eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۰ فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ فَرِحینَ بِما ءاتیٰهُمُ اللهُ مِن فَضلِه؛ [شهدا شادمانند به] آنچه خدای متعال به فضل و رحمت خود به اینها عنایت کرده؛ که [این فضل] بیش از استحقاق است. فضل یعنی آن زیادی‌ای که خدای متعال میدهد؛ شما که یک عملی انجام میدهید، خدا یک ثوابی برای آن معیّن کرده؛ این ثواب در مقابل این عمل است. فضل این است که علاوه‌ی بر آن ثواب، یک چیز دیگر هم به شما میدهند. بعد آن وقت، پیام بعدی [این است]: وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون مستبشِرند -مستبشِر به کسی میگویند که یک بشارتی به او میرسد و او خرسند میشود، شاد میشود؛ این میشود مستبشِر- اینها میگویند ما برای شماهایی که به ما ملحق نشده‌اید و در راه ما هستید و حرکت شما به سمت هدف ما است، به خاطر آن سرنوشتی که منتظر شما است خوشحالیم، خرسندیم؛ آن سرنوشت چیست؟ اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون؛ شما بدانید که در آینده برای شما نه بیم وجود دارد، نه اندوه وجود دارد؛ [سرنوشت] شما که در راه ما دارید حرکت میکنید این است. ببینید این پیام شهدا به ما، پیام خیلی مهمّی است؛ یَستَبشِرونَ بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضل؛ خدا به شما نعمت خواهد داد، خدا به شما فضل خواهد داد؛ وَ اَنَّ اللهَ لا‌یُضیعُ اَجرَ المُؤمِنین؛ این حرکتی که شما دارید میکنید، پیش خدا پاداش دارد و خدا این پاداش را ضایع نخواهد کرد؛ اینها دارند به ما میگویند، دارند ما را تقویت میکنند، دارند به ما انگیزه میدهند، دارند ما را در این حرکت تشویق میکنند تا حرکت را محکم‌تر، قوی‌تر، مستدام‌تر، مستمرتر انجام بدهیم. خب حالا شما حرکتهای مؤمنانه انجام داده‌اید؛ چهار هزار، چهارصد، چهل کار مهم انجام داده‌اید؛ اینها همان چیزی است که شهدا را خوشحال میکند، و اینها مستبشِر به این حرکت شما هستند، بشارت کارهای شما آنها را خرسند و خوشحال میکند. ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملّی چهار هزار شهید استان یزد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨دلتنگم برای دیدن حرم ارباب ✨دلتنگم برای خواندن زیارت عاشورا در حرم ارباب ✨دلتنگم برای اشک شوق از دیدن حرم ارباب‌‌ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍رسول خدا(ص) فرمودند: در آخرالزمان از فتنه بدتان نیاید؛ زیرا آن فتنه‏‌ها منافقان را [رسوا و] نابود می‌کند. 📚کنزل العمال، حدیث 3170 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
⭕️«تفکر»، «انسانیت» و «عبادت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶علیرغم اینکه بسیاری از فیلسوفان و انسان‌شناسان، فصل ممیز آدمی از سایر موجودات را «عقلانیت و تفکر» دانسته‌ و در تعریفی مشهور انسان را «حیوان ناطق» یعنی حیوان عاقل نامیده‌اند؛ اما حقیقت آن است که تاریخ بشر و تاریخ فعالیت‌های بشری به ویژه در تعاملات با طبیعت و روابط با سایر آدمیان و سایر ملت‌ها این گزاره را تأیید نمی‌کند! تاریخ بشریت پر است از الحاد و شرک و بی‌اخلاقی؛ تاریخ بشریت پر است از جنگ و خونریزی؛ تاریخ بشریت پر است از حسادت و دروغ و حیله و فریب‌کاری! آدمیان روباه را به عنوان حیوانی مکار معرفی می‌کنند، در حالی که مکر و حیله روباه دربرابر مکاری و فریب‌کاری آدمی چیزی به حساب نمی‌آید! آدمیان حتی قدرت خودفریبی هم دارند چه رسد به فریب‌دادن دیگران! 🔶به هر حال، اگر چنان تعریفی از انسان را بپذیریم باید بگوییم که این «حیوانِ راست‌قامتِ دو پا» هنوز به مقام «انسانیت» نرسیده است! 🔶به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های وحی الهی و یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران بزرگ و همچنین یکی از مهم‌ترین وظایف امامان معصوم علیهم السلام، دعوت بشریت به «عقلانیت» و «تفکر» و «اندیشه‌ورزی» در همه ابعاد زندگی بوده است. قرآن کریم در سیصد آیه ما را دعوت به تعقل و تدبر و تفکر و تأمل می‌کند. 🔶بلکه در تراوزی نظام ارزشی دین، علیرغم برداشت ظاهربینان و سطحی‌نگران، «دائم‌ الصوم» بودن و «دائم‌ الصلاة» بودن لزوماً نشانه «دائم العبادة» بودن نیست! اولیای دین عبادت اصلی و بنیادین را «تفکر» و «تعقل» و «اندیشه‌ کردن» دانسته‌اند. تفکر در جلوه‌های حضرت حق، اندیشه در نعمت‌های الهی، تدبر در سرشت و سرنوشت انسان، و به طور کلی تفکر در همه امور. 🔶 علیه السلام می‌فرماید: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ؛ لحظه‌ای اندیشیدن ارزشمندتر از شبی را به عبادت گذراندن است» 🔶 علیه السلام، چه زیبا می‌فرماید: «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛ عبادت به بسيارى نماز و روزه نيست، بلكه به بسيار انديشيدن در كار خدا است.» ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 روایتی ناگفته از ترور پیچیده شهید فخری‌زاده مستند «ماجرای نیمروز»؛ امروز ساعت ۱۶ و ساعت ۲۳ از شبکه یک @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه:راه های شناخت ایمان و کفز ...وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ؛ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ [الْحِلْمِ] الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً... 📌شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮سپس امام عليه السلام به سراغ شاخۀ هاى عدالت مى‌رود و شاخه‌هاى اين پايۀ مهم را چنين شرح مى‌دهد: «عدالت نيز چهار شعبه دارد: فهم دقيق، علم و دانش عميق، قضاوت صحيح و روشن و حلم و بردبارى»؛ (وَ الْعَدْلُ‌ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ‌ شُعَبٍ‌: عَلىٰ‌ غَائِصِ‌ الْفَهْمِ‌، وَ غَوْرِ الْعِلْمِ‌، وَ زُهْرَةِ‌ الْحُكْمِ‌، وَ رَسَاخَةِ‌ الْحِلْمِ‌) . در واقع كسى كه بخواهد حكم عادلانه‌اى كند نخست بايد از قابليت و استعداد شايسته‌اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخيص موضوع موجب خطا در نتيجۀ حكم نشود. سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حكم پيدا كند و آن را دقيقا منطبق بر موضوع نمايد، آن‌گاه حكم نهايى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بيان كند و در اين مسير، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد. گرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقيقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد؛ ولى چون در اينجا در مقابل علم قرار گرفته مناسب است كه فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حكم باشد. چه بسا ممكن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حركات ناموزون و اصرارهاى بى‌جا، روح قاضى را آزرده سازند. حلم و بردبارى راسخ او نبايد اجازه دهد اين گونه امور در روحش اثر بگذارد و كمترين تغييرى در حكم ايجاد كند. اينها امورى است كه امام عليه السلام در عهدنامۀ مالك اشتر دربارۀ قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره كرده مى‌فرمايد: «ثُمَّ‌ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ‌ بَيْنَ‌ النَّاسِ‌ أَفْضَلَ‌ رَعِيَّتِكَ‌ فِي نَفْسِكَ‌ مِمَّنْ‌ لَا تَضِيقُ‌ بِهِ‌ الْأُمُورُ وَ لَا تُمَحِّكُهُ‌ الْخُصُومُ‌ وَ لَا يَتَمَادَى فِي الزَّلَّةِ‌ وَ لَا يَحْصَرُ مِنَ‌ الْفَيْ‌ءِ‌ إِلَى الْحَقِّ‌ إِذَا عَرَفَهُ‌ وَ لَا تُشْرِفُ‌ نَفْسُهُ‌ عَلَى طَمَعٍ‌ وَ لَا يَكْتَفِي بِأَدْنَى فَهْمٍ‌ دُونَ‌ أَقْصَاهُ‌ وَ أَوْقَفَهُمْ‌ فِي الشُّبُهَاتِ‌ وَ آخَذَهُمْ‌ بِالْحُجَجِ‌ وَ أَقَلَّهُمْ‌ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ‌ الْخَصْمِ‌ وَ أَصْبَرَهُمْ‌ عَلَى تَكَشُّفِ‌ الْأُمُورِ وَ أَصْرَمَهُمْ‌ عِنْدَ اتِّضَاحِ‌ الْحُكْمِ‌ مِمَّنْ‌ لَا يَزْدَهِيهِ‌ إِطْرَاءٌ‌ وَ لَا يَسْتَمِيلُهُ‌ إِغْرَاءٌ‌ وَ أُولَئِكَ‌ قَلِيلٌ‌؛ سپس از ميان رعاياى خود برترين فرد را در نزد خود براى قضاوت در ميان مردم برگزينید. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆پاسخ متفاوت خانم دکتر جمشیدی، بانوی نخبه ای که با چادر در آمریکا و ژاپن زندگی کرده، در مورد ضرورت جنبه قانونی و الزامی حجاب بشنوید.👌 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه البقرة آیه ۷۳ «فَقُلنَا اضرِبوهُ بِبَعضِها ۚ كَذٰلِكَ يُحيِي اللَّهُ المَوتىٰ وَيُريكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَعقِلونَ» انسان مطلوب جامعه اسلامی باید عقل را به کار گیرد ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجی‌ای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی.خب حالا آن انسان مطلوب جامعه‌ی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ در این مورد هم البتّه خیلی صحبت شده -همه صحبت کرده‌اند، بنده هم مطالبی همیشه عرض کرده‌ام، دیگران هم گفته‌اند- امّا حالا اگر بخواهیم به طور خلاصه در چند جمله که متناسب با آموزش و پرورش هم هست، آن انسان طراز اسلامی‌ای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند معرّفی کنیم، این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون» در قرآن ببینید چقدر هست! ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راه‌های عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهم‌تر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد که حالا در این زمینه هم بحثهای زیادی وجود دارد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فی‌سبیل‌الله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید.۱۳۹۹/۰۶/۱۱ بیانات در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰پای درس صحیفه سجادیه 🔅یامن لایندم علی العطاء ▫️ در فراضی از دعای 45 صحیفه سجادیه شاهد این بیان نورانی امام سجاد علیه السلام هستیم که به خدای متعال می فرمایند؛یا من لایندم علی العطاء. ای کسی که از بخشش خودش پشیمان نمی شود. اگر من گوشی موبایل خودم را به شخص نیرومندی ببخشم و حتی او را با این عمل خود شاد کنم،نهایت امر باید در گوشه ای بنشینم و زانوی غم بغل کنم!چراکه من در ابتدای کار علم نداشتم که این ابزرا خیلی برای من حیاتی است!و دیگر اینکه علم نداشتم که آیا آن شخص مستحق این هدیه من هست یا نه؟!!لحظه ای از سر هیجانات درونم که آن را مدیریت نکردم،خواستم و آن را بخشیدم!و با توجه به شخص مقابل من،قدرت این را نیز ندارم از او پس بگیرم. و نکته مهم این فرض در این است که همه اینها نقصی حساب می شود و در تاریخ زندگی برایم ثبت خواهد شد!ولی همه این امور و فراتر از این ها در مورد خدای متعال منتفی است و معنا ندارد.لذا خدای متعال با علم و قدرت و غنی مطلق بودن خود،می بخشد و پشیمان نیز نمی شود.چرا که عکس این نقص است و نقص در واجب الوجود معنا ندارد. ✍ابوالفضل نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
02 درس اخلاق حضرت ايت الله فياضي 1400.9.3.mp3
39.45M
🎙بشنوید صوت جلسه درس اخلاق حضرت آیت‌الله فیاضی (حفظه الله) 🔰دفتر مقام معظم رهبری 🗓 تاریخ: 1400/09/03 @asfar99 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از علم منطق،ج۲۲،مظنونات تا مخیلات،نجفی.m4a
15.45M
📌اجمالی از 📎 ▪️منطق تصدیقات/ مظنونات تا صناعات خمس ◽ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ... 📌تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️تفسیر اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه سپس امام عليه السلام از چهارمين پايۀ ايمان يعنى جهاد دم مى‌زند و براى آن مانند سه پايۀ گذشته چهار شاخه ذكر مى‌كند و مى‌فرمايد: «جهاد (نيز) چهار شاخه دارد: امر به معروف، نهى از منكر، صدق و راستى در معركه‌هاى نبرد، و دشمنى با فاسقان»؛ (وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ‌ شُعَبٍ‌: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‌، وَ النَّهْىِ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ، وَ الصِّدْقِ‌ فِي الْمَوَاطِنِ‌، وَ شَنَآنِ‌ الْفَاسِقِينَ‌) . در واقع امام جهاد را به معناى وسيع كلمه تفسير فرموده نه تنها جهاد نظامى در ميدان جنگ با دشمنان كه نتيجۀ همۀ آنها عظمت اسلام و مسلمانان و دفع شر كافران و فاسقان و منافقان است و به تعبير ديگر امام به هر چهار محور جهاد: جهاد با قلب، با زبان، با عمل و با اسلحه در ميدان نبرد اشاره مى‌كند كه جهادى است فراگير و شامل تمام مصداق‌ها میشود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۲۹،وحی و تجربه دینی.m4a
10.45M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم‌ونهم_ راه های معرفت دینی، و ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۴ «يُؤمِنونَ بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ وَيَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَيُسارِعونَ فِي الخَيراتِ وَأُولٰئِكَ مِنَ الصّالِحينَ» در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید. یک مسئله هم مسئله‌ی کمک مؤمنانه است. عدّه‌ای از مردم در این حوادث‌‌ [مربوط به کرونا] بِجِد آسیب دیدند؛ البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی و مانند اینها مشکلاتی پیدا شد لکن همه دچار آسیب‌های جدّی نشدند؛ امّا یک عدّه‌ای واقعاً دچار آسیب‌های جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد. این را باید جبران کرد؛ چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همه‌ی بار را بر دوش دولت گذاشت؛ البتّه مسئولین دولتی و شبه‌دولتی وظایفی دارند که باید انجام بدهند و انجام هم میدهند. ما مطّلعیم که دارند کار میکنند لکن اینها کافی نیست و بایستی عموم مردم همچنان که در آن جریان اوّلِ کمک مؤمنانه در آستانه‌ی ماه رمضان وارد شدند و به معنای واقعی کلمه کمک کردند، باز هم همین [کار] انجام بگیرد. این «تسابق الی ‌الخیرات» است. ما در قرآن چند جا داریم که «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْرات»؛(۱) یا «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ». یک جا [دارد] «أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ»؛ چند جا [دارد] «فَاستَبِقُوا الخَیرات»، یعنی مسابقه گذاشتن که قرآن به معنای واقعی کلمه به ما میگوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و [پیش] بروید. و این کار به نظر من مهم است؛ حتّی این اطعامهای محرّم را هم که در آن ایّام بعضی از هیئات، بعضی از مردم که توانایی‌هایی دارند و نذری و اطعام و مانند اینها درست میکنند، میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانواده‌ها و به شکل کاملاً پاکیزه و دور از مشکل سرایت [بیماری] و مانند این حرفها انجام داد. انقلابیگریِ به معنای واقعی کلمه اینها است؛ یعنی اینها جزو مسائل قطعی انقلابیگری است. انقلابیگری با زبان نیست، با عمل است؛ عمل جلوتر از زبان بایستی انسان را راه ببرد؛ و واقعاً کسانی که در این زمینه‌ها فعّالیّت میکنند، کار انقلابی انجام میدهند و این [کارها] انقلابیگری است. البتّه بعضی هم ممکن است که آمادگی نداشته باشند؛ یعنی این جور نیست که همه بتوانند کارهای برجسته‌ای در این زمینه انجام بدهند، لکن وقتی که می‌بینند یک کسانی در آن صفوف مقدّم با پیشتازی و علاقه و شوق حرکت میکنند، اینها هم به شوق می‌آیند و بالاخره در بین صفوف یک جایی برای خودشان پیدا میکنند و آنها هم وارد این میدان میشوند.۱۳۹۹/۰۵/۱۰ بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
خلاصه مقاله .pdf
341.3K
🔰خلاصه مقاله سعادت در مکاتب سعادت‌گرا ▫️ 🔹️ 🔹️ 🔹️ 🔅اصل مقاله ارسال می‌شود👇👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110