چرا آنچه مربوط به تمدن ماست افسانه و خرافات است!
کد: 5040
🔸متن شبهه (خلاصه):
«تا حالا به این موضوع فکر کردین؟
رستم ۷۰۰ سال عمر کرد
افسانه است
نوح ۹۵۰ سال عمر کرد
حقیقت است
کاوه ضحاک را از میان برد
افسانه است
موسی فرعون را از میان برد
حقیقت است ...
... به راستی چرا آنچه به نفع باور دینی مردم است معجزه و حقیقت محسوب میشود؟
ولی آنچه مربوط به تمدن ماست افسانه و خرافات است.»
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ رستم چون 700 سال عمر کرد، افسانه نیست؛ چون خالق اثر و داستان رستم نقل واقع نکرده و او را به عنوان شخصیت افسانه اش ساخته است افسانه است.
▫️در خصوص برخی از موارد که ذکر شده است نقل قول های ضعیفی شده است مثلا برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که رستم پهلوان شاهنامه، همان رستم سورن پهلو یا سورنا اسپهبد اشکانی است. میتوان چنین برداشت کرد که به دلیل شهرت سورنا در میان مردم، به او چنین افسانههایی نسبت دادهاند و رفته رفته به قهرمان ملی ایرانیان بدل شدهاست، که نیاز است این نقل قول ها با اسناد معتبر تقویت شود تا دید چه میزان از شاهنامه افسانه و چه میزان واقعیت دارد.
2️⃣ در اینکه شاهنامه فردوسی از شاهکارهای ادبی جهان است شکی نیست اما زمانیکه حرف از واقعه یا وجود یک رویداد و یا شخصیت تاریخی و… میشود باید سخن از عقل و منطق و اسناد تاریخی گفت نه از نژاد و دین و… چون در مسائل تاریخی آنچه مهم است اسناد و مدارک تاریخی است.
3️⃣ در بحث حضرات و پیامبران اسناد تاریخی متعدد داریم از کتب آسمانی قرآن و تورات و انجیل تا احادیث تا نقل قول های صورت گرفته توسط سلسله روات موثق که تا عصر حادثه ادعا شده حضور داشتند و مطالب بعضا متواتر است.
🔅حال اگر برای هر یک از موارد شاهنامه و… اسناد تاریخی معتبر که اشاره کنند اینها افسانه و… نیست وجود داشته باشد در بحث علمی به اثبات میرسانیم و تعصبی بر نپذیرفتن آنها نیست، بلکه در بسیاری از موارد موجب مباهات و حس غرور است.
▫️مگر امیر کبیر، کریم خان زند، رئیس علی دلواری و … ایرانی نیستند؟ آن ها را افسانه خواندیم؟
▫️مگر 146 سال عمر کردن آرشیت ( فیلسوف ایرانی) را افسانه دانستیم؟ ( مردم در آن زمان معتقد بودند که آرشیت دانا آب جاودانگی سرکشیده است و عمرش بی پایان میباشد اما سرانجام توسط لازاروس جاسوس یونانی کشته شد.)
4️⃣ همانطور که ذکر شد تعصبی بر نپذیرفتن شخصیت ها و... وجود ندارد، بلکه با حرف بی سند و جعلیات حتی در دین مخالفت وجود دارد، نه با تمدن فارسی.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5040
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | پاسخ امام خمینی (ره) به کسانیکه میگویند هر عَلَم و حکومتی قبل از ظهور باطل است.
🔸اینها نمیفهمند چی دارند میگویند ... اگر ۲۰۰ تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است.
📌 سخنرانی (کامل) امام خمینی ره در رابطه با برداشتهای مختلف از انتظار فرج 👇👇👇
🔗 aparat.com/v/3zX9G
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸فایده دین چیست؟ چرا باید دین داشته باشیم؟
کد: 5055
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ تعریف دین؛ دین راه و روش جامع و کامل زندگی است.
▫️میل به داشتن نقشه راه و هدف که همان دین است در فطرت هر انسانی وجود دارد. گاهی ممکن است انسان بخاطر نا امیدی، لجبازی یا … آن را تکذیب نماید اما در نهایت آنجا که از اهداف مادی و از روش های بی نتیجه ای که آرامشی را برای او به وجود نمیآورد خسته میشود مجدد به ضرورت داشتن دین که در وجدان و فطرت اوست پی میبرد.
2️⃣ تبیین معنای زندگی و هدفمندی زندگی؛
▫️از مهم ترین کارکردهای اساسی دین، تبیین معنای زندگی است. هر انسانی از خود میپرسد که زندگی برای چیست؟ درد و رنج و مرگ و میرها چه معنا دارد؟ و در مجموع آیا جهان ارزش زیستن دارد یا نه؟
دین با تبیین جاودانگی، حکمت و هدفمندی هستی و… به زندگی معنا و جهت میدهد.
3️⃣ اهمیت روانشناختی دینداری؛
▫️«کارل یوستاویونگ»در اهمیت این مسئله مینویسد: «در میان همه بیمارانی که در نیمه دوم حیاتم با آنها مواجه بوده ام، یکی هم نبوده که مشکلش در آخرین وهله، چیزی جز مشکل یافتن یک نگرش نسبت به حیات باشد. با اطمینان میتوان گفت که همه آنان از آن رو احساس بیماری میکرده اند که چیزی را که ادیان زنده هر عصر، به پیروان خود، عرضه میدارند، از دست داده اند و هیچ یک از آنان قبل از یافتن بینش دینی خود، شفای واقعی نیافته است.»
▫️پاره ای از بروندادهای روانشناختی تفسیر دینی حیات عبارت است از:
احساس خوش بینی و رضایت، مطبوع سازی زندگی در مجموعه هستی، ایجاد امیدواری، مسئولیت پذیری، نشاط و حرکت
4️⃣ کشف هستی؛
▫️فرد با ایمان در کشف هستی همچون شهروند کشوری است که قوانین و تشکیلات و نظامات آن را صحیح و عادلانه میداند و به حسن نیت کارگزاران آن ایمان دارد. در این صورت است که زندگی برای او متبوع میشود و روح امیدواری در او پدید میآید.
5️⃣ آرامش روان و کاهش افسردگی؛
▫️«ویلر» بر آن است که فرد مذهبی از طریق اعتقادات دینی بر مشکلات چیره میشود و از طریق اعمال مذهبی و شرکت در مراسم دینی به شبکه وسیع حمایت های اجتماعی متصل میشود.
▫️«میدور» نیز اظهار میدارد که وابستگی دینی چون بدیل دیگر متغیرهای مؤثر بر سلامت روان مانند وضعیت اقتصادی و حمایت اجتماعی عمل میکند و منجر به کاهش شیوع افسردگی میشود.
📌(لازم بذکر است یکی از دلایل مطرح در خودکشی ها فشار عصبی است.)
6️⃣ بعد اجتماعی دینداری؛
▫️هرگاه سخن از دین و دین داری مطرح میشود بُعد فردی آن در ذهن تبادر بیشتری دارد حال آن که دین در بعد اجتماعی نیز دستورات دقیقی ارائه میدهد. در بعد اجتماعی نیز میتوان مهم ترین کارکرد دین را غیر از بسترسازی برای رشد و پرورش انسان در همه ابعاد وجودی اش، برچیده شدن اختلافات اجتماعی دانست. با محوریت یافتن توحید – که همان مفاد دین فطری است – در حوزه اخلاق، اعتقادات و قوانین، میتوان اختلافات برآمده از خودپرستی و شرک را از میان برداشت و زمینه را برای وفاق اجتماعی، در جهتی واحد، برای تشکیل امتی واحد فراهم آورد.
7️⃣ تشریع قانون؛
▫️اندیشمندان باور دارند که انسان ها مدنی بوده و نیاز به زندگی دسته جمعی دارند تا نیازهای خویش را با تعامل تأمین کنند. اولین مؤلفه زندگی دسته جمعی، وجود قانون و اجرای آن است. زیرا بدون قانون نمیتوان امنیت و عدالت را برقرار کرد و از حقوق مردم دفاع نمود. طرفداران دین باور دارند که عقل و علم به تنهایی قادر نیستند که همه مصالح و مفاسد انسان ها را درک کرده و بر اساس آن قانون وضع کند برای همین مطلب است که در طول ازمان قوانین دستخوش تغییر میشود یا بعد از تصویب نسخ و… میشوند، چرا که بشر قوانین را با عقل خود ایجاد میکند حال آنکه عقل بشر کامل نبوده و به تنهایی قادر به تشخیص همه مصالح و مفاسد نمیباشد.
▫️ ما نباید فراموش کنیم که معلومات و ادراکات عقلی ما بر آنچه که نمیدانیم، قطره ای در مقابل یک اقیانوس عظیم است؛ و این حقیقتی است که همه دانشمندان اعم از مادی و غیر مادی به آن معترفند… . بر همین اساس است که بشر نیازمند فرستادگانی (پیامبران) از سوی عقل کل (خداوند) هستند.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5055
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
عشق ابن ملجم به قطام افسانه یا واقعیت؟
کد: 5064
🔸سوال:
داستان قطام افسانه است یا واقعیت؟
آیا ابن ملجم به خاطر عشق به یک زن امام علی را کشت؟ آیا مسخ شدن قطام واقعیت دارد؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ در مورد قطام در تاریخ نقل های بسیار متفاوتی بیان شده است اما در کل میتوان آنها را به دو دسته تقسیم کرد؛
▫️دسته اول گروهی که قائل به وجود قطام شده اند؛ قَطام دختر شَجنة بن عَدی زنی از طرفداران خوارج که در تحریک ابن ملجم برای شهادت حضرت علی (ع) نقش داشت. پدر و برادر قطام از کشتگان جنگ نهروان بودند؛ به همین دلیل او کشتن علی (ع) را شرط ازدواج با خود قرار داد و ابن ملجم برای رسیدن به وی در کار خود مصمم شد.
▫️گروهی از مورخان به طور کل منکر وجود شخصی به نام قطام شده اند که مهمترین آنها دکتر شهیدی است، مرحوم سید جعفر شهیدی اصلا قضیه قطام را افسانه ای بیش نمیداند و به کلی آن را انکار میکند، ایشان با ذکر دلایلی اثبات میکند که این قضیه ساخته و پرداخته نویسندگان متاخر است.
📌ایشان در کتابش مینویسد: … شگفت تر از اصل داستان پیدا شدن ناگهانى زنى به نام قطام است که ابن ملجم چون او را دید یک دل نه صد دل عاشق وى شد. و شگفت تر از داستان قطام، خود قطام است، در حالى که طبرى او را زنى قدیسه مىشناساند و مىگوید: «در مسجد اعظم معتکف بود که ابن ملجم و دو تن دیگر به نزد وى به مسجد آمدند و گفتند: ما بر کشتن على متحد شده ایم.»
📌ابن اعثم، او را زنى بوالهوس و نیمه روسپى معرفى مىکند … (زندگانی امیرالمومنین علی (ع)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ۱۷، ص ۱۶۰).
🔅ایشان در ادامه میگوید: اصل به وجود آمدن قضیه قطام بیشتر از زبان ابن اعثم گفته شده و در منابع دست اول از آن نامی برده نشده است.
2️⃣ حال گذشته از اینکه آیا قضیه قطام صحت دارد یا نه این موضوع که قطام تبدیل به خوک شده باشد در هیچ منبع معتبری ذکری از آن به میان نیامده است، و کسانی هم که میگویند قطام وجود داشته ذکری از موضوع مسخ نمیکنند.
3️⃣ اولین کسیکه این مسئله – قطام و عشق ابن ملجم به وی – را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود، که خواست شهادت این انسان بی نظیر (امام علی ع) را به «یک افسانهای پر و بال داده» نسبت دهد.
4️⃣ آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی (ع) شد، آلودگی های اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله عشقی.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5064
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
شیوه نقل شده قرآن به سر نهادن از علامه حسن حسن زاده آملی صحت ندارد
کد: 11021
🔸متن شایعه:
«شیوه صحیح قرآن به سر نهادن:
در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره میگیرند. قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره میگیریم.
آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید.
به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد، یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار میگیرد.
بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید.
آنچه در این ۲ صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید.
اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل میشود سرنوشت یک ساله را معین میکند.
خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد.
منبع: هزار و یک نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی»
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ این مطلب در هیچ یک از آثار علامه یافت نشد، و انتساب این مطلب به علامه حسن زاده آملی صحت ندارد.
2️⃣ شیوه و نوع نگارش علامه نیز متفاوت با مطلب مذکور میباشد.
3️⃣ یقینا چنین مطلبی با موازین دینی و اعتقادی نیز در تضاد است؛ و در هیچ یک از منابع روایی شیعه بیان نشده است.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/11021
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا ابن ملجم (بهمن جازویه) سردار بزرگ ایرانی است؟!
کد: 5081
🔸متن شبهه یا شایعه (بصورت خلاصه):
«ابن ملجم (بهمن جازویه) سردار بزرگ ایرانی
(بهمن جازویه)سردار و دلاورِ ایرانی و یکی از فرماندهان ساسانی
شاید خیلی هاتون این فرد رو نمیشناسید، خیلی ها هم قطعا ایشون رو یک کافرِ بالفطره میدونن، خیلی ها نفرینش میکنن و خیلی ها هم روز ۲۱ ماه رمضان بر روان پاکش درود میفرستند
بگذریم…
... بگفته تاریخ، بعد از اینکه بهمن بدست اعراب اسیر می شود، او را بهمراه سایر اسرا برای بیگاری و بردگی و یا فروش به دربار خلیفه می فرستند. از آنجائیکه فردی بسیار توانا و هنرمند و صنعتگر بوده، خلیفه از فروش او صرفنظر و او را بکار می گمارند. نام او را می پرسند: میگوید «بهمن جازویه»، اما تلفظ نام او برای اعراب تازی بسیار مشکل بود...
... اما آنچه که برای بهمن جازویه مهم بود، اینکه مقاومت کند تا سر فرصت انتقام خونهای ریخته شده ایرانیان بی گناه و بریدن سر هزاران جوان پاک و وطن پرست را از علی بگیرد که در تجاوز به دختران و قتل عام فرزندان ایران نقش عمده ای داشته و اینجاست که در روز موعود به عهد خویش در برابر خونهای بناحق ریخته شده هموطنانش عمل می کند و علی را با یک ضربه شمشیر در مهراب مسجد، آلوده بخون و به زندگیش پایان می دهد. و ننگ بر ما که برای ۱۴۰۰ سال فریب شیادان و دکانداران روضه خوان را خورده و در ماههای رمضان گفته ایم «لعنت بر ابن ملجم که علی را کشت» ننگ بر ما که برای ۱۴۰۰ سال نخواستیم که بدانیم این ابن ملجم چه کسی بوده و چرا علی را کشت؟
بخشی از اسناد:
۱٫ کتاب الطبقات الكبرى نوشته: ابن سعد، در جلد پنجم صفحه ۲۶۳۲ و ۲۶۳۳ به طراحت کشنده خلفای راشدین را توضیح داده و نام برده البته نام جاذویه را ( زاذویه) نوشته
۲٫ کتاب المورد ( الکامل) جلد دوم صفحه ۵۴۹
۳٫ کتاب تاريخ الحضارة الإسلامية ( تاریخ و تمدن اسلامی) ....»
🔹پاسخ اجمالی:
📌متن مذکور یک مطلب بی پایه و اساس و از توهمات یک شخص دین ستیز است و اینکه ابن ملجم مرادی را همان بهمن جازویه سردار ایرانی معرفی کرده است صرفا برای برانگیختن همان دعوای جاهلی بین فارس و عرب است، که البته ایرادات بسیاری دارد که تنها به بیان برخی از آن ها میپردازیم؛
1️⃣ در کتاب «طبقات الکبری» کلمه «زاذویه» یافت نشد و جلد ۵ این کتاب هم در چاپ های مختلف، کمتر از 700 صفحه دارد؛ یعنی صفحه 2633 وجود ندارد. علاوه برآن در همان کتاب طبقات الکبری که شبهه کننده به آن استناد کرده است ابن ملجم را عرب خوانده است؛ «ابن سعد نسب او را از اعراب حِمیری و از قبیله مراد معرفی میکند که با بنیجبله از قبیله کنده هم پیمان بودند.» (طبقات الکبری، ج۳، ص۳۵)
2️⃣ در «الکامل فی التاریخ» هم اثری از زاذویه یا جاذویه نیست و در آدرس ادعایی شایعه هم اثری از داستان ابن ملجم نمیباشد.
3️⃣ «تاریخ الحضارة الإسلامیة» کتاب معتبر تاریخی نیست و چاپ سال ۲۰۰۳ و کاملا معاصر است. آخرین منبع شایعه هم ناقص و غیرقابل بررسی است.
4️⃣ «مولی» معانی مختلفی دارد از جمله سرور و غالبا عبارت مولی الموالی که لقب حضرت علی(ع) است را به معنای سرور سروران دانسته اند که هیچ معنای بدی ندارد.
5️⃣ برخلاف ادعای شبهه، عرب دانستن ابن ملجم مختص شیعیان نیست و مورخان سنی هم او را از قبایل عرب دانسته اند.
6️⃣ در تاریخ طبری نیز از ابن ملجم بنام عبدالرحمن بن عمر ملجم مرادی از قبیله کنده از یمن یاد شده است قبیله وی بعد ها در مصر ساکن میشود. اثری از ایرانیت او دیده نمیشود. بلاذري به نقل از كلبى او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است. گفته اند تبار وي به اعراب حميري مىرسد.
7️⃣ در مورد ایرانی بودن ابن ملجم مرادی هیچ نوشته ای در میان مورخان عرب وجود ندارد و از او بعنوان یک عرب از قبیله مراد یا کنده یا از تبار اعراب حمیری و یا اهل یمن یاد میشود هیچ نوشته ای در مورد ایرانی بودن وی ذکر نشده است.
8️⃣ نه امام علی(ع) و نه هیچ یک از معصومین(ع) در نبردهای ایران شرکت نداشتند و موارد منتسب به ایشان ابدا صحت ندارد.
9️⃣ گزارشات تاریخی مرگ «بهمن جاذویه» سردار ایرانی را در جنگ قادسیه در سال ۱۵ هجری نقل کرده اند؛ یعنی او ۲۵ سال پیش از شهادت حضرت علی(ع) از دنیا رفته بود.
🔟 عظمت شخصیت امیرالمومنین علی(ع)، علاوه بر شیعیان و اهل سنت، اندیشمندان غیرمسلمان را هم به ستایش واداشته و با چنین ادعاهای سخیف و فاقد سندی، خدشه ای به شخصیت ایشان وارد نمیگردد.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5081
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
دویست سال نماز قضا را با چهار رکعت قضا کنید!!!
کد: 10029
🔸متن شبهه یا شایعه:
اگر نماز قضا داريد
حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:
هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت میکند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمیکنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت میکند بعد از نماز این دعا را بخواند.
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا کاشِفَ الکُرُوبِ یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ.
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ طبق جستجويي که در منابع معتبر روايي شيعه داشتيم اين روايت را نيافتيم.
2️⃣ بر فرض وجود چنين روايتي مفاد آن با ساير روايات قطعي و معتبر در تعارض است. زيرا روايات متعددي دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» دارد. (شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت، سال 1409 ه.ق، ج8، ص 268.)
🔅 يعني قضاء نمازي که فوت شده و از دست رفته، بايد همانگونه که از دست رفته باشد. اگر دو رکعت بود دو رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و… و لذا هيچ چيزي جز بجا آوردن نمازهاي قضا شده نميتواند جايگزين آن گردد.
📌(برفرض صحت نیز منظور اين است كه ثواب نمازهاي قضا را دارد نه اين جاي آن را پر كند. مثل اين كه درباره برخي كارها گفته شده ثواب حج را دارد معناي آن اين نيست كه اگر مستطيع هست نيازي به حج رفتن نيست.)
3️⃣ مطلب دیگر که در این متن بیان شده است که میتوان به جعلی بودن این مطلب پیبرد، اینکه در عصر پیامبر اکرم (ص) نیز عمر انسان ها در همین حدود صد سال بوده و چندان تفاوتی نداشته است.
4️⃣ این مطلب برای متزلزل کردن اعتقاد مردم نسبت به فریضه نماز است، و با جعل و انتشار این نوع مطالب در صدد اند تا از ارزش و اعتبار این امر مهم دینی بکاهند، تا این امر در ذهن مردم نهادینه شود "اگر نماز نخواندی مهم نیست در اوقاتی مخصوصی میتوان همه آن ها را بجا آورد و جبران کرد" حال آنکه این مطلب از اساس باطل بوده و با آموزه های دینی مغایر است.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/10029
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
مخترعان و دانشمندان بزرگ مثل ادیسون بهشتی یا جهنمی؟!
کد: 5411
🔸سوال:
آیا مخترعان و دانشمندان بزرگ مثل ادیسون که با اختراع و دانش خود خدمت کرده اند به جهم میروند و عذاب میشوند؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ در ابتدا اين نكته حائز اهميت است كه ما معتقد نيستيم تنها شرط ورود در بهشت مسلمان بودن است زيرا مشكل كفر و دوري از اسلام مربوط به افرادي است كه حقانيت دين اسلام بر آن ها آشكار و واضح گشت، ولي از روي تعصب و يا عناد و يا هواي نفس و يا عوامل ديگر از حق پيروي نكردند. اين افراد قطعا در قيامت در عذاب خواهند بود.
▫️اما كساني كه در كشف حقيقت كوتاهي نكردند، ولي دين حق را نيافتند و يا اصلا در محيطي بودند كه امكان دسترسي به دين حق نداشتند و يا خوب به آن ها معرفي نشده، به آنان منكر و مخالف اطلاق نميشود كه مستحق عقوبتي باشند.
📌اين گروه در فرهنگ دين به عنوان مستضعفان فكري و فرهنگي شناخته ميشوند. اگر واقعاً و حقيقتاً به دنبال حقيقت و دين حق بودند، اما به دلايلي بر آن دست نيافتند، ولي بر اساس باورهاي فطري و عقلي و يا ديني كه داشتند، مؤمن بودند و انسان هاي درستكار بودند، مورد عفو الهي اند.
2️⃣ در قرآن هم خداوند ميفرمايد: ما از هر كس بيش از اندازه وسع و توانش تكليف نميخواهيم (بقره، آيه 282)، پس محاسبه اعمال آنان، و بهشتي بودن يا نبودن و رتبه آنها در بهشت بر پايه عدل خداوندى به نسبت توانشان و ميزان مطابقت اعمال و كردار آنها با امور وجداني و فطري و عقلاني بشري و علم و باورهاي ديني آن ها صورت ميگيرد.
🔅لذا اگر مخترعان مورد اشاره در جست و جوی حقیقت و رسیدن به سعادت بوده اند ولی به مقصود نرسیده اند میتوان آن ها را به دور از عذاب جهنم دانست.
3️⃣ اما یادآوری این مقدمه در مورد مقصرانی که اعتقاد ندارند و تنها با هدف دنیوی شخصی عملی را انجام میدهند ضروری است که قرآن کریم شرط ورود به بهشت را ایمان و عمل صالح میداند (آیاتی مانند 25 و 85 سوره بقره) و هیچکدام را به تنهایی برای کسب رضای الهی و نیل به ثواب اخروی کافی نمیداند.
▫️کسی کار و یا کشف و اختراعی کند که خدمت به تمام مردم باشد؛ اما به نیت کسب شهرت و ثروت و مانند آن و اصلا خدا و قیامت و بهشتی را در نظر نداشته باشد مانند کسانیکه برای ریا مدرسه و... میسازند، بیتردید در ازای کار او (به شرطی که دیگر عوامل تحقق خواسته او نیز مساعدت کنند) آنچه به دنبالش بوده نصیبش خواهد شد؛ نه ثواب اخروی و بهشت برین.
▫️دسته دیگری از افراد که ایمانی به آخرت ندارند اما به دلیل حس انسان دوستی بطور خالص به خدمت به خلق میپردازند. این افراد تخفیف در عذاب اخروی خواهند داشت البته چون شرط ایمان را نداشته اند بحث ثمره کامل و بخشش کامل و رفتن به بهشت شامل حالشان نیست اما از این تخفیف الهی در عذاب بینصیب نیستند.
🔅بر اساس اين نگرش فعاليت و خدمات غير مسلمانان مثل افرادي كه اعمال نيكي را انجام داده اند همچون مخترعان و مكتشفان و خادمان به بشريت که همان دسته ی سومند، اگر هم پاداش اخروی داشته باشد تخفیف در عذاب آنها است.
📌شهيد مطهري بعد از بررسي آيات و روايات درباره وضع مخترعان و مكتشفان غير مسلمان مينويسد: «افرادي اينچنين كه البته در همه زمانها كم يا بيش پيدا ميشوند، حداقل اين است كه در عذاب آنها شاید تخفيف داده شود.» (عدل الهي،شهید مطهری، ص 347)
📌از پيامبر اكرم(ص) دربارة عبدالله بن جدعان كه از مشركان معروف جاهليت و از سران قريش بود، نقل شده : «كم عذاب ترين اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال كردند: چرا؟ فرمود: گرسنگان را سير ميكرد.» (محدث نوري، ميرزا حسين، مستدرك الوسايل، موسسه آل البيت، قم، 1408ه.ق، ج7، ص247.)
4️⃣ در نتيجه هرچند در صدق عنوان عمل صالح براي رفتارهاي غير مسلمانان تاملاتي وجود دارد، اما در هر حال كارهاي نيك آنان مورد توجه قرار ميگيرد ولی موجب بهشتی شدن آنها نمیشود عمده ثمر آن برای آنان همان نیّتی است که داشته اند یعنی رسیدن به آن نیت دنیایی که داشتند و نهایتا تخفیف در آخرت خواهند داشت.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5411
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
شب ۲۷ رمضان شب استجابت دعاست؟!
کد: 10035
🔸متن شبهه یا شایعه:
«امشب شب اجابت دعاست؛ ارسال کن به هرکسی که مهربونه وبخوانید ( ۱ حمد – ۱ قدر – ۱ آیت الکرسی – ۳ توحید و ۷ تا صلوات)
روایت است از حضرت محمد (ص) هرکس شب ۲۷ رمضان را به هفت مومن تبریک بگوید حاجتش برآورده میشود.
۲۷ام رمضان مبارک ، التماس دعا»
🔹پاسخ اجمالی:
▫️چنین مطلب و حدیثی از رسول خدا (ص) در هیچ منبع موثق و معتبری نیامده است.
▫️این گونه مطالب به جهت تضعیف اعتقاد مردم، در صورت اجابت نشدن دعا و بی اعتبار و بی ارزش جلوه دادن دستورات دینی از سوی مخالفین دین نشر داده میشود.
🔅اعمال مخصوص این شب (شب 27 ماه مبارک رمضان) عبارتند از:
1️⃣ انجام أعمال مشترك شبهاي ماه رمضان، به ويژه اعمال مشترك دهه آخر و شب های قدر.
2️⃣ خواندن دعاي: اَللّهُمّ ارْزقني التّجافِي عَن دار الغرور … [از امام زین العابدین (ع) نقل شده است که این دعا را در این شب مکرر میخواندند.]
3️⃣ [غسل كردن]
📌همچنین اعمال دیگری برای این شب (27ام ماه رمضان) منابع نقل شده است؛
1️⃣ از امام علی (ع) روایت شده است: از فضایل ماه رمضان فضایل نماز در آن از ایشان سوال شد. ایشان فرمودند: هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند به این صورت؛ سوره حمد و ملک هر کدام یکبار، و اگر سوره تبارک را حفظ نیست و نمیتواند، سوره توحید را 25 مرتبه بخواند، خداوند او و والدینش را میآمرزد.
2️⃣ خواندن ۳۰ ركعت نماز [۱۵ نماز دو ركعتي]. به اين صورت كه هشت ركعت بين نماز مغرب و عشا و بيست و دو ركعت ديگر، پس از نماز عشا به جا آورده شود.
3️⃣ خواندن دعاي شب 27 ام ماه رمضان: يا مادّ الظّلِ و لَو شِئتَ جَعَلْتَهُ ساكِناً… .
4️⃣ خواندن دعایی منقول از پیامبر اکرم (ص) در این شب: رَبَّنا آمَنّا فَاغفرلنا ذنوبنا … .
5️⃣ خواندن دعای شب بیست و هفتم بر اساس کتاب های کهن: اَلْحَمْدُ لِلّه الّذي خَلَقَ بَدايعَهُ بقُدْرتِهِ … .
🔗پاسخ تفصیلی و متن ادعیه در آدرس زیر:
the14.ir/10035
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
سهم نهاد های منصوب رهبری در مشکلات اقتصادی چقدر است؟!
کد: 5573
🔸متن شبهه یا سوال (بصورت خلاصه):
نهادهای ذیل تحت امر رهبری نظام هستند و مسئولین آنها مستقیما توسط مقام معظم رهبری منصوب میشوند:
سازمان صداوسیما
شورای نگهبان
قوه قضاییه
نیروهای مسلح
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس
سازمان اوقاف و امور خیریه
سازمان حج و زیارت...
...
...
... مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
چرا با اینهمه اختیار و نهادهای مهمی که تحت امر رهبری هستند اما باز گفته میشود که رهبری در کارهای کشور دخالتی ندارند و مسئولیت اقتصاد مردم با دولت است؟
🔹پاسخ:
1️⃣ مجموع بودجه و اجرائیاتی که در اختیار تمام این نهادهاست؛ کمتر از 5 درصد کل اجرائیات و بودجه کشور است. و بیش از 95 درصد مابقی در اختیار دولت و شخص رئیسجمهور قرار دارد.
📌(دولت در ایران بصورت سالانه 200 میلیارد دلار درآمد شامل صادرات نفتی، غیر نفتی و مالیات دارد که بسط ید آن را به وضوح نشان میدهد)
2️⃣ این نهادها که عموماً «دینی، فرهنگی و دفاعی» هستند و در بحثهای اقتصادی نیز پیوست حمایت از محرومان را دارند؛ بدون اجازه دولت، هیچ دخالتی در امورات کلان کشور و فیالمثل در قراردادهای خارجی، اجرای طرحهای عمرانی کلان و… (که همگی از رئوس فعالیتهای دولت هستند) ندارند و نمیتوانند داشته باشند.
🔅ضمن اینکه بودجه بسیاری از آنها را نیز صاحب خزانه یعنی «دولت» تعیین میکند.
3️⃣ معالوصف و علیرغم وجود یک کارنامه مطلوب – نسبت به سایر مجموعه ها – از نهادهای فوقالذکر در حوزههای دین، فرهنگ، دفاع و حمایت از محرومان در تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی، اما بدیهیست که در حوزههای منتصبین ولی فقیه نیز امکان بروز نقصان وجود دارد که صد البته این نقصان به دلیل راهبردهای درست رهبری نیست بلکه امکان وجود ضعف یا نقص در مدیران انتصابی؛ یک امر ممکنالوقوع است.
4️⃣ در نتیجه بودجه این نهادها کمتر از 5 درصد بوده و آن هم در بسیاری از موارد با تعیین دولت، این که گفته شود ضعف و نقصان های اقتصادی متوجه رهبری است با توجه به وجود نهادهای مذکور یک اشتباه با رنگ و بوی مغرضانه است.
🔅علاوه بر آن نباید توقع داشت که همه منصوبین ولی فقیه (اعم از منصوبین مستقیم و غیرمستقیم) عاری از هرگونه اشتباه و لغزش باشند، چرا که ممکن است این اشتباهات یا لغزش ها سهوی و یا به علت اسیر شدن در جاه و مقام و قدرت و… باشد اینکه در آینده شخصی اسیر نفسانیات میشود یا نه معلوم نیست، کما اینکه مثلا شاهدیم فرمانده اول سپاه امام مجتبی(ع) در جنگ با معاویه با اینکه منصوب امام(ع) بود اما مرتکب فساد مالی شد و در مرحله بعد نیز به سپاه معاویه پیوست. و این مقوله نیز ربطی به ضعف مدیریت امام معصوم ندارد بلکه به نفسانیات بروز کرده فرد منصوب، مربوط است.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5573
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا امام حسن و امام حسین (ع) در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند؟
کد: 10106
🔸متن سوال:
در تاریخ طبری آمده است که امام حسن و امام حسین (ع) در حمله اعراب به ایران شرکت داشته و حتی فرمانده بودهاند؟ به این بحث بسیار دامن زده میشود، پاسخ چیست؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ با اینکه تاریخ طبرى از سوی علمای اهل سنت مدح و ستایش شده است، و دوره نوینى را در تاریخنگارى اسلامى آغاز کرد و اثر فراوانى بر مورّخان پس از خود گذاشت. اندیشمندان شیعی، هرچند کلیت آن را به عنوان منبع قابل استناد تاریخی میپذیرند، اما انتقادات مهمی هم نسبت به آن دارند و تمام مطالب آن را قابل استناد نمیدانند.
2️⃣ سند این فراز (شرکت و فرماندهی حسنین (ع) در حمله به ایران) در تاریخ طبری، یکی «سیف بن عمر» است که در زمان حیاتش نیز به «زندیق» مشهور بود (المجروحین، این حبان، دار السوعی، ج1، ص341-342) و خود طبری در فرازهایی او را بیاعتبار خوانده است.
▫️سند دیگرش از «علی بن مجاهد» است که علما، محدثان، مورخان و مشاهیر اهل سنّت نیز خودشان وی را «جاعل و دروغگو» معرفی کردهاند و نوشتهاند که به تألیف تاریخ جنگها پرداخت و از خودش هر چه خواست دروغ نوشت. (تاریخ بغداد، الخطیب بغدادی – متوفی 463ق- ج 12، ص 106).
3️⃣ در خصوص این موضوع، نقل و جعل بسیار است. برخی گفتهاند که پس از نافرمانی خلیفه وقت از امیرالمؤمنین (ع) در خصوص خودداری از حمله به ایران، بنا شد تا حسنین (ع) نیز راهی شوند تا اولاً مردم ایران به وسیله دو امام معصوم با اسلام آشناتر شوند و ثانیاً سپاهیان فرمان آنان را برده و ظلم نکنند. اما چون آنها نپذیرفتند، این دو بزرگوار همراهی ننموده و بازگشتند.
4️⃣ اما اقوال صحیحتر این است که اولاً هیچ سند محکمی دال بر رضایت حضرت امیر (ع) و عزیمت این دو امام (ع) وجود ندارد و ثانیاً معصوم هیچ گاه تحت پرچم غیر معصوم نمیرود و نمی جنگد و ثالثاً هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است.
📌 چنان چه بنابر نقل ابن اثير، ابن خلدون، سيد هاشم معروف الحسني و همچنين باقر شريف قرشي: «حسن و حسين(ع) بعد از پيامبر در هيچ فتحی شرکت نداشتند».
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10106
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir