حكمت 7: ايثار اقتصادى و آخرت گرایی
وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ، نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ
📌شرح اجمالی👇👇
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
سپس در دومين نكته مىفرمايد: «اعمال بندگان در اين جهانِ زودگذر در برابر چشمان آنها در آن جهان (پايدار) است»؛ (وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ، نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ) . همانگونه كه بعضى از شارحان نهجالبلاغه تصريح كردهاند، اين كلام امام اشارۀ روشنى به تجسم اعمال در قيامت دارد. منظور از تجسم اعمال اين است كه اعمال نيك و بد هر يك در روز قيامت به صورت مناسب حسى درمىآيد. مثلا نماز در قيافۀ يك انسان زيبا و صالح و ظلم و ستم به صورت دودى سياه و خفقانآور مجسم مىشود و انسانها در كنار اعمال مجسم خود خواهند بود و بخشى از پاداش و كيفر آنها از اين طريق صورت مىگيرد. در قرآن مجيد نيز آيات فراوانى وجود دارد كه ظاهر آن تجسم اعمال است مانند آنچه در آخر سورۀ «زلزال» آمده است: ««فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»؛ هر كس به اندازۀ سنگينى ذرهاى كار نيك كند آن را مىبيند و هركس به قدر ذرهاى كار بد كند نيز آن را خواهد ديد». براى احاطۀ بيشتر در مورد آيات فراوانى كه در قرآن در مورد تجسم اعمال و تفسير آنها وارد شده به كتاب «پيام قرآن» جلد ششم، بحث تجسم اعمال مراجعه فرماييد. نكتۀ قابل توجه اينكه تعبير به (آجالهم) كه در نسخۀ صبحى صالح آمده ظاهرا تعبير نادرستى است و صحيح آن (آجلهم) است و تقريبا تمام نسخ نهجالبلاغه به همين صورت (آجلهم) نوشته شده و قرينۀ مقابله با (عاجلهم) دليل روشنى بر اين معناست، زيرا (عاجل) به معناى شىء موجود (دنيا) است و (آجل) به معناى شىء مدتدار (در اينجا مراد آخرت) است و (آجال) كه جمع اجل به معناى سررسيد عمر است در اينجا مفهومى ندارد.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از علم منطق،ج4،بحث الفاظ و تقسیمات الفاظ.m4a
18.11M
📌اجمالی از #علم_منطق
📎#جلسه_چهارم
▪️بحث الفاظ_تقسیمات الفاظ
◽ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
#منطق
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
13900524_3300_128k.mp3
2.82M
🎙بیانات مقام معظم رهبری:
"العلم سلطان| ته صف نایستیم"
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌اجمالی از تفسیر آیات قرآن در بیان امام خامنه ای
سوره مبارکه سبإ آیه ۱۷
ذٰلِكَ جَزَيناهُم بِما كَفَروا ۖ وَهَل نُجازي إِلَّا الكَفورَ
این کیفر را بخاطر کفرانشان به آنها دادیم؛ و آیا جز کفران کننده را کیفر میدهیم؟!
جمهوری اسلامی - یعنی نظام مردمی، نظام مستقل، نظام مبتنی بر ارزشهای اصیل، نظام مبتنی بر آزادی فکر و عدالت اجتماعی - یک هدیهی الهی به ملت ایران است. خدای متعال این هدیه را مفت و مجانی به ملت ایران نداده است. نسلهایی تلاش کردند، نسل قبل از شما مجاهدتِ سخت و دشواری را متحمل شدند؛ خدای متعال هم وعده کرده است که برای مجاهدت پاداش قائل است. پاداش نه فقط پاداش اخروی است، بلکه در همین نشئهی زندگی هم پاداش داده میشود؛ «کلاً نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربک»(۱)؛ هرکس تلاش کند، به نتیجهی آن تلاش خواهد رسید. ملت ایران تلاش کردند؛ خدای متعال هم این هدیه را به آنها داد؛ یعنی یک نظام مردمی که پایههای آن بر ضدیت با فساد و انحراف و کجروی و وابستگی نهاده شده است. این هدیه را باید نگه داشت. اینطور نیست که اگر خدا به قومی نعمت داد، آن قوم خاطرجمع باشند که این نعمت برای آنها خواهد ماند. شما در سورهی حمد میخوانید: «صراط الّذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم و لاالضّالّین»(۲)؛ یعنی «مغضوب علیهم» و «ضالّین» هم جزو «انعمت علیهم»اند. نباید تصور شود که خدا به عدهیی نعمت میدهد و عدهیی را گمراه میکند و مورد غضب قرار میدهد؛ نه، «غیر المغضوب علیهم» به حسب ترکیب نحوی عربی، صفت «انعمت علیهم» است. خدا به انسانهای زیادی نعمت داده است. نعمت دادشدهگان دو نوعاند؛ یک عده کسانی هستند که با عمل خود، با سوء رفتار خود، با تنبلی خود، با انحراف خود و با دل سپردن و تن سپردن به هوسهای زودگذرِ منحرف کننده، نعمت را بر باد دادند؛ یک عده هم کسانی هستند که نعمت را با کوشش و تلاش و شکرانهی خود نگه داشتند. کسانی که نعمت را بر باد دادند، «مغضوب علیهم» و «ضالین»اند؛ آنهایی که نعمت را نگه داشتند، «غیرالمغضوب علیهم و لا الضّالّین»اند.
خدای متعال، هم به انبیا و اولیا و شهدا و صالحین نعمت داده است - «فاولئک مع الّذین انعم اللَّه علیهم من النّبیّین و الصّدیقین و الشّهداء و الصّالحین»(۳) - هم به بنیاسرائیل نعمت داده است؛ «اذکروا نعمتی الّتی انعمت علیکم».(۴) در سورهی بقره سه مرتبه این تعبیر تکرار شده است. خدا به بنیاسرائیل هم نعمت داد، منتها آنها نعمت را کفران کردند. خدای متعال در سورهی سبأ میفرماید: «ذلک جزیناهم بما کفروا و هل نجازی الّا الکفور»(۵). خداوند کفران کنندگان نعمت را تنبیه و مجازات میکند. پس باید نعمت را نگهداشت. انبیا و شهدا و صالحین و صدیقین کسانی هستند که نعمت خدا را نگهداشتند. نعمت خدا را باید نگهدارید، پرورش دهید، کامل کنید و نقایصاش را برطرف سازید - که این نقایص هم باز از عمل ما ناشی میشود - این کار بزرگی است که بر عهدهی شما جوانها و بخصوص جوانان دانشجوست، که امیدهای آیندهاید و در افق آینده، انسان شماها را میبیند. مدیران و تصمیمگیران و تصمیمسازان کشور در آینده شماها هستید؛ هم میتوانید این کشور را به اوج قلهی افتخار و ترقی برسانید - همانطور که آرزوی نظام جمهوری اسلامی است - هم میتوانید خدای نکرده نعمتِ به دست آمده را از دست بدهید. لذا به افق دوردست نگاه کنید و ببینید چه باید کرد و چالشهایی که در مقابل ماست، چیست.۱۳۸۴/۰۲/۱۹
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان استان کرمان
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس هجدهم.pdf
1.14M
📗 #متن_کامل
#جلسه_هجدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 نخستین نغمههای دعوت
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
18 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - نخستین نغمههای دعوت.mp3
18.85M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه هجدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی_ج۱۴،راه های کسب معرفت.m4a
20.71M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه چهاردهم_راههای معرفت(۱)
▫️ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
🔰حکمت ۸ نهج البلاغه ؛ شگفتى هاى تن آدمی (علمى ، فیزیولوژى انسانى ...
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
📌شرح اجمالی از #حکمت۸ نهج البلاغه
امام عليه السلام در اين بخش از سخنان حكمتآميز خود اشارات لطيفى به عظمت آفرينش انسان و تدبير عظيم خالق بشر مىكند و مخصوصاً بر اين معنا تكيه دارد كه يكى از ويژگىهاى خلقت خداوند قادر توانا اين بوده كه با وسايل كوچكى مسائل مهمى را ايجاد كرده و مىكند. در اينجا به چهار قسمت از اين شگفتىهاى آفرينش اشاره مىكند، نخست مىفرمايد: «از اين انسان تعجب كنيد كه با يك قطعه پيه مىبيند»؛ (اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ) . مىدانيم بافتهاى بدن انسان عمدتا از گوشت تشكيل شده؛ گوشتى كه استخوانها آن را برپا مىدارد؛ ولى چشم در واقع يك قطعه پيه شفاف است كه ساختمان بسيار عجيب و دقيقى دارد؛ از هفت طبقه كه روى هم قرار گرفتهاند و سه مادۀ سيال و شفّاف كه در ميان آنها قرار دارند تشكيل شده و يك دنيا نظم و حساب بر آن حاكم است. دقيقترين وسايل فيلمبردارى هرگز قدرت چشم را ندارد، زيرا بدون اينكه نياز به اين داشته باشد كه فيلمى در آن بنهند گاه هفتاد يا هشتاد سال كار فيلمبردارى خود را انجام مىدهد و تمام فيلمهاى او سه بعدى است و در آن واحد مىتواند خود را بر دور و نزديك منطبق كند و در جهات چهارگانه با سرعت حركت مىكند بىآنكه نياز به تنظيم كردن داشته باشد. از عجايب چشم اينكه به طور خودكار خود را براى عكسبردارى از صحنههاى مختلف آماده مىكند؛ در جايى كه نور زياد باشد مردمك چشم به سرعت تنگ مىشود تا نور كمترى وارد شود نه چشم آسيب ببيند و نه عكسبردارى خراب شود و در جايى كه كم باشد مردمك چشم بسيار فراخ مىشود تا نور بيشترى را وارد چشم كند. به هنگام عكسبردارى از صحنههاى دور و نزديك عدسى چشم به وسيلۀ عضلات بسيار ظريفى كه در اطراف آن قرار دارد گاه كشيده مىشود تا صحنههاى دور را كاملاً تصويربردارى كند و گاه رها مىشود تا عدسى قطور گشته براى صحنههاى نزديك آماده باشد
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#جمعه
#امام_زمان
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای
سوره مبارکه سبإ آیه ۲۸
وَما أَرسَلناكَ إِلّا كافَّةً لِلنّاسِ بَشيرًا وَنَذيرًا وَلٰكِنَّ أَكثَرَ النّاسِ لا يَعلَمونَ
و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا (آنها را به پاداشهای الهی) بشارت دهی و (از عذاب او) بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمیدانند!
من اصلاً نمیگویم که «مخاطبتان یک عدّه خودی باشند.» مخاطب شما، همهی بشریّتند: «وَ ما ارسلناک الا کافة للنّاس.» نمیگویم که «شما یک مشت حزبالّلهیِ مؤمن را پیدا کنید؛ آنها را آهسته و مثلاً خصوصی، بیاورید، حرفهایی به آنها بزنید و سپس ولشان کنید؛ بقیه هم خودشان بروند.» من این را نمیگویم. من میگویم: شما مشخّصهی خودتان را در پیامتان حفظ کنید و بگذارید کسانی که مخاطبتان قرار میگیرند، این طعم برایشان خوشایند باشد. مثل همان کاری که پیامبران و مصلحین دنیا کردند. و الّا اگر قرار باشد با دست خودمان، دوْر خودمان دیوار بکشیم که واویلاست!
۱۳۷۳/۰۴/۲۲
بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور
#هنر #رسانه #تبلیغ #فرهنگ
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
دادستان کل البرز: دادگاه ضارب آمر به معروف در مهرشهر تا ۱۰ روز آینده برگزار میشود
🔹شاکیان در حال طی طول درمان هستند و بر اساس قانون جلسه دادگاه، بعد از درمان میتواند دادگاه برگزار شود.
🔹هر ۳ متهم بلافاصله بعد از ضرب و شتم توسط عوامل انتظامی بازداشت شدند و در حال حاضر با تامین قرار وثیقه آزاد هستند.
🔸مخاطبان فارس من با ثبت بیش از ۷۰۰۰ امضاء در دو سوژه «درخواست حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» و «پیگیری عوامل ضرب و شتم زوج آمر به معروف کرجی» درخواست پیگیری این موضوع را ثبت کرده بودند.
@Farsna
https://farsnews.ir/my/c/92234
لینک حمایت از زوج آمر به معروف👆 کرجی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی_ج۱۵،راهاهای معرفت۲،نجفی.m4a
19.48M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه پانزدهم_راههای معرفت(۲)
▫️ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی از بالا میافتادی زمین، نمیدونی چی میاومد به سرم
🏴 #شهادت_حضرت_رقیه(س) تسلیت باد
#روضه #نوحه #استوری
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 #استوری
بد اخلاقند چقدر مردان شامی💔
به جای قلب سنگه تو دلاشون💔
#شهادت_حضرت_رقیه(س)🥀
#تسلیٺ_باد🏴
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_هجدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 نخستین نغمههای دعوت ━💠
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
📌نکات اجمالی از درس #هجدهم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
🔰توحید؛سرانجامی در آغاز
🔻▫️توحید همه چیزِ مکتب انبیاء هست.
🔻▫️توحید و #معرفت خدا هم مایه تکامل و تعالی روح انسان است،که هدف نهایی انبیاء است، و هم طرح توحید به معنای ایجاد یک #محیط_الهی،یک جامعه و نظام الهی، یک نظام عادلانه،یک نظام بی طبقه،یک نظام بدون #استثمار،یک نظام بدون #ظلم،به معنای تشکیل یک چنین نظامی است.
▫️این بیانات ناظر بر آیات ذیل است؛
▪️۳۶ نحل
▪️۵۹،۶۵،۶۶،۶۷،۶۸،۶۹،۷۰،۷۱ اعراف
✍ابوالفضل نجفی
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
🔰حکمت ۹ نهجالبلاغه
🔴شناخت ره آورد و اقبال دنیا(اجتماعی و سیاسی)
📌شرح اجمالی 👇👇
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی #حکمت ۹ نهج البلاغه
امام در اين كلام عبرتآموز به دگرگونى حال مردم در برابر كسانى كه دنيا به آنها روى مىكند يا پشت مىنمايد اشاره كرده مىفرمايد: «هنگامى كه دنيا به كسى روى آورد نيكىهاى ديگران را به او عاريت مىدهد و هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند نيكىهاى خودش را نيز از او سلب مىنمايد»؛ (إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ) . اين يك واقعيت است كه شواهد فراوان تاريخى دارد؛ هنگامى كه انسانهايى چه در امر حكومت و سياست و چه در امور اجتماعى و اقتصادى و چه در علوم و دانشها مشهور و معروف مىشدند بسيارى از كارهاى خوبى را كه ديگران انجام داده بودند به آنها نسبت مىدادند. ابن ابىالحديد در شرح نهج البلاغۀ خود مىگويد: بسيارى از اشعار خوب را ديدهايم كه چون گويندهاش ناشناخته بود از او نفى مىكردند و به افراد مشهور در شعر نسبت مىدادند، بلكه كتابهايى در فنون و علوم از اشخاص غير مشهور وجود داشته كه آن را به صاحبان نبوغ و شهرت نسبت دادهاند. نيز اشاره به داستان «جعفر برمكى» مىكند كه در آن زمان كه مورد قبول «هارون الرشيد» بود و اسم و شهرتش در همه جا پيچيد، هارون او را در كياست، سخاوت، فصاحت و مانند آن از برترينهاى روزگار مىشمرد؛ در فصاحت برتر از «قُسّ بن ساعده»، در سياست بالاتر از «عمر بن خطاب» و در زيبايى زيباتر از «مصعب بن زبير» و در عفت پاكدامنتر از يوسف و... (در حالى كه واقعاً چنين نبود.) ولى هنگامى كه نظر هارون دربارۀ او تغيير كرد صفاتى را هم كه داشت مورد انكار قرار داد. چرا چنين است؟ دليل آن چند چيز است: نخست اينكه متملقان و مداحان براى نزديك شدن به اين افراد دروغهاى زيادى به هم مىبافند و به آنها نسبت مىدهند و زبان به زبان نقل مىشود، كمكم اشخاص باور مىكنند كه واقعيتى در كار است و به عكس، كسانى كه نسبت به افرادى حسادت دارند و به هنگام قدرت آنها نمىتوانند چيزى دربارۀ آنها بگويند وقتى قدرتشان از دست رفت هر نسبت ناروايى را به آنان مىدهند و تمام فضايلشان را نيز زير سؤال مىبرند.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110