eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
520 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
شیر پاک مادر فقیه محقق مقدس اردبیلی آن روز که مقدس اردبیلی از نجف، به اردبیل سفر کرده بود، مردم از گوشه و کنار به دیدار مقدس تازه وارد آمده بودند و شب ضيافت مختصری از طرف خانواده آن عالم ربانی به افتخار او در خانه شان برگزار شده بود. در مجلس زنان نیز سخن از درجات و کمالات علمی و معنوی مقدس بود. هر کس شنیده ها و دیده های خود را به دیگران بازگو می کرد. وقتی مادر مقدس در مجلس حضور یافت همگی به آن بانوی بزرگوار تبریک گفتند و از راز پیشرفت و مقامات عالی معنوی او پرسیدند: عامل و سبب این مقام ارجمند فرزند شما از چیست؟ مادر مقدس بعد از حمد الهی شروع به ذکر خیر از فرزند دلبند خودش کرد و در مورد تربیت او چنین گفت: - من هرگز لقمه شبهه ناک نخورده ام و قبل از شیر دادن بچه، وضو می گرفتم و ابدأ چشم به نامحرم نمی انداختم و در تربیت کودک بعد از شیر باز گرفتن می کوشیدم و نظافت و طهارت او را مراعات می داشتم و با بچه های خوب او را می نشاندم. وفیات العلما ، ص 71 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
🌳ظهور🌳 افراد بزرگوار، عملشان این گونه است که وفاداری خود را در زمان غیبت بیشتر نشان می دهند تا زمانی که امام حاضر باشند. هدف از ارزوی ظهور او نباید خارج از ظهور حضرت باشد. زیرا این بالاترین هدف است و هدف های دیگر باید مقدمه رسیدن به این هدف باشد. شناخت ، نزدیکی و خوشنودی او پایان کارها و آرزوهاست. ☘️☘️☘️ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ منبع: #المراقبات حاج میرزا #جواد_اقای_ملکی_تبریزی 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‍ 🌺 🌺 به دامادی شاه رسید یکی از جوانان پاکدامن، طلبه فقیری است به نام «محمد باقر» معروف به میرداماد که از پاکدامنی و مخالفت با شیطان و هوا و هوس به دامادی شاه عباس می رسد و داستان او از این قرار است. نقل شده: شبی در قصر شاه عباس کبیر، نزاعی زنانه روی داد و بین یکی از زنان شاه و دخترش کدورتی پیدا شد. از این رو، دختر شاه قهر کرد و مخفیانه از حرمسرا بیرون رفت، در پشت حرم سرا مدرسه علمیه ای بود که طلبه ها در آن درس می خواندند. وقتی دختر شاه از قصر خارج شد وارد مدرسه گردید و به اتاق یکی از طلاب علوم دینی به نام محمد باقر (میرداماد) که چراغش روشن بود داخل شد. محمد باقر طبق معمول، شام مختصری تهیه کرده و رختخواب کهنه خود را روی حصیری در کنج اتاق پهن نموده و در برابر شمعی مشغول مطالعه بود.. همین که دختر وارد اتاق شد، در را بست و با انگشت به محمد باقر اشاره کرد که ساکت باش! آن طلبه بیچاره چون یک مرتبه و بدون مقدمه چنان فرشته صفت و نازنین سیمینی با هیئت شاهزادگی وارد اتاقش شده بود در بهت و حیرانی فرو رفت و نتوانست چیزی بگوید، وقتی دختر شاه داخل شد و نشست، رو به آن طلبه کرد و گفت: آیا چیزی برای خوردن داری؟ طلبه جوان گفت: مختصر شامی تهیه کرده ام و فورا آن را در مقابل دختر گذاشت و دوباره مشغول مطالعه گردید. دختر وقتی شام را خورد رو به محمد باقر کرد و گفت: رختخواب برای استراحت کجاست؟ گفت: آماده است و به همان جایی کرد که رختخوابش بود اشاره کرد.. دختر گفت: ای جوان! نباید در اتاق را باز کنی و کسی را از آمدن من به اینجا خبر دار نمایی، بعد به سوی رختخواب رفت و در آنجا به استراحت پرداخت. از آن طرف چون به شاه خبر دادند که شاهزاده خانم از حرمسرا خارج شده است، دستور داد: مأمورین تمام شهر را جستجو کنند و او را پیدا نمایند، مبادا دختر جای نامناسبی رود و برای او حادثه غيره منتظره ای واقع شود! مأمورین هرچه جستجو کردند خبری از شاهزاده به دست نیاوردند و فکر نمی کردند که او در حجره طلبه ای رفته باشد. هنگام صبح، دختر از خواب برخواست و از اتاق بیرون آمد. در این هنگام مأمورین او را دیدند، دختر و آن طلبه را که نزدیک بود از ترس جان دهد گرفتند، به حضور شاه بردند و گزارش دادند که شاهزاده خانم دیشب تا صبح در اتاق این طلبه بوده است!؟ شاه از شنیدن این حرف بسیار خشمگین شده از محمد باقر پرسید: چرا شاهزاده خانم را دیشب در اتاق نگاه داشتی و به ما خبر ندادی؟ گفت: قربان! او مرا تحدید کرد و گفت: اگر به کسی اطلاع دهی تو را به دست جلاد خواهم سپرد! شاه دستور داد دختر را معاینه پزشکی کردند، چون دید به او تجاوزی نشده و سالم است ، رو به جوان کرد و گفت: تو که جوان بی زنی هستی، چه طور توانستی از این دختر دلنواز و ماهرو که بدون دردسر به اتاق تو آمده و در رخت خوابت خوابیده چشم پوشی کنی؟ مگر تو نداری؟! در این هنگام محمد باقر ده انگشت دستان خود را به شاه نشان داد، او دید تمام انگشتانش سوخته و گوشت هایش ریخته است پرسید چرا انگشتانت سوخته است؟! گفت: چون شاهزاده خانم در رختخوابم خوابید، شیطان و نفس اماره مرا وسوسه کرد که اتاق خلوت و چنین فرشته ای امشب نصیب تو شده، چرا معطلی؟ چنین فرصتی کمتر به دست می آید، تو هم حرکت کن و کام بگیر. اما هر دفعه که مرا وسوسه می کرد و شهوت من به جوش می آمد و تصمیم به آلودگی دامن گرفتم، یکی از انگشتانم را روی شعله سوزان شمع میگرفتم تا طعم عذاب جهنم را بچشم و دست به نزنم. لذا از سر شب تا صبح با خود در حال جنگ بودم، به لطف خدا اگر چه تمام انگشتانم سوخت ولی شیطان نتوانست مرا از راه راست منحرف کند، از این جهت مشاهده میکنید که شاهزاده خانم سالم مانده است؟! شاه از تقوا و پرهیزکاری این جوان خوشش آمد، دستو داد: تا همان دختر را به عقد او در آورند و او را به ، لقب داد و او را محترم و گرامی داشت.(1) اری، یک طلبه جوان به برکت مبارزه با شیطان و مبارزه با نفس اماره، به پاداش پاکدامنی خود رسید، یک شبه از حجره بی فرش، تاریک و نمناک پا به قصر شاهی گذاشت، به مقام والایی نائل آمد و معروف خاص و عام گشت. 🌺منابع🌺 1.دانستی های تاریخی،ص8 ، محمد جواد اَهَری مکافات عمل ص351تا 353 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
♦️آن حقیقتی که انسان را پرورش می دهد ، مراقبه و توجه است ؛ علت ِبعضی از اشک ها ، خاموش کردن ِعذاب وجدان ِمراقبه نداشتن است ؛ مواظب باش تا اشک هایت ، شیطانت نشوند. @tezkar
‍ ‍ ‍ ♦️دریچه ی سقوط♦️ ‍ بعض اهل سلوک فرموده اند سالهای مدیدی بر سالک مبتدی میگذرد تا از قضاوت دیگران خارج شود. قضاوت دیگران تفسیر باطنی از خویشتن است که فرافکنی نفس اجازه ی تشخیص هویت خویش در ظهورات خارجی را بر نمی تابد. چه روزها و شب ها باید بر امثال ما بگذرد تا به این مقام برسند که دیگران را فارغ از نقائص خود قضاوت نکنند. و چه شیرین فرمود سالار و سید شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام در جواب کسی که از ایشان درباره ی ادب پرسید: سُئِلَ الاْمامُ الْحُسَيْنُ عليه السلام عَنِ الاَْدَبِ، فَقالَ:هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ، فَلا تُلْقِىَ اَحَداً اِلاّ رَأَيْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَيْكَ (موسوعه کلمات الامام الحسین علیه السلام) ادب آن است که هرگاه از خانه خارج شدی،احدی را نبینی الا اینکه او را برتر و با فضیلت تر از خویش بدانی. و چه بسا معنای" بیتک " همان خروج انسان از توجه به خویشتن به خارج از خویش و توجه به تمثلات خارجی نفس باشد. رزقنا الله و ایاکم المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
⛔️ انکار، سد باب جمیع معارف است! و از همه ی بدبختی ها بدتر این انکار است که باب جمیع معارف را بر ما منسد می کند و ما را از طلب باز می دارد و به حد حیوانیت و بهیمیت قانع می کند و از عوالم غیب و انوار الهیه ما را محروم می کند. ما بیچاره ها که از مشاهدات و تجلیات به کلی محرومیم از ایمان به این معانی هم که خود یک درجه از کمال نفسانی استو ممکن است ما را به جایی برساند دوریم. از مرتبه ی علم که شاید بذر مشاهدات شود، نیز فرار می کنیم و چشم و گوش خود را به کلی می بندیم و پنبه ی غفلت در گوش ها می گذاریم که مبادا حرف حق در آن وارد شود. ✏️تهذیب نفس و سیر و سلوک از دیدگاه امام خمینی (ره) ص ۳۰۰ تذكرة الاولياء(كلمات و احوالات بزرگان اهل معرفت)🔻 @tezkar
* #دعا #اربعینیات #شعبان 🔻از بيستم شعبان تا آخر ماه مبارک رمضان مناسب است كه يک اربعين دعای عهد را بخواند و ملتزم باشد. اين، يک نوع استقرار در محبت و ولايت می‌آورد. بعد از نماز صبح دعای عهد را انسان چهل روز ادامه بدهد. اين ديگر می‌ماند. بعد هم اگر برايش ملكه شد، ادامه بدهد؛ ولی از 18ـ 20 ماه شعبان تا آخر ماه رمضان 40 روز بدون فاصله می توان دعای عهد را ادامه داد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
♦️تنها حقیقتی که انسان می تواند به عوالم پس از مرگ خود راه ببرد ، ملکه ی یاد خداست ؛ و هدف از هدیه ی عمر به ما انسان ها ، تمرین کردن این توجه است تا سر حدی که دیگر بدون زحمت ، این یاد را از خاطر نبریم‌ ؛ هشدار هشدار که عقب نمانیم ! @tezkar
منبع تمام اخلاق #آیت_الله_سعادت_پرور ای عزیز من؛ سربسته بگویم منبع تمام اخلاق و کردار حسنه و سیئه،موحد بودن و نبودن است. اگر در خود رذیله ای دیدید، بدانید توحید و خداپرستی در شما وجود ندارد،بلکه به لفظ اکتفا کرده اید. (رسائل عرفانی: ص۱۹۱) تذکره الاولیاء(کلمات وحالات بزرگان اهل معرفت)🔻 @tezkar
🌴خردورزی🌴 حضرت امیرالمومنین (ع): خرد مردم با شش چیز سنحیده می شود: معاشرت ، داد و ستد ، دست یابی به مقام ، برکناری از مقام ، توانگری و تهی دستی. ☘️☘️☘️ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ منبع: ص315 منبع: ص68 آیت الله 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‌آیت اللّه جاودان : مثالی از #مراقبه برای #آیت‌اللّه_حق‌شناس در یک درس مسئله را با مثالی بهتر تشریح کرده بودند:«یک وقت گفتم: پروردگارا این مراقبه چگونه است؟ همان طوری که استراحت کرده بودم، چرتم برد، یک دفعه دیدم، باران مثل سیل از آسمان جاری است. بعد یکی در کنار من ایستاد. من[که ابتدا] توجهم به باران بود، تا این طرفم را نگاه کردم، باران قطع شد. گفت: بالاخره فهمیدی مقام مراقبه چه شد؟ مقام مراقبه این است که خودت را در #حضور و #محضر حق تعالی بدانی و ببینی! همین طور که تو به باران توجه داشتی در حال مراقبه بودی. یک آن که غفلت کردی فیض قطع می شود.» بعد هم در ادامۀ کلام #تصفیه و #تزکیۀ نفس را به طور جدی به مراقبه مربوط می‌دانند و می‌فرمایند: «پس بناءً علی هذا تزکیة نفس و تصفیۀ قلب و عروج به مراتب عالیه، جز با مراقبۀ کامل وزحمت زیاد [ممکن] نمی شود: «لایُمکِن الوُصولُ إلاّ بالمواظَبَةِ التّامّةِ عَلیها و الإجتِهادِ الشَّدید فِیها.» باز هم تکرار می کنند: بدون تصفیه و تزکیه هیچ مرتبت عالی در انتظار نیست، و اگر آدمی تصفیه و تزکیه نکرد به جائی نمی‌رسد: «اگر کسی بخواهد به مراتب عالیه برسد باید از راه تصفیۀ  قلب و تزکیه نفس راه را طی بکند که آن هم زحمت زیاد لازم دارد.» تذكرة الاولياء در تلگرام🔻 https://t.me/joinchat/AAAAADyHGCJLTMZ6FtPk2w در اینستاگرام🔻 https://instagram.com/_u/tezkar_insta
♦️کلمات ِبزرگان ِگمنام ِاهل معرفت ملاک مهم | روش انتخاب ادب در موضوعات مختلف ☑️ کانال تذکره اولیاء @tezkar
‌♦️برسانید به دست هر کس که برایتان ارزش دارد♦️ ✨اربعینی مهم درپیش است✨ 📌چرا هیچگاه نوبت ما نمی شود؟ 🔻هدف از این همه زندگی کردن برای ما چیست؟ با سوادبودن و مدرک داشتن واینکه دیگران به ما احترام بگذارند؟ استفاده ازدنیا به اندازه ای که چشمانمان برق رفاه وتفاخر به هوشمندی پربهره بودن از دنیابزند و به دیگران که به این نقطه نرسیدند به چشم آدم های بی عرضه نگاه کردن؟ خدمت به خانواده و زن و فرزند و یا خدمت به دیگران و فراهم کردن آسایش آن ها؟ تحصیلات عالیه کردن و خدمت به جوامع بشری و ساخت جهانی برای بهتر زیستن؟ تکاپو برای رساندن انسان به قله های مطلوب زندگی در دنیا؟ و یا آرمانی بلندتر و تلاش برای جهانی کردن انسانیت و صلح؟ در بهترین حالت ها ما کسی هستیم که در پی آرامش،رفاه،تعالی و خدمت به دیگر انسان ها باشیم. اما شوربختانه 99درصد انسان های استعلا گرا و تعالی محور در این نقطه متوقف می شوند. اینجا دقیقا شاهراه جدایی حقیقت و رسانیدن انسان به نقطه ی حقیقت بلند خویش است. 🔻چرا ما حواسمان نیست که امام به معنای وجودی است که تمام موجودات حقیقت او را قصد و نیت می کنند؟ امام حقیقتی جاری در کیان عالم هاست که تمامی وجود ها او را از نهان ترین زاویه های وجودشان پی می گیرند و به سمت حقیقت او حرکت می کنند. 🔻سوال اینجاست ما به عنوان یک انسان که گویا در میان موجودات غافل ترین نسبت به این معنا هستیم از زندگی چه هدفی داریم؟ اگر کسی بگوید من به دنبال ساخت جهان آرام و زیبا برای انسان هستم باید از او پرسید تو که میدانی مرکز این پرگار هستی امامی است که دَوران حقائق حول محور او رقم می خورد و آرامش و تعالی انسان از بستر وجود او به تمام عوالم سریان دارد،برای او و همراهی او در این حرکت بی کران ِپر خیر که مصدر تمام خیرات نه برای انسان بلکه جمیع ماسوی الله است، چه کرده ای؟ آیا نشنیده ای که او غمگین است. آیا نخوانده ای اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىَ الْقَائِمِ بِقِسْطِكَ...الْمُتَرَقِّبِ الْخَائِفِ الْوَلِيِّ النَّاصِحِ(بحار ج99) ما که میدانیم او محزون است و تمام موجودات ملک و ملکوت بجز این انسانِ کَنود غافلِ ناسپاس، به حزن او و در حسرت او محزونند. چرا هیچگاه هدف ما این نشد که ما برای او التیام و آرامش باشیم. چرا همیشه نوبت اوست؟ و چرا هیچگاه نوبت ما نمی شود که مرحمی بر زخم ها و چنگ های بشریت بر نهاد او باشیم. کدام مقام بالاتر از کاشف الکرب بودن برای امام زمان خویش؟ از کجا ماه بنی هاشم به مقامی رسید که فرمودند تمامی شهدا روز قیامت به مقام ابی الفضل العباس علیه السلام غبطه می خورند. آیا جز این بود که می خوانیم یا کاشف الکرب عن وجه الحسین...؟ و آیا نبود جز آنکه وقتی بر پیکر شریف مقطع الاعضای برادرش آمد و پیکر او را پاشیده بر بسترکربلا یافت،دشمن از ظهور آثار شکستگی در سیمای سیدالشهداء نوشته است: "بان الانکسار فی وجه الحسین علیه السلام". 🔻چه می شود که ما آرام دل ولی زمانمان باشیم و کدام مقصد و هدف از این بلند تر خواهد بود؟ اگر ما چنین باشیم به قافله سالار ماسوی الله خدمت کرده ایم و بالطبع خدمتی به کل بشریت و غیر بشریت،از آسمان ها و سیارات و کهکشان ها تا دریاها و ماهی ها و شن ها و صدف ها... لکن اعمال ما چنان که در قلب مبارکش منقش می شود و صفحه ی هستی را هر دم ورق می زند و جز حسرت از قاموس ما بر وجود مبارکش نقش نمی بندد. چرا از این حسرت نمردیم و این روایت هیچگاه ما را تکان نداد و از شوق نمردیم که بلکه ما نیز راهی از شبکه های وجودی مان به آن باز کنیم، آنجا که فرمود: عَنْ الصادق ع: لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَيْبَةٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ فِي غَيْبَتِهِ مِنْ عُزْلَةٍ وَ نِعْمَ الْمَنْزِلُ طَيْبَةُ(مدینه)وَ مَا بِثَلَاثِينَ مِنْ وَحْشَةٍ.(کافی ج 1ص340) سی نفر که مرحم زخم های او هستند. با او هستند، در محضر او و از شهود و درک محضر او به لایه های بی نهایت توحید نفوذ می کنند. 🔻و اما نکته ی بسیار مهم اربعینی است که پیش رو داریم و قطعا می توانیم در آن حرکت موثری رقم بزنیم. از بیستم شعبان تا عید فطر چهل روز است که از بهترین مواقع برای اربعینیات است. بیاییم در این چهل روز علاوه بر اربعین مراقبه ای و ترک صد در صد گناهان و کنار گذاشتن زخم کردن قلب صاحبمان یک کار،یک توسل،یک خدمت به خلق موثر و ثابت در این چهل روز فقط و فقط وفقط به نیت ظهور او و التیام قلب او انجام دهیم. که قطعا "وفی ذلک فرجکم"، چرا که صادق آل محمد علیه السلام فرمود: َ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي(غیبت نعمانی) اگر او را درک می کردم تمام عمرم را خدمت او می کردم... بلکه در این چهل روز که عمده ی آن را روزه هستیم زَبد رابی وجودمان فنای در دریای بیکران حقیقت و لطف امام اباصالح المهدی ارواحنا له الفداء گردد. المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‌دختر شیخ انصاری میگوید: روزی دختر ناصرالدین شاه برای زیارت و دیدار با شیخ وارد منزل ایشان در نجف اشرف شد. آثار زهد عیسوی و علائم ورع یحیوی را در پیشانی شیخ یافت. در اتاق او کمی پشکل-به جای زغال- در منقل مشتعل بود و سفره ای حصیری به دیوار آویزان.در کنار منقل گِلی یک پیه سوز سفالی اتاق را نیمه روشن کرده بود. اینها اسباب اتاق آن قطب دایره ی فقاهت بود! شاهزاده چون وضع اتاق را برانداز کرد نتوانست از اظهار مطلب درونی خود خودداری کند. از این رو گفت:« اگر مجتهد این است پس مولی علی کنی چه میگوید؟!» سخنش هنوز تمام نشده بود که شیخ انصاری از جا برخاست و با ناراحتی فرمود:« چه گفتی؟ این کلام کفرآمیز چه بود؟! بدان که خود را جهنمی کردی، برخیز و از پیش من دور شو. حتی لحظه ای هم در اینجا نمان، زیرا میترسم عقوبت تو مرا هم بگیرد». شاهزاده از تهدیدات شیخ به گریه افتاد و گفت:« آقا! توبه کردم، نفهمیدم، مرا عفو کنید، دیگر از این غلط ها نمیکنم!» شیخ فرمود:« تو کجا و اظهار نظر درباره مولی علی کنی کجا؟ حاجی کنی حق دارد آنگونه زندگی کند، زیرا در مقابل پدر تو باید همانطور زندگی کرد؛ ولی من در میان طلاب هستم. باید حالم و امور زندگانی ام مانند همین طلاب باشد...». #سیمای_فرزانگان زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص427، پانوشت 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
🔸شهادت هنر مردان خداست #آیت_الله_حق_شناس من یک نیمه شب زودتر از ساعت نماز راهی مسجد شدم.  به جز بنده وخادم مسجد، این شهید بزرگوار ( احمد علی نیری) هم کلید مسجد را داشت به محض اینکه در را باز کردم، دیدم شخصی در مسجد مشغول نماز است دیدم که یک جوانی در حال سجده است اما نه روی زمین !  بلکه بین زمین وآسمان مشغول تسبیح حضرت حق است. جلوتر که رفتم دیدم احمدآقا است. بعد که نمازش تمام شد پیش من آمد و گفت تا زنده ام به کسی حرفی نزنید...." (کتاب عارفانه:ص۱۵) تذکره الولیاء(کلمات وحالات بزرگان اهل عرفان)🔻 @tezkar
‍ ‍ 🌺 🌺 مکافات یکی از گناهانی که خداوند متعال در قرآن مجید برای آن وعده عذاب داده و است، مال مردم را زیاد گرفتن و مال خود را کم دادن است تا جایی که یک سوره به نام کم فروشان و زیاد بگیران نازل شده است.(1) خداوند در این سوره چنین افرادی را وعده عذاب داده (2) و آنان را در حکم قرار داده است. آنجا که می فرماید: "وای بر کافران از مشاهده آن روز بزرگ"(3) امام صادق (علیه السلام) در ذیل این آیه می فرماید : " کم فروشی بوی کفر می دهد " (4) کم فروشان علاوه بر این که خود را مدیون مردم میکند و در روز قیامت باید از عهده خسارات آنان برآیند، در دنیا هم مکافات خواهد شد و مکافات دنیایی کم فروشان این است که محصول آنان به واسطه نیامدن باران، سیل، سرما و آفات از بین می رود و مبتلا به خشكالى و قحلی می شوند و برکت از زندگی آنان برداشته میشود. مناسب است در این جا روایتی را که از زبان نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است بیان کنم تا عبرتی برای گرانفروشان و کم فروشان باشد. آن حضرت روی پنج گناه بزرگ تکیه می کند و پیرامون اهمیت آنها اینگونه می فرماید که : 1. هیچ قوم و ملتی عهد شکنی نکردند مگر اینکه خداوند، دشمنانشان را بر آنان مسلط ساخت( تا ایشان را ذلیل و خوار کند). ۲- هیچ جمعیتی و گروهی به غیر حکم خدا حکم نکردند مگر اینکه فقر و بیچارگی و حیرانی در میان آنان زیاد شد. ۳- در میان هیچ ملت و جمعیتی و منکرات ظاهر نشد مگر اینکه مرگ و میر و در میان آنان فراوان گشت. ۴- هیچ قومی زکات مال خود را منع نکردند و از دادن آن خودداری نمودند مگر اینکه باران رحمت از آنان قطع شد و خشکسالی ایشان را فرا گرفت. 5. هیچ گروه و طایفه ای کم فروشی و گرانفروشی نکردند مگر اینکه زراعت آنان (به وسیله های گوناگونی ) از بین رفت و قحطی ایشان را فرا گرفت.(5) 🌺منابع🌺 1.سوره مطففین 2.سوره مطففین آیه 1 3.سوره مریم آیه 36 4.تفسیر نورالثقلین ج5 ص527 نقل از اصول کافی 5.تفسیر فخررازی ج31 ص88، تفسیر ابوالفتح رازی . تفسیر نمونه ج26 ص243 🌸مکافات عمل ص76 و 77🌸 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
موش دزد.mp3
1.89M
موش دزد #آیت_الله_مجتهدی کانال تذکره الاولیاء @tezkar
‍ ‍ بسمه تعالی ♦️ وجود مقدس امیرالمومنین صلوات الله علیه می فرمایند: قَلیلٌ یَدوُمُ خَیْرٌ مِنْ کَثیرٍ مُنْقَطِعٍ عمل اندکی که تداوم داشته باشد بهتر است کار بسیاری که دوامی نداشته باشد ♦️در مسائل معنوی ما با آفت های بسیاری رو به رو هستیم یکی از مهم ترین این آفت ها مبتلی بودن به اعمال کثیر ولی منقطع است، همراه با این آفت، نتیجه ثابت عدم بهره وری معنوی همیشه همراهی مان خواهد کرد. برای مثال در طول سال ما ایامی را به اعمال سنگین و زمان بر و حتی بعضا کسل کننده برای نفسمان اختصاص می دهیم مثل یک دستور نقل شده از بزرگان یا اعمالی مثل ام داوود،دعای عرفه سید الشهدا صلوات الله علیه، قرائت ادعیه طویل ماه مبارک رمضان و ..... . ودر عین حال بهره ی معنوی چندانی نصیب ما نمی شود هر چند قابل انکار نیست که رحمت واسعه الهی در این ایام جاری و ساریست و ای بسا توفیق برنامه های عبادی و بیش از آن در همین ایام نصیب ما می گردد و ما خودمان را نباید از توفیق انجام این اعمال محروم‌کنیم ولیکن باید مد نظر باشد با برنامه و عمل به کلام "و نظم امرکم" توفیقات بیشتری نصیبمان می گردد. دو نکته را می توان به عنوان علت این ناتوانی ذکر کرد: 🔹️ اول نفس ما توان هضم و بهره وری از این اعمال را کسب نکرده و نصیب ما از این اعمال بعضا تعب جسمانی خواهد بود. 🔹️و دوم نکته مهم تر اینکه منظومه وجود ما فضای کافی برای قرار گرفتن حقیقت این اعمال را به دست نیاورده.‌ علت عمده این ناتوانی ما در بهره وری معنوی به علت فقدان گزاره مهم قلیل یدوم است. چراکه این مطلب لا اقل دو فایده مهم‌برای ما دارد: 🔸️اول ذائقه معنوی مارا رشد می دهد و با تداوم در نفس ما رسوخ کرده و مارا عمیق تر میسازد 🔸️و دوم که اهمیت قابل توجهی دارد این است که مارا عادت به داشتن برنامه و نظم معنوی میکند و ساختار وجود مارا برای جانشینی باطن اعمال منظم‌ می گرداند کانال تذکره الاولیاء @tezkar
#مراقب_اندوخته_های_معنوی_مان_باشیم شیخ عارف کامل ما حضرت حجه الله الحق، آیه الله پهلوانی – قدس الله نفسه الزکیه – به تلامذه سلوکی خود سفارش می کردند که «مراقب باشید تا شیطان، سرمایه ها و اندوخته های معنوی شما را از دستتان نگیرد؛ گاهی سه ماه رجب و شعبان و رمضان را زحمت کشیده اید و اندوخته هایی به دست آورده اید، برای آنکه از دستتان بگیرد و از نتایج آن محرومتان کند، همسرتان را تحریک می کند، تا اوقات تلخی کرده و بهانه جویی کند و شما در برابر رفتار نابجای او که دور از انتظارتان بوده، یک سخن ناشایسته ای بگویید و سرمایه های معنوی و اخروی را از دستتان بگیرد». منبع: #سلوک_با_همسر ، ص هشتاد و پنج کانال تذکره الاولیاء @tezkar
♦️حال و هوای مناجات شعبانیه(۱) دعاکننده در این مناجات شریف باوجود اینکه می داند که خدا به همه نیازها و حوایج او آگاه است(تعرف ضمیری) و با وجود اینکه می داند قلم سرنوشت سراسر امور را مقدر کرده است(و قد جرت مقادیرک علی) اما باز هم تلاش می کند تا توجه خاص خدا را به خود جلب کند. فضای مناجات شعبانیه درباره حوایج دنیوی و حتی مغفرت_ که در بیشتر دعاها مفهومی کلیدی است_ نمی باشد بلکه دعا کننده تلاش می کند با ورود به ساحت های رحمت خاصه، بهره ای از دریای رحمت الهی ببرد چرا که بر اساس آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام دعا این توان را دارد که تقدیر را دگرگون کند(بعد ما ابرم ابراما) اگر انقطاع از اسباب حاصل شد(هربت الیک) و چاشنی استکانت و تضرع همراه گردید(مستکینا لک متضرعا الیک) و حالت رجا در دل طلایی گردید آنگاه است که زمینه برای استماع دعا و ندا و استقبال از نجوای دعاکننده فراهم می شود. به رحمت سرزلف تو واثقم ورنه کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن! مناجات خواندن برای همه میسر است اما مناجات کردن کار ساده‌ای نیست و حال و هوای خود را دارد. اصولا آدمی که تا عمق جان تعلق و وابستگی به اسباب دارد، آدمی که قلبش شلوغ است و نجوایی ندارد مجالی هم برای مناجات کردن ندارد... خدا کمک کند حالی داشته باشیم و تا چیزی از شعبان باقی است مناجاتی کرده باشیم همان شعبانی که محفوف به رحمت الهی است.. (شعبان الذی حففته بالرحمة و الرضوان...) قدری دل ها را خلوت کنیم... ماه خدا در راه است و رحمت شعبانیه در آستانه گذر!! (ادامه دارد) #استاد_رفیع_پور #مناجات_شعبانیه تذکره الاولیاء @tezkar
4_5841498763461394668.mp3
4.36M
* #کلیپ_صوتی #شعبان #رمضان بسیار زیبا 🎧 موضوع: توصیه‌های پایانی ماه شعبان برای آماده شدن جهت ماه مبارک رمضان 🎤 حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌⏱ زمان: ۷ دقیقه 📥 حجم: ۴ مگابایت 🔺 @nasery_ir ‌ ‌