ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنهای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در
بسم الله الرحمن الرحيم
نکات اجمالی از #جلسه_هفتم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
📌الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله اَلا بذکر الله تطمئن القلوب
💠🔹️اطمینان چیست؟ حالت طمانینه ی دل_حالت #آرامش قلب و روح.
🔸️آرامش به معنای عدم تحرک و تلاش نیست!بلکه مقابل اضطراب و تشویش است..
🔹️آرامش دل یعنی جاذبه های گوناگون آن را به این سو و آن سو نکشاند و سنگینی بار ایمان ،آرام و مطمئن،آما با سرعت هرچه تمام تر به سوی مقصود انسانیت و خلقت حرکت کند.(معنای اطمینان)
💠🔸️کسی می تواند راه خدا را تا آخر برود که این اطمینان در او باشد.جاذبه ایمان و علاقه به خدا او را چنان به خدا و هدف مجذوب کند که سراغ جاذبه های پوچ و مسخره نرود.
📌و حاجی قومُهُ قال اتحاجّونِّی في الله و قد هدان و لا اخاف ماتشرکون به الا ان یشاء ربی شیئا..
💠🔹️قرآن در محاجه ابراهیم با قومش به جواب ابراهیم اشاره می کند.
🔸️و قد هدان: من هدایت شدم.یعنی از آنچه شریک خدا گرفته اید بیم ندارم.از خدا میترسم و بس.
📌کیف اخاف ما اشرکتم ولاتخافون انکم اشرکتم بالله...
▫️گویا به ابراهیم گفته اند بترس!چنین و چنان می کنیم!
🔹️ابراهیم می گوید شما باید بترسید!خدا مرا هدایت کرده.
📌فاَی الفریقین احق بالاَمن ان کنتم تعلمون الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون.
🔸️من سزاوار ترم امنیت روحی داشته باشم یا شما؟!
🔹️تو در راهی هستی که برایش حجت و دلیل نداری!
▫️مراد از امن در اینجا امن روحی است.
📌و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه..:
💠 🔸️یک از چیزهایی که ره رو راه هدف و مقصود اگر داشته باشد بهتر حرکت می کند و الا کند تر حرکت می کند این است که بداند یا نداند کاری که انجام میدهد، ثمربخش است.
🔹️اگر بداند ثمر بخش است،حرکت او یک موجی ایجاد می کند که او را بیشتر به منزل می رساند.
🔸️مؤمن کار خودش را ثمر بخش می داند و این را قرآن به او آموخته.
💠در ماجرای تغییر قبله این آیه می گوید خواستیم شما را آزمایش بکنیم و سنت آبا و اجداد را از شما بگیریم و ببینیم چقدر حاضرید برای خدا سنت ها را زیر پا بگذارید..
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
3️⃣🔆متن شبهه:
افرادی را در عزاداری می بینم که به #دروغ خود را به گریه کردن می زنند و وانمود می کنند که گریه می کنند اما گریه نمی کنند . برخی میگویند که این عمل ثواب دارد این سخن سندیت دارد؟!
🔆پاسخ شبهه:
1⃣تباکی یعنی خود را به گريه زدن، خود را گريان نشان دادن، خود را شبيه گريه كننده ساختن و حالت گريه به خود گرفتن است .
2⃣در راه احياى عاشورا و #سوگوارى بر عزاى حسين علیه السلام ، هم گريستن، هم گرياندن و هم حالت گريه داشتن ثواب دارد. حتّى اگر كسى نگريد يا گريه اش نيايد، گرفتن اين حالت، هم در خود شخص حالت اندوه و تحسّر ايجاد مى کند، هم به مجلس عزا، چهره و رنگ غم مى بخشد. تباكى، همسويى با داغداران سوگ عاشوراست و مثل گريستن و گرياندن است.
3⃣در حديث امام #صادق علیه السلام است ؛ «من انشد فى الحسين شعرا فتباكى فله الجنّة» هر كه درباره حسين، #شعرى بگويد و تباكى كند، بهشت براى اوست.»
📚بحار الانوار ج 44 ص 282
4⃣در حديثى هم كه سيد بن طاووس نقل كرده، چنين است: «من تباكى فله الجنّة» « هر کس در #مصیبت حسین تباکی کند ، بهشت برای اوست »
📚همان مدرک
5⃣ و در حديث قدسى خداوند آمده است ؛
«اى موسى هر يك از بندگانم كه در زمان شهادت فرزند مصطفى گريه كند يا حالت گريه به خود گيرد و بر #مصيبت سبط پيامبر تعزيت گويد، همواره در بهشت خواهد بود. »
📚مستدرک سفینه البحار ج 7 ص 235
6⃣البته غير از تباكى در مصيبت ابا عبد اللّه الحسين علیه السلام ، حالت گريه به خود گرفتن در #مناجات و دعا و از خوف خدا نيز مطلوب است و اين از نمونه هاى روانى تأثير ظاهر در باطن است .
7⃣ امام صادق علیه السلام درباره گريه بر گناه خويش و از خوف خدا مى فرمايد ؛
« اگر گريه ات نمى آید، خود را به حالت گريه در آور، پس اگر به اندازه سر مگسى اشك بيرون آمد، پس #مرحبا به تو.»
📚بحار الانوار ج 90 ص 344
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
#نهج_البلاغه حکمت 1 - روش برخورد با #فتنه ها قَالَ علی عليهالسلام كُنْ فِي اَلْفِتْنَةِ كَابْنِ ا
#نهج_البلاغه
حکمت 2 - عوامل ذلت و خواری
#قسمت_اول
#ثقلین
وَ قَالَ عليهالسلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلطَّمَعَ
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
#نهج_البلاغه حکمت 2 - عوامل ذلت و خواری #قسمت_اول #ثقلین وَ قَالَ عليهالسلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَن
📌شرح اجمالی از قسمت اول حکمت دوم
امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به پيامدها و آثار سوء سه رذيلۀ اخلاقى در عباراتى كوتاه و فشرده اشاره فرموده است. نخست مىفرمايد: «هر كس طمع را پيشه كند خود را حقير ساخته است». (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ) . واژۀ «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» كه به معناى پوشيدن لباس زيرين است اشاره به اين است كه طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمىشود؛ بديهى است كه افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هركس دراز كنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعكارانۀ خود بشكنند. در سخنان رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ إِلَى طَبَعٍ؛ در حديث ديگرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله دربارۀ خطر اين صفت مذموم مخصوصاً براى علما وارد شده است كه فرمود: «إن الصّفاة الزّلال الذي لاٰ تَثْبُتُ عَلَيْهِ أقْدٰامُ و عجيب اينكه هنگامى كه طمع فزونى يابد كارهايى از انسان سر مىزند كه كاملاً احمقانه است؛ شبيه آنچه دربارۀ طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده كه بسيارى از اوقات هنگامى كه راه مىرفت دامن خود را به دست مىگرفت و آن را در برابر آسمان باز نگه مىداشت و مىگفت: شنيدهام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مىگذارند شايد تخم آن پرنده در دامن من بيفتد. و يا نقل مىكنند هنگامى كه گروهى از كودكان او را در كوچه و بازار آزار مىدادند براى پراكنده ساختن آنها گفت: شنيدهام در فلان خانه حلوا پخش مىكنند بچهها به سوى آن خانه دويدند ناگهان ديدند خود اشعب نيز به سوى آن خانه مىدود گفتند: تو چرا؟ گفت: شايد حرف من درست باشد. اين داستانها خواه واقعيت داشته باشد يا نه اشاره به كارهاى ننگآورى است كه انسان به جهت طمع انجام مىدهد/پیام امام امیر المؤمنین،آیت الله مکارم
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
📌 وقتی ما سوار این اتوبوس شدیم باید به این راننده اطمینان کنیم
▫️نکته بسیار مهم مقام معظم رهبری
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
4️⃣🔆متن شبهه:
چرا واقعه عاشورا اتفاق افتاد؟ امام حسین(ع) برای دین مردم قیام کرد یا برای حکومت؟! علت قیام #کربلا چه بود؟ چرا حضرت سیدالشهدا قیام کرد؟ و چرا واقعه قتل عام 72 تن از بهترین فرزندان و یاران رسول خدا(ص) رخ داد؟!
🔆پاسخ شبهه:
برخی ممکن است یکی از جوابهای زیر را به این سوال بدهند:
🔮امام حسین(ع) بخاطر #دعوت کوفیان قیام کرد. (این نظر معتقدست معاذالله حضرت سیدالشهدا، ظرفیت پیروان خود را درست محاسبه نکرده بود.(اشتباه محاسباتی!!))
🔮امام حسین(ع) صرفا برای به دست گرفتن قدرت و سلطنت و بدست گرفتن حکومت بر مسلمین علیه یزید شورید.
🔮امام حسین(ع) قیام کرد که به وصال خداوند برسد! و خداوند او را برای شهادت برگزیده بود و اختیاری نبود! (غیرارادی بودن قیام و تفسیر عاشقانه)
🔮 امام حسین(ع) از قبل می دانست که شهید میشود و از سوی جدشان دستور مستقیم داشت که به سوی کربلا حرکت کند! (مثلا نوعی خودکشی سیاسی)
🔮امام حسین(ع) برای بهشت رفتن شیعیان کشته شد. هر کاری خواستی در طول سال بکن، با گریه 10 روز محرم، پاک می شود. (رویکرد مسیحی)
🔆 اما پاسخ:👇
امام حسین(ع) به طور مشخص به دو علت زیر قیام کردند:
1⃣ امربعروف و نهی از منکر: مبارزه با #ظلم و ستم دستگاه حاکم (یزید) و اعتراض به رویکرد ضداسلامی حکومت یزید. بیعت نکردن با حکومت فاسد و غیرمشروع و نشان دادن انحراف در اسلام.
خطبه امام حسین(ع) در منا در همین مورد است تا به جامعه اعلام کند با حاکم مسلمین که علنا خلاف #اسلام عمل میکند، نباید سازش کرد.
حضرت سیدالشهدا(ع) در این مرحله موفق شد صدای اعتراض به ظلم و انحراف در سیره پیامبر(ص) را نه تنها به مردم آن زمان که به مردم همه زمانها اعلام کند. فریاد #تسلیم نشدن و #سکوت و #سازش با حکام جور را برای همیشه در جهان طنین انداز کرد تا همه بدانند برای جلوگیری از انحراف در اسلام و حکومت طاغوت تا پای جان باید ایستاد. و همرنگ ظالمان نشد. عدم بیعت امام زمینه رشد فکری و قیام های بعدی را نه تنها در بین مردم زمان که تا همیشه تاریخ، ایجاد کرد. دقیقا این ویژگی قیام امام حسین(ع) است که مسیحی و سنی و هر آزاده ای در جهان را مجذوب ایشان می کند.
2⃣ تشکیل #حکومت اجرا کننده اسلام (در صورت مهیا شدن شرایط) (نه رسیدن به قدرت و سلطنت و امارت!!)
امام در این مرحله موفق نشد... و از همین رو، شیعه، "منتظر" است تا با قیام آخرین امام، انتقام خون ایشان گرفته شود و حکومت اسلامی در سراسر جهان برپا شود.
اینکه چرا قیام ایشان به "تشکیل حکومت" که هدف دوم بود نرسید، علل و عوامل مختلفی دارد. از جمله:
1. خواب آلودگی و #انحراف تدریجی جامعه اسلامی از اسلام ناب عصر رسول الله(ص) به مرور زمان و فراموش شدن و غفلت جامعه اسلامی از آموزه های قرآنی. سرگرم شدن جامعه به امور دنیوی و فراموش کردن سلوک پیامبر. #دنیاگرایی و سست عهدی کوفیان، بعنوان مهمترین شهر اسلامی در آن زمان، معلول همین وضعیت بود. آنها به عبیدالله بن زیاد، شمشیر دادند و سکه گرفتند. (و دنیا را بر دین برگزیدند)
🔸حضرت اباعبدالله فرمود: باید خونمان را به صورت این خواب زده ها بپاشیم تا بیدار شوند.
2. #قساوت و بیرحمی حکومت اموی تا آنجا که برای خون عزیزترین فرزند رسول خدا هم ارزشی قائل نبودند و به هر شیوه ای مایل بودند ایشان را به قتل برسانند. علت خروج امام حسین با خانواده شان از مدینه و رفتن به مکه (حرم امن خدا) هم همین موضوع بود. چون به حاکم مدینه فرمان داده شده بود، یا از #امام_حسین (ع) بیعت بگیرد و یا او را به قتل برساند. اما وقتی جان امام در مکه هم در خطر بود، تصمیم به خروج از مکه و حرکت به سمت #کوفه گرفتند.
3. این نکته ناگفته نماند، امام حسین(ع) به شهادت خویش علم داشتند و #آگاهانه راه شهادت را برگزیدند. با این حال نه امام حسین(ع) نه امیرالمومنین(ع) و نه پیامبر(ص) و نه هیچکدام از اهلبیت در زندگی سیاسی خویش از دانش #غیبی استفاده نمیکردند و پیشگامی و اسوه بودن آنها مبتنی بر وضع موجود و ارزیابی ظاهری بوده است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
اجمالی از معرفت شناسی_جلسه ۸_مفهوم فلسفی.m4a
13.9M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هشتم_ مفهوم فلسفی
▫️ابوالفضل نجفی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌اجمالی از #معرفت_شناسی 📎جلسه هشتم_ مفهوم فلسفی ▫️ابوالفضل نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
عزیزان ادامه جلسات طبق #برنامه تقدیم خواهد شد.
برای فهم دقیق لازم است مجموعه را به صورت کامل دنبال بفرمائید. مخصوصا به خاطر اجمالی بودن مباحث دقت و دنبال کردن سلسله مباحث ضروری است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فیلم دیده نشده
از بازی شهید حججی با فرزندش💔
♦️انتشار به مناسبت سالگرد اسارت شهید
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌#تفسیر آیات #قرآن در بیان امام خامنه ای #ثقلین 💠سوره مبارکه سجدة آیه ۱۸ أَفَمَن كانَ مُؤمِنًا كَمَن
📌#تفسیر آیات #قرآن در بیان امام خامنه ای
#ثقلین
سوره مبارکه السجدة آیه ۲۴
وَجَعَلنا مِنهُم أَئِمَّةً يَهدونَ بِأَمرِنا لَمّا صَبَروا ۖ وَكانوا بِآياتِنا يوقِنونَ
خصوصیات امام خمینی(ره)
در سورهی مبارکهی سجده، خدای متعال ضمن بیان حالات ملتها و اقوام و انسانهای مبارز و پر تلاشِ مؤمن، این تعبیر را میفرماید: و جعلنا منهم أئمّة یهدون بأمرنا لمّا صبروا و کانوا بأیاتنا یوقنون؛
کسانیکه دو خصوصیت و دو امتیاز را در خود بهوجود آوردند، به این موهبت بزرگ سرافراز شدند که خدای متعال زمام هدایت مجموعههای انسانی را به آنها سپرد.
آن دو خصوصیت، یکی صبر است و دیگری یقین؛ «لمّا صبروا و کانوا بأیاتنا یوقنون».
یقین، همان ایمان آگاهانه و روشنبینانه است که وسوسهها نمیتواند آن را در دل انسان، سستبنیاد کند.
صبر، خصوصیتی است که به یک انسان بزرگ این امکان را میدهد که در راه آرمانهایی که آگاهانه و روشنبینانه انتخاب کرده است، به هنگام مواجهه با مشکلات، خود و راه خود را گم نکند؛ هدف را فراموش نکند و منصرف نشود.
همهی پیغمبران، همهی هدایتگران و همهی کسانیکه توانستهاند در مسیر تاریخِ بشر یک اثر ماندگار و تحسین برانگیز از خود به جا بگذارند، باید از این دو خصوصیت برخوردار میبودند.
امام راحل ما، این تجدید کنندهی حیات اسلام در میان ملّت ما و امّت اسلامی، از این دو خصوصیت برخوردار بود.۱۳۸۲/۰۳/۱۴
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی_جلسه۹_مفهوم منطقی.m4a
16.01M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه نهم_ مفهوم منطقی، ویژگی هر یک از معقولات، لزوم بازشناسی اقسام علم حصولی
▫️ابوالفضل نجفی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
5️⃣🔆متن شبهه:
بارها شنیده ایم که مبلغین #گرامی می گویند جریان عاشورا و کربلا از سقیفه برخاست !مگر چه پیوندی بین سقیفه و کربلا است که این قدر روی آن مانور داده می شود!
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ديد جريان شناسانه در حوادث، ريشه حادثه عاشورا را در انحراف نخستين در رهبرى #حكومت مى بيند كه در «سقيفه بنى ساعده» اتفاق افتاد. اگر جمعى از امّت پيامبر، نيم قرن پس از شهادت رسول اللّه در كربلا فرزند رسول اللّه را شهيد كردند، زمينه آن در حوادث گذشته و غصب خلافت و تصدّى آل ابو سفيان نسبت به حكومت اسلامى و كنار زدن ائمه از ولايت و رهبرى بود. از اين رو در زيارت عاشورا كسانى لعن مى شوند كه آغازگر ظلم بر اهل بيت پيامبر و بنيانگذار ستم به ذريّه رسول خدا بودند، و نيز #كسانى كه به آن ستم نخست راضى شدند، همكارى يا سكوت كردند و زمينه ساز آن بودند، تا آنجا كه براى جنگ با عترت پيامبر، تمكين كردند: «لعن اللّه امّة اسّست اساس الظلم و الجور عليكم اهل البيت و لعن اللّه امّة دفعتكم عن مقامكم و ازالتكم عن مراتبكم الّتى رتّبكم اللّه فيها و لعن اللّه امّة قتلتكم و لعن اللّه الممهّدين لهم بالتّمكين من قتالكم ...».
2⃣در ماجراى كربلا، همه آنان كه از آغاز، اهل بيت را از #صحنه اجتماعى و سياسى امّت كنار زدند و بر غصب حكومت اسلامى توطئه كردند، تا آنان كه بر كشتن او گرد آمدند و همراهى و متابعت كردند، شريكند. اين نكته در جاى ديگر زيارت عاشورا مطرح است ؛
«اللّهمّ العن اوّل ظالم ظلم حقّ محمّد و آل محمّد و آخر تابع له على ذلك، اللّهم العن العصابة الّتي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت على قتله، اللّهم العنهم جميعا».
3⃣توطئه سقيفه، تلاشى از سوى شرك شكست خورده در جبهه هاى بدر و احد و حنين بود، تا دوباره به سيادت #جاهلى خود برسند و سفيانيان كوشيدند انتقام كشته هاى خود را از آل پيامبر، از طريق سلطه يافتن بر خلافت و تار و مار كردن بنى هاشم و عترت رسول بگيرند. طرح شورا و بيعت ساختگى سقيفه، ظاهرى فريبنده براى اعمال آن سياست بود
4⃣هواداران سقيفه، در سپاه كوفه بودند. امام حسين روز #عاشورا با بدن مجروح، آنان را «شيعيان آل ابى سفيان» خطاب كرد كه نه دين داشتند، نه حرّيت.
📚لهوف ص 71
5⃣ ابن زياد وقتى با سر بريده حسين در طشت #طلايى رو به رو شد، با چوبى كه در دست داشت بر لبهاى آن سر مطهّر مى زد و مى گفت ؛ « امروز انتقام روز بدر است »
📚بحار الانوار ج45 ص 154
6⃣ يزيد بن معاويه نيز پس از كشتن امام و سرمستى از پيروزى بر آن حضرت، در پيش چشم فرزندان او كه به اسارت در كاخ او برده شده بودند، آرزو كرد كه كاش نياكان كشته شده اش در بدر، #زنده بودند و به يزيد مى گفتند دستت درد نكند. كشتن حسين و يارانش را در مقابل كشته هاى بدر دانست، منكر وحى و نزول جبرئيل شد و گفت اگر از آل احمد انتقام نگيرم، از نسل خندف نيستم ...
📚همان ص 167_ البدایه والنهایه ج 8 ص 192
7⃣حضرت زينب با خطاب «يا بن الطلقاء» به يزيد، اشاره به نيكان مشرك او كرد، كه در فتح مكّه، پيامبر آزادشان كرد، امام #سجاد نيز به يزيد گفت: جدّ من على بن ابى طالب، در جنگ بدر و احد و احزاب، پرچمدار رسول اللّه بود، امّا پدر و جدّ تو، پرچمدار كفّار بودند.
📚بحار الانوار ج 45 ص 135
8⃣كربلا، صحنه تجديد كينه هاى مشركان و منافقان بر ضدّ آل اللّه بود و همان قدرت سياسى را كه ميراث رسول خدا بود و #غاصبانه به دست دشمن افتاد، بر ضدّ عترت رسول به كار گرفتند و اين از شگفتيهاى تاريخ است! سيد الشهدا در خطابه خويش در عاشورا به سپاه كوفه چنين فرمود ؛ « شمشيرى را كه ما به دستتان داديم، عليه ما تيز كرديد و به روى ما شمشير كشيديد و آتشى را كه بر دشمنان شما و ما افروخته بوديم، بر خود ما افروختيد و با دشمنان خدا بر ضدّ اولياء اللّه همدست شديد »
📚مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 6_ مناقب ج 4 ص 110
9⃣ اگر واقعه شوم سقيفه نبود، هرگز #جنايتهاى بعدى كه اوج آن در عاشورا بود، پيش نمى آمد و مسير تاريخ اسلام و شيعه به گونه ديگرى بود.
🔮اگر پيمان مردم با «ولى» بود
اگر پيوند با آل على بود
🔮نه فرمان نبى از ياد مىرفت
نه رنج و زحمتش بر باد مى رفت
🔮نه زهرا كشته مى شد در جوانى نه مى شد خسته از اين زندگانى
🔮 نه خون دل نصيب مجتبى بود نه پرپر لاله ها در كربلا بود
🔮 نه زينب بذر غم مى كاشت در
دل نه مىزد سر ز غم بر چوب محمل
🔮بقيع ما نه غم افزاى جان بود
نه ويران و چنين بى سايه بان بود
📚شعر اهلبیت آفتاب ، محدثی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
51.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤صل الله علیک یا اباعبدالله
🌴میخونم برات بازم
🌴از عشق تو بی تابم حسین
#محرم
#استوری
#نوحه
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
نهج البلاغه
حکمت 2 - عوامل ذلت و خواری
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ
و آن كه راز سختىهاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده
#ثقلین
📌شرح اجمالی از قسمت دوم حکمت دوم : در دومين نكته مىفرمايد: «كسى كه سفرۀ دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز كند (و مشكلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»؛ (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ) . روشن است هر گاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را كه بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد كار خلافى نكرده و به دنبال مشكلگشايى بوده؛ اما طرح مشكلات نزد كسانى كه هيچگونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافكندگى انسان نخواهد داشت. در اينگونه موارد بايد خويشتندار بود و لب به شكايت نگشود.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| «باب الحسین اوسع»
🔺گزیدهای از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در باب «اهمیت عزاداری»
📎به همراه تصاویری منتشر نشده از عزاداری طلاب مدرسه علمیه رشد محضر مرحوم آیت الله مصباح یزدی
📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات:
https://aparat.com/v/Brvw1
#محرم
#آیت_الله_مصباح
#عزاداری
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴#روزشمار_محرم
#ویژه_استوری
روز اول محرم
🚩حسین جان، هربار تو را صدا زدم نسیم بهشت وزیدن گرفت🚩
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
6️⃣🔆متن شبهه:
برخی مطرح می کنند که مثلا شیعه برای #مظلوم نمایی می گوید دشمنان قبر امام حسین را چندین بار تخریب کردند این چقدر سندیت دارد!اساسا انگیزه آنان از این عمل چه بوده ؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣در این شکی نیست که زیارت قبر امام حسین علیه السلام همواره مورد تاکید و توصیه سایر امامان #گرامی علیهم السلام بوده است ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین توصیه کنید زیرا زیارت قبر او برای هر شیعه ای که مقر به امامت او است لازم است»
📚بحار الانوار ج98 ص3
2⃣الهام بخشى تربت خونين سيد الشهدا در راه مبارزه با ستم، سبب شد كه شيعه،همواره مرقد آن #شهيد را تكريم و بر گرد آن تجمّع كند. توصيه هاى اكيد ائمّه نيز نسبت به زيارت قبر امام حسين اين شور و الهام را مى افزود. همين سبب شد كه حكّام ستمگر همواره احساس خطر كنند و اين كانون را از هم بپاشند. از دوران بنى اميّه كه زيارت آن حضرت، ممنوع و تحت كنترل بود، تا زمان هارون الرّشيد كه حتّى درخت سدرى را كه سايه بان زائران بود قطع كردند ؛
📚بحار الانوار ج 45 ص 398
3⃣مهمترين جسارت نسبت به مزار امام حسين عليه السلام در تاريخ، مربوط به متوكّل عبّاسى است. وى از سال 232 تا 247 ق، تحت تأثير اهل حديث متعصّب بغداد، بر امور، سيطره داشت. منابع تاريخى، وى را دشمن اهل بيت عليهم السلام دانستهاند و گفته اند كه دشمنى #سختى با على بن ابى طالب عليه السلام و خانواده اش داشت .
📚الکامل فی التاریخ ج 4 ص 318
4⃣متوكّل عباسى، پاسگاهى در نزديكى كربلا زده و به افراد خويش فرمان اكيد داده بود كه هر كس را ديديد قصد زيارت حسين را دارد، بكشيد.
📚بحار الانوار ج 45 ص 404
5⃣به امر متوكّل، #هفده بار قبر حسين علیه السلام را خراب كردند.
📚همان ص 410
6⃣ در يكى از اين نوبتها، «ديزج يهودى» را مأمور تغيير و تبديل و تخريب قبر مطهّر كرد. او نيز با غلامان خويش سراغ قبر رفت و حتّى قبر را شكافت و به حصيرى كه پيكر امام در آن بود برخورد كرد كه از آن بوى مشك مى آمد. دوباره خاك روى آن ريختند و آب بستند و آن #زمين را مى خواستند با گاو، شخم بزنند كه گاوها پيشروى نمى کردند.
📚بحار الانوار ج 45 ص 394
7⃣هارون الرشيد نيز يك بار به والى #كوفه فرمان داد تا قبر حسين بن على را خراب كند. اطراف آن را عمارتها ساخته و زمينهايش را زير كشت و زراعت بردند.
📚تتمه المنتهی ص 240
8⃣ابن عساكر، نوشته است كه متوكّل، در سال 236 ق، دستور انهدام قبر امام حسين عليه السلام را صادر كرد. پس، خانه هاى اطراف قبر را تخريب و همه را مزرعه كردند و مردم را از زيارت آن قبر، منع كرده، آن جا را به صحرا، تبديل نمودند. مسلمانان، از اين كار، #ناراحت شدند و مردمان بغداد، بر روى بام منازل و مساجد، متوكّل را دشنام دادند و شعرا، او را هجو كردند.
📚تاریخ دمشق ج 72 ص 167
9⃣به متوكّل خبر دادند كه مردم در سرزمين «نينوا» براى زيارت قبر حسين جمع مى شوند و از اين رهگذر، جمعيّت انبوهى پديد مى آيد و كانون خطرى تشكيل مى شود. متوكّل به يكى از فرماندهان ارتش خود در معيّت تعدادى از لشكريان مأموريّت داد تا مرقد مطهّر را بشكافند و #مردم را متفرّق ساخته، از تجمّع بر سر قبر آن حضرت و زيارت قبر او جلوگيرى كنند. او هم طبق دستور، مردم را از پيرامون قبر پراكنده ساخت. اين حادثه در سال 237 هجرى بود. ولى مردم در موسم زيارت، بازهم تجمّع كرده، عليه او شورش كردند و بى باكانه به مأموران خليفه گفتند: اگر تا آخرين نفر هم كشته شويم، دست بر نمى داريم. و بازماندگان ما به زيارت خواهند آمد. وقتى حادثه به متوكّل گزارش شد، به آن فرمانده نوشت كه دست از مردم بردارد و به كوفه بازگردد و چنين وانمود كند كه مسافرتش به كوفه در رابطه با مصالح مردم بوده ... تا اينكه در سال 247 باز تجمّع مردم زياد شد. به نحوى كه در آن محلّ، بازارى درست شد. مجدّدا بناى سختگيرى گذاشتند.
📚اعیان الشیعه ج 1 ص 628
🔟روز به روز بر زائران افزوده مى شد، متوكّل سردارى فرستاد و ميان مردم اعلام كردند كه ذمّه خليفه از كسى كه به زيارت #كربلا رود بيزار است. بازهم آن منطقه را ويران كردند و آب بستند و شخم زدند و قبر را شكافتند.
📚تتمه المنتهی ص 241
1⃣1⃣آرى ... «زيارت اين خاك است كه توده مردم را يارى مى دهد تا به انقلاب حسين علیه السلام و به جهاد و مبارزه او عليه ظلم بينديشند و به رسوا كردن دستگاه حاكم بنشينند. #چنين است كه اين خاك- خاك كربلا- سمبل و شعار مى شود و طواف آرامگاه حسين، با صد طواف كعبه مقابل مى شود و حتّى بر آن ترجيح مى يابد.»
📚مجموعه آثار شریعتی ج 7 ص 20
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110