و واگذار نکنید؛ خداوندی (تبارک و تعالی) که بیمار کرده است، داروهایی که انسان را معالجه می کند، خلق کرده است با ظرافت
ساختنش، و بعضی گیاهان و چوب ها و صمغ ها و سنگ ها را، اسباب شفا قرار داده است. و این دلالت بر قدرت خداوند (تبارک و تعالی) و گستردگی رحمتش دارد.»پیامبر (صلوات الله علیه و آله) درمان با گیاهان را فرمود؛ برخی از صمغ ها و چوب ها وسنگ را اسباب شفا قرار داده است. مجوز صادر گردیده است و حتی امر فرموده اند.پیامبر (صلوات الله علیه و آله) و طب های مطرح در دنیا:پیامبر (صلوات الله علیه و آله) چه برخوردی داشتند با درمان های رایج آن روز، مثل طب یونانی و هندی و یهودی؟ از مضمون روایات استفاده می شود که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) این طب ها را قبول داشتند و می فرمودند که خود را با نسخه ها و دعاها مداوا کنید. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) نمی فرمودند: درمان نکنید و فقط پیش من بیایید. البته نظارت داشتند و تعدیل می کردند.درمان با داغ کردن و جراحی:اعراب،کسی را برای درمان، داغ می کردند و پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در قضیه بودند، ولی سکوت می فرمودند و این نشانه تایید آن بود. هر چند بعدا از داغ کردن نهی فرمودند، چون چهره را زشت می کند.عمل جراحی:در آن زمان عمل جراحی صورت می گرفت که ظاهرا آپاندیس بوده است. روایت داریم گروهی از انصار خدمت پیامبر (صلوات الله علیه و آله) رسیدند و گفتند:«يا رسول الله. إن لنا جارا اشتكى بطنه، أفتأذن لنا أن نداويه؟ قال: بماذا تداوونه؟ قالوا: يهودي ههنا يعالج من هذه العلة قال: بماذا؟ قالوا: بشق البطن فيستخرج منه شيئا، فكره ذلك رسول الله صلى الله عليه وآله. فعاودوه مرتين أو ثلاثا، فقال: افعلوا ما شئتم. فدعوا اليهودي فشق - بطنه و نزع منه رجرجا كثير ثم غسل بطنه ثم خاطه وداواه فصح. وأخبر النبي صلى الله عليه وآله فقال: إن الذي خلق الأدواء جعل لها دواء، وإن خير الدواء الحجامة و الفصاد و الحبة السوداء - يعني الشونيز.»[7] یعنی « ای رسول خدا، ما همسایه ای داریم که شکم درد دارد. آیا اجازه می دهید تا مداوایش کنیم؟ فرمودند: به چه چیزی او را درمان می کنید؟ گفتند: طبیبی یهودی هست که این بیماری را درمان می کند. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: با چه درمان می کند؟ گفتند: با پاره کردن شکم و چیزی از شکم بیرون می آورد. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) کراهت داشتند از این کار. دو مرتبه آمدند و اصرار کردند که می خواهیم درمان کنیم. بار سوم پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: هر کاری می خواهید بکنید. یهودی آمد و شکم را پاره کرد و موادی را خارج کرد و سپس شکم را شست و دوخت. سپس درمان کرد و خوب شد. به پیامبر(صلوات الله علیه و آله) خبر دادند. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: خداوندی که بیماری ها را خلق کرده، دارو و درمانی برای آن ها قرار داده است. ولی بهترین درمان، حجامت و فصد و سیاه دانه است.»نکته مهم از روایت:پیامبر(صلوات الله علیه و آله) مساله عمل جراحی را نپذیرفتند ولی اجازه دادند و سپس بهترین درمان را بیان کردند. احتمال دارد که در آن زمان بخاطر پیشرفته نبودن نپذیرفتند. و احتمال دیگر اینست که کلا عمل جراحی خوب نباشد .که همین احتمال دوم قوی تر است، مثلا درمان آپاندیس نیاز به عمل ندارد. ما تجربه کردیم. هر کسی مبتلا شود فورا پنجاه گرم عسل با سیاه دانه به او بدهند خوب می شود و نیازی به جراحی نیست. خیلی از بیماری ها اینگونه است. بعدا بحث می کنیم. که درعمل جراحی دو کار صورت می گیرد که یکی خارج کردن خون محل است که با بریدن صورت می گیرد. وکار دیگر جدا کردن عضو است. ولی در حقیقت درمان همان خارج کردن خون است. این همان حجامت است. حجامت باعث خارج شدن خون می شود.فصد همان خون خالی کردن است. الان عمل قلب باز انجام می دهند با چند میلیون هزینه و ما با چند گیاه مثل اسپند و فلفل و ... هر رگ قلبی را باز می کنیم. نیازی به عمل نیست. برخود پیامبر(صلوات الله علیه و آله) با طب های دیگر مشخص شد. مثلا در جریان داغ کردن اقرار و تایید کردند، ولی بعدا نهی فرمودند. مساله عمل جراحی را کراهت داشتند؛ ولی پس از اصرار اجازه دادند. ولی پس از بهبودی فرمودند: درمان بهتر هم بود. اقرار فرمودند که این هم درمان است ولی بهترین درمان نیست. جایگزین عمل جراحی، فصد و حجامت است.عمل آپاندیس که در کل دنیا مرسوم است ولی در طب اسلامی اینگونه نیست. بنده صدها بار با همین گیاهان درمان کرده ام.نکته درباره شکستگی:درمان شکستگی، یک فن مستقل است. عمل شکسته بندی را دکترها انجام نمی دهند. و کاری به طبابت ندارد و نقش متفاوتی دارد.درمان گلو درد در طب غیر اسلامی و اسلامی:عرب در درمان گلو درد، انگشت را وارد حلق کودک می کند و یا از بیرون فشار می دهد تا مشکل حل شود. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) به این کار اعتراض داشتند. و می فرمودند: چرا این کار را انجام می دهید؟ از این عود هندی استفاده کنید که در آن درمان هفت بیماری است. در بینی بریزید برای درمان گلو درد. «یلد» یک روش درمان اسلامی است که ر
یختن دارو در یک طرف دهان است.عود، از هند می آید. بهترین عطر، عطر عود است. به عنوان دارو و درمان هندی است و جزء طب هندی است. از این طب هندی استفاده کنید. این اقرار است و مساله ادغار را رد کردند.موارد دیگری هم داریم که طبیبی از عرب نزد امام صادق (علیه السلام) آمد وگفت: من طبیبی از عرب هستم، که اطلاعاتی در طب دارم و پول ویزیت هم نمی گیرم. فرمودند: اشکالی ندارد.و در روایت دیگری داریم از یکی از مردم که گفت: فرزندی داشتم که مبتلا به سنگ کلیه می شد. به من گفتند :که هیچ درمانی بجز عمل جراحی ندارد. من هم این کار را کردم. ولی با عمل جراحی، مرد. شیعیان گفتند: که تو شریک در خون پسرت هستی. به امام هادی (علیه السلام) نامه ای نوشتم. فرمودند: «يا أحمد، ليس عليك فيما فعلت شئ، إنما التمست الدواء، وكان أجله فيما فعلت.»[8]یعنی «اشکالی ندارد. عقوبتی برشما نیست. شما می خواستی او را درمان کنی و اجل او در این کار بود.»نکته این روایت:چون قصد درمان بوده است، اشکالی ندارد. عقوبت ندارد. فی الجمله درمان بوده است، و اگرنه امام(علیه السلام) این در مان درمان نیست و کشتن است. ولی اقرار قطعی نبوده است. کار طبی هم هست و اگر طب نباشد، قتل محسوب می شود. مثل اینکه کسی عصبانی شود و با چکشی بر سرش می زند. حتما دیه دارد و کشتن محسوب می شود، چون درمان نیست.سیاست تعدیل پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در موارد و مواقع طب:اول: داغ کردن که پیامبر(صلوات الله علیه و آله) نهی فرمودند از داغ کردن، البته در ابتدا تایید فرمودند. طب عرب را پذیرفتند ولی این شکل از طب عرب را قبول نکردند.دوم: درمان با حرام مثل درمان با چیزهای نجس و حرام. در روایتی پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می فرمایند: «إن الله أنزل الداء و الدواء، وجعل لكل داء دواء، فتداووا و لا تتداووا بحرام.»[9] یعنی «بدرستی که خداوند (تبارک و تعالی) بیماری و دارو را نازل کرده است؛ و برای هر دردی دارویی قرار داده است. پس خود را مداوا کنید و بوسیله حرام مداوا نکنید.»سوم: ایجاد اعتقاد در مردمپیامبر (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: کسی که سوره حمد شفایش ندهد، هیچ وقت خوب نشود.معلوم است که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) نمی خواهد مردم را نفرین کند. می خواهد ایجاد اعتقاد کند. سوره حمد درمان است و بهترین درمان استچهارم: تعدیل درماندر مساله درمان، در کتب طبی، خیلی پیچیدگی وجود دارد. مثلا هر دارویی چهل، پنجاه گیاه است. درمان های سخت مثلا کیسه ی صفرای فلان حیوان مثلا گرگ. طب جدید هم مساله را خیلی پیچیده کرده است. مساله خیلی سخت نیست. پیامبر (صلوات الله علیه و آله) مساله را آسان کرد، و فرمودند بیماری سه تاست و درمان هم سه تاست. اما بیماری خون و بلغم است و درمان خون، حجامت است و درمان صفرا و سودا مش ( ملین و مسهل) است و دوای بلغم، حمام (اتاق گرم) است.طبق این روایت هر کسی می تواند طبیب بشود. منشا تمام بیماری ها این سه تاست. یک سوم بیماری ها، معلوم غلبه خون است و یک سوم بیماری ها، معلول غلبه صفرا و سوداست و یک سوم معلول غلبه بلغم است. فقط باید کسی باشد که بتواند تشخیص دهد. این همه درمان های گوناگون و پیچیده ندارد. این تعدیل، کلی و پایه است.روایت از امام صادق (علیه السلام) داریم که به طبیبی فرمودند: کسی که تب دارد با چه درمانش می کنی؟ گفت: با این دارو های تلخ درمان می کنم. فرمودند: سبحان الله، خدایی که می تواند با تلخ خوب کند، با شیرین هم می تواند. روایتی دیگر هم به همین صورت نقل شده است.درمان با عسل:شخصی نزد پیامبر (صلوات الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: برادرم مبتلا به اسهال شده است. فرمودند: به او عسل بده. به او عسل داد و برگشت. گفت: به او عسل دادم، اسهالش شدید شد. فرمودند: خداوند درست فرمود. بلکه شکمش دروغ گفت. برگرد و دوباره به او عسل بده. بار دوم عسل داد و خوب شد. اتفاقی که افتاد این بود که، در مرحله اول اعتقاد نداشت. خواهیم خواند که اعتقاد در درمان اثر دارد.پیامبر (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: خدا درست و راست فرمود. امروزه طبیب می گوید: عسل نخور. باید بگوییم خداوند (تبارک و تعالی) می فرماید. اگر شخص خوب نشد، بخاطر عدم اعتقاد است.درمان با شراب و نبیذ و استفاده از مسکن:استفاده از مسکن نهی شده است. روایت داریم که: شخصی به نام ابن ابی یعفور، زمانی که مبتلا به این درد ها می شد و زمانی که دردش سخت می شد، مقداری از نبیذ می خورد و دردش تسکین می یافت. بر امام صادق (علیه السلام) وارد شد و خبر داد از دردش و اینکه وقتی نبیذ می خورد، دردش تسکین می یابد. امام (علیه السلام) فرمودند: نخور. وقتی برگشت، مجددا مبتلا شد و خانواده اش گفتند: بیا و نبیذ بخور. اصرار کردند تا اینکه خورد. وقتی خورد، تسکین یافت. مجددا نزد امام صادق (علیه السلام) برگشت و خبر داد به این درد و خوردن نبیذ. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ای ابن ابی یعفور، نخور، زیرا این ح