🛑 ساعت حدود ۱۰ صبح عاشورا/ آغاز نبرد تن به تن و حمله سراسری سپاه کوفیان
▪️عمرسعد اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند.
▪️امام(ع) به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران شهید شدند. (تعداد دقیق مشخص نیست تعداد شهدای تیراندازی با تعداد شهدای حمله اول ۵۰ نفر ذکر شده است.)
▪️بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند.
▪️عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
▪️بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین (ع) حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند.
▪️همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیر انداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیر باران و آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام(ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهر آشوب ۳۸ نفر ذکر کرده است.
▪️اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام(ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند.
🛑 ساعت حدود ۱۱ صبح عاشورا / نبرد تن به تن و دفع حملات کوفیان
▪️بعد از این حملات، امام(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زندهاند نگذارند کسی از بنیهاشم به میدان برود.
▪️آنها برای شهادت با هم مسابقه داشتند. بعضی «در مقابل نگاه امام(ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش میتوانستم وصیتهای تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است».
▪️یک بار هفت نفر از اصحاب امام(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد.
🛑حوالی ساعت ۱۳ در ظهر عاشورا
▪️حبیب بن مظاهر آن فقیه بزرگ موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشتهاند امام(ع) خطاب به اصحاب فرمود: یکی برود با عمر سعد مذاکره کند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کند. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت لشکریان کوفی به کمک هم آمدند و حبیب را پس از محاصره به شهادت رساندند.
▪️امام(ع) از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو میگذارم.»
▪️امام(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام(ع) اقتدا کردند و بقیه به دفاع پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟» و حضرت با نفسی مطمئن به او وعده بهشت داد
▪️۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند.
▪️بعد از شهادت اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر پسر امام حسین(ع) بود او به طرز شگرفی شبیه جدش رسول خدا بود.
▪️البته "الفتوح" عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم یاد کرده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد.
▪️دسته جمعی سوار مرکب شدند تا به دشمن حمله برند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ(رستگاری) صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
اربعین زیارت عاشورا
از روز عاشورا تا اربعین حسینی علیهالسلام، طبق توصیه بزرگان سلوک، شایسته است چله زیارت عاشورا که با صد لعن و صد سلام همراه است، برگزار شود.
بهزودی توصیههای استاد #مؤیدی در این باره، منتشر خواهد شد. همراه بمانید ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ● @ShiaTowhid
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
توحید تشیّع - استاد مؤیدی - اربعین قرائت زیارت عاشورا.ogg
1.88M
«اربعین (چلّه) زیارت عاشورا»
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی
از روز عاشورا تا اربعین حسینی علیهالسلام
~ ۴ دقیقه | ۲ مگابایت
👈 متن زیارت عاشورا | نسخه آیتالله سید علی قاضی
👈 نکات مکتوب این قطعه صوتی
👈 پاسخهای استاد به پرسشهای مربوط به چلّه زیارت عاشورا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ● @ShiaTowhid
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
اربعین زیارت عاشورا
و چگونگی برگزاری آن
• یکم؛
در این اربعین، بهتر است زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام خوانده شود. البته طبق روایتی از حضرت امام هادی علیهالسلام، میتوان تنها به تکرار صدباره عبارت «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» در فراز لعن و عبارت «اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» (طبق نسخه مرحوم آیتالله قاضی) در فراز سلام، اکتفا نمود.
• دوم؛
در این اربعین و در قرائتهای روزانه زیارت عاشورا، باید به مقام نوری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام توجه شود. اصلِ این توجه بسیار اهمیت دارد؛ گاهی حتی با یک «یا حسین» نیز این توجه ایجاد شده و کارها میکند!
• سوم؛
بهتر است زیارت عاشورا در روز عاشورا در یک جلسه و زیر آسمان خوانده شود. نیز تکرار صدباره فراز لعن بهصورت کامل و از «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ…» تا «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» و فراز سلام نیز از «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ…» تا «وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» باشد. اگر این امر ممکن نیست، دستکم بهصورت مختصر بهجا آورده شود.
• چهارم؛
در بین نسخههای زیارت عاشورا، نسخهای که مرحوم آیتالله سعادتپرور در کتاب «ثمرات حیات» (جلد سوم) به نقل از مرحوم آیتالله قاضی ذکر فرمودهاند، معتبرتر است. هر چند نسخهای نیز که مرحوم حاجشیخعباس قمی در مفاتیحالجنان آوردهاند، دارای اعتبار است. نباید تفاوتهای جزئی سبب توقف شود. چنانکه گذشت، اصل و مهم، توجه به مقام نوری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است.
• پنجم؛
طبق نقل مرحوم آیتالله سعادتپرور و بنا بر سفارش بزرگان، بهتر است صبحهنگام، زیارت عاشورا را تا ابتدای فراز لعن خوانده و لعنها و سلامها را در طی مدت روز تکرار کرد. اینچنین و در طول روز، توجهی پیوسته به مقام نوری سیدالشهدا علیهالسلام جاری خواهد بود.
• ششم؛
لعنها و سلامها را حتی میتوان در رفتوآمدها و مانند آن تکرار کرد. هر چند بهتر است در شرایطی تکرار شوند که اسباب توجه فراهم است.
• هفتم؛
اصل این اربعین از روز عاشورا آغاز شده و در اربعین حسینی علیهالسلام به پایان میرسد. اما اگر فرصت روز عاشورا برای شروع اربعین از دست رفت، از هر روز که آغاز شد، چهل روز ادامه یابد.
• هشتم؛
در روزهای میانی این اربعین، اگر یک یا چند روز فراموش شد، پس از روز آخر، به همان تعداد ادامه داده شود تا قرائت چهل روزه زیارت عاشورا تکمیل گردد.
• نُهم؛
دو رکعت نمازِ زیارت، پس از قرائت زیارت عاشورا مورد سفارش است. اگر پس از نماز نیز زیارت علقمه خوانده شود، بسیار شایسته است.
• دهم؛
بانوان محترم، در ایامی که عذر شرعی دارند، فقط امکان بهجا آوردن نماز زیارت را ندارند؛ در این مدت زیارت عاشورا را قرائت کنند.
• یازدهم؛
اگر در مدت این چهل روز، شخص بهصورت غیرعامدانه گناهی مرتکب شود، سزاوار نیست اربعین را رها کند. بلکه بهتر است آن را به پایان رسانیده و اربعینی دیگر را با پاکی و طهارت برگزار کند.
• دوازدهم؛
خطاب سلام در «وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» حضرت علیاکبر علیهالسلام است؛ فراز سلام، شهدای کربلا را مورد خطاب قرار میدهد.
• سیزدهم؛
حقیقت لعن، درخواست محرومیت از رحمت رحمانی الهی از خداوند است که با بروز آن، قدرت ستمکاری از آنان سلب میشود. لعن، رذائل اخلاقی گوینده آن را نیز از بین میبرد.
• چهاردهم؛
بهتر است در این مدت بر فرستادنِ بسیار صلوات اهتمام ورزید.
برگرفته از نکات بیانشده در جلسات وعظ اساتید محترم اخلاق، آیتالله #تحریری، حججاسلام آقایان #مؤیدی، #ایوبی و #وطن_خواه (حفظهماللهتعالی)
👈 متن زیارت عاشورا | نسخه آیتالله سید علی قاضی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ● @ShiaTowhid
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 تک بیتی که حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی(رحمه الله علیه) روزهای آخر عمر زمزمه می کردند.
🔸با بیان حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی(حفظه الله)
🆔 @hamzevasl
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۶، ص ۲۸۱
امام سجاد (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ فِي مَعَانِي اَلْأَخْبَارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ عَنْ تَمِيمِ بْنِ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ زَيْنَ اَلْعَابِدِينَ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُغَيِّرُ اَلنِّعَمَ اَلْبَغْيُ عَلَى اَلنَّاسِ وَ اَلزَّوَالُ عَنِ اَلْعَادَةِ فِي اَلْخَيْرِ وَ اِصْطِنَاعِ اَلْمَعْرُوفِ وَ كُفْرَانُ اَلنِّعَمِ وَ تَرْكُ اَلشُّكْرِ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ ، وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُورِثُ اَلنَّدَمَ قَتْلُ اَلنَّفْسِ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِي قِصَّةِ قَابِيلَ حِينَ قَتَلَ أَخَاهُ هَابِيلَ ، فَعَجَزَ عَنْ دَفْنِهِ فَأَصْبَحَ مِنَ اَلنّٰادِمِينَ ، وَ تَرْكُ صِلَةِ اَلْقَرَابَةِ حَتَّى يَسْتَغْنُوا وَ تَرْكُ اَلصَّلاَةِ حَتَّى يَخْرُجَ وَقْتُهَا وَ تَرْكُ اَلْوَصِيَّةِ وَ رَدِّ اَلْمَظَالِمِ وَ مَنْعُ اَلزَّكَاةِ حَتَّى يَحْضُرَ اَلْمَوْتُ وَ يَنْغَلِقَ اَللِّسَانُ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُنْزِلُ اَلنِّقَمَ عِصْيَانُ اَلْعَارِفِ بِالْبَغْيِ وَ اَلتَّطَاوُلُ عَلَى اَلنَّاسِ وَ اَلاِسْتِهْزَاءُ بِهِمْ وَ اَلسُّخْرِيَّةُ مِنْهُمْ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تَدْفَعُ اَلْقِسْمَ إِظْهَارُ اَلاِفْتِقَارِ وَ اَلنَّوْمُ عَنِ اَلْعَتَمَةِ وَ عَنْ صَلاَةِ اَلْغَدَاةِ وَ اِسْتِحْقَارُ اَلنِّعَمِ وَ شَكْوَى اَلْمَعْبُودِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تَهْتِكُ اَلْعِصَمَ شُرْبُ اَلْخَمْرِ وَ اَللَّعِبُ بِالْقِمَارِ وَ تَعَاطِي مَا يُضْحِكُ اَلنَّاسَ مِنَ اَللَّغْوِ وَ اَلْمِزَاحِ وَ ذِكْرُ عُيُوبِ اَلنَّاسِ وَ مُجَالَسَةُ أَهْلِ اَلرَّيْبِ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُنْزِلُ اَلْبَلاَءَ تَرْكُ إِغَاثَةِ اَلْمَلْهُوفِ وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ اَلْمَظْلُومِ وَ تَضْيِيعُ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُدِيلُ اَلْأَعْدَاءَ اَلْمُجَاهَرَةُ بِالظُّلْمِ وَ إِعْلاَنُ اَلْفُجُورِ وَ إِبَاحَةُ اَلْمَحْظُورِ وَ عِصْيَانُ اَلْأَخْيَارِ وَ اَلاِنْطِيَاعُ لِلْأَشْرَارِ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُعَجِّلُ اَلْفَنَاءَ قَطِيعَةُ اَلرَّحِمِ وَ اَلْيَمِينُ اَلْفَاجِرَةُ وَ اَلْأَقْوَالُ اَلْكَاذِبَةُ وَ اَلزِّنَا وَ سَدُّ طَرِيقِ اَلْمُسْلِمِينَ ، وَ اِدِّعَاءُ اَلْإِمَامَةِ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تَقْطَعُ اَلرَّجَاءَ اَلْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ وَ اَلْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ اَلثِّقَةُ بِغَيْرِ اَللَّهِ وَ اَلتَّكْذِيبُ بِوَعْدِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُظْلِمُ اَلْهَوَاءَ اَلسِّحْرُ وَ اَلْكِهَانَةُ وَ اَلْإِيمَانُ بِالنُّجُومِ وَ اَلتَّكْذِيبُ بِالْقَدَرِ وَ عُقُوقُ اَلْوَالِدَيْنِ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تَكْشِفُ اَلْغِطَاءَ اَلاِسْتِدَانَةُ بِغَيْرِ نِيَّةِ اَلْأَدَاءِ وَ اَلْإِسْرَافُ فِي اَلنَّفَقَةِ عَلَى اَلْبَاطِلِ وَ اَلْبُخْلُ عَلَى اَلْأَهْلِ وَ اَلْوَلَدِ وَ ذَوِي اَلْأَرْحَامِ وَ سُوءُ اَلْخُلُقِ وَ قِلَّةُ اَلصَّبْرِ وَ اِسْتِعْمَالُ اَلضَّجَرِ وَ اَلْكَسَلِ وَ اَلاِسْتِهَانَةُ بِأَهْلِ اَلدِّينِ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تَرُدُّ اَلدُّعَاءَ سُوءُ اَلنِّيَّةِ وَ خُبْثُ اَلسَّرِيرَةِ وَ اَلنِّفَاقُ مَعَ اَلْإِخْوَانِ وَ تَرْكُ اَلتَّصْدِيقِ بِالْإِجَابَةِ وَ تَأْخِيرُ اَلصَّلَوَاتِ اَلْمَفْرُوضَاتِ حَتَّى تَذْهَبَ أَوْقَاتُهَا وَ تَرْكُ اَلتَّقَرُّبِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبِرِّ وَ اَلصَّدَقَةِ وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْبَذَاءِ وَ اَلْفُحْشِ فِي اَلْقَوْلِ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تَحْبِسُ غَيْثَ اَلسَّمَاءِ جَوْرُ اَلْحُكَّامِ فِي اَلْقَضَاءِ وَ شَهَادَةُ اَلزُّورِ وَ كِتْمَانُ اَلشَّهَادَةِ وَ مَنْعُ اَلزَّكَاةِ وَ اَلْقَرْضِ وَ اَلْمَاعُونِ وَ قَسَاوَةُ اَلْقَلْبِ عَلَى أَهْلِ اَلْفَقْرِ وَ اَلْفَاقَةِ وَ ظُلْمُ اَلْيَتِيمِ وَ اَلْأَرْمَلَةِ وَ اِنْتِهَارُ اَلسَّائِلِ وَ رَدُّهُ بِاللَّيْل
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
متن زیارت عاشورا | نسخه مرحوم آیتالله قاضی رحِمهاللهتعالی؛ برگرفته از کتاب «ثمرات حیات» (مرحوم آیتالله سعادتپرور)، جلد سوم، صفحه ۱۰۲.
👈 توصیههای حجتالاسلاموالمسلمین استاد مؤیدی درباره چلّه (اربعین) زیارت عاشورا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ● @ShiaTowhid