ثقلین بابِ حطه
حکمت 3 - نکوهش بخل و ترس و فقر وَ اَلْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ و ترس نقصان است آنگاه امام به رذيلۀ دوم اخلا
📌شرح اجمالی از حکمت سوم نهج البلاغه
آن گاه امام در سومين جمله اشاره به آثار فقر در زندگى انسانها مىكند و مىفرمايد: «فقر شخص زيرك را از بيان دليلش گنگ مىسازد»؛ (وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ) . اشاره به اينكه از يك سو افراد فقير در خود احساس حقارت مىكنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر اين احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خويشتن باز مىمانند و از سوى ديگر چون مىدانند بسيارى از مردم براى سخنان آنها بهايى قائل نمىشوند چون غالباً دنياپرستند و براى افراد ثروتمند شخصيت قائلند همين احساس سبب مىشود كه فقيران نتوانند حرف حق خود را بيان كنند. دربارۀ آثار سوء فقر و تنگدستى روايات زيادى از معصومين عليهم السلام وارد شده كه حتى فقر را در سرحد كفر معرفى كردهاند و اين به سبب آن است كه پيروان خود را براى مبارزه با فقر تشجيع كنند. در دنياى امروز نيز در مقياسهاى عظيم اين حقيقت به چشم مىخورد كه دولتهاى ثروتمند و زورگو با شجاعت سخنان باطل خود را همه جا مطرح مىكنند در حالى كه دولتهاى فقير از رساندن حرف حساب خود به گوش جهانيان عاجزند. البته اين اصل استثنائاتى نيز دارد؛ افراد فقيرى را مىشناسيم كه همچون ابوذر شجاعانه به مبارزۀ با طاغوتهاى زمان برخاستند و حجت خود را بر آنها تمام كردند هرچند اين قيامها گاه به قيمت جان آنها تمام شد؛ ولى اين افتخار را در تاريخ براى خود ثبت كردند كه در صف اول از صفوف مبارزان راه حق بودند. اگر در بعضى از روايات مدحى از فقر شده و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله آن را فخر خويش شمرده يا اشاره به فقر الى الله است كه قرآن مجيد بيان كرده: «يٰا أَيُّهَا اَلنّٰاسُ أَنْتُمُ اَلْفُقَرٰاءُ إِلَى اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ هُوَ اَلْغَنِيُّ اَلْحَمِيدُ» و يا اشاره به سادهزيستى و قناعت است كه در ظاهر شباهت با فقر دارد
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
2️⃣1️⃣🔆متن شبهه:
مگر تمامی مردان، در حادثه کربلا شهید نشدند؟ پس این مقاتل را از زبان چه کسانی نوشتند؟ ممکن است تعدادی افراد در جنگ شرکت نکرده باشند و فقط حادثه را نوشته باشند؟ و اینکه چگونه میتوان به راستی این مقاتل اعتماد کرد
🔆پاسخ شبهه:
🔮خیر، تمامی مردان شهید نشدند. تاریخ نگاری و وقایع نگاری در تاریخ، نیز مانند سایر علوم، از قواعد و اصول علمی برخوردار میباشد، تا آنجا که امروزه به عنوان یک رشته ی دانشگاهی مستقل، تا سطح دکتری تدریس میگردد. بنابراین فرقی ندارد که تاریخ ایران باشد، یا تاریخ روم – تاریخ کوروش باشد یا تاریخ اسکندر – تاریخ سلسله مائوریا (هند – 250 سال پیش از میلاد باشد) باشد، یا تاریخ ساسانیان – تاریخ حضرت موسی (ع) و این قوم بنی اسرائیل باشد، یا تاریخ فرعون و قبطیان – غزواتی چون احد باشد، و یا کربلا و عاشورا و ...
حال چطور شد که بخش های تاریخی از دوران یا زندگی یونان باستان و شخصیت هایی چون افلاطون و ارسطو، به صورت قطعی و مستند بازگو میگردد، اما وقتی به تاریخ اسلام و به ویژه کربلا و عاشورا که بسیار نزدیکتر از تاریخ ایران و روم باستان است میرسد، یک شبهه ی «از کجا معلوم – چگونه میشود اعتماد کرد و ...»، به اذهان عمومی القا میگردد؟!
همیشه و در هر برهه و موردی، تاریخ نگاران و وقایع نگاران، به چند گروه اصلی تقسیم میگردند، مانند :
1⃣اشخاصی که در صحنه حضور داشتند؛ که خود به دوست، دشمن، وسط و گذریها تقسیم میشوند.
2⃣اشخاصی که بدون واسطه از شاهدین و حاضرین معتبر (از دوست و دشمن) نقل کردهاند؛
3⃣اشخاصی که طی سالها و قرون، در چارچوب و اصول "علم تاریخ"، به جمع آوری مستندات تاریخی پرداختند. حال خواه "ویلی دورانت" و کتاب تاریخ تمدنش باشد و یا سید بن طاووس و کتاب لهوفش.
4⃣و البته "وحی الهی" که خداوند علیم، حکیم و شاهد، بازگو کننده ی آن است، و بالتبع اخبار برخوردران از علم لدنی (اهل عصمت، حجج الهی، اولیاء الله در هر عصری)، معتبرترین اقوال تاریخی به شمار میآیند؛ چنان که اگر هزاران قصه از اوضاع کفار زمان حضرت ابراهیم (ع)، یا قوم بنی اسرائیل، یا قصه حضرت یوسف (ع)، بگویند، اهل کتاب، آن را با وحی و یا اقوال حجج الهی تطبیق میدهند.
نهضت امام حسین علیه السلام :
امام حسین (ع)، ده سال قبل از کربلا و واقعه عاشورا نیز امام عصر بودند، لذا حتی اگر آغاز نهضت امام حسین (ع) را از مدینه در نظر بگیرند، برهههای گوناگونی داشته که در هر برهه، شاهدان بسیاری داشته است.
به عنوان مثال :
1⃣شاهدان دوران امامت و فتنه های معاویه ای [لعنة الله علیه]، سادگی، عوامی و دنیاطلبی مردمان، صدها هزار نفر از مردمان مسلمان حجاز (مکه، مدینه و ...) و نیز عراق و شامات بودند.
2⃣شاهدان خروج ایشان از مدینه به قصد مکه [و هر چه پیش آمد و هر چه فرمودند] نیز دهها هزار نفر بودند.
3⃣شاهدان خروج ایشان از مکه به سوی کوفه، بر اساس دعوتها، ضرورت ها و ...، و آن چه خود از علل این عزم و لزوم آن فرمودند نیز هزاران نفر بودند.
4⃣شاهدان مراحل آغازین سفر، توقفها، دیدار رؤسای قبایل و یا کاروان های گذری و ...، بیش از هزار نفری بود که ابتدا ایشان را همراهی کردند، و هم چنین اشخاصی که با ایشان ملاقات و گفتگو نمودند.
و اما در کربلا :
1⃣ایشان روز دوم محرم وارد سرزمین کربلا شدند و تا دهم محرم، اتفاقهای بسیاری افتاد که شاهدان بسیاری داشته است. عده ای تا قبل از عاشورا، در سپاه دشمن بودند و روز عاشورا برگشتند. سرآمد آنها "حرّ" است و هم چنین اشخاصی چون «زهیر بن قین، حر بن یزید، حارث بن امرءالقیس، نعمان و حلاس بن عمرو، بکر بن حی، عمرو بن ضبیعه و... » – عده ای حتی تا نزدیکی ظهر عاشورا، علیه ایشان شمشیر میزدند، اما ناگهان به سوی ایشان بازگشتند – عدهای تا ظهر عاشورا در کنار امام حسین (ع) بودند و در آخر کار ایشان را ترک کردند که شاخص آنها «ضحاک بن عبدالله» میباشد. او با امام شرط کرده بود تا آنجا که خودش تشخیص دهد شمشیر زدن فایده ای دارد میماند. در ظهر عاشورا گفت: الوعده وفا – من چنین شرط کرده بودم و دیگر در ادامه فایده ای نمیبینم. لذا صحنه را ترک کرد و رفت. بدیهی است که دوست و دشمن، همه شاهدان این وقایع بودند و نقل نمودند.
2⃣در عاشورا نیز همه مردان از سپاه امام حسین (ع) کشته نشدند، چنان که میدانیم حضرت امام سجاد و امام باقر علیهما السلام (اگرچه اما باقر در سنین طفولیت بودند)، در کربلا به شهادت نرسیدند، بلکه دهسال بعد ترور شدند.
🔮ادامه در پست بعدی👇👇
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
2️⃣1️⃣🔆ادامه پاسخ به شبهه:
3⃣سپاهیان عمر سعد و شمر (لشکریان یزیدی، خواه از کوفه و عراق و خواه از شام)، بالغ بر سی هزار نفر بود. هیچ شکی نیست که تمامی سیهزار نفر در یک سطح نبودند، چنان که بسیاری از آنان برگشتند و نیز تمامی آنها در معرکه جنگ نبودند، چون جنگ با 72 تن، چنین ضرورتی را ایجاب مینمود،
بنابر این، نه تنها بسیاری مانند حرّ و سایرین، مایل به مشارکت نبودند، بلکه موافق هم نبودند، اما حرص، طمع و ترس و نیز جهالت و ضعف ایمان، مانع از پیوستن آنها میشد، بنابراین، به قول امروزی های سیاهی لشکر و ناظر بودند و در بازگشت، بارها و بارها نقل کردند.
4⃣بدیهی است که هیچ ضرورتی ندارد که ناقل حوادث، حتماً از دوستان باشد، بلکه میتواند از صف دشمنان نیز باشد و یا ناظرینی که در صحنه در سپاه دشمن بودند، اما نه جنگیدند و نه حتی زخمی برداشتند. لذا بسیاری از وقایع را خود دشمنان نقل کردند که «ما چه کردیم»!
5⃣در میان دوستان نیز هیچ ضرورتی ندارد که نقل کننده ی حوادث، حتماً مردان باشند. حضرت زینب (س) که خود علیمه به علم لدنی (عالمه ی بدون معلم) بودند، شاهد عینی و لحظه به لحظه ی کربلا بودند و حتی خود بخش مهمی از تاریخ کربلا که سبب انتقال، رواج و ماندگاری آن شد بودند - حضرت ام کلثوم (دختر دیگر امیرالمؤمنین) نیز سخنرانیها و نقل ها نموده اند - همسر امام زين العابدين (ع) و مادر امام باقر (ع) در صف حاضرین و سپس اسرا بودند – دختر دیگر امیرالمؤمنین (ع)، به نام «فاطمه صغری» نيز به همراه همسر شهيدش ابوسعيد بن عقيل در كربلا حضور داشت و سپس در صف اسرا به سفر شام و بازگشت به مدینه رفتند. وى خود از راويان حوادث كربلاست. بانوان عالی مقام دیگری چون حضرات رباب، سکینه، ام وهب همسر عبد الله كلبی - مادر عبد الله بن عمر كه پس از شهادت فرزند، با عمود خيمه به طرف دشمن حمله برد و امام او را برگرداند - مادر عمرو بن جناده كه پس از شهادت پسرش، سر او را گرفت و مردی را به وسيله آن كشت، سپس شمشيری گرفت و با رجزخوانی به ميدان رفت، كه امام حسين (ع) او را به خيمهها برگرداند و ...
بنابراین این اشخاص نیز نه تنها شاهدان عینی و بازگو کنندگان بودند، بلکه بخش هایی از این تاریخ را رقم زدند.
گاه همسران سرداران و یا سربازان عمر سعد، خود نقل کننده ی وقایعی بودند که از همسران خود شنیده بودند، بسیاری از آنها پس از شنیدن ها، با مخالفت به همسر برخاستند. امّ عبداللَّه، همسر مالك بن نُسَير، یکی از آنان است. مالك بن نُسَير، از حمله كنندگان به امام (ع) بود. او پس از ضربه زدن به سر امام عليه السلام، كلاهخود امام را غارت كرد و آن را به خانه برد. همسرش به شدت از تحفهاى كه او به منزل برده بود، ابراز انزجار كرد.
6⃣و بالاخره به غیر از حاضرین و ناظرین از دوست و دشمن، و از زن و مرد؛ اهل عصمت (ع) ، خود معتبرترین ناقلین میباشند، چه مانند امام سجاد و امام باقر علیهماالسلام خود نیز در صحنه بوده باشند، و چه مانند امام صادق (ع) ، به نقل از پدر بگویند، چه مانند سایر امامان علیهم السلام که نه تنها وارث علوم پدران هستند، بلکه حجت الله هستند، از علم لدنی برخوردارند، علم خود را کتابها و علوم دیگران نگرفتهاند، و خلاصه آن که عالم در محضر آنان است. به غیر از اخبار آنان، فرازهایی از زیارت های وارده نیز خود گویای وقایع میباشد.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
حکمت ۳ نهج البلاغه ؛ بخیل و گدا بودن با بی آبرویی رابط مستقیم دارد ... نهج البلاغه نکوهش بخل و ترس و
📌شرح اجمالی از حکمت سوم نهج البلاغه
#ثقلین
حضرت در چهارمين و آخرين جمله كه در واقع تكميل كنندۀ جملۀ سوم است مىافزايد: «آنكس كه فقير و تنگدست است حتى در شهر خود غريب است»؛ (وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ) . زيرا غريب كسى است كه دوست و آشنايى ندارد و احساس تنهايى مىكند و مىدانيم دنياپرستان از افراد فقير و تنگدست فاصله مىگيرند و آنها را در شهر خود غريب مىگذارند و به عكس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غريب نيستند همان گونه كه شاعر مىگويد: منعم به كوه و دشت و بيابان غريب نيست هر جا كه رفت خيمه زد و بارگاه ساخت ديگرى مىگويد: آن را كه بر مراد جهان نيست دسترس در زاد و بوم خويش غريب است و ناشناس بعضى ميان فقير و مُقِلّ اين فرق را گذاشتند كه فقير به كسى مىگويند كه در عين فقر، فقر خويش را نيز اظهار مىكند و مقل كسى است كه فقير است و خويشتندار. ممكن است اين تفاوت را از حديثى كه از معصومين عليهم السلام نقل شده است گرفته باشند، زيرا در حديثى از امام صادق عليه السلام يا امام باقر عليه السلام مىخوانيم كه در پاسخ اين سؤال كه كدام صدقه افضل است فرمود: «جُهْدُ الْمُقِلِّ؛ صدقۀ كسى كه كم درآمد باشد (و در عين تنگدستى انفاق كند)» سپس به اين آيه تمسك فرمود: ««وَ يُؤْثِرُونَ عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كٰانَ بِهِمْ خَصٰاصَةٌ»؛ ديگران را بر خود مقدم مىدارند هرچند در تنگدستى باشند». ريشۀ «مُقِلّ» كه از مادۀ «قِلّت» گرفته شده، نشان مىدهد كه با فقير متفاوت است. [گفتار حكيمانه] 4 و قال عليه السلام الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَ نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى. امام عليه السلام فرمود: عجز و ناتوانى آفت است و صبر، شجاعت و زهد، ثروت و تقوا و پرهيزگارى سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شيطان و هواى نفس) و رضايت و خشنودى (از تقديرات الهى) بهترين همنشين است
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ کدام اشک برای #امام_حسین(ع) است که ذرهای از آن ارزشی فوقالعاده دارد؟
🔸شهید مرتضی #مطهری🔸
#محرم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
3️⃣1️⃣🔆#6شبهه_درباره_قیام_امام_حسین
در این قسمت هم چند شبهه درباره عاشورا و قیام امام حسین (ع) که اتئیست ها معمولا مطرح میکنن را بررسی میکنیم.
🔆 ابتدا متن شبهات
1⃣-اگر امام حسین علم غیب داشت و میدانست شهید میشود چرا به کوفه رفت؟ ایا این خود کشی نیست؟ و اگر علم غیب داشت چرا مسلم را به کوفه فرستاد؟
2⃣- چرا به کوفه رفت و در مکه قیام نکردند؟ و به سمت کوفه فرار کرد؟
3⃣- چرا تا 12 هزار نامه به ایشون نرسیده بود قیام نکرد
4⃣-چا با خواهر زاده معاویه ازدواج کرد (لیلا مادر علی اکبر) و چرا تا یزید مواجب را قطع کرد قیام کرد؟
5⃣- چرا عبدالله همسر حضرت زینب در کربلا حضور نداشتن
6⃣-دختری به نام رقیه وجود نداشته و این از ادعاهای اخوندهاست تا جایی که شهید مطهری هم وجود چنین دختری را انکار میکند.
🔆پاسخ شبهات :👇
1⃣- گفته اگر امام حسین میدانست که شهید خواهد شد چرا به کوفه رفت؟ و اگر میدانست پس خود کشی کرده و گناه کبیره کرده است و امام چرا مسلم رو به کوفه فرستاد؟
جواب اولا این اقا اصلا معنی علم غیب رو نمیدونه ، جواب نقضی: خدا علم غیب داشت یا نداشت؟ معلومه که داشت ، پس چرا امام خودش رو فرستاد به کربلا تا شهید بشه؟ چرا پیامبر خودش رو در احد فرستاد تا شکست بخوره؟ چرا اون همه پیامبری که شهید شدند رو به کام مرگ فرستاد؟ پس این رو اگر ایراد بگیریم ، اول به خدا وارد هست
اما جواب حلی اول ببینیم علم غیب فقط خدا داره به چه معناست. علم غیب تنها از ان خداست درسته اما خدا گفته از غیبش به کسی نمیده؟؟ مثلا ما میگیم "لا حول ولا قوه الا بالله" یعنی هیچچچچچچ نیرویی جز نیروی خدا نیست.
خب این یعنی خدا دیگه نیروش رو به من و شما نداده؟ یا این که معناش اینه که همه قدرت ها از ان خداست و خدا این قدرتها رو به ما داده؟ معلومه که دومی هست.
درباره علم غیب هم همینطور هست غیب تنها از ان خداست اما هر وقت صلاح ببیند به بندگان خاص خود میدهد ایه قران رو ببینید سوره جن ایه 26-27
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا ﴿26﴾ إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ﴿27﴾
داناى نهان است و كسى را بر غيب خود آگاه نمىكند (26) جز رسولی را كه از او خشنود باشد كه [در اين صورت] براى او از پيش رو و از پشت سرش نگاهبانانى بر خواهد گماشت (27)
همونطور که میبینید میفرماید جززززززز رسولانی که از اونها خشنود است (دقت کنید میگه رسول نمیگه نبی) اما ایا علم غیب همیشگی هست؟ امام یا پیامبر همیشه و برای همه چیز علم غیب داره؟ معلومه که خیر هر وقت خدا صلاح ببینه به او علمش رو میده. این ایه رو ببینید هود ایه 49
تِلْكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ ﴿49﴾
اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مىكنيم پيش از اين نه تو آن را مىدانستى و نه قوم تو پس شكيبا باش كه فرجام [نيك] از آن تقواپيشگان است (49)
پس هر وقت خدا خواست علم رو عطا میکنه و همیشگی هم نیست پس امام حسین ممکنه خدا به ایشون این علم رو داده باشه و ممکنه نداده باشه
حالا فرض کنیم ایشون علم غیب داشتن. خوب همین خدایی که علم غیب داده که تو رو شهید میکنند همین خدا فرموده برو اونجا ، مشکلش چیه؟ این که میشه عین عبودیت و توحید این میشه عین اطاعت از خدا که با این که میدونی شهید میشی اما چون خدا امر کرده میری و شهید میشی پس خود کشی و گناه که نبوده هیچ عین ثواب بوده
اما اگر فرض کنیم ایشون علم غیب نداشتن.
خب وقتی اون همه نامه رسیده دست حضرت ، بر ایشون از نظر شرعی واجب میشه برن اونجا و تشکیل حکومت بدن ، پس اگر نمیرفتن واجب شرعی رو انجام نداده بودند و اهل کوفه مدعی میشدند ما نامه دادیم اما امام نیامد اما این قسمت که چرا امام مسلم را به کوفه فرستادند و ایا این با علم غیب امام تضاد نداره؟ همونطور که بالا گفتیم ، علم غیب همیشگی و درباره همه چیز نیست ، ممکنه امام نمیدونستن ، از طرفی ممکنه خدا به ایشون رسونده بود که چی میشه اما همین خدا گفته بود مسلم رو بفرست به کوفه تا حجت بر مردم تمام بشه .
ادامه 👇
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
🔆#ادامه شبهه
2⃣- گفته چرا امام به کوفه رفتند و در مکه قیام نکردند
اولا اقا خبر نداره که کسانی رو فرستاده بودند تا حضرت رو در هنگام طواف شهید کنند ، پس اگر اونجا شهید میشدند معلوم نبود کی کشت و دست کی تو کار بود اما در کربلا کاملا مشخص بود که سپاه یزید هست و فرمانده یزید هست این اقا در کمال بی ادبی گفته امام به سمت کوفه فرار کردند. اینقدر شعور نداره کسی که فرار میکنه ، توی کربلا هم بیعت میکنه نه این که جلوی چند هزار نفر بایسته..
3⃣- گفته چرا تا 12 هزار نامه به ایشون نرسیده بود ایثار نکرد
قبلش امام حسن(ع) بودند و وقتی امامی هست ، دیگری باید مطیع باشه دوما امام مثل کعبه هست و مردم باید برن سراغش و تا مردم سراغش نرن اون وظیفه ای نداره ، مثل حضرت علی که تا مردم نرفتن سراغش وظیفه قیام نداشت پس امام با دریافت نامه شرعا مکلف شدند قیام کنند .
4⃣- گفته چرا با فلان فامیل معاویه حضرت ازدواج کرده ؟ و چرا تا یزید مواجبش رو قطع کرده قیام کرده
اولا صدقه به اهل بیت حرام هست و همون معاویه هم نمیتونسته به اهل بیت صدقه بده دوما ظاهرا خبر نداره که امام حسن مقابل همین معاویه جنگیدند سوما خبر نداره که ازدواج نشون دهنده رابطه خوب نبوده همون طور که پیامبر با دختر دشمن خودش ازدواج کرد یا زن همسر نوح کافر بود یا زن امام حسن ایشون رو شهید کرد یا ...
ادامه دارد
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
4_5931665691965916682.mp3
4.45M
🏴 #پادکست #تاسوعا #محرم
♨️روضه جانسوز حضرت ابولفضل العباس(ع)
👌بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استوری
حضرت ابالفضل علیه السلام
با نام عباست خیلی گره وا شد
#پویانفر
#پروفایل
#استوری
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
⭕️ #حدیث_روز
🔸حضرت فاطمه زهرا (س) درباره مقام و منزلت حضرت عباس (ع) فرمودند:
🔹دو دست بریده پسرم عباس برای ما در مورد شفاعت کافی ست.
📚(معالی السبطین، جلد ۱، صفحه ۴۵۲)
#تاسوعا
#عاشورا
#محرم
#امام_حسین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
4️⃣1️⃣🔆متن شبهه:
چرا شیعیان #روزه روز #عاشورا را #مکروه ولی #اهل_تسنن مستحب می دانند؟
فلسفه این که در روز عاشورا روزه گرفتن مکروه است چیست؟ دلیل آن چیست؟ وقتی برادران سنی را می بینم آنها می گویند روز عاشورا روزه گرفتن مستحب است. این فرق به خاطر چیست؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣چنانکه می دانید منابع استنباط احکام فرد شیعه و اهل سنت متفاوت است که شاید مهمترین تفاوت آن باشد که شیعیان قول ائمه (ع) را همانند قول پیامبر (ص) حجت می دانند. اما اهل سنت چنین باوری ندارند. حکم روزه روز عاشورا نیز از مسائل فقهی است که هر گروه برای تبیین آن به ادله مورد استناد خود تمسک می جویند که درباره این مسئله دلیل عمده روایات است. با بررسی روایات موجود در منابع اهل سنت، به تعارض آشکار میان این روایات و وجود اضطراب و خدشه در متن بعضی از آنها بر می خوریم؛ در حالیکه بعضی از این روایات بر روزه این روز تاکید می کنند بعضی دیگر خلاف اینرا ثابت می کنند.
2⃣مثلا در صحیح مسلم، کتاب الصوم، صوم یوم عاشورا به نقل از ابن مسعود آمده است که: «قبل از نزول حکم روزه ماه رمضان، روز عاشورا را روزه می گرفتند اما پس از آن، روزه عاشورا ترک شد.»
3⃣ از طرف دیگر در بعضی از این روایات آمده است که اهل جاهلیت، عاشورا را روزه می گرفتند و پیامبر نیز به تبع آنها آن روز را روزه گرفت! [1] در بعضی دیگر آمده که پیامبر فضیلت روزه عاشورا را نمی دانست اما پس از هجرت به مدینه از یهود یاد گرفت و به آن عمل کرد. [2]
4⃣به نظر شما امکان دارد پیامبر (ص) با آن علم لدنیش حکم مساله ای را نداند و آنرا از اهل کتاب بیاموزد!؟ ضمن اینکه در میان اهل کتاب چنین روزه ای وجود ندارد و اساسا آنها روزی به نام عاشورا نمی شناسند. تعارض مذکور و مطالب عجیب بعضی از این روایات، این احتمال را بسیار تقویت می کند که این روایات از محصولات بنی امیه است و آنها به خاطر سرور و شادی در عاشورا، استحباب روزه این روز را جعل کردند و کم کم این امر به یک سنت در میان اهل سنت تبدیل شد [3] .
5⃣ و این همان مطلبی است که در زیارت عاشورا آمده است؛ آنجا که میخوانیم: "اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنی امیه"، و نیز آنجا که "هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه".
6⃣جالب آن است که در روایات اهل بیت به این نکته تصریح شده است و به همین دلیل شیعیان را توصیه کرده اند این روز را روزه نگیرند که بیشتر فقهای شیعه به استناد همین روایت حکم به کراهت روزه این روز کرده اند.
7⃣در روایتی آمده است که: "سئل الامام الرضا (ع) عن صوم یوم عاشورا، قال: عن صوم ابن مرجانه تسالنی ذلک یوم صامه الادعیاء من آل زیاد لقتل الحسین (ع) : از امام رضا (ع) درباره روزه روز عاشورا سوال کردند. حضرت فرمود: آیا از روزه پسر مرجانه سوال می کنید؟ روز عاشورا، روزی است که ناپاکان از آل زیاد به خاطر ] سرور و شادی ناشی از [ کشتن امام حسین (ع) آنرا روزه گرفتند [4] .
8⃣در حدیث دیگری، امام رضا (ع) می فرماید: "روز عاشورا، روز روزه نیست بلکه روز حزن و مصیبتی است که برای اهل آسمان و زمین و همه مومنان وارد شد و روز شادی و سرور پسر مرجانه و آل زیاد و اهل آتش است."
9⃣بنابر این ائمه (ع) به این دلیل که بنی امیه از روی سرور و شادی عاشورا را روزه می گرفتند، شیعیان را توصیه کرده اند در این روز روزه نگیرند و به عزاداری و سوگواری بپردازند و به همین دلیل است که اکثر فقهای شیعه حکم کرده اند که روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است.
[1] صحیح بخاری، کتاب الصوم، ح 1794.
[2] همان، ح 1900، 3726 و 3727.
[3] البته لازم است که ذکر گردد بنی امیه به شکرانه کشتن امام حسین (ع) به روزه، بسنده نکردند و دستور دادند مساجدی را هم درست کنند و ... ر.ک: حماسه حسینی شهید مطهری ج 1، ص 122-123.
[4] تهذیب، 4/301.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 به #چشم_هایش نگاه کن
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
#محرم
#عاشورا
#روضه
#اشک
#نوحه
@haerishirazi
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
⭕️امام رضا علیه السلام:مَن کانَ یَومُ عاشوراءَ یَومَ مُصیبَتِهِ و حُزنِهِ و بُکائِهِ ، یَجعَلُ اللّه ُ یَومَ القیامَةِ یَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ
هر که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را روز شادی و سرورش می گرداند.
میزان الحکمه، ح ۱۳۰۱۱
#عاشورا
#حدیث
#ثقلین
#محرم
#امام_حسین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهات_محرم
🎥 ⁉️مگه هیئت و حرم ائمه دارالشفا نیست؟ پس چرا ماسک بزنیم؟
⁉️ مگه همیشه سفر کربلا با خطر و بلا همراه نبوده؟ مگه شیعیان برای زیارت امام حسین(علیه السلام) دست و پا نمیدادن؟
▫️#حجت_الاسلام_عالی
#محرم
#امام_حسین
#عاشورا
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
⚫️#اعمال شب و روز عاشورا
۱ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:
چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، ۵۰ بار سوره توحید خوانده میشود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمد لله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.
۲ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).
۳ـ دعا و نیایش.
🔴روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.
۶ـ خواندن زیارت عاشورا.
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
🏴گزارش ساعت به ساعت روز #عاشورا بر اساس مقاتل (عاشورای ۲۱ مهرماه ۵۹ شمسی)
🕚 حدود ساعت ۱۱
♦️امام دستور تک تک به میدان رفتن را داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زنده اند، نگذارند کسی از بنی هاشم به میدان برود. انگار برای کشته شدن با هم مسابقه داشتند.
بعضی «در مقابل نگاه امام (ع)» شهید شدند.
یکی از اولین کسانی که شهید شد پیرمرد زاهد بربر بود.
♦️مسلم بن عوسجه بعد از او شهید شد.حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش می توانستم وصیت های تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین (ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است.😭
♦️یک بار هفت نفر از اصحاب امام(ع) در محاصره واقع شدند. حضرت عباس (ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد./عبرتهای عاشورا
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌تفسیر آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای #ثقلین سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳ مِنَ المُؤمِنينَ رِجال
📌تفسیر اجمالی آیات #قرآن در بیان #امام_خامنه_ای
#ثقلین
سوره مبارکه الأحزاب آیه ۳۳
وَقَرنَ في بُيوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِيَّةِ الأولىٰ ۖ وَأَقِمنَ الصَّلاةَ وَآتينَ الزَّكاةَ وَأَطِعنَ اللَّهَ وَرَسولَهُ ۚ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا
آنچه امروز دستگاههاى #سیاسى غرب ترویج میکنند، همان جاهلیتى است که #بعثت پیغمبر براى زدودن آن - از محیط زندگى بشر - بهوجود آمد. نشانههاى همان جاهلیت، امروز در دنیا، در این #تمدن رایج فاسد #غربى، مشاهده میشود؛ همان بىعدالتى، همان تبعیض، همان نادیده گرفتن کرامت انسان، همان عمده کردن #مسائل_جنسى و نیازهاى جنسى.
قرآن کریم خطاب به همسران مکرم پیغمبر میفرماید: وَ قَرنَ فى بُیوتِکُنَ وَ لاتَبَرَجنَ تَبَرُجَ الجَهِلِیَةِ الاُولَى. یکى از نشانههاى #جاهلیت_اُولى، #تبرج_زنانه است. امروز یکى از عمدهترین مظاهر #تمدن_غربى، همین تبرج است؛ این همان #جاهلیت است، منتها جاهلیتى که توانسته است خود را با سلاح #تبلیغات_مدرن مجهز بکند، حقایق را از چشم مردم بپوشاند؛ اینها را باید ما مسلمانها بفهمیم، اینها را باید بدانیم.۱۳۹۳/۰۳/۰۶
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
5️⃣1️⃣🔆متن شبهه:
یکی از دوستان سوال کردن و گفتن که در کربلا خون حضرت علی اصغر (ع)برزمین ریخته نشد و امام حسین (ع)آن خون را بر آسمان پاشید
سوال این است که این قضیه مخالف با قانون #جاذبه کره زمین است و باعقل سازگاری ندارد.
🔆پاسخ شبهه:
1⃣مورخین کیفیت به شهادت رسیدن علی اصغر علیه السلام را چنین نقل می کنند ؛
« هنگامى كه حسين عليه السلام، شهادت جوانان و محبوبانش را ديد، تصميم گرفت كه خود به ميدان برود و ندا داد: «آيا مدافعى هست كه از حرم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، دفاع كند؟ آيا يكتاپرستى هست كه در باره ما از خدا بترسد؟ آيا دادرسى هست كه به خاطر خدا، به داد ما برسد؟ آيا يارى دهنده اى هست كه به خاطر خدا، ما را يارى دهد؟».
2⃣پس صداى زنان، به ناله برخاست. امام عليه السلام، به جلوى درِ خيمه آمد و به زينب عليها السلام فرمود: «كودك خُردسالم را به من بده تا با او، خداحافظى كنم».
او را گرفت و مى خواست او را ببوسد كه حَرمَلة بن كاهِل، تيرى به سوى او انداخت كه در #گلويش نشست و او را ذبح كرد.
3⃣امام عليه السلام به زينب عليها السلام فرمود: «او را بگير!». سپس، كف دستانش را زير خون [گلوى او] گرفت تا پُر شدند. خون را به سوى آسمان پاشيد و فرمود: «آنچه بر من وارد مى شود، برايم آسان است؛ چون بر خدا پوشيده نيست و در پيش ديد اوست».
4⃣امام باقر عليه السلام [در باره آن خون] فرموده است: «از آن خون، يك قطره هم به زمين، باز نگشت».
این جریان مورد نقل قریب به اتفاق مورخین قرار گرفته است ؛
📚لهوف ص168 _ بحار الانوار ج45 ص46 _ الاخبار الطوال ص258 _ بغیه الطلب ج6 ص2629 _ الارشاد ج2 ص108 _ اعلام الوری ج1 ص466 _ روضه الواعظین ص208 _ مثیر الاحزان ص70 _ البدایه و النهایه ج8 ص186 _ مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص109 _ تذکره الخواص ص252 _ الاحتجاج ج2 ص101 _ مقتل الحسین ج2 ص32 _ الفتوح ج5 ص115 _ تاریخ یعقوبی ج2 ص245
5⃣حال سوال اینجاست که چرا بر اساس #قانون جاذبه زمین ، آن خون به زمین بازگشت نکرد .آیا این جریان با قواعد مسلم علمی منافات ندارد
🔮پاسخ روشن است . هنگامی که بشر با پیشرفت علم توانائی پیدا کند که وسائلی بسازد سریع آنچنان سریع که از حوزه جاذبه زمین بیرون رود، سفینه هائی بسازد که مساله اشعه های #مرگبار بیرون جو را حل کند، با تمرین به بی وزنی عادت نماید خلاصه جائی که انسان بتواند با استفاده از نیروی محدودش، این راه را طی کند آیا با استمداد از نیروی نامحدود الهی حل شدنی نیست ❔
6⃣آیا قدرت خداوند برای غلبه بر جاذبه زمین از بشر کمتر است در حالی که بشر امروز به راحتی #توانسته است بر نیروی جاذبه زمین فائق شود و آسمان و فضا و سیارات را زیر پای خود قرار دهد و سیر آسمانی خود را تکامل بخشد .در حالی که خداوند می فرماید ؛
«نه چيزى در آسمانها و نه چيزى در زمين از حوزه #قدرت او بيرون نخواهد رفت؛ به يقين او دانا و تواناست». ( فاطر 44)
7⃣بنابراین به زمین نریختن خون علی اصغر علیه السلام و غلبه آن بر جاذبه زمین به قدرت #خارق_العاده خداوند بوده است که مورد شک و انکار نیست .
از امام باقر عليه السلام نقل است که مى فرمايد ؛ «اگر قطره اى از آن خون به زمين مى افتاد، #عذابْ نازل مى شد».
📚الامالی شجری ج 1 ص 171 _ الحدائق الوردیه ج 1 ص 120
8⃣این که امام حسین علیه السلام خون علی اصغر را به آسمان پرتاب می کند شاید #وجهش این باشد که می خواهد به خداوند بگوید این قربانی را از من قبول کن و خداوند نیز با امساک خون علی اصغر از ریخته شدن به زمین ، این قربانی در راه خودش را از حسین علیه السلام قبول می کند و شاید وجه دیگرش آن باشد که خداوند با عمل خود ، می فهماند که #خودش منتقم خون آن طفل شیر خواره دشت کربلا می باشد .
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها
امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف از اوصاف انسانى اشاره مىكند كه يكى منفى و چهار وصف از آن مثبت است و آثار هر كدام را در جملۀ بسيار كوتاهى بر مىشمارد. نخست مىفرمايد: «عجز و ناتوانى آفت است»؛ (الْعَجْزُ آفَةٌ) . عجز مفهوم وسيعى دارد كه هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فكرى را شامل مىشود و به يقين اينها بزرگترين آفات زندگى انسان است؛ انسان عاجز، ذليل و خوار عقب مانده و شكست خورده و بىارزش و بىمقدار است به همين دليل اسلام مىگويد: بكوشيد و هرگونه عجز را از خود دور سازيد و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسيد. البته گاه مىشود كه عجز و ناتوانى بدون اختيار دامان انسان را مىگيرد، ولى غالباً چنين نيست، بلكه نتيجۀ كوتاهىها و بىبرنامگىهاست. همانگونه كه در حديث جالبى كه كلينى در كافى از امير مؤمنان على عليه السلام نقل كرد مىخوانيم: «إِنَّ الْأَشْيَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَيْنَهُمَا الْفَقْرَ؛ هنگامى كه اشياء با يكديگر ازدواج كردند تنبلى و ناتوانى نيز به هم پيوستند و فرزند آنها فقر بود»
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110