eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۲۲ نهج‌البلاغه:روش گرفتن حق(اخلاقی،سیاسی) 📌 شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۲۲ نهج‌البلاغه ‮اين جملۀ حكمت‌آميز خواه مقارن ايام سقيفه گفته شده باشد يا در شوراى شش نفرۀ عمر براى انتخاب خليفه پس از او، اشاره به مسئلۀ خلافت دارد كه حق مسلّم اهل‌بيت و امير مؤمنان على عليه السلام بود. مى‌فرمايد: «ما را حقى است كه اگر به ما داده شود (آزاديم) وگرنه (همچون اسيران و بردگانى خواهيم بود كه) در عقب شتر سوار خواهيم شد، هرچند زمانى طولانى اين سير در تاريكى بگذرد»؛ (وَ قَالَ‌ عليه السلام: لَنَا حَقٌّ‌، فَإِنْ‌ أُعْطِينَاهُ‌، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ‌، وَ إِنْ‌ طَالَ‌ السُّرَىٰ‌) . با توجه به اين‌كه «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سير شبانه است مفسران در اين‌كه منظور از اين تشبيه چيست، احتمالاتى داده‌اند: مرحوم سيّد رضى مى‌گويد: «اين كلام از سخنان لطيف و فصيح امام است و معناى آن اين است كه اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى‌مقدار خواهيم بود و اين بدان سبب است كه كسى كه پشت سر ديگرى سوار بر مركب مى‌شود در قسمت عقب مركب خواهد بود، همچون برده و اسير و مانند آنها»؛ (قالَ‌ الرَّضيُ‌ وَ هٰذٰا مِنْ‌ لَطيفِ‌ الْكَلاٰمِ‌ وَ فَصيحِهِ‌ وَ مَعْناهُ‌ أنّا إنْ‌ لَمْ‌ نُعْطَ حَقَّنا كُنّا أذِلّاءُ‌ وَ ذلِكَ‌ أنَّ‌ الرَّديفَ‌ يَرْكَبُ‌ عَجُزَ الْبَعيرِ كَالْعَبْدِ وَ الْأسيرِ وَ مَنْ‌ يَجْرى مَجْراهُما) . تفسير ديگر اينكه منظور اين است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهيم افتاد همان‌گونه كه شخص رديف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنين حالى را خواهد داشت. تفسير سوم اين‌كه اگر ما به حقمان نرسيم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرمودۀ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله صبر مى‌كنيم و براى گرفتن حق خويش دست به شمشير نخواهيم برد. اين احتمال نيز بعيد نيست كه هر سه تفسير در مفهوم كلام امام جمع باشد به اين معنا كه اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى‌كشانند و هم به زحمت و مشقت مى‌افكنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى‌دارند و به فرمان پيغمبر اكرم ناچاريم صبر كنيم. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | یه متفاوت از 🔰به بهانه برگزاری مسابقات جهانی کشتی آزاد 🌺 نان پدر و شیر مادر حلالت 🌺 📚 براساس داستان پوریای ولی از کتاب ۱ 🎙 باصدای گزارشگر کشتی آقای هادی عامل/کانال روشنگری ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۲۲،هرمنوتیک۲،نجفی.m4a
9.72M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم‌ودوم_هرمنوتیک فلسفی۲ ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنه‌ای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم 📌نکات اجمالی از جلسه کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " 🔰ولایت ✍ابوالفضل نجفی 🔻▫️مسئله ی ولایت،در دنباله ی بحث نبوت است، یک چیز جدای از بحث نبوت نیست.مسئله ولایت، در حقیقت تتمه و ذلیل و خاتمه ی بحث نبوت است.حالا خواهیم دید که اگر ولایت نباشد ،نبوت هم ناقص می ماند. 🔻▫️هر که بخواهد خوب باشد ، در جامعه ی پیغمبر می تواند خوب باشد؛در جامعه های غیر الهی این جوری نیست.در جامعه های غیر اسلامی و غیر الهی ،آدم ها می خواهند خوب باشند، نمی‌توانند؛ شما دلت می خواهد متدین باشی،نمی توانی. 🔻▫️ولایت جبهه مسلمانان استوار مومن نافذالقب در مقابل کفر است. 🔻▫️در اصطلاح اولی قرآنی،ولایت به معنای اتصال و هم پیوستگی و هم جبهه‌گی یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند.یک فکر و عقیده را دارند. ▫️این بیانات ناظر بر آیات ۱تا۶ سوره مبارکه ممتحنه می باشد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه غافر آیه ۲۶ وَقالَ فِرعَونُ ذَروني أَقتُل موسىٰ وَليَدعُ رَبَّهُ ۖ إِنّي أَخافُ أَن يُبَدِّلَ دينَكُم أَو أَن يُظهِرَ فِي الأَرضِ الفَسادَ و فرعون گفت: «بگذارید موسی را بکشم، و او پروردگارش را بخواند (تا نجاتش دهد)! زیرا من می‌ترسم که آیین شما را دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد بر پا کند!» درد بزرگی که انسانها در طول تاریخ دچار آن بوده‌اند، درد تحمیق از طرف قدرتمندان زور و زردار بوده است. یعنی کسانی پول و لذّت دنیا را برای خودشان جمع کرده‌اند؛ قدرت را در قبضه‌ی خودشان نگه داشته‌اند و علاوه بر همه‌ی اینها، برای این‌که بتوانند کارشان را در بین آحاد بشر پیش ببرند، ملتها را فریب داده‌اند. مثلاً شما ببینید کسی مثل فرعون آن مرد ظالم و زورگو و هتّاک درباره‌ی چهره‌ی نورانی موسی‌بن‌عمران، پیغمبر بزرگوار الهی و سفیر آسمان بر روی زمین، می‌گوید: «انّی اخاف ان یبدّل دینکم او ان یظهر فی الارض الفساد.»؛ موسی فسادانگیز است و مردم را گمراه می‌کند! این، درد بزرگ بشر تا امروز بوده است ۱۳۷۲/۰۲/۱۸ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
⭕شبهه - نه پرچممون نشانِ - نه سرود ملی - کتاب آسمانی خودمونم که نمیخونیم - تمام وطن پرست ها رو هم 40 سال پیش اعدام کردیم - عربی هم که میخونیم - انگلیسی هم که زبان دوممون شده - اسطوره های ملی کشورمون رو هم به نابودی کشوندن - اسمی از شاهان هم که نمیشه آورد - قبر عربها پرستیده میشه و قبر جنگجویان خودمون (یعقوب لیث صفاری) به ویرانه تبدیل شده - پول مملکت هم که خرج قبر جنگجویان عرب میشه *سیاستمون دینیِ؟ یا دینمون ؟؟* ✅پاسخ 🔻▫️وطن پرستی چیست؟! غیر از این است که ارزش مردمت وآب و خاک و کشورت را بدانی؟! شما خوب میدانید خاک ایران زمین توسط شاهان ظالم در زمان های خاص وجب به وجب دست بیگانگان افتاده است!ولی بعد از انقلاب اسلامی تا الان همان است که همان! 🔻▫️خوب است توجه به این‌ بیان مرحوم در داشته باشید؛ (ترجمه المیزان، جلد۱۴، جزء ۱۷، سوره حج، صفحه ۵۰۵) «مراد به مجوس قوم معروفی هستند که به زرتشت گرویده، کتاب مقدسشان اوستا است. چیزی که هست تاریخ حیات و زمان ظهور اوست که بسیار مبهم است، به طوری که می‌توان گفت به کلی منقطع است .اين قوم كتاب مقدس خود را در داستان استيلاى اسكندر بر ايران به كلى از دست دادند، و حتى يك نسخه از آن نماند، تا آنكه در زمان ملوك ساسانى مجددا به رشته تحرير در آمد، و به همين جهت ممكن نيست بر واقعيت مذهب ايشان وقوف يافت‏. 🔻▫️چرا بعضی به ظاهر وطن پرست ها که در واقع وطن فروشن،در کشور های دشمن لانه گزیده اند و زبان آن ها که سهل است،تمام زندگی خودشان را منطبق بر اندیشه های آنها می کنند،ذره ای از حس وطن پرستی در وجودتان نمایان نمی شود؟؟! 🔻▫️یادگیری هر زبان دیگر برای تبیین اندیشه خودمان و مفاخر خودمان،و برای اینکه مورد هجوم دشمنان واقع نشویم،هیچ اشکالی ندارد! اسطوره های ملی ما هم اگر برای ملت و کشور عزیز ایران زحمت ای کشیده باشند،احترامشان محفوظ است که بر کسی پوشیده نیست!و اینکه اگر کسی تلاشی در مسیر یا مردم یا کشور خود کشیده باشد،دلیل نمی شود سایر کار ها و احیانا اشتباهات او را بررسی و نقد نکنیم! 🔻▫️شما همین الآن دارید نام برخی شاهان را که می آورید!! شاید شما همانطور که دلتان با کشور های استکباری است،خودتان نیز در آن کشور ها هستید!و خبری از کشوری که سنگش را به سینه می زنید ندارد!!اندکی انصاف و دقت لازم است تا بدانی این ادعای تو درست نیست! در خصوص تخریب قسمتی از آرامگاه لیث صفاری نیز باید گفت،اگر کوتاهی شده مسولان مربوطه باید پاسخگو باشند. ولی این امر برای هر جا و هر مکان نیز ممکن است اتفاق بیافتد حتی حرم امام رضا!ولی این دلیل بر آن نمی شود که همواره غرض خاصی در کار بوده!! 🔻▫️ادعای شما مبنی بر "قبر جنگجویان عرب" را به رسم انصاف به خود وا می گذارم!آیا این همه حماسه جز برای احیای ارزش های انسانی اسلامی است؟ ▫️آیا جز این است که نام و فرهنگ امامان نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور ها باعث حماسه آنها بر علیه ظالمین شده است؟!اما شما در مقابل ظالمین چه کار کرده اید؟! ▫️با کدام دلیل ثابت می کنید که امامان و انبیاء برای اغراض شخصی جنگ کرده اند؟ مگر همین نام امامان نبود که نقش سر بند جوانان ما شد و تمسک به همین نام و فرهنگ باعث شد ذره ای از خاک ایران زمین را به بیگانه ندهند!؟؟ این ها بیشتر وطنشان را دوست داشتند یا شما؟! 🔻▫️در نهایت باید بگویم اگر معنای سیاست را بدانی و حقیقت دین را متوجه شوی،هیچ وقت سخن از دین منهای سیاست نمی کنی! چرا که دین برای سعادت بشر آمده است و این حاصل نمی شود مگر اینکه در هر امری که گره با سعادت بشر دارد،دخالت کند و راهنمای زندگی باشد! ✍ابوالفضل نجفی 📎البته به علت تعدد شبهات در ضمن یک شبهه، به پاسخ بسیار اجمالی بسنده کردیم. ━💠🍃🇮🇷🍃💠━ @thaqalayn110
🔴۲۱۶ هزار کودک طی ۷ دهه گذشته در کلیسای کاتولیک فرانسه مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتن! 🔹٣ ماه هم هست که رابطه جنسی با محارم رو قانونی کردن! حالا طرفداران همین فرهنگ مدعی حقوق زن و کودک در اسلام هستن! فرانسه مهد آزادی نیست، مهد نکبته! 📸کاریکاتور از: آرکادیو اسکیوال ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰پاسخ شبهه جهت ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰پاسخ شبهه جهت ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰پاسخ شبهه جهت ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حکمت ۲۳ نهج‌البلاغه:ضرورت عمل گرایی(اخلاقی،اجتماعی) 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۲۳ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين سخن پربار و حكمت‌آميز به اهميت عمل صالح و نيك در سرنوشت انسان اشاره دارد و تلويحاً كسانى را كه بر نسب خود تكيه مى‌كنند در خطا مى‌شمرد و مى‌فرمايد: «كسى كه عملش او را (از پيمودن مدارج كمال) كُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشيد»؛ (مَنْ‌ أَبْطَأَ بِهِ‌ عَمَلُهُ‌ لَمْ‌ يُسْرِعْ‌ بِهِ‌ نَسَبُهُ‌) . قرآن مجيد و روايات اسلامى در جاى جاى خود بر فرهنگ عمل تكيه كرده است و آن را مقدم بر هر چيز مى‌شمرد و اين آيۀ شريفۀ قرآنى كه به صورت شعار براى مسلمانان در آمده شاهد اين گفتار است: «إِنَّ‌ أَكْرَمَكُمْ‌ عِنْدَ اَللّٰهِ‌ أَتْقٰاكُمْ‌». درست است كه نسب عالى يكى از مزاياى اجتماعى افراد محسوب مى‌شود ولى در واقع جنبۀ تشريفاتى دارد؛ آنچه به حقيقت و واقعيت مقرون است اعمال خود انسان است و بسيار ديده‌ايم افرادى كه از خانواده‌هاى پايين بودند به سبب جد و جهد و تلاش و كوشش به مقامات عالى رسيده‌اند در حالى كه افراد ديگرى با نسب‌هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى‌مقدار شدند. از آنچه گفتيم روشن مى‌شود كه عمل در اينجا - بر خلاف آنچه ابن ابى‌الحديد نگاشته - به معناى عبادت نيست بلكه هرگونه عمل مثبت معنوى و مادى را شامل مى‌شود. در حديث معروف و مشروحى اين حقيقت در لباس ديگرى از امام سجاد نقل شده است و خلاصۀ حديث چنين است كه «اصمعى» مى‌گويد: شبى در مكه بودم كه شبى مهتابى بود هنگامى كه اطراف خانۀ خدا طواف مى‌كردم صداى زيبا و غم‌انگيزى گوش مرا نوازش داد. به دنبال صاحب صدا مى‌گشتم كه چشمم به جوان زيبا و خوش‌قامتى افتاد كه آثار نيكى از او نمايان بود. دست در پردۀ خانۀ كعبه افكنده و با جمله‌هاى پرمعنا و تكان دهنده‌اى با خدا مناجات مى‌كند. مناجات او مرا سخت تحت تأثير قرار داد. آن قدر ادامه داد و گفت و گفت كه مدهوش شد و به روى زمين افتاد ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
25 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - بهشت ولایت.mp3
15.69M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه بیستم‌و‌پنجم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶گوشه ای از میلیاردها اتفاقی که در کسری از ثانیه رخ میدهد تا کسی که خود را روشنفکر می‌داند، بتواند این سوال را از شما بپرسد: "آیا دلیلی بر وجود خدا داریم؟؟!" ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه غافر آیه ۳۵ الَّذينَ يُجادِلونَ في آياتِ اللَّهِ بِغَيرِ سُلطانٍ أَتاهُم ۖ كَبُرَ مَقتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذينَ آمَنوا ۚ كَذٰلِكَ يَطبَعُ اللَّهُ عَلىٰ كُلِّ قَلبِ مُتَكَبِّرٍ جَبّارٍ همانها که در آیات خدا بی‌آنکه دلیلی برایشان آمده باشد به مجادله برمی‌خیزند؛ (این کارشان) خشم عظیمی نزد خداوند و نزد آنان که ایمان آورده‌اند به بار می‌آورد؛ این گونه خداوند بر دل هر متکبّر جبّاری مُهر می‌نهد!» امروز ایمان در دل جوانان ما، در دل مردم و در سرتاسر کشور ما گسترده است. البته عدّه‌ای این را نمیفهمند. هم آن روزی که معنویت در غربت بود - مثل دوران امام سجّاد علیه‌السّلام - و هم آن‌روزی که معنویت در قدرت بود - مثل زمان پیامبر - در هر دو حال کسانی بودند که نمیتوانستند درک کنند که هدف از این تلاش، از این مجاهدت و از این حرکت معنوی چیست؛ «کذلک یطبع اللَّه علی کل قلب متکبّر جبار». در یکی از آیات قرآن خطاب به بنیاسرائیل میفرماید: «فمازلتم فی شک مما جائکم به». حتّی یوسف که در اوج قدرت بود و حقّ الهی در چهره و در نظام یوسفی مثل خورشید میدرخشید، یک عده از خود بنیاسرائیل نمیتوانستند آن را درک کنند. وقتی که حضرت یوسف از دنیا رفت، آنها گفتند که بعد از یوسف دیگر پیامبری نخواهد ماند! دلهایی هستند که این‌طورند. بعد میفرماید: «کذلک یطبع اللَّه علی کل قلب متکبّر جبار»؛ یا «من کل متکبّر لا یؤمن بیوم الحساب». برای آن قدرتی که متّکی به عوامل معنوی قدرت است، مسأله اساسی، جهتگیرىِ آن قدرت است. جهتگیرىِ آن قدرت چیست؟ صلاح و فلاح انسان؛ نجات انسان از مصائب مادّی و معنوی؛ نجات انسان از بیعدالتی؛ نجات انسان از دشمنیها و بغضاء جاهلانه میان دلهای انسانها؛ نجات انسان از چنگال قدرتِ جمعی غافل و کور و مستی که جز منیّت چیز دیگری نمیفهمند. گرفتاری بزرگ بشر همیشه این بوده است. بشر در بیشتر دوران عمر خود، گرفتار قدرتهایی بوده است که مستِ منیّت و خودخواهی بوده‌اند و چیزی که برایشان اهمیت نداشته و ندارد، سرنوشت انسانهاست. شما میبینید در دنیا کسانی هستند که دم از این میزنند که ملت ما - یعنی ملت خودشان - باید تمام مسائل دنیا را در دست گیرد و اگر ملتهای دیگر پایمال و نابود و بدبخت و فقیر شدند، بشوند! این حرفی است که در دوران استعمار، استعمارگران اروپایی میزدند؛ امروز هم استکبار - و به طور واضح امریکا - بر زبان جاری میکند. منافع آن دولت، منافع آن کشور، منافع آن ملت اصل است و آن‌جایی که آن منافع تهدید شود، باید هرکسی که در مقابل آن منافع ایستاده است، سرکوب گردد؛ ولو او هم منافعی دارد! بالاخره وقتی که شما در فلان نقطه دنیا حضور مییابید، فضای زندگی را بر دولتها و ملتها و کشورها تنگ میکنید و منافع آنها را پایمال میسازید، آنها هم در مقابل منافع شما میایستند. منافع شما بر منافع آن دولتها چه ترجیحی دارد!؟ این منطق واضح را اصلاً نمیفهمند! ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰 دشمن و هدف نهایی آن ✅ هدف اصلی و نهایی جنگ نرم طراحی شده، انحلال درونی و استحاله داخلی جمهوری اسلامی از طریق و و به ویژه است. رهبر معظم انقلاب دیدار با اعضای صداوسیما ٩۴.٧.٢٠ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حکمت ۲۴ نهج‌البلاغه:روش یاری کردن مردم(اخلاقی،اجتماعی) 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی ۲۴ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين سخن نورانى‌اش اشاره به بعضى از كفارات گناهان بزرگ مى‌كند؛ كفاره‌اى كه مى‌تواند آن گناه را جبران نمايد. مى‌فرمايد: «از جمله كفاره‌هاى گناهان بزرگ، به فرياد بيچاره و مظلوم رسيدن و تسلّى دادن به افراد غمگين است»؛ (مِنْ‌ كَفَّارَاتِ‌ الذُّنُوبِ‌ الْعِظَامِ‌ إِغَاثَةُ‌ الْمَلْهُوفِ‌، وَ التَّنْفِيسُ‌ عَنِ‌ الْمَكْرُوبِ‌) . «ملهوف» معناى وسيعى دارد كه هر فرد مظلوم و بيچاره‌اى را شامل مى‌شود؛ خواه بيمار باشد يا گرفتار طلبكار و يا فقير نادار و يا زندانى بى‌گناه. كسى كه به كمك اين‌گونه افراد بشتابد مى‌تواند عفو الهى را در برابر گناهانى كه انجام داده به خود متوجه سازد. «مكروب» به هر شخص غمگين گفته مى‌شود؛ خواه غم او در مصيبت عزيزش باشد يا غم بيمارى يا فقر يا شكست در امر تجارت و يا هر غم ديگر. «تنفيس» همان زدودن غم است. در جايى كه ممكن است عامل غم برطرف شود زدودنش از اين طريق خواهد بود؛ مانند زدودن فقر از طريق كمك مالى و آنجا كه نمى‌توان عامل آن را برطرف كرد مى‌توان از طريق تسلى دادن، غم و اندوه را سبك نمود مانند كسى كه عزيزش را از دست داده با تسليت گفتن و دلدارى دادن به وسيلۀ دوستان، غم و اندوهش كاهش مى‌يابد يا برطرف مى‌شود. اينها همه مصداق تنفيس است. در يك جمله كمك‌هاى مردمى در اسلام به هر شكل و به هر صورت اهميت فوق العاده‌اى دارد؛ هم موجب بركت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم كفارۀ گناهان است. در كتاب تمام نهج‌البلاغه اين سخن حكمت‌آميز با اضافاتى آمده است. مى‌فرمايد: «مِنْ‌ كَفّٰارَاتِ‌ الذُّنُوبِ‌ الْعِظَامِ‌ إِغَاثَهُ‌ الْمَلْهُوفِ‌، وَ مِنْ‌ أَفْضَلِ‌ الْمَكَارِمِ‌ التَّنْفيسُ‌ عَنِ‌ الْمَكْرُوبِ‌، إِقْرَاءُ‌ الضُّيُوفِ‌، وَ مِنْ‌ أَفْضَلِ‌ الْفَضَائِلِ‌ اصْطِنَاعُ‌ الصَّنَائِعِ‌، وَ بَثُّ‌ الْمَعْرُوفِ‌؛ از جمله كفارات گناهان بزرگ كمك به مظلوم و از برترين فضايل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوهگين و پذيرايى از مهمانان و از افضل فضايل، نيكى كردن و نشر كارهاى پسنديده است» ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110