eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
246 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ، إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ آیات 39 و 40 سوره صافات پاداش بی‌نهایت برای بندگان مخلص همه‌ی مردم، پاداش متناسب با عمل کاری را که انجام داده‌اند می‌گیرند، مگر بندگان مخلص خدا. اینها عملشان و پاداششان متناسب نیست. عملشان هرچه که باشد، پاداش آنها بی‌نهایت است؛ زیرا این وجود متعلق به خدا، برای خدا و سرتا پا در خدمت اهداف الهی است. او، همه‌ی وجودش برای خدا خالص شده است. روایتی را دیدم که مضمونش این است که خدای متعال می‌گوید: «اگر به بنده‌ی مخلص یا مخلص، همه‌ی دنیا را هم بدهم، حق او ادا نشده است.» بنابراین، جزای او متناسب با عملی که انجام می‌دهد، نیست. یک نماز او برابر هزاران نمازی است که بندگان خوب خدا بخوانند.۱۳۷۱/۱۲/۰۴ بیانات در اوّلین روز ماه مبارک رمضان‌ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
23 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ولایت.mp3
17.89M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه بیستم‌و‌سوم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
💢دختر است گاهی دلش برای پدر تنگ می شود ... 🔹فرزند 🔹شهید میلاد امینی در مورخه ۱۳۹۸/۰۷/۰۹ در درگیری با سارقین مسلح در شاهین شهر اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل گردید . ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حکمت ۱۹ نهج‌البلاغه:ره اورد شوم هوا پرستی(اخلاقی) 📌 شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۱۹ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكمت‌آميز خود به مسئلۀ طول آرزوها و سرنوشتى كه دامان انسان را مى‌گيرد اشاره كرده مى‌فرمايد: «كسى كه در مسير آرزوها گام بردارد در (دام) مرگ خواهد افتاد»؛ (مَنْ‌ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ‌ عَثَرَ بِأَجَلِهِ‌ ) . أمل به معناى هر نوع آرزو است؛ خواه آرزوى معقول باشد يا نامعقول، از اين رو اين واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نيز به كار رفته آنها را كعبۀ آمال مى‌نامند و حتى خداوند به عنوان «منته الأمل» شمرده شده كه همان آخرين نقطۀ آرزو است. در مناجات مفتقرين از مناجات پانزده‌گانۀ امام سجاد عليه السلام مى‌خوانيم: «يٰا مُنْتَهىٰ‌ أَمَلِ‌ الْآمِليٖنَ‌» و در حديث نيز از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: «الْأَمَلُ‌ رَحْمَةٌ‌ لِأُمَّتِي وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ‌ مَا رَضَعَتْ‌ وَالِدَةٌ‌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ‌ غَارِسٌ‌ شَجَراً؛ آرزو مايۀ رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هيچ مادرى فرزندش را شير نمى‌داد و هيچ باغبانى درختى نمى‌كاشت». زيرا آرزوهاست كه انسان را به تلاش و كوشش براى رسيدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى‌دارد. ولى همين آرزو هر گاه به صورت نامعقول درآيد و تبديل به آرزوهاى دور و دراز و دست‌نيافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى‌دارد كه از همه چيز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى‌شود و چنان سرگرم مى‌گردد كه ناگهان مرگش فرا مى‌رسد در حالى كه دستش از همه چيز ته است. تعبير به «مَنْ‌ جَرىٰ‌...» (مطابق برخى نقل‌ها) «مَنْ‌ أَرْخىٰ‌ عِنٰانَ‌ أَمَلِهِ‌» (كسى كه لجام آرزو را سست و رها كند.) اشاره به همين آرزوهاست و به تعبير ديگر، آرزو تشبيه به مركب سركشى شده كه اگر عنان و زمام او را رها كنند طغيان مى‌كند و انسان را در پرتگاه مى‌افكند. دربارۀ طول امل و درازى آرزوها و پيامدهاى سوء آن بحث گسترده‌اى در روايات معصومان آمده است كه به چند نمونۀ آن اشاره مى‌شود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه الصافات آیه ۱۷۳ وَإِنَّ جُندَنا لَهُمُ الغالِبونَ و لشکر ما پیروزند! اعتماد انسانهای با اخلاص به وعده ی پیروزی الهی برجستگی وجود اباعبداللَّه علیه‌السّلام دارای ابعاد است که هر کدام از این ابعاد هم بحث و توضیح و تبیین فراوانی به دنبال دارد؛ ولی اگر دو، سه صفت برجسته را در میان همه‌ی این برجستگیها اسم بیاوریم، یکی از آنها «اخلاص» است؛ یعنی رعایت کردن وظیفه‌ی خدایی و دخالت ندادن منافع شخصی و گروهی و انگیزه‌های مادّی در کار. صفت برجسته‌ی دیگر «اعتماد به خدا»ست. ظواهر حکم می‌کرد که این شعله در صحرای کربلا خاموش خواهد شد. چطور این را «فرزدقِ» شاعر می‌دید؛ اما امام حسین علیه‌السّلام نمی‌دید؟! نصیحت کنندگانی که از کوفه می‌آمدند، می‌دیدند؛ اما حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام که عین اللَّه بود، نمی‌دید و نمی‌فهمید؟! ظواهر همین بود؛ ولی اعتماد به خدا حکم می‌کرد که علی‌رغم این ظواهر، یقین کند که حرف حق و سخن درست او غالب خواهد شد. اصل قضیه هم این است که نیّت و هدف انسان تحقّق پیدا کند. اگر هدف تحقّق پیدا کرد، برای انسانِ با اخلاص، شخصِ خود او که مهم نیست.یکی از بزرگان اهل سلوک و معرفت را دیدم در نامه‌ای نوشته است که اگر فرض کنیم - به فرض محال - همه‌ی کارهایی که نبیّ‌مکرّم اسلام صلّی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم انجام داد و هدفِ او بود که آنها را انجام دهد، انجام می‌گرفت، منتها به نام یک کس دیگر، آیا در آن صورت پیامبر اسلام ناراضی بود؟ آیا می‌گفت که چون به نام دیگری است، نخواهم کرد؟ آیا این‌گونه بود؟ یا نه؛ هدف این است که آن کارها انجام گیرد؛ به نام چه کسی انجام گیرد، مهم نیست. پس، هدف مهمّ است. «شخص» و «من» و «خود» برای انسانِ با اخلاص اهمیتی ندارد. اخلاص را دارد، اعتماد به خدا را هم دارد. می‌داند که خدای متعال حتماً این هدف را غالب خواهد کرد؛ چون فرموده است: «و انّ جندنا لهم الغالبون» خیلی از این جنودی که غالبند، در میدان جهاد به خاک شهادت می‌افتند و از بین می‌روند؛ لیکن فرموده است: «و انّ جندنا لهم الغالبون»؛ درعین‌حال غلبه با آنهاست.۱۳۷۷/۰۹/۰۲ بیانات در دیدار جمعی از پاسداران و بسیجیان ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب، صبح امروز: آن کسانی که با توهّم تکیه به دیگران گمان میکنند که امنیتشان را میتوانند تأمین کنند بدانند که سیلی این را به زودی خواهند خورد 💻 KHAMENEI.IR | @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حکمت ۲۰ نهج‌البلاغه:روش برخورد با جوانمردان(اخلاقی،اجتماعی) 📌 شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۲۰ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين كلمۀ حكمت‌آميز به لغزش‌هايى اشاره دارد كه گاه از اشخاص با شخصيت سر مى‌زند و همگان را توصيه مى‌كند از آن چشم بپوشند. مى‌فرمايد: «از لغزش‌هاى افراد با شخصيت (و) جوانمرد چشم‌پوشى كنيد، چرا كه هيچ كس از آنها گرفتار لغزش نمى‌شود مگر اين‌كه دست خدا به دست اوست و او را بلند مى‌كند»؛ (أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَ‌اتِ‌ عَثَرَاتِهِمْ‌، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ‌ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ‌ بِيَدِهِ‌ يَرْفَعُهُ‌) . «اقيلوا» از مادۀ «اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جايى است كه خريدار، پشيمان مى‌شود، سپس به هر نوع چشم‌پوشى اطلاق شده است. «مروءات» جمع «مروءه» به معناى شخصيت و جوانمردى است. «عثرات» جمع «عثره» به معناى لغزش و خطاست. روشن است كه هر انسانى - به جز معصومان عليهم السلام - در زندگى خود گرفتار لغزش يا لغزش‌هايى مى‌شوند. اگر آنها افراد با شخصيت و نيكوكارى باشند بايد به موجب حسن اعمال و رفتارشان از اين لغزش‌ها چشم‌پوشى كرد؛ هر گونه نقل آن براى ديگران يا سرزنش يا بزرگ‌نمايى كارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زيرا خدا هم مدافع اين‌گونه افراد است. امام مى‌فرمايد: هرگاه يكى از اين افراد نيكوكار و با شخصيت به زمين بخورند خداوند فورا وى را از زمين بلند مى‌كند و اجازه نمى‌دهد آبروى او برود. از اين جملۀ حكمت‌آميز دو نتيجه مى‌توان گرفت: نتيجۀ اول كه در متن جمله آمده اين است كه لغزش‌هاى نيكوكاران و افراد پاك و با تقوا را بايد ناديده گرفت و حسن ظنِ‌ به آنها را نبايد با اين لغزش‌ها به سوء ظن مبدل كرد. اين همان چيزى است كه در روايت معروف كه به صورت ضرب المثل در آمده مى‌خوانيم: «اَلْجَوٰادُ قَدْ يَكْبُو» يا «قَدْ يَكْبُو الْجَوٰادُ» (اسب ارزشمند و كارآمد گاه ممكن است گرفتار لغزشى شود) و در بعضى از عبارات اين جمله به آن افزوده شده كه «الصّٰارِمُ‌ قَدْ يَنْبُو؛ شمشير برنده نيز گاهى كارگر نمى‌شود». ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۲۰،ادله شک گرایان۳.m4a
18.12M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم_استدلال های شک گرایی و نسبیت گرایی۳ ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📸 ماجرای عکس درس‌آموز از شیخ زکزاکی ◻️ چند روزی است عکسی از رهبر جنبش اسلامی نیجریه در فضای مجازی پخش شده که وی در نماز به یک عالم اهل سنت اقتدا کرده است. این عکس چند روز پس از آزادی ایشان از زندان گرفته شده است. ◻️ اما پیگیری های خبرنگار حوزه جوانب دیگری از این عکس را روشن کرد. شخصی که شیخ زکزاکی به او اقتدا کرده است شیخ یعقوب ثانی برادر بزرگتر ایشان است که از اهل تسنن می باشد. ✍این شیخ بصیر با این گونه اقدامات مدبرانه تا کنون قریب به 20 میلیون نفر را شیعه کرده است. اما آن ها که در رسانه های خودشان شب و روز به اهل سنت و مقدسات آنها فحاشی می کنند تا کنون چند نفر را شیعه کرده اند؟ بنا بر اخبار موثق عده زیادی را فراری داده‌اند!/کانال استاد روانبخش ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | اونی که غریب‌تر از حسین بی کفن🥀 غریب و کریم اهل امام حسن💔 ع🖤🍂 🍂💔 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | در پیش روی او معراج دیگر است🍂 از عمر مصطفی ساعات آخر است🍂 (ص)🥀 🥀 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر سوره مجادله.pdf
2.66M
📔 جزوه | خلاصه‌ی تفسیر رهبر معظم انقلاب از سوره‌ی مجادله ⏪ امام خامنه‌ای سوره‌ی مجادله را اینگونه توصیف کرده‌اند: «در این سوره ضمن اینکه دستورات اخلاقى و آداب برخورد مسلمانها با هم مورد تکیه قرار گرفته یک حقایق کلّى هم از مفاهیم اسلامى و فرهنگ اسلامى در آن ذکر شده و این نشان میدهد که یک پیوندى بین احکام جزئى و احکام کلّى در اسلام هست و اینها مکمّل هم و از یک روح سرچشمه میگیرند.» ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه ص آیه ۲۰ وَشَدَدنا مُلكَهُ وَآتَيناهُ الحِكمَةَ وَفَصلَ الخِطابِ حکمت امام خمینی(ره)، بیننده امور غیر مادی یک سلسله محاسبات و علل و عوامل و فعل و انفعالات هست که حواس انسان و در اغلب موارد، عقل مادّی انسان را به آنها راه نیست؛ آنها را دیدِ دیگری می‌تواند ببیند. من تصور می‌کنم، آن چشمی که می‌تواند آن فعل و انفعالات را ببیند، اسمش در اصطلاح اسلامی و قرآنی، عبارت از حکمت است. «و اتیناه الحکمة و فصل الخطاب». تا آن‌جایی که من فهمیدم، حکمت، آن بینشی است که می‌تواند حقایق را ماورای غشای مادّی آن ببیند. با این‌که من قبل از انقلاب هم سالهای متمادی خدمت امام بزرگوار و عظیم‌الشأنمان، ارادت و اخلاص داشتم و ایشان را از نزدیک می‌شناختم، اما این نکته را بعد از انقلاب متنبه شدم که امام ما یک مرد حکیم است. در این‌جا، حکیم به معنای مصطلح آن - یعنی فیلسوف - مورد نظر نیست؛ بلکه حکمت به همان معنای واقعی و قرآنی آن - که خدای متعال می‌فرماید ما آن را به پیامبران دادیم - مورد نظر است. این کتابهای فهرستی - مثل المعجم المفهرس - را نگاه کنید، با این چیزها انس بگیرید؛ خیلی خوب است. در معجم، کلمه‌ی حکمت را پیدا کنید. بعد به همه‌ی آیاتی که در آن، کلمه‌ی حکمت هست، نگاه کنید. اگر معنای آیات را هم متوجه نمی‌شوید، به ترجمه مراجعه کنید و ببینید که در قرآن، حکمت چیست. من تصورم این است که امام یک حکیم بود؛ یعنی همان فعل و انفعالات معنویِ باطنیِ پشت پرده را - مثل جریانهای زیرزمینی آب که علم خاصی دارد - می‌دید. هر کس اگر چشم هم نداشته باشد، دست که بزند، جریان آبِ رو را می‌فهمد و با گوشش، صدای شرشر آن را هم می‌شنود؛ اما جریان آبهای زیرزمینی را نه. این، معنای حکمت است. من می‌دیدم، آن انسان استثنایی زمان ما - که هیچ‌کس با او قابل مقایسه نیست - مثل این‌که جریانهای زیرزمینیِ حوادث و پشت پرده را می‌بیند. نمی‌خواهیم بگوییم که امام، غیب می‌دانست. خیر، هیچ‌کس جز کسی که خدای متعال به او اذن داده باشد، از غیب خبری ندارد. امام هم نه ادعا داشت و نه ما در مورد آن بزرگوار، این ادعاها را داریم. دیدِ حکمت، غیر از این است؛ یعنی چیزهایی را با یک احساس معنوی درک می‌کند. همه‌ی این حوادثی که شما در انقلاب دیدید و امام درباره‌ی آن چیزی گفتند و شد، از این قبیل بود. نه این‌که تصور کنید ایشان محاسبه‌ی مادّی و سیاسی می‌کردند. نه، آن بزرگوار اهل این محاسبات نبودند. البته فکر سیاسیِ خیلی پخته‌یی داشتند و حقایق را می‌فهمیدند؛ اما این‌طور نبود که همان محاسباتی را که معمولاً می‌کنند، انجام بدهند. این، همان غیب و ملکوت عالم و ملکوت وجود شماست که باید به آن ایمان و اعتقاد داشت. راه رسیدن به آن هم تقواست.۱۳۶۹/۰۶/۲۹ بیانات در دیدار فرماندهان سپاه. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا