هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام سعید بهمنی تبیین کرد:
ضروریات علوم انسانی قرآنبنیان
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه موضوع علم انسانی، کنشهای انسانی است و این علم همجوار با همه علوم است، گفت: ما باید اصطلاحات اساسی قرآن را برای نظریهها پیدا کنیم؛ بهطور طبیعی نظریهها بعد از چند دهه به یک مفهوم مرکزی میرسند و این همان مفهوم بنیادین است.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، صبح امروز، دوم اسفندماه در سیزدهمین همایش بینالمللی «پژوهشهای قرآنی» که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، با بیان اینکه تصور من این است که سنخ سخنرانیها ستادی است و درباره موضوع به بیان دکترینها میپردازند که در حیطه ستادی به اینها نیاز داریم، اظهار کرد: اگر نگاه تاریخی به میراث خودمان داشته باشیم، میبینیم که مشحون از علم انسانی است و انبوهتر از میراث فرهنگ و تمدنهای دیگر در علوم انسانی است.
وی ادامه داد: تولید علوم انسانی از آغاز تاکنون به رغم انبوه و تراکم آن، خودآگاه نبود؛ یعنی در لحظهای که تولید علم کردند توجه به این نداشتند علم انسانی و معنایی که امروز تعریف میکنیم داشته باشند مگر فارابی و ابنسینا. به اعتقاد من کوشش دانشگاه و پژوهشگاههای دیگر به سمت تولید خودآگاه علم انسانی است؛ تولیدات علمی علوم انسانی که به سمت خودآگاهی در حال حرکت هستند در واقع نوعی مقایسه رقبای ما در جهان است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: موضوع علم انسانی کنشهای انسانی است و این علم همجوار با همه علوم است و هیچ علمی را نمیتوان تصور کرد که با علم انسانی همجوار نباشد، چون کنش انسان است و علم انسانی همان علوم را شکل میدهد و سپس متوجه میشویم تمام علوم در سیطره علوم انسانی است که یا به سمت الیالله یا به سمت مطامع بشری میبریم.
بهمنی با اشاره به اینکه هر علمی جز علم وحی که در اصالت خودش منشأ الهی دارد و حتی به پیامبر(ص) هم ربطی ندارد و تنها از جانب خداست، اظهار کرد: در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی افرادی همچون فاروقی و الوانی مؤسسهای در آمریکا تشکیل دادند و برای اسلامیسازی علوم کوشش فراوانی کردند و در این عرصه پیشقدم شدند و بعد از این افراد این خیزش در ایران و کشورهای اسلامی آغاز شد که البته همه اینها به سیدجمالالدین اسدآبادی برمیگردد که شوری در میان اندیشمندان به راه انداخت.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه با انقلاب فرهنگی به این اندیشیدیم که علوم را اسلامی کنیم، اما بعد از چندی از اطلاق اسلامیسازی علوم کوتاه آمدیم، چراکه هیچ علمی جز نظام گزارهها نمیتواند شکل بگیرد، اضافه کرد: در ادامه این روند، مسئله نظامسازی مطرح شد و دیدند برای ایجاد این مسئله به نظریهپردازی نیاز داریم که در اوایل دهه ۸۰، کرسی نظریهپردازی آغاز شد. با توجه به اینکه فقر روشی داریم، روششناسی و ساخت روش توسط نخبگان فکری آغاز شد و هماکنون در این منزل قرار داریم و این همان روش تحقیق معمول است. علم انسانی باید ذیل نظریهها سامان بگیرد نه ذیل نظریه رقیب ما مانند اومانیستها و سکولارها و برای همین به ضرورت روش رسیدیم.
بهمنی با بیان اینکه در میان دانشمندان و مراجع طراز اول ما، تنها شهید سیدمحمدباقر صدر وارد ساخت روش و ساماندهی روش با رویکرد تفسیر موضوعی شد، گفت: تا الان که بنده در خدمت شما هستم، هیچ تفسیر موضوعی را ندیدم که مؤلفهها و مشخصههای منحصر بهفرد تفسیر موضوعی شهید صدر را داشته باشد. تفسیر شهید صدر مسئلهمحور، اجتهادی و منتج به نظریه بود. شهید صدر مسئله را در مقیاس خرد نمیدید بلکه بشری طرح کرده و مسئله بشری را به دامن قرآن میبرد. وی با تکیه بر قرآن تولید اندیشه میکرد و دستگاه فکری میساخت، گرچه خیلی اوقات تولیدات شهید صدر در همایشهای مختلف برده میشود اما نامی از ایشان برده نمیشود.
وی با بیان اینکه شهید صدر یک دامنه نظریه دارد و نظریه استخلاف ایشان یک ابر نظریه است که دانشمندان همدل باید هماندیشی کنند تا به فرجام برسد، گفت: نظریه مفاهیم بنیادین را از این سخن شهید صدر در المدرسه القرآنیه الهام گرفتم که فرمود: ما باید اصطلاحات اساسی قرآن را برای نظریهها پیدا کنیم، اصطلاحات قرآن غیر از زمان جاهلیت است، چون نمیتواند به امانت ارزشهای اسلامی را منتقل کند؛ بهطور طبیعی نظریهها بعد از چند دهه کار دانشمند به یک مفهوم مرکزی میرسند و این همان مفهوم بنیادین است که نظریهها حول این مفهوم شکل میگیرند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: در خلقت عناصر بنیادین قرار داده شده است که استعداد فوقالعادهای دارند؛ در فیزیک ذرات بنیادین پدیدآورنده اشیا هستند و شتابدهندهها را بر همین اساس ساختند. در زیست سلولهای بنیادین را شکل دادند که این قدرت را دارند واحد زیستی کامل را تولید کنند و کنشهای انسانی در دسته کنشهای بنیادین هستند و شماری از دامنه کنشهای دیگر را بهدنبال خودشان دارند و خداوند مفاهیم را به کار برده و این همان مفاهیم بنیادین است.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
واکاوی دلایل نظاممندی علوم انسانی قرآن بنیان
استاد دانشگاه گفت: نگاه نظاممند به موضوعات باعث میشود تا مقولههای مختلف علمی که بر پایه قرآن استخراج شده است به طور کامل تبیین شود و نیازهای علمی و حتی عملی مردم در جنبههای گوناگون به صورت کامل روشن شود.
احد داوری، پژوهشگر قرآنی و استاد دانشگاه در سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی که امروز دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، به ارائه مقاله «واکاوی دلایل نظاممندی علوم انسانی قرآن بنیان» پرداخت و اظهار کرد: در تبیین علوم انسانی قرآن بنیان میتوان به صورت جزئی از نگاه همان علم خاص به مسئله نگاه کرد و هم میتوان با نگرش کلان و با در نظر گرفتن ارتباطات علوم مختلف با علم مورد بحث، به صورت نظاممند به بررسی و واکاوی مباحث آن علم پرداخت.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی ادامه داد: نگاه نظاممند به موضوعات باعث میشود تا مقولههای مختلف علمی که بر پایه قرآن استخراج شده است به طور کامل تبیین شود و نیازهای علمی و حتی عملی مردم در جنبههای گوناگون به صورت کامل روشن شود؛ اگر مثال سادهای از مشکلات جامعه بزنیم به بحث عفو رهبری اشاره کنیم که عفو جدید است و از دیدگاه قضایی به تنهایی کفایت نمیکند بلکه نگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و نظامی داشته باشیم.
این پژوهشگر اضافه کرد: به شکل اتمیک نمیتوان به موضوعات علمی نگاه کرد بلکه باید دلایل نظاممند قرآنی باشیم؛ در نظاممندی باید توجه داشته باشیم که برای بررسی مسائل علمی از روش خاصی استفاده کنیم و و در کنار نگاه روشمند و روشی به قضیه به نظاممندی و نگاه جامعه نیز توجه کنیم.
داوری گفت: در بحث ادله نظاممندی، آیات قرآن، برخی از آیات و روایات و سیره برخی از علما مطرح میشود در حوزه قرآن برخی مصادیق را در این مقاله ذکر کردیم که این مصادیق و موضوعات حوزه ارتباطی چند جانبه دارند در حوزه مسائل اقتصادی در قرآن موضوعات معنوی مثل تقوا مطرح شده و یا همنشینی اقامه نماز و زکات که در آیه ۴۳ و ۱۱۰ سوره بقره آمده نشان میدهد قرآن کریم همه جنبهها را در نظر گرفته است و ارتباط نظاممندی بین نماز و زکات به عنوان مالیات اسلامی خاص برقرار است.
این پژوهشگر بیان کرد: قرآن کریم در برخی موضوعات ارتباط و نظامی برقرار کرده و یا در سیره موضوعاتی مطرح شده که به عنوان مثال در حکمت ۴۳۷ نهجالبلاغه آمده که: «وَ سُئِلَ (عليه السلام) أَيُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا.» در واقع حضرت علی(ع) نگاه جامعی مطرح میکنند و ارتباط میان نظام فردی و اجتماعی را در نظر میگیرند.
وی تصریح کرد: در روایتی در کتاب تهذیب الاحکام آمده که گوشت برخی حیوانات حرام است که نگاه مفسران و شارحان مختلف است و کراهت و حرام نیست برخی هم روایت را قبول نمیکنند و از روی تقیه مطرح کردند و از امام باقر(ع) پرسیدند که ایشان فرمودند: دلیل این تحریم در برهه خاصی از اسلام بود به دلیل اینکه از این حیوان به عنوان حمل و نقل استفاده میکردند پس پیامبر(ص) در جنگ خیبر گفتند حرام است و مسائل سیاسی و نظامی را به مسائل شرعی ارتباط دادند و این نظاممندی در دیدگاه اهل بیت(ع) مطرح است.
این پژوهشگر با اشاره به سیره علما و نظاممندی در نظریات شهید صدر، گفت: به عنوان مثال طرفداران نظام ولایت فقیه موضوعات حفظ نظام را که سیاسی است به عنوان مسئله شرعی قلمداد کردند و مطالعات میان رشتهای نشان میدهد میان علوم انسانی به معنای تعامل بین افراد ارتباط برقرار است و نمیتوان بدون توجه به این ارتباط نظریهپردازی کرد.
وی یادآور شد: در مسائل مختلف باید حوزههای مختلف سیاست، حکومت، فرهنگ، قومیتها، اقتصاد و سایر جنبهها را در نظر گرفت و بدون توجه نظاممند به هر یک از این موضوعات، تحلیلهای ارائه شده ناقص شده و برای زمان یا مکان یا موضوع محدودی کارایی خواهد داشت.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
در همایش پژوهشهای قرآنی مطرح شد:
سه رویکرد مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب چیست
پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غربگرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که میخواهد از نظریه استقلالی بهرهمند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایدهای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست.
زهرا حیدری، پژوهشگر قرآنی در سیزدهمین همایش بینالمللی «پژوهشهای قرآنی» که امروز، دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، با ارائه مقاله «روش تفسیر استقلالی؛ تحولی بنیادین در گستره روششناسی علوم قرآنبنیان» پرداخت و اظهار کرد: روش تفسیر استقلالی یک روش به معنای واقعی کلمه است و اصطلاحات بهویژه در حوزه تفسیر و فهم قرآن عاریهای از اصول حدیث و یا علوم دیگر هستند. در این مقاله روش را تعریف کردیم و دارای چارچوب مشخص است که از نقطهای به نقطه دیگر علم ترمونولوژی را انجام دادیم و تأکید کردیم اصطلاحات علوم قرآنی نباید عاریه گرفتن از علوم دیگر و بسط معنای بدون پایه و بدون ارتباط باشد.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت رویکردهای قرآنگرا(همچون قرآنیسم) ادامه داد: بنا بر گفته علامه طباطبایی، قرآن در دلالتهای خودش مستقل است، قرآنگراها نظریات شخصی خودشان را در قالب بازگشت به قرآن انجام دادند، در حالی که باید روش ارائه میکردند و ما معتقدیم باید روش ارائه دهیم و این روش برگرفته از خود قرآن باشد؛ در این مقاله مبنا را تعریف کردیم و مبنای نوشتاری را خاص کردیم و مبانی روش تفسیر استقلالی به مبنای نوشتاری بودن قرآن بر میگردد و ورود به این مهم به بنیان و مجوز استناد به ظواهر الفاظ قرآن انجام میشود.
این پژوهشگر افزود: این مقاله دو بعد نظری و عملی دارد و در بعد نظری به تعریف مبنا و اصل و در بعد عملی وارد شبکه سیاقی شدیم که بهوسیله آن میتوان ضوابط و متن علوم مختلف را از فحوای این متن وحیانی استخراج کرد؛ اما متاسفانه آنچه کم دیده شده شبکه دیدن سیاق است که پژوهشگران قرآنی باید به این مهم توجه داشته باشند.
وی با اشاره به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور بیان کرد: امروزه موضوع عفاف و حجاب در جامعه بسیار مورد توجه است که برخی میگویند حجاب یک موضوع شخصی است و با سیاق در این مقاله اثبات کردیم که این حق اجتماعی است و ناقض این حق مستلزم جاری شدن حد هستند و جنبه عمومی بودن حق افراد جامعه مورد توجه باشد.
حیدری ادامه داد: در سیاق آیه هم به مردان و هم به زنان امر به حجاب شده و در واقع حجاب یک اصل انسانی و فطری است که قرآن کریم اصل حجاب را مورد قبول افراد جامعه دیده که اصلا صحبتی مبنی بر داشتن حجاب نشده است؛ حجاب امری فطری است و زنان و مردان جامعه آن را طلب و رعایت میکنند.
وی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غربگرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که میخواهد از نظریه استقلالی بهرهمند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایدهای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست.
حیدری گفت: تفاوت رویکرد سوم با دو رویکرد دیگر، تفاوت آیندهپژوهی با آیندهنگاری است، به این معنا که در آیندهپژوهی، تجارب گذشته و دستاوردهای فعلی بشری بهعنوان الگوها و عوامل تغییر و ثبات در کنار هم تحلیل شده و نمایی از آینده تصویر میشود، اما در آیندهنگاری، براساس منابع انتخاب شده توسط محققان برای ترسیم آینده، به دنیای فردا شکل داده شده یا به تعبیر دقیقتر تمدنسازی انجام میشود.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام رضاییاصفهانی:
تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر میطلبد
استاد تمام جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر میطلبد، گفت: تحول علوم انسانی و بازسازی آن براساس قرآن کریم وظیفه یک ارگان یا نهاد مشخص نیست و در کوتاهمدت به وقوع نمیپیوندد و نیازمند چندین دهه تلاش و استمرار اندیشمندان، دانشجویان، اساتید، پژوهشگران دینی، قرآنی و متولیان مربوطه در این مسیر است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضاییاصفهانی، استاد تمام جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در سیزدهمین همایش بینالمللی «پژوهشهای قرآنی» که امروز، دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، به ارائه نظریه «دانشهای قرآنبنیان از دیدگاه مقام معظم رهبری» پرداخت و بیان کرد: شخصیت قرآنی و شخصیت فقهی مقام معظم رهبری تحتالشعاع شخصیت سیاسی ایشان قرار گرفته است، در حالی که رکن رکین نظام جمهوری اسلامی هستند و باید نسبت به دیدگاههای قرآنی ایشان اهتمام ویژه داشت.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی با اشاره به اینکه توجه به نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن از منظر مقام معظم رهبری» از نیازهای امروز جامعه ما بهشمار میرود، افزود: استفاده از قواعد تفسیری بهویژه قاعده جری و تأثیرپذیری از تفسیر المیزان علامه طباطبایی از ویژگیهای تفسیری مقام معظم رهبری است.
رضاییاصفهانی با اشاره به عناصر نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن کریم»، اظهار کرد: یکی از این عناصر آن است که علوم انسانی فعلی ترجمه غرب است و براساس مبانی اومانیستی و سکولاریستی مانند جدایی دین از سیاست شکل گرفته است و مقام معظم رهبری در این نظریه به روشنی از این مسئله سخن گفتهاند.
وی با اشاره به اینکه عبارت «هدی للناس» در سوره بقره به عام بودن هدایت قرآن اطلاق دارد، ادامه داد: از دیگر عناصر نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن کریم» میتوان به این موضوع که هدایت قرآن عام است و شامل همه علوم میشود و در مبانی و اهداف علوم انسانی اثر دارد، اشاره کرد.
رضاییاصفهانی بیان کرد: علوم انسانی باید براساس قرآن بازسازی شود، زیرا قرآن خطاناپذیر است؛ در نتیجه تغییر علوم انسانی که همان تغییر مبانی، اهداف و اصول علوم است باید براساس قرآن انجام شود و در چنین شرایطی است که علوم انسانی جدید متولد میشود.
وی با اشاره به اینکه مرجعیت علمی قرآن بر علوم انسانی پایه و مبنای نظریه ابتناء است، افزود: روشها و راهکارهای مختلفی برای تحول در علوم و اسلامیسازی آن مانند تفسیر موضوعی میانرشتهای وجود دارد که از مبانی نظریه ابتناء بهشمار میرود.
رضاییاصفهانی با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر میطلبد، بیان کرد: تحول علوم انسانی و بازسازی آن براساس قرآن کریم وظیفه یک ارگان یا نهاد مشخص نیست و در کوتاه مدت به وقوع نمیپیوندد و نیازمند چندین دهه تلاش و استمرار اندیشمندان، دانشجویان، اساتید، پژوهشگران دینی، قرآنی و متولیان مربوطه در این مسیر است.
یادآور میشود، در پایان نوبت صبح این همایش از حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضاییاصفهانی، استاد تمام جامعةالمصطفی(ص) العالمیه برای تلاشها و مجاهدتهای علمی در عرصه پژوهشهای قرآنی و جریانسازی مباحث میانرشتهای تقدیر به عمل آمد.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی افزود: در حل مسئله در علوم انسانی غربی، روشهای متنوعی داریم ولی به صورت کلی این روشها با رویکردهای جزئی و یا کلیگرایانه و رویکرد بازتولیدکننده مسئله را بیان میکند و به سیاستگذاریها میپردازد. بنده در این تحقیق قصد دارم نظر قرآن را در روش حل مسئله زن بررسی کنیم.
این پژوهشگر با بیان اینکه مسئله زن از قدیمیترین مسئله بشری است، گفت: غربیها ۴۰۰ سال قبل سعی کردند آن را حل کنند و فمینیسم ایجاد شد و از ۲۰۰ سال قبل شروع به نظریهپردازی کردند و مباحث آنها وارد قوانین سازمان ملل شد ولی خروجی آن صنعت فحشایی است که از پردرآمدترین صنایع در دنیا به شمار میرود. در حالی که روش حل دین این است که زن میتواند به مقام کسانی چون حضرت زهرا(س)، حضرت آسیه و .... برسد.
احمدیپرتو بیان کرد: در روششناسی بنده از روش شهید صدر استفاده کردهام یعنی روش استنطاق از متون دینی و عرضه برخی پرسشها از بیرون به قرآن و روایات و از قرآن هم به صورت تنزیلی استفاده شده است. براین اساس نموداری از ترتیب نزول تهیه شده است که استاد بهجتپور براساس آن تفسیر خود را نوشتند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این سبک معتقد است که برای رهایی هر کدام از مشکلات عصر پیامبر(ص) آیات نازل شده راهگشا بوده است و خداوند به موقع آیاتی را برای حل مشکلات بشر نازل کرده است. یعنی قرآن کتاب اخلاق نیست که کاری به جامعه نداشته باشد بلکه ناظر به تحولات جامعه است و وقتی به یک مفهوم کلیدی پرداخته است یعنی الان مورد نیاز است.
وی تأکید کرد: قرآن در این سبک به سخن آمده و راه حل مشکلات را بیان میکند. در این روش هم با مهندسی جامعه براساس ترتیب نزول قرآن آشنا میشویم.
احمدی پرتو بیان کرد: غرب برای حل مشکل خود بدون توجه با ساختارهای بازتولیدکننده مشکل، سراغ آن رفت و با به رسمیت شناختن تساوی در حقوق بین زن و مرد خواست مشکلات را حل کند ولی الان خود غرب این راه رفته را پر از اغلاط میداند و کتب زیادی در نقد آن نوشته شده است.
وی تأکید کرد: ولی قرآن برای حل آن ضمن توجه به پیچیدگیهای مسئله به ساختارهای بازتولیدکننده مسائل توجه کرده است و با رویکردی نه کاملاً کلنگرانه و نه کاملاً جزءنگرانه سراغ این موضوع رفته است و حتی سیاستگذاریها مورد توجه قرآن واقع شده است.(مثل لنین که میگوید در جامعه باید زلزله رخ دهد و از نو مسئله زن را بسازیم)
احمدی پرتو اظهار کرد: دو تفاوت اساسی میان حل مسئله قرآنی و غربی وجود دارد؛ در روش غربی تا جنبشی رخ نداد مسئله زن برجسته نشد ولی در اسلام، ۱۴ قرن قبل بدون اینکه جنبشی رخ دهد، وارد حل مسئله شد. قرآن کریم در بین این همه مسئله از مسائل به حل مسئله زن در ابتدا میپردازد. همچنین قرآن مبتنی بر وحی است؛ غربیها فکر کردند کنارگذاشتن منبع وحیانی افتخار است ولی الان آسیب آن را ملاحظه میکنند.
این پژوهشگر گفت: قرآن کریم در سیر نزول چند مرحله و روش را برای حل مسئله زنان مطرح کرده است، اولین سورههایی که به پیامبر(ص) نازل شده است قرآن کریم فرمود بای ذنب قتلت؛ یعنی به مسئله زنده به گورشدن دختران توجه فرموده است، در اینجا قرآن با انسان سخن میگوید نه با مؤمنان و دنبال ایجاد تغییر بینشی است.
وی اضافه کرد: اتفاق دیگر در سوره کوثر به عنوان پانزدهمین سوره نازله رخ میدهد و میفرماید ما به تو کوثر دادیم؛ در اینجا این انگاره وجود داشت که نسل یک فرد از طریق پسر منتقل میشود ولی قرآن کریم در این سوره تأکید دارد نسلی که از طریق دختر منتقل میشود کوثر است. قرآن این انگاره را مردود کرد و برتریطلبی به خاطر داشتن فرزندان پسر متعدد را زیر سؤال برد.
احمدی پرتو اظهار کرد: مسئله دیگر سورههایی است که به معرفی برترین زنان مانند آسیه و حضرت مریم و ... پرداخت و اینکه این زنان بزرگترین مسائل بشریت را حل کردند. حضرت مریم و آسیه چالشهای متعددی داشتند و توانستند چالشها را حل کنند و به نمونه برای تمام بشر تبدیل شده و قهرمان همه شدند. قرآن کریم در حقیقت با بیان داستان آسیه فرموده است که ای زنی که شوهر تو رئیس کفار است، تو میتوانی رئیس مؤمنان باشی.
این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: قرآن در گامی دیگر به برنامههای تربیتی مشترک برای زن و مرد پرداخت. گاهی این تصور وجود داشت که زنان اعمال عبادی متفاوتی باید داشته باشند ولی خداوند در بسیاری از موارد عبادات مشترک وضع کرد.
وی افزود: مسئله دیگر اینکه قرآن کریم سنتهای غلطی را که در مباحث ازدوج و طلاق و جنسی و ... وجود داشت به صورت ضابطهمند و منظم حل کرد و استقلال مالی زنان را به رسمیت شناخت و زنان را در مسائل سیاسی، اجتماعی و حاکمیت مشارکت داد.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام خاموشی:
پرداخت به مفاهیم قرآنی اولویت متخصصان علوم انسانی باشد
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما باید تلاش کنیم که به عنوان اولویت در امور پژوهش و تحقیق سراغ فهم قرآنی از مسائل برویم و این اتفاق باید از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن رخ دهد.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی ک، با تاکید بر اینکه ما باید نظرات قرآن در زمینه علوم انسانی مختلف را بدانیم، گفت: تاریخ علوم تربیتی، مسائل روانشناسی و جامعهشناسی و حقوق و ... باید از منظر قرآن کریم مورد بازبینی قرار بگیرند.
خاموشی افزود: بنده چون در مسائل حقوق تخصص دارم از زاویه این علم معتقدم که قرآن کریم آیات متعددی دارد که میتواند مرتبط با این مسئله باشد؛ از جمله آیات الاحکام و غیر آن.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بنده در حقوق جزا هرقدر نگاه میکنم میبینم مبنای آن از آیات قرآن است. مثلا قرآن در مورد سرقت و اعمال منافی عفت و شرب خمر و قتل و ... صحبت میکند پس زمینه زیادی در قرآن کریم درباره این شاخه از علوم انسانی وجود دارد و متخصصان رشتههای مختلف باید به آن بپردازند.
وی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که به عنوان اولویت در امور پژوهش و تحقیق سراغ فهم قرآنی از مسائل برویم و این اتفاق باید از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن رخ دهد.
خاموشی تاکید کرد: پیشنهاد بنده این است که مقداری از رویکرد عام به قرآن کریم فراتر برویم و مسائل به صورت تخصصیتر از منظر قرآن دنبال شود.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
از نویسندگان مقالات برتر سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی تقدیر شد
مقالات برتر سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در مراسم اختتامیه این دوره از همایش معرفی و نویسندگان این آثار، با حضور چهره های علمی و پژوهشی تقدیر شدند.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
‼️‼️‼️ اطلاعیه ‼️‼️‼️
ویژه اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
با سلام و عرض ادب و احترام
ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، پیرو هماهنگی های بعمل آمده با شرکت نور رایانه سپهر:
✳️ دسترسی دانلود مقالات از سایت نورمگز، و همچنین استفاده از مجموعه نرم افزار های نور به صورت آنلاین
خارج از مجموعه دانشگاه با ایجاد کد کاربری و رمز ورود فراهم گردیده است.
✳️ مراحل عضویت در سامانه و ایجاد کاربری:
1- ورود به سامانه نور مگز
www.noormags.ir
2- کلیک بر قسمت عضویت در سامانه
3- ثبت ایمیل سازمانی
4- ثبت کد کاربری ارسال شده به ایمیل
5- ایجاد نام کاربری و رمز ورود
6- پایان عضویت
#معاونت_پژوهشی
#مدیریت_کتابخانه_و_انتشارات
#اطلاعیه
💠 دورهمی آخر هفتــــــــــــــه
🚌 اردوی تفریحی چند ساعته
بازدیــــــــــد از باغ مــــــــــوزه
دفاع مقدس و انقلاب اسلامی
باغ و دریاچــــــــه هنــــــــــــــر
باغ کتــــــــــــــاب تهـــــــــــران
در صورت وجـــود زمان کافی؛
پل طبیعــت و پارک طالقـــانی
📆 پنجشنبه ۴ اسـفندماه ۱۴۰۱
🕰 حرکت ســاعت ۰۸:٠٠ صبح
📍 از مقابل درب دانشـــــکده
🧕 #ویژه_خواهران
❇️ جهت حضور در این برنامه
🆘 ثبـــــتنـــــــام نمــایید 🆘
🔼 لینـــــک را کلیــــک کنیــــد
✅ دکمه ارسـال را حتما بزنید
https://survey.porsline.ir/s/0palpvP
💵 هزینه؛ صلواتی نثار شـهدا
#امور_فرهنگی
#هیئت_الرسول
هدایت شده از Sajjad.kordivand
📑با عنوان:
تبیین موضوع معاد در سوره یاسین بر اساس روش تفسیر ساختاری با محوریت دو تفسیر بیان السعاده و مفاتیح الغیب
🔸دانشجو:
آقای محمدمهدی فرزانه پور
تاریخ: روز شنبه
🗓مورخ: 1401/12/06
🕙ساعت: 10:00 صبح
🟩استاد راهنما:
آقای دکتر علیرضا کاوند
🟨استاد داور:
خانم دکتر زهره اخوان مقدم
💻در سامانه ادوبی کانکت
به آدرس ذیل:
http://meet.quran.ac.ir/tehran
#️⃣پژوهش
#️⃣تحصیلات تکمیلی
#اطلاعیه_مهم_خوابگاه_دانشجویی
#ودیعه_خوابگاه
📣📣به اطلاع دانشجویان خوابگاهی اعم از آقایان و بانوان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می رساند:
از تاریخ 3اسفندماه1401 به بعد، مبلغ ودیعه خوابگاه (500/000 هزار تومان) مانند واریز اجاره بهاء، فقط و فقط از طریق سامانه گلستانgolestan.quran.ac.ir و از مسیر (بخش دانشجویی - خوابگاه - ودیعه /هزینه رفاهی - پرداخت الکترونیک ودیعه خوابگاه ) می بایست واریز گردد . و به هیچ عنوان از این تاریخ به بعد فیش بانکی یا رسید دستگاه عابر بانک مورد قبول نخواهد بود.
با سپاس
#امور_دانشجویی_دانشکده
@tehranquran1
هدایت شده از Sajjad.kordivand
باسمه تعالی
✅️ توزیع کارت آزمون دکتری
1401/12/08
🔹کارت ورود به جلسه آزمون ورودی مقطع دکتری(Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۲ از روز دوشنبه هشتم اسفند بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.
#️⃣تحصیلات تکمیلی
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
❇️ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
✅با موضوع روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
✅محورهای ویژه کمیسیون قرآن و علوم انسانی 👇👇👇👇
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🌀 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🌀 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی و حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی قرآن بنیان
✅ مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
✅ مهلت ارسال مقالات: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
✅ زمان برگزاری: آبان ۱۴۰۲
🌐 سامانه :
www . i c i h . i r
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی/معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
قال الامام حسین علیه السلام:
«إِنّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التّجّارِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَحْرَارِ وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبَادَةِ».
گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت مىكنند، كه اين عبادت تجارتكنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ مىپرستند و اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به سبب شايستگى مىپرستند، و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است.
(تحف العقول، ص 279 ح4 )
میلاد سراسر نور مصباح الهدی و سفینه النجاه، حضرت امام حسین علیه السلام بر عموم مشتاقان حضرتش مبارک باد.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir