مؤسسه طب الحیات سابقون
اظهار عمل در وقت اولیه آن باعث ترکش می شود! اظهار عمل یا تصمیم در وقت جَو اولیه آن باعث تخلیه انرژی
💠 نقش زبان در عمل
اگر قبل از عمل حرف بزنی و آن را اعلام کنی
باعث سستی و ضعف ارده و عدم انجام آن خواهی شد (چون انرژی ذخیره شده در مخزن انرژی خالی خواهد شد)
اگر بعد از عمل حرف بزنی و آن را اعلام کنی
باعث شل شدن و ضعف عمل، عدم مداومت و ترک آن خواهی شد (چون انرژی ذخیره شده برای مداومت و یا کارهای بعدی تخلیه می شود)
پس بهترین کار این است نه قبل از عمل حرف بزنی و نه بعد از آن
سالک باید یاد بگیرد حرف نزند بلکه با عمل حرف بزند، خودِ عمل لسان ناطقه ای است که از زبانِ در کام خوش نام تر، و از بلندگوی بام خوش صداتر است...
عمل عقل عاقله ای است که هنگام نیاز خود را نشان و هنگام خطر خود را پنهان می کند.
اگر زبان در کار عمل دخالت کند، عمل قهر می کند و به اهمال کاری می پردازد و اگر در کار عمل دخالت نکند عمل در نهایت به فلاحت می رسد.
زبان نقش کلاج را دارد که برای جا زدن دنده و هماهنگی گیربکس و جعبه دنده نیاز است و نقش «رایزنی» دارد، اما عمل نقش «گاز دادن» را دارد و چشم ها نقش «ترمز» را دارند.
سامان (جواد) ابوالقاضی
( ۲۳ ام رمضان، ۱۳۹۹ شمسی)
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 عوامل فقر و ثروت در روایات
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
🍏 رابطه طب (صحت مزاج) و اخلاق
🔶 طالب معرفت باید صحیح المزاج باشد، اگر علّتی در مزاج هست باید به معالجه آن بپردازد،
🔹 چه اینکه اگر سودا غالب آید، پاره ای از حرکات سوداویه را شور عشق پنداشته و مغرور گردد،
🔸 و اگر صفراء و حرارت غلبه کند، خشکی مغز و خفقان قلب و سوء الخلق فوق العاده حاصل گردد،
🔹 اگر بلغم زیاده باشد، قصور در فهم دقیقه پیدا خواهد کرد.
📚 تذکره المتّقین (مرحوم آیت الله شیخ محمّد بهاری)، صفحه ۱۲۶
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 قانون مهم ممانعت
🔸 از امام حسن عسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: «مَنْ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يَمْنَعَ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يُعْطِي. بحارالانوار، ج ۷۵، ص۳۸۰» یعنی: كسي كه ممانعت را نيكو نداند، نيكو نمي داند كه به ديگري عطا كند.
🔻 این روایت چون حکمت و قانون کلی است، دارای چند معناست که بیان می شود و به شرح زیر است؛
👈 معنای اول:
▫️ كسي كه ممانعت از بدی ها را نيكو نداند، نيكو نمي داند كه به ديگري خوبی ها را عطا كند. لذا اگر کسی از بدی ممانعت کرد میزان صدق عطای او مشخص می شود. عطا کردن بدون ممانعت از بدی، یک طریق گول زدن است، مانند فرزندی که والدین را شب و روز اذیت می کند و هر روز بوسه بر دستان آن ها میزند، این خیر او و بوسیدن، چون ممانعت از بدی ندارد، به درد نمیخورد.
👈 معنای دوم:
▫️ کسی که ممانعت از اتلاف وقت ندارد، نمی داند چگونه برنامه بریزد و به آن عمل کند و در برنامه ریزی و عمل به آن نیز کوتاهی خواهد کرد. چون زمان مانند الآکلنگ و یا ترازوست، یک طرف آن ممانعت است و طرف دیگر آن اعطاء. اگر زمان اتلاف شود، قسمت بعدی، یعنی اعطاء سبک می شود، یعنی اهمیت خوبی به برنامه داده نمی شود و برنامه ریزی بهم میریزد. برداشتن تلف کننده های وقت و سارقان زمان از زندگی، ضامن انجام برنامه ریزی است. بیخود هزار جور برنامه ریزی نکنیم و ایراد به برنامه ریزی ها نگیریم، مهم ممانعت از عوامل اتلاف وقت است نه برنامه ها.
👈 معنای سوم:
▫️ يعني هر كس در نگه داري مال كوتاهي كند به يقين در بخشيدن آن هم كوتاهي مي كند و آن را عطاء نمي كند. مالی که ممانعت نشود از اسراف و اتلافش، توفیق اعطا و انفاق پیدا نمی کند. طبق یک تحقیق میدانی مختصر عرض میکنم که غالب کسانی که اهل انفاق نیستند، اتفاقاً اهل اسراف هستند، و از ترس کم شدن پول انفاق نمی کنند و حال اینکه خداوند متعال برکت و بازگشت آن را ضمانت کرده است.
👈 معنای چهارم:
▫️ کسی که ممانعت از گناه ندارد، در انجام مستحبات دچار سردرگمی می شود و توفیق انجام مستحب اصلح را ندارد. سازنده ترین و اصلح ترین مستحب نصیب کسی می شود که جلوی گناه را گرفته و زمینه آرامش را با این کار برای خود فراهم کرده و نتیجه آن این است که خداوند عقل او را هدایت می کند به بهترین عمل مستحب. اما تا وقتی گناه میکنی، در انجام مستحبات دچار انتخاب اشتباه هستی. گناه که نباشد نیاز سنجی انسان قوی می شود، اما تا وقتی گناه زیاد میکنی، تعادل نداری و در میدان معنویت نمیتوانی بهطور موفق بدرخشی.
🔹 مشکل ما در اعطاء بخاطر عدم رعایت اصلِ قانون ممانعت است. باید اول جلوی بدی را گرفت، خانه را از کثافات تخلیه کرد و تمییز کرد، بعد مهمان دعوت کنیم.
💖 در روز عید تولد مولای عزیزمان، همه دار و ندارمان، یوسف آل طه، صاحب وجه الأقمر و جبین الأظهر و المقامةِ الشامخةِ الکبری، المهدی العلیا (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، عیدی حقیر به شما عزیزان، این حدیث پدر بزرگوار مولایمان باشد که عرض شد، که سرلوحه زندگی قرار دهیم که تا ممانعت از بدی نکنیم، در سلوک و زندگی مادی و معنوی موفق نخواهیم بود. ان شاء الله خداوند توفیق دهد در تخلیه وجود از گناهان و بدی ها موفق باشیم و ثواب این تلاش برای ترک گناه هدیه شود به حضرت صاحب الزمان(عج) که قطعاً لبخند رضایت ایشان بدرقه راه ماست و چه بسا از خیلی مستحبات بدون ترک گناه، برای ما کارساز تر و قوی تر و نورانی تر باشد.
سامان (جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
امام جواد (ع) : با سرمایه امید باید به دنبال حوائج رفت.
امام صادق (ع) : از ما نیست کسی که به رحمت خدا امید نداشته باشد.
امام صادق (ع) : نومیدی از رحمت خدا سردتر از زمهریر است.
پیامبر اکرم (ص) : امید، رحمت خدا برای امّت من است. اگر امید نبود مادری فرزند خود را شیر نمی داد و کسی درختی نمی کاشت.
امام علی (ع) : ایمان بنده به یقین نپیوندد مگر این که امیدش به کرم الهی بیش تر از اطمینانش به حال خویش باشد.
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
🍽 دلی از عزا درآوردن !
هر کسی که خوشی حقیقی
و زندگی با خدا را پیدا نکرده
و لذت با او و دین و محبت
اولیاء و دوستان خدا را پیدا نکرده
دلش پر غم است،
و یک دلخوشی های جایگزینی دارد.
بهتر بگویم
هر کسی به یک شکل آن غمش را برطرف می کند.
دنیا برای این افراد غم خانه است.
رستوران ها و غذا خوری ها
جایی است که انسان ها میروند
دلی از عزا دربیاورند و برای دَمی
آسوده و آرام باشند...
کسی که خوشی او شکم باشد، امیرالمومنین (علیه السلام) در مورد این انسانها تعبیر می کند به اینکه: همها علفها؛ هم او علفش است.
راحتی او به این است که تغذیه خوبی داشته باشد؛ چون راحتی دیگری ندارد، راحتی از نماز نمی برد، راحتی از ذکر خدا نمی برد، حلاوت ذکر خدا را نچشیده؛ حلاوت دنیایی هم نداشته باشد دیگر زنده نیست.
کسی که همتش شکم باشد نمیتواند استقامت داشته باشد...
کسانی که حلاوت اینجا (دنیا) را کم کردند تا حلاوت معنوی برایشان زیاد شود، اینها می توانند استقامت کنند...
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 همیشه میگویی تو بیا، خُب یکبار هم تو برو!!!
🔊 کربلایی سید احمد نجفی
#بسیار_شنیدنی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
#رفع_فشارخون
#فشار_روی_قلب
دوستان در مورد فشار روی قلب... سر درد های روی پیشانی، و ... میپرسند...
اکثراً از فشار خون هست اینها... و با راهکار ساده سیر خوردن حل میشه...
✅اگر هر روز دستکم یک حبه سیر بخوریم چه اتفاقاتی در بدن ما رخ خواهد داد؟
✍ سیستم ایمنی بدن شما تقویت خواهد شد. فشار خون شما تنظیم می شود؛ سیر باعث باز شدن رگ ها و کاهش فشار شاهرگ ها می شود. در نتیجه مصرف مداوم سیر از دست سردرد، فشار بر روی قلب و گرفتگی سینه و فشار خون بالا راحت خواهید شد.
حافظه شما تقویت خواهد شد.
مو و پوست شما شرایط بهتری خواهد یافت.
سیر درد دندان را شدیدا کاهش می دهد.
مصرف سیر شما را لاغر خواهد کرد.
پزشکان مصرف مقادیر زیادی سیر را در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی کنند. کودکان زیر ۷ سال نیز نباید مقدار زیادی سیر مصرف کنند.
باید دو هفته قبل از انجام جراحی از مصرف سیر دست بکشید زیرا سیر باعث رقیق شدن خون میشود.
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 همهٔ خواب ها تعبیر دارند، اما هر خوابی ارزش تعبیر ندارد!
🔸 بنده خدایی تعریف میکرد؛ « خواب دیدم در یک جمعی بودیم که همه عالم بودند
و امام زمان علیه السلام در هیئت یک انسان ۴۰ ساله
در رأس مجلس نشسته اند و باقی افراد دور آن شمع عزیز جمع هستند
بعد حضرت جواب سوالات علما را میداد
بنده هم اجازه گرفتم و سوالم رو پرسیدم؛
گفتم آقا جان؛
راه تشخیص مکاشفات شیطانی از الهی
و خواب درست از نادرست چیست؟
حضرت جواب جالبی فرمودند:
فرمود:
ما مکاشفه شیطانی و الهی و یا خواب درست و یا نادرست نداریم!
همه خواب ها و مکاشفات درست هستند.
اما فهمیدن تعبیرشان سخت است.
اگر تعبیرش را بدانی میفهمی درست است.
علت اینکه بعضی این تقسیم بندی را میکنند چون تعبیر نمیدانند.»
🔹 البته این مطلب مورد تأیید علما نیز هست، همانطور که علامه جوادی آملی (حفظه الله) میفرماید:
انسان هر چه می بیند حق است، اضغاث احلام این است که قدرت تشخیص ندارد.(جوادی آملی شرح فصوص، ج64 دقیقه 14.40)
🔻پس بقولی ما اضغاث احلام نداریم، چون اضغاث احلام یعنی بسته های بی ارزش و اضغاث احلام را به اعتبار حیثیت گم شدن تعبیر در کانال های زیاد است، که ارزش تعبیر را کم و یا تعبیر را سخت می کند. بخاطر همین معبر برای عدم اسراف وقت و صرف کردن قدرت و انرژی تعبیرش در کانال های پر پیچ و خم، و کم ارزش داشتن این همه انرژی برای یک تعبیر بی اهمیت آن را اضغاث احلام نام گذاری می کند.
پس تعبیر دارد، اما بی ارزش است، و فایده و ارزش تعبیر ندارد.
در مکاشفات که ما بین خواب و بیداری است نیز همینطور است.
سامان(جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 چشمت را ببند و بیرون را نگرد!
🔻 چرا چشم ما امام (عج) را نمی بیند؟
👈 در دعای بعد از زیارت آل یس در مورد امام زمان (عج) تعبیر «نور چشمهای آفریدگان» به کار برده شده است. از نور چشم به چشم نزدیک تر چیست؟ پس هم معلوم شد امام زمان (عج) چقدر به ما نزدیکند و هم معلوم شد که چرا چشم ما امام زمان (عج) را نمیبیند. چشم که نمیتواند نور چشم را ببیند، چشمت را ببند و بیرون را نَگرد.
🔊 حاج میرزا اسماعیل دولابی (ره)
آری امام زمان (علیه السلام) را ابتدا باید در قلب پیدا کرد و سپس در بیرون از وجود چهره ی ملکوتی و جبروتی اش را زیارت کرد. قلبی که یاد مولایمان صاحب الزمان (عج) با آن عجین شده، این قلب کم کم شایسته دیدار می شود و چنین قلبی زود تر از همه آن حقیقت نورانی و مهربانی را ملاقات می کند.
در بیرون دنبال او گشتن به نوعی میشود گفت خطاست....
او را از نزد خود نزدیک تر بجوی...
یار نزدیک تر از من به من است...
وین عجب تر که من از وی دورم...
کسی که نزد ما حاضر است، در کوچه پس کوچه نباید دنبالش گشت...
باید آرام شد و او را در قلب پیدا کرد...
ج_الف
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
مؤسسه طب الحیات سابقون
😅👇👇👇👇👇👇
🎥 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز می گوید؛ هر علامت بیماری را کرونا بدانیم!!! الان فصل سرماخوردگی نیست!!!
دو کلام بی اساس!
در سالیان گذشته به علت تغییرات فصلی و سرد و گرم شدن مکرر هوا در فصل بهار، بیشترین سرماخوردگی ها را اول در فصل بهار داشتیم و بعد اوائل پاییز و در پایان در اواسط سرمای زمستان.
الان نمیدانم چه اتفاق خاصی افتاده که از نظر این آقایان بهار فصل سرماخوردگی نیست، در حالی که از زبان خود این آقایان، سرماخوردگی بهار سخت تر هست، چون با حساسیت فصلی بهار مخلوط می شود، طبق نظر کارشناسان؛
درمان سرماخوردگی در فصل بهار میتواند گاهی بسیار دشوارتر از درمان سرماخوردگیهای زمستانی باشد. درواقع در فصل بهار به علت وجود آلرژی، تغییرات ناگهانی دما و ویروسها، افراد مستعد بروز نشانههای مختلفی از سرماخوردگی هستند که گاهی تا هفتهها به شکل مزمن باقی میمانند.
سرماخوردگی بهاری ترکیبیست از چند مشکل مختلف که می تواند باعت کلافگی و از بین رفتن آرامش افراد شود. اما فارغ از مراجعه به پزشک و استفاده از تکنیک های درمانی می توانید از برخی از روش های جایگزین نیز برای درمان خود استفاده کنید:
_در غذاهای خود بیشتر از سیر استفاده کنید. سیر نه تنها خواص ضدعفونی دارد، بلکه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد.
_بیشتر ویتامین Cمصرف کنید. مصرف میوه هایی مثل توت فرنگی، کیوی، پرتقال و لیمو ترش و لیمو شیرین می تواند در درمان سریعتر شما موثر باشد.
_اگر علائم آلرژیکی مثل سرفه، عطسه و بیرون ریختن پوست نیز دارید، بهتر است کمتر از خانه خارج شوید یا از اطرافیان بخواهید برایتان گل تازه نیاورند.
_بیشتر ماست بخورید چرا که ماست می تواند مشکلات گوارشی شما را نیز کنترل کند.
_برخلاف تصور بسیاری از افراد مصرف فلفل می تواند نقشی مفید در پاکسازی مخاط بینی و سلامت ریه ایفا کند.
_چای عسل دارچین از دیگر خوراکی های مفید برای پاکسازی بدن محسوب می شود.
_سعی کنید زنجبیل را نیز به خوراکی هایی که روزانه مصرف می کنید بیفزایید.
_از طبخ و خوردن غذاهای سرخ شده و چرب خودداری کنید.
_هوای بهاری متغیر است بنابراین سعی کنید همیشه لباس های سبک و گرم مثل سویی شرت با خود همراه داشته باشید.
🔻 بنابراین این آمارهای زیاد نیز مشکوک است و احتمال اینکه قدرت آزمایشات و آزمایشگاه ها ضعیف باشد و بیشتر سرماخوردگی ها را کرونا محسوب کند زیاد است، و الا انقدر بی حساب آمار کرونا بالا نمی رفت...
👈👈 ضمناً توجه کنید؛ عامل اصلی وخیم شدن کرونا و یا مرگ و میر در اثر آن بخاطر «ترس» و در نتیجه «پایین آمدن سیستم ایمنی بدن» است، از سرماخوردگی ها نترسید، و بیخود آزمایش ندهید، تا جایی که میتوانید با توصیه های کلی که برخی از آن ها بیان شد، خود درمانی کنید و اگر بهبود نیافتید بعداً اگر خواستید اقدام به آزمایش کرونا کنید.
#ج_الف
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 توصیه های اهل معرفت در رعایت آداب روزه داری:
۱- حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت کنید.
خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به روی تان باز شود.
۲- یکی از مهم ترین حالت های بندگی خصوصاً در رمضان المبارک، حالتی است که توصیه ى مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» است.
فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده ى عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد.
حتماً در روز یک سجده ى طولانی داشته باشید.
۳- آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله!
آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید:
"کمیت گرا نباشید؛ کیفیت جو باشید!"
دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بلكه درپی هضم آنها باشید!
غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان تان شود.
بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است.
با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟!
۴- حتی المقدور بر سفره ى خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید.
بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه ی افطار به خانواده و خانه ى شما تعلق گیرد.
در ضمن، هنگام افطار دِلال کنید!
دِلال چیست؟
در اول دعای افتتاح عرض می کنیم: «مدلاً علیک»
"دِلال يعنى ناز کردن"
هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون براش روزه گرفتید وحضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه ى اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: "اگر حاجتم را بدی، افطار می کنم!"
به این حالت می گويند دِلال؛
معجزه می كند!
۵-رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای«حُسن خلق» است.
با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید.
همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید.
لحظه ى عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است!
۶- کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک »به ساحل نجات می رسد!
از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید.
البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی دل شکسته داشتن است.
۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما "لیلة القدر” باشد که جان رمضان است.
در این خصوص، سخن زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»
فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه!
۸- این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست.
در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد!
۹- در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة (عج)نبايد منقطع شود.
روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.
✍ استاد صبر آمیز
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
🌹 #دلنوشته
وقتی از برخی تجربه گران نزدیک به مرگ و برزخ شنیدم که در بهشت برزخی
قُو زیبا در آب با آدمی سخن می گوید و به او عشق می ورزد
همچنین در و دیوار بهشت با آدمی حرف میزنند و ورود او را به بهشت تبریک می گویند
و
قطره آب حرف میزند و عالَمی دارد
و پرندگان آسمان نزدیک آدمی می آیند و با او هم سخن می شوند
و....
امروز سراسیمه خود را به قُمری شیرین چهره ای که در پارکینگ خانه ما لانه کرده رساندم و با ذوقی سرشار به او سلام کردم
اما قدری در چشمانم نگریست و هیچ سخن نگفت! حتی سر هم تکان نداد! لال لال!
یک دنیا دلم گرفت!
که چقدر دنیای گنگ تلخ است!!
آری باید گفت؛
«کلام» مصدر عشق است.
اصلاً هیچ چیز بی کلام مزه نمی دهد.
مرا با سکوت قهری است بی آشتی...
مرا از دار الکلام به دار السکوت آورده اند....
شدیداً فطرتم فریاد می زند که «بهشتِ کلام» جای من است.... دوست دارم به اصل دولتم برگردم که ما را در این سکوت خانه جای باقی ماندن نیست...
دنیا گنگ خانه ی کَر صفتان است...
گویا «قرآن» معجزه ی رب شد، تا به انسان آخر الزمانی بفهماند دوای تمام درد های تو «سخن و کلام» است.
خدای بی زبان، خدایی است که هر چقدر مهندس خوبی باشد و خوب بسازد اما اگر خود همانند معشوقه ای شیرین سخن در آن با کلامش دلبری نکند، آن معماری ارزش چندانی ندارد... و چون خدای ما کلام دارد و سخن می گوید، در تمام ساخته هایش سخن ها دارد با اهلش...
خدایا با من سخن بگو....
اله من وقتی اله است که.... سخن بگوید...
قدری با تو صمیمی سخن بگویم؛ فقط با سازه هایت دل من نمی رود... قدری برایم حرف بزن...با حرف زدنت دلبری کن برایم...
خوش به حال موسی تو... همیشه با تو سخن میگفت و از تو سخن میشنید...
مرا دردی است بی درمان
با سخن هایت دوایش باش...
ماه شعبان گفتیم واسمع ندائی اذا نادیتک...
یک ماه تو شنیدی...
حالا آماده ایم ماه رمضان تو صحبت کنی...
فحینئذٍ انا اسمع ندائک اذا تُکلمنی...
بسم الله...
کل وجودی سمع و اُذن فی شهر رمضان... کل وجود من در ماه رمضان، گوش است برای شنیدن صدای سخن تو ای دوست...❤️
واجعل حظنا فی شهر رمضان کلامُک...
✍ جواد ابوالقاضی
رمضان سال ۹۹ شمسی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 لذت ترک گناه!
آیت الله بهجت (ره) فرمودند:
[ اگر انسان، در مواقع شدت و خطر «در صحنه های گناه» خدا را یاد کند و آن را بر فعل حرام ترجیح دهد، خدا می داند که چه لذتی نصیبش می شود. ]
این است که شاعر می گوید:
اگر لذت ترک لذت بدانی
دگر لذت نفس، لذت نخوانی...
و این سرّی از اسرار است که هنگام حرام، اگر خدا بر حرام مقدم شد، قلب پرده ها بر او کنار میرود، یا شیرینی میچشد و یا شیرینی میبیند، به چشم قلب!
هنگامه گناه، فقط و فقط به فکر بزرگی و عظمت خدا بر فعل گناه باشیم و «قبل از آنکه نشود از گناه فرار کرد، ((فرار کنیم)) »
از اذکار مؤثر نجات عند المعصیه؛ المستغاث بک یابن الحسن، یعنی امام زمان ع به فریادم برس، و ذکر؛ رب صل علی محمد و آل محمد، و ذکر؛ یا هادی المضلین، و ذکر؛ یا ذالجلال و الاکرام یا ارحم الراحمین و به نیت بُعد از معصیت و قرب الی الله از گناه ((فرار)) کردن است، خدا به وجود چنین بنده ای بر ملائکش فخر می کند. حضرت مهدی (عج)، امام عزیز ما به چنین محبی ذوق می کند و عشق می ورزد.
راه جلب نظر خدا و اهل بیت (ع) ترک گناه است، که در آن لذت ها و نعمات ویژه ملکوتی نهفته است. ان شاء الله خدا نصیب کند.
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
مؤسسه طب الحیات سابقون
💠 لذت ترک گناه! آیت الله بهجت (ره) فرمودند: [ اگر انسان، در مواقع شدت و خطر «در صحنه های گناه» خدا
🌟 عزیزانی که تا کنون توفیق ترک گناه داشته اند و مخصوصاً تا پایان ماه مبارک رمضان، توفیق ترک گناه می یابند، مخصوصاً به نحو فرار و یا اگر نبود هر شکل دیگر، مانند پیشگیری از آن و... و در اثر این ترک گناه(( برکات خاص و لذات مادی و معنوی )) برای آن ها حاصل شده، اگر مایل بودند می توانند خاطرات خود را در این باب بنویسند و به ادمین کانال ارسال کنند و ما بدون نام و نشانی، جهت ترغیب مؤمنین و دوستان برای ترک گناه، خاطره شما را به اشتراک خواهیم گذاشت. تشکر از همه دوستان🌷🙏
🆔آیدی ادمین کانال:
@sabqoon
کانال تلگرامی و ایتا:
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نماز و تغییر ژن
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
⁉️ پرسشی از سنخیت بین استاد و شاگرد:
❓سوال:
ببخشید میشه لطف بفرمائید راجبِ ماهیت سنخیت روحی (حالا بین استاد با شاگرد، یا برعکس، و کلا دو دوست سالک یا غیر سالک، یا حتی دو نفر غریبه که نسبت بهم کششی حس میکنند) توضیحاتی بفرمائید...
البته بیشتر سوالم اینه که آیا این؛ نقش سنخیت هست که مثلا من به فلان استاد و مباحثش یا فلان دوست و هم صحبتی باهاش.. کشیده میشم؟
و حالا درخصوص استاد و شاگرد این مسئله چقدر حائز اهمیت هست؟ و دو طرفه است و یا بیشتر از کدام سمته؟
مخصوصا علمایی که در قید حیات نیستند...
و اصلا این سنخیت بر چه معیاری شکل می گیره و مبداءش کجاست؟
🌀 پاسخ:
بله این جذب به صحبت ها و هم صحبتی از روی علاقه سنخیت است.
البته نمیشه این سنخیت را، برداشت کنیم که آن رفیق و یا استاد دقیقاً همانی است که ما میخواهیم و آیا به درد ما میخورد و یا خیر.
این حرفا برای زمانی است که شما در فضای حقیقی با دو سه نفر استاد و شاگرد هم دم هستی... نه اکنون که در فضای مجازی که یک دشت و فضای بزرگ است... شاید هزار تا هم سنخ پیدا کردی...
اما آن سنخیت که با باطن شما گره بخورد و شما را بالا بکشد، معلوم نیست این فرد همانی باشد که فکر می کنید...
سنخیت بجز همدمی و هم زبانی... علائم دیگری داره مثل؛ ارتباط روحی، خواب، تایید شده از طرف دیگران و اهل بیت ع برای شما...
و از همه مهم تر کِشش خیلی زیاد و عاشقانه... از علائم سنخیت واقعی است، اما به هر حال زمان باید بگذرد... تا واقعیت را به عینه مشخص کند.
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 معنی لبّی رزق
تا «جنسیت» و «سنخیت»
میان مرزوق و رزق نباشد
هیچ شیئی رزق شیئی نمی گردد.
و این معنای لبی رزق در جمیع مراتب وجود از غیبیّات و شهودیّات و جسمانیّات و روحانیّات و عرضیّات و جوهریّات جاری و ساری است.
چنانچه شیء طیب و حلال رزق ذاتی و اولیٰ شخص اطیب و حلال است، و میان این دو تجاذب است، و همچنین شیء خبیث رزق ذاتی و اولیٰ شخص خبیث و حرام است، تجاذب بین آن هاست.
لذا رزق هر کس از اشعه و اظلال آن شخص است.
✍ برگی «خلاصه» با قلم روان
از کتاب گوهر شب چراغ
سامان(جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
⁉️ پرسش بعدی در مورد سنخیت
❓سائل و سؤال؛
ممنونم ازتون
ببخشید دو سه تا سوال ایجاد شد برام؛
یکی اینکه پس به فضای مجازی نمیشه تکیه کرد؟! یا استثناءات هست براش؟
حتی با کسانی که در قید حیات نیستن چطوریه؟ که مثلا با کتاباشون یا صوت هاشون و یا رفتن بر سر مزارشون مانوس میشیم...
و اینکه کشش خیلی زیاد و عاشقانه چطوریه اگه کمی توضیح بدید؟؟
سنخیت که می فرمایید به کشش ارواح هست و... یعنی مربوط به طینت ها میشه؟ یا مثلاً مربوط به نقاط مشترک اعتقادی و هم مسلکی یا چی؟
🌀 پاسخ؛
تکیه بر هر هیچ چیز نداریم
همیشه توکل داریم
برای فهم حقایق باید صبر کرد
و جوانب را دید
بعد اعتماد کرد.
مرده و زنده فرقی ندارد.
کِشش عاشقانه... یعنی مدتی در فراق او گریه کنی یا به شدت در شب و روز به یادش باشی... شب خواب را از سرت بگیرد... به شدت کلامش در جانت بنشیند و دیدارش تازه ات کند و دیدنش واله ات گرداند... ناخودآگاه به سمت او بروی و هر بار که او را ورق بزنی گویا در حال خواندن متن کتاب زندگی خود باشی.... و حداقل برای یک تا چند ماه چُنین بی تاب او باشی و دارای علائم فوق... .
سنخیت می تواند هم از طینت باشد و فطری و خاص و هم اعتقادی مسلکی... بستگی دارد تو که را برای چه خواهی... هر هم سنخی، هم سنخ روحی تو نیست... شاید با تو در مسلک و اخلاق و اعتقاد هم سنخ باشد و نه روح... هم سنخ روحی همانطور که عرض کردم نوع کِشش در آن فرق می کند...
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 دیگه خدا میخواد چقدر مایه بگذاره؟!
حدیث از رسول گرامی خداست
(صلی الله علیه و آله و سلم)
فرمود:
مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور»؛
هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماههاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد.
منبع: فضائل الاشهر الثلاثه ص97 ، ح82 و کتاب بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص341
👈 سوال؟!
دیگه خدا چقدر میخوای مایه بگذاره؟! 🤔🤔🤔🤔🤔
تا اینکه در این ماه با او رفیق شویم
و کلامش را بشنویم و با او همنشین شویم....
عظمت های عبادات ماه رمضان از باب قناعت نیست که بگی روزی یه آیه و چند آیه بخوانم بسمه... نه... بلکه از باب تشویق است... ماه رمضان ماه سبقت است، امام رضا علیه السلام روزی ۱۰ جزء میخواندند و هر سه روز یک ختم قرآن داشتند. هر چه بیشتر بخوانی بهتر...
ماه قرآن... حیف است از دست ما برود...
۹ روز از ماه رمضان گذشت...
غافل نباشیم...
#بهشت_از_آنچه_بدان_فکر_میکنید_نزدیکتر_است
#ماه_رمضان
#ماه_بندگی
#ج_الف
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 اسرارِ «سؤال؟»
سائل (پرسشگر) وقتی به جواب سؤال میرسد که، نسبت خودش را با مسئول (پرسش شونده یا جوابگو) مشخص کند؛
اگر با مسئول غریبه اید؛ سوال بی جواب است، و لو اینکه پاسخ بگیرید!
اگر با مسئول آشنایید؛ سؤال جواب میگیرد، ولی پیچیده!
اما اگر با مسئول رفیق هستید؛ به شکل آسان هم سؤال مطرح می شود و هم جواب را میگیرید!
باید با مسئول رفیق شد، راه رفاقت با مسئول ترک سؤال در مورد خودِ مسئول هست!
به میزانی که فضولی در نزولی.
اگر از مسئول او را خواستی
و درباره خودش فضولی نکردی
آن وقت راه «سؤالِ درست» باز می شود.
سائل اگر درست جلو برود
مسئول نظر می کند
سائل فضول، مانع فضائل می شود!
حالا سؤال درست چیست؟!
سؤال درست
سؤالی است که در آن
سائل در سؤال نحوه ای از اتحاد با مولا را بخواهد، نه افتراق!
اکثر سؤالات ما
با خدا و اهل بیت (ع)
نحوه ای افتراق حاصل می کند
و نه اتحاد.
اگر در سؤالت
بین سائل و سؤال و مسئول اتحاد یافتی
و حس کردی هر سه یکی شده اند
به مقام تسلیم رسیدی.
برای برخی رسیدن به میرزا علی قاضی (ره) و امام زمان (ع)، فراموش کردن خداست.... پس نباید از اول آن ها را درخواست کرد. چون سؤالشان باعث افتراق آن ها با خدا می شود!
قاضی وقتی برای من قاضی است که جای قاضی الحاجات را نگیرد...
ولی الله وقتی برای من ولی الله است که جای ولی الحسنات را نگیرد...
فهمیدن ظرفیت، از بهترین چیزهایی است که سبب رشد عجیب معنوی میشود! زمان شناسی سؤال نیز از ظرفیت بالا شکل می گیرد!
ظرفیت هر کس به میزان بخشش اوست.
به میزانی که میتوانی ببخشی
به همان میزان ظرف داری.
اگر کسی خودش را نبخشد، ظرفیت استاد ندارد.
اگر کسی استاد را نبخشد، ظرفیت امام را ندارد.
اگر کسی امام را نبخشد، ظرفیت توحید را ندارد.
اگر کسی توحید را نبخشد، ظرفیت وحدت را ندارد.
و... همینطور.
بخشیدن به دو معنا است:
۱) بخشیدن» یعنی گذشتن.
۲) بخشیدن» یعنی هدیه دادن.
حال طبق معنای اول چه چیز از خودمان را ببخشیم؟!
گناه و نقص خود را.
و طبق معنای دوم چه چیزی را هدیه کنیم؟!
ثواب خود، کمال خود.
خوف عالی یعنی؛
ترس از دست رفتن رجاء به خداوند.
و رجاء عالی یعنی؛
امید به داشتن خوف از خداوند.
و این تساوی الاحساس است.
یعنی از ترست خوشحالی و از امیدت ناراحت!
اما اگر کسی خوفش زیاد شد
رجاء کم می آورد
کسی که رجاء کم بیاورد
خوف او را میخورد...
این است که خائف غم خوار است...
و اگر کسی رجائش زیاد شد
خوف کم می آورد
کسی که خوف کم بیاورد
رجاء او را رها می کند...
و این است که راجی بی عار است...
بهترین سؤال، سؤالی است که مسئول مطرح کند و خود جواب دهد، و راه آن این است که سائل در حالت تساوی الاحساس و العاطفه باشد. چون غلبه هر یک از خوف و رجاء، سؤال را از دست مسئول خارج، و به نوعی از اتحاد خارج و به افتراق و انحراف می کشاند. فتأمل.
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
👈✅ (شب سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) #ماه_مبارک_رمضان
#دعای_مجیر، دعایی است که شأن رفیع و جایگاه بزرگی دارد. این دعا از پیامبراکرم صلّی الله علیه وآله نقل شده و ایشان از جبرئیل(علیه السلام) شنیدهاند.
▫️هرکس این دعا در ایامالبیض ماه رمضان بخواند، گناهانش آمرزیده میشود، هرچند به تعداد قطرات باران، به تعداد برگ درختان و به تعداد ریگ بیابان باشد.
مصباح کفعمی,/ ص268
#اعمال
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 حالات ویژه مرحوم علی صفائی حائری
در لحظات لذتبخش انس با ایشان اغلب این فکر از ذهنم عبور میکرد که اینکه یک عالم است و اینهمه شیرین پس لذت همراهی با امام زمان عج چگونه است؟!!؟
تمامی موقعیتهایی را که میتوانست به خاطر همنشینی با بزرگان به دست بیاورد که خیلی هم توصیه میشد به خاطر اراذل و اوباش بی آبرو و در به در هایی که من و امثال من دامن از آنها میکشیم رها میکرد و گاهی سالها روی یک دزد معروف بی آبرو سرمایه گذاری کرد تا از او یک زاهد ساخت.
میگفت وظیفه روحانی این نیست که خوبها را دور خود جمع کند بلکه روحانی مثل یک دلاک حمام است آلوده ها باید پیشش بیایند تا پاک شوند
گاهی بعضی از اراذل در خانه اش دعوا میکردند و فحشهای رکیک به یکدیگر میدادند. صفایی بخاطر آنها سرزنش میشد. ولی میگفت اینها آلودگی هایشان را اینجا میریزند نه در کوچه و بازار در میان زن و بچه ی مردم
چنین سلوکی نیازمند سینه ای فراخ و عشقی سرشار است تا بتواند تحمل کند و کم نیاورد و در انتها خود را مقصر بداند
میگفت؛ کسی که در طول روز روابط بسیاری را ناگزیر و از سر تکلیف تجربه میکند کدر میشود, او نیازمند شبهای پرباری است تا با تجربه ی انسش خستگی در کند و عشق تازه کند تا در محراب فردا هیچ سائلی را رد نکند.
در طی بیست سالی که با او محشور بودم و علاوه بر جلسات هفتگی و محرم و شبهای قدر در سفرهای بسیاری همراهش بودم یادم نمی آید از خدا سخن گفته باشد و عاشقانه و بی قرار اشک نریخته باشد. صفحات یادداشتهایی که برای حضرت حجت ابن الحسن العسکری عج نوشته است سرشار از رد پای اشکهای اوست. نهج البلاغه ای را که مثل قرآن کریم ختم میکرد مثل شاعری میخواند و تفسیر میکرد که قادر به جلوگیری از سیل اشکهایش نیست. من افسانه های عاشقانه عرفا را با چشم خود در واقعیت دیدم.
اگر کسی میخواهد مراتب اندیشه و سلوک صفایی را بچشد در منظومه بلندی که خطاب به مولی الموحدین ع با عنوان تو به من آموختی سروده است را بخواند و تأمل کند.
✍ نصرت اله تابش
از شاگردان استاد صفایی حائری ره
نقل شده در محفل علمی معنوی دوستان
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
🌷از جملات زیبای استاد علی صفایی ره
_دل آدمی بزرگ تر از این زندگی است و این، راز تنهایی اوست.
_ کفر متحرک به اسلام می رسد ولی اسلام راکد پدربزرگ کفر است. سلمان ها در حالی که کافر بودند حرکتشان آن ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند رکودشان آن ها را به کفر پیوند زد.
📘 حرکت، ص 11
_ تو نخواه که در روز اول تصمیمت، دلی را داشته باشی که زنده دل ها پس از سال های سال آباد کرده اند و قلب سلیمی را صاحب شده باشی که رسول ها با یک عمر ریاضت و رنج ساخته اند و به نزد خدا آورده اند.
📙 صراط، ص 14
_ آنها كه روز را با خلق خدا به سر مىبرند بايد شب را با خدا باشند و از قرب او رزق بگيرند و از چشمهی شب سيراب شوند، تا بتوانند بار برخوردهاى سنگين و درگيرىهاى مستمر روزشان را به دوش بگيرند.
📗 انتظار، ص 98
#عین_صاد
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon