eitaa logo
کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
18.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
41 فایل
کانال رسمی و اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم پایگاه اطلاع رسانی: www.telavat.ir شماره تماس سازمان: ۰۲۱۶۶۹۵۶۱۱۰ آدرس: تهران.خیابان حافظ.پایین تر از طالقانی.خیابان رشت.شماره ۳۹
مشاهده در ایتا
دانلود
✅روز بيست و ششم جزء بيست‌وششم قسمت دوم ✅درس و محتوای اصلی سوره سوره فتح ،پس از بازگشت پیامبر از صلح -که میان پیامبر و مشرکین در نزدیکی مکه و در سال ششم هجری منعقد شد -نازل شده است. سوره را به سه بخش اصلی میتوان تقسیم کرد: ۱- آیات ۷-۱ :خدا صلح حدیبیه را گشایش و پیروزی آشکار برای مسلمانان نامیده و نقش چهار گروه و ثواب و عقاب آنها در این واقعه را بطور خلاصه بیان میکند (سپس در ادامه سوره آنها را توضیح میدهد): پیامبر، مومنین، منافقین و مشرکین ۲- آیات ۱۷-۸ :پیامبر،رسول و بشارت دهنده و بیم دهنده از جانب خداست.شما باید باو ایمان آوررده و اورا یاری کنید.در برابر این امر، مردم سه گروهند :کسانی که با پیامبر بیعت کرده و همراه واقعی او یند، اجری عظیم دارند. اما آنها که به هر نحو از جمله با بهانه های دروغین که از ترس و عدم ایمان واقعی آنها ناشی میشود،از همراهی او سر باز میزنند. اینها مردمی تباه شده اند. گروه سوم هم کسانی که علیرغم ارایه بینات، اصلا به خدا ورسول ایمان نمی آورند و کافرند که آتش سوزان خواهند داشت. ۳- آیات ۲۹-۱۸ :بشارتها و نعمات خدا بر مومنین را بر می شمرد. لذا درس و محور سوره وجه بشارتی دارد که بصورت زیر میتوان بیان کرد: ای مسلمانان .در ایمان به خدا و رسولش استوار بوده و همواره او را یاری کنید.تا خدا هم با استفاده از همه اسباب آشکار و نهان خود ،شما را یاری و دین خود را غالب نماید. ✅ تلنگری حسابی به از خدا و مرگ و ما انسان را آفريده ‏ايم و مى‏ دانيم كه نفس او چه وسوسه ‏اى به او مى ‏كند و ما از شاهرگ [او] به او نزديكتريم {16} سوره قاف آنگاه كه دو [فرشته] دريافت‏ كننده از راست و از چپ مراقب نشسته ‏اند {17} [آدمى] هيچ سخنى را به لفظ درنمى‏ آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط مى‏كند] {18} و مرگ به راستى در رسيد اين همان است كه از آن مى‏ گريختى {19} و در صور دميده شود اين است روز تهديد [من] {20} و هر كسى مى‏ آيد [در حالى كه] با او سوق‏ دهنده و گواهى ‏دهنده‏ اى است {21} [به او مى‏ گويند] واقعا كه از اين [ثبت و ارایه اعمالت] سخت در غفلت بودى و[لى] ما پرده ‏ات را [از جلوى چشمانت] برداشتيم و ديده ‏ات امروز تيز است {22} و [فرشته] همنشين او مى‏گويد اين است آنچه پيش من آماده است [و ثبت كرده‏ ام] {23} ✒سیدکاظم فرهنگ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✅روز بيست و ششم جزء بيست‌وششم قسمت سوم سوره این سوره از نخستین سوره های مدنی است که ضمن تقسیم بندی حق و باطل بین مسلمانان و مشرکین مکه، آنها را برای جهاد آماده میکند .هم چنین به وجود مرددین در میان مسلمانان اشاره کرده است. ✅ نشوید که شما . فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ {35} پس سستى نورزيد و [كافران را] به آشتى مخوانيد [كه] شما برتريد و خدا با شماست و از [ارزش] كارهايتان هرگز نخواهد كاست {35} آیه به مسلمانان همراه پیامبر دلگرمی میدهد که چون شما برترید و بر حقید، نصرت خدا باشما ست، پس سست نشوید و به کافرانی که باطل هستند، پیشنهاد صلح ندهید و با تمام قوا خود را برای جهاد با انها آماده نمایید.و از بذل مال و جان نهراسید. راجع به ،در سوره های مدنی نازل شده پس از این سوره، خداوند میفرماید اگر انها پیشنهاد صلح دادند، بپذیرید .منطق قرآن شروع جنگ نیست. در جهاد دفاعی هم چون طرف مقابل شروع کننده جنگ یا مقدمات آن است، ارایه پیشنهاد صلح از طرف مسلمانان ،مفهوم ندارد. اما اگر متجاوز،پیشنهاد صلح داد، با رعایت شرایط، بپذیرید. ✅ از انفاق در راه خدا به ضرر خود شماست. زندگى اين دنيا لهو و لعبى بيش نيست و اگر ايمان بياوريد و پروا بداريد [خدا] پاداش شما را مى‏ دهد و اموالتان را [در عوض] نمى‏ خواهد {36} اگر [اموال] شما را بخواهد و به اصرار از شما طلب كند بخل مى ‏ورزيد و كينه‏ هاى شما را برملا مى كند {37} شما همان [مردمى] هستيد كه براى انفاق در راه خدا فرا خوانده شده ‏ايد پس برخى از شما بخل مى ‏ورزند و هر كس بخل ورزد تنها به زيان خود بخل ورزيده و [گرنه] خدا بى‏نياز است و شما نيازمنديد و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود {38} نکته ای که در ایات انتهایی سوره به آن اشاره شده، تاکید بر امادگی مسلمانها برای انفاق و بذل جان و مال خود در راه خدا و ازجمله جهاد میباشد. میفرماید خدا انفاق همه اموالتان را نمی خواهد چراکه در ان صورت به مشقت می افتید اما ای مسلمانها بدانید گروهی از شما بخل میورزند که به ضرر خودشان است زیرا خدا غنی و شما فقیرید. اگر از انفاق و سایر دستورات خدا و رسول سرباز زنید،گروه دیگری را جایگزین شما میکند تا دین خدا را اقامه نمایند. 👈 واین هشداری است در تمام زمانها به همه پیروان ادیان الهی. ✒سیدکاظم فرهنگ 🆔 @telaavat
📖 نکات کلیدی زندگی موفق در جزء بیستم و ششم قرآن 🆔 @telaavat
1_977866449.mp3
10.07M
📌اسرار روزه ۱۲ 🔰مراقبت از بدن، ورزش، توجه به تغذیه و ... تا جایی واجب و مورد پسند است؛ که برای افزایش سلامتی درجهت عبودیت بهتر، و یا سرعت رشد انسانی بالاتر، انجام شود! اما به محض اینکه تبدیل به یک جداگانه، یا یک می‌گردد دیگر سرعت‌بخش نیست؛ سرعت‌گیر است.❌ 🎙استاد شجاعی @telaavat 👆👆👆
🚩بررسی چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های قرآنی و راهکارهای برون‌رفت 🔹در نشست قرآنیان منادیان نور و امید که با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور برگزار شد، چالش‌های پیش روی فعالیت‌های قرآنی تشریح و در بخشی از آن بر نقش استراتژیک جامعه قرآنی تأکید شد. 🔹همچنین در انتهای نشست از کتاب‌های «صبر، تواصی و امید»، «سیاست‌گذاری قرآنی مبتنی بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری»، «آموزش حفظ سوره به سوره قرآن کریم» و «تفسیر آسان قرآن» رونمایی شد. 👈🏻 @iqnanews 🆔 @telaavat 👆👆👆
🌸کلام امیر 💥وَاقْصُرْ رَأْيَکَ عَلَى مَا يَعْنِيکَ 🌗فکرت را به چيزى مشغول دار که به تو مربوط است. 📚 نهج البلاغه،نامه 69 🍃 @telaavat
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹 ❓آيا کسي که نماز نميخونه يا نمازش به تاخير ميفته ممکن است در تسلط شیطان باشه؟ ✍پاسخ: پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: شيطان هميشه از فرزند آدم وحشت دارد و فاصله مي گيرد تا زماني که نمازهاي پنج گانه اش را در وقتش به جا مي آورد، پس هرگاه آنها را ضايع کرد بر وي جرأت پيدا مي کند و او را به گناهان بزرگ وارد مي سازد.(2) البته همانطوريکه خداوند نيز در قرآن کريم فرموده است اين تسلط و اغواگري حاصل کوتاهي عبد و همراهي او با شيطان است وگرنه خداوند براي شيطان قدرت تسلط بر بندگانش را قرار نداده است. 💥در قرآن آمده است: ابليس گفت: پروردگارا! به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من هم در زمين بدي ‏ها را برايشان مي آرايم و همه را فريب خواهم داد. مگر بندگان مخلَصت را ... خداوند فرمود: همانا براى تو بر بندگان من تسلطّى نيست، مگر آن گمراهانى كه تو را پيروى كنند.(2) 📚1. الکافي، ج3، ص269 📚2. حجر، 39-42 ‎‎‌‌‎‎‌✅ @telaavat
💢 در نشست قرآنیان منادیان نور امید صورت گرفت؛ بررسی چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های قرآنی و راهکارهای برون‌رفت/رونمایی از ۴ اثر 🔹مشاهده کامل خبر 👇👇👇👇 http://telavat.ir/fa/node/56636 🔸مشاهده گزارش تصویری 👇👇👇👇 http://telavat.ir/fa/node/56638
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"جشنواره ملی و مجازی " 🎁 میلیون ها تومان جایزه نقدی ✅ تفسیر، کتابخوانی، نهج‌البلاغه، روایت زندگی، حفظ موضوعی و ... ✅ بخش کودک و نوجوان: تلاوت تقلیدی، نقاشی، نامه‌ای به خدا، دکلمه خوانی، عکس، اذان و ... شیوه‌نامه جشنواره: 👇 http://telavat.ir/fa/node/56547 ارسال آثار تا 10 خرداد ماه : 👇 09196693217 ثبت نام در کانال گلستان قرآن: 👇 https://eitaa.com/joinchat/730988589C157e4b1327
امام سجّاد عليه السلام در مناجاتبه درگاه خداوند: و سُقمي لا يَشفيهِ إلاّ طِبُّكَ، و غَمِّي لا يُزيلُهُ إلاّ قُربُكَ، و جُرحِي لا يُبرِئُهُ إلاّ صَفحُكَ، و رَينَ قَلبي لا يَجلوهُ إلاّ عَفوُكَ بيمارى مرا جز طبابت تو درمان نمى كند و اندوه مرا جز نزديك شدن به تو نمى زدايد و زخم مرا جز گذشت تو بهبود نمى بخشد و زنگار دلم را جز بخشش تو، صيقل نمى دهد. 📚ميزان الحكمه جلد9 صفحه544 🌙اللهم اشف کل مریض 🆔 @telaavat
🔷فضیلت سجده‌ی شُکر ✍پیامبر گرامی اسلام (ص) هر نعمتی را که متذکر می‌شدند، سجده‌ی شکر به جا می‌آوردند. سجده‌ی شکر بعد از نمازهای واجب و مستحب خیلی تأکید شده است. اگر به انسان بگویند که: اگر بعد از نماز سجده‌ی شکری به جا آورید، چند میلیون به شما می‌دهند، همه برای این کار خود کُشی می‌کُنند، اما مَردم روایت را باور ندارند. در روایت آمده است که وقتی بنده‌ای بعد از نماز سجده‌ی شکر می‌کُنَد، خداوند متعال به ملائکه‌ی خود می‌فرماید: من با این بنده‌ام چه کُنم؟ نمازِ واجب را خوانده، با سجده کَردن، توفیقِ انجام این نماز را به من نسبت می‌دهد؛ می‌گوید: خدایا از تو ممنون و متشکرم که به من توفیق نماز خواندن دادی. ✨ ملائکه می‌گویند: او را به بهشت بِبَر! مرتب ملائکه پیش‌نهاد‌های دیگر می‌کُنند، امُا خدا می‌فرماید: «لَأَشکُرَنَّهُ کما شَکَرَنی وأَقبِلُ إِلَیهَ بِفَضلی وَ أُریه وَجهی؛ من از او تشکر می‌کُنم ، همان‌طور که او مَرا شکر نمود، و با فضلِ خود به او رو می‌کُنم و از دیدارِ وجه خویش برخوردارش می‌سازم. 📚 منابع: ۱- من لا یحضره‌الفقیه، ج ۱، ص ۳۳۴. ۲- بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۰۵.    ‌‌ ✅ استاد قرائتی ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ➣ @telaavat
🚩 میزان زکات فطریه سال ۱۴۰۰ از سوی مراجع اعلام شد 🔹از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، و حسین وحید خراسانی میزان زکات فطره امسال مشخص شد. 🔸آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی: زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان زکات فطره قوت غالب برنج ۷۰ هزار تومان کفاره روزه غیر عمد ۵ هزار تومان کفاره روزه عمد ۳۰۰ هزار تومان 🔸آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی: زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان زکات فطره قوت غالب برنج ۷۵ هزار تومان 🔸آیت‌الله‌العظمی محمدعلی علوی گرگانی: زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان زکات فطره قوت غالب برنج ۱۰۰ هزار تومان 🔸آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی: زکات فطره مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج 🔸 آیت‌الله‌العظمی سبحانی: زکات فطره یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت 🔸 آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی: زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان زکات فطره قوت غالب برنج ۷۵ هزار تومان @telaavat 🌸🍃
4_5789881700469181058.mp3
5.46M
🕌 مغرب به افق تهران 🎙مؤذن رحیم مؤذن زاده اردبیلی 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 🆔 @telaavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃عادتهای مؤمن🍃 حضرت امام صادق علیه السلام 🔹ثلَاثٌ لَا يَضُرُّ مَعَهُنَّ شَيْ‏ءٌ الدُّعَاءُ عِنْدَ الْكَرْبِ وَ الِاسْتِغْفَارُ عِنْدَ الذَّنْبِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعْمَة 💠 سه خصوصیّت هست که با وجود آنها چیزی به انسان ضرر نمی رساند: دعا در هنگام گرفتاری و استغفار در وقت گناه و شکر در نعمت 📚«کافی» ج ۲ ص ۹۵ ‎‎‌‌‎‎‌ 👉 @telaavat
🌙 فضیلت شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 🌒 🆔 @telaavat
💢خواطر اربعه در شنیدن مدح و ستایش در انسان 💎حضرت حق‌تعالی می‌فرماید: ✨📖✨ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (188 - آل‌عمران) ⚡️(ای پیغمبر) مپندار آن‌هایی که به کردار زشت خود شادمانند و دوست دارند که مردم به اوصاف پسندیده‌ای که هیچ در آن‌ها نیست آن‌ها را ستایش کنند، البته گمان مدار که از عذاب خدا رهایی دارند، که آن‌ها را عذابی دردناک خواهد بود. 🔥پس کسی که دوست دارد به خاطر کار نیکی که نکرده و لایق آن نیست ستایش شود، اهلِ جهنم است. 📌مثال: مسئولی را در مراسمی برای کارهای نکرده‌اش مورد حمد و ستایش قرار می‌دهند و او نه تنها باور می‌کند بلکه از این ستایش لذت می‌برد، که در اینجا او اهل جهنم است. 🍂کسی که کار نیکی می‌کند برای این کارش مورد حمد و ستایش قرار گیرد و شادمان شود، او نیز عملش هر چند مستوجب آتش جهنم نیست ولی از سوی حق‌تعالی از این امر نهی شده است، چون وقتی انسان کار نیکی می‌کند از عنایت الهی بر اوست و حق شادشدن به کاری که خدا در حق او انجام داده است را ندارد که باعث غرورش ‌شود. ✨📖✨ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ (23 - حدید) ⚡️و به آنچه به شما مى‏‌دهد مغرور و دل‌شاد نگرديد. ❄️ناگفته نماند در حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: مؤمن به کار نیک خود خوشحال می‌شود که خوشحالی امری درونی است، ولی فَرَح آن نوع شادی را ‌گویند که در بیرون و ظاهر انسان هم بروز داده شود، و این شادی حتماً باید توأم با شکر باشد و هرگز نباید بزرگ شمرده شود و باعث تکیه انسان نشود بلکه باید طبق آیات قرآن به رحمت خدا تکیه کند. ✨📖✨ قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (58 - یونس) ⚡️بگو که باید منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شوند (و به نزول قرآن مسرور باشند) که آن بهتر و مفیدتر از ثروتی است که می‌اندوزند. 🚫بدتر از حمد و ستایش انسان توسط انسانی دیگر، حمد بشر توسط خود اوست، یعنی انسان در کلام و رفتارش خود را مستقیم یا غیرمستقیم انسان پاکی معرفی کند. ✨📖✨ فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ ۖ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَىٰ (32 - نجم) ⚡️پس خودستایی مکنید، او به حال هر که متّقی (و در خور ستایش) است از شما داناتر است. 🆔 @telaavat
🗓اوقات شرعی روز
💠 دعای روز بیستم و هفتم ماه مبارک رمضان 🆔 @telaavat
4_5821117919576197854.mp3
7.01M
🎧 ترتیل‌خوانی جزء بیستم و هفتم 🎙قاری: محمد صدیق منشاوی ✅ @telaavat
💢نکات و پیام هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و هفتم جزء بيست‌وهفتم قسمت اول جزء ۲۷ شامل سوره های ذاریات، طور، نجم، قمر، رحمان، واقعه و حدید می باشد. ✅ ، تحیتی اصیل در هنگام ملاقات با یکدیگر هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ{24}إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ{25} ذاریات آیا خبر مهمانان ارجمند ابراهیم به تو رسید؟ {24}چون بر او درآمدند پس سلام گفتند. گفت: «سلام ، مردمی ناشناسید.» {25} "خداى سبحان در داستانهاى ابراهيم سلام را مكرر حكايت مى كند و اين خالى از شهادت بر اين معنا نيست كه اين كلمه كه در بين عرب جاهليت مستعمل بوده ، از بقاياى دين حنيف ابراهيم بوده ، و بطورى كه از آيات كريمه قرآن استفاده مى شود خداى تعالى كلمه سلام را تحيت خودش قرار داده است ، به آيات زير توجه فرمائيد:( سلام على نوح فى العالمين )، ( سلام على ابراهيم )، ( سلام على موسى و هرون )،( سلام على إل ياسين ) (سلام على المرسلين ).و صريحا فرموده كه سلام تحيت ملائكه است . 👌كلمه (سلام ) تحيتى است كه گسترش صلح و سلامت و امنيت در بين دو نفر كه به هم برمى خورند را اعلام مى دارد، البته صلح و امنيتى كه نسبت به دو طرف مساوى و برابر است و چون تحيت هاى جاهليت قديم و جديد علامت تذلل و خوارى زير دست نسبت به ما فوق نيست ."تفسیر المیزان ✅ ارتباط موضوع با و نفی بت پرستی: سوره نجم در سوره های نازل شده قبل از نجم ، به دفعات از تکذیب معاد و جزای اخروی توسط کافران و مکذبان نکوهش شده بود و ریشه ان در دنیا طلبی و میل انسان به ازادی برای فجور و گناه بیان شده بود. در سوره نجم به یکی دیگر از عقاید خرافی انها که مانع باور انها به معاد و مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان میشود،اشاره شده است. انها را که کارگزاران خدا در اداره امور جهانند دختر خدا میدانستند. علت انثی دانستن انها هم این بود که طبق افسانه ها فرشتگان را موجوداتی مهربان و نرم و تاثیرپذیر تصور میکردند. لذا امید داشتند که با پرستش که به عنوان سمبل این فرشتگان بودند،دختران خدا را تحت تاثیر عبادات و نذر و نیازهای خود قرار دهند تا انها هم در جبران این اعمال انها،در نزد خدا شفاعتشان را کنند و باین ترتیب از مسئولیت و تبعات اعمال دنیوی خود رها شوند. 👈 همین موضوع است که اتصال موضوع معاد و توحید را که بعد از سوره نجم بطور زیادی در قران تکرار شده، برقرار میکند. یعنی عقاید اشتباه و خرافی راجع به خدا و توحید و کارگزاران خدا از جمله ،باعث میشود تا انسانها بدون باور به جزای اخروی اعمالشان هر طور که مایلند رفتار کنند و خود را با امیدواری به این شفعا،از عذاب وجدان و ترس از عذاب اخروی برهانند. لذا از این جا به بعد نفی بت پرستی و دستور به پرستش الله به عنوان تنها معبود تکرار میشود. در انتهای سوره نجم برای نخستین بار دستور عبادت خدا بیان شده است. ✒سیدکاظم فرهنگ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✅روز بيست و هفتم جزء بيست‌وهفتم قسمت دوم ✅ تنها، به خدا باقی می ماند. كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ {26}هر چه بر [زمين] است فانى ‏شونده است {26} وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{27}و توجه باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند {27}رحمان : چیزی است که به ان توجه میشود در هنگام مواجهه و رویارویی .وجه در امور روحانی و درباره خدا عبارت است از جهتی که بوسیله قلب مورد توجه قرار میگیرد. التحقیق فی کلمات القران در سوره نحل نیز مفهومی مشابه ایه 27 رحمان برای بقا و فنا ارایه شده است: ماعندکم ینفد و ماعند الله باق. با ترکیب این دو ایه و عنایت به معنای لغت میتوان گفت آنچه که با توجه قلبی برای خدا انجام شده و نزد خدا ثبت شده است، باقی می ماند. ✅ درس سوره : خدای رحمان خالق هستی و عطاکننده نعمات بیشماربه انس و جن، قران و میزان را نیز وضع کرد.در قیامت ، به حساب همه شما با معیارها و موازین خدا رسیدگی میشود یا در جهنم عذاب خواهید شد و یا در جنات دلپذیر متنعم خواهید بود.پس به پاس این همه احسان خدا،موازین و معیارهای او را مراعات نمایید. ✅ ويژگي هاي اصحاب شمال: كيانند؟ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ{45}آنها (اهل دوزخ) پيش از اين، ناز پروردگان (برخوردار از نعمات) بودند {45}سوره واقعه وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ {46}و بر گناه بزرگ پافشارى مى‏كردند {46} وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ{47}و مى‏گفتند آيا چون مرديم و خاك واستخوان شديم واقعا [باز] زنده مى‏گرديم {47} رفتار و افکار اصحاب شمال در دنیا چه بود است؟ ۱- مترف بودند. لفظ مترف در مجموع 6 بار در قران بکاررفته است. این نوع افراد در همه اقوام حضور داشته و موجبات نزول عذاب را فراهم میکنند. در سوره های اسرا، سبا و زخرف توصیفات کاملی از انها بیان شده است. و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم را وا مى‏ داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16}سوره اسرا مترفین از نعمات گسترده ای که در دنیا داشتند، بدرستی استفاده نکرده، فسق ورزیدند و از توجه به پاسخگویی در برابر رفتار خود نسبت به نعمتها غافل شده و با تفاخر به انها، حتی خود را مصون از عذاب میدانستند. متعصبانه و لجوجانه بر اداب و رسوم خود پای میفشردند و حقیقت را انکار میکردند ۲- بر گناه بزرگ (حنث عظيم) اصرار میکردند. حنث عظیم، همان تکذیب معاد و مصون دانستن خود از عذاب و جزاست که در ایه 47 آمده است. همین مصونیت داشتن ذهنی از عذاب،راه را برای هر ظلم و گناه دیگری بر انها هموار میکرد. ✒سیدکاظم فرهنگ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✅روز بيست و هفتم جزء بيست‌وهفتم قسمت سوم ✅ قرآن، برای عموم و خواص شده است. وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {32} قمر و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده‏اى هست {32} این آیه 4 بار در سوره قمر تکرار شده است. آسان ساختن، همان تسهيل كار است. آسان‌سازي قرآن كريم، القاء آن است به گونه‌اي كه فهم مقصودهاي آن براي عموم و براي خواص، آسان و ميسر گردد و به نحو آسان در اختيار فهم‌هاي ابتدايي و بسيط و ادراك‌هاي عميق قرار گيرد. به گونه‌اي كه هر كدام به ميزان فهم خود بهره برند. ✅ بر تاسف نخورید مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۲۳حدید) ﻫﻴﭻ ﻣﺼﻴﺒﺘﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﻯ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(22) تا بر انچه از دست دادید،تاسف نخورید و به انچه به شما داده شده شادمانی نکنید وخداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد.(23) ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻨﮕﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ: ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ، ﻇﻠﻤﻬﺎ، ﺑﻴﺪﺍﺩﮔﺮﻳﻬﺎ، ﺧﻴﺎﻧﺘﻬﺎ، ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﻛﺎﺭﻳﻬﺎ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ.ﻭﻟﻰ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻧﻘﺸﻰ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺍﻣﺮ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺣﺴﺎﺏ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﻴﺎء، ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎء ﻭ ﺻﻠﺤﺎء ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻮﺟﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ مانند ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻴﻠﻬﺎ ﻭ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺁﻓﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻔﻮﺱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﻴﺮﻫﺎ، ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻣﻘﺪﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ. اكنون ببينيم فلسفه تقدير اين مصائب در لوح محفوظ و سپس بيان اين حقيقت در قرآن چيست؟ آيه بعد پرده از روى اين راز مهم برداشته، مى‏گويد: «اين به خاطر آن است كه براى آنچه از دست داده‏ ايد تأسف نخوريد، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشيد» اين دو جمله يكى از مسائل پيچيده فلسفه آفرينش را حل مى ‏كند، چرا كه انسان هميشه در جهان هستى با مشكلات و گرفتاريها و حوادث ناگوار رو بروست، و غالبا از خود سؤال مى‏كند: با اين كه خداوند مهربان و كريم و رحيم است اين حوادث دردناك براى چيست؟ قرآن مى‏گويد: «هدف اين بوده كه شما دلبسته و اسير زرق و برق اين جهان نباشيد». آرى اين مصائب شكننده تفاخر و غرور است، لذا در پايان آيه مى‏ افزايد: و خداوند هيچ متكبر فخر فروشى را دوست ندارد». برگزيده تفسير نمونه، ✅ در قرآن سَابِقُواْ إِلَى‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَ لِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‏ ٢١ سوره حديد از هم سبقت بگیرید براى رسیدن به مغفرتى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنایش همچون پهناى آسمان و زمین است و براى كسانى آماده شده كه به خدا و پیامبرانش ایمان دارند، این فضل خداست، به هر كه بخواهد مى‏دهد و خداوند صاحب فضل و فزون بخشى بزرگ است. 🆔 @telaavat